Σελίδες

Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

ΨΗΦΙΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ Πολυνομοσχέδιο: Φόρος 40 λεπτά στο κρασί - Ανατροπές στις 100 δόσεις και τα ανείσπρακτα ενοίκια (pdf)

ΨΗΦΙΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ

Πολυνομοσχέδιο: Φόρος 40 λεπτά στο κρασί - Ανατροπές στις 100 δόσεις και τα ανείσπρακτα ενοίκια (pdf)

Πολυνομοσχέδιο: Φόρος 40 λεπτά στο κρασί - Ανατροπές στις 100 δόσεις και τα ανείσπρακτα ενοίκια (pdf)

Κατατέθηκε αργά το βράδυ στη Βουλή το νομοσχέδιο με τα πρώτα προαπαιτούμενα ώστε να ξεκλειδώσει η δόση των 2 δισ. καθώς και των 10 δισ. για τις τράπεζες.
Της Μαρίας Βουργάνα
Ειδικό φόρο κατανάλωσης 40 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο στο εμφιαλωμένο και χύμα κρασί και ειδικό τέλος 5 λεπτά του ευρώ ανά στήλη στα τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ επιβάλει η κυβέρνηση προκειμένου να καταργηθεί ο ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Το πολυνομοσχέδιο με τις εκκρεμότητες του πρώτου πακέτου προαπαιτούμενων που θα πρέπει να ψηφισθεί στη Βουλή μέχρι αύριο το βράδυ περιλαμβάνει τα ισοδύναμα για την κατάργηση του ΦΠΑ στην εκπαίδευση, αλλαγές στη ρύθμιση των 100 δόσεων αλλά και την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων για τα χρέη προς το Δημόσιο και ευνοϊκότερη αντιμετώπιση των φορολογούμενων με ανείσπρακτα ενοίκια ενώ η διάταξη με τις ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας του 2016 αναμένεται να κατατεθεί σήμερα με τη μορφή τροπολογίας.
Πολυνομοσχέδιο: Φόρος 40 λεπτά στο κρασί - Ανατροπές στις 100 δόσεις και τα ανείσπρακτα ενοίκια (pdf)
Η επιβολή ειδικού φόρου 40 λεπτά στην παραγωγή κάθε φιάλης κρασιού προκαλεί ήδη τις έντονες αντιδράσεις των οινοπαραγωγών, καθώς θα οδηγήσει σε αύξηση της λιανικής τιμής της φιάλης τουλάχιστον 1,50 ευρώ.
Πολυνομοσχέδιο 
Οι φορολογικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου προβλέπουν μεταξύ άλλων:
1. Ειδικό τέλος στα τυχερά παιχνίδια. Καθιέρωση ειδικού τέλους 5 λεπτών του ευρώ σε κάθε στήλη κάθε παιγνίου της ΟΠΑΠ Α.Ε. Με την επιβολή του τέλους υπολογίζεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους 350 ? 450 εκατ. ευρώ ετησίως.
2. Ειδικός φόρος στο κρασί. Επιβολή ειδικού φόρου 40 λεπτών του ευρώ σε κάθε λίτρο κρασιού, εμφιαλωμένου ή μη με στόχο πρόσθετα έσοδα 110 εκατ. ώστε να κλείσει η «τρύπα» για την κατάργηση του ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης τα απλά κρασιά τα οποία παράγουν ιδιώτες και τα οποία καταναλώνονται από τον ίδιο τον παραγωγό, τα μέλη της οικογένειάς τους ή τους προσκεκλημένους του με την προϋπόθεση ότι δεν μεσολαβεί πώληση.
3. Ρύθμιση 100 δόσεων. Καθιερώνονται αυστηρότεροι όροι για την αποβολή των οφειλετών του Δημοσίου από τη ρύθμιση. Σήμερα στην περίπτωση που εξοφληθεί ή δεν ρυθμισθεί οφειλή σε διάστημα 30 ημερών από την ημέρα που θα κοινοποιηθεί η σχετική ειδοποίηση ο φορολογούμενος χάνει την ρύθμιση. Η νέα διάταξη προβλέπει ότι ο οφειλέτης χάνει την ρύθμιση εάν οι οφειλές εξοφληθούν εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που καθίσταται ληξιπρόθεσμες για το χρονικό διάστημα από 15-12-2015 μέχρι 30-6-2016 και εντός 15 ημερών για το χρονικό διάστημα από 1-7-2016 μέχρι 31-12-2017. Για το χρονικό διάστημα από 1-1-2017 μέχρι 31-12-2017 η ρύθμιση χάνεται εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει την εξόφληση νέων οφειλών και δεν έχει παρέλθει εξάμηνο από την προηγούμενη καθυστερημένη εξόφληση. Από την 1-1-2018 προϋπόθεση για τη διατήρηση της ρύθμισης είναι η εξόφληση των νέων οφειλών εντός την νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Εφόσον οι νέες οφειλές υπερβαίνουν τις 50.000 ευρώ η ρύθμιση των νέων οφειλών χορηγείται μόνο εάν ο οφειλέτης αποδεικνύει οικονομική αδυναμία εντός της νόμιμης προθεσμίας.
4. Ανείσπρακτα ενοίκια. Τα εισοδήματα από ανείσπρακτα ενοίκια δεν συνυπολογίζονται στο συνολικό εισόδημα εφόσον έως την προθεσμία υποβολής της δήλωσής του έχει εκδοθεί σε βάρος του μισθωτή διαταγή πληρωμής ή δικαστική απόφαση έξωσης ή επιδίκασης μισθωμάτων. Τα συγκεκριμένα εισοδήματα φορολογούνται στο έτος και κατά το ποσό που αποδεδειγμένα εισπράχθηκαν και τα ανείσπρακτα δηλώνονται σε ειδικό κωδικό της δήλωσης.
5. ΓΓΔΕ. Βελτιώνεται η διάταξη για την απαλλαγή από τις ποινικές ευθύνες των ελεγκτών της ΓΓΔΕ ενώ περιορίζεται η θητεία του νέου επικεφαλής στα δύο χρόνια αντί για πέντε που προβλέπουν οι ισχύουσες διατάξεις.
Ανατροπές στα γενόσημα
Καταργείται έως το 2018 η προστασία που είχαν μέχρι σήμερα τα φθηνά γενόσημα με τιμή κάτω από 7,8 ευρώ και τα εκτός πατέντας φάρμακα με τιμή κάτω από 12 ευρώ, όπως συμφωνήθηκε μεταξύ δανειστών και υπουργείου Υγείας. Ειδικότερα, η συμφωνία προβλέπει ότι στο δελτίο τιμών του πρώτου εξαμήνου του 2016, το όριο προστασίας θα πέσει αντίστοιχα στα 5,5 και 9 ευρώ. Στο δεύτερο εξάμηνο, θα υποχωρήσει στα 4 και 7 ευρώ αντίστοιχα, στο πρώτο εξάμηνο του 2017 θα πέσει στα 3 και 4,5 ευρώ, με τελική τιμή προστασίας το 1 ευρώ για γενόσημα και εκτός πατέντας (στο τέλος του 2017). Παράλληλα, οι δανειστές έθεσαν θέμα υποχρεωτικού μηχανισμού αυτόματης επιστροφής ποσών (claw back) από τις φαρμακευτικές εταιρείες στα νοσοκομεία, στην περίπτωση υπερβάσεων του προϋπολογισμού. Το  υπουργείο Υγείας δέχτηκε να ισχύσει ο μηχανισμός κλιμακωτά ως εξής: Το 2016, οι εταιρείες θα κληθούν να επιστρέψουν τη διαφορά από τα 570 εκατομμύρια ευρώ και πάνω, ενώ το "πλαφόν" της δαπάνης ορίστηκε στα 550 εκατομμύρια το 2017 και στα 530 εκατομμύρια ευρώ το 2018.
ΤΟ ΤΧΣ
H μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου γίνεται σε ανεξάρτητο φορέα, διακριτό από το νομικό πρόσωπο του Ελληνικού Δημοσίου. Η διάκριση αυτή είναι αναγκαία καθώς το Ταμείο Xρηματοπιστωτικής Σταθερότητας έχει οριστεί εγγυητής έναντι του ΕΤΧΣ  (Ευρωπαϊκό Ταμείο) βάσει της δεύτερης δανειακής σύμβασης .
Τούτο σημαίνει πως η περιουσία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (μετοχές τραπεζών και ομολογίες μετατρέψιμες σε μετοχές ) αποχτούν χαρακτήρα ευρωκρατικό.
Σε ότι αφορά τον τρόπο σύστασης και σύνθεσης των διοικητικών συμβουλίων και των επιτροπών των τραπεζών που λαμβάνουν ή έλαβαν στο παρελθόν κρατική ενίσχυση από το ΤΧΣ προβλέπεται η ανάγκη σημαντικής εμπειρίας σε σχετικούς τομείς σε ανώτατες διευθυντικές θέσεις ενώ ακόμη και για μη εκτελεστικά μέλη απαιτείται μία ειδική εμπειρία που θα τους επιτρέψει να ασκήσουν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους. Σύμφωνα με τους κανόνες της διεθνούς διαφάνειας δεν πρέπει να διορίζονται σε θέσεις διοίκησης τα λεγόμενα “Πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα” ενώ τέλος προάγεται η διαφάνεια και η αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων με υποχρεωτική δήλωση των οικονομικών διασυνδέσεων του μέλους με το πιστωτικό ίδρυμα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αξιολόγηση των μελών αυτών αλλά και στην πρόβλεψη εξειδικευμένου και έμπειρου μέλους που θα ασχολείται αποκλειστικά στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Επίσης το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων χρηματοδοτείται από το ΤΧΣ ενώ οι τράπεζες θα λειτουργούν ως εγγυητές κατά το λόγο συμμετοχής τους είτε στο σκέλος εξυγίανσης είτε στο σκέλος εγγύησης καταθέσεων αντιστοίχως
Δείτε την αιτιολογική έκθεση και όλο το πολυνομοσχέδιο στα σχετικά pdf

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΙΝΟΥ

Αντιδρούν οι οινοποιοί στην επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί

Αντιδρούν οι οινοποιοί στην επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί

Αντιδρούν οι οινοποιοί στην επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης 40 λεπτά ανά λίτρο κρασιού, η οποία προβλέπεται, μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης των 2 συν 10 δισ. ευρώ που κατατέθηκε στη Βουλή.
Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου επισημαίνει ότι «είναι μία πρόταση που δεν εφάπτεται της ελληνικής αλλά ούτε της ευρωπαϊκής πραγματικότητας, καθ’ όσον το θέμα επιβολής ΕΦΚ στο κρασί έχει επί μακρόν συζητηθεί επανειλημμένα σε αρμόδια Κοινοτικά όργανα αλλά και στο εσωτερικό της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς Οίνου. Καμία χώρα, κανένα κράτος – μέλος της ευρωπαϊκής κοινότητας που είναι χώρα παραγωγής οίνου, δεν έχει επιβάλει Ε.Φ.Κ. στο κρασί (ούτε η Γερμανία). Αντίθετα κράτη – μέλη που δεν παράγουν κρασί, για ευνόητους λόγους το έχουν κάνει».
Η Ελλάδα, όπως τονίζει ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου είναι χώρα παραγωγός οίνου. Οι χώρες παραγωγοί οίνου είναι σταθερές στην απόφασή τους να κρατήσουν μηδενικό τον ΕΦΚ στο κρασί. Η Ελλάδα έχει ακόμα περισσότερους λόγους να μην επιτρέψει την ειδική φορολόγηση του κρασιού:
1. Το κρασί, φυσική εξέλιξη του σταφυλιού, θεωρείται και είναι αποκλειστικά τοπικό γεωργικό προϊόν. Είναι παραλογισμός να φορολογείται με ειδικό φόρο ένα προϊόν της ελληνικής γης.
2. Το κρασί είναι τρόφιμο, κάθε μέρα επάνω στο ελληνικό τραπέζι. Κινείται σε αντίθετη τροχιά με τα διάφορα οινοπνευματώδη – κυρίως εισαγόμενα – και τα οποία δικαίως φορολογούνται με ειδικό φόρο.
3. Το κρασί έχει επιβαρυνθεί εξαιρετικά δυσανάλογα μέσα σε μία εικοσαετία αφού από 8% ΦΠΑ το 1992, έφτασε σε 23% ΦΠΑ πρόσφατα (σημειώνεται ότι αντίστροφα τα οινοπνευματώδη κατέβηκαν από 36% ΦΠΑ στο 23% ΦΠΑ).
4. Ένα τέτοιο μέτρο θα ενισχύσει περαιτέρω την παραοικονομία. Ήδη με το 23% ΦΠΑ δόθηκε ένα κίνητρο προς του φοροδιαφεύγοντες. Με τον ΕΦΚ κατεδαφίζονται τα οργανωμένα οινοποιεία εκείνα δηλαδή ακριβώς που προωθούν το σύγχρονο στρατηγικό σχέδιο που έχει επεξεργαστεί ο κλάδος (και είναι ο μόνος) να σταθούν στα πόδια τους, να κερδίσουν τις αγορές του εξωτερικού και να αυξήσουν τις εξαγωγές μας.
5. Είναι πολλά τα προβλήματα επιβίωσης του ελληνικού αμπελώνα (κύριο ανάμεσά τους ο μικρός κλήρος). Η αποδυνάμωση και αποδιοργάνωση της εσωτερικής αγοράς θα δώσει το τελικό χτύπημα στους Έλληνες αμπελουργούς, στην ανάπτυξη της Υπαίθρου αλλά και στις προσπάθειες να αναπτυχθεί η γαστρονομία και έμμεσα ο ποιοτικός Τουρισμός.
6. Στις συνθήκες της σημερινής κρίσης, τα οργανωμένα οινοποιεία έχουν βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, κινούνται στα όρια της επιβίωσής τους και πλέον τα περισσότερα εξ’ αυτών καταγράφουν ζημιές.
Ως συνέπεια όλων των παραπάνω λόγων, 200.000 Έλληνες αμπελουργοί, 20.000 εργαζόμενοι στον οινοποιητικό κλάδο και περίπου 700 οινοποιητικές επιχειρήσεις θα πληγούν ανεπανόρθωτα από την επιβολή του φόρου!
Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου «υψώνει ουρανομήκη κραυγή: Ας μην γίνει η Ελλάδα αυτή η οποία, μόνη από όλα τα οινοπαραγωγά κράτη, θα ανοίξει την κερκόπορτα για την τελική άλωση ενός προϊόντος, το οποίο αυτή έφερε στον κόσμο και η οποία το προικοδότησε με τέτοιες πολιτισμικές βάσεις που σήμερα το αναδείχνουν ως παγκόσμιο πολιτιστικό μήνυμα του μέτρου, της υγείας, της χαράς και ταυτόχρονα της τοπικότητας και της παγκοσμιότητας. Εάν απαιτούνται οπωσδήποτε χρήματα που θα πιάσουνε τόπο και θα βοηθήσουν την ανάπτυξη, τότε ας απευθυνθεί η κυβέρνηση στα προϊόντα αλκοόλης. Είναι τεράστια τα ποσά που φοροδιαφεύγουν εκεί. Όχι στο κρασί όλων μας!».
Την έντονη αντίδρασή τους στην επιβολή ΕΦΚ στο εμφιαλωμένο κρασί, εκφράζουν οι οινοποιοί της Κρήτης. Συγκεκριμένα σε ανοικτή επιστολή προς τους υπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης που υπογράφουν το Δίκτυο Οινοποιών Νομού Ηρακλείου και το Δίκτυο Οινοποιών Νομού Χανίων Ρεθύμνης, τονίζεται ότι:
1. Σε καμία οινοπαραγωγική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υφίσταται αντίστοιχος φόρος, καλλιεργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
2. Το εμφιαλωμένο κρασί αποτελεί προϊόν πλήρους καθετοποίησης με αποτέλεσμα να πλήττονται όλα τα εμπλεκόμενα επαγγέλματα του οινικού κλάδου, μέσα στους οποίους προσμετρούνται 200.000 αμπελουργοί, πάνω από 700 οινοποιητικές μονάδες με πάνω από 20.000 εργαζόμενους και πολλοί άλλοι τομείς οι οποίοι συνδράμουν από το αμπέλι στο τελικό προϊόν.
3. Ο κλάδος της οινοποιίας, παρ’ όλες τις δυσκολίες της περιόδου αυτής, εξακολουθεί να παράγει, να υποστηρίζει την αγροτική οικονομία, να κάνει συγκροτημένες προσπάθειες εξωστρέφειας με απτά αποτελέσματα, να δημιουργεί εθνική ταυτότητα στο χώρο της αγροτικής οικονομίας και να διατηρεί εν γένει μια δυναμική την οποία λίγοι παραγωγικοί κλάδοι σήμερα διαθέτουν,
4. Η πλειονότητα των οινοποιητικών επιχειρήσεων είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, εκσυγχρονισμένες στο μέγιστο με επενδύσεις οι οποίες είχαν την προοπτική της ανάπτυξης πριν την περίοδο της κρίσης και όπου όλος ο σχεδιασμός τους έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό,
5. Η τοπική (ελληνική) αγορά εξακολουθεί να είναι η κύρια βάση απορρόφησης της παραγωγής του κλάδου, παρά την αύξηση των εξαγωγών την τελευταία δεκαετία, σημειώνοντας δε το σημαντικό ρόλο που παίζει η τουριστική αγορά της χώρας η οποία αποτελεί αφ’ ενός σημαντική βάση κατανάλωσης και αφ’ ετέρου γνωριμίας με το προϊόν, με ότι προφανή αντίκτυπο έχει αυτό στις εξαγωγές.
«Για όλους τους παραπάνω λόγους, τίθεται το ερώτημα με ποια λογική ένα μη εισαγόμενο προϊόν προερχόμενο από έλληνες αγρότες και επιχειρηματίες, πρέπει να δεχθεί το βάρος του ισοδύναμου μέτρου, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωσή του. Αποδυνάμωση η οποία θα προέλθει από την αναπόφευκτα περαιτέρω μείωση της κατανάλωσής του, δίνοντας παράλληλα χώρο στην αγορά για την ανάπτυξη άλλων εισαγόμενων ανταγωνιστικών προϊόντων» τονίζεται στην ανακοίνωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου