Στα χαρτιά ακόμη το... μισό ασφαλιστικό
Οι ασφαλισμένοι ταλαιπωρούνται, όχι από αυτές καθαυτές τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά από τη μη έκδοση των απαραίτητων διευκρινίσεων και οδηγιών από το υπουργείο Εργασίας.
Δύο χρόνια και 230 νομοθετήματα μετά (νόμους, υπουργικές αποφάσεις ή εγκυκλίους που διευκρινίζουν, συμπληρώνουν ή τροποποιούν την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2016), και όμως ακόμη εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται, όχι από αυτές καθαυτές τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά από τη μη έκδοση των απαραίτητων διευκρινίσεων και οδηγιών από το υπουργείο Εργασίας. Κάποιες αφορούν τους όρους και τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, με αποτέλεσμα να περιμένουν –μάταια– χιλιάδες ασφαλισμένοι την έκδοση της σύνταξής τους, ενώ σε… αναμονή βρίσκονται και εκατοντάδες χιλιάδες μη μισθωτοί, κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι για προβλήματα που έχουν ανακύψει στον υπολογισμό των εισφορών τους. Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα, με τη βοήθεια του δικηγόρου Δημήτρη Μπούρλου, που διαθέτει μεγάλη εμπειρία στα ασφαλιστικά θέματα, τις βασικές εκκρεμότητες του νόμου 4387/2016, 26 μήνες μετά την ψήφισή του, που ταλαιπωρούν τους ασφαλισμένους, προκαλούν σύγχυση και εκνευρισμό αλλά και δυσχεραίνουν τη δουλειά των εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
Ο ενιαίος κανονισμός
Ισως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αλλά και μελλοντικά «αγκάθια» για τη λειτουργία του υπερ-ταμείου είναι η μη έκδοση του ενιαίου κανονισμού ασφάλισης και του ενιαίου κανονισμού παροχών. Μάλιστα, η έκδοση του κανονισμού κάθε άλλο παρά «ανώδυνη» θα είναι για τους ασφαλισμένους, καθώς αναμένονται αλλαγές κυρίως στο ύψος των παροχών που δίνει το Ταμείο, όπως επίδομα ασθενείας ή έξοδα κηδείας, αλλά και στις διαδικασίες χορήγησης παροχών, όπως αναπηρικά επιδόματα ή επίδομα εργατικού ατυχήματος.
Από την 1η Ιανουαρίου 2017 εκκρεμεί και η νομοθέτηση ενιαίων διατάξεων για την αναπηρία. Το σχετικό πόρισμα έχει ολοκληρωθεί από το 2016, όμως ακόμη οι ενιαίοι όροι για συνταξιοδότηση, επιδόματα αλλά και ειδικές παροχές για τα άτομα με αναπηρία δεν έχουν θεσπιστεί.
Στον αέρα βρίσκονται και όσοι αναμένουν δεύτερη σύνταξη, γιατί δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη για τις νέες απονομές, ούτε το πώς θα θεμελιώνεται το δικαίωμα ούτε το πως θα υπολογίζεται. Στην ίδια κατηγορία, συγκαταλέγονται και οι περιπτώσεις που η απονομή της πρώτης σύνταξης έχει γίνει πριν από την εφαρμογή του νόμου του 2016. Διευκρινίσεις απαιτούνται και στις περιπτώσεις παράλληλου χρόνου ασφάλισης ώστε να γίνει γνωστό πως θα υπολογιστεί ο επιπλέον χρόνος, τόσο στις περιπτώσεις απονομών πριν από τον Μάιο του 2016 όσο και στις περιπτώσεις απονομών μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, όταν υπάρχει ασφάλιση μετά τη συνταξιοδότηση.
Αγνωστος παραμένει ακόμη και ο τρόπος υπολογισμού ή και επανυπολογισμού των συντάξεων των βουλευτών, ενώ προβλήματα υπάρχουν στον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΣΤΑΤ, στις περιπτώσεις ασφαλισμένων που έχουν χρόνο ασφάλισης μόνο πριν από το 2002.
Ενα θέμα που προκαλεί απόλυτη σύγχυση στα λογιστήρια επιχειρήσεων είναι αν πρέπει να ενεργοποιηθεί η παρακράτηση εισφορών στις περιπτώσεις τίτλων κτήσης (αποδείξεις δαπανών), καθώς δεν έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση. Υπουργική απόφαση απαιτείται ακόμη και για την περίπτωση διχογνωμίας μεταξύ επιχείρησης και επαγγελματία για τη διαδικασία ασφάλισης με μπλοκάκια.
Οι εισφορές
Στο πεδίο των εισφορών για τους μη μισθωτούς, τα προβλήματα εξακολουθούν να είναι πολλά. Για παράδειγμα, δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί ο χρόνος επιστροφής εισφορών στις περιπτώσεις που υπήρξε πρόσθετη καταβολή, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη υποχρέωση, λόγω λάθους στα ειδοποιητήρια. Δεν προβλέπεται καν κάποια διαδικασία διόρθωσης ειδοποιητηρίων όταν το αναγραφόμενο ποσό δεν απεικονίζει την πραγματική υποχρέωση.
Υπάρχει, επίσης, εκκρεμότητα για τις εισφορές ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ, οι οποίοι ήταν σε καθεστώς προαιρετικής ασφάλισης, καθώς δεν έχουν λάβει ειδοποιητήρια, όπως ειδοποιητήρια δεν έχουν λάβει και εκατοντάδες χιλιάδες αυτοαπασχολούμενων, κυρίως επιστημόνων, για τις εισφορές επικούρησης και εφάπαξ, από την 1η Ιανουαρίου 2017.
Επίσης, χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες με παράλληλη μισθωτή απασχόληση δεν γνωρίζουν πότε θα ολοκληρωθεί η εκκαθάριση των εισφορών 2017.
Διοικητικό χάος στον ΕΦΚΑ δύο χρόνια μετά την ίδρυσή του
Αλαλούμ στη στελέχωση, δυσλειτουργίες ακόμη και στην προμήθεια αναλώσιμων υλικών, προβλήματα και με την καθαριότητα των εργασιακών χώρων, αλλά και αδυναμία συντονισμού των πληροφοριακών συστημάτων καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στον ΕΦΚΑ, δύο χρόνια και δύο μήνες μετά την ίδρυσή του. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, δυσλειτουργίες υπάρχουν στις προμήθειες αναλώσιμων υλικών, στην επισκευή μηχανημάτων, ακόμη και στη λειτουργία των συστημάτων θέρμανσης - ψύξης, που έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία διοικητικού χάους. Προβλήματα υπάρχουν ακόμη και στη στελέχωση των υπηρεσιών, καθώς από το 2011 έως και σήμερα οι υπηρετούντες υπάλληλοι του ΕΦΚΑ στην Αττική έχουν μειωθεί στο 1/3 λόγω συνταξιοδότησης ή μετατάξεων. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν πως η διοίκηση υιοθέτησε την πρακτική να τοποθετεί προϊσταμένους από άλλους οργανισμούς οι οποίοι δεν γνωρίζουν το νομοθετικό πλαίσιο. Βέβαια, το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα είναι η ενοποίηση και η εναρμόνιση των πληροφοριακών συστημάτων των Ταμείων που ενσωματώθηκαν στον ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται όλα τα γνωστά προβλήματα στο μητρώο ασφαλισμένων, αλλά και στην έκδοση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου