Σελίδες

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

Ούρα στην εφορία VS Συμψηφισμός: Σημειώσατε 1

Ούρα στην εφορία VS Συμψηφισμός: Σημειώσατε 1

Ούρα στην εφορία VS Συμψηφισμός: Σημειώσατε 1
Την εβδομάδα που μας πέρασε τη διανύσαμε στις εφορίες. Δύο ήταν οι διαπιστώσεις μας σε αυτό το ταξίδι στην… πραγματικότητα.
Α. Συμψηφισμοί και επιστροφές φόρου εισοδήματος
Σε αποδεκατισμένες εφορίες, κάποιοι υπάλληλοι προσπαθούσαν να εξυπηρετήσουν τους δεκάδες φορολογούμενους, που έσπευδαν να κάνουν συμψηφισμούς του μικρού ποσού που είχαν επιστροφή, με το μεγάλο ποσό του ΕΝΦΙΑ. Στην Ελλάδα του 2016, και σε αντίθεση με ότι λέει ο νόμος, το κράτος δεν μπορεί να κάνει έναν «Αυτεπάγγελτο συμψηφισμό»
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ και τις οδηγίες που έχουν δοθεί με την ΠΟΛ.1022/24.1.2012 περί αυτεπάγγελτου συμψηφισμού επί βεβαιωμένων οφειλών στο Δημόσιο: «Σε περίπτωση που υφίστανται βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο, ληξιπρόθεσμα ή μη, ανεξαρτήτως εάν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ή σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ή τελούν σε αναστολή και από τα στοιχεία που υπάρχουν αποδεικνύεται η απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου (π.χ. αν υφίσταται τίτλος επιστροφής, αν ο οφειλέτης αιτείται χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας από το Δημόσιο ή γνωστοποιεί την απαίτησή του κατά του Δημοσίου ο ίδιος ή η εκκαθαρίζουσα αρχή) ο συμψηφισμός ενεργείται αυτεπάγγελτα από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας.
Όταν η απαίτηση εκκαθαρίζεται ή πρόκειται να πληρωθεί από άλλη υπηρεσία του Δημοσίου, ο συμψηφισμός ζητείται με έγγραφο του Προϊσταμένου της ΔΟΥ στην οποία είναι βεβαιωμένη η οφειλή.
Επισημάνσεις:
i. Στην περίπτωση πληρωμής ποσών από το Δημόσιο δεν εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας όταν υφίστανται οφειλές σε αυτό, αλλά υποχρεωτικά διενεργείται αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, κατά τα ανωτέρω. Για το συμψηφιστέο ποσό, επί διενέργειας συμψηφισμού, δεν απαιτούνται έγκριση επιστροφής κατά τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν.3220/2004 και δικαιολογητικά πληρωμής.
ii. Ο συμψηφισμός, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, διενεργείται και για τις περιπτώσεις που ο δικαιούχος απαλλάσσεται από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας ή ο τίτλος επιστροφής του έχει ποσό μικρότερο των 1.500 ευρώ για την είσπραξη του οποίου δεν απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας.
iii.  Όταν υφίστανται οφειλές και δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις διενέργειας συμψηφισμού αυτών με απαίτηση του οφειλέτη (π.χ. από Δήμο) τότε χορηγείται κατά περίπτωση είτε αποδεικτικό ενημερότητας, είτε βεβαίωση οφειλής, κατά τις διατάξεις του άρθρου 28 Ν.3943/2011».
Βεβαίως, όλα αυτά στη θεωρία, διότι στην πράξη για να γίνει ο συμψηφισμός θα πρέπει, για μία ακόμη χρονιά, να σταθούμε στην ουρά στην εφορία, μιας και το σύστημα του αυτεπάγγελτου συμψηφισμού, δεν λειτουργεί.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις επιστροφές. Θα πρέπει, δηλαδή, ο φορολογούμενος που έχει επιστροφή να σταθεί στην ουρά και να κάνει αίτηση για την επιστροφή του ποσού.
Πότε θα τα πάρει; Δυόμιση με τρεις μήνες από τότε που θα βγάλει το χρηματικό ένταλμα για την επιστροφή προς την τράπεζα η ΔΟΥ.
Που είναι τα λεφτά όλο αυτό το διάστημα; Απλώς τα εκμεταλλεύεται η τράπεζα.
Β. Οι νόμοι και οι αποφάσεις άλλων εποχών που μπλοκάρουν τις πωλήσεις ακινήτων οφειλετών
Στις ώρες της αναμονής στις ουρές ακούς και άλλες περιπτώσεις, που πραγματικά σε κάνουν να αναρωτιέσαι σε ποιο κράτος και σε ποια εποχή ζεις. Είναι κατανοητό ότι οι υπάλληλοι στις ΔΟΥ προσπαθούν να προστατεύσουν το Δημόσιο και τον εαυτό τους, σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι το κράτος, και η υπηρεσία, τους έχει δέσει τα χέρια.
Όμως, αυτό το κράτος, που σήμερα προσπαθεί να μαζέψει χρήματα, με τη λογική που λειτουργεί, ουσιαστικά βάζει εμπόδια σε αυτή του την προσπάθεια.
Η θέσπιση των αντικειμενικών αξιών, ήλθε να βάλει μία τάξη στο χάος που επικρατούσε στις μεταβιβάσεις των ακινήτων και όχι μόνο. Όμως, οι αντικειμενικές αξίες χρονολογούνται από το 2007, με μία μικρή παρέμβαση το 2015, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και, στο μεταξύ, οι τιμές πώλησης των ακινήτων έχουν καταβαραθρωθεί, μιας και στην αγορά υπάρχουν μόνο.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι τιμές πώλησης να είναι 50%-60% κάτω από τη σημερινή αντικειμενική αξία, αφού ουσιαστικά δεν υπάρχει κτηματαγορά. Κατά συνέπεια οι οφειλέτες του Δημοσίου δεν μπορούν να πουλήσουν κάποιο ακίνητο, αφού δεν μπορούν να πάρουν φορολογική ενημερότητα.
Κανείς υπάλληλος της εφορίας δεν θα υπογράψει μία φορολογική ενημερότητα για την πώληση ενός ακινήτου αντικειμενικής αξίας π.χ. 80.000 ευρώ για 30.000 ευρώ, έστω και αν όλο το τίμημα πάει στο ληξιπρόθεσμο χρέος, διότι κινδυνεύει να βρεθεί κατηγορούμενος και υπηρεσιακά και ποινικά.
Έτσι, το κράτος στην καλύτερη περίπτωση θα κατάσχει ένα ακίνητο, που δεν θα πουληθεί ποτέ ή θα πουληθεί σε ευτελή αξία στον πλειστηριασμό, αντί να πάρει τα οφειλόμενα, που θα πήγαιναν στη μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, συναινώντας στην πώληση του ακινήτου από τον ίδιο φορολογούμενο.
Θα πρέπει το υπουργείο Οικονομικών να εξετάσει, λοιπόν, σοβαρά το θέμα αυτό, ώστε να ξεμπλοκάρουν οι περιπτώσεις εκατοντάδων φορολογούμενων που βρίσκονται εγκλωβισμένοι…
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου