Σελίδες

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2020

Ο χάρτης των οφειλετών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία

Ο χάρτης των οφειλετών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2020 10:39
 
UPD:10:39
EUROKINISSI/ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ
A- A A+
Στα 105,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,3 δισ. ευρώ σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ήταν στα τέλη του 2019 οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών προς την εφορία. Με ένα μεγάλος μέρος αυτών να θεωρούνται ανεπίδεκτες είσπραξης, το πραγματικό υπόλοιπο το οποίο η ΑΑΔΕ διεκδικεί διαμορφώνεται στα 84,1 δισ. ευρώ.  Στο στόχαστρο βρίσκονται και οι οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οποίες στα τέλη του περασμένου έτους ήταν 35,383 δισ. ευρώ. Σε ρύθμιση είναι χρέη ύψους 6,5 δισ. ευρώ προς την εφορία και άνω των 11 δισ. ευρώ προς τα ταμεία.
Στο δημόσιο χρωστούν περισσότεροι από 4 εκατ. φορολογούμενοι. Πόσοι εξ αυτών όμως είναι οι μεγαλοοφειλέτες και πόσοι εκείνοι που χρωστούν μικροποσά της τάξης των 50 ευρώ; Αξίζει να δούμε πώς διαμορφώνεται ο χάρτης.
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία που προκύπτουν είναι ότι υπάρχουν περισσότεροι από 24.000 πολίτες με οφειλές μικρότερες του… 1 ευρώ, οι οποίοι και ενδεχομένως να μην γνωρίζουν καν για το χρέος τους αυτό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή από την ΑΑΔΕ και παραθέτει στην τελευταία έκθεση του, αναφορικά με τον συνολικό αριθμό των οφειλετών προς την εφορία, παρατηρείται αύξηση κατά 4.158 πρόσωπα (φυσικά και νομικά) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στους 4.068.908 οφειλέτες.
Η αύξηση του αριθμού των οφειλετών παρατηρείται κυρίως στην κατηγορία με χρέη μικρότερα από 50 ευρώ, καθώς προστέθηκαν σε ετήσια βάση 66.541 οφειλέτες. Μάλιστα  οι 24.222 έχουν χρέη μικρότερα από 1 ευρώ (το σύνολο των τελευταίων είναι 357.350).
PBO.GR
Αντίθετα, αξιόλογη μείωση κατά 44.944 πρόσωπα παρατηρείται στον αριθμό των οφειλετών με χρέη μεταξύ 50 και 500 ευρώ. Η μείωση του αριθμού των οφειλετών σε αυτήν την κατηγορία συνοδεύεται από μείωση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου κατά 13,8 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, μείωση του αριθμού των οφειλετών σημειώθηκε στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ (κατά 26.363 οφειλέτες), η οποία οδήγησε σε μείωση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου κατά 25,8 εκατ. ευρώ.
PBO.GR
Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 πηγάζει από τους οφειλέτες με ύψος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ (αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε αυτήν την κατηγορία κατά 542,9 εκατ. ευρώ), ο αριθμός των οποίων σημείωσε μικρή αύξηση κατά 181 πρόσωπα.
Καθοριστική είναι η συνεισφορά των νομικών προσώπων στην αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου της κατηγορίας άνω του 1 εκατ. ευρώ, καθώς από αυτά πηγάζει το 72% της αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, δηλαδή 389,2 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου τους σε αυτήν την κατηγορία οφειλής άγγιξε κατά το τέλος του 2019 τα 61.523 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα το πλήθος των νομικών προσώπων που οφείλουν πάνω από 1 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε στα 4.987, καθώς αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 132 νέα νομικά πρόσωπα.
Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι όσον αφορά στα χρέη προς την εφορία, σημαντική είναι η αύξηση του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου που έχει ενταχθεί σε ρύθμιση.
Ειδικότερα, το ποσοστό του ρυθμισμένου ληξιπρόθεσμου υπολοίπου διαμορφώθηκε στο 6,1% την 1/1/2020, το οποίο αντιστοιχεί σε 6,5 δις ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους προσέγγιζε το 3,5%.
Οι οφειλές προς τα ταμεία
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με την 4η Τριμηνιαία Έκθεση Προόδου Έτους 2019 του ΚΕΑΟ, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών στο τέλος του έτους διαμορφώθηκε στα 35.383 εκατ. ευρώ7 , δηλαδή παρουσίασε μείωση κατά 159,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, ενώ οι κύριες οφειλές μειώθηκαν κατά 197,2 εκατ. ευρώ. Η ανωτέρω μείωση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις διαγραφές οφειλών μη μισθωτών βάσει του επανυπολογισμού που προβλέπει ο ν.4611/2019.
PBO.GR
Στη μείωση συνέβαλαν επίσης οι μειώσεις και οι συμψηφισμοί οφειλών καθώς και οι εκπτώσεις προσαυξήσεων λόγω ένταξης 7 Οι συνολικές οφειλές περιλαμβάνουν τις κύριες οφειλές ύψους 24.336 εκατ. ευρώ και τα πρόσθετα τέλη ύψους 11,047 δισ. ευρώ. των οφειλετών σε ρύθμιση.
Ειδικότερα, στο τέλος του 2019 οι ρυθμισμένες οφειλές προς το ΚΕΑΟ άγγιξαν συνολικά τα 5,3 δις ευρώ (εκ των οποίων 3,8 δις ευρώ αφορούν σε οφειλές που εντάχθηκαν στην διαδικασία ρύθμισης που ορίζει ο ν.4611/2019) σημειώνοντας σημαντική αύξηση, καθώς στο τέλος του Ιουνίου του 2019 βρισκόταν σε ρύθμιση το ποσό των 2,6 δις ευρώ. Παράλληλα συνεχίστηκε και στο τέταρτο τρίμηνο του 2019 η ένταξη νέων οφειλετών, η εισαγωγή νέων οφειλών και η αύξηση των πρόσθετων τελών για τους οφειλέτες που είναι ήδη ενταγμένοι στο ΚΕΑΟ.
Αύξηση παρουσίασε ωστόσο ο αριθμός των μητρώων των οφειλετών κατά 108.471 σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των μητρώων με οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία να διαμορφώνεται στο τέλος του 2019 σε 2.007.307 μητρώα.
Σημειώνεται ότι η αύξηση στον αριθμό των μητρώων δεν αφορά κατά το μεγαλύτερο μέρος σε καινούργιους οφειλέτες αλλά σε υπάρχοντες οφειλέτες των τέως Ταμείων (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ κλπ.) οι οποίοι δημιούργησαν νέες οφειλές μετά τη δημιουργία του ΕΦΚΑ το 2017 που καταχωρούνται σε νέα μητρώα. Σε ετήσια βάση (δηλαδή σε σχέση με το τέλος του 2018) διαπιστώνεται αύξηση του αριθμού των μητρώων των οφειλετών κατά 600.246, η οποία συνοδεύεται από αύξηση στις συνολικές οφειλές κατά περίπου 596 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, η εν λόγω μεταβολή οφείλεται στην αύξηση των πρόσθετων τελών (κατά 781,5 εκατ. ευρώ) και όχι στις κύριες οφειλές, οι οποίες μειώθηκαν κατά 185,2 εκατ. ευρώ. Αναλυτικότερα, στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ, στην οποία καταγράφεται το μεγαλύτερο μέρος (58,9%) των μητρώων, παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση τόσο αναφορικά με τον αριθμό των μητρώων των οφειλετών (κατά 491.509 μητρώα), όσο και σε σχέση με την κύρια οφειλή προς τα ασφαλιστικά ταμεία (κατά 1.343,8 εκατ. ευρώ).
Αντίθετα, στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 10.000 και 100.000 ευρώ, στην οποία συγκεντρώνεται περίπου το μισό από το σύνολο των κύριων οφειλών (45%), διαπιστώνεται μείωση τόσο ως προς το πλήθος των μητρώων των οφειλετών (κατά 15.586 μητρώα), όσο και ως προς το ύψος των κύριων οφειλών (κατά 1.842,2 εκατ. ευρώ). 
naftemporiki.gr 

Αποδίδει καρπούς η ρύθμιση οφειλών σε έως 120 δόσεις

Αποδίδει καρπούς η ρύθμιση οφειλών σε έως 120 δόσεις

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Κόσμο στις εφορίες και χρήματα στον κρατικό κορβανά έφερε η ρύθμιση των 120 δόσεων που θεσπίστηκε το περασμένο έτος, μειώνοντας το στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής το ποσοστό του ρυθμισμένου ληξιπρόθεσμου υπολοίπου διαμορφώθηκε στο 6,1% την 1/1/2020, το οποίο αντιστοιχεί σε 6,5 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους προσέγγιζε το 3,5% ή, διαφορετικά, τα 3,6 δισ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι χιλιάδες φορολογούμενοι επιθυμούσαν να αποπληρώσουν τα χρέη τους στο ελληνικό Δημόσιο, ωστόσο η οικονομική κρίση δεν τους επέτρεπε να ενταχθούν στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων του υπουργείου Οικονομικών καθώς το ποσό της κάθε δόσης έφθανε σε πολλές περιπτώσεις στο ύψους του μηνιαίου μισθού. Με τη θεσμοθέτηση της ρύθμισης κυρίως από την παρούσα κυβέρνηση (ελκυστικότερη συγκριτικά με τη ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης ιδιαιτέρως για τις επιχειρήσεις) εντάχθηκαν περισσότεροι από 600.000 οφειλέτες του ελληνικού Δημοσίου.
Από την άλλη πλευρά πάντως, τα 6,5 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε ρύθμιση αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των 105,6 δισ. ευρώ που ανέρχονται συνολικά οι οφειλές του Δημοσίου. Από το ποσό αυτό η εφορία εκτιμά ότι τα 21,5 δισ. ευρώ είναι ανεπίδεκτα είσπραξης. Δηλαδή θεωρούν ότι τα 84,1 δισ. ευρώ μπορούν να εισπραχθούν. Πηγές του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ωστόσο ότι από το ποσό αυτό πραγματικά εισπράξιμα είναι λιγότερα από 10 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, θα έπρεπε να διαγραφούν, αλλά ουδείς λαμβάνει την απόφαση, καθώς όλοι φοβούνται ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες στην περίπτωση διαγραφής των οφειλών.
Πάντως η εφορία, αμέσως μετά την ενεργοποίηση της νέας πάγιας ρύθμισης (24 έως 48 δόσεις), σκοπεύει να ξεκινήσει κύμα διασταυρώσεων προκειμένου να διαπιστωθούν πιθανά περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών του Δημοσίου. 
Αυτό σημαίνει ότι τα πράγματα θα δυσκολέψουν περισσότερο για τους οφειλέτες της εφορίας, στους οποίους μπορεί να επιβληθούν αναγκαστικά μέτρα, δηλαδή κατασχέσεις και πλειστηριασμοί. Το 2019 πραγματοποιήθηκαν περί τις 82.000 κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών. Για το 2020 αναμένεται ο αριθμός αυτός να ξεπεράσει τις 200.000-300.000.
Από την επεξεργασία των στοιχείων του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής προκύπτει ότι το 2019 μειώθηκε ο ρυθμός δημιουργίας ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά 2,9 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2018.
Ο χάρτης των οφειλών
Αναφορικά με τον συνολικό αριθμό των οφειλετών, στο τέλος του 2019 παρατηρείται αύξηση κατά 4.158 πρόσωπα (φυσικά και νομικά) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στα 4.068.908 οφειλέτες. Η αύξηση του αριθμού των οφειλετών παρατηρείται κυρίως στην κατηγορία με χρέη μικρότερα από 50 ευρώ, καθώς προστέθηκαν σε ετήσια βάση 66.541 οφειλέτες, εκ των οποίων οι 24.222 έχουν χρέη μικρότερα από 1 ευρώ (το σύνολο των τελευταίων είναι 357.350).
Αντίθετα, αξιόλογη μείωση κατά 44.944 πρόσωπα παρατηρείται στον αριθμό των οφειλετών με χρέη μεταξύ 50 και 500 ευρώ. Παράλληλα, μείωση του αριθμού των οφειλετών σημειώθηκε στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ (κατά 26.363 οφειλέτες), η οποία οδήγησε σε μείωση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου κατά 25,8 εκατ. ευρώ.
Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 πηγάζει από τους οφειλέτες με ύψος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ (αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε αυτήν την κατηγορία κατά 542,9 εκατ. ευρώ), ο αριθμός των οποίων σημείωσε μικρή αύξηση κατά 181 πρόσωπα. 
Έντυπη

Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι την Καθαρά Δευτέρα του 2020

H ΓΣΕΕ και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας (ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ), ενημέρωσαν, με ανακοίνωση τους, τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα για τον τρόπο αμοιβής της Καθαράς Δευτέρας (φέτος 2 Μαρτίου 2020).
Όπως αναφέρεται, η Καθαρή Δευτέρα δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.
Ωστόσο οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν στην περίπτωση που η Καθαρή Δευτέρα έχει χαρακτηρισθεί αργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή.
Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι μισθωτοί δεν εργασθούν σύμφωνα με τα παραπάνω δεν θα έχουν καμία μείωση του μισθού τους, ενώ όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους (άρθρ. 2 παρ.3 ΝΔ 3755/1955).
Αν παρότι έχει χαρακτηρισθεί η Καθαρά Δευτέρα πρόσθετη εορτή αργία για μία επιχείρηση, αυτή λειτουργήσει φέτος κατ’εξαίρεση, τότε για πλήρη απασχόλησή τους οι υπάλληλοι δικαιούνται προσαύξηση μισθού κατά 1/25 και οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο ένα ακόμα ημερομίσθιό τους, επί του ωρομισθίου των οποίων θα υπολογισθεί και η προσαύξηση κατά 75% για την εργασία σε ημέρες αργίας.

Συντάξεις: Λύση για τη φορολόγηση των αναδρομικών

Συντάξεις: Λύση για τη φορολόγηση των αναδρομικών

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2020 15:40
 
UPD:15:44
A- A A+
Σήμερα ή τη Δευτέρα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση για την επίλυση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί από με την καταβολή φόρων συνολικού ύψους 98 εκατ. ευρώ από 71.000 συνταξιούχους για αδήλωτα εισοδήματα τα οποία εισπράχθηκαν αναδρομικά.
Όπως δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος η σχετική ρύθμιση θα κατατεθεί άμεσα και θα προβλέπεται διορθωτική τροποποίηση για τη πράξη προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου. Παράλληλα, τόνισε ότι με τη συγκεκριμένη παρέμβαση θα διορθωθούν προβλήματα χωρίς όμως να αφαιρείται το δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη για τον πολίτη.
Η νομοθετική ρύθμιση αναμένεται να περιλαμβάνει :
  • τη δυνατότητα κατάθεσης τροποποιητικών δηλώσεων από τους συνταξιούχους ανά έτος ώστε τα εισοδήματα να φορολογηθούν με βάση την κλίμακα κάθε χρονιάς και να μην προστεθούν συνολικά σε ένα έτος 
  • με την εκκαθάριση του φόρου ανά έτος, ο συνταξιούχος θα έχει τη δυνατότητα να φορολογείται με βάση το αφορολόγητο της κλίμακας και το ποσό των αναδρομικών να μην προστίθεται σε ένα έτος 
  • διαγραφή μέρους ή του συνόλου των προστίμων και των προσαυξήσεων που είχαν επιβληθεί
  • παράταση της προθεσμίας για την καταβολή των πρόσθετων φόρων έως τις 31 Μαΐου 2019 αντί για τις 28 Φεβρουαρίου 2019 που προβλέπονταν αρχικά. Με αυτό τον τρόπο οι συνταξιούχοι μπορούν να εκμεταλλευτούν, εφόσον των επιθυμούν, την νέα πάγια ρύθμιση σε 24 ή 48 δόσεις η οποία ενεργοποιείται την ερχόμενη εβδομάδα.
naftemporiki.gr

Υπουργείο Οικονομικών Λύση στο πρόβλημα των αναδρομικών ποσών συντάξεων προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών

                 Υπουργείο Οικονομικών Λύση στο πρόβλημα των αναδρομικών ποσών συντάξεων προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τηλ.:2103332644
e-mail: press@minfin.gr
Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2020
Δελτίο Τύπου
Λύση στο πρόβλημα των αναδρομικών ποσών συντάξεων προωθεί το Υπουργείο Οικονομικών
Η κυβέρνηση αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία για να δοθεί λύση στο πρόβλημα με τα αναδρομικά ποσά συντάξεων, για τα οποία οι συνταξιούχοι κλήθηκαν να πληρώσουν φόρο, όπως ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Βεσυρόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Κατσώτη. Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσοστό αναδρομικών συντάξεων που εισπράχθηκαν το 2013 από τους δικαιούχους, οι οποίοι όμως δεν συμπεριέλαβαν τα συγκεκριμένα ποσά στη φορολογική τους δήλωση, με αποτέλεσμα να τους καταλογιστεί φόρος.
Μεταξύ αυτών των περιπτώσεων προέκυψαν και ορισμένες πράξεις προσδιορισμού φόρου που εκδόθηκαν παρά το γεγονός ότι τα εισοδήματα αυτά είχαν συμπεριληφθεί από τους φορολογουμένους στις δηλώσεις που είχαν υποβάλλει. Αυτή την στρέβλωση έρχεται να αποκαταστήσει η Κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Βεσυρόπουλος τόνισε ότι με τη νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί θα δοθεί η δυνατότητα να διορθωθούν τα εκκαθαριστικά, είτε μετά από αίτηση του φορολογουμένου, είτε από την ίδια την ΑΑΔΕ οίκοθεν. Η νέα διαδικασία θα δώσει στη φορολογική διοίκηση τη δυνατότητα να προβεί, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν ήδη, σε διορθωτική παρέμβαση, με βάση τα στοιχεία που θα προσκομιστούν στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., για να διασφαλιστεί η φορολόγηση των σχετικών ποσών στη χρήση, στην οποία πράγματι ανάγονται και όχι συνολικά στο έτος στο οποίο εισπράχθηκαν.
Παράλληλα, προανήγγειλε ότι με νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών θα μειωθούν σημαντικά οι επιβαλλόμενες προσαυξήσεις στους συνταξιούχους, που έλαβαν καθυστερημένα την πρώτη τους σύνταξη, για τα μη δηλωθέντα αναδρομικά τους και εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα.

ΥΠΟΙΚ: Λύση στο πρόβλημα της φορολόγησης συνταξιούχων για τα αναδρομικά

ΥΠΟΙΚ: Λύση στο πρόβλημα της φορολόγησης συνταξιούχων για τα αναδρομικά

Την μείωση των προσαυξήσεων, ενδεχομένως και των προστίμων, για τα μη δηλωθέντα αναδρομικά των συνταξιούχων που έλαβαν καθυστερημένα τη συνταξή τους τα προηγούμενα χρόνια, όπως και τη διόρθωση των εκκαθαριστικών που έχουν αποσταλεί ώστε να εξασφαλιστεί η φορολόγηση των σχετικών ποσών στη χρήση τους, θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, νομοθετική διάταξη που προωθεί η κυβέρνηση. Μ' αυτήν θα αντιμετωπίζεται και η στρέβλωση που υπήρξε να υπολογισθεί επιπλέον φόρος σε όσους είχαν δηλώσει εγκαίρως τα αναδρομικά και είχαν φορολογηθεί γι' αυτά.
Σε ανακοίνωση του το υπουργείου Οικονομικών επισημαίνει τα ακόλουθα:
«Η κυβέρνηση αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία για να δοθεί λύση στο πρόβλημα με τα αναδρομικά ποσά συντάξεων, για τα οποία οι συνταξιούχοι κλήθηκαν να πληρώσουν φόρο, όπως ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Βεσυρόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ κ. Κατσώτη. Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσοστό αναδρομικών συντάξεων που εισπράχθηκαν το 2013 από τους δικαιούχους, οι οποίοι όμως δεν συμπεριέλαβαν τα συγκεκριμένα ποσά στη φορολογική τους δήλωση, με αποτέλεσμα να τους καταλογιστεί φόρος.
Μεταξύ αυτών των περιπτώσεων προέκυψαν και ορισμένες πράξεις προσδιορισμού φόρου που εκδόθηκαν παρά το γεγονός ότι τα εισοδήματα αυτά είχαν συμπεριληφθεί από τους φορολογουμένους στις δηλώσεις που είχαν υποβάλλει. Αυτή την στρέβλωση έρχεται να αποκαταστήσει η κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Βεσυρόπουλος τόνισε ότι με τη νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί θα δοθεί η δυνατότητα να διορθωθούν τα εκκαθαριστικά, είτε μετά από αίτηση του φορολογουμένου, είτε από την ίδια την ΑΑΔΕ οίκοθεν. Η νέα διαδικασία θα δώσει στη φορολογική διοίκηση τη δυνατότητα να προβεί, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν ήδη, σε διορθωτική παρέμβαση, με βάση τα στοιχεία που θα προσκομιστούν στις αρμόδιες ΔΟΥ, για να διασφαλιστεί η φορολόγηση των σχετικών ποσών στη χρήση, στην οποία πράγματι ανάγονται και όχι συνολικά στο έτος στο οποίο εισπράχθηκαν.
Παράλληλα, προανήγγειλε ότι με νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών θα μειωθούν σημαντικά οι επιβαλλόμενες προσαυξήσεις στους συνταξιούχους, που έλαβαν καθυστερημένα την πρώτη τους σύνταξη, για τα μη δηλωθέντα αναδρομικά τους και εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιστροφή φόρου: Αλλάζει το σύστημα του Taxisnet Μια νέα διαδικασία για την επιστροφή φόρου «εγκαινιάζει» η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)

Επιστροφή φόρου: Αλλάζει το σύστημα του Taxisnet
Μια νέα διαδικασία για την επιστροφή φόρου «εγκαινιάζει» η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)
20 Φεβ 2020 - 09:33
Picture 0 for Επιστροφή φόρου: Αλλάζει το σύστημα του Taxisnet
Για το ζήτημα της επιστροφής φόρων είχαν επαφές ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής με τον υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο. Εν τέλει, με εισήγηση του κ. Πιτσιλή, ο κ. Βεσυρόπουλος εξέδωσε απόφαση (ΦΕΚ Β’ 458/14.02.2020) με την οποία καθιστά «υποχρεωτική για όσους δικαιούνται επιστροφή φόρου, τη δήλωση στο Taxisnet της ΑΑΔΕ του IBAN, που χρησιμοποιούν για την πληρωμή των αχρεωστήτως καταβληθέντων φόρων.»
 
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι για την επιστροφή φόρων σε λογαριασμό του δικαιούχου, δεν θα χρειάζεται η επίσκεψη στη ΔΟΥ για να δηλωθεί ο τραπεζικός λογαριασμός στον οποίο θα καταβληθεί ο προς επιστροφή φόρος.

Επιστροφή φόρου: Καλυμμένοι όσοι δήλωσαν IBAN για τη φορολοταρία
 
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ, η απόφαση για την επιστροφή φόρου ελήφθη με στόχο «τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας και την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων».


Το υπουργείο Οικονομικών τονίζει ότι οι φορολογούμενοι που θα ακολουθήσουν τη νέα διαδικασία για την επιστροφή φόρου θα πρέπει να ενημερώνουν το Taxisnet για τυχόν μεταβολές του δηλωθέντος IBAN. Η ανακοίνωση για την επιστροφή φόρου καταλήγει με την οδηγία ότι «όσοι έχουν δηλώσει τραπεζικό λογαριασμό για τη φορολοταρία, δεν χρειάζεται να τον γνωστοποιήσουν εκ νέου. Η ορθότητα των στοιχείων κάθε αρχικής ή τροποποιητικής δήλωσης του εν λόγω τραπεζικού λογαριασμού επαληθεύεται με το αντίστοιχο ίδρυμα πληρωμών».


Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα ανοίξει η πλατφόρμα του Taxisnet για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων 2020.

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/oikonomia/epistrofi-foroy-allazei-systima-toy-taxisnet

Βεσυρόπουλος: Άμεσα η νομοθετική ρύθμιση για τα αναδρομικά ποσά συντάξεων

Βεσυρόπουλος: Άμεσα η νομοθετική ρύθμιση για τα αναδρομικά ποσά συντάξεων

Η κυβέρνηση αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία για να δοθεί λύση στο πρόβλημα με τα αναδρομικά ποσά συντάξεων, για τα οποία οι συνταξιούχοι κλήθηκαν να πληρώσουν φόρο, όπως ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Κατσώτη.
Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσοστό αναδρομικών συντάξεων που εισπράχθηκαν το 2013 από τους δικαιούχους, οι οποίοι όμως δεν συμπεριέλαβαν τα συγκεκριμένα ποσά στη φορολογική τους δήλωση, με αποτέλεσμα να τους καταλογιστεί φόρος.
Μεταξύ αυτών των περιπτώσεων προέκυψαν και ορισμένες πράξεις προσδιορισμού φόρου που εκδόθηκαν παρά το γεγονός ότι τα εισοδήματα αυτά είχαν συμπεριληφθεί από τους φορολογουμένους στις δηλώσεις που είχαν υποβάλλει. Αυτή τη στρέβλωση έρχεται να αποκαταστήσει η κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Βεσυρόπουλος τόνισε ότι με τη νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί θα δοθεί η δυνατότητα να διορθωθούν τα εκκαθαριστικά, είτε μετά από αίτηση του φορολογουμένου, είτε από την ίδια την ΑΑΔΕ οίκοθεν. Η νέα διαδικασία θα δώσει στη φορολογική διοίκηση τη δυνατότητα να προβεί, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν ήδη, σε διορθωτική παρέμβαση, με βάση τα στοιχεία που θα προσκομιστούν στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ., για να διασφαλιστεί η φορολόγηση των σχετικών ποσών στη χρήση, στην οποία πράγματι ανάγονται και όχι συνολικά στο έτος στο οποίο εισπράχθηκαν.
Παράλληλα, προανήγγειλε ότι με νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών θα μειωθούν σημαντικά οι επιβαλλόμενες προσαυξήσεις στους συνταξιούχους, που έλαβαν καθυστερημένα την πρώτη τους σύνταξη, για τα μη δηλωθέντα αναδρομικά τους και εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα.

Οι δυο κινήσεις φορο-ανακούφισης συνταξιούχων

Οι δυο κινήσεις φορο-ανακούφισης συνταξιούχων

Του Σπύρου Δημητρέλη
Σε θεραπεία του ζητήματος των αναδρομικών φόρων που κλήθηκαν στις αρχές του έτους να πληρώσουν περισσότεροι από 70.000 συνταξιούχοι προχωρά το υπουργείο Οικονομικών. Μετά τις έντονες αντιδράσεις των συνταξιούχων αλλά και των φοροτεχνικών που κλήθηκαν να σηκώσουν το βάρος των ενστάσεων και αιτημάτων διόρθωσης των ποσών, το οικονομικό επιτελείο έχει δρομολογήσει ήδη δύο κινήσεις προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Η πρώτη κίνηση νομοθετικά έχει ήδη ολοκληρωθεί και πολύ σύντομα θα την έχουν στη διάθεσή τους οι συνταξιούχοι. Είναι η παροχή της δυνατότητας να καταβάλλουν τα αναδρομικά ποσά φόρων σε έως και 48 δόσεις. Η σχετική πρόβλεψη περιλαμβάνεται στην υπουργική απόφαση που ορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής της νέας ρύθμισης οφειλών προς τη φορολογική διοίκηση των 24 ή 48 δόσεων.
Με βάση όσα ορίζονται στη απόφαση, αναδρομικά ποσά φόρων που έχουν προκύψει για τους φορολογούμενους από εκκαθάριση η οποία έγινε από τα στοιχεία που διέθετε η φορολογική διοίκηση θεωρούνται έκτακτες φορολογικές οφειλές και μπορούν να ρυθμιστούν σε έως και 48 μηνιαίες δόσεις. Υπενθυμίζεται ότι η ρύθμιση για τις 24 έως 48 δόσεις αναμένεται να ενεργοποιηθεί στις 26 Φεβρουαρίου στο taxisnet.

Διόρθωση αναδρομικών

Η δεύτερη κίνηση που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών είναι νομοθετική ρύθμιση σε νομοσχέδιο το οποίο πρόκειται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή και θα προβλέπει τον επιμερισμό του εισοδήματος στο έτος κατά το οποίο αποκτήθηκαν με επανεκκαθάριση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2019 η φορολογική διοίκηση προχώρησε στην επανεκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων περίπου 72.000 συνταξιούχων για τα αναδρομικά που είχαν λάβει το 2013, χρήση η οποία παραγραφόταν στο τέλος του 2019. Τα αναδρομικά αφορούσαν κυρίως ποσά από την ημερομηνία συνταξιοδότησης έως και την απονομή της σύνταξης.
Σε πολλές περιπτώσεις όλο το ποσό των αναδρομικών προστέθηκε στο εισόδημα του 2013 προκαλώντας μεγάλες επιβαρύνσεις στους συνταξιούχους ενώ σε άλλες περιπτώσεις συνταξιούχοι που είχαν δηλώσει τα σχετικά ποσά κλήθηκαν να πληρώσουν εκ νέου φόρο για αυτά.
Με τη νομοθετική ρύθμιση θα αντιμετωπιστούν τα όποια προβλήματα και δεν θα αναγκαστούν οι συνταξιούχοι να υποβάλλουν ενδικοφανείς προσφυγές στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Παράλληλα, θα πληρώσουν και τον φόρο που πραγματικά τους αναλογεί από τα αναδρομικά ποσά που εισέπραξαν.

Πώς και πόσο θα μειωθεί η εισφορά αλληλεγγύης

Του Σπύρου Δημητρέλη
Δυο βασικά σενάρια για την επικείμενη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης βρίσκονται στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών. Το ποσοστό της μείωσης θα εξαρτηθεί από το εύρος του δημοσιονομικού χώρου που αναμένεται να προκύψει έως τον ερχόμενο Απρίλιο με βάση την επιτυχή εκτέλεση αλλά και την υπέρβαση των στόχων του προϋπολογισμού.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας έχει αποδείξει ότι στις παρεμβάσεις ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους απεχθάνεται τις οριζόντιες λύσεις που δημιουργούν πεδίο κριτικής σε βάρος της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής για "ελάφρυνση των εχόντων". Αποδείχθηκε το παραπάνω με την κλιμακωτή μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%, 20% και 10%, αντιστρόφως ανάλογα δηλαδή με την αξία της ακίνητης περιουσίας των φορολογούμενων.
Αντίστοιχες προθέσεις έχει και για τη σχεδιαζόμενη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης. Δηλαδή μεγαλύτερη μείωση της εισφοράς για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα και μικρότερη μείωση για όσους δηλώνουν υψηλό εισόδημα.
Η εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται μόνο στο εισόδημα των φυσικών προσώπων και θεσπίστηκε το 2011 ως ένα από τα βασικά φορολογικά μέτρα του μνημονίου για την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων. Τα συνολικά φορολογικά έσοδα που φέρνει στα κρατικά ταμεία ανέρχονται σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ ετησίως.
Η εισφορά αλληλεγγύης παρακρατείται από μισθούς και συντάξεις παράλληλα με τον φόρο εισοδήματος ενώ σε ελεύθερους επαγγελματίες, εισοδηματίες και άλλες κατηγορίες φορολογούμενων βεβαιώνεται με τη φορολογική δήλωση του επόμενου έτους. Η εισφορά επιβάλλεται επί του αθροίσματος του εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου από κάθε πηγή με την εξής κλίμακα:
- 0% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ
- 2,2% για εισοδήματα 12.000 έως 20.000 ευρώ
- 5%  για το τμήμα του εισοδήματος από 20.001 έως  30.000 ευρώ
- 6,5% για το τμήμα του εισοδήματος από 30.001 έως  40.000 ευρώ
- 7,5%  για το τμήμα του εισοδήματος από 40.001 έως 65.000 ευρώ
- 9%  για εισοδήματα ως 65.001 έως 220.000 ευρώ
- 10% για εισοδήματα άνω των 220.000 ευρώ. 
Το βασικό σενάριο που εξετάζει το ΥΠΟΙΚ είναι η πλήρης κατάργηση της εισφοράς για εισοδήματα έως 20.000 ή και 30.000 ευρώ και η μείωσή της για υψηλότερα εισοδήματα κατά 10% έως 20%. Εφόσον προκριθεί το συγκεκριμένο σενάριο τότε φορολογούμενοι με ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ θα έχουν ετήσιο όφελος έως και 676 ευρώ. Υψηλότερο σε ποσό αλλά περιορισμένο ως ποσοστό θα είναι το όφελος για όσους έχουν υψηλότερο εισόδημα.
Για παράδειγμα, φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα 40.000 ευρώ καταβάλλει σήμερα εισφορά ύψους 1.326 ευρώ. Με την κατάργηση της εισφοράς για το εισόδημα έως 30.000 ευρώ και μείωση κατά 20% για υψηλότερο εισόδημα τότε θα καταβάλλει 520 ευρώ, δηλαδή 806 ευρώ λιγότερα.
Το δεύτερο σενάριο, αλλά λιγότερο πιθανό να υιοθετηθεί, προβλέπει οριζόντια μείωση της εισφοράς κατά 20% έως 30%.
Σε περίπτωση μείωσης της εισφοράς κατά 30% τότε θα πάρει την εξής μορφή:
- 1,5% για εισοδήματα 12.000 έως 20.000 ευρώ
-  3,5%  για το τμήμα του εισοδήματος από 20.000 έως  30.000 ευρώ.
- 4,55% για το τμήμα του εισοδήματος από 30.000 έως  40.000 ευρώ.
- 5,25%  για το τμήμα του εισοδήματος από 40.000 έως 65.000 ευρώ
- 6,3%  για εισοδήματα ως 65.000 έως 220.000 ευρώ
- 7% για εισοδήματα άνω των 220.000 ευρώ.
Σημειώνεται πως η εισφορά σχεδιάζεται να μειωθεί αναδρομικά από την 1-1-2020.

«Κίτρινη κάρτα» για το ασφαλιστικό από το Γραφείο Προϋπολογισμού

«Κίτρινη κάρτα» για το ασφαλιστικό από το Γραφείο Προϋπολογισμού

Λάθος η αποσύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών από το ύψος του εισοδήματος για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες. Προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 4% το 2019. Η εικόνα στην οικονομία και ο κατώτατος μισθός.

Κίτρινη κάρτα στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης βγάζει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, επισημαίνοντας παράλληλα θετικές εξελίξεις στο μέτωπο της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και προβλέποντας πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 ανάλογο των επιδόσεων του 2018.
Οι ανακοινώσεις της Eurostat για το 2018 είχαν βγάλει πρωτογενές πλεόνασμα 4,3% του ΑΕΠ και τώρα το ΓΠΚΒ εκτιμά πως το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2019 θα διαμορφωθεί κοντά στα αποτελέσματα του 2018.
«Τα δημοσιονομικά δεδομένα δείχνουν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης και την εκτίμηση του Γραφείου Προϋπολογισμού, το πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2019 φαίνεται ότι θα διαμορφωθεί κοντά στα περσινά επίπεδα. Αυτό καταδεικνύει τη δημοσιονομική ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας καθώς επιτυγχάνεται παρά τα επεκτατικά μέτρα που λήφθηκαν στη διάρκεια του έτους. Η διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη αφού αποτελεί τη βασική συνθήκη διασφάλισης της αξιοπιστίας του ελληνικού δημοσίου», σημειώνεται στην έκθεση.
Επιβεβαίωση των προβλέψεων του ΓΠΚΒ, δεν φέρνει πρακτικά καμία μεταβολή σε επίπεδο δημοσιονομικής διαχείρισης εφεξής, καθώς η όποια υπέρβαση πλεονάσματος, από την ώρα που έχει κλείσει η χρήση του 2019, δεν μπορεί να αξιοποιηθεί παρά μόνο για μείωση του χρέους. Αν όμως το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2019 ξεπεράσει ή έστω προσεγγίσει το 4% του ΑΕΠ μετά από ένα μπαράζ έκτακτων παροχών τόσο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και την κυβέρνηση της ΝΔ, σημαίνει πολλά για το επίπεδο της αχρείαστης υπερφορολόγησης, την οποία έχουν υπομείνει για πολλά χρόνια οι φορολογούμενοι.
Στο μέτωπο του ασφαλιστικού, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, χωρίς περιστροφές, καυτηριάζει την επιλογή αποσύνδεσης των ασφαλιστικών εισφορών από το ύψος του εισοδήματος για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες. «Πρόκειται ουσιαστικά», τονίζει, «για επαναφορά του καθεστώτος που τροποποίησε η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του νόμου 4387/2016, στο πλαίσιο εξορθολογισμού του συστήματος και ίσης μεταχείρισης των ασφαλισμένων, αυτοαπασχολούμενων ή μισθωτών. Η ακύρωση αυτής της μεταρρύθμισης επανεισάγει την ευνοϊκότερη μεταχείριση των ελεύθερων επαγγελματιών σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους, μια από τις βασικές αιτίες των ιδιαίτερα υψηλών ποσοστών αυτοαπασχόλησης (χωρίς προσωπικό) που καταγράφει διαχρονικά η χώρα μας (22% έναντι 9% στην Ευρωζώνη), με αρνητικές επιπτώσεις στη συνολική παραγωγικότητα και στα δημόσια έσοδα».
Κατά τα λοιπά, στην έκθεση σημειώνεται ότι με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή αυξάνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο των 30 ετών, μειώνονται οι εισφορές της μισθωτής εργασίας για επιδόματα ανεργίας, εργατική κατοικία και εργατική εστία, καταργείται το ανώτατο όριο του αθροίσματος κύριας και επικουρικής σύνταξης, θεσπίζεται προαιρετική ασφάλιση για λήψη επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ παροχής και ολοκληρώνεται η ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων με την ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ. Επίσης, καταργείται η 13η σύνταξη και η εξοικονόμηση που προκύπτει (0,5% του ΑΕΠ) κατευθύνεται στη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε άλλες πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας.
Όσον αφορά τις μακροοικονομικές εξελίξεις, το ΓΠΚΒ σημειώνει ότι οι ρυθμοί μεγέθυνσης του δεύτερου και τρίτου τριμήνου του 2019 υπερβαίνουν το 2%, υποδηλώνοντας επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας με ενισχυμένο τον ρόλο των εξαγωγών, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παραμένει ισορροπημένο, η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται, η απασχόληση αυξάνεται και ο πληθωρισμός ανακάμπτει. Επιπλέον, οι βραχυχρόνιοι δείκτες οικονομικής δραστηριότητας καθώς και οι δείκτες προσδοκιών και οικονομικού κλίματος συνεχίζουν να κινούνται σε θετική κατεύθυνση. Με βάση τα ανωτέρω, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να συνεχιστεί, παρά την αυξημένη αβεβαιότητα από το εξωτερικό περιβάλλον και την υποτονική ανάπτυξη της οικονομίας της Ευρωζώνης.

Η αύξηση του κατώτατου

Το ΓΠΚΒ παίρνει θέση, εμμέσως πλην σαφώς, και στον δημόσιο διάλογο που έχει ξεκινήσει αναφορικά με το ύψος της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού. Σημειώνει πως μια λιγότερο θετική εξέλιξη που αξίζει να επισημανθεί είναι η μείωση του δείκτη μισθολογικού κόστους (-1,2%) σε ετήσια βάση κατά το τρίτο τρίμηνο του 2019, μετά από μια περίοδο εφτά τριμήνων συνεχούς αύξησης, εξέλιξη η οποία «αποτελεί ένδειξη της περιορισμένης επίδρασης της αύξησης του κατώτατου μισθού (από τον Ιανουάριο 2019) στους υπόλοιπους μισθούς της οικονομίας (spillover). Αυτή η διαπίστωση, σε συνδυασμό με τη διατήρηση της αυξητικής τάσης στην απασχόληση, δεν επιβεβαιώνει τις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί σχετικά με τις ενδεχόμενες δυσμενείς επιδράσεις της αύξησης του κατώτατου μισθού και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, ενόψει των διαπραγματεύσεων για τη νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού».