Σελίδες

Τετάρτη 12 Μαΐου 2021

Φορολογία: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι από τις αλλαγές στις e-αποδείξεις

 * Ποιες κατηγορίες φορολογουμένων απαλλάσσονται πλήρως από την υποχρέωση κάλυψης του 30% του εισοδήματος του 2020 με ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών, ποιοι εξακολουθούν να είναι υπόχρεοι και τι αλλάζει γι’ αυτούς.

Περισσότεροι από 1.300.000 φορολογούμενοι που δεν κατάφεραν να καλύψουν το 30% των συνολικών πραγματικών εισοδημάτων του 2020 με ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών κινδύνευαν να επιβαρυνθούν φέτος με το “πέναλτυ” του 22% επί των ποσών που δεν κάλυψαν. Από τους φορολογούμενους αυτούς οι περισσότεροι γλιτώνουν πλέον από τον κίνδυνο αυτό, ενώ οι υπόλοιποι θα επιβαρυνθούν με σημαντικά μειωμένο “πέναλτυ”. Αιτία για την εξέλιξη αυτή είναι οι αλλαγές που επήλθαν, με χθεσινή τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών, στις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 15 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, οι οποίες προβλέπουν την υποχρέωση κάθε φορολογουμένου φυσικού προσώπου να εξοφλεί κάθε χρόνο με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών συνολικού ποσού ίσου με το 30% του συνολικού ατομικού ετησίου πραγματικού εισοδήματος από μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές-αγροτικές δραστηριότητες και εκμετάλλευση ακινήτων.

Σύμφωνα με την τροπολογία, στις διατάξεις αυτές επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές:

1) Από την υποχρέωση να έχουν καλύψει το 30% του ετησίου πραγματικού εισοδήματος με δαπάνες αγοράς αγαθών και παροχής υπηρεσιών εξοφληθείσες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής εξαιρούνται πλήρως, για το φορολογικό έτος 2020:

α) Οι φορολογούμενοι που είχαν κλείσει τα 60 έτη ηλικίας έως τις 31-12-2019, δηλαδή όλοι όσοι την 1η-1-2020 ήταν ηλικίας άνω των 60 ετών.

β) Όσοι ασκούν ατομικές εμπορικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις, ατομικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και ελευθέρια επαγγέλματα και κατά την διάρκεια του 2020 είτε αναγκάστηκαν από το κράτος να αναστείλουν τη λειτουργία των καταστημάτων ή των εγκαταστάσεων παραγωγής ή των γραφείων τους, στο πλαίσιο επιβολής μέτρων αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορωνοϊού SARS-COV2, είτε θεωρούνται απλά “πληττόμενοι¨ οικονομικά από τα μέτρα για την αντιμετώπιση της επιδημίας του κορωνοϊού.

γ) Οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις και στους ελεύθερους επαγγελματίες των παραπάνω περιπτώσεων, εφόσον οι συμβάσεις εργασίας τους τέθηκαν σε αναστολή για οποιοδήποτε χρονικό κατά την διάρκεια του 2020.

δ) Οι εργαζόμενοι που εντάχθηκαν το 2020 στο πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος.

ε) Οι ναυτικοί των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα μέσα στο 2020

στ) Οι ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων που υποχρεώθηκαν από το κράτος να εισπράξουν ενοίκια μειωμένα και υπέβαλαν δηλώσεις COVID οι οποίες έγιναν αποδεκτές από το σύστημα TAXISnet για έναν ή περισσότερους από τους μήνες της περιόδου Μαρτίου – Δεκεμβρίου 2020.

2) Για όσους φορολογούμενους δεν εμπίπτουν στις παραπάνω πρόσθετες εξαιρέσεις αλλά κατά τη διάρκεια του 2020 εξόφλησαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες που αντιστοιχούν σε ποσοστό μεταξύ 20% και 30% του ατομικού ετήσιου πραγματικού εισοδήματος του 2020, ο επιπλέον φόρος με τον οποίο θα επιβαρυνθούν λόγω μη κάλυψης του 30%, θα υπολογιστεί με συντελεστή μειωμένο κατά 50%, δηλαδή με 11% αντί με 22%, επί του ποσού που παρέμεινε ακάλυπτο (επί της διαφοράς μεταξύ του ποσού των δαπανών που πλήρωσαν με ηλεκτρονκά μέσα και του ποσού που αντιστοιχεί στο 30% του εισοδήματος). Π.χ. ένας φορολογούμενος ο οποίος εμπίπτει στην υποχρέωση να έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες που αντιστοιχούν στο 30% του ατομικού ετησίου πραγματικού εισοδήματος του 2020, εάν κατάφερε τελικά να εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες που αντιστοιχούν στο 25% του εισοδήματός του, ο επιπλέον φόρος που θα κληθεί να πληρώσει θα υπολογιστεί με 11% (κι όχι με 22%) επί του ακάλυπτου 5% του ετησίου εισοδήματός του. Ειδικότερα, εάν ο φορολογούμενος αυτός απέκτησε εισόδημα 20.000 ευρώ και οι δαπάνες που πραγματοποίησε με ηλεκτρονικές πληρωμές ανήλθαν σε 5.000 ευρώ (στο 25% του εισοδήματος) αντί σε 6.000 ευρώ (στο 30% του εισοδήματος) που θα έπρεπε κανονικά, θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον φόρο που θα υπολογιστεί με συντελεστή όχι 22% αλλά 11% επί της διαφοράς των 1.000 ευρώ που έμεινε ακάλυπτη. Θα κληθεί να πληρώσει δηλαδή επιπλέον φόρο 110 ευρώ, αντί 220 ευρώ.

3) Για όσους φορολογούμενους δεν εξαιρούνται από το μέτρο της υποχρεωτικής κάλυψης του 30% του ετησίου εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών, αλλά κατά τη διάρκεια του 2020 εξόφλησαν με ηλεκτρονικές πληρωμές δαπάνες που αντιστοιχούν σε ποσοστό μικρότερο του 20% του ατομικού ετήσιου πραγματικού εισοδήματος του 2020, ο επιπλέον φόρος με τον οποίο θα επιβαρυνθούν λόγω μη κάλυψης του απαιτούμενου 30%, θα υπολογιστεί κλιμακωτά ως εξής:

α) με συντελεστή 22% επί του ποσού της θετικής διαφοράς μεταξύ δαπανών που εξοφλήθηκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και του ποσού που αντιστοιχεί στο 20% του ατομικού ετησίου πραγματικού εισοδήματος

β) με συντελεστή 11% επί του ποσού της θετικής διαφοράς μεταξύ του 20% και του 30% του ατομικού ετησίου πραγματικού εισοδήματος

 4) Για όλους τους φορολογούμενους που υπόκεινται στην υποχρέωση να έχουν εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής δαπάνες συνολικού ποσού ίσου με το 30% του ετησίου πραγματικού εισοδήματος του 2020, ορισμένα έκτακτα εισοδήματα που απέκτησαν το 2020 δεν θα συνυπολογιστούν στο ετήσιο αυτό εισόδημα. Ως τέτοια εισοδήματα θεωρούνται οι αποζημιώσεις για απολύσεις, το ασφάλισμα των ομαδικών ασφαλιστηρίων, το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων, η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης, όλες οι έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που καταβλήθηκα στο πλαίσιο της εφαρμογής μέτρων αντιμετώπισης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού κ.λπ.

Ως εκ τούτου το ποσό του εισοδήματος που θα ληφθεί υπόψη ως βάση για την εφαρμογή του 30% και τον υπολογισμό της συνολικής δαπάνης που πρέπει να έχει εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής θα είναι πολύ μικρότερο και εν τέλει και το ποσό της δαπάνης που πρέπει να έχει καλυφθεί θα είναι σημαντικά χαμηλότερο.

ΤΙ ΠΟΣΑ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΓΛΙΤΩΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΔΕΝ ΚΑΛΥΨΟΥΝ ΤΟ 30%


ΤΙ ΠΟΣΑ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (ΠΡΟΣΘΕΤΟΥ ΦΟΡΟΥ) ΓΛΙΤΩΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΥΨΕΙ ΤΟ 20% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 2020 (*) ΜΕ ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΞΟΦΛΗΘΕΙΣΕΣ ΔΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΠΛΗΡΩΜΗΣ

ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΟΥΣΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΟΥΣΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΠΟΣΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΕΝΟ ME 30% ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ (*) ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΚΠΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΠΟΣΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (**) ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ 20% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΔΑΠΑΝΩΝ

ΠΟΣΟ     ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (***) ΠΟΥ ΘΑ ΙΣΧΥΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ 20% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΔΑΠΑΝΩΝ

ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

20000

19824

5947,20

436,13

218,06

-218,06

25000

24574

7372,20

540,63

270,31

-270,31

30000

29324

8797,20

645,13

322,56

-322,56

35000

33999

10199,70

747,98

373,99

-373,99

40000

38674

11602,20

850,83

425,41

-425,41

45000

43299

12989,70

952,58

476,29

-476,29

50000

47924

14377,20

1054,33

527,16

-527,16

55000

52549

15764,70

1156,08

578,04

-578,04

60000

57174

17152,20

1257,83

628,91

-628,91

65000

61799

18539,70

1359,58

679,79

-679,79

(*) Ως "ΕΙΣΟΔΗΜΑ" λαμβάνεται υπόψη αυτό που προκύπτει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

(**) Ο υπολογισμός έχει γίνει με την εφαρμογή συντελεστή 22% επί του 10% του εισοδήματος που έχει προκύψει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

(***) Ο υπολογισμός έχει γίνει με την εφαρμογή συντελεστή 11% επί του 10% του εισοδήματος που έχει προκύψει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

ΤΙ ΠΟΣΑ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (ΠΡΟΣΘΕΤΟΥ ΦΟΡΟΥ) ΓΛΙΤΩΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΥΨΕΙ ΤΟ 15% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 2020 (*) ΜΕ ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΞΟΦΛΗΘΕΙΣΕΣ ΔΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΠΛΗΡΩΜΗΣ

ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΟΥΣΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΕΤΗΣΙΟ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΟΥΣΑΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΠΟΣΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΕΝΟ ME 30% ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ (*) ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΚΠΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΠΟΣΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (**) ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ 15% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΔΑΠΑΝΩΝ

ΠΟΣΟ       ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ (***) ΠΟΥ ΘΑ ΙΣΧΥΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ 15% ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΔΑΠΑΝΩΝ

ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

20000

19824

5947,20

654,19

436,13

-218,06

25000

24574

7372,20

810,94

270,31

-540,63

30000

29324

8797,20

967,69

322,56

-645,13

35000

33999

10199,70

1121,97

373,99

-747,98

40000

38674

11602,20

1276,24

425,41

-850,83

45000

43299

12989,70

1428,87

476,29

-952,58

50000

47924

14377,20

1581,49

527,16

-1054,33

55000

52549

15764,70

1734,12

578,04

-1156,08

60000

57174

17152,20

1886,74

628,91

-1257,83

65000

61799

18539,70

2039,37

679,79

-1359,58

(*) Ως "ΕΙΣΟΔΗΜΑ" λαμβάνεται υπόψη αυτό που προκύπτει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

(**) Ο υπολογισμός έχει γίνει με την εφαρμογή συντελεστή 22% επί του 15% του εισοδήματος που έχει προκύψει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.

(***) Ο υπολογισμός έχει γίνει με την εφαρμογή συντελεστή 22% επί του 5% του εισοδήματος που έχει προκύψει μετά την αφαίρεση της αναλογούσας ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και επιπροσθέτως με συντελεστή 11% επί του 10% του εισοδήματος αυτού.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου