Σελίδες

Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018

Με... πίστωση στα προαπαιτούμενα κλείνει η αξιολόγηση

Με... πίστωση στα προαπαιτούμενα κλείνει η αξιολόγηση

Η εκπλήρωση των τελευταίων προαπαιτουμένων αναμένεται στις αρχές Φεβρουαρίου. Δεν προβλέπονται ανατροπές στο Eurogroup, που θα σφραγίσει το κλείσιμο της γ' αξιολόγησης. Προς πλεόνασμα 2,4% ο προϋπολογισμός παρά το κοινωνικό μέρισμα.

Ένα στα δέκα προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης θα παραμένει σε εκκρεμότητα στις 22 Ιανουαρίου, όταν αναμένεται να μπει από το Eurogroup η πρώτη -αλλά λειψή μέχρι νεωτέρας- σφραγίδα για την ολοκλήρωσή της.
Η εξέλιξη αυτή είναι σε πλήρη γνώση των δανειστών, δεν συνιστά ανατροπή και δεν δημιουργεί καμία ανησυχία στους κόλπους της κυβέρνησης. Όπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές, περίπου δέκα από τα 110 προαπαιτούμενα, κυρίως υπουργικές αποφάσεις μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, θα χρειαστούν λίγο χρόνο ακόμα.
Το ίδιο ισχύει άλλωστε και για ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης, το Προεδρικό Διάταγμα για το Ελληνικό, το οποίο αναμένεται να συζητηθεί στο ΣτΕ στις 29 Ιανουαρίου. Η εκπλήρωση και των τελευταίων προαπαιτουμένων θα γίνει έως την εκταμίευση της δόσης στις αρχές Φεβρουαρίου.
Την ίδια ώρα, με ενδιαφέρον αναμένονται τα τελικά στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2017 καθώς οι πρώτες ενδείξεις μαρτυρούν υπέρβαση ακόμα και του πρόσφατα αναθεωρημένου στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2,4% του ΑΕΠ.
Όπως προκύπτει από τα προσωρινά στοιχεία, το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε πέρυσι σε 1,976 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 877 εκατ. ευρώ. Η μνημονιακή δέσμευση αφορά σε πρωτογενές πλεόνασμα κατά πρόγραμμα (τελείως διαφορετικό μέγεθος από αυτό του κρατικού προϋπολογισμού) 1,75% του ΑΕΠ, με τον προϋπολογισμό του 2018 να έχει θέσει ήδη τον πήχη στο 2,4% του ΑΕΠ ακόμα και μετά τη διανομή μερίσματος. Αρμόδιες πηγές εκτιμούν πως είναι πιθανή η υπέρβαση και του 2,4% του ΑΕΠ, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι αν εξαιρεθεί η διανομή του κοινωνικού μερίσματος, ο περσινός προϋπολογισμός πιάνει ήδη τον φετινό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και αυτό χωρίς να υπολογιστούν τα μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου. 
Πίσω από την υπέρβαση του στόχου για το πλεόνασμα κρύβονται πλεονάσματα της γενικής κυβέρνησης (κυρίως στα ασφαλιστικά ταμεία) αλλά και σημαντική υποεκτέλεση των δημόσιων δαπανών. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, είναι μειωμένες κατά 1,749 δισ. ευρώ σε σχέση με τον αναθεωρημένο -τον Νοέμβριο- στόχο, εκ των οποίων 800 εκατ. ευρώ αφορούν στο Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης εκτιμούν ότι η τελική υστέρηση στο ΠΔΕ θα περιοριστεί κοντά στα 500 εκατ. ευρώ.

Το κλείσιμο της γ' αξιολόγησης ανοίγει νέα... μέτωπα

Αισιοδοξία ότι EwG και Eurogroup θα κλείσουν το μέτωπο της γ' αξιολόγησης. Ανοίγει η συζήτηση για την επόμενη ημέρα του προγράμματος. Ποιες είναι οι πιθανές «επιλογές». Γιατί τραπεζίτες πιέζουν για «προληπτική γραμμή».


Μια ακόμα σελίδα στην υλοποίηση του τρίτου προγράμματος ετοιμάζεται να γυρίσει η ελληνική κυβέρνηση, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου. Για την επόμενη μέρα, ωστόσο, οι απόψεις ποικίλλουν.
«Όλοι γνωρίζουν ότι με την ολοκλήρωση και της τρίτης αξιολόγησης, είμαστε μια ανάσα από το οριστικό τέλος των μνημονίων» είπε χθες στη Βουλή ο πρωθυπουργός, μία ημέρα μετά τις δηλώσεις του Τόμας Βίζερ (στην Καθημερινή), σύμφωνα με τις οποίες «εάν υπάρξει περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους μετά το τέλος του προγράμματος, τότε λογικό είναι να επιτευχθεί κάποια περαιτέρω συμφωνία».
Στη Φρανκφούρτη, την ίδια ώρα, στο γεύμα που παρέθεσε ο πρόεδρος της Μπούντεσμπανκ Γενς Βάιντμανσε ομάδα Ελλήνων τραπεζιτών και επιχειρηματιών (Γ. Στουρνάρας, Ν. Καραμούζης, Χ. Μεγάλου, Λ. Φραγκιαδάκης, Φ. Καραβίας, Σπ. Φιλάρετος, Θ. Φέσσας, Ευ. Mυτιληναίος, Μ. Στασινόπουλος, Γ. Ρέτσος, Ευ. Βασιλάκης), πληροφορίες αναφέρουν ότι η αντιπροσωπεία των Γερμανών τραπεζιτών και επιχειρηματιών τάχθηκε υπέρ του σεναρίου ενός προληπτικού πλαισίου στήριξης μετά το τρίτο Μνημόνιο.
Το σενάριο αυτό είχε περιγράψει ως προτιμότερο κατά την τελευταία έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδος και οι εκτιμήσεις στο χθεσινό γεύμα -σύμφωνα με πληροφορίες- συνέκλιναν ότι αυτή θα ήταν η καλύτερη λύση, προκειμένου να συνεχίσουν οι ελληνικές τράπεζες να έχουν πρόσβαση στα φθηνά κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Χωρίς κάποια μορφή προγράμματος, τα ελληνικά ομόλογα χάνουν το waiver και δεν θα είναι επιλέξιμα παρά μόνο εφόσον μεσολαβήσουν απανωτές αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής αξιολόγησης και η χώρα καταταχθεί σε επενδυτική βαθμίδα. Γι’ αυτό και οι τραπεζίτες της Γερμανίας προτιμούν την ασφάλεια ενός προληπτικού πλαισίου…
Τι θα γίνει ακριβώς, θα φανεί τους επόμενους μήνες. Η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, όπως όλα δείχνουν, θα σφραγιστεί στις 22 Ιανουαρίου στο Eurogroup. Τις επόμενες ημέρες, μια σειρά εκκρεμών ακόμα προαπαιτούμενων αναμένεται να καλυφθεί με την έκδοση υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων, το τυπικό «OK» στη λίστα με τα προαπαιτούμενα αναμένεται να προηγηθεί σε συνεδρίαση του EwG (Παρασκευή ή το αργότερο Δευτέρα πρωί), το Eurogroup στη συνέχεια θα ανάψει το πράσινο φως για την εκταμίευση δόσης της τάξεως των 6,7 δισ. ευρώ. Ποσό 1,9 δισ. ευρώ από την επόμενη δόση θα κατευθυνθεί στο «μαξιλάρι ασφαλείας» για την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές.
Μετά το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, κατά πάσα πιθανότητα εντός της επόμενης εβδομάδας, το ελληνικό Δημόσιο θα ξαναβγεί στις αγορές για την άντληση κεφαλαίων της τάξεως των 2 δισ. ευρώ, με επταετή ομόλογα, έχοντας τον αέρα και της αναμενόμενης αναβάθμισης από την S&P, η οποία θα μιλήσει για την οικονομία την προσεχή Παρασκευή.
Χρόνος για χάσιμο, μετά την τρίτη αξιολόγηση, δεν θα υπάρχει. Από τον Φεβρουάριο, αναμένεται να μπουν σε ουσιαστική φάση οι συζητήσεις τόσο για το χρέος όσο και για τον βαθμό εποπτείας μετά το τέλος του προγράμματος, σε συνδυασμό βεβαίως με την υλοποίηση 82 προαπαιτούμενων της τέταρτης -και τελευταίας για το τρίτο πρόγραμμα- αξιολόγησης.
Όπως επανειλημμένα έχουν διαμηνύσει οι δανειστές, στο ιδανικό σενάριο, η τέταρτη αξιολόγηση μαζί με τη συμφωνία για την επόμενη μέρα -είτε θα είναι καθαρή έξοδος, είτε προληπτικό πλαίσιο, είτε «υβριδικό μνημόνιο»-, θα έχει κλείσει έως τον Ιούνιο.

Πρωτογενές πλεόνασμα στα ύψη με δαπάνες-έσοδα εκτός στόχων

Σημαντική υστέρηση στα έσοδα έδειξε ο Δεκέμβριος, αλλά το πρωτογενές πλεόνασμα στο 12μηνο ήταν υπερδιπλάσιο του στόχου. Αιτία το ψαλίδι στις δαπάνες, παρά τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος. Πώς διαμορφώνονται τα δεδομένα στο ΠΔΕ.

Με σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με τους αναθεωρημένους στόχους κλείνει ο προϋπολογισμός του 2017, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του υπουργείου Οικονομικών.
Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού κατέγραψαν υστέρηση 868 εκατ. ευρώ στο τέλος Δεκεμβρίου, τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων εμφανίζουν υστέρηση 978 εκατ. ευρώ, οι δαπάνες του Προγράμματος χαμήλωσαν κατά 800 εκατ. ευρώ, και συνολικά οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού είναι μειωμένες κατά 1,749 δισ. ευρώ, παρά την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος και πλήθος παροχών της τελευταίας στιγμής, από αναδρομικά επιδόματα θέρμανσης έως μερίσματα στους νησιώτες που έχασαν τον μειωμένο ΦΠΑ.
Παρ’ όλα αυτά, στο μέτωπο του πρωτογενούς πλεονάσματος τα στοιχεία δείχνουν υπερδιπλάσιο αποτέλεσμα σε σχέση με τον στόχο, με το κρίσιμο μέγεθος να διαμορφώνεται σε 1,976 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 877 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με το 2016 όμως το πρωτογενές πλεόνασμα είναι μειωμένο περίπου 200 εκατ. ευρώ (ήταν 2,778 δισ. ευρώ το 2016).
Στα επιμέρους στοιχεία ξεχωρίζουν:
1. Η υπέρβαση των φορολογικών εσόδων κατά 139 σε σχέση με τον στόχο. Ο στόχος όμως από 53,381 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο είχε αναθεωρηθεί τον Νοέμβριο σε 52,750 δισ. ευρώ.
2. Η υστέρηση των επιστροφών φόρου κατά 217 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο. Μετά το ράλι επιστροφών φόρου τον Σεπτέμβριο, ώστε να μη διαταραχθεί η εκταμίευση της δόσης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου, ο στόχος ανέβηκε από τα 3,324 δισ. ευρώ σε 5,577 δισ. ευρώ και επ’ αυτού του νέου στόχου, οι τελικές επιδόσεις είναι χαμηλότερες κατά 217 εκατ. ευρώ.
3. Η υστέρηση των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις κατά 247 εκατ. ευρώ και η καθήλωσή τους στο 1,296 δισ. ευρώ.
4. Η συμπίεση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού κατά 1,749 δισ. ευρώ, η οποία μοιράζεται σε υστέρηση 949 εκατ. ευρώ στις πρωτογενείς και 800 εκατ. ευρώ στο ΠΔΕ.

Η ανακοίνωση του Υπ. Οικονομικών

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1.967 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.778 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2016 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 877 εκατ. ευρώ δείχνουν τα προσωρινά στοιχεία Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2017.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 51.274 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 868 εκατ. ευρώ ή 1,7% έναντι του στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 48.825 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 110 εκατ. ευρώ ή 0,2% έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) ανήλθαν σε 5.360 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 217 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (5.577 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2.449 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 978 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Ειδικότερα, τον Δεκέμβριο το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 6.143 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 710 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ήταν 5.076 εκατ. ευρώ, λιγότερα έναντι του μηναίου στόχου κατά 396 εκατ. ευρώ. Οι επιστροφές εσόδων (εξαιρουμένων των επιστροφών από το πρόγραμμα εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών) για την περίοδο Δεκεμβρίου 2017 ανήλθαν σε 518 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 170 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (688 εκατ. ευρώ). Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για τον Δεκέμβριο ανήλθαν σε 1.067 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 314 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Η εικόνα στις δαπάνες

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2017 ανήλθαν στα 55.515 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1.749 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (57.265 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 49.565 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 949 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 κατά 1.118 εκατ. ευρώ. Έχουν καταβληθεί επιπλέον 550 εκατ. ευρώ για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, 25 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 774 εκατ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα, 476 εκατ. ευρώ για δαπάνη παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας και 315 εκατ. ευρώ για δαπάνη επιστροφής κρατήσεων υγειονομικής περίθαλψης.
Οι δαπάνες του ΠΔΕ διαμορφώθηκαν σε 5.950 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση έναντι του στόχου κατά 800 εκατ. ευρώ.
Ειδικά για τον Δεκέμβριο, oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 9.611 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 18 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 6.719 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 36 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου. Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2.892 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 18 εκατ. ευρώ.

* Δείτε αναλυτικά στοιχεία στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.

 http://air.euro2day.gr/media/files/1471415-budjet.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου