Σελίδες

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019

Όλα τριγύρω αλλάζουνε….. Αλλαγές σε αναβάθμιση ακίνητων και ηλεκτρονικές συναλλαγές για επιχειρήσεις Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης



Όλα τριγύρω αλλάζουνε…..

Αλλαγές σε αναβάθμιση ακίνητων και ηλεκτρονικές συναλλαγές για επιχειρήσεις

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα,  το τελικό κείμενο του φορολογικού νομοσχεδίου , οι διατάξεις του οποίου περιλαμβάνουν αλλαγές από το αρχικό κείμενο που δόθηκε στην διαβούλευση, αλλά και νέες διατάξεις που δεν υπήρχαν στο αρχικό κείμενο. Αν και θα δούμε στο τέλος τι ακριβώς θα ψηφιστεί τελικά…..

Αναβάθμισης ακίνητων.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει σημαντική μείωση στην έκπτωση των υπηρεσιών για αισθητική, λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων. Πλέον, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το όριο των δαπανών που θα μπορεί να γίνει από τους ιδιοκτήτες μειώνεται στις 16.000 ευρώ, ενώ αρχικά το όριο ήταν οι 48.000 ευρώ.

Το τελικό κείμενο που κατατέθηκε στην βουλή προβλέπει:

Μετά το άρθρο 39 Α του ν.4172/2013 προστίθεται άρθρο 39 Β ως εξής:

«1. Οι δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν για τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν θα ενταχθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων, μειώνουν ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο τεσσάρων (4) ετών, σε ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40 %) του ύψους τους, το φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε φορολογικό έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις δεκαέξι χιλιάδες (16.000) ευρώ.

2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την μείωση του φόρου από το ποσό των δαπανών, αποτελεί η απόδειξή τους με νόμιμα παραστατικά του ν. 4308/2014 και η εξόφλησή τους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, καθορίζονται οι προϋποθέσεις, οι όροι, η διαδικασία, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.»

Από την ανάγνωση του άρθρου προκύπτει ότι, πέρα από την μείωση του ποσού έκπτωσης από 40.000 σε 16.000, δεν υπάρχει και η διάταξη με την οποία δεν εφαρμοζόταν η έκπτωση του 5%, από τους ιδιώτες ιδιοκτήτες που είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα.

Η σχετική διάταξη, που είχε κατακριθεί τόσο στο δημόσιο διάλογο όσο και από την ΠΟΜΙΔΑ , αλλά  και από εμάς στο τεύχος  286(21.11.2019) της “F&M VOICE, οπότε αφαιρέθηκε από το τελικό κείμενο.

Ηλεκτρονικές συναλλαγές

Δεν πέρασε η διάταξη για μείωση της εξοφλήσεις ηλεκτρονικά των επαγγελματικών  δαπανών από 500 ευρώ σε 300.

Η σχετική πρόταση για έγκριση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δεν έγινε δεκτή και έτσι το όριο παραμένει στα 500 ευρώ , καθαρό, δηλαδή εκτός του ΦΠΑ.

Μάλιστα η ΕΚΤ αναφέρει σε σχετικό κείμενο προ ημερών (OPINION OF THE EUROPEAN CENTRAL BANK of 20 November 2019, on tax disincentives for the use of cash (CON/2019/39)):

«Στις 19 Νοεμβρίου 2019, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) έλαβε αίτημα από την Ελλάδα για γνωμοδότηση σχετικά με τις διατάξεις που προβλέπονται στο φορολογικό νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση και αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.

Σε ό,τι αφορά στις διατάξεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο και αφορούν στην αύξηση του ελαχίστου ορίου για τις ηλεκτρονικές πληρωμές, αλλά και τις διατάξεις που προβλέπουν α) την μείωση του ορίου (από 500 σε 300) για δαπάνες οι οποίες θα πρέπει να εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα προκειμένου να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων και β) την εξαίρεση από την έκπτωση των δαπανών ενοικίων οι οποίες δεν έχουν καταβληθεί μέσω ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής ή παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, η ΕΚΤ γνωμοδότησε ως εξής: …..

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΚΤ θεωρεί ότι το υφιστάμενο όριο πληρωμών σε μετρητά 500 ευρώ για τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και τα νέα φορολογικά κίνητρα που αποθαρρύνουν τις εταιρείες να ξοδεύουν μετρητά που υπερβαίνουν τα 300 ευρώ είναι δυσανάλογα σε σχέση με τις δυνητικά δυσμενείς επιπτώσεις στο σύστημα πληρωμών σε μετρητά.

Υψηλότερα όρια

Στην γνωμοδότηση αναφέρεται πως…«Σε περίπτωση που ο νομοθέτης επιθυμεί να διατηρήσει τους περιορισμούς πληρωμών σε μετρητά, θα πρέπει να επιλεγούν υψηλότερα όρια και να προβλεφθεί κάποια ευελιξία στο σχέδιο νόμου. Οι συναλλαγές σε μετρητά που υπερβαίνουν τα καθορισμένα κατώτατα όρια θα πρέπει να επιτρέπονται, εφόσον τα μέρη είναι σε θέση να εξασφαλίσουν ότι η πληρωμή είναι ανιχνεύσιμη προσδιορίζοντας το ποσό, τον λόγο της συναλλαγής και τα εμπλεκόμενα μέρη.

Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές καλούνται να αξιολογήσουν κατά πόσον οι εναπομένοντες περιορισμοί όσον αφορά τις πληρωμές σε μετρητά είναι αναλογικοί και συμβατοί με το καθεστώς νόμιμου χρήματος των τραπεζογραμματίων ευρώ προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα αποτελέσματα των μέτρων αυτών δεν υπερβαίνουν τα αναγκαία όρια για την επίτευξη του στόχου καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.»

Η σχετική διάταξη περιλαμβάνει μόνο την συμπλήρωση του άρθρου 23 του Ν.4172/2013, που αφορά τις εκπιπτόμενες δαπάνες των επιχειρήσεων, με την περίπτωση (ιε):

Και τα ενοίκια στις περιπτώσεις πληρωμών με ηλεκτρονικά μέσα

Η σχετική διάταξη περιλαμβάνει μόνο τη συμπλήρωση το άρθρου 23 του ν.4172/2013 που αφορά τις εκπτώσεις δαπανών των επιχειρήσεων, με την περίπτωση ιε'. Στο άρθρο 23 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα περίπτωση ως εξής:

«ιε) Οι δαπάνες ενοικίων, εφόσον η εξόφλησή τους δεν έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών.»

Η έναρξη ισχύος και των δύο διατάξεων είναι για από 1.1.2020.

Απόστολος Αλωνιάτης

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου  2019.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου