Στο 1,8% η μείωση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το 2014
Mε μείωση τελικά των πωλήσεων, αλλά σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, έκλεισε το 2014 για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Αξίζει να σημειωθεί ότι βάσει της εικόνας που είχε ο κλάδος μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού, οι προβλέψεις έκαναν λόγο για θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2014. Ωστόσο, παρατηρήθηκε μεταστροφή του κλίματος από τον Αύγουστο και μετά, με τους αναλυτές να συνδέουν την εξέλιξη αυτή με την αρνητική έκβαση που είχαν οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα από την πρώτη συνάντηση στο Παρίσι στις αρχές Σεπτεμβρίου και μετά.
Μείωση τιμών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, τα οποία αφορούν τις πωλήσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένης και της Lidl στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2014 υποχώρησαν κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2013. Αν και παρατηρείται πτώση του τζίρου, η οποία όμως εν μέρει οφείλεται και στη μείωση των τιμών, αυτή είναι μικρότερη σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια. Το 2013 οι πωλήσεις σε σύγκριση με το 2012 είχαν υποχωρήσει κατά 3,5% και το 2012 σε σύγκριση με το 2011 κατά 3,4%. Μέσα στο 2014 μάλιστα παρατηρήθηκε αύξηση των πωλήσεων τον Απρίλιο (κατά 1,1% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2013), τον Ιούνιο (κατά 3,6% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2013) και τον Ιούλιο (κατά 3,5% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2013), κάτι που είχε να παρατηρηθεί από το 2012. Από τον Αύγουστο ωστόσο και έπειτα, ξεκίνησε η έντονα καθοδική πορεία των πωλήσεων, με τον Σεπτέμβριο να καταγράφεται η μεγαλύτερη υποχώρηση, κατά 6,5% σε ετήσια βάση.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο, μήνας έντονων πολιτικών διεργασιών και προετοιμασίας για την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, η υποχώρηση των πωλήσεων επιβραδύνθηκε. Το φαινόμενο αυτό βασίζεται στην ανάπτυξη δύο εκ διαμέτρου αντιθέτων συναισθημάτων στο καταναλωτικό κοινό: ανησυχία και φόβος για τις πολιτικές εξελίξεις και επομένως αύξηση των αγορών με στόχο τη δημιουργία αποθεμάτων σε κάποια βασικά είδη και από την άλλη αισιοδοξία που επίσης προκαλεί αναθέρμανση της ζήτησης.
Κατηγορίες προϊόντων
Το γεγονός ότι το 2014 ήταν μια σχετικά καλύτερη χρονιά για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνεται και από τα αναλυτικά στοιχεία για την πορεία των πωλήσεων σε επιμέρους κατηγορίες προϊόντων. Ετσι, ενώ το 2013 είχαν υποχωρήσει ακόμη και έως 5,2% οι πωλήσεις σε όλες τις βασικές κατηγορίες των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων (πρόκειται για τα προϊόντα που αγοράζονται πιο συχνά), το 2014 παρατηρείται αύξηση σε τέσσερις από τις έντεκα κατηγορίες: κατά 2,8% στα αλκοολούχα ποτά, κατά 1,8% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 0,6% στα σνακς και κατά 0,1% στα είδη προσωπικής υγιεινής.
Αρνητικό, πάντως, παραμένει το πρόσημο στις άλλες σημαντικές κατηγορίες: -4,9% στα είδη ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, -4,2% στα άλλα είδη νοικοκυριού, -4,1% στα απορρυπαντικά, καθώς και στα αναψυκτικά, -3% στα γαλακτοκομικά, -1,6% στα συσκευασμένα τρόφιμα και 0,7% στα υλικά μαγειρικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου