Σελίδες

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017

ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» 506 ευρώ τον χρόνο

ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ

Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» 506 ευρώ τον χρόνο

Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» 506 ευρώ τον χρόνο
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΛΩΝΑ
Στην πυρά οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί λόγω των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης. Τα νοικοκυριά, σύμφωνα με παραδείγματα που έχει υπολογίσει η «ΗτΣ», χάνουν σε σχέση με πέρυσι 506 ευρώ καθώς τόσο εκτιμάται η άνοδος της ετήσιας επιβάρυνσης.
Ειδικότερα, και σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η αμόλυβδη βενζίνη έχει μέση τιμή 1,544 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο θέρμανσης 0,991 ευρώ ανά λίτρο. Πέρυσι την ίδια εποχή η βενζίνη είχε καταγραφεί στο 1,371 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο στα 0,746 ευρώ το λίτρο.
Οι αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι 17,4 λεπτά το λίτρο για την αμόλυβδη και 24,5 λεπτά για το «θέρμανσης». Ας δούμε, όμως, αυτές οι μεταβολές πόσο κοστίζουν στις οικογένειες. Σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη αν υποτεθεί, ότι ένα νοικοκυριό έχει ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο που καταναλώνει 10 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ και διανύει αποστάσεις ετησίως 15.000 χιλιομέτρων (ήτοι 1.500 λίτρα κάθε χρόνο) τότε πέρυσι είχε πληρώσει 2.056 ευρώ. Φέτος για τα ίδια δρομολόγια οι δαπάνες του θα είναι αυξημένες στα 2.317 ευρώ. Δηλαδή η επιβάρυνση που θα επωμιστεί θα είναι 261 ευρώ.
Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» 506 ευρώ τον χρόνο
Μεγάλη είναι και η απώλεια εισοδήματος της ίδιας οικογένειας που κατάφερε... και πέρυσι και φέτος να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης για να ζεσταθεί. Το πρόσθετο κόστος που έχει είναι 245 ευρώ. Έτσι, στις 8 Ιανουαρίου του 2016 το πετρέλαιο θέρμανσης είχε μέση πανελλαδική τιμή 0,746 ευρώ το λίτρο. Αν έβαλε 1.000 λίτρα στη δεξαμενή της κατοικίας του τότε πλήρωσε 746 ευρώ. Στις 6 του ίδιου μήνα, αλλά φέτος, το πετρέλαιο είχε μέση τιμή 0,991 ευρώ ανά λίτρο. Αν γεμίσει τώρα τη δεξαμενή του με 1.000 λίτρα θα πληρώσει 991 ευρώ. Επιβαρύνεται, δηλαδή, όπως προαναφέρθηκε κατά 245 ευρώ. Άρα η οικογένεια του παραδείγματος έχει επιβαρυνθεί για την ακρίβεια 506 ευρώ σε ετήσια βάση από την αύξηση των τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης.
Δύο λόγοι
Οι ανατιμήσεις στα καύσιμα αποδίδονται σε δύο λόγους. Αφενός στην κούρσα ανόδου που έχει ξεκινήσει από τις 18 Νοεμβρίου η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου και αφετέρου από την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Για την αμόλυβδη βενζίνη ο ΕΦΚ ανέβηκε την 1η Ιανουαρίου κατά 3 λεπτά το λίτρο. Για το πετρέλαιο θέρμανσης ο ίδιος φόρος είχε αυξηθεί από τις 15 Οκτωβρίου κατά 5 λεπτά το λίτρο. Μεγαλύτερη κατά 8 λεπτά είναι και η αύξηση του ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης, που πέρασε, όπως και για την αμόλυβδη βενζίνη, την Πρωτοχρονιά. Πέρα, όμως, από αυτές τις ανατιμήσεις, όπως επισημάνθηκε η άνοδος των τιμών του Μπρεντ προκάλεσε κι άλλες, πρόσθετες, αυξήσεις στα καύσιμα κίνησης. Πιο συγκεκριμένα, στις 18 Νοεμβρίου το αργό πετρέλαιο ήταν στα 46,49 δολάρια το βαρέλι και στις 6 Ιανουαρίου είχε σκαρφαλώσει... στα 56,89 δολάρια το βαρέλι. Για το ίδιο διάστημα και το ευρώ είχε υποχωρήσει έναντι του αμερικανικού νομίσματος κατά μισό λεπτό περίπου του ευρώ.
Αν μετατρέψουμε την τιμή του αργού στην αξία του ευρωπαϊκού νομίσματος και στη μονάδα μέτρησης του λίτρου τότε προκύπτει μία αύξηση της τιμής του Μπρεντ κατά 6,3 λεπτά το λίτρο.
Ανατιμήσεις
Τα διυλιστήρια για την ίδια περίοδο επηρεαζόμενα από την ανοδική τροχιά των διεθνών τιμών των έτοιμων προϊόντων, όπως αυτές διαμορφώνονται στη Μεσόγειο, έκαναν ανατιμήσεις 8,7 λεπτά το λίτρο. Η τελική τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης συνυπολογίζοντας και τους αναπροσαρμοσμένους ειδικούς φόρους κατανάλωσης εκτινάχθηκε κατά 12,7 λεπτά το λίτρο. Στις 18 Νοεμβρίου η μέση πανελλαδική τιμή ήταν στα 1,418 ευρώ το λίτρο και στις 6 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 1,545 ευρώ το λίτρο. Το ντίζελ κίνησης ακρίβυνε κατά 16,2 λεπτά το λίτρο. Έτσι έφτασε να πωλείται (μέση τιμή) στα 1,28 ευρώ το λίτρο, από 1,118 ευρώ το λίτρο στις 18 Νοεμβρίου.
Πια στην τελική διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων το μεγαλύτερο μερίδιο έχουν οι φόροι και τα τέλη. Είναι χαρακτηριστικό πως το ποσοστό συμμετοχής στην αμόλυβδη βενζίνη είναι κοντά στο 65%. Αυτά είναι και τα έσοδα που κατευθύνονται προς τα δημόσια ταμεία. Στην τελική τιμή του ντίζελ κίνησης ποσοστό της τάξης του 52% διαμορφώνεται από τους φόρους και τα τέλη.
ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ
Μείζον θέμα η θέρμανση
Σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα αναδεικνύεται το θέμα της θέρμανσης στις πολυκατοικίες. Εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες διαμερισμάτων δεν θέλουν πλέον να βάλουν πετρέλαιο και κλείνουν τα καλοριφέρ τους προκειμένου να μην επιβαρυνθούν με υψηλά κοινόχρηστα. Επιλέγουν άλλες μορφές θέρμανσης, κυρίως τα αιρ κοντίσιον και σε αρκετές περιπτώσεις φορητά καλοριφέρ, σόμπες, θερμοπομποί κ.λπ. Σε σπίτι που διαθέτουν τζάκια, αυτά... έχουν πάρει φωτιά με αποτέλεσμα την «έκρηξη» του φαινομένου της αιθαλομίχλης, καθώς καίγονται ακόμη και κολώνες της ΔΕΗ!
Σε πολλές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες έχουν επιλέξει ατομικούς λέβητες που εγκαθιστούν (κατά παράβαση του κανονισμού της πολυκατοικίας) στα μπαλκόνια. Τις τελευταίες ημέρες η υπόθεση της αυτόνομης θέρμανσης ήρθε στο φως μετά από ασαφή τροπολογία στη Βουλή η οποία αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να μπορούν οι ιδιοκτήτες να επιλέγουν αυτόνομη θέρμανση χωρίς την έγκριση του 50%+1 της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας. Μετά την τροπολογία έχει επικρατήσει αλαλούμ σχετικά με το τι τελικά ισχύει, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν οδηγούμαστε σε μια «αυτονόμευση» των αποφάσεων για σύνδεση π.χ. ενός διαμερίσματος στο δίκτυο φυσικού αερίου χωρίς να ερωτάται γι’ αυτό η γενική συνέλευση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ






ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ

«Χαράτσι» 500 εκατ. ευρώ σε όλους τους Ελληνες από τις αυξήσεις στα καύσιμα

«Χαράτσι» 500 εκατ. ευρώ σε όλους τους Ελληνες από τις αυξήσεις στα καύσιμα
Περί τα 500 ετησίως ευρώ θα χάσει κάθε νοικοκυριό από τις νέες επιβαρύνσεις σε βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης δηλώνουν οι πρατηριούχοι αν τα νοικοκυριά συνεχίσουν να καταναλώνουν με τον τρόπο που κατανάλωναν πριν την επιβολή των νέων φόρων.

Η ετήσια δαπάνη θα επιβαρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό για βενζίνη με περισσότερα από 260€ ενώ για αγορά πετρελαίου, τα νοικοκυριά που δεν δικαιούνται επίδομα θα αναγκαστούν μόνο για ένα γέμισμα του καυστήρα με 1000 λίτρα να καταβάλλουν 240 και πλέον ευρώ.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου των Πρατηριούχων

«Ορατά πλέον τα αποτελέσματα από την αύξηση του Ε.Φ.Κ.»

Κατ’ επανάληψη επισημάναμε εκδίδοντας και σχετικά δελτία τύπου, ότι η αύξηση των Ε.Φ.Κ που προγραμμάτιζε από τον Μάιο του 2016 και νομοθέτησε στην συνέχεια η Κυβέρνηση με τον Ν.4389/2016, στα πετρελαιοειδή προϊόντα ήταν λάθος.

Στις 10/5/2016 επισημάναμε τα εξής:
«Η επιμονή της Κυβέρνησης να διαρρέει και να καλλιεργεί το τελευταίο χρονικό διάστημα την επικείμενη αύξηση του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα, μας ανησυχεί και μας προβληματίζει ιδιαίτερα, γιατί ανάλογες ενέργειες όπως η αύξηση του Ε.Φ.Κ το 2012 στο πετρέλαιο θέρμανσης, από 60 στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο είχε αρνητικά αποτελέσματα στην τότε προσπάθεια της Κυβέρνησης να αυξήσει τα δημόσια έσοδα.

Επιπλέον η οποιαδήποτε αύξηση του Ε.Φ.Κ. είναι εντελώς αντιφατική, με την επιδίωξη της Κυβέρνησης για το πέρασμα της οικονομίας από την ύφεση των τελευταίων ετών, σε γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης.

Σήμερα, όλες οι επιβαρύνσεις (Φόροι, Τέλη, Δασμοί) στις τιμές του καταναλωτή στην αντλία είναι: 72% για τις Βενζίνες,55% για το Πετρέλαιο Κίνησης και 50% για το Πετρέλαιο Θέρμανσης.
Η υλοποίηση των προθέσεων του Υπ. Οικονομικών για αύξηση του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα (βενζίνες, πετρέλαιο, υγραέριο, φυσικό αέριο) παράλληλα και με την αύξηση κατά μία μονάδα του Φ.Π.Α, θα αυξήσει σημαντικά το μεταφορικό κόστος, καθώς και το κόστος παραγωγής αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων, με αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στο «ράφι», σε βάρος χιλιάδων συνταξιούχων που έχουν βιώσει, από μήνα σε μήνα, μειώσεις συντάξεων μέχρι και 40%, αλλά και σε βάρος όλων των ήδη υπερφορολογημένων καταναλωτών».

Στις 10/10/2016 επισημάναμε ότι,

«Η θέση της Π.Ο.Π.Ε.Κ. επιβεβαιώνεται μονίμως, από τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, ότι παρά τις αυξήσεις των φόρων στα καύσιμα , τα δημόσια έσοδα δεν αυξάνονται, αφού η οποιαδήποτε αύξηση των φόρων εξαφανίζεται από την μείωση της ετήσιας κατανάλωσης».
Στις 5/12/2016 με Ανοιχτή Επιστολή στον Πρωθυπουργό με θέμα «Αναπροσαρμογή του Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα» επισημάναμε τι έλεγε στη Βουλή των Ελλήνων η σημερινή Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση, τον Σεπτέμβριο του 2014.

Καταλήγοντας ως εξής:
«Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.), απευθύνει έκκληση προς τον κ. Πρωθυπουργό και όλους τους αρμόδιους Υπουργούς, να αναθεωρήσουν την απόφασή τους για την αύξηση του Ε.Φ.Κ κατά 22% στο πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου και να προχωρήσουν σε μία γενναία αναπροσαρμογή στα επίπεδα της τροπολογίας-προσθήκης που υπέγραψαν και κατέθεσαν στη Βουλή, 72 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ το Σεπτέμβριο του 2014, για επαναφορά του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης στα 21 ευρώ το χιλιόλιτρο.
Παρακαλούμε όπως λάβετε πολύ σοβαρά τις συνθήκες που διαβούν σήμερα οι Έλληνες όταν το 35% περίπου βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχειας, επαναφέροντας τον Ε.Φ.Κ στο πετρέλαιο θέρμανσης στα 21 ευρώ το χιλιόλιτρο, καταργώντας παράλληλα το αναχρονιστικό και γραφειοκρατικό μέτρο της περιορισμένης επιδότησης.

Η έκκλησή μας, να μη υλοποιηθεί η απόφασή σας για την αύξηση του Ε.Φ.Κ στο πετρέλαιο θέρμανσης, αφορά και την επικείμενη αναπροσαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2017, του Ε.Φ.Κ στο Πετρέλαιο κίνησης κατά 25%, της Αμόλυβδης κατά 5% και του Υγραερίου κίνησης κατά 30%.

Όσο δε για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου -που δεν γίνεται βεβαίως από τους Πρατηριούχους- και της παράνομης διακίνησης Πετρελαιοειδών και Ενεργειακών προϊόντων, –όπως πάγια υποστηρίζουμε και εμείς– απαιτείται η ύπαρξη αντίστοιχης αποφασιστικής πολιτικής βούλησης και όχι φορομπηχτικά μέτρα «εξόντωσης» των πολιτών».

Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε υπερβολικές αυξήσεις του Ε.Φ.Κ σε όλα τα πετρελαιοειδή προϊόντα, δυσανάλογες με τις οικονομικές δυνατότητες των Ελλήνων, οι οποίες επιβλήθηκαν με χαρακτηριστική επιπολαιότητα, αφού τα αρμόδια Υπουργεία δεν μπήκαν στο κόπο να εκπονήσουν σχετική οικονομοτεχνική μελέτη επιπτώσεων, πιστεύοντας υποθετικά ότι με τις αυξήσεις του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα.

Εμείς οι πρατηριούχοι μέλη της Π.Ο.Π.Ε.Κ. δεν έχουμε οικονομικές γνώσεις από Α.Ε.Ι, έχουμε όμως μεταπτυχιακά σπουδών με εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στους κανόνες λειτουργίας της Αγοράς Πετρελαιοειδών και καλόν είναι να λαμβάνονται υπόψη από τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς.

Δυστυχώς με τον εύκολο και αναποτελεσματικό τρόπο που χρησιμοποιείται για την αύξηση των δημοσίων εσόδων, σήμερα η διαμόρφωση των τιμών στα καύσιμα επιβεβαιώνει όλες τις κατά καιρούς επισημάνσεις μας, όταν η μέση τιμή στην Αμόλυβδη διαμορφώθηκε στις 9/1/17, στην Ελλάδα (1,545) ως η δεύτερη ακριβότερη μετά την Ολλανδία (1,573), όταν η μέση λιανική τιμή των χωρών της Ε.Ε παραμένει στο 1,379 το λίτρο, με ότι αυτό συνεπάγεται για την προσδοκώμενη ανάπτυξη της οικονομίας.

Παραμένει όμως όνειρο απατηλό η αύξηση των δημοσίων εσόδων, από τις κατά καιρούς διακηρύξεις των εκάστοτε Κυβερνήσεων, για την πάταξη της παράνομης διακίνησης πετρελαιοειδών και ενεργειακών προϊόντων (λαθρεμπόριο κ.λπ.), όταν η Διυπουργική Επιτροπή που συστάθηκε τον Ιούλιο του 2014 με μοναδικό θέμα την πάταξη του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων, αν και έχουν περάσει 2,5 χρόνια δεν έχει εκδώσει ακόμη σχετικό πόρισμα.

Τελικώς η αύξηση του Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα ποίους εξυπηρετεί την Εθνική Οικονομία, την Ανάπτυξη της Οικονομίας, την αύξηση των Δημοσίων Εσόδων, ή τα κυκλώματα της παραοικονομίας;

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (Π.Ο.Π.Ε.Κ.)
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου