Σελίδες

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017

Λιαργκόβας στον Real fm 97,8: Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής θα εξετάσει το ενδεχόμενο εξόδου από την Ευρωζώνη

Λιαργκόβας στον Real fm 97,8: Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής θα εξετάσει το ενδεχόμενο εξόδου από την Ευρωζώνη

Πρώτη καταχώρηση: 28/01/2017 - 11:10
Τελευταία δημοσίευση: 08:58Οικονομία
Λιαργκόβας στον Real fm 97,8: Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής θα εξετάσει το ενδεχόμενο εξόδου από την Ευρωζώνη
Η έξοδος από την Ευρωζώνη «θα είναι το χειρότερο δυνατό ενδεχόμενο» είπε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής των οικονομικών εμπειρογνωμόνων της Βουλής Παναγιώτης Λιαργκόβας, μιλώντας στον Realfm 97,8 και την εκπομπή του Άκη Παυλόπουλου και του Μάνου Νιφλή.
«Γιατί η οικονομία μας δεν είναι η οικονομία της Γερμανίας ή της Αγγλίας για να μπορέσουμε να περπατήσουμε μόνοι μας με το δικό μας εθνικό νόμισμα. Είναι μία οικονομία τραυματισμένη, της οποίας το νόμισμα όποιο και να είναι αυτό, όπως και να λέγεται, θα είναι ένα νόμισμα υποτιμημένο» σημείωσε ο κ. Λιαργκόβας και πρόσθεσε:
«Δεν πρέπει να το αφήσουμε σαν θέμα ταμπού, πρέπει να συζητήσουμε και να δούμε όλα τα ενδεχόμενα. Γιατί εδώ που φτάσαμε, έπειτα από οκτώ χρόνια κρίσης και οικονομικής δυσπραγίας, η όποια λύση είτε εντός είτε εκτός έχει κόστος. Επομένως, μία σωστή συζήτηση, ανάλυση με νηφαλιότητα σχετικά με τα πιθανά κόστη και οφέλη πρέπει να γίνεται στην ελληνική κοινωνία. Αυτό θα το κάνουμε εμείς στο γραφείο μας.»
Ακούστε το ηχητικό:


http://www.enikos.gr/economy/432000,Liargkovas-ston-Real-fm-978-To-Grafeio-Proypologismoy-ths-Boylhs-8a-exetasei-t.html
Δείτε επίσης:

Το σχέδιο Γιούνκερ για την αξιολόγηση: Απαραίτητη η ψήφιση μέτρων αλλά γίνονται και εκπτώσεις

ΔΝΤ: Υπέρ της άρσης της προστασίας της πρώτης κατοικίας

ΕΝΦΙΑ: Έρχεται ξανά με πλασματικές αντικειμενικές



ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Καμπανάκι κινδύνου για την οικονομία, χρεοκοπία και Grexit ή 4ο Μνημόνιο

Ενώπιον ισχυρών διλημμάτων θα βρεθεί η ελληνική κυβέρνηση, εάν η δεύτερη αξιολόγηση δεν κλείσει άμεσα, όπως σημειώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Η καθυστέρηση θα έχει βαθύτατες συνέπειες για την ελληνική οικονομία, η οποία θα κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στη χρεοκοπία και την έξοδο από το ευρώ ή στην υπογραφή ενός νέου Μνημονίου. Παράλληλα καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει δίχως άλλες καθυστερήσεις το πρόγραμμα σημειώνοντας πως «αν το μνημόνιο υλοποιηθεί έως το τέλος, θα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα».
Καμπανάκι κινδύνου για τις βαρύτατες συνέπειες που μπορεί να έχει η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγηση κρούει προς την κυβέρνηση και το κοινοβούλιο το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή με την τριμηνιαία έκθεσή του που δημοσιεύθηκε μια ημέρα μετά το ναυάγιο στο Eurogroup.
Οι οικονομολόγοι του Γραφείου Προϋπολογισμού προειδοποιούν για το ενδεχόμενο η χώρα να βρεθεί μετέωρη όχι μόνο χωρίς χρήματα από το πρόγραμμα, αλλά και ενώπιον του διλήμματος να διαπραγματευτεί ένα νέο σκληρότερο μνημόνιο χρηματοδότησης με τον ESM, αν δεν καταφέρει να βγει στις αγορές το 2018, το οποίο αν δεν εξασφαλιστεί, θα οδηγήσει πλέον με βεβαιότητα στη χρεοκοπία και την έξοδο της χώρας από το ευρώ και την κατάρρευσή της.
«Όπως έχουν τα πράγματα σήμερα η ελληνική οικονομία θα δοκιμαστεί στα όρια της αντοχής της με μια ακόμα απότομη οικονομική διαταραχή («σοκ») που θα μπορούσε να προέλθει από την αποτυχία των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους, ή από μια ανοιχτή πλέον σύγκρουση Ε.Ε. και ΔΝΤ», αναφέρεται στην έκθεση.
Παράλληλα, καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει, δίχως άλλες καθυστερήσεις το πρόγραμμα, σημειώνοντας πως «αν το μνημόνιο υλοποιηθεί έως το τέλος, η χώρα θα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα» και επαναλαμβάνει την ανάγκη διεκπεραίωσης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.
«Καθυστερήσεις, αδράνειες και αντιφάσεις στο μέτωπο υλοποίησης των δεσμεύσεων του μνημονίου και η χαμηλή εμπιστοσύνη, δεν αφήνουν την ελληνική οικονομία να προχωρήσει», διαμηνύει, χαρακτηριστικά.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού παρουσιάζει στη συγκεκριμένη έκθεση τις εκτιμήσεις του για την ελληνική οικονομία και προειδοποιεί ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την ανάκαμψη της οικονομίας. «Το ερώτημα παραμένει αν έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για μια ισχυρή ανάκαμψη (όπως ελπίζει η κυβέρνηση και όλοι μας) και μάλιστα σε βάθος χρόνου («διατηρήσιμη ανάκαμψη»). Κατά τη γνώμη μας, τα δεδομένα δείχνουν ότι δεν έχουν δημιουργηθεί τέτοιες προϋποθέσεις. Και δεν έχουν απαντηθεί τα ερωτήματα ποιοι εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες ελπίζουμε ότι θα δώσουν τέτοια ώθηση. Κατά τη γνώμη μας, μόνο μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία αυτών των προϋποθέσεων και δημιουργεί τη δυνατότητα ανοδικής πορείας για τη χώρα».
Καθυστερήσεις και αδράνειες
«Οι εγχώριοι παράγοντες ανάσχεσης παραμένουν ενεργοί σε πολλούς μεταρρυθμιστικούς τομείς όπου η κατάσταση είναι πράγματι ασαφής. Ναι μεν ψηφίστηκαν πολυνομοσχέδια με πάσης φύσεως αλλαγές, αλλά οι εκκρεμότητες είναι μεγάλες και επιβαρύνουν τις σχέσεις με τους Θεσμούς. Ουσιαστικά στην πράξη διακυβεύεται η συνολική ισορροπία του προγράμματος. Δεν έχει γίνει σαφές πόσο καθυστερήσεις, αδράνειες και αντιφάσεις στο μέτωπο υλοποίησης των δεσμεύσεων του Μνημονίου και η χαμηλή εμπιστοσύνη δεν αφήνουν την ελληνική οικονομία να προχωρήσει», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Υπό αυτό το πρίσμα, σημειώνεται πως «κατά πάσα πιθανότητα δεν θα λείψουν οι τριβές και μάχες οπισθοφυλακής το 2017 και οι επίσημες προσδοκίες για την ανάπτυξη θα τεθούν σε δοκιμασία. Αλλά το Μνημόνιο θα συνεχίσει να εφαρμόζεται γιατί ευνοείται μεταξύ άλλων και από το γεγονός ότι ουδείς εκ των ιθυνόντων σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση επιθυμεί να σκάσει η βόμβα της χρεοκοπίας στα χέρια του».
Η Ελλάδα μετά το 2018 θα χρειαστεί δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της μετέπειτα περιόδου διαφορετικά οδηγείται σε διακοπή της εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της.
Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ΕΜΣ. Και αυτό το γεγονός αποτελεί πεδίο που δυσκολεύει και το κλείσιμο της αξιολόγησης λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων μεταξύ ΔΝΤ, Ε.Ε. και ελληνικής κυβέρνησης.
Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής). Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον ΕΜΣ (που σημειωτέον είναι διακυβερνητικό όργανο και όχι όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) ή χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές, τότε η πτώχευση θα είναι αναπόφευκτη με πιθανότατη συνέπεια την έξοδο από το ευρώ.
Μάλιστα το Γραφείο Προϋπολογισμού αναφέρεται και στο ενδεχόμενο πτώχευσης: «Μετά από πτώχευση και έξοδο από τη ζώνη του ευρώ, θα εκλείψει ο «αυτοπεριορισμός» της ελληνικής πολιτικής εντός και μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος με τους κανόνες και τις ευκαιρίες του. Η όποια κυβέρνηση τότε, θα «παραδέρνει» στη θάλασσα του διεκδικητισμού κατακερματισμένων συμφερόντων και της αμοιβαίας επίρριψης ευθυνών σε ένα σχεδόν σίγουρα κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο, το οποίο θα αναζητά τη συγκρότηση μιας νέας ταυτότητας στο διεθνές περιβάλλον από χειρότερες θέσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας».
Αφορολόγητο
Στις διαπραγματεύσεις συζητιέται η μείωση του αφορολόγητου ορίου με ταυτόχρονη όμως θωράκιση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, δηλαδή την προστασία των φτωχών. Στην Ευρώπη, ο συσχετισμός αυτός είναι ακριβώς ανάποδος από τον αντίστοιχο της Ελλάδας.
Δηλαδή στη Γερμανία το αφορολόγητο όριο είναι 8.354 ευρώ, με όριο φτώχειας 11.004 ευρώ, στην Αυστρία τα αντίστοιχα μεγέθη είναι 11.000 ευρώ και 13.956 ευρώ, στην Ολλανδία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία δεν υπάρχει αφορολόγητο όριο, ενώ στην Ελλάδα το «έμμεσο» αφορολόγητο όριο κυμαίνεται από 8.636 έως 9.500 ευρώ (ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση) για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγροτικές δραστηριότητες, με όριο φτώχειας τα 4.512 ευρώ ανά φορολογούμενο. Η αναστροφή των τάσεων για αυξανόμενη φορολογική επιβάρυνση των ίδιων υποκειμένων μπορεί να γίνει με την αποτελεσματικότερη περιστολή της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και τη ριζική αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος.
Μη βιώσιμο το ασφαλιστικό
«Το ασφαλιστικό μας σύστημα δεν είναι βιώσιμο. Αυτή είναι μια σκληρή αλήθεια. Σήμερα απορροφά 11% του ΑΕΠ ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κατά μέσον όρο 2,25% του ΑΕΠ. Το ποσοστό αναμένεται να μειωθεί οριακά μόνον τα επόμενα χρόνια. Το ασφαλιστικό σύστημα πιέζεται από τη δημογραφική γήρανση και την υψηλή ανεργία. Επομένως θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά πώς θα γίνει βιώσιμο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου