Μεγάλη πτώση για ζήτηση καυσίμων το πρώτο δίμηνο
Τις προβλέψεις για ύφεση 1,7% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017 αντανακλούν απολύτως τα στοιχεία για τη ζήτηση των καυσίμων κίνησης τους δύο πρώτες μήνες του έτους. Σύμφωνα με τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου η ζήτηση υποχώρησε σε ποσοστό 4% σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2016 και οι όγκοι διαμορφώθηκαν σε 340.960 μετρικούς τόνους (Μ.Τ.) έναντι 326.170 Μ.Τ. Ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση, της τάξης του 6%, σημείωσε το ίδιο διάστημα το ντίζελ κίνησης, με τους όγκους πωλήσεων να συρρικνώνονται σε 333.765 Μ.Τ. από 314.812 Μ.Τ. το πρώτο δίμηνο του 2016. Την «παρτίδα» για εταιρείες και πρατήρια έσωσε το πετρέλαιο θέρμανσης, η ζήτηση του οποίου αυξήθηκε κατά 24%, αφού η παρατεταμένη παγωνιά σε όλη τη χώρα υποχρέωσε τα νοικοκυριά να ξαναθερμάνουν τους καυστήρες. Ετσι, εντός του πρώτου διμήνου του 2017 καταναλώθηκαν 497.251 Μ.Τ. πετρελαίου θέρμανσης έναντι 401.933 Μ.Τ. το αντίστοιχο δίμηνο του 2016. H κατακόρυφη αύξηση του πετρελαίου θέρμανσης οδήγησε σε θετικό πρόσημο τη συνολική ζήτηση των καυσίμων, η οποία εμφανίζεται αυξημένη σε ποσοστό 5,7% με συνολικές πωλήσεις (λευκών προϊόντων) 1.138.233 Μ.Τ. έναντι 1.076.658 Μ.Τ. το πρώτο δίμηνο του έτους.
Κύκλοι της αγοράς εκφράζουν έντονη ανησυχία για την αρνητική εξέλιξη της ζήτησης στα δύο βασικά προϊόντα κίνησης (βενζίνες και ντίζελ), την οποία συνδέουν με τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας και την αβεβαιότητα ως προς την πορεία της αξιολόγησης και το μέλλον της χώρας. Εκτιμούν ωστόσο ότι ένα μέρος της υποχώρησης οφείλεται στην ενίσχυση του λαθρεμπορίου μετά την αύξηση της φορολογίας από τις αρχές του έτους. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν την παντελή έλλειψη ελέγχων από τα συνεργεία των εποπτευόμενων υπουργείων, αλλά και τις εκκρεμότητες στην εφαρμογή του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά είναι ότι εντός του πρώτου διμήνου του έτους το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί, με κύρια πηγή το πετρέλαιο ναυτιλίας και νέο πεδίο το υγραέριο. Ποσότητες πετρελαίου ναυτιλίας που προορίζονται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγουν λαθρεμπορικά στη στεριά (ύστερα από αποχρωματισμό), σε πρατήρια, βιοτεχνίες, ξενοδοχεία κ.α. Αντίστοιχα, καύσιμα που προορίζονται για εξαγωγές (αφορολόγητα) απουσία ελέγχων κατευθύνονται παράνομα στην εσωτερική αγορά. Νέα πηγή λαθρεμπορίου αποτελεί το υγραέριο κίνησης, λόγω της σημαντικής απόκλισης ΕΦΚ (60 ευρώ/Μ.Τ.) από το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης (430 ευρώ/Μ.Τ.), ενώ προεξοφλείται από την αγορά και η έξαρση του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης τον επόμενο μήνα, οπότε λήγει η σεζόν διακίνησής του.
Κύκλοι της αγοράς εκφράζουν έντονη ανησυχία για την αρνητική εξέλιξη της ζήτησης στα δύο βασικά προϊόντα κίνησης (βενζίνες και ντίζελ), την οποία συνδέουν με τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας και την αβεβαιότητα ως προς την πορεία της αξιολόγησης και το μέλλον της χώρας. Εκτιμούν ωστόσο ότι ένα μέρος της υποχώρησης οφείλεται στην ενίσχυση του λαθρεμπορίου μετά την αύξηση της φορολογίας από τις αρχές του έτους. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν την παντελή έλλειψη ελέγχων από τα συνεργεία των εποπτευόμενων υπουργείων, αλλά και τις εκκρεμότητες στην εφαρμογή του νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά είναι ότι εντός του πρώτου διμήνου του έτους το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί, με κύρια πηγή το πετρέλαιο ναυτιλίας και νέο πεδίο το υγραέριο. Ποσότητες πετρελαίου ναυτιλίας που προορίζονται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγουν λαθρεμπορικά στη στεριά (ύστερα από αποχρωματισμό), σε πρατήρια, βιοτεχνίες, ξενοδοχεία κ.α. Αντίστοιχα, καύσιμα που προορίζονται για εξαγωγές (αφορολόγητα) απουσία ελέγχων κατευθύνονται παράνομα στην εσωτερική αγορά. Νέα πηγή λαθρεμπορίου αποτελεί το υγραέριο κίνησης, λόγω της σημαντικής απόκλισης ΕΦΚ (60 ευρώ/Μ.Τ.) από το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης (430 ευρώ/Μ.Τ.), ενώ προεξοφλείται από την αγορά και η έξαρση του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης τον επόμενο μήνα, οπότε λήγει η σεζόν διακίνησής του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου