Σελίδες

Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2020

Αλλάζουν τον νόμο για το cash rebate Δημήτρης Κανελλόπουλος

 Η ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα αποδυναμώνεται με μια νέα ρύθμιση, που επιτρέπει την αναγνώριση δαπανών και με τιμολόγια από το εξωτερικό.

Μοιάζει απίστευτο αλλά με αυτήν την κυβέρνηση τίποτα τελικά δεν είναι απίστευτο: μία τροπολογία στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που ήρθε στη Βουλή και θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα, αλλάζει τον χαρακτήρα και τη λειτουργία του άκρως επιτυχημένου προγράμματος της ενίσχυσης των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα, του περίφημου cash rebate, που ξεκίνησε ο νόμος 4487/ 2017, γνωστός και ως νόμος Κρέτσου. Νόμος που στην αρχή λοιδορήθηκε από την τότε αντιπολίτευση και τα φιλικά της ΜΜΕ αλλά στη συνέχεια έγινε ευαγγέλιο απ' όλους, οπότε πλέον διαβάζουμε ρεπορτάζ με τίτλους «Χόλιγουντ έγινε η Ελλάδα».


Το cash rebate προβλέπει ότι το 40% των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής επιστρέφεται μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας. Ο πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής κ. Κρέτσος το είχε στο 35%, ο νυν κ. Πιερρακάκης το αύξησε, σωστά, στο 40%. Μέχρι τώρα όλα τα τιμολόγια που μετρούν στη χρηματοδότηση πρέπει να είναι ελληνικά.


Με τη νέα τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όμως επιτρέπεται πλέον στις ξένες εταιρείες παραγωγής να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ και με ξένα τιμολόγια σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής. Τέλος λοιπόν τα αμιγώς ελληνικά τιμολόγια για τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές που γυρίζονται στην Ελλάδα.



Αυτό πρακτικά σημαίνει λιγότερα γυρίσματα στην Ελλάδα και μεταφορά χρημάτων του ελληνικού λαού σε αμοιβές αλλοδαπών συντελεστών παραγωγής, δεδομένου ότι οι πόροι που διαχειρίζεται το ΕΚΟΜΕ προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Και ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ) και η Ενωση Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών εξέδωσαν αιχμηρές ανακοινώσεις κατά των συντακτών της τροπολογίας και ζητούν την άμεση παρέμβαση του πρωθυπουργού.


«Το σκεπτικό όσων αντιδρούν είναι τελείως λανθασμένο» δήλωσε χθες στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης. «Είναι θέμα στρατηγικής να περάσεις στην επόμενη πίστα. Το ίδιο το εργαλείο του rebate είναι δυναμικό, αλλάζει συνεχώς σε όλο τον κόσμο διότι ακολουθεί την αγορά. Οι ικανοί επαγγελματίες του χώρου δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα· ίσα ίσα, ο ανταγωνισμός και η γνώση που θα αποκομίσουν θα τους κάνει καλύτερους».


Επικίνδυνη η νέα ρύθμιση

Του Λευτέρη Κρέτσου*


Για να μπορέσει να δημιουργηθεί το ΕΚΟΜΕ και να λειτουργήσει το πρώτο επενδυτικό κίνητρο για την οπτικοακουστική βιομηχανία στην Ελλάδα χρειάστηκαν 16 νομοθετικές παρεμβάσεις, δεκάδες διοικητικές πράξεις και αποφάσεις, αμέτρητες συσκέψεις, συναντήσεις, επισκέψεις, παρουσιάσεις, εγκρίσεις, απορρίψεις κ.λπ. Ετσι, η Ελλάδα μετά από πολλά χρόνια κατάφερε να προσελκύει το ενδιαφέρον της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ενώ επέστρεψε δυναμικά η μυθοπλασία στην ελληνική τηλεόραση με ταυτόχρονη αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο.


Το κλειδί της επιτυχίας του μέτρου ήταν ότι το αγκάλιασε σύσσωμη η εγχώρια κοινότητα της οπτικοακουστικής βιομηχανίας (εταιρείες παραγωγής, εργαζόμενοι, τηλεοπτικοί σταθμοί, λοιποί επαγγελματίες του κλάδου), αφού διατύπωσε επίσημα και ανεπίσημα τις ενστάσεις και τις διαφωνίες της και οι οποίες τις περισσότερες φορές εισακούστηκαν.


Σήμερα, και μετά τα θετικά αποτελέσματα της προηγούμενης περιόδου, η νέα ρύθμιση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι εξαιρετικά προβληματική και επικίνδυνη για ποικίλους λόγους:


Πρώτον, μειώνει σημαντικά ή και εξαφανίζει την ανταποδοτικότητα του μέτρου, καθώς είναι πιθανός ο κίνδυνος να μειωθεί κατά 50% το ποσοστό των δαπανών που θα γίνονται στην Ελλάδα, κάτι που ήταν και το αρχικό ζητούμενο.


Δεύτερον, η νέα ρύθμιση οδηγεί σε μεταφορά πόρων στο εξωτερικό, όταν την ίδια στιγμή υπάρχουν τεράστιες ανάγκες κάλυψης άλλων κοινωνικών αναγκών και κυρίως στον τομέα της υγείας. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι θα στέλνουν χρήματα για πνευματικά δικαιώματα έργων και αμοιβές εργαζόμενων εκτός Ελλάδας.


Τρίτον, με δεδομένο ότι ένα οπτικοακουστικό έργο (π.χ. κινηματογραφικό έργο, τηλεοπτική σειρά, animation, video game) μπορεί να χρηματοδοτηθεί μόλις ξοδέψει το 60% των επιλέξιμων δαπανών, με τη νέα ρύθμιση ελλοχεύει ο κίνδυνος η εταιρεία παραγωγής και δικαιούχος της ενίσχυσης να καταθέσει στο ΕΚΟΜΕ τιμολόγια εξωτερικού για το 50% και επομένως στην Ελλάδα να εκτελείται μόνο το 10% του έργου. Ακόμη και αν έρθουν περισσότερα έργα από το εξωτερικό υπάρχει ο κίνδυνος να μειωθούν τα γυρίσματα αλλά και ο κίνδυνος αποθάρρυνσης άλλων επενδύσεων από εγχώριους παραγωγούς.


Τέταρτον, η δυνατότητα αναγνώρισης τιμολογίων εξωτερικού μπορεί να οδηγήσει σε πολλές παρενέργειες στις εργασιακές σχέσεις και στην απασχόληση του κλάδου και σε σημαντικές απώλειες φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων.


* πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου