Σελίδες

Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018

Χρηστικά…Παραγράφονται και οι φορολογικοί έλεγχοι!

Πώς οι αποφάσεις του ΣτΕ και του Ν.Σ.Κ. αφόπλισαν κυριολεκτικά το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου


Δεν ελέγχονται οι πλούσιοι

Ανησυχητική μείωση του αριθμού των φορολογικών ελέγχων σε πλούσιους φορολογούμενους καταγράφουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ενώ φυσικό επακόλουθο είναι και η δραματική μείωση των προστίμων που επιβάλλονται.
Αιτία είναι οι αποφάσεις των δικαστηρίων για την παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων, που άφησαν σχεδόν χωρίς αντικείμενο τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
Με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ο χρόνος της στη διάρκεια του οποίου μπορούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες να πραγματοποιήσουν φορολογικούς ελέγχους περιορίστηκε αυστηρά στην πενταετία, με ορισμένες εξαιρέσεις.
Το γεγονός αυτό, αφόπλισε κυριολεκτικά το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου(Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.), το οποίο έμεινε χωρίς φορολογικό αντικείμενο, όπως αποτυπώνεται στα αποτελέσματα των φορολογικών ελέγχων.
Μάλιστα, ακόμα και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ολοκληρώνονται οι έλεγχοι και επιβάλλονται τα αναλογούντα πρόστιμα, κατόπιν ακυρώνονται από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή από τα δικαστήρια.
Η κανονική περίοδος παραγραφής είναι πενταετής και «μετράει» από τη λήξη του έτους, στο οποίο πρέπει να υποβληθεί η σχετική φορολογική δήλωση. Στην ουσία είναι 5+1 έτη και συγκεκριμένα για τις χρήσεις 2006, 2007, 2008, 2009 και 2010 (οικονομικά έτη 2007, 2008, 2009, 2010 και 2011), το δικαίωμα του Δημοσίου για έκδοση οριστικών πράξεων σε βάρος του παραγράφηκε την 31/12/2012, 31/12/2013, 31/12/2014, 31/12/2015 και 31/12/2016, αντίστοιχα.
Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής, πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι τραπεζικές καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού. Αν βρεθούν αδήλωτες καταθέσεις σε τράπεζες του εξωτερικού, η Εφορία μπορεί να διενεργήσει έλεγχο για μια δεκαετία πίσω.
Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Για την περίπτωση που υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση, αναμένεται η τελική γνωμοδότηση της ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Λίγοι έλεγχοι, ελάχιστα τα πρόστιμα

Στο πλαίσιο αυτό, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι έλεγχοι που πραγματοποίησε το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2018 ανήλθαν στο 43,6% του συνόλου των ελέγχων που είχαν προγραμματιστεί για το 2018 ενώ κατά την ίδια περίοδο, τα ποσά των φόρων και των προστίμων που βεβαιώθηκαν από τους ελέγχους ανήλθαν μόλις στο 2,6% του συνολικού ετήσιου στόχου που έχει τεθεί με το επιχειρησιακό σχέδιο της Α.Α.Δ.Ε. για όλο το 2018.
Ακόμη, σε σύγκριση με το πρώτο οκτάμηνο του 2017 οι έλεγχοι του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ήταν μειωμένοι κατά 10,78%, ενώ τα ποσά των φόρων και των προστίμων που βεβαιώθηκαν από την υπηρεσία αυτή ήταν μειωμένα κατά 85,7%!
Συγκεκριμένα στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2018, τα 11 Τμήματα Ελέγχου του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.:
  • Ολοκλήρωσαν τη διενέργεια 240 ελέγχων σε φυσικά πρόσωπα με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, τη στιγμή που για όλο το 2018 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη διενέργεια 550 ελέγχων σε φορολογούμενους αυτής της κατηγορίας, σύμφωνα με τον στόχο που έχει θέσει η Α.Α.Δ.Ε. στο επιχειρησιακό της σχέδιο. Δηλαδή, στο πρώτο οκτάμηνο του τρέχοντος έτους οι ελεγκτές του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. ολοκλήρωσαν μόνο το 43,63% των ελέγχων που οφείλουν να έχουν πραγματοποιήσει καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
  • Βεβαίωσαν ποσά φόρων και προστίμων συνολικού ύψους μόλις 13,06 εκατ. ευρώ στα 240 φυσικά πρόσωπα με μεγάλο πλούτο τα οποία έλεγξαν, ενώ, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Α.Α.Δ.Ε. για το τρέχον έτος, έως το τέλος Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχουν βεβαιώσει συνολικά 500 εκατ. ευρώ από τους ελέγχους σε πλούσιους φορολογούμενους.  Ουσιαστικά στους πρώτους 8 από τους 12 συνολικά μήνες του 2018, οι ελεγκτές του Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. καταλόγισαν ποσά φόρων και προστίμων που αντιστοιχούν μόλις στο 2,6% του στόχου που έχει τεθεί και για τους 12 μήνες του έτους.
Επίσης τα βεβαιωθέντα ποσά φόρων και προστίμων από το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. κατά το οκτάμηνο του 2018 είναι μειωμένα κατά 85,7% ή κατά 78,28 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με αυτά που βεβαιώθηκαν στο πρώτο οκτάμηνο του 2017. Συγκεκριμένα, στο πρώτο οκτάμηνο του 2018 το Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. βεβαίωσε – όπως ήδη αναφέραμε – φόρους και πρόστιμα συνολικού ύψους μόλις 13,06 εκατ. ευρώ, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2017 είχε βεβαιώσει φόρους και πρόστιμα ύψους 91,34 εκατ. ευρώ.

Παράταση προθεσμιών Νέες ημερομηνίες καταβολής οφειλών για Ζάκυνθο και Μαντούδι

Παράταση προθεσμιών

Νέες ημερομηνίες καταβολής οφειλών για Ζάκυνθο και Μαντούδι

Προθεσμία έως τις 28 Ιανουαρίου 2019 θα έχουν οι σεισμοπαθείς και έως την 1η Απριλίου 2019 οι πλημμυροπαθείς

Νέες ημερομηνίες καταβολής οφειλών για Ζάκυνθο και Μαντούδι | tanea.gr
TANEA Team
Παρατείνονται έως τις 28 Ιανουαρίου 2019 οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων με κύρια κατοικία ή εγκατάσταση στο νησί της Ζακύνθου, που επλήγη από τον ισχυρό σεισμό, που σημειώθηκε στις 26 Οκτωβρίου. Αυτό προβλέπεται σε απόφαση της υφυπουργού Οικονομικών, Κατερίνας Παπανάτσιου, για τη στήριξη των πολιτών και του επιχειρηματικού κόσμου της Ζακύνθου.
Ειδικότερα, με απόφαση της κ. Παπανάτσιου, λαμβάνονται τα παρακάτω μέτρα:
– Παρατείνονται έως και τις 28-1-2019 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων με κύρια κατοικία ή εγκατάσταση (έδρα) στην Περιφερειακή Ενότητα Ζακύνθου της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, που λήγουν ή έληξαν από 26/10/2018 μέχρι και τις 28/1/2019.
Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων-διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
– Αναστέλλεται έως και τις 28-1-2019 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων στις 26-10-2019 οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.
Παράλληλα, σημειώνεται ότι με σχετική απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, στις 30/10/2018, παρατείνεται -για τα ανωτέρω πρόσωπα και οντότητες- η υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ που θα υποβάλλονταν στις 31/10/2018 και η καταβολή των τυχόν αναλογούντων ποσών.
Παράταση προθεσμιών και για το Μαντούδι
Με άλλη απόφαση της κ. Παπανάτσιου παρατείνονται έως την 1η Απριλίου 2019 οι προθεσμίας καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων που επλήγησαν από τις ισχυρές βροχοπτώσεις στο Μαντούδι Ευβοίας μετά τις 29/9.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση προβλέπονται τα ακόλουθα:
– Παρατείνονται μέχρι και την 1η Απριλίου 2019 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων με κύρια κατοικία ή εγκατάσταση (έδρα) στις Δημοτικές Ενότητες Κηρέως, Ελυμνίων και Νηλέως του Δήμου Λίμνης-Μαντουδίου-Αγίας Άννας της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας που λήγουν ή έληξαν από τις 29/9/2018 μέχρι και την 1η Απριλίου 2019. Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα, παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων-διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
– Αναστέλλεται μέχρι και την 1η Απριλίου 2019 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων στις 29/9/2019 οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.

Μετά από διασταυρώσεις ΑΑΔΕ: Θα ενταθούν οι έλεγχοι για τα εισοδήματα από Airbnb Επιπλέον θα ζητηθεί από τις πλατφόρμες να διαγράφουν όσους δεν υποβάλλουν δηλώσεις στο μητρώο βραχυχρόνιας μίσθωσης

Μετά από διασταυρώσεις

ΑΑΔΕ: Θα ενταθούν οι έλεγχοι για τα εισοδήματα από Airbnb

Επιπλέον θα ζητηθεί από τις πλατφόρμες να διαγράφουν όσους δεν υποβάλλουν δηλώσεις στο μητρώο βραχυχρόνιας μίσθωσης

ΑΑΔΕ: Θα ενταθούν οι έλεγχοι για τα εισοδήματα από Airbnb | tanea.gr
TANEA Team
Διασταυρώσεις σχεδιάζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για να εντοπίσει όσους αποκτούν εισοδήματα από μισθώσεις ακινήτων τύπου Airbnb αλλά εξακολουθούν να μην τα δηλώνουν στο ηλεκτρονικό μητρώο βραχυχρόνιας μίσθωσης. Παράλληλα η ΑΑΔΕ θα ζητήσει από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης να διαγράφουν όσους δεν υποβάλλουν δηλώσεις στο μητρώο.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΑΔΕ προχωρεί στις ακόλουθες κινήσεις:
– Στοχευμένους ελέγχους από εφοριακούς, που ψάχνουν καταχωρήσεις ακινήτων στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια οι ελεγκτές θα εξετάζουν αν έχει δηλωθεί το ακίνητο και η ενοικίαση στο Μητρώο Ακινήτων.
– Μόλις τελειώσει η διορία για οριστικοποίηση από τους διαχειριστές ακινήτων των δηλώσεων τους στο Μητρώο Ακινήτων (στις 30 Νοεμβρίου) η ΑΑΔΕ θα ζητήσει από τις πλατφόρμες διαμοιρασμού να διαγράψουν όσους δεν έχουν κάνει τη δήλωση.
– Εξετάζεται, παράλληλα, η δυνατότητα δημιουργίας μηχανισμού («search robot») προκειμένου να γίνονται αυτόματες διασταυρώσεις που θα ελέγχουν παράλληλα αν τυχόν τα ακίνητα που ενοικιάζονται με βραχυχρόνιες μισθώσεις παρέχουν και άλλες υπηρεσίες εκτός από διαμονή και κλινοσκεπάσματα (πχ πρωινό, ξεναγήσεις κλπ) προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς ΦΠΑ. Ήδη η Πορτογαλία έχει και χρησιμοποιεί ένα αντίστοιχο σύστημα, και η ΑΑΔΕ έχει ζητήσει την σχετική τεχνογνωσία.
Μιλώντας στο 19ο Συνέδριο για την Αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας – Prodexpo, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής υπογράμμισε την διάθεση συνεργασίας των ελεγκτικών μηχανισμών όλων των χωρών. Όπως τόνισε υπάρχει μια κατανόηση της ανάγκης για συνολική δράση σε επίπεδο Ευρωπαικής Ενωσης. Σε ότι αφορά τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων ο Γ. Πιτσιλής είπε ότι υπάρχει ήδη διάλογος με την ΑΑΔΕ και ότι είναι σημαντικό να καταλάβουν ότι δεν πρέπει να δίνουν την εντύπωση ότι ανέχονται τη φοροδιαφυγή. Ο πρώτος τρόπος να το δείξουν είναι να διαγράφουν από την πλατφόρμα όσους δεν συμμορφώνονται με τη νομοθεσία.

Μείωση λόγω συμψηφισμών Στα 2,6 δις τα κρατικά φέσια το Σεπτέμβριο

Μείωση λόγω συμψηφισμών

Στα 2,6 δις τα κρατικά φέσια το Σεπτέμβριο

Οι επιστροφές φόρου που εκκρεμούν ανέρχονται στα 699 εκατ. ευρώ από 1,062 δις. ευρώ που ήταν τον Αύγουστο (μείωση 363 εκατ. ευρώ)

Στα 2,6 δις τα κρατικά φέσια το Σεπτέμβριο | tanea.gr
TANEA Team
Στα 2,612 δις. ευρώ περιορίστηκαν στο τέλος Σεπτεμβρίου οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρου, από 3,023 δις. ευρώ που είχαν διαμορφωθεί στο τέλος Αυγούστου.
Η μείωση κατά 411 εκατ. ευρώ των οφειλών του Δημοσίου μέσα σε ένα μήνα οφείλεται κυρίως στους αυτόματους συμψηφισμούς φόρου εισοδήματος με τις οφειλές του ΕΝΦΙΑ που πραγματοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων τον Σεπτέμβριο.
Οι επιστροφές φόρου που εκκρεμούν ανέρχονται στα 699 εκατ. ευρώ από 1,062 δις. ευρώ που ήταν τον Αύγουστο (μείωση 363 εκατ. ευρώ) .
Οι εκκρεμείς επιστροφές άμεσων φόρων περιορίστηκαν στα 489 εκατ. ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου από 858 εκατ. ευρώ που ήταν ένα μήνα νωρίτερα (μείωση 369 εκατ. ευρώ) ενώ αντίθετα αυξήθηκαν στα 73 εκατ. ευρώ οι εκκρεμείς επιστροφές από έμμεσους φόρους.

Ενδιάμεσες εκπτώσεις Ανοιχτά τα καταστήματα την Κυριακή – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Ενδιάμεσες εκπτώσεις

Ανοιχτά τα καταστήματα την Κυριακή – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας για τα καταστήματα που θα επιλέξουν να ανοίξουν αύριο Κυριακή 4 Νοεμβρίου, είναι από τις 11:00 το πρωί μέχρι και τις 18:00 το απόγευμα

Ανοιχτά τα καταστήματα την Κυριακή – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές | tanea.gr
TANEA Team
Ανοιχτά θα είναι την Κυριακή τα εμπορικά καταστήματα στο πλαίσιο των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας για τα καταστήματα που θα επιλέξουν να ανοίξουν αύριο Κυριακή 4 Νοεμβρίου, είναι από τις 11:00 το πρωί μέχρι και τις 18:00 το απόγευμα.
Η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική, όπως άλλωστε ενημερώνουν και τα μέλη τους οι κατά τόπους εμπορικοί σύλλογοι.
Η ενδιάμεση φθινοπωρινή περίοδος θα διαρκέσει έως το Σάββατο 10 Νοεμβρίου δίνοντας στους καταναλωτές την ευκαιρία για φθηνότερες αγορές και στους εμπόρους ελπίδα για αύξηση του τζίρου τους.
Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των προϊόντων και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Tι να προσέξουν οι καταναλωτές
Οδηγίες προς τους καταναλωτές προκειμένου να προστατευτούν από ενδεχόμενες ανακριβείς ή παραπλανητικές εκπτώσεις εξέδωσε η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, με αφορμή την έναρξη των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων αλλά και σε κάθε χρονική περίοδο κατά την οποία επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων ή η παροχή υπηρεσιών με μειωμένες τιμές, εφιστούμε την προσοχή του καταναλωτικού κοινού σχετικά με τα εξής:
Η ευκρινής αναγραφή της παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένη, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν (βάρος, όγκος, τεμάχιο κ.λπ.), ενώ προαιρετικά δίνεται η δυνατότητα στους καταστηματάρχες της παράλληλης αναγραφής και του ποσοστού έκπτωσης, προκειμένου η σύγκριση τους να είναι απλή και σαφής για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τον «Κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες», οι υπεύθυνοι των σημείων πώλησης θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, είτε αμέσως είτε εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος που τάσσεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Οι πρακτικές επικοινωνίας μειωμένης τιμής διενεργούνται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.
Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Αγνωστη ακόμα η επαγγελματική ασφάλιση στην Ελλάδα

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Η επαγγελματική ασφάλιση απαντά στην ανάγκη συμπληρωματικής ενίσχυσης της κοινωνικής ασφάλισης, συμφώνησαν στο σύνολό τους οι συμμετέχοντες σε ημερίδα για τη διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων που διοργάνωσε η Πειραιώς Asset Management ΑΕΔΑΚ.
Για να καταλήξουν, βέβαια, ότι όσο η ανασφάλεια αυξάνει, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη ισχυρής εποπτείας και συστηματικής διαχείρισης των κινδύνων. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το ενεργητικό των επαγγελματικών ταμείων εκτιμάται σε περίπου 3,6 τρισ. ευρώ.
Στην Ελλάδα, παρότι ο θεσμός υπάρχει από το 2002, λειτουργούν 18 Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), με περισσότερα από 150.000 μέλη και συνολικό ενεργητικό 1,2 δισ. ευρώ, ήτοι περίπου το 0,7% του ΑΕΠ. Υπέρ της λειτουργίας των επαγγελματικών ταμείων, συμπληρωματικά και ενισχυτικά της κοινωνικής ασφάλισης, τάχθηκε μάλιστα και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Δ. Λιάκος, επισημαίνοντας ότι τα ΤΕΑ μπορούν να μειώσουν τους κινδύνους του κεφαλαιοποιητικού συστήματος αν συνδυαστούν με το αναδιανεμητικό σύστημα, με τη συμμετοχή των εργοδοτών και εργαζομένων καθώς θα λειτουργήσουν έμμεσα, ως μέσο αύξησης της αποταμίευσης και εμβάθυνσης της εγχώριας κεφαλαιαγοράς. Βέβαια, ο κ. Λιάκος έσπευσε να αποσαφηνίσει ότι ο ρόλος τους μπορεί και πρέπει να είναι συμπληρωματικός, καθώς και ότι απαιτείται η κατάλληλη δέσμη κινήτρων, που θα προκύψει μέσα από επιστημονικό διάλογο αλλά και την απαραίτητη συνεννόηση των εμπλεκόμενων φορέων. Αλλαγές στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, με κανόνες που θα εγγυώνται την οικονομική ασφάλεια, τη διαφάνεια των επενδύσεων, καθώς και τη συνετή διαχείριση των κεφαλαίων, προανήγγειλε η γενική γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Στέλλα Βρακά, στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης της Κοινοτικής Οδηγίας του 2016.
Την αναγκαιότητα σωστής αποτίμησης ενεργητικού και παθητικού των ΤΕΑ, την ενίσχυση του ρόλου των εποπτικών αρχών, την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης κινδύνου αλλά και τον σωστό έλεγχο των στατιστικών στοιχείων, επεσήμανε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA) Δ. Ζαφείρης.
Ιδιαίτερα μάλιστα σε ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας, υψηλής ανεργίας και χαμηλών μισθών, με τα προγράμματα καθορισμένων παροχών να δέχονται έντονες πιέσεις και τους ενδιαφερομένους να στρέφονται στα προγράμματα καθορισμένων εισφορών, τα κρατικά συστήματα να αντιμετωπίζουν δυσκολίες χρηματοδότησης και τα επιτόκια να παραμένουν χαμηλά ή ακόμη και αρνητικά, ο κ. Ζαφείρης υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο της EIOPA, για την αξιολόγηση και αποτίμηση των αδυναμιών του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στην ημερίδα παραβρέθηκε και ο εκτελεστικός διευθυντής του γαλλικού ταμείου συνταξιοδότησης FRR (Fonds de réserve pour les retraites) Ολ. Ρουσό και παρουσίασε την πορεία του ταμείου την τελευταία οκταετία στο πλαίσιο της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης στη Γαλλία το 2010. Σύμφωνα με τον κ. Ρουσό, το ταμείο έχει ενεργητικό 34,3 δισ. ευρώ και μέση ετήσια απόδοση από το 2011 έως το τέλος του 2017 ήταν 4,8%.
Από τη σκοπιά των διοικήσεων των επαγγελματικών ταμείων, ο διευθύνων σύμβουλος AON Hewitt & πρόεδρος ΤΕΑ ΕΛΤΑ Π. Ζαμπέλης, ο πρόεδρος ΕΛΕΤΕΑ & πρόεδρος ΤΕΑ ΥΠΟΙΚ Χρ. Νούνης, ο πρόεδρος ΤΕΑ ΥΕΤ Κ. Λάζαρης και ο καθηγητής Ασφαλιστικής Επιστήμης στο Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Ν. Φράγκος κατέθεσαν την εμπειρία τους.
Έντυπη

Αναδρομικά : Τα πάνω – κάτω για κυβέρνηση και συνταξιούχους – Πάνω από 8 δισ. το κόστος

Αναδρομικά : Τα πάνω – κάτω για κυβέρνηση και συνταξιούχους – Πάνω από 8 δισ. το κόστος

Τα νέα δεδομένα που φέρνει η απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους να μην ασκήσει έφεση σε πρωτόδικες αποφάσεις για την επιστροφή των αναδρομικών, εξετάζονται ήδη από κυβερνητικούς παράγοντες
Αναδρομικά : Τα πάνω – κάτω για κυβέρνηση και συνταξιούχους – Πάνω από 8 δισ. το κόστος | in.gr
Αντιμέτωπη με μια δημοσιονομική βόμβα άνω των 8 δις ευρώ βρίσκεται τόσο η παρούσα όσο και οι μελλοντικές κυβερνήσεις. Τα νέα δεδομένα που φέρνει η απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους να μην ασκήσει έφεση σε πρωτόδικες αποφάσεις για την επιστροφή των αναδρομικών, εξετάζονται ήδη από κυβερνητικούς παράγοντες.
Η μέχρι τώρα αντιμετώπιση του υπουργείου Εργασίας, και ειδικά του νομομαθούς υφυπουργού κ. Τ. Πετρόπουλου, ήταν αδιαφορία, χαλαρή συζήτηση και ελάχιστη ανησυχία. Κι όπως έλεγαν παρατηρητές της όλης υπόθεσης, η παρούσα κυβέρνηση έδειχνε να μην ενδιαφέρεται και πολύ διότι η βόμβα των 8 και πλέον δις ευρώ θα χτυπούσε την επόμενη κυβέρνηση. Κι αν το κράτος ήταν υποχρεωμένη να επιστρέψει τα «κομμένα» δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας που είχαν περικοπεί με το πρώτο μνημόνιο, το μείζον αυτό πρόβλημα θα το αντιμετώπιζε η άλλη κυβέρνηση.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ενώ η κυβέρνηση γνώριζε για τις δικαστικές αποφάσεις και πρέπει να συμμορφωθεί με το ΣτΕ, αντί να δίνει τμηματικά τα αναδρομικά, επιλέγει να φέρει «πακέτα» με μέτρα ελάφρυνσης. Ισως γιατί οι παροχές δίνουν άμεσο πολιτικό πλεονέκτημα ενώ η καταβολή των αναδρομικών μπορεί να γίνει σε βάθος χρόνου κι ενώ κάποιος άλλος θα κυβερνά…
Υπενθυμίζεται ότι με αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ υπ’αριθ. 2287-2290/2015 κρίθηκαν αντισυνταγματικές όλες οι περικοπές επί των συντάξεων του β’ Μνημονίου (ν. 4046/2012) και των εφαρμοστικών του νόμων (ν. 4051/2012, 4093/2012. Επίσης αντισυνταγματική κρίθηκε και η κατάργηση των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, όπως είχαν περικοπεί από το α’ Μνημόνιο (ν. 3845/2010).
Σύμφωνα με την κεφαλαιώδους σημασίας απόφαση 3037/2018 του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, που εκδόθηκε στη βάση των ανωτέρω αποφάσεων του ΣτΕ, η κυβέρνηση οφείλει την αναδρομική καταβολή των Δώρων στους συνταξιούχους και υποχρεούται στην εφεξής κατ’έτος κανονική καταβολή τους.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αντίθετα με τα όσα είχε δεσμευτεί προεκλογικά, άσκησε εφέσεις κατά της ανωτέρω 3037/2018 απόφασης.

Οι πρώτες αποφάσεις

Ηρθε, όμως, η απόφαση του ΝΣΚ να μην ασκήσει έφεση σε δικαστικές αποφάσεις και τα λεφτά μάλιστα να μπουν και στους λογαριασμούς των συνταξιούχων.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών επιδίκασε σε δύο συνταξιούχους της ΔΕΗ πόσο σχεδόν 3.400 ευρώ, που είχαν περικοπεί με βάση τους νομούς 4051 και 4093 του 2012, τους νόμους δηλαδή που το ΣτΕ έχει κρίνει αντισυνταγματικούς.
Το δικαστήριο αναγνωρίζει την υποχρέωση του εναγόμενου ΙΚΑ-ΕΤΑΜ νυν ΕΦΚΑ να καταβάλλει στους δύο συνταξιούχους το ποσό των 3.386 ευρώ νομιμοτόκως (6% ετησίως) από την επίδοση της αγωγής.
Το πόσο όχι μόνο επιδικάστηκε, αλλά εξοφλήθηκε από τον ΕΦΚΑ. Τα χρήματα πιστώθηκαν ήδη στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δυο συνταξιούχων, την προηγούμενη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου.
Δεύτερον, για την αγωγή αυτή συνεδρίασε η Τριμελής Επιτροπή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και αποφάσισε να μην ασκήσει έφεση. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει παραδεκτός και βάσιμος λόγος, αφού η απόφαση συνάδει με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Με το να παραιτείται το κράτος από εφέσεις ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο για επιστροφές αναδρομικών από την πρώτη Ιουνίου 2015 και μετά. Αρκεί οι συνταξιούχοι να καταθέσουν αγωγές και να κάνουν αιτήσεις διεκδίκησης των οφειλόμενων

Τι λέει η κυβέρνηση

«Η παρούσα κυβέρνηση, εναρμονιζόμενη απολύτως με την κρίση του ΣτΕ και συμμορφούμενη με το Σύνταγμα, προχώρησε στην ασφαλιστική μεταρρύθμιση το 2016. Έθεσε ενιαίους κανόνες για όλους τους ασφαλισμένους και όλους τους συνταξιούχους, χωρίς διακρίσεις, προστατεύοντας τα καταβαλλόμενα ποσά των συντάξεων» διευκρινίζει το υπουργείο Εργασίας, σημειώνοντας ότι οι γνωμοδοτήσεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο έχει την εποπτεία των νομικών υπηρεσιών του Δημοσίου, καθώς και η άσκηση εφέσεων από το Δημόσιο, στο πλαίσιο της υποχρέωσής του να εξαντλεί τα ένδικα μέσα, κινούμενο με βάση τις κατευθύνσεις των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας, είναι διαδικασίες στις οποίες δεν υπάρχει καμία πολιτική παρέμβαση.
«Είναι προφανές ότι, όταν πρόκειται για δικαστικές αποφάσεις που εναρμονίζονται με την απόφαση-πιλότο του ΣτΕ, η άσκηση έφεσης μπορεί και να μην κρίνεται σκόπιμη από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους» αποσαφηνίζει το υπουργείο Εργασίας.
Το πρόβλημα για κάθε κυβέρνηση από εδώ και στο εξής είναι ότι το ΣτΕ επιβάλλει στα δικαστήρια τη γνώμη του, οι δικαστές ακολουθούν τη νομολογία και είναι υποχρεωμένα να συμμορφωθούν και να ζητήσουν την επιστροφή των αναδρομικών. Γίνεται αντιληπτό ότι η δικαίωση των συνταξιούχων που θα καταθέσουν αγωγές είναι δεδομένη.
Οι αποφάσεις που εκδίδονται από Ειρηνοδικεία και Πρωτοδικεία υπέρ των εναγόντων εκδίδονται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Υπολογίζονται δε ότι πάνω από 150 χιλ. είναι οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί και τα Ταμεία έχουν πάθει «έμφραγμα».
Σύμφωνα με την ΕΝΥΠΕΚΚ, «όλα τα κατώτερα Δικαστήρια της χώρας μας συμμορφώνονται, όπως οφείλουν άλλωστε, κατά το Σύνταγμα, με τις αμετάκλητες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ’αριθ. 2287-2290/2015), με τις πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (υπ’αριθ. 1-4/2018) και με πρόσφατη απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (υπ’αριθ. 1227/2018) και διατάσσουν την κυβέρνηση και τις Διοικήσεις ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ σε άμεση καταβολή -και μάλιστα με τόκο (6%)- σε όλους τους συνταξιούχους και εν ενεργεία υπαλλήλους των Δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας.
Η κυβέρνηση, αντί να ζητά με απαράδεκτο έγγραφό της προς τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ στις 25/10/2018 την εξάντληση όλων των ενδίκων μέσων κατά των θετικών αποφάσεων για τους συνταξιούχους και τους εν ενεργεία υπαλλήλους, δεν έχει άλλη επιλογή εκτός από το να παραιτηθεί από το δικαίωμα της έφεσης κατά των πρωτόδικων αποφάσεων και να προβεί στην ολοσχερή ή κατά τμήματα καταβολή των αναδρομικών και την εφεξής κατ’έτος καταβολή τους.
Η κυβέρνηση και οι Διοικήσεις των ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ πρέπει να γνωρίζουν ότι σύμφωνα με την υπ’αριθ. 4159/2011 απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας (τμήμα Α), απειλείται με υψηλά πρόστιμα όταν, παρά την έκδοση αμετακλήτων αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ για το ίδιο θέμα, δίνει εντολή για άσκηση “προφανώς αβασίμων ενδίκων μέσων”.
Με την ίδια απόφαση έχει τιμωρηθεί με πρόστιμο και η πρώην Διοίκηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ γιατί, παρά την ύπαρξη σχετικής νομολογίας, επέμενε στην άσκηση αβασίμων ενδίκων μέσων, όπως κάνει και η σημερινή κυβέρνηση.