Σελίδες

Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

Οι προβλέψεις του 2019 και μεγάλοι πονοκέφαλοι του ΥΠΟΙΚ

Οι προβλέψεις του 2019 και μεγάλοι πονοκέφαλοι του ΥΠΟΙΚ

Από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2019 θα εξαρτηθεί και το αν θα υπάρξουν φορολογικές ελαφρύνσεις μέσα στο 2019.
«Βουτιά» στα νούμερα του κρατικού προϋπολογισμού περιμένει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εν μέσω θέρους καθώς με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξόδου από το μνημόνιο θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα φλέγοντα θέματα που συνδέονται με την  «επόμενη ημέρα» των μνημονίων.
Από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2019 –οι οποίες θα πρέπει να συζητηθούν με τους εκπροσώπους των θεσμών στο πλαίσιο της πρώτης μεταμνημονιακής αποστολής η οποία αναμένεται τον Σεπτέμβριο- θα εξαρτηθεί και το αν θα υπάρξουν φορολογικές ελαφρύνσεις μέσα στο 2019 αλλά και το αν θα βρεθεί η οικονομική φόρμουλα ώστε να «παγώσει» η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις τουλάχιστον μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές.
Ουσιαστικά, το οικονομικό επιτελείο αναζητεί τη «συνταγή» που θα μπορέσει να καλύψει τρεις στόχους:
1.      Να μην δημιουργήσει στις αγορές την εντύπωση ότι η Ελλάδα υπαναχωρεί από τις δεσμεύσεις της μόλις λίγες εβδομάδες μετά την έξοδο από τα μνημόνια. Έτσι, με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που θα πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, θα πρέπει με πειστικό τρόπο να προκύπτει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 δεν πρόκειται να υποχωρήσει κάτω από 3,5% του ΑΕΠ.
2.      Να μην βγάλει… ψεύτη τον πρωθυπουργό ο οποίος έχει υποσχεθεί φορολογικές ελαφρύνσεις τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ μέσα στο 2019. Αυτό το ποσό θα μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο αν ο προϋπολογισμός του 2019 κλείσει με υπεραπόδοση. Με το μεσοπρόθεσμο, ο πήχης έχει μπει κοντά στο 4% του ΑΕΠ γεγονός που σημαίνει ότι προκύπτει δημοσιονομικός χώρος της τάξεως των 850-900 εκατ. ευρώ. Ήδη στο οικονομικό επιτελείο συζητούν το ενδεχόμενο κάποιες από τις φορολογικές ελαφρύνσεις που είναι προγραμματισμένες να προχωρήσουν από την 1/1/2020 (ταυτόχρονα δηλαδή με τη μείωση του αφορολογήτου) να έρθουν έναν χρόνο νωρίτερα. Ο κατάλογος των εναλλακτικών προκύπτει ελαφρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ (περίπου 70 ευρώ ανά ιδιοκτήτη), μείωση του βασικού συντελεστή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος από το 22% στο 20% (ή μεταβατικά στο 21%) και κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους όσους εμφανίζουν αποδοχές έως και 30.000 ευρώ τον χρόνο.
3.      Να βρει μια πειστική συνταγή για να παγώσει την περικοπή των συντάξεων. Η ανάλυση των αριθμών δείχνει ότι ουσιαστικά το υπουργείο Οικονομικών ψάχνει ένα δις. ευρώ για να παγώσει την περικοπή των συντάξεων κατά τουλάχιστον έξι μήνες. Ο λόγος είναι ο εξής: Το συνολικό κόστος από την περικοπή των συντάξεων ανέρχεται στα 2,7 δις. ευρώ σε ετήσια βάση. Έτσι, η εξάμηνη παράταση περιορίζει το κόστος στα 1,35 δις. ευρώ. Ωστόσο, το καθαρό κόστος του μέτρου περιορίζεται στο 1 δις. ευρώ επειδή αν παγώσει η μείωση των συντάξεων δεν θα περιοριστούν και τα φορολογικά έσοδα από την απώλεια του φόρου εισοδήματος των συνταξιούχων. Το ένα δις. ευρώ, στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν ότι μπορεί να το βρουν παγώνοντας τα αντίμετρα. Για παράδειγμα, κοντά στα 500 εκατ. ευρώ μπορούν να εξοικονομηθούν από τη μετάθεση για τον Ιούλιο και της μείωσης της συμμετοχής στα φάρμακα αλλά και της καταβολής του επιδόματος στέγασης. Επίσης, άλλα 300 εκατ. ευρώ μπορούν να εξοικονομηθούν από τη μη αύξηση των δαπανών του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού αλλά και από τη στάση που θα τηρήσουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί. Αν επιμείνουν ότι η μείωση των συντάξεων δεν μπορεί να ανασταλεί επειδή αποτελεί συμφωνημένη «μεταρρύθμιση» τότε μπορεί αυτό να αποτελέσει και την απαρχή πολιτικών εξελίξεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου