Βάζουν μπρος τις κατασχέσεις για 733.136 οφειλέτες της εφορίας!
Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο κατασχέσεων σε μισθούς, συντάξεις, λοιπά εισοδήματά τους και τραπεζικές καταθέσεις τους βρίσκονται αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 730.000 φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο.
Οσοι μάλιστα από αυτούς χρωστούν στις ΔΟΥ ποσά μεγαλύτερα των 500 ευρώ κινδυνεύουν ακόμη και με κατασχέσεις σε κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τους. Η ίδια η ισχύουσα νομοθεσία, ωστόσο, δίδει τη δυνατότητα στους οφειλέτες να αμυνθούν με 4 διαφορετικούς εναλλακτικούς τρόπους, οι οποίοι έχουν προληπτικό χαρακτήρα, θα πρέπει δηλαδή να εξετασθούν και να επιλεγούν πριν ξεκινήσει η διαδικασία της κατάσχεσης.
Αριθμοί – σοκ
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, στο σύνολο των φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο προστέθηκαν τον Σεπτέμβριο άλλοι 410.322 φορολογούμενοι, με αποτέλεσμα οι οφειλέτες του Δημοσίου να φθάσουν συνολικά στα 4.267.408 φυσικά και νομικά πρόσωπα. Από τους οφειλέτες αυτούς 1.724.708 είναι εκείνοι εναντίον των οποίων είναι δυνατή η επιβολή κατασχέσεων σε εισοδήματα, καταθέσεις και περιουσιακά στοιχεία, καθώς δεν έχουν μεριμνήσει να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν σε δόσεις την αποπληρωμή των χρεών τους. Ηδη, δε, σε 991.392 από αυτούς έχουν επιβληθεί τέτοια μέτρα, ενώ στους υπόλοιπους 733.316 τα μέτρα αυτά θα έχουν επιβληθεί το αργότερο εντός των προσεχών τριών ετών. Συγκεκριμένα, κάθε μήνα οι ΔΟΥ και οι λοιπές φοροεισπρακτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ επιβάλλουν κατασχέσεις σε περισσότερους από 20.000 οφειλέτες του Δημοσίου εναντίον των οποίων δύνανται να ληφθούν τέτοια μέτρα. Με τους ρυθμούς αυτούς κι αν οι ίδιοι οι 733.316 οφειλέτες εξακολουθούν να μη συμμορφώνονται, μέσα στους επόμενους 36 μήνες, δηλαδή το αργότερο σε μια τριετία, και οι εναπομείναντες 733.316 οφειλέτες θα έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με κατασχέσεις σε εισοδήματα, καταθέσεις και περιουσίες
Παγίδες…
Οι 733.316 οφειλέτες του Δημοσίου που κινδυνεύουν με κατασχέσεις θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η ισχύουσα νομοθεσία για τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης του Δημοσίου κρύβει γι’ αυτούς πολλές παγίδες. Συγκεκριμένα:
1 Κάθε ΔΟΥ δικαιούται να κατάσχει ακίνητο οφειλέτη της, εφόσον το ληξιπρόθεσμο χρέος του προς αυτήν υπερβαίνει τα 500 ευρώ. Αν ένας φορολογούμενος οφείλει στο Δημόσιο ένα ποσό άνω των 500 ευρώ και δεν έχει καθόλου καταθέσεις στις τράπεζες ούτε κάποια έσοδα ή εισοδήματα ή κινητά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να κατασχεθούν για να αποπληρωθεί η οφειλή του, τότε υπάρχει πιθανότητα να πληροφορηθεί ότι εκδόθηκε εντολή για κατάσχεση του σπιτιού του ή κάποιου άλλου ακινήτου που κατέχει! Μπορεί να φαίνεται παράλογο, αλλά η αρμόδια ΔΟΥ έχει δικαίωμα να δεσμεύσει και να κατάσχει ακίνητο ακόμη και για ένα σχετικά χαμηλό χρέος.
2 Κάθε ΔΟΥ μπορεί να προχωρήσει σε κατάσχεση αυτοκινήτου, σκάφους ή οποιουδήποτε άλλου κινητού περιουσιακού στοιχείου κατέχει ένας οφειλέτης της, εφόσον αυτός της χρωστάει πάνω από 500 ευρώ. Το όριο ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι το οποίο δεν επιτρέπονται κατασχέσεις ακινήτων ισχύει και για τις κατασχέσεις κινητών περιουσιακών στοιχείων. Συνεπώς, για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ επιτρέπεται στις φορολογικές αρχές να κατάσχουν οποιαδήποτε κινητά περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών.
Μισθοί, συντάξεις, έσοδα
3 Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο η αρμόδια ΔΟΥ έχει το δικαίωμα να κατάσχει τα ακόλουθα ποσά που τυχόν δικαιούται να εισπράξει ο οφειλέτης:
* Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ ποσού.
* Το ¼ οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
* Το 1/5 των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
* Το ½ του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
* Εως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
* Εως και το 100% των πάσης φύσεως αποζημιώσεων (π.χ. για απόλυση του οφειλέτη από την εργασία ή για ζημιά που υπέστη κάποιο ασφαλισμένο περιουσιακό στοιχείο του κ.λπ.).
* Εως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πωλήσεις προϊόντων ή οποιωνδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, Ι.Χ. αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.).
* Ολόκληρα τα ποσά των οικογενειακών επιδομάτων που χορηγεί ο ΟΓΑ!
Οι κατασχέσεις των παραπάνω ποσών επιτρέπεται να γίνονται πριν από την καταβολή τους στους δικαιούχους-οφειλέτες του Δημοσίου, δηλαδή ενώ τα ποσά αυτά βρίσκονται ακόμη στα χέρια εκείνων που πρόκειται να τα καταβάλουν.
Καταθέσεις
4 Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμου χρέους προς το Δημόσιο η αρμόδια ΔΟΥ έχει δικαίωμα να κατάσχει ποσά από τις καταθέσεις του οφειλέτη στις τράπεζες. Εξαιρούνται ορισμένα κοινωνικά επιδόματα, για τα οποία οι νομοθετικές ρυθμίσεις χορήγησής τους περιλαμβάνουν ρητή διάταξη που προβλέπει το ακατάσχετο αυτών.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
gpalaitsakis@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Πώς θα ρυθμίσετε τα χρέη σας προς το Δημόσιο
Δύο εναλλακτικές δυνατότητες τμηματικής εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων χρεών προς τις ΔΟΥ και τα τελωνεία έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις παρέχει, αυτή τη στιγμή, στους φορολογουμένους η ισχύουσα νομοθεσία.
Σε περίπτωση αδυναμίας ένταξης σε μία από τις ρυθμίσεις αυτές οι οφειλέτες μπορεί να έρθουν αντιμέτωποι με πολλούς κινδύνους, όπως οι κατασχέσεις εισοδημάτων, καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων, καθώς επίσης και οι υποχρεωτικοί συμψηφισμοί επιστροφών φόρου με τα απλήρωτα χρέη τους. Ακόμη όμως και στις περιπτώσεις αυτές υπάρχουν διατάξεις που προβλέπουν προστασία για καταθέσεις, μισθούς, συντάξεις και κοινωνικά επιδόματα.
Οσα πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες του Δημοσίου για τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στις φορολογικές Αρχές έχουν διευκρινιστεί κατά καιρούς με αναλυτικές απαντήσεις, τις οποίες έχει δώσει στα συνηθέστερα ερωτήματα των πολιτών η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σε σχετικά εγχειρίδια και εγκυκλίους που έχει εκδώσει. Τα συνηθέστερα ερωτήματα των πολιτών για τα χρέη προς το Δημόσιο και οι αντίστοιχες απαντήσεις έχουν αναλυτικά ως εξής:
1 Με ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις δύνανται να ρυθμιστούν τα βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο;
α) Με τη ρύθμιση του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 παρέχεται η δυνατότητα τμηματικής εξόφλησης σε μηνιαίες δόσεις βεβαιωμένων οφειλών που προέρχονται από πάσης φύσεως φόρους. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα «πάγιας» ρύθμισης, που προβλέπει τμηματική εξόφληση οφειλών προς το Δημόσιο έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις ή μέχρι και σε 24 μηνιαίες δόσεις, αν τα χρέη έχουν προκύψει από έκτακτη αιτία (φόροι κληρονομιάς κ.λπ.). Για την υπαγωγή στη ρύθμιση αυτή δεν απαιτείται να έχει λήξει η προθεσμία αποπληρωμής μέρους ή ολόκληρου του ποσού της οφειλής του εκκαθαριστικού, διότι σ’ αυτή τη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν και οφειλές μη ληξιπρόθεσμες στο σύνολό τους. Ομως, η ένταξη των εξ ολοκλήρου μη ληξιπρόθεσμων οφειλών στη συγκεκριμένη ρύθμιση συνεπάγεται την επιβάρυνσή τους με ετήσιο επιτόκιο 5%.
β) Με την «πάγια ρύθμιση» της υποπαραγράφου Α2 της παρ. Α’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες στις ΔΟΥ και στα τελωνεία οφειλές, οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες είτε στο σύνολό τους είτε κατά ένα μέρος τους (τουλάχιστον κατά το ποσό της πρώτης δόσης αυτών). Και με τη ρύθμιση αυτή παρέχεται η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις ή έως και σε 24 μηνιαίες δόσεις, αν προέρχονται από έκτακτη αιτία. Η ένταξη οφειλών στη συγκεκριμένη ρύθμιση συνεπάγεται επίσης την επιβάρυνσή τους με ετήσιο επιτόκιο 5%.
Οσα πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους μέσα από τα συνηθέστερα ερωτήματα των ίδιων των πολιτών
2 Πού υποβάλλεται η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης;
Η αίτηση και η προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση για την υπαγωγή στην «πάγια ρύθμιση» του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 υποβάλλεται στο Δικαστικό Τμήμα της αρμόδιας ΔΟΥ ή του αρμόδιου Ελεγκτικού Κέντρου, πριν καταστεί ληξιπρόθεσμο ένα τμήμα ή ολόκληρο το ποσό της οφειλής. Δηλαδή, για την υπαγωγή στην «πάγια ρύθμιση» του ν. 4174/2013 δεν προβλέπεται ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και υπεύθυνης δήλωσης, οπότε ο φορολογούμενος θα πρέπει να μεταβεί στην αρμόδια ΔΟΥ ή στο αρμόδιο Ελεγκτικό Κέντρο, να συμπληρώσει χειρόγραφα έντυπη αίτηση και έντυπη υπεύθυνη δήλωση για την εισοδηματική και την περιουσιακή του κατάσταση.
Η αίτηση και η προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση για την υπαγωγή στην «πάγια ρύθμιση» της υποπαραγράφου Α2 της παρ. Α’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε ειδική εφαρμογή που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.aade.gr.
3 Πώς καταβάλλονται οι δόσεις των ρυθμίσεων;
Η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων διενεργείται στους φορείς είσπραξης (τράπεζες, ΕΛΤΑ) με τη χρήση μοναδικού ανά ρυθμισμένη οφειλή κωδικού, της Ταυτότητας Ρυθμισμένης Οφειλής (ΤΡΟ). Ο κωδικός αυτός εκδίδεται αυτόματα από το πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης από τη στιγμή που θα υποβληθεί και θα γίνει αποδεκτή η αίτηση του οφειλέτη.
Ειδικότερα, σε περίπτωση υποβολής αίτησης υπαγωγής στην «πάγια ρύθμιση» του άρθρου 43 του ν. 4174/2013, η Ταυτότητα Ρυθμιζόμενης Οφειλής (ΤΡΟ) εκδίδεται από την αρμόδια ΔΟΥ και η πληρωμή των δόσεων μπορεί να γίνει είτε μέσω e-banking είτε στο ΑΤΜ της τράπεζας του οφειλέτη είτε στο γκισέ οποιουδήποτε υποκαταστήματος τράπεζας ή των ΕΛ.ΤΑ.
Σε περίπτωση υποβολής αίτησης για υπαγωγή στην «πάγια ρύθμιση» της υποπαραγράφου Α2 της παρ. Α’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής που βρίσκεται στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, η Ταυτότητα Ρυθμιζόμενης Οφειλής (ΤΡΟ) εκδίδεται αυτόματα από το πληροφοριακό σύστημα και η πληρωμή των δόσεων μπορεί να γίνει και πάλι είτε μέσω e-banking είτε στο ΑΤΜ της τράπεζας του οφειλέτη είτε στο γκισέ οποιουδήποτε υποκαταστήματος τράπεζας ή των ΕΛ.ΤΑ. Η πληρωμή της πρώτης δόσης της ρύθμισης πρέπει να γίνει εντός τριών ημερών από την αποδοχή της αίτησης, η εξόφληση της δεύτερης δόσης πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα στον οποίο εξοφλήθηκε η πρώτη δόση και η καταβολής καθεμίας από τις υπόλοιπες δόσεις πρέπει να πραγματοποιείται το αργότερο μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα κάθε επόμενου μήνα.
4 Ποια μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης λαμβάνονται για μη ρυθμισμένα χρέη;
Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση μπορεί να ληφθούν τα εξής μέτρα:
α) Κατάσχεση κινητών περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στα χέρια του οφειλέτη.
β) Κατάσχεση κινητών και απαιτήσεων του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου.
γ) Κατάσχεση ακινήτων.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι δυνατή η λήψη διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.
5 Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρίτους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα κατά των οφειλετών;
Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν βασικές ληξιπρόθεσμες οφειλές συνολικού ποσού 500 ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων.
6 Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό για το οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων οφειλετών του Δημοσίου;
Δεν επιτρέπεται κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το συνολικό ποσό αυτών μηνιαίως, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών, είναι μικρότερο των 1.000 ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση για τα χρέη προς το Δημόσιο επί του 50% του υπερβάλλοντος ποσού των 1.000 ευρώ και μέχρι του ποσού των 1.500 ευρώ, καθώς και επί του συνόλου του πέραν των 1.500 ευρώ ποσού.
7 Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό κατάθεσης σε πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο είναι ακατάσχετο;
Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε ένα και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των 1.250 ευρώ μηνιαίως για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης (στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.aade.gr), με την οποία θα πρέπει να γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μόνο τραπεζικός λογαριασμός. Στην περίπτωση που υπάρχει τραπεζικός λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων πρέπει να γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο λογαριασμός αυτός.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
gpalaitsakis@e-typos.com
Από το ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί μαζί με τον
Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
Στον αέρα η προστασία πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς
Εγκλωβισμένοι στο τρίγωνο «κυβέρνησης – ΔΝΤ – τραπεζών» βρίσκονται χιλιάδες δανειολήπτες, τα ακίνητα των οποίων -συμπεριλαμβανομένης και της κύριας κατοικίας- από τις αρχές του χρόνου θα βγαίνουν μαζικά στο… σφυρί.
Οι διαβεβαιώσεις του υπουργού Δικαιοσύνης, κ. Σταύρου Κοντονή, ότι κυοφορείται νομοθετική πρωτοβουλία για την επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας φαίνεται να «σκοντάφτουν» αφενός στις απαιτήσεις του ΔΝΤ, που πιέζει για την άρση της, και αφετέρου στις ίδιες τις τράπεζες, οι οποίες «καίγονται» για αποτελέσματα στο πεδίο των κόκκινων δανείων, προκειμένου να αποφύγουν ενδελεχείς ελέγχους στους ισολογισμούς τους. «Η μόνη προστασία που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι ο νόμος Κατσέλη, η ισχύς του οποίου παύει από αρχές του 2019. Οι δανειολήπτες, δηλαδή, χάνουν το δικαίωμα να διασώσουν την κατοικία τους με τις προϋποθέσεις που ισχύουν σήμερα, εφόσον δεν δοθεί παράταση της συγκεκριμένης προθεσμίας», τονίζει στον Ελεύθερο Τύπο ο δικηγόρος κ. Δημήτρης Αναστασόπουλος.
Στο μεταξύ, από τον προσεχή Γενάρη -όπως όλα δείχνουν- θα ξεκινήσουν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μιας και η διαδικασία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της μετάβασης από το αναλογικό στο ηλεκτρονικό μοντέλο. «Αυτή τη στιγμή οι δικαστικοί επιμελητές εγγράφουν στα προγράμματα τη διενέργεια των πλειστηριασμών σε ηλεκτρονική μορφή», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών, Πειραιώς, Αιγαίου και Δωδεκανήσου, κ. Γεώργιος Ρούσκας, μην αποκλείοντας μεταξύ των ακινήτων που θα βγουν μαζικά σε πλειστηριασμό να είναι και ακίνητα πρώτης κατοικίας.
ΤΑ «ΟΠΛΑ» ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΚΑΙ ΟΙ… ΑΜΥΝΕΣ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ
Την πραγματικότητα που ζουν σήμερα χιλιάδες «κόκκινοι» δανειολήπτες, οι οποίοι δεν έχουν υπαχθεί στο νόμο Κατσέλη και αναμένεται να βιώσουν από αρχές του 2019 ακόμη περισσότεροι οφειλέτες, μιας και λήγει η περίοδος ισχύος του, περιγράφει στον Ελεύθερο Τύπο ο κ. Αναστασόπουλος. «Από 1ης-1-2019 και εφόσον δεν έχει δοθεί παράταση της προθεσμίας για υποβολή στο νόμο Κατσέλη οι δανειολήπτες δεν θα έχουν καμία άλλη επιλογή εκτός από τη ρύθμιση του δανείου τους εξωδικαστικά ή μέσω του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών (η οποία, επίσης, είναι εξωδικαστική ρύθμιση) και σε περίπτωση που το δάνειο τελικά καταγγελθεί, τότε γίνεται απαιτητό ολόκληρο το ποσό, εκδίδεται διαταγή πληρωμής και αρχίζει η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης», σημειώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος. Πιο αναλυτικά:
Βήμα 1ο: Η μη πληρωμή της οφειλόμενης δόσης (συνήθως τριών δόσεων) δίνει το δικαίωμα στην τράπεζα να προβεί σε μονομερή καταγγελία της δανειακής σύμβασης ή σύμβασης χορήγησης πιστωτικής κάρτας, με την αποστολή εξώδικης δήλωσης με δικαστικό επιμελητή. Ο λογαριασμός εξυπηρέτησης του δανείου θα περιέλθει σε οριστική καθυστέρηση, με συνέπεια το συνολικό ποσό της οφειλής να καθίσταται πλέον απαιτητό.
Βήμα 2ο: Μετά την καταγγελία της σύμβασης η τράπεζα έχει τη δυνατότητα να προβεί στην έκδοση διαταγής πληρωμής, επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο την απόκτηση εκτελεστού τίτλου κατά του οφειλέτη της και του τυχόν εγγυητή. Η διαταγή πληρωμής αποτελεί τίτλο εκτελεστό, βάσει του οποίου μπορεί να διενεργηθεί αναγκαστική εκτέλεση, ήτοι κατάσχεση και πλειστηριασμός. Η διαταγή πληρωμής αποτελεί τίτλο για δυνατότητα εγγραφής υποθήκης, ενώ, εάν έχει ήδη εγγραφεί προσημείωση για να ασφαλιστεί απαίτηση για την οποία εκδόθηκε διαταγή πληρωμής, η προσημείωση τρέπεται σε υποθήκη. Επιπλέον, ο οφειλέτης πρέπει να γνωρίζει ότι έκδοση διαταγής πληρωμής σε βάρος του συνεπάγεται εγγραφή του στο αρχείο του Τειρεσία, όπου τηρούνται τα δυσμενή οικονομικά στοιχεία.
Τι μπορεί να κάνει ο δανειολήπτης: Σε περίπτωση επίδοσης της διαταγής πληρωμής ο οφειλέτης μπορεί να ασκήσει ανακοπή κατά της διαδικασίας που ξεκινά εντός προθεσμίας 15 ημερολογιακών ημερών, καθώς και αίτηση αναστολής εκτέλεσης, προκειμένου να αποτρέψει οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια της τράπεζας και δη την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό της περιουσίας του.
Βήμα 3ο: Εάν ο οφειλέτης δεν ασκήσει ανακοπή, απορριφθεί η αίτηση αναστολής ή η ασκηθείσα ανακοπή, τότε η τράπεζα προβαίνει σε κατάσχεση της περιουσίας κατά εκείνου του οφειλέτη κατά του οποίου στρέφεται η εκτέλεση, με σκοπό τον πλειστηριασμό του πράγματος που κατασχέθηκε. Ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης.
Τι μπορεί να κάνει ο δανειολήπτης: Αντίγραφο της κατασχετήριας έκθεσης επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή. Ο οφειλέτης μπορεί να την προσβάλει με ανακοπή εντός 45 ημερολογιακών ημερών. Σε περίπτωση που αυτή έχει σφάλματα, ιδίως ως προς την περιγραφή του κατασχεθέντος, την εκτίμηση και την τιμή πρώτης προσφοράς, ο οφειλέτης έχει δυνατότητα να ασκήσει ανακοπή το αργότερο 20 εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού.
Βήμα 4ο: Κύρια πράξη της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτελέσεως μετά την κατάσχεση είναι η εκποίηση των πραγμάτων που κατασχέθηκαν με πλειστηριασμό. Ο πλειστηριασμός δεν μπορεί να διενεργηθεί νωρίτερα από επτά μήνες και αργότερα από οκτώ μήνες από την περάτωση της κατάσχεσης. Την ημέρα του πλειστηριασμού οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν σε σφραγισμένο φάκελο στον υπάλληλο του πλειστηριασμού τις προσφορές τους. Αφετηρία αποτελεί η πρώτη προσφορά, που ορίζεται στην έκθεση κατασχέσεως.
Στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό λαμβάνουν μέρος υποψήφιοι πλειοδότες που έχουν προηγουμένως πιστοποιηθεί στα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμών. Κάθε υποψήφιος πλειοδότης δηλώνει τη συμμετοχή του σε συγκεκριμένο πλειστηριασμό, σύμφωνα με τους όρους αυτού, αφού έχει καταβάλει την απαιτούμενη εγγύηση, το τέλος χρήσης των συστημάτων και έχει υποβάλει ηλεκτρονικά πληρεξούσιο μέχρι ώρα 15.00, δύο εργάσιμες ημέρες πριν από την ορισθείσα ημέρα του πλειστηριασμού.
Επειτα, ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ελέγχει τα υποβαλλόμενα αρχεία, διαπιστώνει με πράξη του μέχρι ώρα 17.00 της προηγούμενης του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ημέρας την τήρηση των διατυπώσεων και υποβάλλει στα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμού κατάλογο των υποψήφιων πλειοδοτών που δικαιούνται να λάβουν μέρος. Διενεργείται με επιμέλεια συμβολαιογράφου ημέρα Τετάρτη ή Πέμπτη ή Παρασκευή, από τις 10.00 έως τις 14.00 ή από τις 14.00 έως τις 18.00, ενώ δεν μπορεί να γίνει από 1η Αυγούστου έως 31 Αυγούστου, καθώς και την προηγούμενη και την επόμενη εβδομάδα της ημέρας των εκλογών.
Τι μπορεί να κάνει ο δανειολήπτης: Ο οφειλέτης μπορεί να προσβάλει τη διαδικασία του πλειστηριασμού μέσα σε 30 ημερολογιακές ημέρες εάν πρόκειται για κινητά πράγματα ή σε 60 ημέρες εάν πρόκειται για αναπλειστηριασμό και εντός 60 ημερών εάν πρόκειται για ακίνητα από τη μεταγραφή της κατακυρωτικής έκθεσης.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
avelesioti@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου