Σελίδες

Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2017

ΑΑΔΕ: Όλα τα οχήματα μπορούν να τεθούν σε ακινησία

ΑΑΔΕ: Όλα τα οχήματα μπορούν να τεθούν σε ακινησία




Με αφορμή ερωτήματα, που υποβλήθηκαν μετά την κοινοποίηση της ΠΟΛ.1136/2017, αναφορικά με το αν, με τις εν θέματι εγκυκλίους, δύνανται να τεθούν σε αναγκαστική ακινησία και Επιβατικές Ιδιωτικής Χρήσης δίκυκλες-τρίκυκλες μοτοσικλέτες για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία της μεταβίβασης, η ΑΑΔΕ εξέδωσε την ΠΟΛ.1213/2017, σύμφωνα με την οποία:
Με τις διατάξεις του αρ. 22 του ν. 2367/1953, δίνεται η δυνατότητα σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οχημάτων, να θέσουν αυτά είτε σε εκούσια είτε σε αναγκαστική ακινησία στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., προκειμένου να εκπέσουν των τελών κυκλοφορίας. Στις εν λόγω διατάξεις, δεν υφίσταται διάκριση των οχημάτων τα οποία δύνανται να τεθούν σε ακινησία στη Δ.Ο.Υ.
Σημειώνεται ότι λόγοι αναγκαστικής ακινησίας, είναι η κλοπή ή υπεξαίρεση οχήματος, καθώς και η ανωτέρα βία, όπως στην περίπτωση της μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασης, το οποίο έγινε δεκτό με την ΠΟΛ.1133/25.6.2015, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει μετά και την ΠΟΛ.1147/3.7.2015.
Συνεπώς με βάση τα ανωτέρω, οι εν θέματι εγκύκλιοι, καταλαμβάνουν όλα τα Επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητα οχήματα καθώς και τις δίκυκλες- τρίκυκλες μοτοσικλέτες.

https://www.taxheaven.gr

ΠΟΛ.1136/2017
Οφειλή τελών κυκλοφορίας στην περίπτωση επιβατικών αυτοκινήτων οχημάτων τα οποία δεν τελούν υπό την φυσική κατοχή των ιδιοκτητών τους, λόγω μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασής τους από αγοραστές

Αθήνα, 1 /9/2017

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ



ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΜΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β

Ταχ. Δ/νση:Σίνα 2-4
Ταχ. Κώδικας :10672 Αθήνα
Πληροφορίες :Β. Ζαρκαδούλα
Τηλέφωνο :2103644781,
2103642570

ΠΟΛ 1136 /2017

Θέμα: «Οφειλή τελών κυκλοφορίας στην περίπτωση επιβατικών αυτοκινήτων οχημάτων τα οποία δεν τελούν υπό την φυσική κατοχή των ιδιοκτητών τους, λόγω μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασής τους από αγοραστές.»


Αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος έχει υποβληθεί σειρά ερωτημάτων από πολίτες και υπηρεσίες με τα οποία τίθεται το ζήτημα της χρέωσης τελών κυκλοφορίας σε βάρος ιδιοκτητών επιβατικών αυτοκινήτων οχημάτων, ενώ αυτά δεν τελούν πλέον υπό την φυσική κατοχή τους, λόγω μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασής τους από την πλευρά του νέου κατόχου με αλλαγή της άδειας κυκλοφορίας στο όνομά του. Η μη ολοκλήρωση γίνεται είτε εσκεμμένα, (εξαπάτηση του πωλητή), είτε λόγω αδράνειας του αγοραστή ή του εξουσιοδοτημένου για το σκοπό αυτό τρίτου προσώπου. Eπί του θέματος έχουν ήδη δοθεί οδηγίες με τις ΠΟΛ.1133/25.6.2015 και ΠΟΛ.1147/3.7.2015. Για λόγους ομοιόμορφης εφαρμογής από τις Δ.Ο.Υ., δίδονται με την παρούσα πρόσθετες διευκρινίσεις:

1. Ως πρόσωπο υπόχρεο για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 2367/1953, ο ιδιοκτήτης του οχήματος όπως αυτός προκύπτει από την άδεια κυκλοφορίας, ή ο κάτοχος αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπαρ. Ε7 του άρθρου πρώτου ν. 4093/2012 (222 Α').

2. Με τις ΠΟΛ.1133/25.6.2015 και ΠΟΛ.1147/3.7.2015 εδόθησαν οδηγίες σύμφωνα με τις οποίες, τα οχήματα των εν λόγω περιπτώσεων δύναται να τεθούν σε αναγκαστική ακινησία από την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης της Τροχαίας. Για τα τέλη που οφείλονται από την φερόμενη ημερομηνία της μεταβίβασης (η οποία δεν ολοκληρώθηκε) έως το χρόνο θέσης σε αναγκαστική ακινησία κατά τα προαναφερθέντα, η Φορολογική Διοίκηση έχει κάνει δεκτό ότι ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν υπέχει υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας εφόσον το γεγονός που επικαλείται διαπιστούται δια δικαστικής αποφάσεως.

3. Οι δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται για το σκοπό αυτό, είτε από ποινικά είτε από αστικά δικαστήρια, όπως είναι λογικό, ποικίλουν ως προς το διατακτικό τους, ανάλογα με
τη φύση της διαφοράς (ποινικού ή αστικού χαρακτήρα). Το εκάστοτε δικαστήριο αφού αξιολογήσει τα τιθέμενα υπόψη του περιστατικά, αποφαίνεται, ανάλογα, για την ύπαρξη ή μη ευθύνης ή ενοχής, του αγοραστή ενώ περαιτέρω δύναται να επιδικάσει κατά περίπτωση: α) πρόστιμο, β) υποχρέωση αποζημίωσης, γ) υποχρέωση σε δήλωση βουλήσεως, κλπ. Σε αρκετές δε περιπτώσεις η δίκη διεξάγεται ερήμην του κατηγορούμενου/εναγόμενου.

4. Για τις ανάγκες εκτέλεσης της τελεσίδικης δικαστικής απόφασης από την Φορολογική Διοίκηση, το κρίσιμο στοιχείο που πρέπει να εξετάζεται από τις Δ.Ο.Υ. είναι εάν από την απόφαση προκύπτει η ευθύνη (επί αστικής δίκης) ή ενοχή (επί ποινικής δίκης) του αγοραστή για μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματος με την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας στο όνομά του, όπως όφειλε να πράξει.
Στις περιπτώσεις αυτές, και κατ' εφαρμογήν της δικαστικής απόφασης, γίνεται δεκτό ότι ο πωλητής δεν υπέχει υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας από την ημερομηνία που, σύμφωνα με την δικαστική απόφαση, διαπιστώνεται το γεγονός της πώλησης του οχήματος στο νέο κάτοχο - αγοραστή, έως την θέση αυτού σε αναγκαστική ακινησία σύμφωνα με την ΠΟΛ.1133/25.6.2015.
Κατά συνέπεια, με την τελεσιδικία της δικαστικής απόφασης θα μπορεί ο πωλητής να υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για διαγραφή από τον ΑΦΜ του των βεβαιωμένων τελών κυκλοφορίας και των σχετικών προστίμων τα οποία αφορούν στην προαναφερθείσα χρονική περίοδο όπως αυτή προκύπτει από την απόφαση.

5. Στη συνέχεια, και χωρίς καμία καθυστέρηση, οι Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να προβαίνουν σε όλες τις διαθέσιμες ελεγκτικές και διασταυρωτικές ενέργειες που περιγράφονται παρακάτω, για την φορολογική ταυτοποίηση του προσώπου που, σύμφωνα πάντοτε με τη δικαστική απόφαση, αναγνωρίζεται ως αγοραστής ή κηρύχθηκε ένοχο επειδή δεν προέβη σε έκδοση της άδειας κυκλοφορίας στο όνομά του όπως είχε υποχρέωση ή φέρει την ευθύνη για την μη ολοκλήρωση της μεταβίβασης.
Συγκεκριμένα οι Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να προβαίνουν στις κάτωθι διασταυρώσεις και ελεγκτικές ενέργειες προκειμένου να εξαντλήσουν τα περιθώρια φορολογικής ταυτοποίησης του αγοραστή, ακόμα κι αν τα στοιχεία που διαθέτουν προς το σκοπό αυτό είναι ιδιαιτέρως περιορισμένα:
1) Πρόσβαση στο υποσύστημα "Επιβεβαίωση στοιχείων ταυτότητας"
2) Πρόσβαση στο υποσύστημα "Επιβεβαίωση στοιχείων μεταναστών"
3) Πρόσβαση στο υποσύστημα "Μητρώο"των Δ.Ο.Υ.
4) Πρόσβαση πληροφοριακό σύστημα της ΗΔΙΚΑ (για ΑΜΚΑ κ.λ.π.)
5) Έγγραφο στη Γ.Α.Δ.Α. "Γραφείο Εξακριβώσεων".
Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία φορολογικής ταυτοποίησης, τα ποσά των τελών κυκλοφορίας και των προστίμων που αφορούν στην χρονική περίοδο που, σύμφωνα με την δικαστική απόφαση, ο αγοραστής ήταν «εν τοις πράγμασι κάτοχος» του οχήματος, επιβάλλονται στον ΑΦΜ του προσώπου αυτού.

6. Ενδέχεται επίσης να προσκομισθεί στη Δ.Ο.Υ. από φορολογούμενο (πωλητή) τελεσίδικη δικαστική απόφαση κατά τα ανωτέρω οριζόμενα, χωρίς να έχουν βεβαιωθεί ακόμα στο όνομά του τα τέλη κυκλοφορίας της επίμαχης περιόδου. Σε μια τέτοια περίπτωση ο φορολογούμενος δεν αιτείται την διαγραφή ήδη βεβαιωμένων τελών αλλά την μη επιβολή τους στο όνομά του. Είναι στην αρμοδιότητα της Δ.Ο.Υ. αφού διενεργήσει έλεγχο
οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας για το συγκεκριμένο όχημα να προβαίνει στην εξαρχής επιβολή των τελών κυκλοφορίας στο πρόσωπο που, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, ήταν ο «εν τοις πράγμασι κάτοχος» κατά την χρονική αυτή περίοδο.



Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

https://www.taxheaven.gr

ΠΟΛ.1213/2017
Παροχή διευκρινίσεων επί των ΠΟΛ 1133/2015, 1147/2015 και 1136/2017 για τη θέση σε αναγκαστική ακινησία οχημάτων για τα οποία δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία της μεταβίβασης.

Αθήνα, 21/12/2017

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΜΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β

Ταχ. Δ/νση: Σίνα 2-4
Ταχ. Κώδικας:10672 Αθήνα
Τηλ.:2103644781, 2103642570, 2103604308

ΠΟΛ.1213

Θέμα: Παροχή διευκρινίσεων επί των ΠΟΛ 1133/2015, 1147/2015 και 1136/2017 για τη θέση σε αναγκαστική ακινησία οχημάτων για τα οποία δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία της μεταβίβασης.


Με αφορμή ερωτήματα, που υποβλήθηκαν μετά την κοινοποίηση της ΠΟΛ.1136/2017, αναφορικά με το αν, με τις εν θέματι εγκυκλίους, δύνανται να τεθούν σε αναγκαστική ακινησία και Επιβατικές Ιδιωτικής Χρήσης δίκυκλες-τρίκυκλες μοτοσικλέτες για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία της μεταβίβασης, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 22 του ν. 2367/1953, δίνεται η δυνατότητα σε ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οχημάτων, να θέσουν αυτά είτε σε εκούσια είτε σε αναγκαστική ακινησία στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., προκειμένου να εκπέσουν των τελών κυκλοφορίας . Στις εν λόγω διατάξεις, δεν υφίσταται διάκριση των οχημάτων τα οποία δύνανται να τεθούν σε ακινησία στη Δ.Ο.Υ.
Σημειώνεται ότι λόγοι αναγκαστικής ακινησίας, είναι η κλοπή ή υπεξαίρεση οχήματος , καθώς και η ανωτέρα βία, όπως στην περίπτωση της μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταβίβασης, το οποίο έγινε δεκτό με την ΠΟΛ.1133/25.6.2015 , όπως τροποποιήθηκε και ισχύει μετά και την ΠΟΛ.1147/3.7.2015.
Συνεπώς με βάση τα ανωτέρω, οι εν θέματι εγκύκλιοι , καταλαμβάνουν όλα τα Επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητα οχήματα καθώς και τις δίκυκλες- τρίκυκλες μοτοσικλέτες.


Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ


https://www.taxheaven.gr
Βλέπε και ΠΟΛ.1147/3.7.2015 "Διευκρινίσεις επί της ΠΟΛ.1133/2015 για τη θέση σε αναγκαστική ακινησία αυτοκινήτων οχημάτων για τα οποία δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταβίβασης."


ΠΟΛ.1133/25.6.2015
Οφειλή τελών κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα που δεν τελούν υπό την φυσική κατοχή των ιδιοκτητών τους

Αθήνα, 25 Ιουνίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΜΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β' ΤΕΛΩΝ και ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΩΝ

Ταχ.Δ/νση : Σίνα 2-4
Ταχ.Κωδ. : 10672 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο : 210 3642570, 3604308
FAX : 210 3642251

ΠΟΛ 1133/2015

ΘΕΜΑ : «Οφειλή τελών κυκλοφορίας για επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα που δεν τελούν υπό την φυσική κατοχή των ιδιοκτητών τους».


Με αφορμή γραπτές και προφορικές αναφορές πολιτών και Υπηρεσιών αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος, με τις οποίες εκφράζονται διαμαρτυρίες για τη χρέωση τελών κυκλοφορίας σε βάρος ιδιοκτητών επιβατικών αυτοκινήτων οχημάτων τα οποία όμως δεν τελούν υπό τη φυσική κατοχή τους, κυρίως στις περιπτώσεις που δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της μεταβίβασής τους με την αλλαγή της άδειας κυκλοφορίας τους, είτε εσκεμμένα επειδή εξαπατήθηκαν, είτε λόγω αδράνειας του αγοραστή (ή του εξουσιοδοτημένου τρίτου προσώπου), τον οποίο καλόπιστα εξουσιοδότησε ο πωλητής - ιδιοκτήτης προς τούτο, θέτουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:

1. Με το αριθ. Δ.ΤΕΦΒ'1166035 ΕΞ/31-10-2013 έγγραφό μας διευκρινίστηκε ότι για να γίνει δεκτό από τη Διοίκηση ότι ο ιδιοκτήτης του οχήματος του οποίου δεν ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση, δεν υπέχει υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας για το χρονικό διάστημα που το όχημα δεν βρίσκεται στην φυσική κατοχή του, πρέπει να διαπιστούται το γεγονός που επικαλείται δια δικαστικής αποφάσεως, άλλως θα παρατηρείται το φαινόμενο να εμπλέκεται η Διοίκηση σε ιδιωτική διαφορά (πωλητή - αγοραστή) δεχόμενη ότι έχει γίνει μια μεταβίβαση οχήματος η οποία δεν αποδεικνύεται από τα απαιτούμενα εκ του νόμου στοιχεία.

Με το ίδιο ως άνω έγγραφο θεωρήθηκε επίσης ότι από τη στιγμή που θα πραγματοποιηθεί η καταχώριση των οχημάτων από τα οποία έχουν αποξενωθεί (φυσικά) πλήρως οι ιδιοκτήτες τους, από την Ελληνική Αστυνομία στην ηλεκτρονική εφαρμογή της Εθνικής Βάσης Δεδομένων, θα ήταν χρήσιμο να παρέχεται η πληροφόρηση αυτή τόσο στο Υπουργείο μας, όσο και στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την ορθότερη διαχείριση των ως άνω εξεταζομένων περιπτώσεων όπου ο ιδιοκτήτης έχει αποξενωθεί από την φυσική κατοχή του οχήματος και αγνοεί την τύχη του.

2. Όπως προκύπτει από το Φ 1000.2/31498/2014/16-6-2014 έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής «Ο Συνήγορος του Πολίτη» με το οποίο κοινοποιήθηκε πόρισμα σχετικό με το αντικείμενο του θέματος, κατόπιν σχετικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε ύστερα από αναφορές πολιτών, στους κ.κ. Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη καθώς και στην Υπηρεσία μας, το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης τροποποίησε - συμπλήρωσε την Κανονιστική Διαταγή 2/1985 « Απολεσθέντα - ανευρεθέντα - κλαπέντα αντικείμενα και αναζητήσεις προσώπων και πραγμάτων» ούτως ώστε η «δήλωση μη μεταβίβασης οχήματος» που υποβάλλεται στις αστυνομικές αρχές από τους πωλητές - ιδιοκτήτες αυτών, να καταχωρείται στην Εθνική Βάση Δεδομένων και τα οχήματα αυτά να αναζητούνται από τις αστυνομικές αρχές.

3. Ενόψει των ανωτέρω, τα επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα που καταχωρούνται στην ως άνω Εθνική Βάση Δεδομένων με «δήλωση μη μεταβίβασης οχήματος» ως «Απολεσθέντα - ανευρεθέντα - κλαπέντα αντικείμενα και αναζητήσεις προσώπων και πραγμάτων» μπορούν να τεθούν σε αναγκαστική ακινησία από τους κατά τα ως άνω ιδιοκτήτες τους, από την ημερομηνία συντέλεσης του συμβάντος όπως αυτή θα προκύπτει από τη σχετική βεβαίωση που θα χορηγείται για το σκοπό αυτό από τις κατά τόπους Αστυνομικές Υπηρεσίες που ασκούν καθήκοντα Τροχαίας, η οποία και θα υποβάλλεται ως υποχρεωτικό δικαιολογητικό στις αρμόδιες φορολογικές αρχές (Δ.Ο.Υ.), από κοινού με την σχετική αίτηση θέσης σε αναγκαστική ακινησία του κατά περίπτωση επιβατικού αυτοκινήτου. Κάθε άλλη αντίθετη με την ως άνω θέση της Διοίκησης, παύει να ισχύει από την έκδοση της παρούσας.




ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΤΕΛΟΥΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ

https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου