Σελίδες

Τρίτη 22 Μαρτίου 2016

Με τις τιμές της αγοράς και τα... χιλιόμετρα οι φόροι και τα τέλη στα ΙΧ αυτοκίνητα

Με τις τιμές της αγοράς και τα... χιλιόμετρα οι φόροι και τα τέλη στα ΙΧ αυτοκίνητα

Με τις τιμές της αγοράς και τα... χιλιόμετρα οι φόροι και τα τέλη στα ΙΧ αυτοκίνητα
Με βάση τις λιανικές τιμές πώλησης θα υπολογίζονται οι επιβαρύνσεις στην απόκτηση των οχημάτων, τα τεκμήρια και οι φόροι πολυτελούς διαβίωσης-Με βάση την κατανάλωση καυσίμων ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας.
Γράφει: Γιώργος Παλαιτσάκης
Τέλη ταξινόμησης με βάση τις λιανικές τιμές πώλησης, τέλη κυκλοφορίας με βάση την κατανάλωση καυσίμων και τεκμαρτοί φόροι εισοδήματος με βάση τις τρέχουσες αξίες των οχημάτων θα επιβάλλονται με το νέο σύστημα φορολόγησης των ΙΧ αυτοκινήτων και των λοιπών οχημάτων που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση.
Το σχέδιο για την ριζική αναμόρφωση της φορολογίας των αυτοκινήτων και των τελών κυκλοφορίας εντάσσεται στο πλαίσιο της επικείμενης συμφωνίας για την επιβολή νέων φορολογικών μέτρων που θα αυξήσουν τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού τουλάχιστον κατά 1,8-2 δισ. ευρώ εντός της διετίας 2016-201&.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δρομολογεί διαδικασίες ανατροπών στη φορολόγηση των αυτοκινήτων, ώστε οι μεν επιβαρύνσεις στην απόκτησή τους να υπολογίζονται πλέον με βάση τις εμπορικές αξίες και όχι τον κυβισμό τους, οι δε επιβαρύνσεις στην κατοχή και τη χρήση τους να συνδέονται με τα και την κατανάλωση των καυσίμων και να είναι μεγαλύτερες όσο περισσότερα χιλιόμετρα διανύουν τα οχήματα.
Τα σχέδια της κυβέρνησης προβλέπουν επίσης αλλαγές στον υπολογισμό των τεκμηρίων διαβίωσης οι οποίες θα προκαλέσουν μεταβολές και στο ύψος των επιβαρύνσεων από τους φόρους πολυτελούς διαβίωσης.
Το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε ήδη στη σύσταση ειδικής επιτροπής η οποία θα καταρτίσει το πλήρες σχέδιο για την τροποποίηση των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας.
Με τις ανατροπές που έρχονται, τα φορολογικά βάρη αναμένεται να αυξηθούν για τα περισσότερα ΙΧ αυτοκίνητα. Ειδικότερα:
1) Φορολογία αγοράς ΙΧ με τέλη ταξινόμησης: Σήμερα, η φορολόγηση της απόκτησης αυτοκινήτου γίνεται με βάση ένα μικτό καθεστώς. Για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας κάθε αυτοκινήτου λαμβάνεται υπόψη η τιμή χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστή οίκο, όπως αυτή προκύπτει , κατά τύπο, παραλλαγή και έκδοση, από τους τιμοκαταλόγους που υποβάλλουν στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή οι επίσημοι διανομείς αυτοκινήτων. Για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η τιμή χονδρικής πώλησης όμοιου (κατά μάρκα, τύπο, παραλλαγή και έκδοση) καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, κατά το χρόνο κυκλοφορίας του στη διεθνή αγορά, αφού αυτή μειωθεί κατά ένα ποσοστό απομείωσης που ορίζεται ανάλογα με την ηλικία του και την κατηγορία του αμαξώματος.
Στην τιμή χονδρικής πώλησης προστίθενται τα έξοδα ασφάλισης και μεταφοράς και το άθροισμα που προκύπτει είναι η τελική φορολογητέα αξία. Επί της αξίας αυτής επιβάλλεται, στη συνέχεια, το τέλος ταξινόμησης, ο υπολογισμός του οποίου γίνεται με ποσοστιαίους συντελεστές κλιμακούμενους από 5% έως και 50% για τα καινούργια αυτοκίνητα και από 14% έως και 346% για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα και τις προδιαγραφές κατασκευής στις οποίες υπάγεται το όχημα με βάση τον χρόνο κυκλοφορίας του για πρώτη φορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με το νέο σύστημα φορολόγησης που σχεδιάζει η κυβέρνηση, ως αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης θα λαμβάνεται υπόψη η πρό φόρων λιανική τιμή πώλησης κάθε αυτοκινήτου. Η αξία αυτή θα πρέπει να δηλώνεται για κάθε μοντέλλο από τον έμπορο-εισαγωγέα στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Επί της αξίας αυτής θα υπολογίζεται στη συνέχεια το τέλος ταξινόμησης βάσει ποσοστιαίων συντελεστών που θα κλιμακώνονται με κριτήριο το ύψος της φορολογητέας αξίας και όχι πλέον με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα.
Το σύστημα αυτό θα προσδιορίζει το ύψος της φορολογικής επιβάρυνσης αποκλειστικά με βάση την (πρό φόρων) λιανική τιμή πώλησης. Ωστόσο, στην πράξη θα απαιτηθεί να υπάρξουν αντικειμενικά κριτήρια προσδιορισμού ελαχίστων ορίων φορολογητέας αξίας για να μην υπάρχουν καταστρατηγήσεις μέσω υποτιμολογήσεων και να διασφαλιστούν πλήρως τα έσοδα του Δημοσίου.
2) Τέλη κυκλοφορίας. Θα καθιερωθούν δύο κατηγορίες τελών κυκλοφορίας, τα «πάγια» και τα «αναλογικά». Τα «πάγια» τέλη θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα ποσά τελών κυκλοφορίας, ώστε να είναι προσιτά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων. Τα «αναλογικά» τέλη θα επιβληθούν με την μορφή αυξήσεων στην φορολογία των καυσίμων και των λοιπών ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων.
Ουσιαστικά, θα επιβληθεί αύξηση φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, με στόχο αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους να επιβαρύνονται με μεγαλύτερα τέλη. Τις υψηλότερες επιβαρύνσεις δηλαδή θα τις έχουν όσοι κινούν περισσότερο τα οχήματά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, τα οποία «καίνε» περισσότερα καύσιμα, ενώ τους λιγότερους φόρους θα τους καταβάλλουν όσοι μετακινούν ελάχιστα ή καθόλου τα οχήματά τους.
3) Τεκμήρια – φόρος πολυτελούς διαβίωσης. Τα τεκμήρια διαβίωσης όχι μόνο δεν θα καταργηθουν αλλά θα σχεδιαστούν ξανά σε νέα βάση. Σήμερα τα τεκμήρια υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και τα έτη παλαιότητας. Αυτό σημαίνει ότι ένα Ι.Χ. 1.800 κ.ε. εμπορικής αξίας 20.000 ευρώ έχει το ίδιο τεκμήριο (7.600 ευρώ) με ένα Ι.Χ. ίδιου κυβισμού και εμπορικής αξίας 35.000 ευρώ. Το σύστημα αυτό θα αλλάξει.
Τα τεκμήρια θα υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τις λιανικές τιμές και με συντελεστές παλαιότητας, οπότε τα πιο ακριβά αυτοκίνητα θα βαρύνονται με αυξημένα τεκμήρια διαβίωσης. Η αλλαγή στα τεκμήρια θα φέρει ανατροπές και στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος σήμερα επιβάλλεται στα Ι.Χ. 1.929 κυβικών εκατοστών και άνω ανεξαρτήτως αξίας. Σε περίπτωση που ο φόρος αυτός θα υπολογίζεται μόνο με βάση την αξία λιανικής κι όχι με βάση τον κυβισμό, τότε θα αλλάξει ριζικά το τοπίο στην αγορά.
Εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι που κατέχουν αυτοκίνητα εμπορικής αξίας (λιανικής τιμής πώλησης) άνω των 20.000 ευρώ και κάτω των 1.929 κυβικών εκατοστών θα επιβαρυνθούν για πρώτη φορά με φόρο πολυτελούς διαβίωσης (ανεξάρτητα από τον κυβισμό των Ι.Χ.), ενώ πολλοί άλλοι που ήδη πληρώνουν τον φόρο αυτό θα τον δουν να αυξάνεται.

Έρχονται αλλαγές στη φορολογία
και τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων

Πρώτη καταχώρηση: 21/03/2016 - 16:56
Τελευταία δημοσίευση: 21/03/2016 20:43Οικονομία
Έρχονται αλλαγές στη φορολογία και τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων
Ομάδα εργασίας με σκοπό την υποβολή προτάσεων για νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό της φορολογίας οχημάτων και των τελών κυκλοφορίας συστήνεται στο υπουργείο Οικονομικών με απόφαση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου.
Στην απόφαση σημειώνεται ότι η ομάδα εργασίας θα ολοκληρώσει το έργο της έως την 29-4-2016 οπότε και θα παραδώσει το πόρισμά της με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Η ομάδα εργασίας θα συνεδριάζει στο υπουργείο Οικονομικών.
Ειδικότερα το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τα εξής:
Καταργείται το κριτήριο του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Αυτό εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση της τιμής στα χαμηλού κυβισμού και χαμηλής αξίας, και αύξηση στα ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού.
Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ. Το ύψος των τελών κυκλοφορίας θα καθορίζεται με κριτήριο την εμπορική αξία κυρίως για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά και που σήμερα το ύψος των τελών υπολογίζεται αποκλειστικά με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.
Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι αυτός ο τρόπος υπολογισμού ευνοεί τους φορολογούμενους που αγοράζουν ακριβά ΙΧ σε σχέση με φορολογούμενους που έχουν ΙΧ με τα ίδια χαρακτηριστικά, αλλά ταξινομήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από το 2010.
Αναφέρουν δε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα καινούργιο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών ακριβής μάρκας που κοστίζει 45.000 ευρώ σ' αυτό αναλογούν τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ, ενώ αυτοκίνητο ίδιου κυβισμού και μάρκας αλλά παλαιότητας 10 ετών επιβαρύνεται με τέλη ύψους 650 ευρώ. Επιπρόσθετα οι αναπροσαρμογές θα έχουν ως αποτέλεσμα να καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας και για ΙΧ με χαμηλούς ρύπους, τα οποία σήμερα απαλλάσσονται.
Επισημαίνεται ότι τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας ανέρχονται ετησίως σε 1 δισ. ευρώ και με τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις αναμένεται να αυξηθούν.
Η αντικειμενική δαπάνη για την κατοχή και τη συντήρηση του αυτοκινήτου (τεκμήριο διαβίωσης) θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές και συντελεστές που θα οδηγούν σε απομείωση της αξίας τους. Σήμερα τα τεκμήρια υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και τα έτη παλαιότητας.
εκτύπωση
ΑΝΑΤΡΟΠΗ

Αυτοκίνητο: Τι αλλάζει σε τέλη κυκλοφορίας και τεκμήρια διαβίωσης

Αυτοκίνητο: Τι αλλάζει σε τέλη κυκλοφορίας και τεκμήρια διαβίωσης

Ανατροπές στη φορολογία των αυτοκινήτων καθώς και στα τέλη κυκλοφορίας ετοιμάζει τώρα η κυβέρνηση, την ώρα που στο τραπέζι των συζητήσεων με τους δανειστές, οι οποίοι θα επανέλθουν στην Αθήνα στις 2 Απριλίου, βρίσκεται η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη, αλλά και το θέμα της παράτασης του μέτρου της απόσυρσης.
Το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε στη σύσταση ειδικής επιτροπής η οποία θα καταθέσει προτάσεις για νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας. Και επειδή σε περίοδο διαπραγμάτευσης με τους δανειστές και αγωνιώδους αναζήτησης πρόσθετων εσόδων για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι οι αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς των Ι.Χ. θα οδηγήσει σε νέες φορολογικές επιβαρύνσεις τουλάχιστον για κάποιες κατηγορίες. Στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών είναι η κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού του αυτοκινήτου ως βάση φορολόγησής του. «Κλειδί» για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, των τεκμηρίων διαβίωσης και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης θα αποτελέσει η εμπορική αξία των οχημάτων.
Για τα τέλη κυκλοφορίας θα εξεταστεί ένα νέο σύστημα υπολογισμού τους. Στόχος της κυβέρνησης είναι η δημιουργία ενός συστήματος φορολόγησης της αγοράς αυτοκινήτου βάσει της πραγματικής αξίας τους, καθώς με τα σημερινά δεδομένα δύο αυτοκίνητα ίδιου κυβισμού αλλά με μεγάλη διαφορά στην τιμή αγοράς τους καταβάλλουν τους ίδιους φόρους και τέλη κυκλοφορίας. Η ειδική επιτροπή θα πρέπει να παραδώσει τις προτάσεις της στα αρμόδια υπουργεία μέχρι τις 29 Απριλίου, ενώ το νέο μοντέλο φορολόγησης των Ι.Χ. που θα αποφασισθεί να ενεργοποιηθεί εντός του 2016. Σύμφωνα με το σχέδιο του υπ. Οικονομικών:
• Τέλος ταξινόμησης: Καταργείται το κριτήριο του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Αυτό εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση της τιμής στα χαμηλού κυβισμού και χαμηλής αξίας, και αύξηση στα ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού. Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ.
• Τέλη κυκλοφορίας: Μετά τις μικρές παρεμβάσεις που έγιναν στα τέλη κυκλοφορίας του 2016, σχεδιάζονται αλλαγές στο σύστημα υπολογισμού των τελών του επόμενους έτους. Στο υπουργείο θέλουν τα τέλη κυκλοφορίας να συνδέονται με την αξία των οχημάτων αλλά σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες αυτό αποτελεί δύσκολη εξίσωση, καθώς η αξία των αυτοκινήτων μειώνεται σημαντικά κάθε χρόνο οπότε θα είναι εξαιρετικά δύσκολος ο υπολογισμός της απομείωσης των τελών. Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει με τις σχεδιαζόμενες αλλαγές να μεταφέρει το φορολογικό βάρος από τα φθηνά Ι.Χ. στα πιο ακριβά αυτοκίνητα.
• Τεκμήρια διαβίωσης - φόρος πολυτελούς διαβίωσης: Σήμερα τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του αυτοκίνητου και τα έτη παλαιότητας. Το σύστημα αυτό θα αλλάξει και τα τεκμήρια θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές των Ι.Χ. και συντελεστές που θα οδηγούν σε απομείωση της αξίας τους. Ανάλογη αναπροσαρμογή θα γίνει και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται στα Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών και υπολογίζεται σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για Ι.Χ. έως 2.500 κ.ε. και σε ποσοστό 13% επί της τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης για τα Ι.Χ. άνω των 2.500 κ.εκ.

'Εως τις 29/4 οι προτάσεις του κλάδου στην Επιτροπή για επανεξέταση της φορολογίας ΙΧ

Πρώτη καταχώρηση: 18/03/2016 - 15:39
Τελευταία δημοσίευση: 21/03/2016 15:17Auto
'Εως τις 29/4 οι προτάσεις του κλάδου στην Επιτροπή για επανεξέταση της φορολογίας ΙΧ
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr

Από μηδενική βάση θα εξεταστεί η φορολογία στα αυτοκίνητα μέσω ειδικής επιτροπής που θα συσταθεί και θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από τον κλάδο.
Ειδικότερα επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες του Enikonomia για την σύσταση ειδικής επιτροπής η οποία θα εξετάσει από την αρχή τα Τέλη Κυκλοφορίας, το Φόρο Πολυτελείας, τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, τα τεκμήρια αλλά και ειδικά Τέλη που θα αφορούν τα καύσιμα μέχρι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα αλλά και τον Δακτύλιο.
Σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψε ο κ. Τσακαλώτος οι εκπρόσωποι των κλάδων που συμμετέχουν στην Επιτροπή θα πρέπει να έχουν παραδόσει έως τις 29 Απριλίου τις προτάσεις τους.
«Η Ομάδα Εργασίας δύναται να καλεί στις συνεδριάσεις της εμπειρογνώμονες και σχετικούς φορείς, για την υποβοήθηση του έργου της, αν αυτό απαιτηθεί».
Ωστόσο βασικό προτέρημα του οικονομικού επιτελίου είναι η μείωση 50% των εσόδων που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία θα καλυφθούν από το Ειδικό Τέλος στα καύσιμα.
Από κει και πέρα σημαντικές αλλαγές εξετάζονται στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος επιδιώκεται να αποσυνδεθεί από τον κυβισμό του κινητήρα και να συνδεθεί με την Αξία Λιανικής των αυτοκινήτων.
Επίσης και ο Φόρος Πολυτελείας αλλά και το Τέλος Ταξινόμησης εξετάζεται να συνδεθεί με την Αξία Λιανικής προ φόρων ώστε ο φόρος που θα επιβάλλεται στα αυτοκίνητα να είναι ανάλογος της αξίας τους και όχι του κυβισμού του κινητήρα.
Με λίγα λόγια τα ακριβά αυτοκίνητα θα επιβαρυνθούν περισσότερο και θα εξαλειφθούν οι πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλούν κάποιες εταιρείες...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου