Σελίδες

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016

Α.Παπανάτσιου : Πρέπει να ξέρουν οι φοροφυγάδες ότι γίνεται διασταύρωση κινήσεων, καταθέσεων και εισοδημάτων σε ένα εκατομμύριο διακόσιες τριάντα χιλιάδες ΑΦΜ

     Α.Παπανάτσιου : Πρέπει να ξέρουν οι φοροφυγάδες ότι γίνεται διασταύρωση κινήσεων, καταθέσεων και εισοδημάτων σε ένα εκατομμύριο διακόσιες τριάντα χιλιάδες ΑΦΜ




Ομιλία της υφυπουργού οικονομικών στην Βουλή για το πολυνομοσχέδιο

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών):
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, αξιότιμες συναδέλφισσες και συνάδελφοι, στο παρόν σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται μια σειρά από άρθρα και διατάξεις που στόχο έχουν την αποκάλυψη και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Πρόκειται για το πρόγραμμα για την οικειοθελή αποκάλυψη της φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, τα μέτρα για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την καταπολέμηση της απόκρυψης εσόδων, τις ρυθμίσεις για την βραχυπρόθεσμη μίσθωση ακινήτων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού, καθώς και άλλες διατάξεις.
Για την Κυβέρνηση της Αριστεράς, η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποτελεί πρώτο στόχο της φορολογικής πολιτικής, γιατί όσοι φοροδιαφεύγουν επιβαρύνουν τους έντιμους φορολογούμενους και στερούν πόρους ακόμα και από τις βασικές λειτουργίες του κράτους στην παιδεία, την υγεία και την κοινωνική πολιτική. Η Κυβέρνησή μας έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η μεγάλη δημοσιονομική απόκλιση της Ελλάδας από την Δυτική Ευρώπη δεν βρισκόταν στην πλευρά των δημοσίων δαπανών, αλλά στην πλευρά των φορολογικών εσόδων. Για πολλές δεκαετίες –συμπεριλαμβανομένης και της δεκαετίας της «φούσκας»- οι δημόσιες δαπάνες σαν ποσοστό του ΑΕΠ ήταν λίγο πάνω ή και λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αντίθετα, τα φορολογικά έσοδα ήταν διαχρονικά από 5 έως και 10 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Το μεγάλο αυτό κενό προέρχεται κυρίως από την φοροδιαφυγή κάθε είδους, τα φορολογικά παραθυράκια, την διαφθορά και το λαθρεμπόριο, από την εύνοια σε συγκεκριμένες κοινωνικές τάξεις και οικογένειες. Να το πούμε απλά και ξεκάθαρα: Μεγάλα κι ευνοημένα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας απέφυγαν συστηματικά και για δεκαετίες να πληρώσουν το μερίδιο που τους αντιστοιχούσε, σε βάρος των υπολοίπων πολιτών, αλλά και σε βάρος της σημερινής και της επόμενης γενιάς με την υπερχρέωση της χώρας.
 

Εμείς επιδείξαμε την πολιτική βούληση που δεν είχαν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις και κυνηγούμε ακατάπαυστα την φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο και τη διαφθορά.
Γνωρίζουμε ότι οι φοροφυγάδες και οι συνεργοί τους θα προσπαθήσουν να εξουδετερώσουν κάθε μέτρο που θα πάρουμε.
Γι’ αυτό και δεν εφησυχάζουμε. Θέλουμε να καταλάβουν ότι η φορολογική συμμόρφωση είναι η καλύτερη επιλογή που θα έχουν στην διάθεσή τους. Θέλουμε να νιώθουν ότι οι ελεγκτικές και διωκτικές αρχές βρίσκονται στο κατόπιν τους.
Θέλουμε να μπορέσουν να ελαφρυνθούν στην συνέχεια και να ελαφρυνθεί και να ενισχυθεί η μεγάλη πλειονότητα των φορολογουμένων που πληρώνουν κανονικά το μερίδιό τους.
Στο πλαίσιο αυτό βρίσκονται και τα μέτρα που έχουμε φέρει προς ψήφιση.
Το πρόγραμμα της οικειοθελούς γνωστοποίησης αδήλωτων εισοδημάτων θα συμβάλλει στην αύξηση των δημοσίων εσόδων χωρίς να επιβραβεύει ή να ενθαρρύνει την παραβατική συμπεριφορά.
Οι προηγούμενοι νόμοι -που ανέφερε ο συνάδελφος κύριος Αμυράς- ζητούσαν την εισαγωγή χρημάτων και την εισαγωγή τους στο τραπεζικό σύστημα, ήταν καθαρά ένα εισπρακτικό μέτρο.
Με τις διατάξεις του παρόντος σχεδίου νόμου ζητείται η υποβολή δήλωσης φόρου εισοδήματος για αδήλωτα εισοδήματα.
Αυτό γίνεται σε συνδυασμό με την ελεγκτική διαδικασία που έχει ξεκινήσει –και σας περιέγραψα στις συνεδριάσεις της Επιτροπής- και στην ουσία δίνουμε τη δυνατότητα σε φορολογούμενους να υποβάλλουν εκείνοι την φορολογική τους δήλωση πριν την εξετάσουμε.
Οι δικές μας διατάξεις δεν αποσκοπούν σε απλά εισπρακτικά μέτρα, αλλά σε πάταξη της φοροδιαφυγή.
Δεν παρέχει καμία φορολογική αμνηστία, δεδομένου ότι ο κύριος φόρος θα καταβάλλεται στο ακέραιο.
Δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής όσοι τους έχει κοινοποιηθεί ο οριστικός προσδιορισμός του φόρου.
Στους άλλους, όσους δεν έχουν ελεγχθεί ακόμα ή βρίσκονται σε αρχικό στάδιο ελέγχου, θα έχουν μόνο μειώσεις στα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις, καθώς και ποινική αμνηστία για το αδίκημα της φοροδιαφυγής.
Αυτός είναι ένας αρκετά δελεαστικός λόγος για να έρθουν όλοι όσοι είναι σε κάποιο αρχικό στάδιο ελέγχου να δηλώσουν τα εισοδήματά τους, αλλά κι όσοι φορολογούμενοι έχουν αποκρύψει εισοδήματα και δεν ελέγχονται ακόμη, εάν επιλέξουν να μην ενταχθούν στο πρόγραμμα, πρέπει να ξέρουν ότι μπορούν να εντοπιστούν μέσω των εργαλείων που έχουμε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΟΑΣΑ αλλά και η συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

 με εισαγγελική παραγγελία από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Ένα πρόγραμμα που με τη δική μας Κυβέρνηση ξεκινήσαμε.
Ξεκίνησε πιλοτικά από τις αρχές του 2015 και αυτήν τη στιγμή είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που έχει ένα τέτοιο πρόγραμμα και το έχουμε βάλει σε εφαρμογή.
Αυτά τα εργαλεία δεν πρέπει να τα φοβάται κανείς ο οποίος νόμιμα και φορολογημένα έχει τα χρήματά του στο εξωτερικό ή στα πιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδας ή ακόμα και κάτω από το στρώμα του. Δεν σημαίνει δηλαδή ότι όλες αυτές οι υποθέσεις που είναι σε διασταύρωση θα μας φέρουν τόσους φοροφυγάδες. Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύουμε κάτι τέτοιο.
Γίνονται συγκρίσεις με το δικό μας πρόγραμμα και άλλα που έχουν γίνει στο παρελθόν εδώ ή σε άλλες χώρες. Το δικό μας πρόγραμμα, όπως τόνισα, δεν παρέχει αμνηστία στον φόρο, αλλά μόνο στο ποινικό κομμάτι και το μήνυμα που στέλνει είναι ότι οι φορολογικές αμνηστίες τελείωσαν. Δεν μπορεί να περιμένει κανείς ότι δεν θα δηλώσει σήμερα το εισόδημα και θα γλυτώσει τον φόρο, που κάποτε θα πλήρωνε 1%, 3% ή 5% για να ξεπλύνει τα χρήματα αυτά, χρήματα για τα οποία θα έπρεπε να έχει πληρώσει 26% ή 40% ή και περισσότερο ανάλογα με τη χρονιά, την πηγή και το ύψος του ποσού. Αλλά, ακόμη και έτσι οι φοροφυγάδες έχουν κίνητρο να συμμορφωθούν, γιατί όπως είπα έχουμε πια τα εργαλεία για να τους εντοπίσουμε. Ένας βασικός λόγος που τα έχουμε είναι ότι εμείς θελήσαμε και τα έχουμε.

Με τα μέτρα για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, από την άλλη πλευρά, επιχειρούμε να δημιουργήσουμε το κατάλληλο περιβάλλον αλλά και να δώσουμε κίνητρα, ώστε να περιορίσουν οι πολίτες τις συναλλαγές με μετρητά τα οποία αποτελούν το όχημα για απόκρυψη εσόδων από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης θεσπίζεται το πλαίσιο ώστε να υποχρεωθούν σταδιακά όλες οι επιχειρήσεις της χώρας να δέχονται ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Δίνουμε δηλαδή στον πολίτη τη δυνατότητα να πληρώσει με κάρτα ή άλλον ανάλογο τρόπο, όταν το επιθυμεί, χωρίς να συναντάει την άρνηση του εμπόρου. Στοιχειώδες μέτρο είναι και η υποχρέωση των επιχειρήσεων να ενημερώνουν τους καταναλωτές με ευκρινή ανακοίνωση στο κατάστημα σχετικά με την αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών, γι’ αυτό και βάζουμε και τη σχετική διάταξη.

Παράλληλα, θεσπίζουμε τους επαγγελματικούς λογαριασμούς των επιχειρήσεων μέσω των οποίων διενεργούνται συναλλαγές που αφορούν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Με αυτόν τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα των συναλλαγών μεταξύ των πολιτών και των επιχειρήσεων που διενεργήθηκαν με ηλεκτρονικές πληρωμές.

Να αναφερθώ λίγο τώρα στο θέμα του ακατάσχετου λογαριασμού, που έχει γίνει αρκετή συζήτηση και σήμερα και στην Επιτροπή.

Για το θέμα του ακατάσχετου λογαριασμού θα πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι για να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα και εξετάζουμε την κατάσταση.

Σύμφωνα με το άρθρο 30 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων παρέχεται η ευχέρεια στον προϊστάμενο της ΔΟΥ, μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη, να περιορίσει το ποσό ή το ποσοστό της κατάσχεσης με αιτιολογημένη απόφασή του και υπό ορισμένες προϋποθέσεις, προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες, καθώς ίσως σαν μην το γνωρίζουν, ότι η δυνατότητα περιορισμού της κατάσχεσης του οφειλέτη μπορεί να είναι στο 50% και μπορεί να φτάνει και στο 70% κάτω από προϋποθέσεις.

Επίσης, με το άρθρο 31 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως τροποποιήθηκε από εμάς με τον ν. 4336/2015, ισχύει το ακατάσχετο των καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα για έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό σε ένα πιστωτικό ίδρυμα για κάθε φυσικό πρόσωπο και κατά συνέπεια και γι’ αυτόν που ασκεί ελεύθερο επάγγελμα ή έχει ατομική επιχείρηση μέχρι το ποσό των 1.250 ευρώ μηνιαίως.

Τα φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες, οι οποίοι είναι γύρω στα τετρακόσιες ενενήντα πέντε χιλιάδες, έχουν το ακατάσχετο όλων των φυσικών προσώπων και για τα νομικά πρόσωπα έρχεται το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και θεωρούμε ότι θα μπορέσουν να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους και να μην υπάρχει πρόβλημα κατασχέσεων στις τράπεζες. Ας δούμε, λοιπόν, πώς θα πάει με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και ανάλογα θα εξετάσουμε σχετικά με τον ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό.

Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στη διασύνδεση των φορολογικών μηχανισμών με τις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Οικονομικών, κάτι το οποίο έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλά χρόνια. Δηλαδή, εκτός από το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, διασυνδέουμε και τις ταμειακές μηχανές. Επαναφέρω το θέμα με τις παλιές μηχανές που δεν έχουν αυτήν τη στιγμή τη δυνατότητα σύνδεσης, όπως και για τις περιοχές που δεν υπάρχει το ίντερνετ. Όλα αυτά θα τα καθορίσουμε με υπουργικές αποφάσεις και θα γίνουν σταδιακά. Δεν θα πρέπει κανείς από τους επαγγελματίες να αναστατωθεί.

Θεσπίζουμε το πλαίσιο που συνδέεται το αφορολόγητο με τις δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί με ηλεκτρονικές πληρωμές, ώστε να δοθεί κίνητρο στους μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες να τις χρησιμοποιούν. Φροντίζουμε όμως και διευκολύνουμε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και εδώ δεσμευόμαστε για τους ηλικιωμένους, τους ΑμΕΑ, τους ψυχικά ασθενείς και για κάποιες άλλες κατηγορίες που θα αναφέρουμε στις αποφάσεις που θα έρθουν το αμέσως επόμενο διάστημα, αφήνοντας τους ίδιους να επιλέξουν με ποιον τρόπο θα γίνεται η εξόφληση των συναλλαγών τους, δηλαδή αν θα είναι ηλεκτρονικά ή με μετρητά.

Επειδή δεν έχω και πολύ χρόνο, τη Δευτέρα που θα συζητήσουμε κατ’ άρθρον, θα μπορέσω να αναφερθώ και σε άλλα ζητήματα.

Θα ήθελα μόνο να αναφερθώ στις προμήθειες των τραπεζών, επειδή έχουν γίνει πάρα πολλές συζητήσεις εδώ και έχει αναδειχθεί σε αρκετά μεγάλο ζήτημα. Η Κυβέρνηση έχει κάνει με τις τράπεζες για το θέμα αυτό και με την Τράπεζα της Ελλάδος αρκετές συζητήσεις και έχει ασκηθεί αρκετή πίεση. Φαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε πάρα πολύ μεγάλη μείωση των προμηθειών.
Πραγματικά, υπάρχει ο κοινοτικός Κανονισμός 751/2015, με τον οποίο δεν έχει γίνει εναρμόνιση για τα θέματα των διατραπεζικών προμηθειών. Είναι ένα θέμα συναρμοδιότητας με το Υπουργείο Ανάπτυξης, με το οποίο είμαστε σε στενή συνεργασία.

Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, στο άρθρο 67, θεσπίζεται η υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών να δίνουν τιμολογιακά δεδομένα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και πίεση για τη μείωση. Ήδη κάποιο πιστωτικό ίδρυμα έχει ευνοϊκότερες προμήθειες και προσφορές πάνω σε αυτό. Θα αφήσουμε λίγο και την αγορά να αποφασίσει να κατέβουν οι τιμές των προμηθειών και των χρεώσεων από τις τράπεζες.

Πιστεύουμε ότι με τα μέτρα που περιλαμβάνει αυτό το σχέδιο νόμου δίνουμε μια ισχυρή ώθηση στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Περιμένουμε ότι θα φέρουν πρόσθετα έσοδα, τα οποία δεν έχουν συνυπολογιστεί στον προϋπολογισμό και το πρωτογενές πλεόνασμα.
Είναι, δηλαδή, μέτρα που χαρακτηρίζονται μη παραμετρικά. Είναι εξ ορισμού δύσκολο να υπολογιστούν εκ των προτέρων τα έσοδα αυτά, αλλά έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι θα είναι σημαντικά.

Οι πολύ καλές επιδόσεις του 2016 στα φορολογικά έσοδα έδειξαν ότι μπορούμε να πετύχουμε τον σκοπό αυτό και έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι θα συμβεί και το 2017.

Και βέβαια, εμείς επιστρέφουμε στην κοινωνία την υπέρβαση των στόχων. Το κάνουμε με τη χορήγηση του βοηθήματος στους χαμηλοσυνταξιούχους και τα μέτρα για τους νησιώτες του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου που έχουν πληγεί από την προσφυγική κρίση. Το κάνουμε αυτό, όπως έχουμε δικαίωμα να κάνουμε και όπως είναι υποχρέωσή μας να κάνουμε.

https://www.taxheaven.gr                                                                                                                                                                                                                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου