Αγρότες «Ειδικού Καθεστώτος» : «Επιδοτήσεις Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής των αμπελουργικών εκτάσεων» .
Επισημάνσεις
5 Δεκέμβριος 2020Taxheaven.gr
Κωνσταντίνος Ιωαν. Νιφορόπουλος
Ορκωτός ελεγκτής λογιστής
Επιστημονικός Συνεργάτης Taxheaven
Γεώργιος Θωμ. Παπαδημητρίου
Λογιστής - Φοροτεχνικός
Επιστημονικός Συνεργάτης Taxheaven
1) Το θέμα/πρόβλημα που δημιουργήθηκε .
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, εστάλησαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), σε αρκετούς φορολογούμενους ( Αγρότες του Ειδικού Καθεστώτος ) μηνύματα που ανέφεραν ότι :
« Με το παρόν μήνυμα θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι, μετά από διασταύρωση στοιχείων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) στις 14/10/2020 με δεδομένα από αρχεία του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.ΠΕ.ΚΕ.ΠΕ.),αποδεικνύεται ότι αν και εισπράξατε επιδοτήσεις που ξεπερνούν το ποσό των πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000€), κατά το φορολογικό έτος 2019, ωστόσο δεν υπαχθήκατε στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. ως οφείλατε βάσει του άρθρου 47 του ν.4410/2016.
Για τον λόγο αυτό, παρακαλούμε όπως προβείτε άμεσα:
1. σε υποβολή δήλωσης έναρξης/μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου (έντυπο Μ2) κατά περίπτωση, στο Τμήμα Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης (Μητρώου) της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.
2. στην εκπλήρωση των φορολογικών σας υποχρεώσεων που απορρέουν από την εν λόγω έναρξη/μεταβολή όπως υποβολή δηλώσεων Φ.Π.Α. κ.λπ.
3. Σε περίπτωση που έχετε ήδη τακτοποιήσει τις παραπάνω φορολογικές σας υποχρεώσεις, παρακαλούμε αγνοήστε το παρόν μήνυμα.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ένταξη σε κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της Α.Α.Δ.Ε.:
https://www.aade.gr/menoy/hristikoi-odigoi/forologikes-ypohreoseis-agroton
[ Σημείωση : Στο συγκεκριμένο «Οδηγό», μέσω παραπομπής που γίνεται αναφέρει, ότι ακριβώς αναφέρεται και στην ΠΟΛ.1201/2016 ]
Εάν επιθυμείτε να επικοινωνήσετε με τη Διεύθυνσή μας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ηλεκτρονική μας διεύθυνση: For-sym@aade.gr.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη θετική σας ανταπόκριση. »
Σημειώνεται, από τις μέχρι τώρα περιπτώσεις, που έχουν δημοσιοποιήσει συνάδελφοι, αφορούν την περίπτωση επιδοτήσεων, που δόθηκαν με βάση το «Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής των αμπελουργικών εκτάσεων στην Ελλάδα».
2) Τι αναφέρει η ΠΟΛ.1201/2016 «Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 47 του ν.4410 /2016 σχετικά με το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ αγροτών του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ, και παροχή σχετικών διευκρινίσεων»
« Στον προσδιορισμό του ορίου των 5.000 ευρώ από επιδοτήσεις, από 01.01.2017 και εφεξής, λαμβάνεται υπόψη το συνολικό ποσό επιδοτήσεων ή ενισχύσεων κάθε μορφής που πράγματι καταβλήθηκε στον αγρότη εντός του προηγούμενου φορολογικού έτους, έστω και αν στο ποσό αυτό περιέχονται και ποσά επιδοτήσεων ή ενισχύσεων που αφορούν άλλα φορολογικά έτη (χρήσεις).
Διευκρινίζεται ότι στο ποσό των επιδοτήσεων, περιλαμβάνεται οποιοδήποτε ποσό επιδότησης ή ενίσχυσης καταβλήθηκε στον αγρότη, όπως πράσινη ενίσχυση, βασική ενίσχυση, ενίσχυση για γεωργούς νεαρής ηλικίας, συνδεδεμένες ενισχύσεις, εξισωτική, ειδική ενίσχυση για το βαμβάκι κ.λ.π.
Δεν θεωρούνται επιδοτήσεις ή ενισχύσεις και δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του ορίου των 5.000 ευρώ, οι κάθε είδους ενισχύσεις από το κράτος για την πραγματοποίηση επενδύσεων, καθώς και οι αποζημιώσεις που καταβάλλονται από τον ΕΛΓΑ.
Συνεπώς, για να κριθεί το καθεστώς ενός αγρότη την 1.1.2017, λαμβάνεται υπόψη το ποσό των επιδοτήσεων που πράγματι έλαβε ο αγρότης εντός του 2016, ακόμη κι αν πρόκειται για ποσά που ανάγονται σε παλαιότερα έτη (π.χ. 2014, 2015 κλπ). »
Επένδυση (αγγλικά: investment) ονομάζεται η δέσμευση κεφαλαίων για ένα χρονικό διάστημα, η οποία αναμένεται να αποφέρει πρόσθετα κεφάλαια στον επενδυτή. (Πηγή; https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%80%CE%AD%CE%BD%CE%B4%CF%85%CF%83%CE%B7 )
Επένδυση (Investment)
Επένδυση είναι κάθε υλικό, διαρκές, παραγωγικό αγαθό που δεν καταναλώνεται με τη χρησιμοποίηση του, αλλά συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγικής υποδομής μιας χώρας/επιχείρησης. Συμβάλλει δηλαδή στη δημιουργία νέου κεφαλαιουχικού εξοπλισμού (νέα κτίρια, νέες εγκαταστάσεις, νέος μηχανολογικός εξοπλισμός, επεκτάσεις του προϋπάρχοντος κεφαλαιουχικού εξοπλισμού).
( Πηγή : https://www.euretirio.com/ependysi/ )
4) Τι είναι το « Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής των αμπελουργικών εκτάσεων στην Ελλάδα »
Η απόφαση που καθορίζει, τους όρους και τις προϋποθέσεις του «Προγράμματος» είναι η : Αριθμ. 1849/57000 Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του άρθρου 46 του Καν. (Ε.Ε) 1308/2013, του κατ' Εξουσιοδότηση Κανονισμού (Ε.Ε) αριθμ. 1149/2016 της Επιτροπής και του Εκτελεστικού Κανονισμού (Ε.Ε) 1150/2016 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή του Προγράμματος Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής των αμπελουργικών εκτάσεων στην Ελλάδα - Εθνικό «Πρόγραμμα Στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2019-2023.
[ Δείτε αναλυτικά : ΦΕΚ B 1505 - 02.05.2018 ]
Μεταξύ άλλων αναφέρονται και τα εξής :
« Άρθρο 3 : Το Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής
4. Μέτρα: Οι ανωτέρω αναφερόμενες δράσεις περιλαμβάνουν
τα εξής μέτρα:
α) Εκρίζωση - αναφύτευση, που επιμερίζεται σε:
i. Εκρίζωση
ii. προετοιμασία εδάφους
iii. αναφύτευση ...
β) Φύτευση αμπελώνων που περιλαμβάνει:
i. προετοιμασία εδάφους
ii. φύτευση
γ) Επανεμβολιασμός (για την ποικιλιακή μετατροπή των αμπελώνων)
δ) Βελτίωση ορισμένων τεχνικών διαχείρισης των αμπελουργικών εκτάσεων που αναλύονται σε:
i. Υποστύλωση
ii. κατασκευή αναβαθμίδων …
5. Μορφές οικονομικής στήριξης: Η στήριξη για το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και μετατροπής μπορεί να λαμβάνει μόνο τις ακόλουθες μορφές: 5.1 Συμβολή στο κόστος των μέτρων της αναδιάρθρωσης και μετατροπής που αναφέρονται στην παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου. 5.2 Αποζημίωση των δικαιούχων του προγράμματος για την απώλεια εισοδήματος την οποία έχουν υποστεί λόγω εφαρμογής των μέτρων α)i και γ) της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου…..»
Ο «Πίνακας », των Ενεργειών, που επιδοτούνται έχει ως εξής :
Με βάση τα ανωτέρω έχουμε :
[ Γίνεται μια «προσέγγιση» με Βάση την κατανομή των επιδοτούμενων ενεργειών ]
Είδος Δαπάνης | Περιοχή Ενίσχυσης | |||
α. Εκρίζωση - αναφύτευση | Α | Β | Γ | Δ |
i. εκρίζωση | 210,00 | 140,00 | 160,00 | 130,00 |
ii. προετοιμασία εδάφους | 245,00 | 170,00 | 205,00 | 120,00 |
iii αναφύτευση | 500,00 | 450,00 | 310,00 | 270,00 |
απώλεια εισοδήματος | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Σύνολο | 1.455,00 | 1.260,00 | 1.175,00 | 1.020,00 |
β. Φύτευση αμπελώνων | ||||
i. προετοιμασία εδάφους | 245,00 | 170,00 | 205,00 | 120,00 |
ii. φύτευση | 500,00 | 450,00 | 310,00 | 270,00 |
Σύνολο | 745,00 | 620,00 | 515,00 | 390,00 |
γ. Επανεμβολιασμός 700 680 635 610 | ||||
i. εμβολιασμός | 200,00 | 180,00 | 135,00 | 110,00 |
απώλεια εισοδήματος | 500,00 | 500,00 | 500,00 | 500,00 |
Σύνολο | 700,00 | 680,00 | 635,00 | 610,00 |
δ. Βελτίωση τεχνικών διαχείρισης | 390,00 | 360,00 | 260,00 | 240,00 |
Σύνολο Δαπανών (α-δ) | 3.290,00 | 2.920,00 | 2.585,00 | 2.260,00 |
Σύνολο απώλειας εισοδήματος | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 | 1.000,00 |
Ποσοστό απώλειας εισοδήματος επί συνόλου δαπάνης | 30,40% | 34,25% | 38,68% | 44,25% |
Όμως σε κάθε περίπτωση δεν αίρεται η χαρακτήρας του Προγράμματος ως «Επενδυτικού» και άρα από την στιγμή που τα στοιχεία της ανάλυσης για κάθε συγκεκριμένη επιδότηση, ενός Αγρότη του Ειδικού καθεστώτος , δεν επέτρεπαν τον «Επιμερισμό», σωστά θεωρήθηκε ότι εξαιρείται από το «όριο» το σύνολο της Επιδότησης.
«Αιτιάσεις» της μορφής ότι «θεωρείται εισοδηματική( ;;; ) επιδότηση και όχι επιδότηση επενδύσεων επειδή πληρώνονται στον Αγρότη χωρίς να ζητούνται ως δικαιολογητικά ανάλογα τιμολόγια», εκτιμούμε ότι δεν ευσταθούν, αφού σε κάθε περίπτωση προβλέπονται :
αφενός έλεγχοι για την επαλήθευση της Επένδυσης ( «Επιτόπιοι έλεγχοι», της Απόφασης «Η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής/Αγροτικής Οικονομίας ενημερώνεται εγγράφως από τον δικαιούχο - παραγωγό, για την πραγματοποίηση της εκρίζωσης, προκειμένου να προβεί στον έλεγχο πιστοποίησής της. ….. Η πιστοποίηση των μέτρων αυτών βεβαιώνεται με επιτόπιο έλεγχο και τη σύνταξη σχετικών πρακτικών ελέγχου.» και άρθρο 16 «Οι διοικητικοί έλεγχοι επαλήθευσης των όρων επιλεξιμότητας των αιτήσεων είναι καθολικοί και λεπτομερείς και τα αποτελέσματα τους ενημερώνουν τα στοιχεία των αμπελοτεμαχίων στο Αμπελουργικό Μητρώο (ως προς την νομιμότητα φύτευσης τους, την υφιστάμενη καλλιεργητική τους κατάσταση, κ.α.),» ) και
αφετέρου [ Δεσμεύσεις ] « Άρθρο 5 : Προϋποθέσεις ένταξης εκτάσεων στο πρόγραμμα και γενικοί όροι εγκατάστασης. Όλα τα μέτρα που προβλέπονται στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και μετατροπής, ολοκληρώνονται το αργότερο εντός πέντε (5) αμπελοοινικών περιόδων, αρχής γενομένης από την αμπελοοινική περίοδο υποβολής της αίτησης για ένταξη στο πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης ανωτέρας βίας. Η νέα φυτεία θα πρέπει να διατηρηθεί για χρονική περίοδο τουλάχιστον δέκα 10 ετών, υπολογιζόμενη από το οικονομικό έτος πληρωμής της στήριξης. Η υποχρέωση αυτή συνοδεύει το αγροτεμάχιο ανεξάρτητα από τον νόμιμο κάτοχο της έκτασης….»
Αν δεν πραγματοποιήσεις την Επένδυση ή δεν τηρήσεις του όρους της συγκεκριμένης Επένδυσης , τότε δεν λαμβάνεις τα Χρήματα της Επιδότησης, ή αν τα έχεις ήδη λάβει, τότε τα επιστρέφεις. Δηλαδή όρους, που συναντάμε σε όλα τα Επιδοτούμενα Επενδυτικά Προγράμματα.
Επισημαίνουμε επίσης ότι η Λογιστική Απεικόνιση της ανωτέρω περίπτωσης θα είναι ως Μη Κυκλοφορούν ( Πάγιο ) και σε καμία περίπτωση ως Έξοδο . Άρα πως μπορεί η αντίστοιχη Επιχορήγηση να μην είναι Επενδυτική ;;;
Σε κάθε περίπτωση λοιπόν, είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα « Επενδυτικό Έργο ».
5) Κανόνες «Χρηστής Διοίκησης» και «Ερμηνευτικές»
Γενικά
«Η αρχή της χρηστής διοίκησης υποχρεώνει τα διοικητικά όργανα να ασκούν τις αρμοδιότητές τους με βάση το περί δικαίου αίσθημα τους, με αναλογικότητα και επιείκεια και στο πλαίσιο της αρχής της νομιμότητας της δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με την αρχή αυτή η δημόσια διοίκηση οφείλει να διευκολύνει τους διοικούμενους να προστατεύουν τα συμφέροντά τους και να απολαμβάνουν τα δικαιώματά τους.
Η αρχή της καλής πίστης και η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου (άρθρο 5 § 1 Σ), επιβάλλουν στη δημόσια διοίκηση να μην εκμεταλλεύεται το διοικούμενο ή ακόμη περισσότερο να δημιουργεί καταστάσεις πλάνης, απάτης ή απειλής του. Η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης επιβάλει στη δημόσια διοίκηση να μην επικαλείται δικές της παραλείψεις, για τις οποίες ο διοικούμενος δεν φέρει καμία ευθύνη ή να αγνοεί μια ευνοϊκή για τον διοικούμενο πραγματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί επί μακρό χρονικό διάστημα και να αρνείται το δικαίωμα του να συνάγει της ωφέλιμες έννομες συνέπειες της, τα οφέλη δηλαδή που αυτή συνεπάγεται. Η αρχή αυτή συνδέεται με τη διαδικασία ανάκλησης των διοικητικών πράξεων, ενώ στην ουσία παρεμποδίζει την αντιφατική δράση της δημόσιας διοίκησης.
(Χριστίνα Ακρίβοπούλου Δ. Ν. Δικηγόρος ) » [ Πηγή : https://akrivopoulouchristina.wordpress.com ]
Υπενθυμίζω ότι :
α) Ο τρόπος φορολογίας εισοδήματος είναι ακριβώς ο ίδιος για τους Αγρότες του Ειδικού και του Κανονικού Καθεστώτος και
β) Ο καταλογισμός Φ.Π.Α από έναν υποκείμενο στο Φ.Π.Α, σε έναν άλλον υποκείμενο, σημαίνει έκπτωση για τον δεύτερο.
Ειδικά
« 2. Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι είναι δεσμευτικές για τη Φορολογική Διοίκηση, έως ότου ανακληθούν ρητά ή έως ότου τροποποιηθεί η νομοθεσία την οποία ερμηνεύουν. Η τυχόν μεταβολή της ερμηνευτικής θέσης της Φορολογικής Διοίκησης δεν ισχύει αναδρομικά σε περίπτωση που συνεπάγεται τη χειροτέρευση της θέσης των φορολογουμένων » ( Ν. 4174/2013, άρθρο 9 )
Η «ερμηνευτική» η ΠΟΛ.1201/2016, αναφέρει επί λέξει : « Διευκρινίζεται ότι στο ποσό των επιδοτήσεων, περιλαμβάνεται οποιοδήποτε ποσό επιδότησης ή ενίσχυσης καταβλήθηκε στον αγρότη, όπως πράσινη ενίσχυση, βασική ενίσχυση, ενίσχυση για γεωργούς νεαρής ηλικίας, συνδεδεμένες ενισχύσεις, εξισωτική, ειδική ενίσχυση για το βαμβάκι κ.λ.π. Δεν θεωρούνται επιδοτήσεις ή ενισχύσεις και δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του ορίου των 5.000 ευρώ, οι κάθε είδους ενισχύσεις από το κράτος για την πραγματοποίηση επενδύσεων..»
Αν οι Φορολογικές Αρχές, θεωρούν ότι ισχύει κάτι διαφορετικό, θα πρέπει να επανέλθουν με νεότερη «ερμηνευτική», η οποία φυσικά «δεν ισχύει αναδρομικά σε περίπτωση που συνεπάγεται τη χειροτέρευση της θέσης των φορολογουμένων.
Εφεξής πρέπει σε κάθε μορφής Αγροτικής Επιδότησης ( πέρα από αυτές που ρητά κατονομάζει η ΠΟΛ.1201/2016 ) , πρέπει να αναφέρεται αν περιλαμβάνεται ή όχι στο «όριο των 5.000» και τα αρχεία του Ο.ΠΕ.ΚΕ.ΠΕ., που ορθώς δίδονται για «Διασταύρωση» στην ΑΑΔΕ, πρέπει να περιλαμβάνουν ξεχωριστά τις Επιδοτήσεις , που εντάσσονται στο «όριο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου