Σελίδες

Σάββατο 14 Μαρτίου 2015

Συμπληρωματική λίστα Βαρουφάκη

Συμπληρωματική λίστα Βαρουφάκη

varoufakis.jpg

Τρεις νέες μεταρρυθμίσεις προστέθηκαν στη «λίστα» που απέστειλε ο Γιάνης Βαρουφάκης στον πρόεδρο του Eurogroup | ΑP PHOTO/ VIRGINIA MAYO
Τρεις νέες μεταρρυθμίσεις –εκ των οποίων η μία, αυτή της «λοταρίας», ήταν γνωστή από το e-mail Χαρδούβελη–, που έχουν στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και την αύξηση των εσόδων το 2015, προστέθηκαν στη «λίστα» που απέστειλε ο Γιάνης Βαρουφάκης στον πρόεδρο του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ. Η εν λόγω τριάδα, μαζί με δεκάδες άλλες που θα ενσωματωθούν σταδιακά, όπως οι φορολογικές δίκες-εξπρές, θα αποτελέσουν μέρος του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης που θα καταθέσει η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες. Αναλυτικά αυτές είναι:
1. Μελέτη για την υποβολή δηλώσεων εισοδήματος παρελθόντων ετών. Αυτό θα γίνει χωρίς κανένα πρόστιμο, μόνο με συμπληρωματική φορολογική δήλωση.
2. Κατάθεση τροπολογίας, προκειμένου να ελεγχθούν οι «τριγωνικές συναλλαγές» που έχουν στόχο τη φοροαποφυγή.
3. Καθιέρωση κινήτρων για να διεκδικούν οι πολίτες τις αποδείξεις στις συναλλαγές τους με τη θέσπιση αυτόματης διαδικασίας, ώστε οι αποδείξεις λιανικής πώλησης να μπαίνουν σε «λοταρία».
Οι τριγωνικές τιμολογήσεις -σύμφωνα με τους ειδικούς- γίνονται με τη χρήση θυγατρικών και υπεράκτιων εταιρειών
Ουσιαστικά, με τη ρύθμιση αυτή, πολλοί επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες θα γλιτώσουν από τα βαριά πρόστιμα, με τα οποία κινδυνεύουν να χρεωθούν σε περίπτωση που οι παραβάσεις τους εντοπιστούν από φορολογικό έλεγχο
Η «λοταρία» των αποδείξεων από συναλλαγές θα προσφέρει μεγάλα δώρα για τους τυχερούς και 500 εκατ. ευρώ ετησίως στα κρατικά ταμεία

1. Χτύπημα στις «τριγωνικές συναλλαγές»

«Μπλόκο» στη διαφθορά και τη φοροδιαφυγή που διαπράττεται μέσω των περιβόητων «τριγωνικών συναλλαγών», έναν από τους πιο «γνωστούς» πλέον δρόμους που ακολουθούν οι φοροφυγάδες τα τελευταία χρόνια, θα επιχειρήσει η κυβέρνηση. Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που ενέταξε στο «πακέτο» που πρόκειται να συζητήσει με τους «θεσμούς» τις αμέσως επόμενες ημέρες, εντάσσεται και η κατάθεση τροπολογίας προκειμένου να ελεγχθούν οι «τριγωνικές συναλλαγές» που έχουν ως στόχο τη φοροαποφυγή.
Πρόκειται για μια από τις μεθόδους που ακολουθούν τα τελευταία χρόνια οι επιτήδειοι, και με τις οποίες καμιά από τις προηγούμενες κυβερνήσεις δεν ασχολήθηκε μέχρι τώρα σοβαρά. Οι «τριγωνικές συναλλαγές» ή τριγωνικές τιμολογήσεις -σύμφωνα με τους ειδικούς- γίνονται με τη χρήση θυγατρικών και υπεράκτιων εταιρειών, για πολλούς και διαφόρους λόγους, με κυριότερο τη φοροαποφυγή. Υπάρχουν και άλλοι λόγοι όπως: η διασφάλιση ρευστότητας μέσω τραπεζικού δανεισμού, η εξαγωγή των αντληθέντων δανειακών κεφαλαίων σε offshore του εξωτερικού και η αγορά ακινήτων σε αυξημένα τιμήματα μέσω διπλών μεταβιβάσεων.
Στη διαδικασία λαμβάνουν μέρος τρία εμπλεκόμενα μέρη: η εταιρεία Α, η οποία είναι ο προμηθευτής εμπορευμάτων, πρώτων υλών ή και υπηρεσιών, η εταιρεία Β, η οποία είναι ο πραγματικός παραλήπτης αυτών, και η εταιρεία Γ, συμφερόντων της εταιρείας Β, η οποία μεσολαβεί ως τυπικός παραλήπτης εμπορευμάτων, πρώτων υλών και υπηρεσιών.
Οι εταιρείες Β και Γ είναι συνήθως των ίδιων συμφερόντων. Δηλαδή ο επιχειρηματίας-ιδιοκτήτης της Α εταιρείας (ή του ομίλου) δημιουργεί μια σειρά μικρών θυγατρικών, δορυφορικών εταιρειών, οι οποίες είναι ιδιοκτησίας συγγενικών του προσώπων ή εργαζομένων των επιχειρήσεών του.
Οι τελευταίες εμφανίζονται να λαμβάνουν υπηρεσίες των εταιρειών του ομίλου και στη συνέχεια να παρέχουν υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις του ίδιου ομίλου, οι οποίες τιμολογούνται σε ασυνήθιστα υψηλές τιμές ή σπανιότερα αγοράζουν υπερτιμολογημένα προϊόντα από τις εταιρείες του ομίλου.
Το μεγάλο κόλπο
Οπως εξηγούν γνώστες της «κομπίνας», η φοροαποφυγή γίνεται με τον εξής τρόπο:
Αν υποθέσουμε ότι η εταιρεία Α ως προμηθευτής πωλεί εμπόρευμα αξίας 1.000 ευρώ και η εταιρεία Β, δηλαδή ο πραγματικός παραλήπτης του εμπορεύματος, μεταπωλεί αυτό το εμπόρευμα στον τελικό πελάτη με τιμή 2.000 ευρώ, τότε η εταιρεία Β οφείλει φόρο για κέρδος 2.000 -1.000 = 1.000 ευρώ. Με έναν φορολογικό συντελεστή π.χ. 30%, ο φόρος που αναλογεί είναι 300 ευρώ.
Αν, όμως, μεσολαβήσει μια ενδιάμεση εταιρεία, στην περίπτωσή μας η Γ, η οποία αγοράζει το εμπόρευμα από την εταιρεία Α για 1.000 ευρώ και πουλάει αυτό το εμπόρευμα στην εταιρεία Β προς 1.990 ευρώ, τότε αφενός η φορολογική υποχρέωση της εταιρείας Β θα αφορά κέρδος 2.000-1.990 = 10 ευρώ, πουλώντας το εμπόρευμα πάλι 2.000 ευρώ, δηλαδή ο φόρος αντί για 300 ευρώ θα πέσει στα 3 ευρώ, αφετέρου ουσιαστικά η φορολογική υποχρέωση της συναλλαγής μεταφέρεται στην εταιρεία Γ, η οποία αγοράζει προς 1.000 ευρώ από την εταιρεία Α, πωλεί προς 1.990 ευρώ στην εταιρεία Β και συνεπώς φορολογείται για τα 990 ευρώ του κέρδους της.
Το «μυστικό» αφορά τη φορολογική υποχρέωση της εταιρείας Γ, η οποία κατά κανόνα έχει έδρα σε «φορολογικό παράδεισο», δηλαδή χώρες με ελάχιστο, ακόμα και μηδενικό φορολογικό συντελεστή. Επομένως, η εταιρεία Γ απαλλάσσεται από τη φορολογία, αφού απολαμβάνει το καθεστώς του «φορολογικού παραδείσου» της συγκεκριμένης χώρας. Δηλαδή, η συνολική φορολογία για τις εταιρείες Β και Γ είναι σχεδόν μηδενική, ενώ το ελληνικό κράτος αδυνατεί να εισπράξει φόρους, γιατί όλες οι συναλλαγές γίνονται νομότυπα.

2. «Περαίωση»-εξπρές με νέες φορολογικές δηλώσεις

Το ασφυκτικό χρηματοδοτικό πλαίσιο εντός του οποίου κινείται η κυβέρνηση επιτρέπει να «πέσουν» στο τραπέζι «ιδέες», οι οποίες υπό άλλες -ομαλότερες- συνθήκες θα απορρίπτονταν ως προσβλητικές για τους συνεπείς φορολογούμενους. Ο λόγος για το σχέδιο της κυβέρνησης να δοθεί η δυνατότητα υποβολής δηλώσεων εισοδήματος παρελθόντων ετών χωρίς κανένα πρόστιμο. Απλά και μόνο με μια συμπληρωματική φορολογική δήλωση.
Τουτέστιν, κάποιος που έχει αποκρύψει μεγάλα χρηματικά ποσά από τις φορολογικές αρχές μπορεί να υποβάλει συμπληρωματική δήλωση, να πληρώσει τον φόρο που θα έπρεπε κανονικά να έχει καταβάλει προ πολλού και να βρεθεί «καθαρός» απέναντι στο κράτος. Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι που δεν υπέβαλαν καθόλου δηλώσεις ή υπέβαλαν ανακριβείς δηλώσεις για εισοδήματα παρελθόντων ετών θα μπορούν να υποβάλουν εκπρόθεσμες αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις για τα έτη αυτά και να δηλώσουν όποια ποσά απέκρυψαν από την Εφορία χωρίς να υποστούν καμία κύρωση, δηλαδή χωρίς να επιβαρυνθούν με πρόστιμα και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
Οι εν λόγω φορολογούμενοι θα πληρώσουν μόνο τους φόρους που αναλογούν στα ποσά εισοδημάτων τα οποία απέκρυψαν από την Εφορία και τα οποία θα συμπεριλάβουν στις εκπρόθεσμες αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις. Ουσιαστικά, με τη ρύθμιση αυτή, πολλοί επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες θα γλιτώσουν από τα βαριά πρόστιμα, με τα οποία κινδυνεύουν να χρεωθούν σε περίπτωση που οι παραβάσεις τους εντοπιστούν από φορολογικό έλεγχο.
Ως εκ τούτου, η ρύθμιση αυτή θα λειτουργήσει και ως συνοπτική διαδικασία περαίωσης εκκρεμοτήτων στη φορολογία εισοδήματος, αφού θα επιτρέπει την αποφυγή του πλήρους (εξονυχιστικού) φορολογικού ελέγχου και θα συντομεύει κατά πολύ τη διαδικασία κλεισίματος εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

3. «Κληρώνει» για τη φοροδιαφυγή

Σε «λοταρία» θα μπαίνουν οι αποδείξεις που λαμβάνουν οι καταναλωτές από την αγορά αγαθών και υπηρεσιών, στο πλαίσιο των κινήτρων που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να ενισχυθεί το μέτωπο κατά της φοροδιαφυγής. Το σχέδιο της «τυχερής απόδειξης», που βρίσκεται στα συρτάρια του υπουργείου από προηγούμενες κυβερνήσεις, φαίνεται να λαμβάνει πλέον σάρκα και οστά, εμπλουτίζοντας τον κατάλογο των μεταρρυθμίσεων-μέτρων στα οποία προτίθεται να προχωρήσει η κυβέρνηση.
Πρόκειται για ακόμα ένα κίνητρο, ώστε οι πολίτες να ζητούν αποδείξεις για όλες τις συναλλαγές τους και να επιβραβεύονται γι' αυτό με δώρα. Το μοντέλο της «λοταρίας» εφαρμόζεται ήδη σε Πορτογαλία, Σλοβακία και Μάλτα, με σημαντικά εισπρακτικά αποτελέσματα (η Πορτογαλία, για παράδειγμα, υποστηρίζει ότι ενισχύθηκαν τα έσοδά της κατά περίπου 1,5 δισ. ευρώ). Σύμφωνα με τις «ιδέες» που βρίσκονται ήδη στο τραπέζι, κάθε μήνα θα κληρώνονται δώρα μεγάλης αξίας, με στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής μέσω της μη έκδοσης αποδείξεων. Με βάση πρόχειρους υπολογισμούς που έχουν γίνει, το μέτρο θα μπορούσε να εφαρμοστεί άμεσα και να αποδίδει έως και 500 εκατ. ευρώ ετησίως στα κρατικά ταμεία.
Διαδικασία
Το σχέδιο προβλέπει ότι κάθε φορολογούμενος θα αποστέλλει στο υπουργείο Οικονομικών μέσω του κινητού τηλεφώνου του με μήνυμα sms ή μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής στο Taxisnet τον αριθμό κάθε απόδειξης που έχει συλλέξει. Ετσι θα μπορεί να μετέχει σε κληρώσεις χρηματικών ποσών. Ο αριθμός της κάθε απόδειξης, τον οποίο θα αποστέλλει ο φορολογούμενος, θα μετέχει στην κλήρωση ως «λαχνός». Οι κληρώσεις θα γίνονται κάθε μήνα και ο αριθμός των τυχερών θα είναι τουλάχιστον τετραψήφιος, με κέρδη τα οποία σε πρώτη φάση θα φτάνουν έως και τα 1.000 ευρώ.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται να καθιερωθούν και μεγαλύτερα έπαθλα, έως και 10.000, για περιορισμένο αριθμό υπερτυχερών. Δεν αποκλείεται, δε, και η καθιέρωση μιας μεγάλης κλήρωσης στο τέλος της χρονιάς (π.χ. με βάση τον τυχερό αριθμό του Πρωτοχρονιάτικου Λαχείου). Με βάση το σκεπτικό που αναπτύσσουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, για έναν καταναλωτή το ενδεχόμενο να κερδίσει 10.000 ευρώ είναι σημαντικό κίνητρο, ενώ η δαπάνη για τον προϋπολογισμό είναι περιορισμένη μπροστά στο όφελος που θα προκύψει από τη συλλογή περισσότερων αποδείξεων για τη συμμετοχή στις κληρώσεις με όσο το δυνατό πιο πολλούς «λαχνούς» ώστε να αυξάνονται για τους φορολογουμένους οι πιθανότητες να κερδίσουν κάποιο δώρο ή κάποιο ποσό.
Υπάρχουν όμως και τα τεχνικά προβλήματα. Ενα από αυτά αφορά το ενδεχόμενο πολλοί φορολογούμενοι να ζητούν δύο, τρεις ή και περισσότερες μικρότερες αποδείξεις για μικροποσά, αντί μιας μεγάλης αξίας, που θα έπαιρναν κανονικά για το σύνολο κάθε συναλλαγής, προκειμένου να αυξήσουν τον αριθμό των «λαχνών» με τους οποίους θα μπορούν να συμμετάσχουν σε μια κλήρωση. Ταυτόχρονα με τη «λοταρία» εξετάζεται να δοθούν κίνητρα για μεγαλύτερη χρήση των χρεωστικών ή πιστωτικών ή της κάρτας των αποδείξεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου