Σελίδες

Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

ΣΟΚ ΓΙΑ ΜΙΣΘΩΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ Φόροι: «Κούρεμα» στις φοροαπαλλαγές φέρνει νέες επιβαρύνσεις

ΣΟΚ ΓΙΑ ΜΙΣΘΩΤΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ

Φόροι: «Κούρεμα» στις φοροαπαλλαγές φέρνει νέες επιβαρύνσεις

Φόροι: «Κούρεμα» στις φοροαπαλλαγές φέρνει νέες επιβαρύνσεις

Νέα... φοροκαταιγίδα περιμένει εκατομμύρια Ελληνες από την επόμενη χρονιά, καθώς μέχρι το τέλος του 2016 θα υπάρξουν μεγάλες ανατροπές στο καθεστώς των φοροαπαλλαγών που ισχύουν. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί προς τους δανειστές να προχωρήσει σε γενναίο... ξεκαθάρισμα των φοροαπαλλαγών που έχουν απομείνει, με αποτέλεσμα οι επόμενες φορολογικές δηλώσεις να είναι ουσιαστικά «γυμνές», αυξάνοντας σημαντικά το ύψος του φόρου που θα πληρωθεί από το 2017.
Οπως αναφέρεται στη σελίδα 52 του κειμένου του Επιχειρησιακού Σχεδίου για το 2016, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων μέχρι τις 31-12-2016 θα επανεξετάσει το πλαίσιο των φοροαπαλλαγών για τα φυσικά πρόσωπα, ενώ μέχρι τις 30-11-2016 θα έχει καταρτιστεί εισήγηση για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου στη φορολογία ακινήτων.
Ουσιαστικά, η ΓΓΔΕ αποκαλύπτει ότι σχεδιάζεται η κατάργηση μεγάλου αριθμού φοροαπαλλαγών για εκατομμύρια φορολογούμενους, κι αυτό το σχέδιο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Επανεξέταση
Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υποστηρίξει ότι η επανεξέταση του ειδικού καθεστώτος των φοροαπαλλαγών και η κατάργησή τους όταν δεν υπάρχει στόχευση θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πηγή θετικών επιδράσεων στα έσοδα, αφού πέρα από το άμεσο αποτέλεσμα για τα κρατικά ταμεία απλοποιείται και η φορολογική νομοθεσία.
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι εφιαλτικά, καθώς οποιεσδήποτε περικοπές στις φοροαπαλλαγές θα εκτοξεύσουν τους φόρους. Στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών θα μπουν αρχικά:
Οι απαλλαγές και οι εκπτώσεις από τον φόρο εισοδήματος που ισχύουν για τους αναπήρους. Για παράδειγμα, κάποιος φορολογούμενος που αποδεικνύει ότι έχει αναπηρία άνω του 67% έχει έκπτωση φόρου 200 ευρώ. Αυτό θα χαθεί, εφόσον υπάρξουν οι αλλαγές.
Οι μειώσεις του φόρου εισοδήματος για τους κατοίκους των νησιών με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους.
Οι εκπτώσεις από δαπάνες, ιατρικές κ.λπ.
Η μείωση του ετήσιου φόρου εισοδήματος που παρέχεται στους μισθωτούς και τους συνταξιούχους,
Σύμφωνα με τα στοιχεία, έχουν απομείνει 716 φοροαπαλλαγές που κοστίζουν στο προϋπολογισμό περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Στόχος είναι να καταργηθούν οι περισσότερες και να δοθούν άμεσες ενισχύσεις στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Οι φοροαπαλλαγές που ισχύουν σήμερα είναι οι εξής:
  •  123 φοροαπαλλαγές συνολικού ύψους 275,29 εκατ. ευρώ έχουν απομείνει στα νοικοκυριά (ιατρικές δαπάνες, δωρεές και χορηγίες, έκπτωση φόρου λόγω αναπηρίας, έκπτωση 1,5% στην παρακράτηση φόρου). Το μεγαλύτερο κόστος 85,2 εκατ. ευρώ προέρχεται από τις ιατρικές δαπάνες, για τις οποίες εξετάζεται να αναγνωρίζονται μόνο οι δαπάνες άνω των 100 ευρώ που γίνονται μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.
  •  109 φοροαπαλλαγές αφορούν τις επιχειρήσεις και κοστίζουν στον προύπολογισμό 13,75 εκατ. ευρώ
  •  19 φορολογικές εκπτώσεις και απαλλαγές που εφαρμόζονται στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων και κοστίζουν στον προϋπολογισμό 426,24 εκατ. ευρώ. Από τις φοροαπαλλαγές αυτές ευνοούνται 1.145.575 φορολογούμενοι.
Στα 972,4 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι φοροαπαλλαγές που ισχύουν σήμερα στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης.
Στο στόχαστρο βρίσκονται και περίπου 620 φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν σήμερα φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Από τις 620 φοροαπαλλαγές οι: 117 αφορούν τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, 98 απαλλαγές τη φορολογία εισοδήματος των νομικών προσώπων, 32 τη φορολογία πλοίων, 22 τον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων, 36 τη φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, 29 τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων, 15 τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίων, 70 τα τέλη χαρτοσήμου και 42 τους φόρους κατανάλωσης.
Αλλες παρεμβάσεις
Το αναθεωρημένο μνημόνιο προβλέπει ακόμη:
  •  Επανεξέταση των μειωμένων προστίμων που επιβάλλονται στο πλαίσιο πραγματοποίησης φορολογικών ελέγχων, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη ή όχι πρόθεσης για δήλωση ή για απόκρυψη φορολογητέας ύλης, βάσει αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων. Επί της ουσίας, θα επανέλθουν αυτοτελή πρόστιμα για μη έκδοση αποδείξεων.
  •  Αναθεώρηση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να γίνονται ευκολότερες και ταχύτερες ηλεκτρονικές κατασχέσεις, καθώς και πλειστηριασμοί σε βάρος όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.
  •  Παράταση για άλλα 2-3 χρόνια του θεσμού του φορολογικού πιστοποιητικού.
  •  Κατάργηση του προνομιακού καθεστώτος φορολόγησης των επιχειρήσεων του κλάδου της ναυτιλίας.
  •  Αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες με εξίσωσή τους με τις εμπορικές, αλλά από το δεύτερο εξάμηνο του 2017, ενώ αρχικά προβλεπόταν ότι θα γίνει στις αρχές του επόμενου έτους.
  •  Παράταση έως το 2018 της προσωρινής εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας.
  •  Τροποποίηση της φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων που αφορά στις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τους εταιρικούς λογαριασμούς αποθεματικών.
  •  Αύξηση του ορίου τζίρου για την εξαίρεση από τον ΦΠΑ από τις 10.000 που είναι σήμερα. Εξετάζεται η αύξηση αυτού του ορίου στις 25.000 ευρώ.
  •  Κοινοποίηση λίστας με τους μεγαλύτερους χρεοφειλέτες του Δημοσίου και επικαιροποίησή της ανά τακτά διαστήματα.
  •  Λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την έγκαιρη είσπραξη των προστίμων για τα ανασφάλιστα οχήματα και για τα οχήματα που δεν πέρασαν από ΚΤΕΟ.
  •  Τροποποίηση της νομοθεσίας για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο με τη θέσπιση ειδικών κριτηρίων για τη διαγραφή τους και τον χαρακτηρισμό τους ως ανεπίδεκτων είσπραξης.

ΦΟΒΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ

Φοροδιαφυγή: Ερχονται λουκέτα έως 30 ημέρες σε επιχειρήσεις

Γιώργος Πιτσιλής
Γιώργος Πιτσιλής

Αγωνία επικρατεί στην κυβέρνηση, και ειδικά στο οικονομικό επιτελείο, για το μεγάλο κύμα φοροδιαφυγής στα νησιά. Μπορεί τα έσοδα του Μαίου να ήταν θετικά, όμως, αυτό δεν κρύβει το χάος που επικρατεί στα νησιά.
Μετά από ευρεία σύσκεψη του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων με παραγωγικούς και επαγγελματικούς φορείς για το πώς θα αντιμετωπιστεί καίρια η μικρομεσαία φοροδιαφυγή, ο Γ. Πιτσιλής ανακοίνωσε ότι θα ενεργοποιηθούν οι ισχύουσες διατάξεις που προβλέπουν «λουκέτο» σε όσους φοροδιαφεύγουν καθ’ υποτροπήν.
Όπως διευκρίνισε, οι ελεγκτικές υπηρεσίες δεν πρόκειται να εξαντλήσουν την αυστηρότητα τους, κλείνοντας καταστήματα ακόμα και για 30 ημέρες- όπως προβλέπουν οι ισχύουσες διατάξεις- και θα δίνουν μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους κατά τον πρώτο έλεγχο διαπιστώνεται ότι δεν εκδίδουν τα προβλεπόμενα παραστατικά. Εάν οι ίδιοι πιάνονται στα πράσα- κατά το κοινώς λεγόμενο- για δεύτερη φορά, τότε θα μπαίνει «λουκέτο» για 48 ώρες, ενώ η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται σε όσους παρεμποδίζουν τον έλεγχο.
Με δεδομένο ότι τα πρόστιμα για όσους δεν εκδίδουν αποδείξεις έχουν ελαχιστοποιηθεί και δεν αποτελούν, πλέον, φόβητρο αλλά μάλλον κίνητρο φοροδιαφυγής, η ΓΓΔΕ πέρα από την ενεργοποίηση των διατάξεων για τα «λουκέτα», θα φτιάξει «μαύρη» λίστα, στην οποία θα μπαίνουν όσοι εντοπίζονται με μεγάλες αποκλίσεις τζίρου. Συγκεκριμένα, εάν οι εισπράξεις που παρουσιάζουν τις ημέρες των ελέγχων είναι πολύ διαφορετικές από τις υπόλοιπες ημέρες, τότε θα μπαίνουν στη «μαύρη» λίστα και θα οδηγούνται σε τακτικό έλεγχο. Τα κριτήρια, τα όρια αποκλίσεων και οι ελεγκτικές διαδικασίες θα οριστούν με σχετική εγκύκλιο, στην οποία θα ληφθούν υπόψιν οι πρακτικές που ακολουθούν ελεγκτικές μονάδες άλλων χωρών.
Έχοντας ήδη χαθεί ο Ιούνιος, η ΓΓΔΕ ετοιμάζεται να δώσει οδηγίες για «κύμα» προληπτικών ελέγχων, με στόχο να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος, με μόνο παρήγορο το ότι οι εισπράξεις ΦΠΑ από τα μεγάλα αστικά κέντρα κάλυπταν ως το Μάιο τις απώλειες από τους τουριστικούς προορισμούς.
Στη σύσκεψη με τους φορείς τέθηκαν στο τραπέζι προτάσεις που συνέκλιναν στο ότι μόνο μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών μπορεί να υψωθεί ανάχωμα στη φοροδιαφυγή, χωρίς να απαντηθεί, πάντως, το γιατί έχει καθυστερήσει τόσο η νομοθέτηση για τη χρήση πλαστικού χρήματος, που εκκρεμεί από το Φθινόπωρο. Υψηλόβαθμο τραπεζικό στέλεχος παρατήρησε, μάλιστα, ότι είναι μύθος πως αποτελεί εμπόδιο το ύψος των προμηθειών, καθώς αυτές διαμορφώνονται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
«Η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι υπόθεση όλων μας. Συζητήσαμε λύσεις σε μια προσπάθεια να διαμορφώσουμε μια ισχυρή συμμαχία κατά της φοροδιαφυγής για να προστατέψουμε τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά», δήλωσε ο Γ. Πιτσιλής μετά τη συνάντηση με τους φορείς.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος ( ΣΕΛΠΕ) Αντώνης Μακής ανέφερε σε δηλώσεις του ότι στη συνάντηση έγινε ανάλυση της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά σε ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή η οποία -όπως είπε- έχει ανέβει σε υψηλότερο επίπεδο. Ο ίδιος απαντώντας σε ερώτηση σχετική τάχθηκε υπέρ της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών χαρακτηριζοντάς τες σωστή κίνηση.
Μιλώντας στον Real FM ο κ. Πιτσιλής τόνισε:
«Το προσωπικό ποτέ δε είναι επαρκές. Θεωρώ ότι με τις κατάλληλες στοχεύσεις, το μήνυμα θα περάσει. Ο έλεγχος έχει τον χαρακτήρα του παραδειγματισμού. Όσο καλά και αν είναι 0ργανωμένη μία φορολογική διοίκηση, είναι αδύνατον να έχει έναν ελεγκτή για έναν ελεγχόμενο. Αυτό δεν υπάρχει».
 
«Αυτό το λέω», πρόσθεσε, γιατί πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι υπόθεση όλων μας . Είναι και της φορολογικής διοίκησης, βεβαίως και του επιχειρηματικού κόσμου, είναι εν τέλει και των ίδιων των πολιτών. Γιατί κάθε φόρος, ο οποίος δεν πληρώνεται από κάθε απόδειξη που εκδίδεται, έρχεται και αφαιρείται με άλλο τρόπο από το πορτοφόλι μας. Και δεν είναι τσιτάτο αυτό, το έχουμε δει, τα τελευταία 6 χρόνια αυτό έχει γίνει νομοθετικά».

ΕΡΕΥΝΑ «ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ»

Φοροδιαφυγή - σοκ 16 δισ. το χρόνο! - Ποιοι είναι οι πρωταθλητές


Η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα εκτιμάται ότι κυμαίνεται από 6-9% του ΑΕΠ. Δηλαδή ως και 32% των δημοσίων εσόδων.
Εξαιτίας της φοροδιαφυγής, το κράτος χάνει ως και 16 δισ. το χρόνο ενώ αντίστοιχα, το κράτος δαπανά ετησίως 28 δισ. για συντάξεις, 15 δισ. για μισθούς στο Δημόσιο και 12 δισ. το χρόνο κοστίζει η εξυπηρέτηση του χρέους.
Η νέα έρευνα του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις που θα αναρτηθεί σήμερα το βράδυ στην ηλεκτρονική σελίδα του, επιχειρεί να χαρτογραφήσει το πρόβλημα της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα, και να προτείνει λύσεις καθώς, όπως αναφέρεται "από το 1975 έχουν ψηφιστεί 250 φορολογικά νομοσχέδια και έχουν εκδοθεί 115.000 υπουργικές αποφάσεις".
Όπως σημειώνεται στην έρευνα σχετικά με τα φορολογικά έσοδα, αυτά μειώνονται από το 2010 ενώ σχετικά με το "προφίλ" αυτών που πληρώνουν φόρους:
- Το 64% των ελεύθερων επαγγελματιών δήλωνε έσοδα κάτω από το αφορολόγητο όριο (2011).
- Το 49% των μισθωτών δήλωνε εισόδημα κάτω των 12.000 ευρώ (2011).
Φοροδιαφυγή - σοκ 16 δισ. το χρόνο! - Ποιοι είναι οι πρωταθλητές
- Οι 900 μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα (0,4% του συνόλου) πλήρωναν το 61% των φόρων νομικών προσώπων (2011).
- Το 8% των φορολογούμενων (όσοι δήλωναν εισόδημα άνω των 42.000 ευρώ ετησίως) πλήρωνε το 69% των φόρων φυσικών προσώπων (2011).
Στην κρίση, όπως σημειώνεται στην έρευνα, τα εισοδήματα μειώθηκαν ενώ τα βάρη μετατοπίστηκαν στα μεσαία εισοδήματα.
Στην έρευνα υπογραμμίζεται ότι «οι υπάλληλοι της Φορολογικής Διοίκησης διαμαρτύρονται για την  ίδια κατάσταση ελλιπούς μηχανοργάνωσης και «ηλεκτρονικής» διοίκησης,, αιτούμενοι ακόμη και την ύπαρξη σύνδεσης internet σε όλα τα τερματικά της υπηρεσίας καθώς και πρόσβαση σε άλλα λειτουργικά πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών και άλλων Δημοσίων Φορέων (TAXIS, E9, Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών, οχημάτων κτλ.). Τα αιτήματα των υπαλλήλων καταδεικνύουν ότι η Φορολογική Διοίκηση δεν  είναι στελεχωμένη τεχνολογικά ούτε με τα βασικά και απολύτως απαραίτητα (όπως π.χ. σύνδεση στο διαδίκτυο), ενώ παράλληλα καθίσταται εμφανής η δυσλειτουργία της και η αδυναμία για απόκτηση συνολικής εικόνας για κάθε φορολογούμενο, αφού οι κατά τόπον υπάλληλοι έχουν περιορισμένη πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Οικονομικών.
Επίσης, οι υπάλληλοι της Φορολογικής Διοίκησης υπερτονίζουν τα προβλήματα στη  διαλειτουργικότητα των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΓΓΔΕ (π.χ. διαλειτουργικότητα Icisnet με Taxisnet), την αδυναμία πρόσβασης σε συγκεκριμένες πληροφορίες (π.χ. παλαιότερες δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακίνητης Περιουσίας) και την  έλλειψη ενημερωμένων και επικαιροποιημένων βάσεων δεδομένων (π.χ. συγκεντρωτικών  καταστάσεων πελατών προμηθευτών) και μηχανογράφησης του τμήματος Κεφαλαίου. Τα Πληροφοριακά Συστήματα δεν ενημερώνονται έγκαιρα με τις αλλαγές της νομοθεσίας και η ηλεκτρονική πληροφόρηση είναι ελλιπής, με αποτέλεσμα οι Περιφερειακές Υπηρεσίες να μην έχουν άμεση πληροφόρηση σχετικά με εγκυκλίους, οδηγίες και λοιπά έγγραφα, απαραίτητα για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους. 
Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι και η πολυνομία και οι συχνές αλλαγές του φορολογικού συστήματος.  Σύμφωνα με τους μελετητές, η  ύπαρξη πολλών φορολογικών νομοθετημάτων και η συνεχής αναθεώρηση-τροποποίησή τους δημιουργούν de facto σύγχυση και διευρύνουν τόσο το πεδίο για εισαγωγή ειδικών ή ακόμη και απαλλακτικών φορολογικών διατάξεων όσο και το πεδίο για υποστήριξη παρερμηνειών της φορολογικής νομοθεσίας.
Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια, επήλθαν σημαντικές αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία, τόσο σε ουσιαστικό όσο και σε δικονομικό επίπεδο,, με την ψήφιση και δημοσίευση μεγάλου αριθμού νόμων. Από το 1975 ψηφίσθηκαν 250 φορολογικά  νομοθετήματα και τροπολογίες μαζί με άλλους 3.450 νόμους και 115.000 υπουργικές αποφάσεις. 
Τους τελευταίους 30 μήνες έχουν ψηφιστεί έξι αμιγώς φορολογικοί νόμοι με 177 άρθρα και 17 νόμοι στους οποίους συμπεριλήφθηκαν 71 νέες φορολογικές διατάξεις. Για τις διατάξεις αυτές εκδόθηκαν 111 υπουργικές αποφάσεις και 138 διευκρινιστικές εγκύκλιοι. 
Τι πρέπει να γίνει σύμφωνα με το διαΝΕΟσις:
Βραχυπρόθεσμα
1. Μείωση συντελεστών φορολογίας
2. Χρήση πλαστικού χρήματος & ηλεκτρονικής τιμολόγησης
3. Αυστηρότερος φορολογικός έλεγχος & αυστηρές κυρώσεις
Μεσοπρόθεσμα
1. Οργάνωση φορολογικών αρχών
2. Τεχνολογική αναβάθμιση & διασυνδέσεις
3. Εκπαίδευση υπαλλήλων φορολογικής διοίκησης
4. Αύξηση αποδοχών και κινήτρων
5. Καταπολέμηση διαφθοράς
Μακροπρόθεσμα
1. Σταθερό και απλοποιημένο φορολογικό σύστημα
2. Διαρθρωτικές αλλαγές στη δομή των επιχειρήσεων
3. Αλλαγή παραγωγικού μοντέλου
4. Δημιουργία φορολογικής συνείδησης.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ

Ποια είναι τα κριτήρια για την κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών για χρέη στο Δημόσιο

Ποια είναι τα κριτήρια για την κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών για χρέη στο Δημόσιο

Διευκρινίσεις έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών κος Τρ.Αλεξιάδης σχετικά με τα κριτήρια κατάσχεσης τραπεζικών λογαριασμών για οφειλές προς το δημόσιο μετά και από σχετική ερώτηση του Βουλευτή Ε. Μπασιάκου.
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει, και του άρθρου 48 παρ.1 του ν.4174/2013, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών Δ.Ο.Υ. υποχρεούται στη λήψη αναγκαστικών μέτρων (κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του εν γένει στα χέρια τρίτων, καθώς και στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 2915/2001 και των άρθρων 30, 30α και 30β του ν.δ. 356/1974) κατά των οφειλετών του Δημοσίου για το καθυστερούμενο μέρος του χρέους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτού, είτε αθροιστικά είτε καθένα χωριστά, κατά την ελεύθερη κρίση του, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου (όπως διακοπή της παραγραφής), προκρίνοντας το προσφορότερο μέτρο για την άμεση είσπραξη της οφειλής.
Στο πλαίσιο αυτό, παρέχονται κατά καιρούς οδηγίες με εγκυκλίους στους Προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. να εξαντλούν όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ανεύρεση περιουσιακών στοιχείων και κάθε πηγής εσόδων των οφειλετών καθώς και των συνυπόχρεων σε καταβολή προσώπων, με άμεση προτεραιότητα στους μεγάλους οφειλέτες.
Ειδικότερα, έχει επισημανθεί ότι, για την υλοποίηση των ανωτέρω, η λήψη των αναγκαστικών και λοιπών μέτρων είσπραξης θα πρέπει να γίνεται χωρίς διακρίσεις, με κριτήρια απολύτως αντικειμενικά, δηλαδή να σχετίζεται με το ύφος της οφειλής, την παλαιότητα, το είδος αυτής και όχι επιλεκτικά (να μην σχετίζεται με το πρόσωπο του οφειλέτη, νομικό ή φυσικό).
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι με την εγκύκλιο της Υπηρεσίας  ΠΟΛ.1109/14.4.2014 κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις της παραγράφου Α' (τροποποίηση διατάξεων ν.δ. 356/1974 - Κ.Ε.Δ.Ε.) του τρίτου άρθρου του κεφαλαίου Β' του νόμου 4254/2014, με τις οποίες, μεταξύ άλλων, προστέθηκαν νέα εδάφια στο άρθρο 9 του Κ.Ε.Δ.Ε., με τα οποία αυξήθηκε από τριακόσια σε πεντακόσια ευρώ το όριο οφειλών για την είσπραξη των οποίων δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα (κατάσχεση ακινήτων και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη), καθώς επίσης προστέθηκαν νέα εδάφια στο άρθρο 30Α του Κ.Ε.Δ.Ε., με τα οποία καθορίστηκε το ποσό των πενήντα ευρώ ως ελάχιστο ποσό οφειλής για την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, εξαιρουμένης της κοινοποίησης με τη διαδικασία του άρθρου 30Β του Κ.Ε.Δ.Ε.
TAXISNET

Εφορία: Πώς θα δηλώσετε τον ακατάσχετο λογαριασμό για να αποφύγετε περιπέτειες

Εφορία: Πώς θα δηλώσετε τον ακατάσχετο λογαριασμό για να αποφύγετε περιπέτειες

Αυτόματα κατάσχονται από τις τράπεζες για λογαριασμό της Εφορίας τα ποσά που κατατίθενται στους τραπεζικούς λογαριασμούς οφειλετών του Δημοσίου, οι οποίοι δεν έχουν τακτοποιήσει τα χρέη τους.
Ταυτόχρονα, όσοι πολίτες χρωστούν στο Δημόσιο μεγάλα ποσά, κινδυνεύουν πλέον να βρεθούν αντιμέτωποι ακόμη και με κατασχέσεις της πρώτης τους κατοικίας, καθώς αυτή δεν προστατεύεται έναντι των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης που μπορεί να επιβάλει το Δημόσιο.
Μόνο «όπλο» για τους οφειλέτες είναι να δηλώσουν ένα τραπεζικό λογαριασμό ως ακατάσχετο στο taxisnet για να προστατεύσουν ποσά μέχρι 1.250 ευρώ μηνιαίως.
Για να δηλώσετε τον ακατάσχετο λογαριασμό πρέπει να μεταβείτε στην ειδική εφαρμογή του taxisnet στη διεύθυνση https://www1.gsis.gr/webtax/accountdecl/year2014/accountdecl/index.jsp και για να εισέλθετε χρησιμοποιήστε τους κωδικούς του λογαριασμού σας στο taxisnet.
Αναλυτικά, δείτε τι ισχύει για τις κατασχέσεις της εφορίας.
Η άρση των απαγορεύσεων των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών, την οποία αποφάσισε η κυβέρνηση από την 1η Νοεμβρίου, έχει ως αποτέλεσμα να έχουν ενεργοποιηθεί σε βάρος εκατοντάδων χιλιάδων οφειλετών του Δημοσίου όλα τα κατασχετήρια που είχαν αποσταλεί ηλεκτρονικά από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. προς τις τράπεζες. Έτσι, όσα χρηματικά ποσά κατατίθενται από την 1η-11-2015 σε τραπεζικούς λογαριασμούς οφειλετών του Δημοσίου δεσμεύονται πλέον αυτόματα από τις τράπεζες και κατάσχονται υπέρ του Δημοσίου, εκτός εάν οι λογαριασμοί στους οποίους πιστώνονται τα ποσά έχουν ήδη δηλωθεί από τους δικαιούχους τους ως «ακατάσχετοι», στο σύστημα ΤΑΧΙSNET.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σε περίπτωση αρχικής οφειλής προς το Δημόσιο οποιουδήποτε ύψους άνω των 500 ευρώ, η οποία έχει καταστεί ληξιπρόθεσμη, η αρμόδια Δ.Ο.Υ. έχει τυπικά το δικαίωμα να διατάξει ακόμη και την κατάσχεση της πρώτης κατοικίας του οφειλέτη, αφού για το ακίνητο αυτό δεν προβλέπεται καμία προστασία από το νόμο. Συνήθως όμως το μέτρο αυτό λαμβάνεται για οφειλές ύψους πολύ μεγαλύτερου των 500 ευρώ.
Προκειμένου οι οφειλέτες του Δημοσίου να γνωρίζουν επακριβώς τι μπορούν πλέον να περιμένουν, υπενθυμίζουμε ότι οι ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) προβλέπουν, αναλυτικά, τα εξής για το μέτρο των κατασχέσεων:
1) Για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση μπορεί να ληφθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης, κατά την κρίση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή άλλης υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής. Τα μέτρα αυτά προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και είναι:
α) κατάσχεση κινητών περιουσιακών στοιχείων στα χέρια του οφειλέτη, δηλαδή Ι.Χ. αυτοκινήτων, δικύκλων, σκαφών αναψυχής κ.λπ.
β) κατάσχεση κινητών περιουσιακών στοιχείων και χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτων, δηλαδή μισθών, συντάξεων, ενοικίων, επιδοτήσεων, εφάπαξ βοηθημάτων, απαιτήσεων από πελάτες κ.λπ.,
γ) κατάσχεση ακινήτων περιουσιακών στοιχείων.
2) Σε περίπτωση κατά την οποία επιλέγεται να ληφθεί το μέτρο της κατάσχεσης ακινήτου ή κινητού περιουσιακού στοιχείου, η Φορολογική Διοίκηση πριν από τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης πρέπει να κοινοποιήσει στον οφειλέτη ατομική ειδοποίηση με την οποία του υπενθυμίζει την υποχρέωση καταβολής της οφειλής και των συσσωρευμένων τόκων υπερημερίας και προστίμων και του δίνει χρονικό περιθώριο 30 ημερών για την ολοσχερή εξόφληση του χρέους ή την υπαγωγή του σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
3) Η κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτων, δηλαδή η κατάσχεση μισθών, συντάξεων, ενοικίων, επιδοτήσεων, εφάπαξ βοηθημάτων, απαιτήσεων από πελάτες κ.λπ., γίνεται χωρίς καμία προειδοποίηση του οφειλέτη.
4) Για κάθε οφειλέτη του Δημοσίου ισχύει ακατάσχετο όριο 1.250 ευρώ όσον αφορά στα ποσά των καταθέσεών του σε έναν λογαριασμό που έχει ανοίξει σε ένα μόνο τραπεζικό ίδρυμα. Ωστόσο, για να ισχύσει το ακατάσχετο αυτό όριο, ο οφειλέτης θα πρέπει να γνωστοποιήσει στο υπουργείο Οικονομικών τον συγκεκριμένο τραπεζικό λογαριασμό του, υποβάλλοντας ηλεκτρονικά σχετική δήλωση στο σύστημα ΤAXISNET. Εφόσον ο οφειλέτης έχει τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο πιστώνονται κάθε μήνα ποσά μισθών ή συντάξεων ή άλλων ασφαλιστικών βοηθημάτων οφείλει να γνωστοποιήσει αυτό το λογαριασμό στο υπουργείο Οικονομικών, ώστε να μην κατάσχονται από αυτόν υπόλοιπα χαμηλότερα των 1.250 ευρώ.
5) Το ακατάσχετο όριο μηνιαίου μισθού, μηνιαίας σύνταξης ή οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος ανέρχεται στο ποσό των 1.000 ευρώ. Δηλαδή, η Φορολογική Διοίκηση δεν μπορεί να ζητήσει κατάσχεση μισθού, σύνταξης ή οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου, εφόσον το ποσό αυτό δεν υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ το μήνα. Σε περίπτωση μηνιαίου μισθού ή μηνιαίας σύνταξης ή άλλου μηνιαίου ασφαλιστικού βοηθήματος που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ αλλά δεν ξεπερνά τα 1.500 ευρώ, επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ αν το ποσό υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ ποσού. Αν δηλαδή κάποιος οφειλέτης του Δημοσίου εισπράττει μισθό 1.600 ευρώ το μήνα, η Εφορία μπορεί να του κατάσχει κάθε μήνα στα χέρια του εργοδότη το 100% του ποσού άνω των 1.500 ευρώ, δηλαδή 100 ευρώ, συν το 50% της διαφοράς μεταξύ 1.000 και 1.500 ευρώ, ήτοι άλλα 250 ευρώ.
6) Δεν επιτρέπεται η κατάσχεση ακινήτων και κινητών περιουσιακών στοιχείων οφειλετών του Δημοσίου, στις περιπτώσεις που τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους προς το Δημόσιο δεν υπερβαίνουν τα 500 ευρώ. Στο όριο των 500 ευρώ δεν περιλαμβάνονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ή και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής.
Για όσους οφείλουν μέχρι 500 ευρώ, το μόνο μέτρο αναγκαστικής εκτέλεσης που μπορεί να ληφθεί είναι η κατάσχεση οικονομικών απαιτήσεων στα χέρια τρίτων (καταθέσεων, μισθών, συντάξεων, ενοικίων, επιδοτήσεων, αποζημιώσεων και λοιπών εσόδων ή εισοδημάτων).
7) Επιτρέπονται οι κατασχέσεις ποσών από καταθέσεις με τη διαδικασία της ηλεκτρονικής αποστολής των κατασχετηρίων προς τις τράπεζες, ακόμη και για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο από 0,01 έως και 50 ευρώ. Αντιθέτως δεν επιτρέπονται κατασχέσεις καταθέσεων με έντυπα κατασχετήρια ούτε κατασχέσεις οποιωνδήποτε άλλων οικονομικών απαιτήσεων στα χέρια τρίτων σε περιπτώσεις οφειλετών που χρωστούν μέχρι 50 ευρώ.

Αναλυτικά η απόφαση:
Αριθ. πρωτ.: ΑΤΚΕ 1078054 ΕΞ 2016/1295/23.5.2016
Θέσπιση ακατάσχετου λογαριασμού για τα Προνοιακά Επιδόματα που καταβάλλονται στους πολίτες από τους Δήμους
- Η με αριθμ. πρωτ. 4281/28-3-2016 ερώτηση (Θέσπιση ακατάσχετου λογαριασμού για τα Προνοιακά Επιδόματα που καταβάλλονται στους πολίτες από τους Δήμους
- Η με αριθμ. πρωτ. 4281/28-3-2016 ερώτηση) Κατηγορία: Είσπραξη δημοσίων Εσόδων Αθήνα, 23/05/2016 Αριθ.Πρωτ:ΑΤΚΕ 1078054 ΕΞ 2016/1295 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΘΕΜΑ: Η με αριθμ. πρωτ. 4281/28-3-2016 ερώτηση Σε απάντηση της με αριθμ. πρωτ. 4281/28-3-2016 ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές του πίνακα διανομής, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει, και του άρθρου 48 παρ. 1 του ν. 4174/2013, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. έχει την υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά (κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεων τους εν γένει στα χέρια τρίτων καθώς και στα χέρια των Πιστωτικών Ιδρυμάτων), ποινικά και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών.
Με την ολοκλήρωση της κατάσχεσης εις χείρας τρίτου επέρχεται αυτοδικαίως αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης χρηματικής απαίτησης στο κατασχόν Δημόσιο, το οποίο πλέον καθίσταται δικαιούχος του συνόλου αυτής και δεν αίρεται πριν την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους, για το οποίο επιβλήθηκε. Ωστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 4 του Κ.Ε.Δ.Ε. σε συνδυασμό με την αριθμ. Δ6Α 1054391 ΕΞ 2014/1.4.2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί μεταβίβασης αρμοδιοτήτων σε όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, παρέχεται η ευχέρεια στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη να περιορίσει με αιτιολογημένη Απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης που του επιβλήθηκε υπό προϋποθέσεις που ορίζονται στην ΠΟΛ.1092/3.4.2014 εγκύκλιο της Διοίκησης.
Περαιτέρω, με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 3068/2002 (ΦΕΚ. 274Α), η αναγκαστική εκτέλεση για να ικανοποιηθεί χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των λοιπών ν.π.δ.δ. γίνεται με κατάσχεση της ιδιωτικής περιουσίας αυτών. Αποκλείεται η κατάσχεση απαιτήσεων που πηγάζουν από έννομη σχέση δημοσίου δικαίου ή απαιτήσεων χρηματικού ή μη αντικειμένου, το οποίο έχει ταχθεί για την άμεση εξυπηρέτηση ειδικού δημοσίου σκοπού.
Η ιδιωτική επομένως περιουσία των Ο.Τ.Α. υπόκειται στους κανόνες του ιδιωτικού δικαίου και είναι υπέγγυα στους δανειστές τους, οι οποίοι μπορούν να την κατάσχουν αναγκαστικά, σύμφωνα με τα ανωτέρω, σε αντίθεση με τα πράγματα που ανήκουν στη δημόσια περιουσία των Ο.Τ.Α. και τα οποία εντάσσονται στην έννοια των εκτός συναλλαγής πραγμάτων (Α.Κ. 966), μη δυνάμεθα να κατασχεθούν από τους δανειστές, καθώς τυχόν αποστέρηση των Ο.Τ.Α. από τη δυνατότητα χρήσης των πραγμάτων αυτών, θα διατάρασσε την ομαλή λειτουργία τους. Επίσης, με την υπ' αριθμ. 545/2005 Γνωμοδότηση του Γ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.), η οποία έγινε δεκτή από τους Υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, έγινε ομόφωνα δεκτό μεταξύ άλλων ότι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (Κ.Α.Π.) των Ο.Τ.Α. καθώς και τα έσοδα αυτών από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, το Τέλος Διαφήμισης και ο φόρος Ζύθου είναι έσοδα ακατάσχετα.
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι τα ακατάσχετα θα πρέπει να προβλέπονται από ρητή διάταξη νόμου, καθώς αποτελούν εξαίρεση από τον κανόνα, αφού δυσχεραίνουν ουσιαστικά ή ακόμα και αποκλείουν την παροχή έννομης προστασίας στο στάδιο της αναγκαστικής εκτέλεσης και ως εκ τούτου, σε περίπτωση επιβολής από το Δημόσιο κατασχέσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και ποσά προνοιακών επιδομάτων, ο φορέας που τα χορηγεί, οφείλει να ενημερώνει τα πιστωτικά ιδρύματα για το ακατάσχετο αυτών καθώς και για το νομοθετικό πλαίσιο που ρητά το προβλέπει.
Τέλος, η Ερώτηση αυτή διαβιβάζεται και στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, αρμόδιο για τα προνοιακά επιδόματα, για τις δικές του περαιτέρω ενέργειες.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου