Με αναχρονιστικούς θεσμούς δεν σπας (φορολογικά) αυγά
Με περισσή έκπληξη διαβάζουμε, τον τελευταίο καιρό, δημοσιεύματα στον Τύπο που, εμμέσως αλλά σαφώς, συνδέουν τη φοροδιαφυγή με την κατάργηση της θεώρησης των στοιχείων και βιβλίων.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Βεβαίως, ξεχνούν (γιατί άραγε;) να αναφέρουν ότι στη διεθνή πρακτική δεν ισχύει κάτι αντίστοιχο σχετικά με την έκδοση των φορολογικών στοιχείων. Ξεχνούν, ακόμη, να αναφέρουν ότι πλαστά και εικονικά τιμολόγια είχαμε και κατά τη διάρκεια της, υποτιθέμενης, ελεγκτικής διαδικασίας του «τρυπήματος» ή θεώρησης των στοιχείων διακίνησης.
Βεβαίως, το ερώτημα στις συγκεκριμένες περιπτώσεις είναι αν δρουν αυτοβούλως ή απλώς μεταφέρουν στο χαρτί τις βουλές άλλων, π.χ. παραγόντων του υπουργείου, που σε κάθε περίπτωση βάζουν την επαναφορά του αναχρονιστικού θεσμού της θεώρησης των τιμολογίων και δελτίων αποστολής.
Παράδειγμα
Υποτίθεται ότι η θεώρηση των στοιχείων διακίνησης και τιμολόγησης, ήταν ένας προληπτικός έλεγχος για τη διασφάλιση της μη έκδοσης πλαστών και εικονικών στοιχείων. Όμως, αποδείχθηκε στην πράξη ότι τα εικονικά τιμολόγια διακινούνταν και ας ήταν «νόμιμα».
Θα μπορούσα να αναφέρω χιλιάδες παραδείγματα. Θα σταθώ, όμως, σε ένα μόνο, το οποίο θεωρώ το πλέον αντιπροσωπευτικό της κατάστασης που επικρατούσε και, δυστυχώς, συνεχίζει να επικρατεί στον φοροελεγκτικό μηχανισμό.
Στις αρχές του 2010 διαβάσαμε το εξής δελτίο τύπου που αφορούσε ανακοίνωση σχετικά με έλεγχο που πραγματοποίησε η ΥπΕΕ Θεσσαλίας σε μονοπρόσωπη ΕΠΕ, με έδρα τα Τρίκαλα: «…Με την επιβολή προστίμων άνω των 4,4 εκατ. ευρώ ολοκληρώνεται ο έλεγχος που πραγματοποίησε η ΥπΕΕ Θεσσαλίας σε μονοπρόσωπη ΕΠΕ, με έδρα τα Τρίκαλα. Η επιχείρηση εντοπίστηκε να εκδίδει εικονικά φορολογικά στοιχεία. Πρόκειται, επίσης, να υποβληθεί μηνυτήρια αναφορά στον αρμόδιο εισαγγελέα, για αδικήματα που, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, επισύρουν ποινές κάθειρξης έως 10 ετών
Συγκεκριμένα, από την έρευνα της Περιφερειακής Διεύθυνσης ΥπΕΕ Θεσσαλίας, προέκυψε ότι, για το διάστημα από 2001 έως 2008, η εν λόγω επιχείρηση εξέδιδε και διοχέτευε προς διάφορες επιχειρήσεις της Ελλάδας πλήθος φορολογικών στοιχείων, για υπηρεσίες που ποτέ δεν παρασχέθηκαν.
Η επιχείρηση δεν είχε υλικοτεχνική υποδομή ή εργαζόμενο προσωπικό, δεν προσκόμισε τα λογιστικά της βιβλία στους ελεγκτές της ΥπΕΕ, ενώ από ετών δεν έχει υποβάλλει δηλώσεις Φόρου Εισοδήματος και ΦΠΑ. Περαιτέρω, αν και το ύψος των συναλλαγών που περιγράφονται στα τιμολόγια απαιτούσε, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΒΣ, στις περισσότερες των περιπτώσεων εξόφληση με δίγραμμες επιταγές ή μέσω τραπεζικών λογαριασμών, κάτι τέτοιο δεν εφαρμόστηκε μεταξύ των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων.
Η σχετική έκθεση ελέγχου διαβιβάστηκε στην αρμόδια ΔΟΥ, για την έκδοση των αντίστοιχων αποφάσεων επιβολής προστίμων και λοιπών διοικητικών ποινών».
Άκυρος μηχανισμός
Που λοιπόν βοήθησε την πάταξη της φοροδιαφυγής η θεώρηση των τιμολογίων; Ο εκδότης τιμωρήθηκε με εκατομμύρια ευρώ πρόστιμα, που, βεβαίως, το κράτος δεν εισέπραξε ποτέ και οι υπάλληλοι του φοροελεγκτικού μηχανισμού τιμωρήθηκαν, διότι δεν εντόπισαν την επιχείρηση νωρίτερα.
Το πρόβλημά, ωστόσο, δεν ήταν τα θεωρημένα τιμολόγια, αλλά το ότι ο μηχανισμός δεν μπορούσε να ελέγξει τέτοιες περιπτώσεις, όπως η εν λόγω εταιρία όταν δεν κατέθεσε φορολογικές δηλώσεις και δηλώσεις ΦΠΑ.
Φορολογική συνείδηση
Το σίγουρο είναι ότι δεν πρέπει να γυρίσουμε πίσω στην θεώρηση των τιμολογίων, όπως ονειρεύονται αρκετοί στο υπουργείο Οικονομικών και προσπαθούν να περάσουν κάποιοι δημοσιογράφοι. Το διαχειριστικό κόστος είναι πολύ μεγάλο και απαιτεί καλύτερη οργάνωση τη στιγμή που, μάλιστα, οι περισσότερες ΔΟΥ έχουν αποδεκατιστεί και δεν υπάρχει έμψυχο δυναμικό. Σήμερα χρειάζονται άλλοι τρόποι για να ελέγξεις τη διακίνηση και τιμολόγηση των αγαθών.
Μόνο με την υποχρεωτική χρήση των ταμειακών μηχανών και των μηχανισμών ασφαλούς θεώρησης (ΕΑΦΔΣ), δεν μπορείς να χτυπήσεις τη φοροδιαφυγή.
Αυτό που χρειάζεται είναι να βρεθούν έξυπνοι τρόποι όπως:
1. Ο έλεγχος της διακίνησης, όπως για παράδειγμα με τη χρήση GPS για τη διακίνηση ορισμένων αγαθών,
2. Ο έλεγχος των αντικρουόμενων συμφερόντων γι’ αυτούς που συστηματικά αρνούνται να εκδίδουν αποδείξεις, δηλαδή να υπάρχουν κίνητρα φοροαπαλλαγής για τους καταναλωτές ώστε να ζητούν, να απαιτούν, αποδείξεις
3. Η ηλεκτρονική σήμανση των τιμολογίων και των δελτίων αποστολής μέσω του taxis. Η νομοθεσία υπάρχει (ΠΟΛ.1220 και ΠΟΛ.1221 του 2012), αυτό που δεν υπάρχει είναι οι υποδομές (στο ίντερνετ και όχι μόνο) και η δυνατότητα του taxis να σηκώσει όλες αυτές τις online κινήσεις.
Επίσης, δεν υπάρχει και η φορολογική παιδεία στους έλληνες και κανείς δεν έχει την πολιτική βούληση να διδάξει τα παιδιά μας. Ας σταματήσουν, λοιπόν, κάποιοι να σκέπτονται να γυρίσουν σε μεθόδους που έχουν αποτύχει και καταταλαιπωρήσει τους πολίτες και ας οργανώσουν το φοροελεγκτικό μηχανισμό σωστά ώστε να κάνει τη δουλειά του.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice, της Πέμπτης 21 Ιανουαρίου 2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου