Σελίδες

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2017

ΠΤΩΣΗ ΕΩΣ 20% ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ «Βαρυχειμωνιά»... και στις εκπτώσεις

ΠΤΩΣΗ ΕΩΣ 20% ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ

«Βαρυχειμωνιά»... και στις εκπτώσεις

Απογοητευτική ήταν η κίνηση στο λιανεμπόριο και στη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων που εκπνέουν σε λίγα 24ωρα. Παρά τις δελεαστικές προσφορές των εμπόρων, οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρθηκαν να προχωρήσουν σε αγορές, οδηγώντας σε νέα πτώση τον τζίρο των επιχειρήσεων. Αποκαλυπτική είναι η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας που είδε χθες το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με την οποία 8 στις 10 επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν από 11% έως 20%. Μάλιστα, το 74% των εμπόρων απάντησε πως η πτώση του τζίρου ήταν χειρότερη του αναμενόμενου, ενώ μόλις για το 2% ήταν καλύτερος. Τα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας υπέφεραν περισσότερο, με τη μείωση του τζίρου να κυμαίνεται μεσοσταθμικά στο 18,93% ενώ οι περιφερειακές αγορές του Δήμου είχαν τις λιγότερες απώλειες (-9%). Και όλα αυτά, τη στιγμή που η πλειονότητα των καταστημάτων (80%) προχώρησε σε σημαντικές που κινήθηκαν από 20% έως 50%, υπήρχαν και κάποια που ξεπέρασαν ακόμη και το 50%. Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι κερδίζει έδαφος η χρήση του πλαστικού χρήματος έναντι των μετρητών, με δεδομένο ότι ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες εγκαθιστούν μηχανήματα POS. Είναι ενδεικτικό πως πάνω από τους μισούς δήλωσαν πως από το 50% έως το 80% του συνολικού τους τζίρου πραγματοποιείται με χρήση πιστωτικών/χρεωστικών καρτών.
Ενδιάμεσες εκπτώσεις
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι απαντήσεις των εμπόρων για το ισχύον πλαίσιο των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων (Μαΐου & Νοεμβρίου. Όπως προκύπτει από αυτές, το ισχύον πλαίσιο δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων της Αθήνας. Αναλυτικότερα, η πλειονότητα των επιχειρήσεων που απάντησαν πως το ισχύον πλαίσιο δεν καλύπτει τις ανάγκες τους δηλώνουν πως δεν θέλουν καθόλου περίοδο ενδιάμεσων εκπτώσεων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την 21η και την 22α Φεβρουαρίου 2017 σε δείγμα 100 μελών του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν τηλεφωνικά ή συμπληρώθηκαν προσωπικά από τα μέλη του ΕΣΑ, ενώ οι απαντήσεις των συμμετεχόντων καταχωρίσθηκαν και επεξεργάστηκαν στατιστικά μέσω Google Forms. Στόχος ήταν η καταγραφή της πορείας της αγοράς κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, η διερεύνηση χρήσης πιστωτικών/χρεωστικών καρτών από καταναλωτές, σε επιχειρήσεις μέλη του Συλλόγου, καθώς και η διερεύνηση των αντιλήψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με το ισχύον πλαίσιο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την καταγραφή των απόψεών τους σχετικά με το θέμα.

Η ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Σε «θέση μάχης» το λιανεμπόριο

Σε «θέση μάχης» το λιανεμπόριο
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
Στην αντεπίθεση ετοιμάζονται να περάσουν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, μετά την επιτυχή κατάληξη της υπόθεσης διάσωσης του Μαρινόπουλου. Η επαναλειτουργία των καταστημάτων της ιστορικής αλυσίδας από τις αρχές Μαρτίου από τον Σκλαβενίτη βάζει φωτιά στον ανταγωνισμό, αναγκάζοντας τους υπόλοιπους παίκτες να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να απαντήσουν δυναμικά στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αλλά και επίσημες δηλώσεις, αρκετοί ετοιμάζονται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και να δαπανήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση των προσφορών και τη μείωση των τιμών τους, ως ανάχωμα στο «κολοσσιαίο» σχήμα που δημιουργείται (με 500 καταστήματα και πάνω από 20.000 εργαζόμενους).
Η «Μασούτης» προανήγγειλε ήδη μέσω της «Η» ότι θα διαθέσει 50 εκατ. ευρώ σε προωθητικές ενέργειες μέσα στο τρέχον έτος, ενώ παρόμοια ή και μεγαλύτερα ποσά -ανάλογα με το μέγεθος του καθενός- αναμένεται να επενδύσουν οι υπόλοιποι λιανέμποροι που επωφελήθηκαν από την κατάρρευση του Μαρινόπουλου, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Lidl, η Γαλαξίας, η METRO (My Market) αλλά και το δίκτυο της ΕΛΟΜΑΣ. «Κανείς δεν πρόκειται να καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια μπροστά στην απειλή που έρχεται. Είναι απολύτως φυσιολογικό να παλέψουν για να κρατήσουν τις πωλήσεις που κέρδισαν με κόπο το προηγούμενο διάστημα.
Σε «θέση μάχης» το λιανεμπόριο
Εξάλλου σε κάθε δράση υπάρχει αντίδραση», επισημαίνουν άνθρωποι του λιανεμπορίου. Μάλιστα προβλέπουν πως το επόμενο διάστημα θα δοθεί πρωτοφανής μάχη για τα μερίδια αγοράς και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν ακόμη και χτυπήματα κάτω από τη μέση σε πιο συστηματική βάση, αυτή τη φορά, αφού κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να παραχωρήσει ούτε σπιθαμή από τα κεκτημένα του. Ειδικά σε μια περίοδο που η κατανάλωση πνέει τα λοίσθια και δεν φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης, όλα μετρούν και τίποτα δεν χαρίζεται...
Πτώση δίχως τέλος...
Το 2017 μπήκε με τους χειρότερους οιωνούς για το λιανεμπόριο, με τις πωλήσεις σε βασικά είδη να υποχωρούν με διψήφιο ρυθμό. Μάλιστα, ο φετινός Ιανουάριος ήταν ο χειρότερος της τελευταίας επταετίας, με την κάμψη της κατανάλωσης να διαμορφώνεται στο 8,8%, ενώ στους ταχυκίνητους κωδικούς ξεπέρασε ακόμη και το 10% (με βάση στοιχεία της Nielsen).
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις και για την συνέχεια, αφού η ανεργία παραμένει σε δυσθεώρητα επίπεδα και έρχονται νέες περικοπές στα εισοδήματα των νοικοκυριών. «Δεν βλέπω πώς μπορούν να βελτιωθούν τα πράγματα τους επόμενους μήνες. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάτι στον ορίζοντα που να προμηνύει τόνωση της ζήτησης», σημειώνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας. Αντίθετα, όπως λέει ο ίδιος, βλέπει πολλούς λόγους για περαιτέρω συρρίκνωση της πίτας και για νέα μείωση στις δαπάνες των καταναλωτών. Επικαλείται μάλιστα πρόσφατη έρευνα που έδειξε ότι οι Έλληνες είναι οι πιο απαισιόδοξοι στον κόσμο και δηλώνουν αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε νέες περικοπές για εξοικονομήσουν χρήματα.
...και στο βάθος εξελίξεις
Υπό αυτά τα δεδομένα, πολλοί είναι εκείνοι που δεν αποκλείουν νέες εξελίξεις στο μέτωπο των συγχωνεύσεων και της δημιουργίας πιο εύρωστων σχημάτων. Η υποχώρηση της κατανάλωσης σε συνδυασμό με την ισχυροποίηση του Σκλαβενίτη εκτιμάται πως θα επιταχύνουν τη συγκέντρωση δυνάμεων καθώς κάποιοι παίκτες ενδεχομένως δεν θα αντέξουν την όξυνση του ανταγωνισμού και τον ανηλεή πόλεμο τιμών. Κάποια σενάρια κάνουν λόγο και για την είσοδο μεγάλου ξένου λιανέμπορου, κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον.

Ήδη, πάντως, έγιναν κάποιες κινήσεις όπως η συνεργασία ανάμεσα στην «Κρητικός» και την «Γρηγοριάδης», η οποία αποσκοπεί στην ενδυνάμωση των δύο εταιρειών, ενώ οι μεγάλες αλυσίδες επενδύουν στη δημιουργία νέων καταστημάτων σε περιοχές της χώρας που δεν έχουν σήμερα σημαντική παρουσία. «Μια νέα εποχή ξημερώνει για το λιανεμπόριο και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά ποιο θα είναι το τοπίο την επόμενη μέρα», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

ΔΥΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Αρχισαν τα στοιχήματα για τον Σκλαβενίτη

Γ. Σκλαβενίτης
Γ. Σκλαβενίτης
Λίγες μέρες αφότου έγινε γνωστό πως η Σκλαβενίτης παίρνει οριστικά τα «κλειδιά» των περίπου 350 καταστημάτων του Μαρινόπουλου και δεν υπάρχει άλλο εμπόδιο στην ολοκλήρωση της συμφωνίας άρχισαν στην αγορά τα πονταρίσματα για την τύχη του εγχειρήματος. Πολλοί, μεταξύ των οποίων και αρκετοί προμηθευτές θεωρούν δεδομένη την επιτυχία και τονίζουν πως ο νέος ιδιοκτήτης έχει την ικανότητα και την εμπειρία να ξαναδώσει ζωή στο δίκτυο της άλλοτε πανίσχυρης αλυσίδας. Όπως λένε, το καλό όνομα και η εμπιστοσύνη που νιώθουν οι καταναλωτές για τον Σκλαβενίτη (έχει πιστούς πελάτες που δεν πάνε σε άλλο δίκτυο) καθώς και η άψογη συνεργασία με τη βιομηχανία όλα αυτά τα χρόνια θα βοηθήσουν να ανακτήσει γρήγορα ο νέος επενδυτής τα μερίδια που χάθηκαν το προηγούμενο διάστημα προς όφελος του ανταγωνισμού.
Ισχυρό χαρτί λογίζεται και η συμφωνία διάσωσης που εξασφάλισε στις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, η οποία προβλέπει σημαντικό «κούρεμα» στις απαιτήσεις των προμηθευτών (50%) αλλά και γενναία χρηματοδότηση ύψους 352 εκατ. ευρώ με χαμηλά επιτόκια. Από την άλλη πλευρά, πάντως, υπάρχουν και εκείνοι που εκφράζουν τον προβληματισμό τους και κάνουν λόγο για εξαιρετικά δύσκολο στοίχημα με δεδομένη την κατακόρυφη κάμψη της κατανάλωσης και τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει ο ανταγωνισμός για να περιορίσει τη δυναμική του νέου σχήματος.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Κυριτσάκης προς επιχειρήσεις: Μείνετε μακριά από τα καρτέλ

Κυριτσάκης προς επιχειρήσεις: Μείνετε μακριά από τα καρτέλ
"Μείνετε μακριά από τα καρτέλ. Δεν οδηγούν πουθενά και προκαλούν βλάβη σε όλους και στα συμφέροντα των καταναλωτών, αλλά και των ίδιων των επιχειρήσεων" υπογράμμισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρης Κυριτσάκης, στην εσπερίδα που διοργανώνει η επιτροπή και το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με θέμα τα συστήματα διανομής, το ηλεκτρονικό εμπόριο και το δίκαιο του ανταγωνισμού στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της ενιαίας ψηφιακής αγοράς.
Ο Δημήτρης Κυριτσάκης με έμφαση ανέφερε: "προΐσταμαι μιας πραγματικά ανεξάρτητης αρχής, κι αυτό δεν περιλαμβάνει ερωτηματικό. Μίας επιτροπής που είναι θεματοφύλακας της λειτουργίας της αγοράς, προστατεύει τα συμφέροντα των καταναλωτών και διασφαλίζει την ανάπτυξη των υγιών επιχειρήσεων".
Ο ίδιος επανέλαβε την άποψή του ότι η επιτροπή δεν λειτουργεί ως διώκτης των επιχειρήσεων, αλλά ως εγγυητής της ομαλότητας, που, όπως συμπλήρωσε, επιθυμούν και όλες οι υγιείς επιχειρήσεις. Ως επιβεβαίωση των λόγων του ότι, τα πρόστιμα δεν είναι ο στόχος, ανέφερε ότι η επιτροπή έχει προχωρήσει στην έκδοση οδηγών πολύ χρήσιμων για τη λειτουργία της αγοράς και όπως είπε θα ακολουθήσουν και νέα πονήματα που θα αφορούν την υγιή δράση των επιχειρήσεων.
Επίσης, ζήτησε από τις επιχειρήσεις να σέβονται τη νομοθεσία και σημείωσε ότι αποδέκτες των ποινών και των μέτρων της επιτροπής είναι όσες επιχειρήσεις, μεγάλες ή μικρές, ελληνικές ή όχι, δεν σέβονται τους κανόνες της αγοράς.
Η πάταξη των «καρτελικού τύπου» συμπεριφορών είναι μία από τις βασικές στοχεύσεις της επιτροπής, καθώς αυτή η συμπεριφορά αποβαίνει επιζήμια όχι μόνο για τον καταναλωτή, αλλά και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις του κλάδου και ως παράδειγμα ανέφερε τον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας.
Σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο ο Δημήτρης Κυριτσάκης ανέφερε ότι η επιτροπή ήδη προσεγγίζει επιστημονικά την νεοπαγή αυτή μορφή εμπορικών συναλλαγών, παρακολουθεί τις εξελίξεις και έχει συμπεριλάβει στις δράσεις της την αξιολόγηση συμπεριφορών που, μπορεί, να περιορίζουν τον ανταγωνισμό.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Σίμος Αναστασόπουλος, σημείωσε την σημασία να κλείσει το ταχύτερο η αξιολόγηση, να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις και να δοθεί περισσότερη έμφαση στην προσέλκυση επενδύσεων.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου