Σελίδες

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2015

Ξεκινά από την Παρασκευή η εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης - πόσες αιτήσεις εγγρίθηκαν ανά δράση - όλη η συνέντευξη τύπου

Ξεκινά από την Παρασκευή η εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης - πόσες αιτήσεις εγγρίθηκαν ανά δράση - όλη η συνέντευξη τύπου 


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ EΡΓΑΣΙΑΣ  
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
    Δελτίο Τύπου
Αθήνα, 24-6-2015

Κοινή συνέντευξη Τύπου της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώς Φωτίου και της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών Νάντιας Βαλαβάνη σχετικά με το πρόγραμμα του ν.4320/2015 για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. 

Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Κατ’ αρχήν σας ευχαριστώ πάρα πολύ που ήρθατε σήμερα εδώ. Μια μέρα πυκνών πολιτικών εξελίξεων και άρα ξέρω πόσο είσαστε απασχολημένοι και με άλλα θέματα. Παρ’ όλα αυτά νομίζουμε ότι τέτοια θέματα, όπως αυτά που θα συζητήσουμε σήμερα εδώ είναι πολύ σημαντικά, γιατί αφορούν την κοινωνία καθημερινά και βέβαια να σας συστήσω το τραπέζι. 

        Eκ δεξιών μου, αλλά εξ αριστερών σας είναι η Νάντια Βαλαβάνη, Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών, που ήταν μια πολύ μεγάλη βοήθεια για μας. Η κυρία Κουτσούρη, Γενική Γραμματέας της Πρόνοιας, του Υπουργείου μας δηλαδή. Η Εύη Κάιλα, η οποία είναι συνεργάτης μας και ασχολήθηκε αποκλειστικά με αυτό το θέμα. Και ο Δημήτρης Καρέλλας που επίσης ασχολήθηκε με τα θέματα που αφορούσαν την κάρτα αλληλεγγύης, τις τράπεζες και την ΔΕΗ, όπως και η κυρία Κάιλα.

         Η Κατερίνα Κνήτου η οποία είναι η δικηγόρος μας και βοήθησε σε όλη αυτή την διαδικασία που όπως καταλαβαίνετε είχε πολλαπλά νομικά θέματα και αγκάθια. Και βέβαια η Διευθύντρια του Πολιτικού μας Γραφείου, που είναι η ψυχή όλων μας, η Ελευθερία Τσακιροπούλου και με την οποία επικοινωνείτε συνήθως όπως και με τον Άρη Κυπριώτη.

        Όπως καταλαβαίνετε, χωρίς όλη αυτήν την ομάδα και άλλους που λείπουν από εδώ, αυτή η ιστορία δεν θα γινόταν. Άρα όλο αυτό είναι προϊόν μιας μεγάλης συλλογικής δουλειάς. Έχω ευχαριστήσει πάρα πολύ και το Υπουργείο, τους υπαλλήλους του Υπουργείου, αλλά και τους υπαλλήλους των ΚΕΠ, την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά και τη ΔΕΗ, τη νέα ηγεσία της ΔΕΗ, αλλά και την ΔΕΔΗΕ, τη νέα ηγεσία της ΔΕΔΗΕ, διότι κατάφεραν να λύσουν πολύπλοκα προβλήματα προκειμένου αυτή τη στιγμή να μπορούν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα της ανθρωπιστικής κρίσης, το οποίο γινόταν για πρώτη φορά. Δεν είχαμε εμπειρία από προηγούμενες τέτοιες καταστάσεις. 
        Τι κάνουμε σήμερα εδώ; Εδώ ανακοινώνουμε ότι βγήκαν οι ωφελούμενοι του προγράμματος, οι οποίοι όπως ξέρετε καλά, άρχισαν να κάνουν ηλεκτρονικά αιτήσεις στις 20 Απριλίου. Θα τελείωναν στις 20 Μαΐου και τους δώσαμε 10 μέρες παράταση, όπως ζητούσαν - πολλοί δεν το είχαν πάρει ακόμη είδηση. Δηλαδή ένα μήνα και δέκα μέρες. 

        Έκλεισε το πρόγραμμα την 1η Ιουνίου και σήμερα βλέπετε ότι η διασταύρωση όλων των στοιχείων του προγράμματος των δηλώσεων έχει ολοκληρωθεί. Είναι μια υπέρβαση των δεδομένων του δημοσίου. Γι’ αυτό λέω ότι ο ρόλος της Νάντιας Βαλαβάνη ήταν κρίσιμος, διότι η Νάντια μπόρεσε να μας βοηθήσει με τη διασταύρωση όλων των στοιχείων από το TAXIS. Επομένως μπορέσαμε να διασταυρώσουμε πολύ γρήγορα όλα τα στοιχεία από το TAXIS, αλλά και απ’ όλες τις άλλες ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων που έχουμε μέσα στο Υπουργείο μας, έτσι που να έχουμε κατά το δυνατόν πιο αντικειμενική κρίση και αποτέλεσμα.

        Θα σας πω μερικά νούμερα μια και σας χρειάζονται. Όπως ξέρετε υποβλήθηκαν 300.226 αιτήσεις που σημαίνει 633.288 άτομα. 

Από αυτά οι αιτήσεις ήταν για ενοίκιο ήταν 90.000 άτομα. Είχαμε υποσχεθεί ότι θα δώσουμε σε 30.000 οικογένειες επίδομα ενοικίου, το οποίο θυμάστε ότι δίδεται κατευθείαν στον ιδιοκτήτη και είναι αφορολόγητο και επίσης θυμάστε ότι αφορά είτε νέα συμβόλαια, είτε υφιστάμενα, τα οποία θα ανανεώσει ο ωφελούμενος.

        Πληρούσαν τα κριτήρια 66.442 για τη στέγη οικογένειες. Δώσαμε αυτό που είχαμε υποσχεθεί, τις 30.000, αλλά σκοπεύουμε πολύ γρήγορα να επεκτείνουμε το πρόγραμμα και να δούμε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε, ώστε να καλύψουμε αυτές τις διπλάσιες, σχεδόν όπως εμφανίστηκαν, παραπάνω από διπλάσιες, ανάγκες. Αυτό είναι το ένα θέμα. 

        Το δεύτερο είναι το ρεύμα. Είχαμε 140.366 αιτήσεις. Πληρούν τα κριτήρια 89.288 αιτήσεις, δηλαδή οικογένειες ή νοικοκυριά. Δώσαμε σε όλους αυτούς, και στους 89.288, το δωρεάν ρεύμα. Δηλαδή 1.200 κιλοβατώρες δωρεάν την τετραμηνία με τη χαμηλότερη τιμή και συγχρόνως διασφαλίζουμε τη δυνατότητα ότι δεν θα απεντάσσονται της κατηγορίας αυτής αν καίνε περισσότερες κιλοβατώρες την τετραμηνία. Αλλά αυτά θα ανακοινωθούν πιο ειδικά γιατί έχουμε ήδη συμφωνήσει και υπογράφουμε μια σύμβαση με τη ΔΕΗ εντός των ημερών. Επομένως θα βγούνε και οι πιο αναλυτικές λεπτομέρειες που δεν αφορούν τους ωφελούμενους, αφορούν τις υποχρεώσεις του κράτους απέναντι στη ΔΕΗ και στη ΔΕΔΗΕ. Εσείς αυτό που κρατάτε είναι ότι θα δοθούν οι 1.200 κιλοβατώρες δωρεάν την τετραμηνία. Και δεύτερο, ότι επανασυνδέονται όλα τα κομμένα ρεύματα. Ό,τι κομμένο ρεύμα υπάρχει, επανασυνδέεται δωρεάν. 

        Τρίτο. Είναι η σίτιση. Εδώ είχαμε 293.786 αιτήσεις. Προσέξτε ότι από τις 300.000 αιτήσεις, οι 293.000 ζητάνε σίτιση. Αυτό δεν θέλω να το ξεχάσετε. Σημαίνει ότι σε αυτή τη χώρα ο πληθυσμός πεινάει. Αυτό είναι το αποτέλεσμα του μνημονίου, αυτό είναι το πιο απάνθρωπο πρόσωπο της ανθρωπιστικής κρίσης, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε ούτε σε μνημόνια, ούτε στις λιτότητες των προηγούμενων μνημονίων, διότι δεν αντέχει πια ο κόσμος και βρισκόμαστε σε οριακή θέση.
        Επομένως πληρούν τα κριτήρια 233.198 οικογένειες – νοικοκυριά. Και από αυτούς τελικοί δικαιούχοι είναι 145.359. Όπως βλέπετε, δυστυχώς - το είχαμε πει και από την αρχή εξάλλου αυτό- δεν θα καταφέρουμε να καλύψουμε όλο το μεγάλο όγκο των αιτήσεων.

        Τι δίνουμε στη σίτιση; Ξέρετε πολύ καλά ότι δίνουμε 70 έως 220 ευρώ το μήνα για κάθε αίτηση. Κάθε έναν που θα πάρει την κάρτα σίτισης, ή να τη λέμε κάρτα αλληλεγγύης - και στην οποία η Εθνική Τράπεζα θα πιστώνει από πριν κάθε μήνα τα χρήματα αυτά. Ο ωφελούμενος, η οικογένειά του χρησιμοποιεί αυτή την κάρτα στα μηχανήματα και μικρών μαγαζιών, αλλά και σε σούπερ μάρκετ. 
        Αυτή που βλέπετε είναι η κάρτα αλληλεγγύης. Ελπίζουμε ότι θα φέρει μεγαλύτερη αισιοδοξία στον κόσμο από αυτή που έχει σήμερα. Είναι χορηγία της Εθνικής Τράπεζας, δηλαδή μας χάρισε περίπου 1,5 με 2 εκατομμύρια γιατί τόσο περίπου ήταν οι προηγούμενες προσφορές για το κόστος γι' αυτή την κάρτα. Και ξέρετε ότι όποιος είναι στο πρόγραμμα θα έχει και παράπλευρες ωφέλειες, τις οποίες τις έχετε ήδη ακούσει, τόσο από Τράπεζες, που κάνουν ειδικές προσφορές για όσους  μπαίνουν στο πρόγραμμα, όσο και από εταιρείες τηλεφωνίας, αλλά πιο σημαντικό ακόμη είναι οι ωφέλειες από τις ίδιες τις επιχειρήσεις τροφίμων, από τα ίδια τα μαγαζιά, όπως μας διαβεβαίωσε ο κ. Κορκίδης, που κάναμε μια συνεργασία μαζί του, έτσι ώστε τελικά καθένας που χρησιμοποιεί την κάρτα να παίρνει μεγαλύτερη ποσότητα τροφίμων από την ονομαστική αξία των τροφίμων.  Αυτό θα γίνει με μια μεγάλη καμπάνια σε όλους τους ιδιοκτήτες καταστημάτων, γιατί σε τελευταία ανάλυση αυτό που μας ενδιαφέρει είναι όλη η κοινωνία μαζί να προχωρήσει, όλα της τα κομμάτια να δώσουν ο ένας το χέρι στον άλλον και να προχωρήσουν μαζί. 

Γι' αυτό μας ενδιαφέρει και η ιστορία του ενοικίου της επιδότησης. Το θέμα της επιδότησης ενοικίου το διαμορφώσαμε έτσι ώστε και οι ιδιοκτήτες να κατανοήσουν ότι πρέπει να ανοίξουν τα κλειστά τους σπίτια. Το κράτος εγγυάται αυτή τη στιγμή ότι θα πάρουν τα ενοίκια τους και δεν έχει νόημα σε τέτοιες συνθήκες κρίσης να φοβούνται μήπως δεν θα πληρωθούν. Μπορεί και να μην πληρώνονται μερικές φορές, όχι από το κράτος όμως. Εμείς θα τους πληρώσουμε. Είναι σημαντικότερο αντί να έχεις ένα άδειο διαμέρισμα κλειδωμένο, να αισθάνεσαι ότι βοηθάς ανθρώπινες ζωές, παιδιά να επιβιώσουν μέσα στην κρίση. Το ίδιο πιστεύουμε ότι θα συμβεί και με τα μαγαζιά, βοηθάμε τις παραγωγικές τάξεις που έχουν κι αυτές κατακρημνιστεί και τους λέμε «Βοηθήστε κι εσείς με τη σειρά σας την κοινωνία».
Είναι μια αλλαγή υποδείγματος αυτό που επιχειρούμε να κάνουμε, αυτό που με ενδιαφέρει να τονίσω τελειώνοντας - και νομίζω πολλά πράγματα μπορεί να τα έχω ξεχάσει αλλά θα συμπληρώσει και η Νάντια και θα επανέλθουμε αν έχετε ερωτήσεις, - είναι το εξής: αυτό όπως είπαμε και από την πρώτη στιγμή είναι ένα ελάχιστο πρώτο δείγμα, πρώτο βήμα που κάνουμε για την αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης. 

Η ανθρωπιστική κρίση είναι τεράστια. Είναι η μεγάλη απόδειξη ότι όλη η προηγούμενη περίοδος απέτυχε οικτρά, δηλαδή η Ελλάδα μια ευρωπαϊκή χώρα σε καιρό ειρήνης βιώνει τα αποτελέσματα ενός πολέμου. Διότι το να υπάρχει έλλειψη βασικών αγαθών σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, ορίζεται διεθνώς ως ανθρωπιστική κρίση. Δηλαδή έλλειψη ρεύματος, σίτισης, τροφής, στέγης, νερού, υγείας και παιδείας. Αυτοί είναι οι πέντε όροι που διεθνώς ορίζονται ότι δημιουργούν την ανθρωπιστική κρίση και σήμερα μπορούμε να το διαβεβαιώσουμε, ότι ένα τεράστιο κομμάτι του πληθυσμού μας βρίσκεται σε ακραία φτώχεια. Γιατί σας θυμίζω ότι στο πρόγραμμα μπορούσαν να μπουν μόνο όσοι βρίσκονταν σε ακραία φτώχεια, δηλαδή κάτω από 4.800 € εισόδημα το χρόνο για τετραμελή οικογένεια.
Ξέρετε επίσης ότι έχουμε πριμοδοτήσει με περισσότερα μόρια τις οικογένειες με παιδιά. Γιατί θέλουμε να αντιμετωπίσουμε στοιχειωδώς την παιδική φτώχεια, η οποία έχει φτάσει στο 28% και είμαστε πρωταθλητές στην Ευρώπη. Βεβαίως από τα μέτρα αυτά ωφελούνται και ζευγάρια προφανώς, ανάλογα με το πώς είναι αυτή η κατάσταση. 
Πότε θα αρχίσουν να ωφελούνται; Πότε θα αρχίσει η διαδικασία αυτών των παροχών; Από την Παρασκευή  όσοι έχουν κάνει ήδη αίτηση θα μπορούν να πάνε ή στα ΚΕΠ αλλά και από το σπίτι τους, μέσα από τον υπολογιστή με τον οποίο έκαναν την αίτηση να μπουν να δουν αν είναι ωφελούμενοι ή όχι.
Θα μπορούν να κάνουν ένσταση εάν πιστεύουν ότι κακώς δεν έχουν περιληφθεί, μέχρι τις 3 Ιουλίου. Και από την Παρασκευή οι καταστάσεις θα έχουν πάει στη ΔΕΔΗΕ, ώστε να είναι ενημερωμένη για όλους τους ωφελούμενους και συγχρόνως  για τα ρεύματα που πρέπει να επανασυνδέσουν. Έχουν πάει στην Εθνική Τράπεζα για να βάλει το όνομα και τα στοιχεία του κάθε ωφελούμενου στην κάρτα αυτή και για να μπορέσει να τη μοιράσει, να τη δώσει στους ωφελούμενους μέσα στις επόμενες 15 – 20 μέρες, οπότε θα την παραλάβουν. Και συγχρόνως θα μπορούν όσοι έχουν νέα συμβόλαια, είτε της ήδη μισθωμένης κατοικίας ή νέας κατοικίας, να τα υποβάλλουν στο taxis. Άρα είναι έτοιμο όλο αυτό το πρόγραμμα.
Επίσης ξεκινάμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα 135 εκατομμυρίων για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Απόρων, 45 εκατομμύρια που είχαν μείνει αχρησιμοποίητα από πέρσι, 45 εκατομμύρια φετινά και εμπροσθοβαρώς άλλα 45 εκατομμύρια για του χρόνου, τα οποία θα διαχειριστούν οι κοινωνικές συμπράξεις που έχουν ήδη γίνει και τις έχει ανακηρύξει το Υπουργείο μας (μιλάμε για 57 συμπράξεις σε όλους τους νομούς της χώρας) οι οποίες έχουν δυο καινοτομίες.
Η μία είναι ότι από αυτά τα 135 εκατομμύρια τα 30 τα προκηρύσσουμε εμείς στην αρχή τώρα και τα υπόλοιπα θα τα προκηρύξουν οι συμπράξεις, με βάση τα τεύχη δημοπράτησης που θα τους δώσουμε εμείς και όλο το πακέτο. Αυτό γίνεται προκειμένου να είναι έτοιμοι και να μην έχουν προβλήματα και έτσι να τονώσουμε τις παραγωγικές τάξεις της κάθε περιοχής, έτσι ώστε να μην προκηρύσσουμε τεράστιους διαγωνισμούς τροφίμων - 135 εκατομμύρια κεντρικά από το Υπουργείο - και να έρχονται μόνο οι πολύ μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού εδώ.
Επομένως ξεκινάει μια άλλη ιστορία πάλι τόνωσης κατά τόπους, αυτό είναι  η μία καινοτομία που κάνουμε. Η δεύτερη καινοτομία είναι ότι καλούμε τις συμπράξεις να δημιουργήσουν μια ομπρέλα με όλους όσους δίνουν κατά τόπους τρόφιμα ή είναι αγκαζαρισμένες σε δράσεις αλληλεγγύης για την κρίση. Εννοούμε με αυτό την Εκκλησία, τις ΜΚΟ, τους Δήμους, αλλά και όλες τις άτυπες δομές αλληλεγγύης όπως κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά παντοπωλεία, χωρίς μεσάζοντες κα.
Οτιδήποτε έχει αυτή τη στιγμή δημιουργήσει ο ελληνικός λαός από μόνος του εθελοντικά, στέλνοντας ένα τεράστιο πολιτικό μήνυμα σε όλη την Ευρώπη ότι μπορούμε: «Κανείς μόνος του στην κρίση». Και αυτά τα δίκτυα θα μπουν μέσα στις συμπράξεις, ενώ οι ωφελούμενοι θα κάνουν τις αιτήσεις όπως και στο προηγούμενο πρόγραμμα ηλεκτρονικά σε κάθε σύμπραξη. Δεν θα υπάρξουν πια ούτε πελατειακές σχέσεις, ούτε ειδικές κατηγορίες, γιατί δεν γίνεται μέσα στην κρίση να δουλεύουμε με τέτοιο τρόπο.
Τέλος για πρώτη φορά καινοτομούμε επίσης οργανώνοντας και ζητώντας από τις συμπράξεις να οργανώσουν στα πιο φτωχά σχολεία γεύματα για όλα τα παιδιά στις πιο φτωχές περιοχές. Γιατί ήδη μέσα από την ανθρωπιστική κρίση γνωρίζουμε δυστυχώς τον χάρτη της ακραίας φτώχειας της χώρας μας, άρα ξέρουμε ποια σχολεία πραγματικά έχουν πρόβλημα. Για να πάψουν τα παιδιά να λιποθυμούν στα σχολεία.
Και άλλα πολλά, που θα τα πούμε σιγά - σιγά. Εγώ σας ευχαριστώ και να δώσω τον λόγο στη Νάντια.
Ν. ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Νομίζω ότι αυτά που έπρεπε να λεχθούν, τα έχει ήδη πει η Θεανώ. Εγώ θα σας πω απλώς ότι δεν έκανα τίποτε στην πραγματικότητα για το πρόγραμμα παρά τα καλά της λόγια. Ήταν ένα μέρος του υπηρεσιακού  μηχανισμού το Υπουργείου και συγκεκριμένα η ΔΗΛΕΔ δηλαδή εκεί που γίνεται η διασταύρωση των στοιχείων. Αυτοί που πραγματικά δούλεψαν φιλότιμα και λέω «δούλεψαν φιλότιμα….», γιατί είναι μερικές δεκάδες άνθρωποι που ασχολούνται με τα πληροφοριακά συστήματα, ελάχιστοι σε σχέση με τις ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου, μια ζωντανή διάψευση τα περί μεγάλου κράτους και τα λοιπά.
Γιατί στην πραγματικότητα χρειαζόμαστε άμεσα, όχι σε μια προοπτική, τουλάχιστον άλλους τόσους, άλλες μερικές δεκάδες δηλαδή, άλλα 100-200 άτομα για να μπορούν στοιχειωδώς να ανταποκριθούν σε ανάγκες οι οποίες δεν είναι μόνο ανάγκες του Υπουργείου Οικονομικών, γιατί τα πληροφοριακά συστήματα όπως ξέρετε ουσιαστικά καλούνται και είναι από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις του πως βγαίνει μια δουλειά όταν υπάρχει συνεργασία σε επίπεδο διαφορετικών Υπουργείων.
Δηλαδή τα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών καλούνται να υποστηρίξουν το σύνολό του δημόσιου τομέα και της γενικής Κυβέρνησης και πριν από όλα τα υπόλοιπα Υπουργεία. 
Αυτό που έγινε ουσιαστικά ξανά λέω σε συνθήκες αυτοθυσίας, όχι γι΄ αυτό το συγκεκριμένο, σε συνθήκες αυτοθυσίας δουλεύουν γιατί είναι ελάχιστοι σε σχέση με τη δουλειά, που είναι πολύ εύκολο να τους βρείτε, είναι πολύ εύκολο να τους βρούμε. 11:00΄ - 12:00΄ η ώρα το βράδυ είναι εκεί στη δουλειά, Σαββατοκύριακα είναι εκεί στη δουλειά, μόνο αν έχει κανένα τριήμερο μερικές φορές το χρόνο ας πούμε μπορεί να μην τους βρίσκετε. 
Και παράλληλα τρέχουν ότι πρόγραμμα υπάρχει και βέβαια την ιστορία με τις φορολογικές δηλώσεις και με τη ρύθμιση έως 100 δόσεις, που είναι τα δυο μεγάλα προγράμματα και ταυτόχρονα τρέχει και ότι άλλο χρειάζεται. 
Εδώ φαίνονται και οι ελλείψεις, δηλαδή η διασταύρωση των πληροφοριών έγινε με βάση τις βάσεις φορολογικών δεδομένων που υπάρχουν και αυτό σημαίνει ότι μπορεί να είναι ακραία φτώχια κι εγώ θα ήθελα μετά η Θεανώ να δώσει και το σύνολο των οικογενειών των δικαιούχων, γιατί δεν είναι μόνο οι οικογένειες, ξέρουμε και πόσα μέλη μέσα από αυτή την ιστορία. 
Αλλά εγώ θα πω ότι εδώ πρέπει να προσθέσουμε κάτι που δυστυχώς εκ των πραγμάτων κι όχι από τη νομοθεσία βγαίνει, ότι είναι η καταγεγραμμένη ακραία φτώχεια αυτή που βγαίνει μέσα από αυτή τη διασταύρωση, γιατί για να είσαι μέσα σε αυτές τις βάσεις δεδομένων σημαίνει ότι έχεις ΑΦΜ και σημαίνει ότι έχει ΑΜΚΑ πλέον κι έχεις κάνει φορολογική δήλωση. 
Δηλαδή υπάρχει ένα τμήμα του πληθυσμού, εγώ δεν είμαι σε θέση να σας πω, το οποίο έχει πέσει κάτω από αυτά, δεν είναι καταγεγραμμένο. Αυτή είναι η πιο ακραία ακόμα περίπτωση της ακραίας φτώχειας. Και βέβαια όπως σας είπε η Θεανώ, ουσιαστικά αυτά είναι τα ψίχουλα που δίνουμε σήμερα, ψίχουλα είναι, να είμαστε έτσι απόλυτοι.
Χρειάζεται να κάνουμε πολύ περισσότερα και γι΄ αυτούς που έχουν πέσει κάτω και από αυτό το επίπεδο και δεν τους βρίσκουμε μέσα από τις κεντρικές διαδικασίες, στους Δήμους όμως τους ξέρουν, στα συσσίτια των άτυπων μορφών των Δήμων, της εκκλησίας, δηλαδή υπάρχει τρόπος μη ηλεκτρονικής πρόσβασης σε αυτούς τους ανθρώπους.
Και τους ανθρώπους τους οποίους τους κόψαμε και δεν εννοώ εδώ ότι κόπηκαν.. κόπηκαν και άνθρωποι, 15 άνθρωποι ας πούμε οι οποίοι είχαν πισίνα για παράδειγμα, 207 που είχαν σκάφος πάνω από πέντε μέτρα. Εμένα με προβλημάτισε πάρα πολύ αυτό, διότι από τη μια μπορεί να είναι ξέρω ΄γω μια κομπίνα ας πούμε, κάποιος ο οποίος εμφανίζεται χωρίς εισόδημα και άρα βρίσκει την ευκαιρία, παρόλο που τον πιάσαμε όμως. 
Αλλά μπορεί και να μην είναι αυτό, έτσι; Μιλάμε για νεόπτωχους. Δηλαδή αν κάποιος ο οποίος έχει πισίνα δεν έχει  ηλεκτρικό ρεύμα κι εμένα μου έχουν τύχει κάνα δυο τέτοιες πραγματικές περιπτώσεις, αυτό λέει την πορεία αυτών των πέντε χρόνων και τι χρειάζεται να γίνει για να μπορέσει να ξανασταθεί η κοινωνία στα πόδια της, με πολύ ίσως χαρακτηριστικό τρόπο. 
Πρέπει να πω επίσης ότι υπήρξε ένα πρόβλημα εδώ, δε φαίνονταν οι ανάπηροι. Δεν το έχουμε λύσει αυτό, δυστυχώς δε λύεται και στις φορολογικές δηλώσεις αυτή τη στιγμή. Δηλαδή ζητούν καταγραφή από τα ΚΕΠ για να μπορεί να φανεί ότι υπάρχει θέμα αναπηρίας, ενώ ξέρουμε πολύ καλά ότι λόγω του τρόπου που λειτουργούσαν τα ΚΕΠ.
Και ο κ. Στρατούλης τώρα καταθέτει μία ειδική νομοθεσία για τα ΚΕΠΑ, αλλά αυτό δε λύνει το πρόβλημα ας πούμε των φορολογικών δηλώσεων, που μπήκε κι εδώ, ήταν ένα πρόβλημα στη διαδικασία. 
Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Τα διασταυρώσαμε με τα επιδόματα που έχουμε εμείς ξεχωριστά. 
Ν. ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Αυτό είναι καλό, εμείς όμως θα έπρεπε να μπορούμε αυτό να το δούμε ηλεκτρονικά και δε φαίνεται. 
Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Θα πει η Μαρίνα τι κάναμε εμείς εδώ. 
Ν. ΒΑΛΑΒΑΝΗ: Δηλαδή όταν υπάρχουν άνθρωποι που στα ταμεία τους εμφανίζεται μέσα στο taxis η ένδειξη ότι «η σύνταξη που παίρνουν είναι σύνταξη αναπηρίας».
        Το να τους ζητάς για να μπορούν να πάρουν την έκπτωση ας πούμε στις φορολογικές δηλώσεις που κατατίθενται τώρα των ανάπηρων, πιστοποιητικό ΚΕΠΑ που ξέρεις ότι αν δεν έχουν περάσει, δεν μπορούν να περάσουν μέχρι την ημερομηνία λήξης, γιατί δεν υπαγορεύει ημερομηνία λήξης των δηλώσεων το πότε θα περάσουν, είναι άλλος μηχανισμός. Δηλαδή χρειάζεται ένας εξορθολογισμός, απλός εξορθολογισμός, αν θέλουμε πραγματικά να βοηθήσουμε. 
Και να σας πω βέβαια ότι λύθηκε και στο μόνο επίπεδο που θα μπορούσε να λυθεί με ποιο τρόπο θα γινόταν η σειρά της κατάταξης με βάση τα συνδυασμένα κριτήρια που προέβλεπε η νομοθεσία, δεν μπορούσε να γίνει στο επίπεδο αυτών που χειριζόταν το πρόγραμμα εδώ, γιατί υπάρχει φορολογικό απόρρητο και σε σχέση με το Υπουργείο εδώ και σε σχέση με εμάς κεντρικά, την κατάταξη την έκαναν αυτοί που χειρίζονται.
Οι ίδιοι δηλαδή κι έτσι βγήκαν οι οικογένειες, τα παιδιά τα οποία χειρίζονται τα πληροφοριακά συστήματα και έχουν πρόσβαση στα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και νομίζω ότι είναι καλό το να γίνεται με τέτοιο τρόπο, χωρίς καμιά παρέμβαση για το ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει και να γίνεται πραγματικά με βάση αντικειμενικά κριτήρια και με βάση λειτουργίας ενός κομματιού του κρατικού μηχανισμού στο οποίον δεν έχουν ουσιαστικά πρόσβαση οι Υπουργοί, κεντρικά τα Υπουργεία.
Αλλά είναι οι άνθρωποι που δουλεύουν εκεί και που είναι βέβαια δεσμευμένοι τηρώντας το φορολογικό απόρρητο να έχουν την ευθύνη ότι θα τα συνδυάσουν σωστά ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα ας πούμε αποκλεισμών οι οποίοι δεν δικαιολογούνται με βάση τα στοιχεία που μόνο αυτοί έχουν στα χέρια τους και που μόνο αυτοί μπορούν να τα αξιολογήσουν.
Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Ωραία. Και να πει η κα Κουτσούρη ορισμένα στοιχεία ακόμα. Η Μαρίνα Κουτσούρη είναι όπως σας είπα η Γενική μας Γραμματέας. Κοιτάξτε, όπως βλέπετε η αλληλεγγύη είναι γένους θηλυκού, το βλέπετε εξάλλου νομίζω. Δεν υποτιμώ κανέναν.. 
Μ. ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ: Ευχαριστώ Υπουργέ μου. 
Εγώ απλά ξεκινώντας και πριν παραθέσω οποιαδήποτε στοιχεία που μάλλον τα είπε όλα η Υπουργός, να ευχαριστήσω και εγώ από τη δικιά μου την πλευρά όλες τις Υπηρεσίες και τους συνεργάτες που δούλεψαν τόσο σκληρά, μεταξύ των οποίων και η ΗΔΙΚΑ που παρέλειψε να αναφέρει, η Υπουργός και το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, του οποίου οι εργαζόμενοι πραγματικά απάντησαν σε όλα τα ερωτήματα που ερχόταν κατά τη διάρκεια της υποβολής των αιτήσεων.
Θέλω να πω ότι εκτιμώ ότι ο λόγος που δούλεψαν τόσο σκληρά όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι γιατί πίστεψαν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θεωρούμε ότι είναι το πρώτο πρόγραμμα μίας μαζικής παροχής κοινωνικής προστασίας και καταπολέμησης της φτώχιας και των επιδράσεων της φτώχιας. 
Είναι το σημαντικότερο πρόγραμμα που έχει υλοποιήσει ποτέ η Πρόνοια, που ούτως ή άλλως έχει ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο που επιτελεί κάθε μέρα και εκτιμούμε ότι όχι μόνο οι εργαζόμενοι και οι υπάλληλοι και οι φορείς αγκάλιασαν όλο αυτό το πρόγραμμα, αλλά και συνολικότερα η κοινωνία.
Και βεβαίως όπως είναι κατανοητό, αυτό που το βλέπουμε, είναι πως θα διαμορφωθεί και σε συνεργασία και σε σύμπραξη με το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους, που υλοποιούμε παράλληλα και ταυτόχρονα, είναι πως δημιουργείται σε ένα τοπικό επίπεδο ένα πλέγμα, ένα δίχτυ προστασίας, το οποίο όχι μόνο θα καταγράφει αυτόν που έχει ανάγκη, αλλά θα του παρέχει και τα πρώτα μέτρα αντιμετώπισης των αναγκών του.
Και γι΄ αυτό πηγαίνουμε μέσα από τις κοινωνικές συμπράξεις και καλούμε όλους τους φορείς να συμμετέχουν σε όλη αυτή την ιστορία, γιατί το μεγαλύτερο κομμάτι η μεγαλύτερη δυσκολία σε όλη αυτή την ιστορία, όπως είπαν και οι Υπουργοί παράλληλα, είναι η καταγραφή, πως βρίσκουμε αυτόν που πραγματικά έχει ανάγκη. 
Άρα εκτιμούμε ότι αυτό θα είναι ένα πρώτο βήμα καταγραφής, το επόμενο είναι μέσα από τις κοινωνικές συμπράξεις, για να έχουμε μια χαρτογράφηση της φτώχιας και να ξέρουμε πως μπορούμε να ανταποκριθούμε ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες του καθένα. 
Αυτά από τη δική μου την πλευρά. Σας ευχαριστώ πολύ. 
Δ. ΚΑΡΕΛΑΣ: Η παράκληση η δική μας είναι η εξής, είναι και παράκληση του Υπουργείου Εσωτερικών και των ανθρώπων. 
Μ. ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ: Ζητώ συγνώμη για την προσθήκη, απλά θέλω να προσθέσω γι’ αυτόν που δεν καταφέρνουμε να χαρτογραφήσουμε  τι πρόβλεψη έχουμε κάνει, γιατί  υπάρχει μια μερίδα, όσο καλό δείκτη προστασίας να στήσει ένα κράτος, ή ένας δήμος, υπάρχει κάποιος που πάντοτε διαφεύγει.
        Αυτό που λέμε είναι ότι σε πρώτη φάση πηγαίνει στα συσσίτια, γιατί ένα κομμάτι του ΤΕΒΑ θα πάει μέσω των συσσιτίων. Από εκεί θα καταγραφεί και αυτό το κομμάτι του πληθυσμού που πάντοτε διαφεύγει των επίσημων στατιστικών δεδομένων και μετά με τις ανάλογες προσπάθειες των φορέων και του Υπουργείου Εργασίας, να ενταχθεί σε ένα μόνιμο δείκτη προστασίας. Ευχαριστώ. 
Δ. ΚΑΡΕΛΑΣ: Παράκληση του Υπουργείου μας και του Υπουργείου Εσωτερικών που έχουν την ευθύνη των ΚΕΠ είναι να περάσει ένα πολύ ισχυρό μήνυμα αυτή τη στιγμή προς όλους όσους έχουν κάνει αίτηση, ότι το πρώτο βήμα που θα ξεκινήσουν για να μάθουν το αποτέλεσμα της αίτησής τους την Παρασκευή το πρωί, στις 26 του μηνός, και θα τρέχει και η διαδικασία των ενστάσεων μέχρι και τις 3 Ιουλίου, είναι να μην περάσουν όχι από τα ΚΕΠ κατ’ αρχάς, αλλά να βρούνε τρόπο ηλεκτρονικής πρόσβασης. Υπάρχουν δυο ιστοσελίδες που σε βάζουν κατευθείαν στο πρόγραμμα, μπορούμε να τις δώσουμε μετά με το δελτίο Τύπου. Σε βάζουν κατευθείαν στο πρόγραμμα, βλέπεις την αίτησή σου, βλέπεις το αποτέλεσμα. 
        Με τον ίδιο τρόπο βλέπεις το ενοίκιο, αν δηλαδή δικαιούσαι ή δεν δικαιούσαι ενοίκιο. Με τον ίδιο τρόπο βλέπεις τι πρέπει να κάνεις για να υποβάλεις την αίτησή σου για να πάρεις το ενοίκιο και όλες τις άλλες τεχνικές λεπτομέρειες, μην σας κουράσω με αυτό. 
        Με τον ίδιο τρόπο βλέπεις και τι πρέπει να κάνεις με την εταιρεία παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, γιατί μπορεί να μην είναι μόνο η ΔΕΗ, για να αποκαταστήσεις τη χαμένη παροχή. Άρα ξαναλέω και πάλι, παράκληση είναι να δώσουμε έμφαση στον ηλεκτρονικό τρόπο ενημέρωσης. Τα ΚΕΠ θα είναι στη θέση τους, οι άνθρωποι των ΚΕΠ, που μας έχουν βοηθήσει πάρα πολύ. Θα είναι στη θέση τους για να αναγγέλλουν επίσης τα ίδια αποτελέσματα και θα έχουν και ένα δεύτερο βάρος τα ΚΕΠ, να πάρουν τις ενστάσεις και αμέσως μετά να μοιράσουν τις κάρτες μία – μία στους δικαιούχους. Επομένως πρέπει λιγάκι εάν μπορούμε να τους ξεφορτώσουμε, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση. 
Ε. ΚΑΪΛΑ: Απλώς να συμπληρώσω εδώ ότι αυτό ισχύει, ο ηλεκτρονικός δηλαδή τρόπος ενημέρωσης για το εάν εγκρίθηκε ή όχι η αίτηση κάποιου δικαιούχου, ισχύει και για αυτούς που είχαν καταθέσει στα ΚΕΠ. Δηλαδή όλοι μπορούν με τους κωδικούς του TAXIS να μπούνε μέσα σε αυτές τις εφαρμογές, είτε είχαν καταθέσει ηλεκτρονικά οι ίδιοι, είτε είχαν καταθέσει στα ΚΕΠ. 
        Δεν σημαίνει δηλαδή ότι αυτοί που είχαν καταθέσει στα ΚΕΠ πρέπει πάλι να πάνε στα ΚΕΠ. Ηλεκτρονικά μπορούν όλοι να ενημερωθούν και να έχουν και πολύ σαφείς οδηγίες για το τι κάνουν στη συνέχεια, ανάλογα με το ποια παροχή τους έχει εγκριθεί. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου