Σελίδες

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

Τι ισχύει για τη ρύθμιση οφειλών έως 50.000 ευρώ

Τι ισχύει για τη ρύθμιση οφειλών έως 50.000 ευρώ

Απλοποιημένη Διαδικασία Υπαγωγής στις ρυθμίσεις του ν. 4469/2017
30 Νοε 2017 - 09:12
Picture 0 for Τι ισχύει για τη ρύθμιση οφειλών έως 50.000 ευρώ
Του Γιώργου Λαμπίρη

Στην απλοποίηση των διαδικασιών που αφορούν στη ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων, για ποσά που δεν ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ, προχωράει η κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφουν ο υπουργός Οικονομίας, Δημήτρης Παπαδημητρίου, η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Σύμφωνα με την απόφαση, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση ηλεκτρονικά, μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους,  www.keyd.gov.gr[1].

Απλοποιημένη Διαδικασία Υπαγωγής στις ρυθμίσεις του ν. 4469/2017

 Για να κριθεί ένας οφειλέτης βιώσιμος αναφορικά με την τυποποιημένη πρόταση ρύθμισης, θα πρέπει να πληροί σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:


-Θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο από τις τρεις τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο νόμο περί εξοδικαστικού συμβιβασμού


-Ο λόγος του συνόλου των οφειλών, μετά την αφαίρεση των ποσών μετά τη διενέργεια του αυτόματου ελέγχου από το σύστημα ελέγχου των κριτηρίων υπαγωγής και επιλεξιμότητας, βάσει του οποίου ο οφειλέτης θα πρέπει να δηλώσει τον κύκλο εργασιών του κατά την τελευταία χρήση πριν την υποβολή της αίτησης.Για την εφαρμογή της παρούσας προϋπόθεσης λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο ποσό που προκύπτει από τη σύγκριση των εξής ποσών:


α) του καθαρού αποτελέσματος προ φόρων τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης


β) του μέσου όρου των δύο πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις τρεις τελευταίες χρήσεις.

Εξατομικευμένη αξιολόγηση από πιστωτές δημοσίου και ιδιωτικού τομέα


Στην ΚΥΑ διευκρινίζεται ότι οι πιστωτές του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα διατηρούν σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να προβούν σε εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις εσωτερικές διαδικασίες οργάνωσής τους, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.


Εάν πιστωτής, ο οποίος κατέχει την πλειοψηφία επί του συνόλου των απαιτήσεων, εκτιμήσει τον οφειλέτη ως μη βιώσιμο, δεν προτείνεται καμία ρύθμιση των οφειλών στο πλαίσιο της απλοποιημένης διαδικασίας.


Η περίπτωση της πρότασης τυποποιημένης λύσης

Μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο www.keyd.gov.gr [2] βάσει όσων προβλέπονται στην απλοποιημένη διαδικασία υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου περί εξωδικαστικού συμβιβασμού και μετά τη διαπίστωση απαρτίας, τυχόν αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών που υποβάλλονται από τους συμμετέχοντες πιστωτές, παράγονται με τυποποιημένο τρόπο και υπόκεινται στους ακόλουθους κανόνες:


α) Αφαιρούνται τα ακόλουθα ποσά ανά πιστωτή:


αα) το σύνολο των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα.


ββ) ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.


γγ) ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Σημειώνεται ότι τα ποσά των υποπερίπτωση ββ) και γγ) αφαιρούνται με την επιφύλαξη της παρ.6 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017.


β) Ο οφειλέτης καταβάλει ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις, που δεν επιτρέπεται να είναι κατώτερες από το ποσό των πενήντα ευρώ ανά πιστωτή.


γ) Ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων στην περίπτωση των χρηματοδοτικών φορέων, κατά την έννοια της περίπτ. δ΄ της παρ.2 του άρθρου 2 του ν. 4469/2017, του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (εφεξής θεσμικών πιστωτών) δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις εκατόν είκοσι, ενώ για τους λοιπούς ιδιώτες πιστωτές δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις είκοσι τέσσερις. Κατ' εξαίρεση, αν οι οφειλές προέρχονται από συμβάσεις παροχής εργασίας οποιουδήποτε τύπου, οι δόσεις δεν επιτρέπεται να ξεπερνούν τις έξι. Ο αριθμός των δόσεων είναι κοινός για κάθε μία από τις ανωτέρω κατηγορίες πιστωτών, με την επιφύλαξη των περιπτ. β΄ και ε΄.


δ) Για τον υπολογισμό των τοκοχρεωλυτικών δόσεων λαμβάνεται υπόψη επιτόκιο ίσο με το επιτόκιο euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες και κατά την εισφορά του ν. 128/1975 κατά περίπτωση, αν είχε προγενέστερα συμφωνηθεί ότι η εισφορά αυτή βαρύνει τον οφειλέτη. Το επιτόκιο είναι κυμαινόμενο για τους χρηματοδοτικούς φορείς και αναπροσαρμόζεται ανά τρίμηνο, με έναρξη την ημερομηνία κατάρτισης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Για τους υπόλοιπους πιστωτές το επιτόκιο είναι σταθερό, με κρίσιμο χρόνο την ημερομηνία υποβολής της αίτησης. Εναλλακτικά, ο οφειλέτης μπορεί να προτείνει να καταβάλει την οφειλή του σε όλους τους θεσμικούς πιστωτές σε δώδεκα  ή λιγότερες άτοκες δόσεις. Στην περίπτωση αυτή, επί υπερημερίας του οφειλέτη, οι δόσεις που οφείλονται προς τους χρηματοδοτικούς φορείς βαρύνονται με το επιτόκιο του πρώτου εδαφίου.


ε) Αν η βασική οφειλή προς το Δημόσιο ή/και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, δεν ξεπερνά το ποσό των τριών χιλιάδων ευρώ ανά πιστωτή, στο οποίο δεν προσμετρώνται τυχόν οφειλές που προβλέπονται στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθου 15 του ν. 4469/2017, ο αριθμός των δόσεων προς τον εν λόγω πιστωτή δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις τριάντα έξι. Στην περίπτωση αυτή, δεν υφίσταται η υποχρέωση προσφοράς κοινού αριθμού δόσεων για όλους τους θεσμικούς πιστωτές.


στ) Αν ποσοστό 2,75% του θετικού καθαρού αποτελέσματος του οφειλέτη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση, όπως αυτή προκύπτει από τις περιπτ. α΄ έως ε΄, τότε η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται, ώστε να ισούται με αυτό το ποσό.


Το επιπλέον ποσό κατανέμεται συμμετρικά στους θεσμικούς πιστωτές, ανάλογα με την απαίτηση του καθενός, και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται, ώστε το σύνολο της καθαρής παρούσας αξίας αυτών, λαμβανομένου υπόψη του επιτοκίου της περιπτ. δ΄, να ισούται με το σύνολο της οφειλής προς αυτούς, μειωμένης κατά τα ποσά της περίπτωσης α΄. Για την κατανομή του ποσού λαμβάνεται υπόψη το ποσό που προκύπτει από το καθαρό θετικό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο από τις τρεις τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Πότε επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης Δημόσιο και Ασφαλιστικοί Οργανισμοί

Επιπλέον το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών.

Ωστόσο οι ίδιοι φορείς δεν επιτρέπεται να υποβάλλουν προτάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών ή να ψηφίζουν υπέρ προτάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών που έχουν συνταχθεί, αν η συνολική αξία της περιουσίας του οφειλέτη είναι τουλάχιστον είκοσι πέντε φορές μεγαλύτερη από τη συνολική οφειλή προς ρύθμιση.


Σε ποιες περιπτώσεις προχωράει η εφαρμογή της τακτικής διαδικασίας

Η διαδικασία συνεχίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 8 του ν. 4469/2017 και στην κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθ. 116821/25.10.2017 με τίτλο «Λειτουργικές Προδιαγραφές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων ν. 4469/2017» στις εξής περιπτώσεις:


α) αν ο οφειλέτης δεν πληροί τα κριτήρια του τυποποιημένου τρόπου αξιολόγησης βιωσιμότητας, που προαναφέραμε.

β) αν η πρόταση τυποποιημένης λύσης δεν γίνεται δεκτή από τον οφειλέτη,


γ) αν η πλειοψηφία των πιστωτών υποβάλει αντιπροτάσεις διαφορετικές σε σχέση με την πρόταση τυποποιημένης λύσης.


Σημειώνεται τέλος, ότι κατά την τακτική διαδικασία, ο οφειλέτης μπορεί να προσκομίσει μελέτη, προκειμένου να τεκμηριώσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του ή μία διαφορετική πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών.


 
Σύνδεσμοι
  1. http://www.keyd.gov.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου