Σελίδες

Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2016

Αρχίζει το... ματς (της διαπραγμάτευσης) - Όλα τα μέτωπα και οι παγίδες

Αρχίζει το... ματς (της διαπραγμάτευσης) - Όλα τα μέτωπα και οι παγίδες

Αρχίζει το... ματς (της διαπραγμάτευσης) - Όλα τα μέτωπα και οι παγίδες
Πρώτα ο Ομπάμα, και μετά η… Βελκουλέσκου και η παρέα της. Τυπικά, η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης, ξεκινάει σήμερα και ενώ την Τρίτη η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον απερχόμενο πλανητάρχη.
Ουσιαστικά όμως, οι πρώτες συναντήσεις με τους θεσμούς αναμένεται να πραγματοποιηθούν την Τετάρτη. Θα έχουν προηγηθεί βέβαια οι συζητήσεις από τη Δευτέρα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, οι επικεφαλής όμως των θεσμών θα συναντήσουν την …ανανεωμένη μετά τον ανασχηματισμό ελληνική διαπραγματευτική ομάδα –έχουμε αλλαγή στη θέση του υπουργού Οικονομίας αλλά και του υπουργού Εργασίας όπως επίσης και στον υπουργικό θώκο για τα φορολογικά- την Τετάρτη. 
Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από τις 27 Οκτωβρίου οπότε και διακόπηκαν οι κατ’ ιδίαν διαβουλεύσεις με τους θεσμούς μέχρι τώρα, οι επαφές της ελληνικής κυβέρνησης με τους τέσσερις θεσμούς ήταν συνεχείς, κυρίως σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, ώστε κατά το τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων να έχει γίνει όσο το δυνατόν καλύτερη προετοιμασία. Με την ολοκλήρωση του α’ γύρου των επαφών, είχαν προσδιοριστεί τα σημεία διαφωνίας τα κυριότερα εκ των οποίων ήταν τα εξής:
1. Στο θέμα των κόκκινων δανείων και του εξωδικαστικού συμβιβασμού, οι θεσμοί επιμένουν ώστε οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου να ισχύσουν μόνο για τις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις και όχι για το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιτηδευματιών όπως θέλει η ελληνική πλευρά. Αυτό θα είναι και ένα από τα ποιο κρίσιμα θέματα που θα κληθεί να διαχειριστεί ο νέος υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης.
2. Οι θεσμοί λένε όχι στον ακατάσχετο λογαριασμό αλλά και στις συμβιβαστικές εναλλακτικές που πρότεινε η ελληνική πλευρά με αποτέλεσμα να παραμένει στον αέρα και το νομοσχέδιο με τα κίνητρα τόνωσης των ηλεκτρονικών πληρωμών. Επίσης, δεν υπάρχει πεδίο σύγκλισης στο θέμα των κινήτρων για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων. Από τη στιγμή που οι θεσμοί επιμένουν στην επιβολή υψηλού φορολογικού συντελεστή, η κατάθεση του νομοσχεδίου είναι μάταιη καθώς η συμμετοχή θα είναι μηδενική. Στα δύο αυτά νομοσχέδια επίσης υπάρχει αλλαγή στη σύνθεση της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας καθώς ανήκουν στην αρμοδιότητα της νέας υφυπουργού Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου.
3. Στα εργασιακά, εγείρεται θέμα κατάργησης του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων αλλά και άρνησης της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων τουλάχιστον μέχρι το 2018. Στο τραπέζι έχει πέσει και το θέμα του κατώτατου μισθού, ειδικά για τους νέους κάτω των 25 ετών. Η διαπραγμάτευση για τα εργασιακά, έχει χαρακτηριστεί δύσκολη από την νέα υπουργό Εργασίας η οποία βεβαίως γνωρίζεται πολύ καλά με τους επικεφαλής των θεσμών καθώς ως διευθύντρια του πρώην υπουργού Εργασίας Γιώργου Κατρούγκαλου είχε πάρει μέρος στις διαβουλεύσεις.
4. Στο δημοσιονομικό, υπάρχει ευθεία αμφισβήτηση των ελληνικών εκτιμήσεων τόσο για το κλείσιμο του προϋπολογισμού της φετινής χρονιάς όσο και για τις προβλέψεις του 2017. Όπως έλεγε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος, η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα επιμένει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 θα κυμανθεί πάνω από το 0,63% που προβλέπει το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Βασικό επιχείρημα είναι η υπεραπόδοση των εσόδων. Μάλιστα το ελληνικό επιχείρημα διατυπώθηκε τον Οκτώβριο πριν καν γίνουν γνωστές οι επιδόσεις του προηγούμενου μήνα που έφεραν την υπέρβαση στο σκέλος των εσόδων στα επίπεδα των 2,3 δις. ευρώ. Η ελληνική πλευρά, θα επιχειρήσει να πείσει τους θεσμούς ότι θα διατηρηθεί το μαξιλάρι στα φορολογικά έσοδα που πλέον ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Έτσι, θα επιδιώξει να ξεπεράσει την απαίτηση των θεσμών για λήψη μέτρων της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ προκειμένου να κλείσει το «δημοσιονομικό κενό» που βλέπουν οι θεσμοί στον προϋπολογισμό του 2017. Για την ενίσχυση της επιχειρηματολογίας της ελληνικής πλευράς, καθοριστικά θα είναι τα στοιχεία που ανακοινώνονται τη Δευτέρα καθώς θα έρθουν στην επιφάνεια πρώτον οι επιδόσεις της οικονομίας κατά το 3ο τρίμηνο και δεύτερον τα αναλυτικά στοιχεία για την πορεία των εσόδων τον Οκτώβριο.
5. Οι θεσμοί αμφισβητούν τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά για να χρηματοδοτηθεί το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ουσιαστικά ζητούν μέτρα «μόνιμου χαρακτήρα». Ο προϋπολογισμός του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος φτάνει στα 900 εκατ. ευρώ. Στο τραπέζι βρίσκεται η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας η οποία ζητά μείωση της φορολογικής έκπτωσης στα επίπεδα των 1700 ευρώ (από 1900-2100 που είναι σήμερα), κατάργηση της έκπτωσης των ιατρικών δαπανών αλλά και του ειδικού καθεστώτος φορολόγησης των ναυτικών όπως επίσης και της έκπτωσης 1,5% που προβλέπεται για όλους τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους λόγω της παρακράτησης φόρου. Επίσης, ζητείται αλλαγή κριτηρίων ή κατάργηση επιδομάτων που δίδονται σήμερα όπως τα κατασκηνωτικά, τα προγράμματα διακοπών κλπ.

Με τα εργασιακά συνεχίζουν οι διαπραγματεύσεις

Με τα εργασιακά συνεχίζουν οι διαπραγματεύσεις
Τα εργασιακά και το Υπερταμείο για τις αποκρατικοποιήσεις θα τεθούν επί τάπητος στις σημερινές διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εκπροσώπους των θεσμών, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.

Οι επαφές των επικεφαλής των κλιμακίων θα διαρκέσουν περίπου μία εβδομάδα και η κυβέρνηση επιζητεί να υπάρξει μία συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement) έως το EuroWorking Group στις 28 Νοεμβρίου, προκειμένου μετά το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου να ληφθούν οι αποφάσεις για τη διευθέτηση του χρέους και τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.
Αναλυτικά, οι σημερινές συναντήσεις έχουν ως εξής:
11:00-12:30 Επισκόπηση.
17:00-18:00 Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας.
18:00-19:00 Αγορά εργασίας.
Σημειώνεται ότι η σημερινή συνάντηση θα είναι η πρώτη της νέας υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου με το κουαρτέτο των θεσμών.
Βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Εργασίας είναι η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων εργασίας, η προστασία από τις ομαδικές απολύσεις και η μη αύξηση του ορίου που ισχύει σήμερα και η μη επαναφορά του λοκ άουτ (ανταπεργία), το οποίο δεν επιτρέπεται στη χώρα μας με βάση τον νόμο 1264/82.

Αρχίζει η μάχη για αφορολόγητο και φορολογικές εκπτώσεις

Αρχίζει η μάχη για αφορολόγητο και φορολογικές εκπτώσεις
Με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας ανά χείρας –η οποία ζητά ρητά και κατηγορηματικά να μειωθεί η έκπτωση φόρου από τα 1900-2100 ευρώ που είναι σήμερα στα επίπεδα των 1700 ευρώ- θα προσέλθουν από αύριο στις διαπραγματεύσεις οι θεσμοί και κυρίως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αξιώνοντας από την ελληνική κυβέρνηση να «διευρύνει» τη φορολογική βάση.
Όπου διεύρυνση, ισοδυναμεί στην προκειμένη περίπτωση με πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις της τάξεως των 200-400 ευρώ ετησίως για περίπου 2,5 εκατομμύρια μισθωτούς, περίπου 2,8 εκατομμύρια συνταξιούχους αλλά και αρκετές χιλιάδες αγρότες οι οποίοι πλέον φορολογούνται βάσει της φορολογικής κλίμακας.
Τα φορολογικά, δεν είναι επισήμως στην ατζέντα της δεύτερης αξιολόγησης. Βέβαια, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν χάνει ευκαιρία να βάλει στον δημόσιο διάλογο το θέμα του αφορολογήτου. Το έκανε με την έκθεση που δημοσίευσε στο πλαίσιο του άρθρου 4 του κανονισμού του και τώρα θα επικαλεστεί την Παγκόσμια Τράπεζα για να ζητήσει «αξιόπιστες πηγές» χρηματοδότησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Στην έκθεση που έχει ήδη παραδοθεί από τον Οκτώβριο τόσο στην ελληνική κυβέρνηση όσο και στους υπόλοιπους θεσμούς, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι το αφορολόγητο «κοστίζει» δημοσιονομικά περίπου 8,5 δις. ευρώ ετησίως και υπολογίζει ότι μια μείωση της φορολογικής έκπτωσης από τα επίπεδα των 1900-2100 ευρώ που είναι σήμερα στα 1700 ευρώ, θα προκύψει δημοσιονομικό όφελος της τάξεως του ενός δις. ευρώ ποσό ικανό να χρηματοδοτήσει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα στην πλήρη του ανάπτυξη.
Η ελληνική πλευρά θα επιχειρήσει να αποτρέψει μια τέτοια εξέλιξη και να αποκρούσει την «τεχνοκρατική» επιχειρηματολογία κυρίως του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας υπέρ της μείωσης του αφορολογήτου. Οι δύο Οργανισμοί, εκτιμούν ότι το αφορολόγητο στα επίπεδα που διαμορφώνεται σήμερα, είναι εξαιρετικά υψηλό καθώς οδηγεί στο να μην πληρώνει φόρο πάνω από το 50% του πληθυσμού της χώρας. Αν η ελληνική πλευρά καταφέρει να «αποκρούσει» (τουλάχιστον σε αυτή τη θέση καθώς υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο οι θεσμοί να επανέλθουν βάζοντας το θέμα του αφορολογήτου ως προαπαιτούμενο για τη ρύθμιση του χρέους) τις απαιτήσεις των θεσμών, είναι πολύ πιθανό ότι θα υποχρεωθεί να καταργήσει άλλες φορολογικές απαλλαγές.
Το ΔΝΤ τις έχει φωτογραφήσει και είναι οι εξής:
1. Η έκπτωση φόρου για τις ιατρικές δαπάνες η οποία έχει δημοσιονομικό κόστος της τάξεως των 86,8 εκατ. ευρώ με βάση τα δεδομένα του 2016. Η κατάργηση της έκπτωσης θα έχει σημαντική δημοσιονομική απόδοση αλλά ακόμη και η Παγκόσμια Τράπεζα διατυπώνει επιφυλάξεις σχετικά με το κατά πόσον ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αυξήσει ακόμη περισσότερο το «μαύρο χρήμα» στις συναλλαγών ιατρών-ασθενών. Υπενθυμίζεται ότι η έκπτωση για τις ιατρικές δαπάνες έχει κουτσουρευτεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Αναγνωρίζεται ως έκπτωση μόλις το 10% και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό ποσό ξεπερνά το 5% του εισοδήματος. Έτσι, φορολογούμενος με 20.000 ευρώ εισόδημα, πρέπει να προσκομίσει αποδείξεις 1000 ευρώ τουλάχιστον για να επιτύχει έκπτωση 100 ευρώ.
2. Η έκπτωση του 1,5% που γίνεται στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους κατά την παρακράτηση του φόρου. Προώθηση αυτού του μέτρου, θα αυξήσει την παρακράτηση φόρου για όλους τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους ενώ δημοσιονομικά θα εξοικονομηθούν περίπου 55 εκατ. ευρώ. Η μέση επιβάρυνση ανά φορολογούμενο, εκτιμάται στα 17 ευρώ τον χρόνο ενώ το μέτρο αγγίζει το σύνολο των μισθωτών και των συνταξιούχων με ετήσιες αποδοχές άνω των 8800 ευρώ τον χρόνο.
3. Το ειδικό καθεστώς φορολόγησης των ναυτικών με δημοσιονομικό κόστος περίπου 88 εκατ. ευρώ. Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά τον αριθμό των δικαιούχων σε περίπου 27.000 άτομα αλλά η έκπτωση ανά άτομο προσεγγίζει τα 3300 ευρώ. Ο κίνδυνος από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος (τα εισοδήματά τους φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστές 10-15%) είναι να… μεταναστεύσουν φορολογικά σε άλλα λιμάνια.
4. Το φοιτητικό επίδομα (δίδεται σε γονείς παιδιών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους) με προϋπολογισμό 47 εκατ. ευρώ. Έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο να αλλάξουν τα εισοδηματικά κριτήρια προκειμένου να περιοριστεί ο αριθμός των δικαιούχων και αντίστοιχα η δημοσιονομική δαπάνη.
5. Το επίδομα θέρμανσης με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 105 εκατ. ευρώ. Για φέτος, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι το επίδομα θα δοθεί κανονικά ενώ εκκρεμεί η δημοσίευση της απόφασης στο ΦΕΚ. Για τη νέα σεζόν, συζητείται το ενδεχόμενο αλλαγής των κριτηρίων. Υπενθυμίζεται ότι μόλις πέρυσι, η δαπάνη για το επίδομα θέρμανσης περιορίστηκε κατά 50%
6. Στο τραπέζι έχει επανέλθει και το θέμα της φορολόγησης του τσίπουρου. Σήμερα, εξακολουθεί να ισχύει ειδικό καθεστώς ενώ στελέχη του κλάδου οινοπνευματωδών έχουν κατ’ επανάληψη καταγγείλει ότι γίνεται κατάχρηση της ευεργετικής νομοθεσίας που ισχύει για τους μικρούς παραγωγούς και λαθρεμπόριο.

Τσακαλώτος: Το είδος της ελάφρυνσης χρέους παίζει σημαντικό ρόλο

Τσακαλώτος: Το είδος της ελάφρυνσης χρέους παίζει σημαντικό ρόλο
Το ΔΝΤ και η Αθήνα επιθυμούν έναν «καθαρό διάδρομο» για το πώς θα πορευτεί η Ελλάδα, διαμήνυσε ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, σε συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών», στον απόηχο της χθεσινής τοποθέτησης του Ταμείου για το ελληνικό ζήτημα.

Συστατικό στοιχείο αυτού του διαδρόμου, πρόσθεσε ο υπουργός, αποτελεί «το είδος της ελάφρυνσης χρέους που πρόκειται οι Ευρωπαίοι να κάνουν και τώρα και στο μέλλον».

Χθες ο εκπρόσωπος Τύπου του ΔΝΤ, Τζέρι Ράις, άφησε ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο συμμετοχής του Ταμείου στο πρόγραμμα, τονίζοντας ότι «τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, μπορεί να είναι συνδεδεμένα και υπό την αίρεση της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων και δεν χρειάζεται να εφαρμοστούν εκ των προτέρων».
Πρόκειται για μία δήλωση, η οποία επί της ουσίας συμβαδίζει με την ευρύτερη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δη, του «σκληρού πυρήνα», σχετικά με τη ρύθμιση του ελληνικού ζητήματος.
Aς σημειωθεί ότι τη Δευτέρα, ξεκινάει ο δεύτερος γύρος επαφών μεταξύ της Αθήνας και των θεσμών, για τη β' αξιολόγηση, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας έως το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου.
naftemporiki.gr

ΕΔΣ: Επιτεύξιμοι οι στόχοι για φέτος, "θα δείξει" για το 2017

ΕΔΣ: Επιτεύξιμοι οι στόχοι για φέτος, "θα δείξει" για το 2017
Τι δείχνει η ​​πρώτη ​εξαμηνιαία έκθεση του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου
Εφικτούς θεωρεί το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) τους οικονομικούς στόχους για το 2016, σύμφωνα με έκθεση την οποία κατέθεσε στη Βουλή ο Πρόεδρος του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου​ κ. Παναγιώτης Κορλίρας. Η έκθεση (αναλυτικά εδώ) προβλέπεται από το Μνημόνιο και αποτελεί κριτήριο για την λήψη διορθωτικών μέτρων από την κυβέρνηση πριν τεθεί σε εφαρμογή ο αυτόματος «κόφτης» δαπανών. Όσον αφορά το 2017, η επίτευξη των στόχων θεωρείται επιτεύξιμη υπό προϋποθέσεις.
Ειδικότερα για το 2016, προβλέπεται ότι θα επιτευχθεί ο ετήσιος στόχος για τα έσοδα, ενώ, και για τις ετήσιες δαπάνες, εκτιμάται πως συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες η διαμόρφωσή τους σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του προϋπολογισμού.
Το Συμβούλιο σημειώνει πως με βάση τις εξελίξεις του εννεαμήνου, τις ετήσιες εκτιμήσεις του Προσχεδίου, οι οποίες είναι συμβατές με την εκτίμηση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος (0,63%του ΑΕΠ) και λαμβάνοντας υπόψη και την ενδεχόμενη αναστροφή των τάσεων του εννεαμήνου στα (έσοδα και στις δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού) στο τελευταίο τρίμηνο του 2016, εκτιμάται ότι τα ετήσια μεγέθη του Κρατικού Προϋπολογισμού το πιθανότερο είναι ότι θα διαμορφωθούν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου. Η επιτυχής εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού χωρίς αποκλίσεις θα συμβάλει σημαντικά (χωρίς να διασφαλίζει) στην επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ το 2016.
Όσο για τους δημοσιονομικούς στόχους του 2017, το Συμβούλιο επισημαίνει πως η επίτευξή τους εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από μια σειρά προϋποθέσεων και συνθηκών οι περισσότερες από τις οποίες, προς το παρόν, δεν έχουν διασφαλισθεί.
Προσθέτει πως η έγκαιρη διαμόρφωση ευνοϊκών συνθηκών και προϋποθέσεων (π.χ. βελτίωση οικονομικού κλίματος, ταχύτατη εκκαθάριση του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών κλπ.) θα αυξήσει τις πιθανότητες επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων, και αντιστρόφως.   
Παράλληλα όσον αφορά τους φόρους, αξιολογείται «το γεγονός ότι η επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για το 2017 βασίζεται κατά 80% στην αύξηση των εσόδων και μόνον κατά 20% στη συγκράτηση των δαπανών, σε ένα έτος που η οικονομία θα επανέλθει σε θετικό ρυθμό μεγέθυνσης αλλά και με δεδομένη την αίσθηση της "υπερφορολόγησης" που ενδέχεται να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για εργασία και επιχειρηματικότητα». 
Τέλος, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο γενικότερα για τους υψηλούς στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων επισημαίνει: «Δεδομένου ότι οι όποιοι δημοσιονομικοί στόχοι για τα επόμενα χρόνια συναρτώνται με τη δυναμική της οικονομικής μεγέθυνσης, εντοπίζουμε και σχολιάζουμε την προοπτική να τεθούν υψηλοί στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα, ως ένα παράγοντα που, σε σημαντικό βαθμό, δεν επιδρά θετικά στη διαδικασία της μεγέθυνσης. Παράλληλα, τονίζουμε την ανάγκη να προχωρήσει μια αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος, με έμφαση στην προσέλκυση επενδύσεων και την στροφή προς διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες».  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου