Σελίδες

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Όχι της Κομισιόν σε επαναδιαπραγμάτευση των στόχων για το πρωτογενές πλεονάσματος έως και το 2022

Όχι της Κομισιόν σε επαναδιαπραγμάτευση των στόχων για το πρωτογενές πλεονάσματος έως και το 2022

Αν και δεν είναι στις αρμοδιότητες της.


Όχι της Κομισιόν σε επαναδιαπραγμάτευση των στόχων για το πρωτογενές πλεονάσματος έως και το

WESTEND61 VIA GETTY IMAGES
«Απαγορευτικό» έβγαλε η Κομισιόν στις προσδοκίες τόσο της κυβέρνησης όσο και της αντιπολίτευσης προκειμένου να επαναδιαπραγματευτούν με τους Θεσμούς τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος έως και το 2022.
Αν και η Κομισιόν αναφέρει ότι η διαπραγμάτευση για τους στόχους δεν είναι στις αρμοδιότητες της αλλά στις αρμοδιότητες του Eurogroup, στην έκθεση τους οι επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων της Κομισιόν αναφέρουν ότι η μείωση του στόχου από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ θα προκαλέσει διόγκωση του χρέους ακόμα και 25 μονάδες του ΑΕΠ. 
Οι αναφορές τις Κομισιόν στην έκθεση για τη βιωσιμότητα του χρέους είναι ξεκάθαρες. Το βασικό σενάριο, δηλαδή με την επίτευξη όλων των ήδη συμφωνηθέντων στόχων, δείχνει ότι το χρέος θα συνεχίσει να μειώνεται για να φτάσει λίγο πάνω από το 100% του ΑΕΠ το 2048, με τις χρηματοδοτικές ανάγκες να παραμένουν έως και το 10% για την περίοδο έως το 2032 και στο 17% για την περίοδο έως το 2048.  
Ωστόσο, η έκθεση περιλαμβάνει και το αρνητικό σενάριο το οποίο προβλέπει αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους.  Το σενάριο αυτό  «βλέπει» το χρέος να αυξάνεται και πάλι μετά το 2030 και τις χρηματοδοτικές ανάγκες να φτάνουν το 20% το 2041.  
Σε αυτά τα σενάρια η Κομισιόν δεν έχει υπολογίσει το δημοσιονομικό αποτύπωμα των μέτρων που ψήφισε η Βουλή πριν τις Ευρωεκλογές. Όπως αναφέρει στην έκθεση πριν οριστικοποιηθεί το αποτέλεσμα θα πρέπει να διευκρινιστεί αν τα μέτρα έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα και ως εκ τούτου πως θα επηρεάσουν την αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας.  
Είναι ενδεικτικό ότι η έκθεση αναφέρει ότι «αστοχίες πολιτικής θα μπορούσαν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη δυναμική του χρέους, ιδίως εάν οδηγούν σε μία κατάσταση όπου τα επιπλέον μέτρα για το χρέος δεν εφαρμόζονται. Για παράδειγμα, με βάση τις μακροοικονομικές παραδοχές του βασικού σεναρίου, απόκλιση μίας μονάδας από τους συμφωνημένους στόχους του 3,5% του ΑΕΠ για την περίοδο από το 2019 έως το 2020 θα οδηγούσε, με αμετάβλητες τις υπόλοιπες παραδοχές, σε αύξηση του λόγου δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ κατά 25 μονάδες το 2060».   
Η διαπίστωση της Κομισιόν στην πραγματικότητα «κλείνει» το μάτι στο Eurogroup προκειμένου να μην παρεκκλίνει από τη θέση που έχουν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης σχετικά με τους στόχους που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους Θεσμούς. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον τεχνικά οι Ευρωπαίοι δεν κάνουν αποδεκτό το αίτημα που και η κυβέρνηση και η Ν.Δ έχουν στην προεκλογική τους ατζέντα, ενώ αποδέχεται και η Τράπεζα της Ελλάδας,  για μείωση των στόχων και ως εκ τούτου θα χρειαστεί η επόμενη κυβέρνηση να πετύχει μια πολιτική συμφωνία σε επίπεδο Eurogroup.

Αλέξανδρος ΚλώσσαςOικονομικός Συντάκτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου