Σελίδες

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ Εκθεση - κόλαφος της Βουλής: Ερχεται νέο μνημόνιο αν...

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Εκθεση - κόλαφος της Βουλής: Ερχεται νέο μνημόνιο αν...

Εκθεση - κόλαφος της Βουλής: Ερχεται νέο μνημόνιο αν...
Σοκάρει η πρόβλεψη για 4ο μνημόνιο που περιλαμβάνεται στην έκθεση του γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Το Γραφείο τονίζει ότι αν υπάρξει νέα καθυστέρηση στην αξιολόγηση τότε θα έρθει νέο μνημόνιο.
Στην ίδια έκθεση οι συντάκτες της κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται θα έχουν μεγαλύτερο κόστος από ό,τι όφελος.
«Το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.
Επισημαίνεται, ακόμα, ότι «ο πολιτικός χρόνος για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης θα είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με τον πολιτικό χρόνο των δύο προηγούμενων αξιολογήσεων».
Παράλληλα καυτηριάζουν την απόφαση της κυβέρνησης να χορηγήσει το έκτακτο βοήθημα στους συνταξιούχους επισημαίνοντας ότι περισσότερο ανάγκη το είχαν οι μακροχρόνια άνεργοι.
Για την ανεργία σχολιάζουν ότι «η μείωση του ποσοστού σε ετήσια βάση συνοδεύεται με τη σημαντική εξάπλωση των λεγόμενων «ελαστικών» μορφών απασχόλησης».
Όσον αφορά δε τον προϋπολογισμό του 2017 τον χαρακτηρίζουν περισσότερο μήνυμα αισιοδοξίας παρά βάσιμη εκτίμηση καθώς όπως αναφέρουν «θεωρούμε ότι αυτή η πρόβλεψη είναι αβέβαιη και εξαρτάται από διάφορους συγκυριακούς και εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι την καθιστούν περισσότερο ένα μήνυμα αισιοδοξίας παρά μία βάσιμη εκτίμηση».
Για το επίπεδο της φορολογικής επιβάρυνσης εκτιμούν ότι «είναι υψηλό, όχι καθαυτό, αλλά σε συνδυασμό με τις λοιπές διαρθρωτικές υστερήσεις».
Προειδοποιούν ότι «η ελληνική οικονομία θα δοκιμαστεί στα όρια της αντοχής της με μια ακόμα απότομη οικονομική διαταραχή («σοκ») που θα μπορούσε να προέλθει από την αποτυχία των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους (ΕΜΣ και ΕΚΤ) ή από μια ανοιχτή πλέον σύγκρουση ΕΕ και ΔΝΤ με αποτέλεσμα την αποχώρηση του τελευταίου χωρίς εναλλακτικό σχέδιο συνέχισης του προγράμματος».
Καταλήγουν, δε, στην εκτίμηση ότι δεν έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για μια ισχυρή ανάκαμψη όπως ελπίζει η κυβέρνηση.


ΕΔΩ ΟΛΗ Η ΕΚΘΕΣΗ




Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Αποτυχία στην αξιολόγηση, πιθανό ένα 4ο μνημόνιο


Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2017 11:44

UPD:12:36

REUTERS/ALKIS KONSTANTINIDIS

Την απουσία δεδομένων, τα οποία δικαιολογούν τις προϋποθέσεις για μία ισχυρή ανάκαμψη, διαπιστώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού Κράτους της Βουλής, σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2016, για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Στην ανάλυσή του, το Γραφείο Προϋπολογισμού επισημαίνει ότι παρά την επίτευξη οριακά θετικού ρυθμού ανάπτυξης το 2016, μόνο «μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον, θέτει τις βάσεις για τη δυνατότητα ανοδικής πορείας».
Θέτοντας προς αμφισβήτηση τους στόχους του τρέχοντος προϋπολογισμού, αναφέρει ότι η πρόβλεψη για επιτάχυνση της ανάπτυξης το 2017 και το 2018, είναι αβέβαιη και εξαρτάται από διάφορους συγκυριακούς και εξωτερικούς παράγοντες.
Κίνδυνος από τις καθυστερήσεις
Όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις για τη β’ αξιολόγηση, εκτιμά ότι η ελληνική οικονομία θα δοκιμαστεί στα όρια της αντοχής της, καθώς το αδιέξοδο στις συζητήσεις Αθήνας - θεσμών «θα έχει αρνητικές επιπτώσεις, αν δεν ξεπεραστεί σύντομα».
«Οι καθυστερήσεις, σε συνδυασμό με τις αρνητικές τάσεις που διαμορφώνονται στο ΔΝΤ για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, απειλούν να ελαχιστοποιήσουν το “ατμοσφαιρικό” και το ευθέως οικονομικό όφελος που αναμένουμε από μια τελική συμφωνία» προειδοποιεί, στο ίδιο πλαίσιο.
Να εφαρμοστεί το μνημόνιο

Ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τον Οκτώβριο 2016 ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αξιο-λόγησης εντός τριών εβδομάδων, πράγμα που έστελνε ένα μήνυμα αισιοδοξίας σε μισθωτούς και επιχειρηματικό κόσμο. Ο στόχος αυτός, να ολοκληρωθεί ταχέως η δεύτερη αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου, ήταν ξεκάθαρος και ορθός, αλλά δεν επιτεύχθηκε.

Παράλληλα, καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει, δίχως άλλες καθυστερήσεις το πρόγραμμα, σημειώνοντας πως «αν το μνημόνιο υλοποιηθεί έως το τέλος, η χώρα θα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα» και επαναλαμβάνει την ανάγκη διεκπεραίωσης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.
«Καθυστερήσεις, αδράνειες και αντιφάσεις στο μέτωπο υλοποίησης των δεσμεύσεων του μνημονίου και η χαμηλή εμπιστοσύνη, δεν αφήνουν την ελληνική οικονομία να προχωρήσει» διαμηνύει, χαρακτηριστικά.
Πιθανό ένα 4ο μνημόνιο
Το Γραφείο Προϋπολογισμού θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο ενός τέταρτου προγράμματος, καθώς όπως εξηγεί, η Ελλάδα το 2018 θα χρειαστεί νέα δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών της αναγκών. «Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ESM» συμπληρώνει.
Ως προς το δεύτερο σενάριο - αυτό της παροχής βοήθειας από τον ESM - υπογραμμίζει πως «ένα νέο αίτημα για δάνειο θα συνοδευθεί από ένα νέο, το τέταρτο μνημόνιο», σημειώνοντας βέβαια, ότι «οι δυσκολίες έγκρισής του από τους εταίρους, καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν».
Μάλιστα, προειδοποιεί ότι εφόσον, η Ελλάδα δεν καταφέρει να διασφαλίσει την αναχρηματοδότηση του χρέους της, τότε κινδυνεύει με στάση πληρωμών προς του δανειστές, χρεοκοπία και έξοδο από την Ευρωζώνη.
Φόροι και δαπάνες
Σχετικά με την πορεία της οικονομίας, εκτιμά ότι το ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί το 2016 οριακά γύρω από το μηδέν, ενώ κάνοντας ειδική μνεία στην αγορά εργασίας, διαπιστώνει ότι η μείωση της ανεργίας συνοδεύεται από σημαντική εξάπλωση των ελαστικών μορφών απασχόλησης.
Όσον αφορά τη φορολογία, επισημαίνει ότι «το επίπεδο της φορολογικής επιβάρυνσης είναι υψηλό, όχι καθ' αυτό, αλλά σε συνδυασμό με τις λοιπές διαρθρωτικές υστερήσεις», τονίζοντας βέβαια πως «οι συνεχείς μεταβολές στη φορολογία πρέπει να σταματήσουν».
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά κάνει στις κρατικές δαπάνες, υποστηρίζοντας ότι πλέον «αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία η ριζική επανεξέταση της κατανομής τους» και θέτοντας ως κύριο στόχο την κατά περίπτωση εξοικονόμηση ή τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους.
Συμμεριζόμαστε την υπόθεση πολλών - σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση - ότι δεν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια για στοχευμένες εξοικονομήσεις δαπανών, όπως π.χ. στις δημόσιες προμήθειες, τα δημόσια έργα και τις καταναλωτικές δαπάνες του κράτους, καταλήγει η έκθεση του Γραφείου..


naftemporiki.grΓραφείο Προϋπολογισμού: Μη βιώσιμο το ασφαλιστικό - Κίνδυνος 4ου μνημονίου
Βαρύ το κόστος των καθυστερήσεων, υποστηρίζει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Ακρως απαισιόδοξο για την επίτευξη ανάπτυξης 2,7%. Ο κίνδυνος τέταρτου μνημονίου, η λάθος συζήτηση για τη μείωση των φόρων και το spending review.
27 Ιαν 2017 - 13:37
Picture 0 for Γραφείο Προϋπολογισμού: Μη βιώσιμο το ασφαλιστικό - Κίνδυνος 4ου μνημονίου
Ακρως απαισιόδοξο εμφανίζεται το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλή για την ικανότητα της οικονομίας να παρουσιάσει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης φέτος και το 2018. Στην τριμηνιαία έκθεσή του για την οικονομία αναφέρει χαρακτηριστικά πως η πρόβλεψη του προϋπολογισμού (2,7% του ΑΕΠ) «είναι αβέβαιη και εξαρτάται από διάφορους συγκυριακούς και εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι την καθιστούν περισσότερο ένα μήνυμα αισιοδοξίας παρά μία βάσιμη εκτίμηση».

Το 2016 δεν ήταν εύκολο έτος για την οικονομική και δημοσιονομική πολιτική. Ούτε θα είναι εύκολο το 2017 καθώς μάλιστα άρχισε με νέες καθυστερήσεις στην εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής και στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Σημειώνει ότι ο πρωθυπουργός είχε εξαγγείλει τον Οκτώβριο 2016 ταχεία ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης εντός τριών εβδομάδων, κάτι που έστελνε ένα μήνυμα αισιοδοξίας σε μισθωτούς και επιχειρηματικό κόσμο.

Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού «το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό».

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο εμφανέστερος αν και απλοϊκός δείκτης του οικονομικού κόστους θα είναι η διαφορά ανάμεσα σε «αναμενόμενους» ρυθμούς μεγέθυνσης για το 2017 και 2018 και σε αυτούς που τελικά θα επιτευχθούν. Στις 17 Δεκεμβρίου 2016 ο ΟΟΣΑ προέβλεπε ρυθμό μεγέθυνσης 1,3% για την Ελλάδα το 2017.

Ως εκ τούτου, αν τελικά δεν επιβεβαιωθούν οι αισιόδοξες προβλέψεις της ελληνικής κυβέρνησης και της Επιτροπής για μεγέθυνση 2,7% (λόγω των πολλαπλών αβεβαιοτήτων) αυτό σε απόλυτα μεγέθη θα σημαίνει, κατ’ αρχάς, μια απώλεια €2,2 έως €3,1 δισ. για την ελληνική οικονομία μόνο για το τρέχον έτος σε σχέση με το στόχο.

Περιορισμένος ο χρόνος, δύσκολο πιθανό τέταρτο μνημόνιο


Το Γραφείο Προϋπολογισμού σημειώνει ότι αν η χώρα δεν καταφέρει να δανείζεται από τις αγορές θα αναγκαστεί να οδηγηθεί σε αίτημα για νέο μνημόνιο. «Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο. Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν», τονίζει.

Οι φόροι και η λάθος συζήτηση


Οι νέοι φόροι για το 2017 αναμένεται ότι θα επιβραδύνουν την ανάκαμψη. Αλλά η δημόσια συζήτηση για τους φόρους χαρακτηρίζεται συχνά από μονομέρειες και υπερβολές, ενώ παρακάμπτει το ζήτημα της σύνθεσης των δαπανών και φόρων.

Ότι νέες φορολογικές επιβαρύνσεις αφαιρούν εισόδημα από το εισοδηματικό κύκλωμα και επομένως έχουν δυνητικά υφεσιακή επίπτωση, συνιστά στοιχειώδες συμπέρασμα της οικονομικής ανάλυσης, σημειώνει. Επίσης σε συνθήκες φορολογικού ανταγωνισμού που επικρατούν στη γειτονιά μας μπορεί να αποτρέπουν επενδύσεις. Αλλά, γενικά, η πρόταση για λιγότερους φόρους per se δεν συνιστά εναλλακτική λύση. Μπορεί όμως να είναι στοιχείο μιας ευρύτερης δέσμης μεταρρυθμίσεων, εφόσον σταθμιστεί ως τμήμα του συνόλου της οικονομικής πολιτικής.

Η φοροδιαφυγή παραμένει προγραμματικός στόχος της πολιτικής. Θα εκτιμήσουμε τα διάφορα μέτρα που ήδη έχει λάβει η κυβέρνηση εκ του τελικού αποτελέσματος. Εδώ απλά σημειώνουμε ότι πιθανόν η «υπεραπόδοση» των φόρων είναι μια ένδειξη ότι υπάρχει πρόοδος στην καταπολέμησή της. Θα δούμε αν αυτό θα συνεχισθεί και το 2017 όπως ελπίζει η κυβέρνηση.

Η ανακατανομή και το αφορολόγητο


Σύμφωνα με την έκθεση από την πλευρά των εσόδων το κέντρο βάρους πρέπει να μετατεθεί στην ανακατανομή φορολογικών βαρών και δαπανών. Και στα δύο ζητήματα αναπτύσσεται αργά κινητικότητα. Στις διαπραγματεύσεις συζητιέται η μείωση του αφορολόγητου ορίου με ταυτόχρονη όμως θωράκιση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, δηλαδή την προστασία των φτωχών.

Όπως αναφέρει στην Ευρώπη, ο συσχετισμός αυτός είναι ακριβώς ανάποδος από τον αντίστοιχο της Ελλάδας. Δηλαδή στη Γερμανία το αφορολόγητο όριο είναι €8.354, με όριο φτώχειας €11.004, στην Αυστρία τα αντίστοιχα μεγέθη είναι €11.000 και €13.956, στην Ολλανδία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία δεν υπάρχει αφορολόγητο όριο, ενώ στην Ελλάδα το «έμμεσο» αφορολόγητο όριο κυμαίνεται από €8.636 έως €9.500 (ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση) για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγροτικές δραστηριότητες, με όριο φτώχειας τα €4.512 ανά φορολογούμενο.

Το spending review


Επίσης, εδώ που έχουν φθάσει τα πράγματα εκτιμούμε ότι αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία η ριζική επανεξέταση της κατανομής των κρατικών δαπανών (spending review). Ο κύριος στόχος θα ήταν να επιτευχθούν κατά περίπτωση εξοικονομήσεις ή και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των δαπανών. Το κλειδί βέβαια για την υπέρβαση των φαύλων κύκλων είναι η ανάπτυξη και οι επενδύσεις.

Συναφώς, μένει πάντοτε ανοιχτό το ζήτημα της κακοδιαχείρισης και της σπατάλης. Συμμεριζόμαστε την υπόθεση πολλών (σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση) ότι δεν έχουν εξαντληθεί τα περιθώρια για στοχευμένες εξοικονομήσεις δαπανών π.χ. στις δημόσιες προμήθειες, τα δημόσια έργα και τις καταναλωτικές δαπάνες του κράτους.

Μη βιώσιμο το ασφαλιστικό


Πράγματι το έκτακτο επίδομα σε συνταξιούχους κάλυψε μόνον ένα μέρος των κοινωνικών αναγκών και οπωσδήποτε όχι με τον καλύτερο τρόπο γιατί άφησε άλλες κατηγορίες ευπαθών ομάδων, με πολύ χαμηλότερο εισόδημα από το όριο των € 850, εκτός (π.χ. μακροχρόνια άνεργους), επαναλαμβάνοντας άστοχες επιλογές του παρελθόντος.

Τέλος, το ασφαλιστικό μας σύστημα δεν είναι βιώσιμο. Αυτή είναι μια σκληρή αλήθεια. Σήμερα απορροφά 11% του ΑΕΠ ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κατά μέσον όρο 2,25% του ΑΕΠ. Το ποσοστό αναμένεται να μειωθεί οριακά μόνον τα επόμενα χρόνια. Το ασφαλιστικό σύστημα πιέζεται από τη δημογραφική γήρανση και την υψηλή ανεργία. Επομένως θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά πώς θα γίνει βιώσιμο.

EURO2DAY.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου