Σελίδες

Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2021

Ελληνικό Κράτος: Καταπατά τους νόμους που το ίδιο ψηφίζει! Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Οι εμμονές της διοίκησης, οι παρανοϊκές αγκυλώσεις και η ατελείωτη ταλαιπωρία λογιστών και επιχειρήσεων.


 Ελληνικό Κράτος: Καταπατά τους νόμους που το ίδιο ψηφίζει!

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Οι εμμονές της διοίκησης, οι παρανοϊκές αγκυλώσεις και η ατελείωτη ταλαιπωρία λογιστών και επιχειρήσεων.

 

Επιστρέφοντας από μια μικρή περιοδεία στην βόρεια Ελλάδα, αφουγκράστηκα τις αγωνίες και τα προβλήματα που έχουν να μου πουν οι συνάδελφοι για τις επερχόμενες αλλαγές .

Μια περιοδεία που μάλλον θα πρέπει να  κάνουν οι ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομικών, ώστε να καταλάβουν τι ακριβώς γίνεται και πως πρέπει αν υλοποιήσουν την κυβερνητική πολιτική.

Πέρα όμως από τα κυβερνητικά στελέχη πρέπει την περιοδεία αυτή έξω στην αγορά, να την κάνουν και οι υπεύθυνοι της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ώστε να δουν και αφουγκραστούν τις καταστάσεις και να αποφασίσουν πως και πότε θα εφαρμόσουν τα όσα ζητούν από τις επιχειρήσεις και τους λογιστές – φοροτεχνικούς.

Όχι το κείμενο που ακολουθεί δεν αποτελεί μια ακόμη έκκληση για παράταση των myDATA,είναι μια σύντομη αναφορά σε γεγονότα και παρανοϊκές αγκυλώσεις. Είναι μια αναφορά για την εμμονή ορισμένων και την επερχόμενοι ταλαιπωρία επιχειρήσεων και συναδέλφων, στο όνομα της πάταξης της φοροδιαφυγής.   

Αποτελεί μια, πραγματικά,  δραματική εμπειρία, γεγονότων και περιστατικών, με κύριο πρωταγωνιστή το στενό και ευρύτερο Δημόσιο.

Αποτελεί μια μικρή, πολύ μικρή καταγραφή του πως εφαρμόζει το Δημόσιο τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, και πως «τινάζει στον αέρα» τα myDATA.

Εκμεταλλευτές ΤΑΞΙ

Σύμφωνα με το έγγραφο ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1142901 ΕΞ 2015/26.10.2015, η διοίκηση έδωσε οδηγία στους ταξιτζήδες , πως θα αντικαθιστούν τις αποδείξεις που εξέδωσε το ταξίμετρο με τιμολόγια που ζητούν κρατικοί οργανισμοί, για τις μεταφορές που κάνουν για σχολεία, ασθενής κλπ.

Σύμφωνα λοιπόν με το παραπάνω έγγραφο:

«Τρόπος έκδοσης παραστατικών από οντότητες - εκμεταλλευτές ΤΑΞΙ, σε περίπτωση που συνάπτονται συμφωνίες με τουριστικά γραφεία και ξενοδοχεία.

1. Με βάση τις διατάξεις του άρθρου 8 των Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014) για συναλλαγές μεταξύ οντοτήτων εκδίδονται τιμολόγια. Οπότε στην περίπτωση κατά την οποία οντότητα- εκμεταλλευτής ΤΑΞΙ συνάπτει συμφωνητικά με άλλες οντότητες π.χ. τουριστικά γραφεία ή ξενοδοχεία, για τη μεταφορά πελατών τους με αντίτιμο ανά δρομολόγιο και επιβάτες, διαφορετικό (π.χ. μεγαλύτερο) από την αναγραφόμενη αξία στην ΑΔΗΜΕ του ταξιμέτρου, γίνεται δεκτό ότι για την ορθή αποτύπωση των συναλλαγών εκδίδονται τιμολόγια. Επί των υπόψη τιμολογίων, στα πλαίσια των οριζόμενων από τις διατάξεις του άρθρου 9 των Ε.Λ.Π., και μετά τις διευκρινίσεις που παρασχέθηκαν με την ΠΟΛ.1003/31.12.2014 αναφορικά με το περιεχόμενο αυτών, πρέπει να αναγράφεται η συμφωνηθείσα αμοιβή καθώς και ότι τα εν λόγω τιμολόγια εκδίδονται «βάσει ειδικής συμφωνίας» και σε αντικατάσταση των αριθμ... αποδείξεων, που έχουν εκδοθεί από την υπόψη ΑΔΗΜΕ ταξιμέτρων.

2. Οι εγγραφές στα λογιστικά αρχεία της οντότητας διενεργούνται με βάση τα εν λόγω στελέχη των τιμολογίων, ενώ για την σωστή αποτύπωση των συναλλαγών στα λογιστικά αρχεία αυτής, δεδομένου ότι στο δελτίο ημερήσιας κίνησης «Ζ» περιλαμβάνεται και η αξία των αποδείξεων εσόδου, που έχουν εκδοθεί με την ΑΔΗΜΕ ταξιμέτρου, οι οποίες αντικαταστάθηκαν από τα τιμολόγια, αφαιρούνται τα εν λόγω ποσά, με την έκδοση πιστωτικού στοιχείου λιανικής πώλησης, κατά τα αναφερόμενα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 12 των Ε.Λ.Π., το οποίο και καταχωρείται στα τηρούμενα βιβλία. Οι εκδιδόμενες από την ΑΔΗΜΕ ταξιμέτρου αποδείξεις εσόδου, επισυνάπτονται στα στελέχη των τιμολογίων και των πιστωτικών στοιχείων λιανικής πώλησης, για την τεκμηρίωση των υπόψη συναλλαγών.

3. Τέλος σημειώνεται ότι, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 11 των Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014), ο χρόνος έκδοσης του τιμολογίου σε περίπτωση συνεχιζόμενης παροχής υπηρεσίας είναι η 15η ημέρα του επόμενου μήνα από την περίοδο στην οποία μέρος της σχετικής αμοιβής καθίσταται απαιτητό για τις υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί.

Επισημαίνεται ότι, ο καθοριζόμενος, από τις προαναφερόμενες διατάξεις χρόνος έκδοσης του τιμολογίου, δεν είναι δυνατό να παραταθεί από συμφωνία, έγγραφη ή προφορική των αντισυμβαλλόμενων.»

Ωραία θα μου πείτε και τι θέλεις εσύ τώρα;

Να εξηγηθούμε. Οι κρατικοί φορείς του στενού και ευρύτερου τομέα, εκδίδουν τις εντολές έκδοσης των τιμολογίων στις πέντε (5) πρώτες ημέρες του επόμενου μήνα και απαιτούν από τους ταξιτζήδες να εκδώσουν σε αντικατάσταση της απόδειξής λιανικής που εξέδωσε το ταξίμετρο τιμολόγιο ανά ημέρα (και βέβαια ανά φορέα).

Αν λοιπόν ένας επαγγελματίας πραγματοποιεί τρεις τέτοιες μετακινήσεις την πρώτη Σεπτεμβρίου, θα εκδώσει τρία διαφορετικά τιμολόγια, ένα μήνα και πέντε ημέρες μετά από την πραγματοποίηση της πράξης.

Τι είπατε; Ότι τα τιμολόγια αντικατάστασης για τις λιανικές κόβονται την ίδια ημέρα;

Τι ρωτήσατε; Ότι τα τιμολόγια αν εκδίδονται με μηχανογραφικό τρόπο, δηλαδή είτε με εμπορικό πρόγραμμα , είτε από το πρόγραμμα της ΑΑΔΕ, πρέπει να ανεβαίνουν σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA;

Ελάτε καλέ. Αυτά είναι μικρές λεπτομέρειες!!

 ΑΔΜΗΕ

Το ίδιο συμβαίνει και στις περιπτώσεις της πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος από τους παραγωγούς προς τον ΑΔΜΗΕ, και δεν έχουν συμφωνήσει αυτοτιμολόγηση από τον φορέα.

Ο ΑΔΜΗΕ εκδίδει την εκκαθάριση του προηγούμενου μήνα, στις 20 του επόμενου και απαιτεί από τους παραγωγούς να εκδώσουν τιμολόγιο με την τελευταία ημερομηνία του προηγούμενου μήνα , του μήνα που αφορά η παραγωγή του ρεύματος

Βέβαια τα ΕΛΠ, αναφέρουν ότι:

«Η γενική αρχή είναι ότι τιμολόγιο εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα της παράδοσης ή αποστολής αγαθών ή της παροχής της υπηρεσίας, κατά περίπτωση.

11.2.2 Για παράδειγμα, για μια πώληση/παράδοση αγαθών στις 4 Νοεμβρίου 20Χ1 και μία παροχή υπηρεσίας στις 28 Νοεμβρίου 20Χ1 τα αντίστοιχα τιμολόγια πρέπει να εκδοθούν μέχρι και την 15 Δεκεμβρίου 20Χ1, φέροντας την ημερομηνία έκδοσής τους (π.χ. 12 Δεκεμβρίου ή 15 Δεκεμβρίου 20Χ1. Ομοίως, για παροχή υπηρεσίας στις 3 Δεκεμβρίου 20Χ1 και μια πώληση/παράδοση αγαθών στις 23 Δεκεμβρίου 20Χ1 τα αντίστοιχα τιμολόγια πρέπει να εκδοθούν μέχρι και την 15 Ιανουαρίου 20Χ2, φέροντας την ημερομηνία έκδοσής τους (π.χ. 5 Ιανουαρίου ή 15 Ιανουαρίου 20Χ2.». (ΠΟΛ.1003/31.12.2014)

Με την τακτική των δυο προηγούμενων φορέων, που στην πραγματικότητα δεν είναι δυο αλλά περισσότεροι για ειδικά για το ταξί μιλάμε για περιφέρεια , δήμους , υπουργεία κλπ., απλά όσα νομοθέτησε το ελληνικό κράτος, τα καταπατά το ελληνικό κράτος. Αν όμως μια επιχείρηση δεν εφαρμόσει τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, κινδυνεύει να υποστεί κυρώσεις..

Αν δεν αλλάξει λογική το δημόσιο, οι επιχειρήσεις και οι εταιρίες θα πληρώνουν τα πρόστιμα που θα επιβληθούν με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που ετοιμάζει το υπουργείο και θα υλοποιήσει η ΑΑΔΕ , για μη ορθή ή για εκπρόθεσμη αποστολή των τιμολογίων στο MyDATA.

ΙΝΤΕΡΝΕΤ

Έχουμε γράψει πολλές φορές ότι για να εφαρμόσεις ένα μέτρο υποχρεωτικά, που επιφέρει και πρόστιμα, πρέπει πρώτα να έχεις λύσει όλα τα προβλήματα υποδομής.

Ξέρουμε όλοι τα προβλήματα που έχουμε αντιμετωπίσει τελευταία με τις εταιρίες τηλεφωνίας παρόχους ίντερνετ. Τα προβλήματα αυτά πολλαπλασιάζονται όσο ανεβαίνεις στα βουνά και αποφασίζεις να «χτίσεις» μια επιχείρηση στις ερημιές , για λόγους εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου.

Ποτέ δεν θα ξεχάσουμε ένα οδοιπορικό κάποιας τηλεοπτικής εκπομπής πριν πολύ λίγα χρόνια στα βουνά της Θεσσαλίας, όπου το χωριό διοικητικά ήταν στον ένα νομό, τα παιδιά πήγαιναν σχολείο στον άλλο νόμο και έπαιρναν ίντερνετ και ρεύμα από τον τρίτο νόμο.

Στην δική μας περίπτωση ο επιχειρηματίας έχει αποκλείσει το Wi-Fi μια και εκεί δεν «πιάνει» ,ούτε το δορυφορικό ίντερνετ. Κάποιοι λοιπόν πήγαν και έκλεψαν τα καλώδια, που είχαν χαλκό, με αποτέλεσμα να μην έχει ούτε γραμμή τηλεφώνου και επίγειου ίντερνετ.

Άρα μήπως για αυτό ο επιχειρηματίας δεν μπορεί να δουλέψει.

Θα μου πείτε γιατί αναφέρουμε ένα μεμονωμένο περιστατικό;

Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι το βενζινάδικο δεν έχει ίντερνετ να στείλει στοιχεία στο εισροών – εκροών και κατ’ επέκταση στο MyDATA. Το κύριο πρόβλημα που θέλουμε να αναδείξουμε με την αναφορά μας είναι ότι ο πάροχος αρνείται να δώσει βεβαίωση για την κλοπή και το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η επιχείρηση, με την αιτιολογία ότι δεν υπάρχει τέτοια διαδικασία, αφήνοντας εκτεθειμένη την επιχείρηση απέναντι στην φορολογική αρχή.

Δεν άκουσα, πως είπατε , ορίστε κύριε πως τα θέλετε τα MYDATA σας;

Βενζινάδικα

Μιας και είπαμε για το σύστημα εισροών – εκροών στα βενζινάδικα, να σας ενημερώσουμε ότι επειδή δεν κατορθώθηκε να λυθούν τα προβλήματα που υπάρχουν , πήρε παράταση η Α.1060/2020 που επέβαλε την εφαρμογή της έκδοσης των τιμολογίων με φορολογικό μηχανισμό (ΕΑΦΣΣΔ), από τα πρατήρια και η έκδοση ηλεκτρονικά των αποδείξεων λιανικής για το πετρέλαιο θέρμανσης.

Έτσι θα ισχύσει μέχρι 31.12.2021, ότι ίσχυε μέχρι και σήμερα. [Α 1224/2021(ΦΕΚ Β' 4616/06-10-2021)].

Η παράταση δεν λύνει όμως τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από την ΑΑΔΕ για την εφαρμογή των MyDATA.

Για παράδειγμα πρέπει να εκδίδονται και στέλνονται στην πλατφόρμα του MyDATA, αποδείξεις λιανικής με μηχανισμό, για κάθε πώληση πετρελαίου θέρμανσης. Όμως όταν γεμίζει το βυτιοφόρο , εκδίδεται, και στέλνεται στην ΑΑΔΕ, από το σύστημα εκροών – εισροών, απόδειξη με αξία. Αποτέλεσμα να εκδίδεται μια συγκεντρωτική αξιακή απόδειξη, με την φόρτωση  και να ξανά εκδίδεται απόδειξη για την πώληση του ίδιου πετρελαίου, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται διπλή είσπραξη για το ίδιο ποσό.

Ήφαιστος: Καταργείται ;

Η διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης παρακολουθείται από το σύστημα Ήφαιστος.

Το σύστημα αυτό δεν μπορεί να διασυνδεθεί με το MyDATA, και κάποια στελέχη της ΑΑΔΕ έχουν προτείνει την κατάργηση του.

Όμως το σύστημα αυτό δεν χρησιμοποιείται μόνο για την παρακολούθηση της διακίνησης του πετρελαίου , αλλά και για την συγκέντρωση στοιχείων από τους καταναλωτές, με την εγγραφή σε αυτό της διεύθυνσης του αγοραστή, του αριθμού του ρολογιού της ΔΕΗ και άλλα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίηση του αγοραστή και του αιτούντος προκειμένου να πάρει το επίδομα θέρμανσης.

Θεωρούμε ότι για να προχωρήσει η ΑΑΔΕ στην κατάργηση της πλατφόρμας θα πρέπει πρώτα να βρει μέθοδο συγκέντρωσης όλων αυτών των στοιχείων που βοηθούν στην ταυτοποίηση του αγοραστή του πετρελαίου και του αιτούντος επιδότηση πετρελαίου.

ΝΕΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΜΕΧΡΙ 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Επανένταξη σε ρύθμιση  100 και 120 δόσεις

 Νέα παράταση δόθηκε από το υπουργείο οικονομικών, στην τελευταία δυνατότητα να επανενταχθούν στις 100 ή 120 δόσεις όσοι έχασαν την ρύθμιση.

Η μόνη υποχρέωση είναι στις 31 Οκτωβρίου να εξοφλήσουν τρεις δόσεις μαζί.

Ποιο συγκεκριμένα νέα τροπολογία κατατέθηκε στο  σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης, άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης».

Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας, ρυθμίζονται ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών και ειδικότερα:

1.Παρατείνεται κατά ένα (1) μήνα, ήτοι μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Οκτωβρίου 2021, η καταληκτική ημερομηνία για την επανένταξη οφειλών πληγέντων από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 στη ρύθμιση των μνημονευόμενων διατάξεων, λόγω απώλειας αυτής, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα για την καταβολή του αριθμού των δόσεων.

2.Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικά με τη συνεισφορά του Ελληνικού Δημοσίου (Ε.Δ.) για την αποπληρωμή δανείων με εμπράγματες εξασφαλίσεις στην κύρια κατοικία για δανειολήπτες που έχουν πληγεί από τις δυσμενείς συνέπειες του κορωνοϊού COVID-19. Συγκεκριμένα:

- επεκτείνεται η καταβολή της συνεισφοράς του Ε.Δ. για τρεις (3) επιπλέον μήνες, με διαβάθμιση του ποσοστού της συνεισφοράς (από 20-40% επί της μηνιαίας δόσης του δανείου), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

- ορίζεται ρητώς ότι η διάρκεια παρακολούθησης για την τήρηση των υποχρεώσεων του οφειλέτη, ξεκινά μετά την ολοκλήρωση της περιόδου συνεισφοράς του Ε.Δ.

- προβλέπεται ότι δεν θεωρείται ως μη εμπρόθεσμη καταβολή η περίπτωση μη καταβολής συνολικού ποσού ύψους δύο μηνιαίων δόσεων [έως σήμερα ίσχυε ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί μη εμπρόθεσμη καταβολή, η καταβολή συνολικού ποσού έως εκατόν πενήντα (150) ευρώ].

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη 14 Οκτωβρίου  2021. 

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου