Σελίδες

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Νέο νομοσχέδιο Υπ. Οικ.: Η Ειδική Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους

Νέο νομοσχέδιο Υπ. Οικ.: Η Ειδική Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους




ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ TOY ΚΡΑΤΟΥΣ

Αριθμ. 246/21/2018

ΕΚΘΕΣΗ
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος)

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «I) Κεντρικά Αποθετήρια Τίτλων, II) Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (EE) 2016/2258 και άλλες διατάξεις, και III) Λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών».

Α. Με τις διατάξεις του υπόψη νομοσχεδίου, το οποίο αποτελείται από τρία (3) Μέρη. προβλέπονται μεταξύ άλλων, τα εξής:

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τα Κεντρικά Αποθετήρια Τίτλων κατά την έννοια του Κανονισμού (ΕΕ)909/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, τα οποία είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα και αδειοδοτούνται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Από τις ρυθμίσεις του υπό ψήφιση Μέρους εξαιρούνται, το Σύστημα Παρακολούθησης Συναλλαγών επί Τίτλων σε λογιστική μορφή και η Τράπεζα της Ελλάδος ως διαχειριστής του. Ειδικότερα:

α. Παρατίθενται οι έννοιες των όρων που αναφέρονται στο υπό ψήφιση Μέρος για την εφαρμογή του. όπως «Εγγεγραμμένος διαμεσολαβητής» «Συλλογικός λογαριασμός αξιών αποθετηρίου», «Συλλογικός λογαριασμός αξιών διαμεσολαβητή» κ.λπ.

β. Ορίζονται ειδικές διατάξεις για την αδειοδότηση και τους όρους λειτουργίας των κεντρικών αποθετηρίων τίτλων (λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας μετά από άδεια της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και οι μετοχές τους είναι ονομαστικές), καθώς και για την αρχική καταχώριση κινητών αξιών σε λογιστική μορφή σε κεντρικό αποθετήριο τίτλων.

γ. Επικαιροποιούνται οι ειδικές διαδικασίες αποϋλοποίησης και η αναγκαστική εκποίηση μετοχών λόγω μη εμφάνισης δικαιούχων ή εταιρικών πράξεων.

δ. Ορίζονται οι υπηρεσίες καταχώρισης για μη εισηγμένες κινητές αξίες,

ε. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο καταχώρισης των εμπράγματων δικαιωμάτων επί κινητών αξιών. 

στ. Θεσπίζονται ειδικές προστατευτικές διατάξεις για τους επενδυτές που τηρούν κινητές αξίες σε συλλογικό λογαριασμό αξιών.

ζ. Ορίζεται η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ως αρμόδια αρχή για την αδειοδότηση και την εποπτεία των εγκατεστημένων στην Ελλάδα κεντρικών αποθετηρίων τίτλων και παρατίθενται οι αρμοδιότητές της.

η. Προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις και μέτρα για τις περιπτώσεις παραβάσεων ρυθμίσεων σχετικά με τα Κεντρικά Αποθετήρια Τίτλων.

Μεταξύ άλλων, προβλέπεται σε περίπτωση νομικού προσώπου η επιβολή χρηματικού προστίμου έως 20 εκατομμύρια ή έως 10% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών, και έως 5 εκατομμύρια, σε περίπτωση φυσικού προσώπου. [Σήμερα προβλέπεται η επιβολή προστίμου μέχρι 500 χιλ. ευρώ σε περίπτωση παράβασης σχετικών διατάξεων ή του κανονισμού λειτουργίας του Συστήματος Αυλών Τίτλων (Σ.Α.Τ.) από τα πρόσωπα που έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε αυτό], κ.λπ. (άρθρα 1-30)

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

1. Εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με τις διατάξεις της Οδηγίας (EE) 2016/2258 του Συμβουλίου της 6'ls Δεκεμβρίου 2016 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ, όπως ισχύει, όσον αφορά την πρόσβαση των φορολογικών αρχών σε πληροφορίες για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Ειδικότερα:

α. Θεσπίζεται η πρόσβαση της Φορολογικής Διοίκησης και εν γένει των φορολογικών αρχών στους μηχανισμούς, τις διαδικασίες, τα έγγραφα και τις πληροφορίες που προβλέπονται στα άρθρα 13, 14 παρ.4, 20, 21 και 30 του ν.4557/2018.

β. Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για την έκδοση κανονιστικών διοικητικών πράξεων με τις οποίες δύναται να ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα πρόσβασης των ανωτέρω αρχών στους προαναφερόμενους μηχανισμούς, διαδικασία, έγγραφα και πληροφορίες.

2. Επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις σε ρυθμίσεις του ν.4428/2016, αναφορικά με την Αυτόματη Ανταλλαγή Πληροφοριών Χρηματοοικονομικών Λογαριασμών. (άρθρα 31-34)

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ

Με τις διατάξεις του τρίτου μέρους του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών. Ειδικότερα:

1. Απαλλάσσεται από το φόρο ποσοστό 65% της πτητικής αποζημίωσης που καταβάλλεται στους πιλότους της πολιτικής αεροπορίας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. (άρθρο 35)

2. Διενεργείται άμεσα, με την επιφύλαξη των περί παραγραφής διατάξεων, η επιστροφή του σχετικού φόρου σε εκκρεμείς, κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, υποθέσεις ελέγχου επιστροφής φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων ή φόρου προστιθέμενης αξίας φυσικών προσώπων ή νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, εφόσον το συνολικώς αιτηθέν ποσό των εκκρεμών αιτήσεων ανέρχεται μέχρι του ύψους των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, ανά φορολογία και ανά δικαιούχο. (άρθρο 36)

3. Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης του προβλεπόμενου, πιστοποιητικού της Φορολογικής Διοίκησης, για μεταβίβαση συγκεκριμένου ακινήτου, με παρακράτηση και απόδοση του συνολικά οφειλόμενου ποσού κύριων και πρόσθετων φόρων και προσαυξήσεων για όλα τα ακίνητα του υπόχρεου. (άρθρο 37)

4. Απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α, για το έτος 2018, τα δικαιώματα επί του συνόλου της ακίνητης περιουσίας των θανόντων εξαιτίας των πυρκαγιών που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018. (άρθρο 38)

5. Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση της αριθμ. Φ. 11321/ οικ.42090/959/1.8.2018 απόφασης της Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που χορηγήθηκε σε πυρόπληκτους συνταξιούχους περιοχών της Περιφέρειας Αττικής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 (δυο ακαθάριστες μηνιαίες συντάξεις μηνός Ιουλίου 2018) παρέχεται και σε πρόσωπα της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4387/2016 (όσοι δικαιούνται πολεμική σύνταξη ή σύνταξη ανάπηρου πολίτη ειρηνικής περιόδου ή σύνταξη Εθνικής Αντίστασης ΟΕΑ, κ.λπ.). (άρθρο 39)

6. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν.4270/2014. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

α. ορίζεται ότι, από 1.1.2019 και εφεξής, τυχόν αδιάθετο υπόλοιπο κατατίθεται, σε λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος,

β. επαναδιατυπώνεται το περιεχόμενο του άρθρου 156 του ν.4270/2014 αναφορικά με το Λογιστικό Σχέδιο της Γενικής Κυβέρνησης, προκειμένου να εναρμονισθεί με την ορολογία του νέου Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης, που θεσπίστηκε με το π.δ. 54/2018. (άρθρο 40)

7. Επανακαθορίζονται η σύνθεση (συμμετέχει εφεξής και ο προϊστάμενος του Αυτοτελούς Τμήματος Έκτακτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων), οι αρμοδιότητες και ο τρόπος λειτουργίας της ΕΔΕΛ σε εναρμόνιση με το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Οικονομικών (Π.Δ. 142/2017). (άρθρο 41)

8. Τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του ν.4549/2018 βάσει του οποίου, ο Υπουργός Οικονομικών παρέχει με απόφαση του την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου προς ημεδαπά ή αλλοδαπά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οργανισμούς ή κοινοπραξίες αυτών και οργανισμούς δημοσίου δικαίου για δάνεια, εγγυητικές επιστολές, αντεγγυήσεις, πιστώσεις και κάθε άλλο χρηματοδοτικό μέσο που χορηγούν υπέρ ιδιωτικών επιχειρήσεων, επαγγελματιών και συνεταιριστικών οργανώσεων καθώς και κρατικών φορέων δημοσίου ή ιδιωτικού ή μικτού δικαίου. Ειδικότερα:

προβλέπεται η παροχή εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου υπέρ κρατικών φορέων δημοσίου ή ιδιωτικού ή μικτού δικαίου εφόσον η παρεχόμενη εγγύηση δεν συνιστά κρατική ενίσχυση ή, σε περίπτωση που συνιστά κρατική ενίσχυση με τη μορφή εγγύησης, μόνο αν πληρούνται οι προϋποθέσεις του σχετικού ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων, ιδίως δε κρατικών φορέων δημοσίου, ιδιωτικού ή μικτού δικαίου,
επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του ακριβούς ποσοστού της προμήθειας ασφαλείας υπέρ του Δημοσίου για τις Μεγάλες Επιχειρήσεις, παραπέμποντας εφεξής στην εγκεκριμένη, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεθοδολογία υπολογισμού του στοιχείου ενίσχυσης των κρατικών ενισχύσεων σε εταιρείες. (Σήμερα η σχετική μεθοδολογία υπολογισμού καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών). (άρθρο 42)

9. Καταβάλλεται αποζημίωση, το ύψος της οποίας καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, στα μέλη των συλλογικών οργάνων που συγκροτήθηκαν με αποφάσεις των οικείων Υπουργών κατά τα έτη 2016 και 2017, για την επισκόπηση δαπανών στα Υπουργεία και τους εποπτευόμενους φορείς τους, στα πλαίσια του προγράμματος οικονομικής πολιτικής.
Η προκαλούμενη δαπάνη θα καλυφθεί αποκλειστικά από πόρους της Υπηρεσίας Υποστήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (SRSS), οι οποίοι προορίζονταν ειδικά για το σκοπό αυτό.
(άρθρο 43)

10. Ρυθμίζονται ζητήματα μισθολογικής κατάταξης των μετατασσομένων υπαλλήλων από κατώτερη σε ανώτερη κατηγορία εκπαίδευσης και ειδικότερα προβλέπεται ότι, ως χρόνος υπηρεσίας για τη μισθολογική κατάταξη και περαιτέρω εξέλιξή τους λαμβάνεται υπόψη το σύνολο της υπηρεσίας που είχε διανυθεί και λαμβανόταν υπόψη για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη στα Μ.Κ. της κατώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας. (άρθρο 44)

11.α. Προβλέπεται η χορήγηση, από 1-9-2018. της προσωπικής διαφοράς της παρ.1 του άρθρου 27 του ν.4354/2015, όπως αυτή διαμορφώθηκε κατ' εφαρμογή tow διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν.4024/2011. σε όλους τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, συμπεριλαμβανομένων των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ.Α.), που έχουν διοριστεί ή μεταταχθεί μετά την 1-11-2011 έως και την ημερομηνία δημοσίευσης του υπό ψήφιση νόμου, στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευομένων από αυτό Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΑ.ΣΤΑΤ.), της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθώς επίσης και ως διοικητικό προσωπικό στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Ν.Σ.Κ.).

β. Ορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της εν λόγω προσωπικής διαφοράς και αναφέρεται ρητά ότι δεν είναι δυνατή η αναδρομική λήψη διαφοράς αποδοχών για το χρονικό διάστημα πραγματικής υπηρεσίας πριν την 1-9-2018.

γ. Προβλέπεται επίσης ο συμψηφισμός της παραπάνω προσωπικής διαφοράς με κάθε άλλη προσωπική διαφορά που έχει χορηγηθεί στους εν λόγω υπαλλήλους δυνάμει άλλων διατάξεων και καθορίζονται οι εξαιρέσεις από τις εν λόγω ρυθμίσεις. (άρθρο 45)

12. Ορίζεται ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών του αιτούντος Υπηρεσίας, στην οποία έχουν βεβαιωθεί τα χρέη του αιτούντα, ή υπάλληλος νομίμως εξουσιοδοτημένος από αυτόν, ο)ς ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου για τις περιπτώσεις εξέτασης και εκδίκασης σε πρώτο βαθμό ενώπιον του αρμόδιου Ειρηνοδικείου των αιτήσεων για τη ρύθμιση οφειλών φυσικών προσώπων που στερούνται πτωχευτικής ικανότητας υπό την έννοια του άρθρου 2 του ν.3588/2007 και έχουν περιέλθει, χωρίς δόλο, σε μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών τους. Προβλέπεται ωστόσο η δυνατότητα εκπροσώπησης, σε ειδικές όμως περιπτώσεις, από μέλος του Ν.Σ.Κ. και εφόσον αυτό ζητηθεί από την αρμόδια οικονομική αρχή. (άρθρο 46)


https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου