Σελίδες

Σάββατο 22 Ιουλίου 2017

Η συνεδρίαση του ΔΝΤ και το «κρυφτούλι» της Αθήνας με τις αγορές

Η συνεδρίαση του ΔΝΤ και το «κρυφτούλι» της Αθήνας με τις αγορές

Συνεδριάζει σήμερα το Εκετελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Αγωνία στις αγορές. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις της Αθήνας.
i-sunedriasi-tou-dnt-kai-to-kruftouli-tis-athinas-me-tis-agores
 
Από Δευτέρα σε… Δευτέρα μετατίθεται το όνειρο της εξόδου στις αγορές. Στην κυβέρνηση πιστεύουν ότι παρά τη σημερινή ανακοίνωση του Διεθνούς Νομισματικού –αναμένεται ότι για μια ακόμη φορά θα χαρακτηρίσει το ελληνικό χρέος ως μη βιώσιμο- θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις ώστε στις αρχές της επόμενης εβδομάδας να αντικατασταθεί το 5ετές ομόλογο του 2014 με ένα καινούργιο λήξης του 2022.
Ακόμη και το «πλαφόν χρέους» που αναμένεται να περιγράψει το ΔΝΤ στη σημερινή του έκθεση, δεν φαίνεται, τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις κυβερνητικών στελεχών, να δημιουργεί σοβαρά εμπόδια στην έκδοση του νέου ομολόγου. Και αυτό διότι η Ελλάδα δεν θα βγει στις αγορές για επιπλέον δανεικά. Θα βγει για να αναδιαρθρώσει το ομόλογο έκδοσης του 2014 5ετούς διάρκειας με ένα καινούργιο ομόλογο επίσης πενταετούς διάρκειας το οποίο θα λήγει το 2022.
Το πλαφόν χρέους ουσιαστικά δημιουργεί εμπόδια στην Ελλάδα στο να βγει στις αγορές για να δανειστεί «φρέσκα κεφάλαια». Αυτό δεν συμβαίνει όμως προς το παρόν καθώς και οι δόσεις του ESM αλλά και το προωθούμενο 5ετές ομόλογο αποτελούν ουσιαστικά δάνεια αντικατάστασης παλαιότερων υποχρεώσεων με ευνοϊκότερους όρους.
Το οικονομικό επιτελείο με τους συμβούλους του, θα παρακολουθούν στενά και σήμερα αλλά και τα επόμενα 24ωρα τη διακύμανση της απόδοσης του ελληνικού 10ετούς ομολόγου –χθες ξεπέρασε κάποια στιγμή το 5,3%- προκειμένου να εκτιμήσουν το κατά πόσο θα επιχειρηθεί το άνοιγμα του βιβλίου προσφορών για το 5ετές ομόλογο μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Αν εκτιμηθεί ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί επιτόκιο αισθητά χαμηλότερο του αντίστοιχου του 2014, η έκδοση θα αναβληθεί.
Όπως ανέφερε και χθες το πρακτορείο Reuters, εκτός από τον οίκο Rothchild που έχει αναλάβει ρόλο συμβούλου στην κυβέρνηση, ήδη έχουν επιλεγεί και οι έξι τράπεζες που θα αναλάβουν την αναδοχή. Πρόκειται για τις Bank of America Merrill Lynch, BNP Paribas, Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs και HSBC

ΔΝΤ: Το 2019 το αφορολόγητο και για τα αντίμετρα... βλέπουμε

Όχι ένα αλλά τέσσερα διαφορετικά πλαφόν περιγράφει το τεχνικό μνημόνιο του Διεθνούς Νομισματικού που δόθηκε τα ξημερώματα στη δημοσιότητα.
dnt-to-2019-to-aforologito-kai-gia-ta-antimetra-blepoume
 
Όχι ένα αλλά τέσσερα διαφορετικά πλαφόν περιγράφει το τεχνικό μνημόνιο του Διεθνούς Νομισματικού που δόθηκε τα ξημερώματα στη δημοσιότητα. Ουσιαστικά, τα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης είναι δεμένα καθώς δεν μπορεί να ξεπεράσει το όριο του χρέους σε επίπεδο μάλιστα κεντρικής κυβέρνησης, δεν μπορεί να παράσχει περισσότερες εγγυήσεις σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης ενώ πρέπει να μην ξεπεράσει τα πλαφόν σε πρωτογενείς δαπάνες καθώς και λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου. Τα τέσσερα διαφορετικά πλαφόν, ουσιαστικά εκμηδενίζουν τα περιθώρια άσκησης οικονομικής πολιτικής.
Για παράδειγμα, ακόμη και αν οι αγορές έδειχναν «φιλικό πρόσωπο» στην Ελλάδα καλύπτοντας τις εκδόσεις των ελληνικών ομολόγων με ένα ικανοποιητικό επιτόκιο, η χώρα δεν θα μπορούσε να απορροφήσει το φρέσκο χρήμα παρά μόνο για να πληρώσει παλαιές οφειλές. Έτσι, για παράδειγμα, μπορεί να επιτραπεί η έκδοση ενός ομολόγου 5ετούς διάρκειας με στόχο να αντικαταστήσει ένα παλαιότερο ομόλογο ίσης αξίας, δεν είναι όμως αποδεκτό να υπάρξει πρόσθετος δανεισμός 1-2 δις. ευρώ προκειμένου η Ελλάδα να αρχίσει να χτίζει έναν «κουμπαρά» για να είναι ασφαλής κατά την έξοδό της στις αγορές.

Τα τέσσερα πλαφόν

Τα τέσσερα διαφορετικά πλαφόν όπως περιγράφονται στο τεχνικό μνημόνιο, έχουν ως εξης:
1. Το πρώτο πλαφόν αφορά στο χρέος. Το όριο ορίζεται από το ύψος του χρέους σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης στο τέλος Δεκεμβρίου 2016, δηλαδή περίπου 321 δις. ευρώ. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι είναι Ελλάδα δεν μπορεί να δανειστεί ούτε… ευρώ για να χρηματοδοτήσει αναπτυξιακές πολιτικές. Ακόμη δηλαδή και όταν θα επιστρέψει στις αγορές, το όριο του δανεισμού της θα είναι συγκεκριμένο. Αυτή η κατάσταση αναμένεται ότι θα διαρκέσει αρκετά χρόνια. Η Ελλάδα θα δανείζεται από τον επίσημο μηχανισμό (τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2018) μόνο και μόνο για να αποπληρώνει παλαιές οφειλές ενώ θα πρέπει να καλύπτει τους τόκους με τα πρωτογενή πλεονάσματα.
2. Το δεύτερο πλαφόν, αφορά στις εγγυήσεις που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα καθώς και αυτές εμμέσως επηρεάζουν το ύψος του χρέους. Οι εγγυήσεις, αφορούν σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης και ουσιαστικά εμποδίζουν το να δοθούν εγγυήσεις για όλες τις εταιρείες που είναι συνδεδεμένες με το Ελληνικό Δημόσιο.
3. Το τρίτο πλαφόν αφορά στις δαπάνες του δημοσίου για αγαθά και υπηρεσίες. Το τεχνικό μνημόνιο ορίζει ότι δεν μπορεί να ξεπεραστεί το ανώτατο όριο δαπανών τόσο στον στενό δημόσιο τομέα όσο και σε επίπεδο φορέων γενικής κυβέρνησης.
4. Το τέταρτο πλαφόν αφορά στο ύψος των πρωτογενών δαπανών. Το τεχνικό μνημόνιο δίνει κάποια περιθώρια «ελευθερίας» μόνο σε ότι αφορά τις δαπάνες για την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος, τις αποπληρωμές ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου κλπ. 

Οι νέες προειδοποιήσεις για αφορολόγητο και αντίμετρα 

Την ίδια στιγμή, όχι και τόσο ευοίωνες εμφανίζονται οι προβλέψεις του Ταμείου σε μια σειρά από πεδία, ενώ σαφή είναι και τα μηνύματα που αφορούν τόσο το θέμα των τραπεζών όσο και εκείνο των μεταρρυθμίσεων στα εργασιακά. 
Ειδικότερα, το ΔΝΤ ζητεί ουσιαστικά από την Αθήνα να προχωρήσει σε νέες στρες τεστ για τις τράπεζες προκειμένου να διασφαλιστεί ότι αυτές είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένες έως το τέλος του προγράμματος, ενώ καλεί την κυβέρνηση να μην ανατρέψει μετά το τέλος του προγράμματος τους περιορισμούς στις συλλογικές διαπραγματεύσεις. 
Ακόμη, με βάση τις προβλέψεις του, το Ταμείο εκτιμά ότι για να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, η μείωση του αφορολόγητου θα πρέπει να έρθει τελικώς μαζί με τη μείωση των συντάξεων το 2019 και όχι το 2020, ενώ δημοσιονομικός χώρος για αντίμετρα θα υπάρξει μετά το... 2023. Και αυτό διότι τότε ο στόχος για το πλεόνασμα θα μειωθεί κοντά στο 2%. Σημειώνεται ότι η συμφωνία που πέρασε από τη βουλή προέβλεπε τη μείωση του αφορολόγητου ορίου το 2020 και ταυτόχρονη εφαρμογή των αντίμετρων. 
Απαισιόδοξες είναι και οι προβλέψεις του Ταμείου για τα έσοδα που θα έχει η χώρα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Ειδικότερα, το Ταμείο εκτιμά ότι θα είναι της τάξης των 2 δισ. ευρώ από το 2017 - 2030, ενώ για τη διετία 2017-2018 προβλέπονται έσοδα μόλις 1,1 δισ. ευρώ.


"Βόμβα" από Ντέλια: Δεν πιάνετε το στόχο για το πλεόνασμα το '18

Μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2018 προβλέπει η επικεφαλής του ΔΝΤ για την Ελλάδα.
bomba-apo-ntelia-den-pianete-to-stoxo-gia-to-pleonasma-to-18
 
Μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2018 προβλέπει η επικεφαλής του ΔΝΤ για την Ελλάδα, Ντέλια Βελκουλέσκου.
Στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, ερωτηθείσα για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018 "χαμήλωσε τον πήχη" στο 2,2% του ΑΕΠ, όταν ο στόχος του προγράμματος είναι 3,5% του ΑΕΠ, δείχνοντας πως το Ταμείο θεωρεί πως θα υπάρξει απόκλιση.
Για το ζήτημα του χρέους, επενέλαβε ότι παραμένει μη βιώσιμο. Συμπλήρωσε δε ότι μια στρατηγική μείωσης του χρέους που βασίζεται στη διατήρηση πρωτοφανών πρωτογενών πλεονασμάτων ή υψηλών ρυθμών αύξησης του ΑΕΠ για παρατεταμένες χρονικές περιόδους δεν είναι αξιόπιστη, ακόμη και με πλήρη εφαρμογή των προγραμματισμένων πολιτικών.
Η ίδια εκτίμησε πως μια συμφωνία για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους θα επιτευχθεί σύντομα και πως η πλήρης και έγκαιρη υλοποίηση του προγράμματος αναμένεται να στηρίξει την εμπιστοσύνη και να διευκολύνει την αποκατάσταση της πρόσβασης της χώρας στις αγορές, επιτρέποντας την άρση των capital controls πριν από το τέλος του προγράμματος.
Σε σχέση με την αλλαγή που επέφερε στο «ταβάνι» του χρέους το ΔΝΤ, μεταθέτοντας ως σημείο αναφοράς το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης έναντι του χρέους της γενικής κυβέρνησης, η κ. Βελκουλέσκου ξεκαθάρισε πως αυτό δεν έγινε μονομερώς αλλά σε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση. «Συμφωνήθηκε με τις ελληνικές αρχές».
Ερωτηθείσα για το εάν η «κατ΄αρχήν» έγκριση θα έχει διορία, δηλαδή αν θα δοθεί προθεσμία στους Ευρωπαίους για να λάβουν τις αποφάσεις μείωσης του χρέους, είπε πως δεν αποφασίσθηκε κάτι τέτοιο, για να αποφευχθούν προσδοκίες που θα προκαλούσαν διαταραχές στις αγορές.

ΔΝΤ: Μη βιώσιμο το χρέος, καμπανάκι για τις τράπεζες

Στην «κατ’ αρχήν έγκριση» μιας προληπτικής Συμφωνίας (Stand-By Arrangement) με την Ελλάδα προχώρησε το ΔΝΤ.
to-dnt-enekrine-epi-tis-arxis-neo-programma-me-tin-ellada
 
Στην «κατ’ αρχήν έγκριση» μιας προληπτικής Συμφωνίας (Stand-By Arrangement)  με την Ελλάδα για ποσό συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ προχώρησε το Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ στη Ουάσιγκτον. Η σχετική συνεδρίαση διήρκησε περίπου τρεις ώρες και ολοκληρώθηκε μετά τα μεσάνυχτα.
Όλοι οι αντιπρόσωποι, μεταξύ αυτών και εκείνος των ΗΠΑ, υποστήριξαν τη συμφωνία, αλλά υπέβαλαν ερωτήσεις για τον τρόπο υλοποίησής της.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Ταμείο αναφέρει πως το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ενέκρινε σήμερα μια «κατ’ αρχήν» προληπτική συμφωνία για την Ελλάδα ύψους 1,3 δισ. SDR, περίπου 1,6 δισ. ευρώ ή 1,8 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, ίση με το 55% της ποσόστωσης της Ελλάδος στο Ταμείο.
Σημειώνεται ότι στη συνεδρίαση συμμετείχαν εκτός από την επικεφαλής του Ταμείου κ. Λαγκάρντ, ο Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τομέα Πόουλ Τόμσεν αλλά και η επικεφαλής του ελληνικού προγράμματος Ντέλια Βελκουλέσκου η οποία άλλωστε έκανε και τη σχετική παρουσίαση.
Οπως αναφέρει το ΔΝΤ, η συμφωνία, που στηρίζει το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής έχει εγκριθεί επί της αρχής, κάτι που σημαίνει ότι θα καταστεί ενεργή μόνο όταν το ΔΝΤ θα λάβει συγκεκριμένες και αξιόπιστες διασφαλίσεις ότι το ελληνικό πρόγραμμα παραμένει σε τροχιά. 
Θα χρειαστεί δεύτερη απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου για να καταστεί ενεργή η συμφωνία, η οποία ολοκληρώνεται στις 31 Αυγούστου του 2018, λίγο μετά τη λήξη του προγράμματος του ESM.

Δηλώσεις Λαγκάρντ 

Μετά τη συζήτηση στο Συμβούλιο του ΔΝΤ, η Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε:
“Καλωσορίζω το νέο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας, το οποίο επικεντρώνεται σε πολιτικές που θα βοηθήσουν στην αποκατάσταση της μεσοπρόθεσμης μακροοικονομικής σταθερότητας και ανάπτυξης και στηρίζει τις προσπάθειες των ελληνικών αρχών να επιστρέψουν σε χρηματοδότηση από τις αγορές σε διατηρήσιμη βάση. Το πρόγραμμα παρέχει περιθώρια για να κινητοποιηθεί η στήριξη για τις βαθύτερες δομικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η Ελλάδα για να ευημερήσει εντός της ευρωζώνης, αλλά και ένα πλαίσιο για τους ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας ώστε να παράσχουν πρόσθετη ελάφρυνση χρέους ώστε να αποκατασταθεί η βιωσιμότητά του”.
“Τα πρόσφατα μέτρα που υιοθέτησε η Ελλάδα για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τη μεταρρύθμιση στις συνταξιοδοτικές δαπάνες είναι κρίσιμα για να μετακινηθεί ο προϋπολογισμός προς πιο φιλικές για την ανάπτυξη πολιτικές. Σε μεσοπρόθεσμη βάση αυτό θα βοηθήσει να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ο στόχος αυτός θα πρέπει να μειωθεί σε πιο διατηρήσιμα επίπεδα του 1,5% του ΑΕΠ το συντομότερο δυνατόν, ώστε να υπάρξει δημοσιονομικό περιθώριο για καλύτερα στοχευμένη κοινωνική πρόνοια, αύξηση των δημόσιων επενδύσεων και μείωση των φορολογικών συντελεστών για να στηριχθεί η ανάπτυξη. Η προστασία των ευάλωτων ομάδων, ενώ η χώρα παραμένει δημοσιονομικά ισχυρή, είναι το κλειδί για να διατηρηθεί η βιωσιμότητα και η δικαιοσύνη στην ελληνική δημοσιονομική προσπάθεια”.
“Η αποκατάσταση του χρηματοοικονομικού τομέα είναι κρίσιμη για την αύξηση των δανείων και την στήριξη της ανάπτυξης. Το νέο πρόγραμμα θα στηρίξει τις προσπάθειες της Ελλάδας να μειώσει τα ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα κόκκινων δανείων, ενισχύοντας το νομοθετικό πλαίσιο στις αναδιαρθρώσεις δανείων. Επιπλέον, για να διασφαλιστεί η κατάσταση των τραπεζών και να στηριχθεί η άμεση χαλάρωση των capital controls, οι εποπτικές αρχές θα έπρεπε να προχωρήσουν σε πρόσθετα βήματα, μεταξύ των οποίων και ένας νέος έλεγχος ποιότητας ενεργητικού και stress test, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι τράπεζες είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένες πριν το τέλος του προγράμματος”.
“Παρά την πρόοδο στο μέτωπο των δομικών μεταρρυθμίσεων, βασική πρόκληση για την Ελλάδα παραμένει η απελευθέρωση από τους περιορισμούς που επιβαρύνουν το επενδυτικό κλίμα. Ως εκ τούτου, οι αρχές θα πρέπει να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους να αντιστρέψουν κρίσιμες μεταρρυθμίσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετά το τέλος του προγράμματος, και αντ’ αυτού, να επικεντρωθούν στο να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους για να ανοίξουν κλειστές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε να αυξήσουν τις επενδύσεις και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Επίσης, θα πρέπει να διπλασιάσουν τις προσπάθειες για να προστατεύσουν την αξιοπιστία της στατιστικής υπηρεσίας και να εγγυηθούν την ανεξαρτησία της”.
“Όπως έχουμε πει πολλές φορές, ακόμη και με πλήρη υλοποίηση του προγράμματος, η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να αποκαταστήσει τη βιωσιμότητα του χρέους και χρειάζεται πρόσθετη ελάφρυνση χρέους από τους ευρωπαίους εταίρους της. Περιμένω ότι θα συμφωνηθεί σύντομα μεταξύ της Ελλάδας και των ευρωπαίων εταίρων ένα σχέδιο που θα αποκαθιστά τη βιωσιμότητα του χρέους. Η ενεργοποίηση της επί της αρχής συμφωνίας εξαρτάται από αυτή την παράμετρο για την ελάφρυνση του χρέους, όπως και από την υλοποίηση του προγράμματος”.
Διαβάστε τις σχετικές ανακοινώσεις του ΔΝΤ στα αγγλικά εδώ

Mη βιώσιμο το χρέος, 10 δισ. για τις τράπεζες 

Εν τω μεταξύ, το νέο πρόγραμμα μεταξύ Ελλάδος και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) έδωσε χθες στη δημοσιότητα το Ταμείο μετά την κατ΄αρχήν έγκριση από το διοικητικό του συμβούλιο της προληπτικής πιστοληπτικής γραμμής ύψους έως και 1,6 δις ευρώ.
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδος μέχρι το τέλος του προγράμματος θα χρειαστούν συνολικά 11 δις ευρώ.
Το νεο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής έχει εγκριθεί καταρχήν, πράγμα που σημαίνει ότι θα τεθεί σε ισχύ μόνο αφού το Ταμείο λάβει συγκεκριμένες και αξιόπιστες διαβεβαιώσεις από τους ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας για να εξασφαλίσει τη διατηρησιμότητα του χρέους, και υπό τον όρο ότι η Ελλάδα ακολουθεί πιστά το οικονομικό πρόγραμμα.
Η πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2018.
Στην Έκθεση Βιωσιμότητας του Δημοσίου Χρέους το ΔΝΤ επιμένει ότι το χρέος της Ελλάδος παραμένει μη βιώσιμο, καθώς το χρέος θα υποχωρήσει στο 150% του ΑΕΠ από 181% που εκλεισε πέρυσι και οι χρηματοδοτικές ανάγκες για την εξυπηρέτησή του στο 17% του ΑΕΠ ως το 2030, ωστόσο στη συνέχεια θα λάβουν εκρηκτικές διαστάσεις.
Για το λόγο αυτό το ΔΝΤ καλεί τους Ευρωπαίους εταίρους να προχωρήσουν σε πρόσθετες διευθετήσεις (επέκταση περίοδου χάριτος των δανείων, αναβολή καταβολής τόκων), κυρίως αν συνυπολογιστεί ότι ο μακροχρόνιος ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα υποχωρήσει στο 1%.
Επιπροσθέτως, το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι στο πρόγραμμα θα πρέπει να παραμείνει ένα αποθεματικό της τάξεως των 10 δις ευρώ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί απο τις τράπεζες για να αντιμετωπίσουν πιό αποτελεσματικά το οξύ πρόβλημα των κόκκινων δανείων. Ζητεί μάλιστα να διενεργηθεί νέος κύκλος τέστ αντοχής στις ελληνικές τράπεζες (stress tests) πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος του ESM.
Αναφορικά με τις οικονομικές εξελίξεις, το ΔΝΤ είπε ότι το ΑΕΠ ανέκαμψε ελαφρώς το πρώτο τρίμηνο του 2017, λόγω της ανθεκτικής κατανάλωσης και της συσσώρευσης αποθεμάτων. Η αγορά εργασίας ανέκαμψε σταδιακά, αν και οφείλεται κυρίως στην αύξηση της μερικής απασχόλησης. Η φτώχεια και η ανισότητα παραμένουν μεταξύ των υψηλότερων στην ευρωζώνη.
Το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα ήταν πλεονασματικό τα τελευταία δύο χρόνια, υποστηριζόμενο από τη συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση. Ωστοσο, φέτος το σωρευτικό πρωτογενές ισοζύγιο που επιτεύχθηκε μέχρι τον Μάιο του 2017 είναι χαμηλότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, λόγω των χαμηλότερων φορολογικών εσόδων και των μεταφορών που σχετίζονται με επενδύσεις από την ΕΕ.
Το οικονομικό πρόγραμμα: Στο σκέλος της δημοσιονομικής πολιτικής το ΔΝΤ επιμένει στη δέσμη μεταρρυθμίσεων στον τομέα του φόρου εισοδήματος και των συνταξιοδοτικών συστημάτων - που αποσκοπούν στη "μείωση των εξαιρετικά γενναιόδωρων φορολογικών απαλλαγών για τις μεσαίες τάξεις και των συνταξιοδοτικών δαπανών", οι οποίες κρίνει ότι είναι υπερβολικά υψηλές - και θα πρέπει εφαρμοστεί μόλις μειωθεί το κενό παραγωγής. Επιπροσθέτως όπως αναφέει τα μέτρα αυτά συμβάλλουν στη στήριξη του φιλόδοξου μεσοπρόθεσμου στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5% του ΑΕΠ που συμφωνήθηκε με τους Ευρωπαίους εταίρους για την περίοδο 2019-22.
Μετά το 2022, ο στόχος για πλεόνασμα αναμένεται να μειωθεί - το επίπεδο παραμένει να συμφωνηθεί στο πλαίσιο των συζητήσεων για το χρέος - και ο προκύπτων δημοσιονομικός χώρος να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση του κοινωνικού ασφαλούς δικτύου της Ελλάδας, για την ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων.
Μεταρρυθμίσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα: Η στρατηγική του χρηματοπιστωτικού τομέα επικεντρώνεται στενά στη δημιουργία των συνθηκών αντιμετώπισης των υψηλών μη εξυπηρετούμενων δανείων με την ενίσχυση και την εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την αναδιάρθρωση του χρέους. Οι αρχές δεσμεύονται να χαλαρώσουν τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls) γρήγορα αλλά με σύνεση, διασφαλίζοντας παράλληλα τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις: Εκτός από τη διατήρηση των μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας κατά τη διάρκεια του προγράμματος, το ΔΝΤ υποστηρίζει τη μεταρρύθμιση του πλαισίου ομαδικών απολύσεων και τα βήματα υλοποίησης των τρεχουσών μεταρρυθμίσεων που προωθούν τον ανταγωνισμό και απελευθερώνουν τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, μετά την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που προαναφέρθηκαν, η παραγωγή αναμένεται να ανακάμψει έντονα μεσοπρόθεσμα. Προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,1% φέτος και 2,6% το επόμενο έτος. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, η ανάπτυξη αναμένεται να συγκλίνει στο δυνητικό σταθερό ποσοστό του 1%, λόγω των συνεπειών των συνεχιζόμενων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της δημογραφικής γήρανσης.

ΕΚΤ για τις τράπεζες

«Η τραπεζική εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει αποφασίσει για τις εποπτικές προτεραιότητές της, σχετικά με τις ελληνικές τράπεζες για τους επόμενους 12 μήνες. Είναι γνωστές και περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, επιτόπιους ελέγχους σε συγκεκριμένους τομείς των διάφορων ελληνικών τραπεζών» τονίζει σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκπρόσωπος της ΕΚΤ.  Ο εκπρόσωπος της ΕΚΤ κλήθηκε από το ΑΠΕ ΜΠΕ να σχολιάσει τη δήλωση της διευθύντριας του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, ότι «οι εποπτικές αρχές πρέπει να κάνουν επιπλέον ενέργειες, περιλαμβανομένων επικαιροποιημένων asset quality review και stress test, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι τράπεζες είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένες πριν από το τέλος του προγράμματος».

Η δήλωση του εκπροσώπου της ΕΚΤ, έχει ως εξής:

«Η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ έχει αποφασίσει για τις εποπτικές προτεραιότητές της, σχετικά με τις ελληνικές τράπεζες για τους επόμενους 12 μήνες. Είναι γνωστές και περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, επιτόπιους ελέγχους σε συγκεκριμένους τομείς των διαφόρων ελληνικών τραπεζών. Εάν/όταν γίνει αίτημα για την προσθήκη επιπρόσθετων δραστηριοτήτων, σε αυτό το εποπτικό της πρόγραμμα, η τραπεζική εποπτεία της ΕΚΤ θα πρέπει να αποφασίσει σχετικά».
 

Βελκουλέσκου: Αποκλίσεις βλέπει η Βελκουλέσκου 

Μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2018 προβλέπει η επικεφαλής του ΔΝΤ για την Ελλάδα, Ντέλια Βελκουλέσκου.
Στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, ερωτηθείσα για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018 "χαμήλωσε τον πήχη" στο 2,2% του ΑΕΠ, όταν ο στόχος του προγράμματος είναι 3,5% του ΑΕΠ, δείχνοντας πως το Ταμείο θεωρεί πως θα υπάρξει απόκλιση.
Για το ζήτημα του χρέους, επενέλαβε ότι παραμένει μη βιώσιμο. Συμπλήρωσε δε ότι μια στρατηγική μείωσης του χρέους που βασίζεται στη διατήρηση πρωτοφανών πρωτογενών πλεονασμάτων ή υψηλών ρυθμών αύξησης του ΑΕΠ για παρατεταμένες χρονικές περιόδους δεν είναι αξιόπιστη, ακόμη και με πλήρη εφαρμογή των προγραμματισμένων πολιτικών.
Η ίδια εκτίμησε πως μια συμφωνία για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους θα επιτευχθεί σύντομα και πως η πλήρης και έγκαιρη υλοποίηση του προγράμματος αναμένεται να στηρίξει την εμπιστοσύνη και να διευκολύνει την αποκατάσταση της πρόσβασης της χώρας στις αγορές, επιτρέποντας την άρση των capital controls πριν από το τέλος του προγράμματος.
Σε σχέση με την αλλαγή που επέφερε στο «ταβάνι» του χρέους το ΔΝΤ, μεταθέτοντας ως σημείο αναφοράς το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης έναντι του χρέους της γενικής κυβέρνησης, η κ. Βελκουλέσκου ξεκαθάρισε πως αυτό δεν έγινε μονομερώς αλλά σε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση. «Συμφωνήθηκε με τις ελληνικές αρχές».
Ερωτηθείσα για το εάν η «κατ΄αρχήν» έγκριση θα έχει διορία, δηλαδή αν θα δοθεί προθεσμία στους Ευρωπαίους για να λάβουν τις αποφάσεις μείωσης του χρέους, είπε πως δεν αποφασίσθηκε κάτι τέτοιο, για να αποφευχθούν προσδοκίες που θα προκαλούσαν διαταραχές στις αγορές.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου