Πόσα κερδίζουν οι εργοδότες από το λίφτινγκ στη «Συν-Εργασία»
Το σκεπτικό της προωθούμενης αλλαγής. Αναλυτικό παράδειγμα για το τι κερδίζει ο εργοδότης. Το συνολικό κόστος και πώς θα επιμεριστεί μεταξύ εργαζόμενου, εργοδότη και κράτους.
Σε μερικό λίφτινγκ του προγράμματος ενίσχυσης του εισοδήματος εργαζομένων, σε περίπτωση που ο εργοδότης τους προχωρήσει σε μείωση του ωραρίου έως και 50%, προχωρούν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, προκειμένου να καταστεί ελκυστικότερο για τις επιχειρήσεις.
Η παρέμβαση έρχεται στον τομέα των εισφορών, που προκάλεσε άλλωστε και τις περισσότερες αντιδράσεις από πλευράς επιχειρήσεων, καθώς στο αρχικό σχέδιο προβλεπόταν η υποχρέωση του εργοδότη να καλύπτει το 100% των εισφορών (εργοδότη και εργαζόμενου) και μάλιστα επί του ονομαστικού μισθού του εργαζόμενου και όχι επί του νέου μειωμένου ποσού που θα λάβει με την ένταξή του στο πρόγραμμα μειωμένης απασχόλησης.
Έτσι, τροπολογία που αναμένεται να ψηφιστεί άμεσα προβλέπει ότι το ελληνικό δημόσιο θα καλύπτει όχι μόνο το 60% του μισθού που χάνεται, αλλά και το 60% των εργοδοτικών εισφορών που αντιστοιχούν στον χρόνο κατά τον οποίο ο εργαζόμενος δεν θα απασχολείται. Η νέα ρύθμιση θα ισχύσει από 15 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου.
Για τον σκοπό αυτό, η τροπολογία προβλέπει τη διεύρυνση της χρηματοδότησης του προγράμματος «Συν-Εργασία» με επιπλέον 190 εκατ. ευρώ, ειδικά για την πρώτη περίοδο εφαρμογής του, καθώς στο οικονομικό επιτελείο δέχονται ότι τα έσοδα των επιχειρήσεων είναι ακόμα συμπιεσμένα. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα, που αναμένεται να ξεκινήσει την ερχόμενη Δευτέρα 15 Ιουνίου, θα παραμείνει ανοικτό έως τις 15 Οκτωβρίου, με τις επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από την οικονομική τους δραστηριότητα, να μπορούν να κάνουν χρήση για έναν ή περισσότερους μήνες, για το σύνολο ή μέρος του προσωπικού τους.
Η αρχική δε, πρόνοια, που διατηρούσε στο ακέραιο το μη μισθολογικό κόστος για τους εργοδότες, είχε προκαλέσει εντάσεις αλλά και έντονες αντιδράσεις από συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, με τους εκπροσώπους τους να εκτιμούν πως δεν θα υπάρχει μεγάλη συμμετοχή στο πρόγραμμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως είχε παραδεχθεί ο κ. Βρούτσης, σε περίπτωση μείωσης της απασχόλησης του εργαζομένου κατά 25%, το όφελος για την επιχείρηση θα ήταν μόλις 17% στο συνολικό μισθολογικό κόστος του εργαζομένου, ενώ σε περίπτωση 50% μείωσης της απασχόλησης, το αντίστοιχο όφελος για την επιχείρηση θα είναι 34,1%. Το αντίστοιχο ποσοστό αναπλήρωσης του εισοδήματος του εργαζομένου στις προηγούμενες δύο περιπτώσεις θα εξακολουθήσει να είναι 92% και 83,5%, αντίστοιχα (καθαρό μετά από εισφορές και φόρους) και 100% αναπλήρωση, στην περίπτωση που ο εργαζόμενος αμείβεται με τον κατώτατο μισθό.
Πλέον, με την υπό ψήφιση αλλαγή, ένα μέρος από το κόστος του εργοδότη το αναλαμβάνει το δημόσιο, ενώ παραμένει ακέραιο το όφελος για τον εργαζόμενο.
Στο παράδειγμα που ετοίμασε για το euro2day.gr ο έγκριτος νομικός Δημήτρης Μπούρλος, χωρίς να συνυπολογίσει τις εισφορές αλληλεγγύης και με δεδομένο ότι δεν έχει γίνει ακόμη γνωστή στις λεπτομέρειές της η τελική τροπολογία, για μεικτό μισθό της τάξης των 1.000 ευρώ, ο εργοδότης καταβάλλει εισφορές μαζί με τον εργαζόμενο της τάξης των 319,95 ευρώ. Έστω ότι βάζει τον εργαζόμενό του σε εκ περιτροπής εργασία για το 50% του μηνιαίου χρόνου. Για τα 500 ευρώ που θα πληρώσει για την εργασία του εργαζόμενου, στον ΕΦΚΑ θα πάνε 76,65 ευρώ εισφορές εργαζόμενου και 121,65 ευρώ εισφορές εργοδότη, ήτοι ασφαλιστικές εισφορές ύψους 198,3 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 500 ευρώ, που δεν θα καταβάλει στον εργαζόμενο, βάσει της προωθούμενης αλλαγής, το κράτος θα κληθεί να πληρώσει εκτός από το 60% του μισθού και το 60% όχι του συνόλου των εισφορών αλλά των εισφορών εργοδότη. Ήτοι, το 60% των 121,65 ευρώ, που αντιστοιχούν σε 72,99 ευρώ. Συνεπώς, ο εργοδότης θα καταβάλει όχι επιπλέον 198,3 ευρώ αλλά επιπλέον 125,31 ευρώ. Συνολικά, ο εργοδότης, ενώ με το αρχικό σχέδιο θα έπρεπε να καταβάλει 319,95 ευρώ εισφορές προς τον ΕΦΚΑ, με το νέο, θα πρέπει να πληρώσει 246,96 ευρώ.
Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούσαν ότι θα διατεθούν για το πρόγραμμα, από κοινοτικούς κι αν καταστεί αναγκαίο και από εθνικούς πόρους, 820 εκατ. ευρώ. Πλέον, ο προϋπολογισμός του προγράμματος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, με τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα να δηλώνει πως η κυβέρνηση ξεδιπλώνει σταδιακά ένα δυναμικό κι εμπροσθοβαρές σχέδιο, το οποίο με κινήσεις όπως η προχθεσινή έξοδος στις αγορές για δεύτερη φορά μετά το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, με χαμηλό επιτόκιο και η έκδοση έντοκων γραμματίων, διαφορετικών διαρκειών, με επιτόκιο που διαμορφώνεται στα προ κορωνοϊού επίπεδα, αποκτά μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας στην υλοποίησή του.
Να σημειωθεί ότι στις αρχές Ιουνίου, υπεγράφη από το υπουργείο Οικονομικών η δανειακή σύμβαση για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “SURE” και χορηγήθηκαν οι σχετικές εγγυήσεις, προκειμένου να υλοποιηθεί το πρόγραμμα “ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ” για την ενίσχυση της απασχόλησης.
Σύμφωνα, δε, με τον κ. Σταϊκούρα, η κυβέρνηση θα συνεχίσει να αξιοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, μέσα και πόρους, ώστε οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης στην απασχόληση να είναι οι ελάχιστες δυνατές.
Στη δημιουργία επιπλέον κινήτρων για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να διατηρήσουν ή και αυξήσουν τις θέσεις εργασίας τους, αναφέρθηκε με τη σειρά του ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, επισημαίνοντας ότι με την κάλυψη του 60% των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για τον χρόνο που ο εργαζόμενος δεν θα εργάζεται, καθίσταται ελκυστικότερο και ευνοϊκότερο το πλαίσιο για τις επιχειρήσεις, ώστε να ενταχθούν στον μηχανισμό ενίσχυσης της απασχόλησης «Συν-Εργασία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου