Σελίδες

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2021

Αλλάζουν e-στρατηγική τα σούπερ μάρκετ Social media - χαμηλά εισοδήματα - νεότερες ηλικίες

 

Αλλάζουν e-στρατηγική τα σούπερ μάρκετ

Social media - χαμηλά εισοδήματα - νεότερες ηλικίες
Παρασκευή, 19 Φεβρουαρίου 2021 10:06
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
A- A A+

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
dalex@naftemporiki.gr 

Σε άλλο επίπεδο μετέφερε η πανδημία το «κυνήγι» του ηλεκτρονικού τζίρου της λιανικής των ταχυκίνητων προϊόντων του νοικοκυριού, με τα επιτελεία των αλυσίδων να αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές προσέλκυσης των καταναλωτών μέσα από την ενδυνάμωση των σημείων ψηφιακής διεπαφής.

Οι βασικές λέξεις-κλειδιά στη φαρέτρα των στελεχών του οργανωμένου λιανεμπορίου FMCGs αφορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα χαμηλότερα εισοδήματα και τις νεαρές ηλικιακές ομάδες.

«Η πανδημία ανέτρεψε το καταναλωτικό μοντέλο και πλέον η αγορά “τρέχει” να προβλέψει τις νέες ανάγκες που διαμορφώνονται», αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, τονίζοντας ότι «το διαδίκτυο βρίσκεται στο επίκεντρο και είναι ένα διαφορετικό πεδίο σε σχέση με το φυσικό κατάστημα. Η πληροφορία είναι δύναμη για τον καταναλωτή, ωστόσο το όριο με την υπερπληροφόρηση που θα κουράσει είναι λεπτό. Η χρυσή τομή είναι δύσκολο να βρεθεί, γιατί το ιδανικό για τις αλυσίδες είναι μέσα από το διαδίκτυο οι καταναλωτές να οδηγηθούν στις φυσικές σάλες. Αυτό όμως ανατράπηκε με την πανδημία και τα click away και πλέον η εξίσωση στη δυναμική που θα έχει ο ηλεκτρονικό τζίρος εφεξής έχει γίνει ακόμα πιο σύνθετη».

Η έρευνα

Χθες γνωστοποιήθηκαν τα ευρήματα της έρευνας της NielsenIQ, που αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι 79% των Ελλήνων αγοραστών που επηρεάστηκαν από τον Covid-19, μόλις πρόσφατα στράφηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τώρα χρησιμοποιούν το κανάλι αυτόέ ως και 2-3 φορές πιο συχνά από αυτούς που δεν έχουν επηρεαστεί από την πανδημία.

Αντίστοιχα, ένας στους δύο αγοραστές μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα αγοράζει μέσω των Social Media, με το Facebook να προσελκύει μεγαλύτερης ηλικίας κοινό. Συγκρίνοντας εννέα βασικές κατηγορίες προϊόντων, καθαριστικά, βρεφικά είδη, είδη ομορφιάς, προϊόντα περιποίησης σώματος και μαλλιών, μη αλκοολούχα ποτά, συσκευασμένα τρόφιμα, αλκοολούχα ποτά, ηλεκτρονικά είδη και προϊόντα μόδας, προκύπτει ότι σε όλες το ποσοστό των καταναλωτών που επηρεάστηκαν από την πανδημία και επέλεξαν τις διαδικτυακές αγορές είναι μεγαλύτερο από αυτούς που έμειναν ανεπηρέαστοι.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα το 27% αφορά επηρεασμένους αγοραστές, ενώ αντίθετα το 22% αφορά ανεπηρέαστους. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό χαρακτηριστικό των επηρεαζόμενων αγοραστών αφορά το γεγονός ότι ανήκουν κυρίως σε χαμηλότερα εισοδηματικά επίπεδα.

Όπως αναφέρει η Ντορίνα Φυντάνη, Consumer Insights Leader NielsenIQ: «Με μια μεγάλη και ιδιαίτερα διακριτή ομάδα επηρεαζόμενων από την πανδημία διαδικτυακών αγοραστών, αξίζει να αναφερθεί ότι έχει πλέον εκλείψει η αντίληψη που κυριαρχούσε πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα κερδίσει πολύ περισσότερο έδαφος ανάμεσα στους εύπορους καταναλωτές.

Οι χαμηλότερες τιμές είναι πλέον μεταξύ των τριών κορυφαίων λόγων για τη μετάβαση σε διαδικτυακές αγορές για το 66% των ερωτηθέντων». Πλέον ο νέος τύπος καταναλωτών που δημιούργησε η πανδημία, οι «σούπερ» αγοραστές, όπως τους κατονομάζει η Nielsen, αφού χρησιμοποιούν στο έπακρο πλέον το e-commerce, είναι η βάση για τα νέα στερεότυπα στο καλάθι της νοικοκυράς. Στους σχεδόν 12 μήνες που μετρά η πανδημία τα εγχώρια σούπερ μάρκετ έδειξαν εντυπωσιακά αντανακλαστικά, προωθώντας σε χρόνο μηδέν τους σχεδιασμούς που είχαν ακόμα και στο συρτάρι για την ανάπτυξη της ψηφιακής τους παρουσίας.

Σκλαβενίτης
Η πλέον «ηχηρή» κίνηση πέρυσι αφορά τον πρώτο παίκτη της αγοράς, την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη, που μέσα στον Νοέμβριο ενεργοποίησε το ηλεκτρονικό της κατάστημα στη λιανική, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα είχε προχωρήσει σε συνεργασία με την e-food. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα δείγματα γραφής είναι εντυπωσιακά στους πρώτους 3,5 μήνες και με βάση τον προγραμματισμό οι υπηρεσίες του e-shop της Σκλαβενίτης αναμένεται να «επεκταθούν» στη Θεσσαλονίκη μέχρι το Πάσχα και μέχρι το τέλος του 2021 να υπάρξει δυνατότητα κάλυψης ηλεκτρονικών παραγγελιών σε όσο το δυνατόν περισσότερες πόλεις. Η συνεργασία με την e-food διατηρείται, ωστόσο δεν φαίνεται να υπάρχουν «σκέψεις» για προώθηση αντίστοιχων συνεργασιών με άλλες πλατφόρμες.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Για την ΑΒ Βασιλόπουλος το «στοίχημα» των ηλεκτρονικών πωλήσεων είχε τεθεί πολύ νωρίτερα από το ξέσπασμα της πανδημίας, με τους σχεδιασμούς να στρέφονται στη στοχευμένη ψηφιακή διεπαφή με τον πελάτη. Η ανάλυση των big data από τις κάρτες πιστότητας αποτελούσαν ένα από τα πρώτα εργαλεία της ΑΒ προς αυτή τη κατεύθυνση, ωστόσο η πανδημία έδωσε επιπλέον ώθηση για την υλοποίηση της στρατηγικής και οι επιδόσεις των ηλεκτρονικών πωλήσεων πέρυσι στήριξαν σημαντικά της αλυσίδα.

My Market
Ισχυρή θέση και δίκτυο διανομής έχει και η My Market, η οποία τον Οκτώβριο του 2018, με παρακαταθήκη μία σταθερή βάση χιλιάδων καταναλωτών από το welovesupermarket.gr, απέκτησε παρουσία στο e-commerce σε όλη την Ελλάδα.

Γαλαξίας
Τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος με στόχο να ξεκινήσει να λειτουργεί εντός του πρώτου 6μήνου του 2021 δρομολογεί και η αλυσίδα «Γαλαξίας», οι αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός προχώρησαν σε συνεργασίες με πλατφόρμες όπως η BOX της Cosmote, ενώ στο «παιχνίδι» μπήκε πρόσφατα και η Wolt. Αξιοσημείωτη παρουσία με αυξανόμενη τάση διείσδυσης στο ηλεκτρονικό καλάθι της νοικοκυράς έχουν και τα σήματα Θανόπουλος, Bazaar, efresh, Market In. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου