Σελίδες

Σάββατο 3 Ιανουαρίου 2015

Οι πρόωρες εκλογές μπλοκάρουν τον υπολογισμό μισθών και συντάξεων

Οι πρόωρες εκλογές μπλοκάρουν τον υπολογισμό μισθών και συντάξεων

Οι πρόωρες εκλογές μπλοκάρουν τον υπολογισμό μισθών και συντάξεων.Ποιοι είναι οι τέσσερις «άγνωστοι Χ» για τους μισθούς και τις συντάξεις του 2015.
oi-prowres-ekloges-mplokaroun-ton-upologismo-misthwn-kai-suntaksewn
Οι πρόωρες εκλογές μπλοκάρουν τον υπολογισμό μισθών και συντάξεων.Ποιοι είναι οι τέσσερις «άγνωστοι Χ» για τους μισθούς και τις συντάξεις του 2015.  

Οι τέσσερις άγνωστοι Χ για συντάξεις και μισθούς  


Μειώνεται η εισφορά αλληλεγγύης, άγνωστο όμως μέχρι πότε. «Παγώνει» λόγω εκλογών η απόφαση του υπουργείου Εργασίας για τον καθορισμό των επικουρικών συντάξεων. Έληξε η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με την ΓΣΕΕ να ζητά διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας.Στο συρτάρι και η απόφαση για την παρακράτηση φόρου λόγω παροχών σε είδος 

Λογιστήρια χαμένα στη μετάφραση

Το να ξεκινάει η χρονιά και να μην γνωρίζουν τα λογιστήρια τόσο στον ιδιωτικό τομέα όσο και στον δημόσιο πώς θα υπολογίσουν τους καθαρούς μισθούς και τις συντάξεις, μόνο συνηθισμένο δεν είναι.
 Κι όμως, οι εκλογές δημιουργούν προβλήματα και στην …μισθοδοσία.  Ίσως αυτός να ήταν ένας ακόμη λόγος για τον οποίο οι πολιτικοί ηγέτες απέφευγαν να κάνουν εκλογές μέσα στον Ιανουάριο(σ.σ έχει συμβεί μόνο μια φορά και αυτή το 1936 όπως σημείωνε χθες το theTOC.gr) 
Που υπάρχει η δυσκολία; Στο ότι έχουν μείνει πολλά και σοβαρά θέματα σε εκκρεμότητα.

Τα τέσσερα σημαντικότερα είναι τα εξής: 

Ο νόμος προβλέπει ότι από 1/1/2015 η επιβολή της εισφοράς αλληλεγγύης θα πρέπει να γίνει με χαμηλότερους συντελεστές(μειωμένους κατά 30%). Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων με ανακοίνωσή της κάλεσε τα λογιστήρια να εφαρμόσουν τον νόμο και να μην περιμένουν την έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου καθώς το μόνο που θα αλλάξει είναι οι συντελεστές.
Βάσει του νόμου διαμορφώνονται ως εξής: 
για συνολικό καθαρό εισόδημα από 12.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή 0,7% (από 1%) επί ολόκληρου του ποσού.
για συνολικό καθαρό εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ με συντελεστή 1,4% (από 2%) επί ολόκληρου του ποσού.
- για συνολικό καθαρό εισόδημα από 50.001 έως και 100.000 ευρώ,με συντελεστή 2,10% (από 3%) επί ολόκληρου του ποσού.
- για συνολικό καθαρό εισόδημα από 100.001 ευρώ και άνω, η ειδική εισφορά θα υπολογίζεται με συντελεστή 2,8% (από 4%) επί ολόκληρου του ποσού.
Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή στον πράξη; Αύξηση των καθαρών αποδοχών για όλους όσους έχουν καθαρές αποδοχές άνω των 12.000 ευρώ ετησίως. Το πόση θα είναι αυτή η αύξηση εξαρτάται από το αν κάποιος είναι εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα (καθώς εξακολουθεί να λαμβάνει 14 μισθούς) εργαζόμενος στον δημόσιο τομέα ή συνταξιούχος. 
Ο πρώτος πίνακας που ακολουθεί, αφορά στους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. 
  
Όπως φαίνεται, όσο μεγαλύτερος είναι ο μισθός, τόσο μεγαλύτερο είναι και το οικονομικό όφελος. Έτσι, ο μισθωτός με τις αποδοχές των 5000 ευρώ μηνιαίως θα κερδίσει 45 ευρώ τον μήνα ενώ ο μισθωτός των 1000 ευρώ μηνιαίως θα δει μια διαφορά τριών ευρώ στον μισθό του. 
Ο δεύτερος πίνακας, αφορά στους εργαζόμενους στον δημόσιο τομέα και στους συνταξιούχους οι οποίοι εισπράττουν 12 μισθούς. 

 
Το ερώτημα μέχρι πότε θα διατηρηθούν αυτές οι αυξήσεις (πενιχρές για τους πολλούς και ουσιαστικές για τους λίγους και υψηλόμισθους) θα απαντηθεί μετά τις εκλογές.
Αν εκλεγεί η Νέα Δημοκρατία και συνεχιστεί κανονικά η διαπραγμάτευση με την τρόικα, θα τεθεί εκ νέου το ζήτημα κατάργησης της έκπτωσης.
Αν αυτό γίνει (δεν γνωρίζουμε ούτε το πότε καθώς η ελληνική πλευρά είχε προτείνει η επαναφορά των υψηλών συντελεστών να γίνει από Ιούλιο αν και εφόσον υπάρξει πρόβλημα στον προϋπολογισμό), τότε οι μισθοί και οι συντάξεις θα επανέλθουν στα χαμηλά επίπεδα που ίσχυαν μέχρι και το τέλος Δεκεμβρίου. 
Να σημειωθεί ότι διαφορά στους μισθούς τους, θα δουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι. Το όφελος για τους ελεύθερους επαγγελματίες (αν διατηρηθεί και δεν ανατραπούν τα δεδομένα λόγω τρόικας) θα αποτυπωθούν στα εκκαθαριστικά του 2016 όπου και θα δηλωθούν τα εισοδήματα του 2015. 
Ο ασφαλιστικός νόμος προβλέπει ότι το ύψος των επικουρικών συντάξεων θα πρέπει να διαμορφώνεται με βάση τα διαθέσιμα των ασφαλιστικών ταμείων (κυρίως του ΕΤΕΑ) έτσι ώστε να μην προκύπτουν νέα ελλείμματα.
Oι μειώσεις στις καταβαλλόμενες επικουρικές συντάξεις όλων των Tαμείων - NΠΔΔ καθώς και στα μερίσματα θα καθοριστούν με βάση τη ρήτρα «μηδενικού ελλείμματος», ενώ για όσους συνταξιοδοτούνται το 2015 θα ισχύει νέος τρόπος υπολογισμού της επικουρικής (χρόνια ασφάλισης μέχρι το τέλος του 2014 + το ποσό που αντιστοιχεί στα έτη ασφάλισης από 1/1/2015, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά δεδομένα του Tαμείου, τη δήλωση του νέου συνταξιούχου αν επιθυμεί τη μεταβίβαση της επικουρικής στον ή στην σύζυγο κ.α.). Για να γίνουν όλα αυτά, θα πρέπει να εκδοθεί απόφαση από το υπουργείο Εργασίας.
Το πιο πιθανό (αν όχι βέβαιο) είναι ότι ο υπουργός Εργασίας δεν θα υπογράψει καμία απόφαση που φέρνει μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις μέχρι και την 26η Ιανουαρίου.
Το πιο πιθανό είναι ότι η απόφαση θα βγει μετά τις εκλογές και θα έχει αναδρομική ισχύ. Άρα, όσοι εισπράττουν τις επικουρικές συντάξεις, καλό θα είναι να είναι προετοιμασμένοι καθώς στον προϋπολογισμό του ΕΤΕΑ έχει ήδη εγγραφεί ως πρόβλεψη ότι θα υπάρξει μείωση καταβολών περίπου κατά 370 εκατομμύρια ευρώ. 
Από 1/1/2015, πρέπει να γίνεται παρακράτηση φόρου και για τις παροχές σε είδος. Δηλαδή, τις καταβολές με κουπόνια σούπερμαρκετ, τα επιδόματα παιδικών σταθμών, τα εταιρικά αυτοκίνητα, τα κινητά (αν και ουσιαστικά για τα κινητά δεν υπάρχει ζήτημα λόγω απόφασης που έχει εκδώσει η κυρία Σαββαίδου) και τις εταιρικές πιστωτικές κάρτες.
Χωρίς απόφαση της ΓΓΔΕ για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η παρακράτηση, τα λογιστήρια δεν μπορούν να κινηθούν. Άρα και αυτό το μέτρο θα παραμείνει σε εκκρεμότητα με σοβαρό το ενδεχόμενο να αναβληθεί για ακόμη έναν χρόνο. 
Η Εθνική Γενική Συλλογική Εργασίας έληξε στις 31/12/2014.
Ήδη η ΓΣΕΕ έχει αποστείλει πρόσκληση στις εργοδοτικές οργανώσεις με την οποία ζητά να επανέλθει η καθολική ισχύες της ΕΓΣΣΕ όχι μόνο για τους θεσμικούς αλλά και για τους μισθολογικούς όρους (σ.σ ως γνωστόν, οι κατώτατοι μισθοί καθορίζονται τα τελευταία δύο χρόνια με νόμο και η ΕΓΣΣΕ ισχύει μόνο για τα θεσμικά αιτήματα). Το τι θα γίνει στις διαπραγματεύσεις και το πότε αυτές θα ξεκινήσουν δεν έχει οριστεί ακόμη.
Στο τραπέζι, η ΓΣΕΕ θα επιδιώξει να θέσει και άλλα ζητήματα όπως την άμεση ισχύ από 1-1-2015 της επεκτασιμότητας των κλαδικών σ.σ.ε. κλπ, υπό τους όρους που ίσχυε πριν τη νομοθετική αναστολή της, για λόγους ίσης μεταχείρισης και αποφυγής αθέμιτου ανταγωνισμού των επιχειρήσεων, 
την επαναφορά του προϊσχύσαντος εύρους της μετενέργειας στις ατομικές συμβάσεις όλων των όρων των σ.σ.ε. μετά τη λήξη τους (όχι μόνο του βασικού μισθού και των 4 επιδομάτων).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου