Σελίδες

Σάββατο 1 Μαΐου 2021

Οι φορολογικές συμβουλές της εβδομάδας: Φακέλωμα χωρίς χαρτιά απαιτούν οι Ελληνικές τράπεζες

 

Οι φορολογικές συμβουλές της εβδομάδας: Φακέλωμα χωρίς χαρτιά απαιτούν οι Ελληνικές τράπεζες

Εθνικός Κήρυξ

Yποχρεωτικό «Συστηθείτε» με ένα κλικ ζητούν οι Ελληνικές Τράπεζες

Για εξακρίβωση και διασταύρωση στοιχείων οι τράπεζες πλέον μέσω της ψηφιακής διασύνδεσης των υπηρεσιών του Δημοσίου που έγινε με νόμο, γνωρίζουν πλήρως και ενημερώνονται μέσω διαβίβασης  για  όλα τα απαραίτητα προσωπικά και οικονομικά στοιχεία του κάθε καταθέτη.

Ως ημερομηνία έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής υπηρεσίας eGov-KYC ορίζεται η 12η.4.2021, και είναι ενσωματωμένη στο e-banking της κάθε τράπεζας με ένα απλό υποχρεωτικό κλικ και δεν ζητούνται πλέον χαρτιά και έγγραφα.

Τα απαιτούμενα στοιχεία των φορολογουμένων, με αυστηρά μέτρα  ασφάλειας του πληροφοριακού συστήματος, με τίτλο «Συστηθείτε» και στην αγγλική γλώσσα «Know Your Costumer» («eGov-KYC») θα γνωρίζουν οι τράπεζες, θα αντλούν και θα διαβιβάζονται  οι εξής πληροφορίες :

α) Στοιχεία ταυτότητας

β) Στοιχεία επικοινωνίας

γ) Στοιχεία εισοδήματος (εκκαθαριστικό)

δ) Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου στο Δημόσιο

ε) Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας απασχολούμενου με εξαρτημένη σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου

στ) Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας επιτηδευματία

Tip:  Εάν υπάρχουν λάθη στα στοιχεία, τότε δίνεται η δυνατότητα online ενημέρωσης μέσω ειδικών συνδέσμων.

Οι φορολογικές συμβουλές της εβδομάδας: Ψηφιακός φάκελος ακινήτου

 

Οι φορολογικές συμβουλές της εβδομάδας: Ψηφιακός φάκελος ακινήτου

Εθνικός Κήρυξ

Φωτογραφία: maps.gov.gr

1
SHARES

Ψηφιακή υπηρεσία σχετικά με το Κτηματολόγιο ενεργοποιήθηκε τη Μεγάλη Δευτέρα, καθώς υπάρχει πλέον η δυνατότητα εξ αποστάσεως ελέγχου σε ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές όπου λειτουργεί το Κτηματολόγιο καθώς και της αναβάθμισης της πλατφόρμας «Θέαση» του Κτηματολογίου (maps.gov.gr)

Η διαδικασία ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα λεπτά από το ktimatologio.gov.gr. Το ηλεκτρονικό Πιστοποιητικό Κτηματογραφούμενου Ακινήτου εκδίδεται αυτόματα, φέροντας εγκεκριμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του Κτηματολογίου, καθώς και χρονοσφραγίδα αφού γίνει η πληρωμή των €5 με «ηλεκτρονική κάρτα».

Η έκδοση του συγκεκριμένου πιστοποιητικού είναι μια από τις συνηθέστερες συναλλαγές των πολιτών με το Κτηματολόγιο, καθώς αποτελεί απαραίτητο έγγραφο για κάθε συμβολαιογραφική πράξη.

Tip: Τη σύνδεση του αρχείου του Ε9 στο Taxisnet, με το αρχείο του Κτηματολογίου, προαναγγέλλει το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2021 και αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ.

Extra Tip: Ενεργοποιημένη εξαιρετικά είναι εκ νέου και για λίγες ημέρες η διαδικασία δήλωσης χωριστών συζύγων μέχρι και την 06/05/2021.

Αλματώδης ανάπτυξη στις ανέπαφες πληρωμές και στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες

 

Αλματώδης ανάπτυξη στις ανέπαφες πληρωμές και στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες

Πιστωτική κάρτα
Πηγή: Eurokinissi

Στις ανέπαφες συναλλαγές με τη χρήση χρεωστικών καρτών ακόμη και για ποσά μικρής αξίας που κυμαίνονται μέχρι και δύο ευρώ, όπως σε περίπτερα, διόδια, φούρνους στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές, λόγω των συνθηκών όπως έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία. Ταυτόχρονα, η διεκπεραίωση μεγάλου αριθμού τραπεζικών ή φορολογικών τους υποχρεώσεων, που ήταν απαραίτητη η επίσκεψη σε εφορίες ή τράπεζες, γίνεται πλέον από απόσταση με ψηφιακό τρόπο, μία τάση που ήρθε για να μείνει όπως επισημαίνουν αρμόδια τραπεζικά στελέχη.

Καθολική κυριαρχία ανέπαφων συναλλαγών - Συναλλαγή 50 λεπτών με κάρτες

Το 37% του συνολικού αριθμού συναλλαγών που έγιναν στα POS το 2020 αφορούσε συναλλαγές έως 10 ευρώ. Μερίδιο που είναι ενισχυμένο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019 (32%) και κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2018 (28%). Το αντίστοιχο ποσοστό για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ανέβηκε στο 42%, σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το δίκτυο τερματικών αποδοχής καρτών (POS) της Cardlink. Αντίστοιχα, αυξητική είναι και η τάση στο μερίδιο των συναλλαγών αξίας έως 5 ευρώ. Στο τέλος του 2020 ήταν το 20% από 16% και 12% το 2019 και το 2018 αντίστοιχα, ενώ στο τέλος Μαρτίου 2021 είχε φθάσει στο 23%, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο εμπορικός διευθυντής της Cardlink, Αντίγονος Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια του Digital Banking Forum που διοργάνωσε η Ethos Events.

Για ακόμη μικρότερες αξίας συναλλαγές, όπως ένα νερό από περίπτερο, ένα καφέ στο χέρι κλπ, στο τέλος Μαρτίου 2021 το μερίδιο των συναλλαγών με κάρτα αξίας έως 2 ευρώ είχε φθάσει στο 8% από 6% το 2020, 5% το 2019 και μόλις 2% το 2018. Στην τάση αυτή έχει συνεισφέρει και η προσπάθεια των καταναλωτών να περιορίσουν τις επαφές με μετρητά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 93% πλέον των συναλλαγών με κάρτα γίνονται ανέπαφα με το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 να είναι στο 92% από 71% στο τέλος του 2019 και 58% το 2018. Πρακτικά, μέσα στο 2020 οι καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν ανέπαφα τις συναλλαγές τους, ακολουθώντας και τις συστάσεις των ειδικών.

Μία ακόμη ένδειξη της ενίσχυσης της χρήσης είναι το γεγονός πως οι χρεωστικές κάρτες έχουν φθάσει πλέον να αποτελούν το 89% των συναλλαγών όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 75% και το 2018 στο 72%. Επιπλέον, μειώθηκε περαιτέρω η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρεωστική κάρτα. Στο τέλος Μαρτίου είχε φθάσει στα 26 ευρώ από 30 ευρώ που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου 2020, ενώ το 2019 ήταν στα 33 ευρώ και το 2018 στα 35 ευρώ. Τέλος, η στροφή προς τη χρήση καρτών προκύπτει και από την αύξηση μέσα στο 2020 του αριθμού των τερματικών POS κατά 70 χιλιάδες με αποτέλεσμα σε συνολικό επίπεδο, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Cardlink, να ανέρχεται στις 770 χιλιάδες. Κάτι που σημαίνει ότι POS απέκτησαν ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις όπως και αρκετοί ελεύθεροι επαγγελματίες.

Τράπεζες - Αλματώδη ανάπτυξη ψηφιακών συναλλαγών

Αλματώδη ανάπτυξη γνωρίζουν οι συναλλαγές μέσω των εναλλακτικών δικτύων των τραπεζών με το mobile banking (κινητό τηλέφωνο) να κυριαρχεί στους ρυθμούς ανάπτυξης καθώς ο αριθμός των ενεργών χρηστών αυξήθηκε στις αρχές του 2021 στα 3,5 εκατ. ενεργούς χρήστες, σημειώνοντας αύξηση 55% σε ετήσια βάση, με τις συναλλαγές να φτάνουν περίπου τα 70 εκατ. σε αριθμό. Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζεται και στο e-banking, που έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1998, όταν η Alpha Bank εγκαινίασε στην Ελλάδα το Alpha Web Banking. Ο αριθμός ενεργών χρηστών του e-banking φθάνει πλέον στα 3,8 εκατ.περίπου στις αρχές του 2021 με τον αριθμό συναλλαγών να προσεγγίζει τα 200 εκατομμύρια. Ο αριθμός των ΑΤΜ φτάνει τις 6.000. Μέσω των τραπεζών δίνεται πλέον η δυνατότητα πραγματοποίησης σχεδόν του συνόλου των τραπεζικών τους συναλλαγών ηλεκτρονικά, χωρίς την ανάγκη επίσκεψης σε κατάστημα. Όπως χαρακτηριστικά έχει ανακοινώσει η Alpha Bank, στο πλαίσιο του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού που είναι σε πλήρη εξέλιξη από το 2017, ποσοστό πάνω από το 92% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιούνται πλέον στα ψηφιακά της δίκτυα (web, mobile, ATM και στα αυτόματα μηχανήματα πληρωμών ΑPS).

Εφορία από απόσταση

Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η ΑΑΔΕ, εξυπηρετεί τους πολίτες με 81 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ενώ μέσα στο 2020 εξέδωσε 850.000 ψηφιακά έγγραφα με τους μισούς εργαζόμενους στην υπηρεσία λόγω των περιοριστικών μέτρων. Στο ίδιο έτος, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων εξυπηρε΄τησε με επιτυχία ηλεκτρονικά πάνω από 4 εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις, με τον διοικητή της ΑΑΔΕ να αναφέρει χαρακτηριστικά: «Γλιτώσαμε πάνω από 1,8 εκατομμύρια επισκέψεις στην εφορία. Δώσαμε μια πολύ δύσκολη μάχη για την εξυπηρέτηση των πολιτών εν μέσω πανδημίας, ό,τι καταφέραμε βασίστηκε στην ψηφιοποίηση που υπήρχε ήδη πριν το ξέσπασμα της κρίσης». Ήδη για το τρέχον έτος βρίσκεται σε εξέλιξη σειρά νέων έργων αναβάθμισης των ψηφιακών υπηρεσιών με τη συνδρομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ = ΜΠΕ

Παρασκευή 30 Απριλίου 2021

ΕΡΓΑΝΗ και αναστολές Μαΐου: Ανοίγει 06.05 η υποβολή δηλώσεων. Ποιες επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν χρήση του μέτρου

 

ΕΡΓΑΝΗ και αναστολές Μαΐου: Ανοίγει 06.05 η υποβολή δηλώσεων. Ποιες επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν χρήση του μέτρου

Εργατικά - Ασφαλιστικά

29 Απρίλιος 2021
O οδικός χάρτης για τις αναστολές συμβάσεων εργασίας τον Μάιο - Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν ή/και έχουν επιτρεπόμενες δραστηριότητες μπορούν να θέτουν σε αναστολή ΜΟΝΟ συμβάσεις εργασίας εργαζομένων τους των οποίων το ωράριο εργασίας εβδομαδιαίως είναι τουλάχιστον 16 ώρες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ κατά την 29/4/2021 Taxheaven.gr


Από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Από 6 Μαΐου ανοίγει το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» για την υποβολή δηλώσεων – Ποιες επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν χρήση του μέτρου


Την Πέμπτη 6 Μαΐου και ώρα 12:00 ανοίγει το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» για υποβολή δηλώσεων αναστολής των συμβάσεων εργασίας εργαζομένων για τον μήνα Μάιο. Ειδικότερα, για το χρονικό διάστημα 6-12 Μαΐου 2021 θα υποβάλλονται δηλώσεις αναστολής συμβάσεων εργασίας που μπορούν να αφορούν είτε όλο τον Μάιο, είτε μέρος αυτού. Σε κάθε περίπτωση κατά το ανωτέρω διάστημα δηλώνονται οι αναστολές που αφορούν το διάστημα από 1 έως 12 Μαΐου 2021.

Από 13 Μαΐου 2021 οι επιχειρήσεις – εργοδότες να μπορούν να προαναγγέλλουν αναστολές συμβάσεων εργασίας εργαζομένων, μη έχοντας τη δυνατότητα μεταβολής των δηλώσεων για την περίοδο 1-12 Μαΐου.

Υπενθυμίζεται  ότι λόγω του προαναγγελτικού συστήματος δεν επιτρέπονται οι ορθές επαναλήψεις δηλώσεων αναστολής συμβάσεων εργαζομένων για προγενέστερα χρονικά διαστήματα. Στις περιπτώσεις που πρέπει να εξυπηρετηθούν επείγουσες μελλοντικές ανάγκες των επιχειρήσεων, επιτρέπονται προαναγγελτικά οι ανακλήσεις αναστολών συμβάσεων εργασίας με χρήση ορθής επανάληψης ή προσωρινής ανάκλησης  δήλωσης αναστολής.

Επισημαίνονται τα εξής:

Α. Επιχειρήσεις – εργοδότες που ανήκουν στους κλάδους του Πολιτισμού, του Αθλητισμού και λοιπές επιχειρήσεις των οποίων αναστέλλεται η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής σε όλη την Επικράτεια, θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί έως και την 31/1/2021, εκτός από αυτούς που απασχολούνται σε τυχόν επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Για τις επιχειρήσεις αυτές δεν ισχύει κανένα κριτήριο επιλεξιμότητας.

Β. Επιχειρήσεις – εργοδότες που ανήκουν στον κλάδο του Λιανεμπορίου σε περιοχές πολύ αυξημένου επιδημιολογικού κινδύνου, που δεν επιτρέπεται η λειτουργία τους με ραντεβού (click inside), θεωρούνται κλειστές με εντολή δημόσιας αρχής και θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί έως και την 31/1/2021, εκτός από αυτούς που απασχολούνται σε επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Για τις επιχειρήσεις αυτές δεν ισχύει κανένα κριτήριο επιλεξιμότητας.

Γ. Επιχειρήσεις που ανήκουν στον κλάδο Λιανεμπορίου, που είτε λειτουργούν χωρίς περιορισμούς είτε βρίσκονται σε περιοχές που επιτρέπεται να λειτουργήσουν με ραντεβού (click inside), θεωρούνται πληττόμενες επιχειρήσεις και μπορούν να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί έως και την 31/1/2021.  Για τις επιχειρήσεις αυτές ισχύουν τα κριτήρια επιλεξιμότητας.

Δ. Επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του Τουρισμού και των Μεταφορών θεωρούνται πληττόμενες επιχειρήσεις και μπορούν να θέσουν σε αναστολή συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί έως και την 31/1/2021. Για τις επιχειρήσεις που ανήκουν σε αυτούς τους κλάδους ισχύουν τα κριτήρια επιλεξιμότητας.

E. Ειδικά για τις επιχειρήσεις του κλάδου της Εστίασης, οι οποίες επιτρέπεται να λειτουργήσουν από 03-05-2021, σύμφωνα με τους ειδικούς όρους που έχουν προσδιοριστεί από τα συναρμόδια Υπουργεία, ισχύει το εξής: Οι επιχειρήσεις μπορούν να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους των οποίων δεν θα απαιτηθεί η εργασία τους κατά την λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών κατά τον τρέχοντα μήνα. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα πρέπει να έχουν προσληφθεί έως και την 31/01/2021. Και για τις περιπτώσεις αυτές ισχύει ότι μπορούν να τίθενται σε αναστολή μόνο συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που το ωράριο εργασίας τους εβδομαδιαίως είναι τουλάχιστον 16 ώρες. Για τις επιχειρήσεις του κλάδου αυτού δεν ισχύουν τα κριτήρια επιλεξιμότητας.

Γενικά για τον μήνα Μάιο 2021 οι επιχειρήσεις που λειτουργούν ή/και έχουν επιτρεπόμενες δραστηριότητες μπορούν να θέτουν σε αναστολή ΜΟΝΟ συμβάσεις εργασίας εργαζομένων τους των οποίων το ωράριο εργασίας εβδομαδιαίως είναι τουλάχιστον 16 ώρες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ κατά την 29/4/2021.

Κριτήρια επιλεξιμότητας


Υπενθυμίζεται ότι τα κριτήρια επιλεξιμότητας αφορούν επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2018, ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020.

Συνεπώς για να είναι επιλέξιμες πρέπει να έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και να μην παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών τους την περίοδο από 1η Απριλίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 σε σχέση με την περίοδο από 1η Απριλίου 2019 έως 31 Δεκεμβρίου 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ που έχουν υποβληθεί στην ΑΑΔΕ έως και 4/3/2021.

Πέμπτη 29 Απριλίου 2021

Το υπέρτατο αμάρτημα

 Γράφει ο Γιώργος Κορομηλάς*

Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος υπάρχει μια διάταξη η οποία επιβάλει στους φορολογούμενους με εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και εκμίσθωση ακινήτων να δαπανούν ποσοστό 30% του ετησίου εισοδήματός τους με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσω πληρωμής (κάρτες κ.λπ.) για να μην πληρώσουν επιπλέον φόρο με συντελεστή 22% στη διαφορά των απαιτούμενων δαπανών (30% του πραγματικού εισοδήματος) και αυτών που έχουν πραγματοποιήσει.

Σε απλά Ελληνικά η διάταξη αυτή αντί να προσφέρει ένα κίνητρο στο φορολογούμενο, π.χ. μείωση φόρου, έτσι ώστε να πραγματοποιεί τις συναλλαγές του με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής του προσφέρει τη «χαρά» να συμβάλει στην αύξηση των φορολογικών εσόδων με επιπλέον φόρο εισοδήματος, δηλαδή τον τιμωρεί με μια διάταξη προτεσταντικής αντίληψηςεφόσον υποπέσει στο υπέρτατο αμάρτημα να έχει πραγματοποιήσει λιγότερες δαπάνες από αυτές που η υπόψη διάταξη «απαιτεί» να έχει πραγματοποιήσει.

Αρχικά η διάταξη αυτή αφορούσε μόνο τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, είχε ενσωματωθεί στο σχετικό άρθρο με τη μείωση φόρου (έμμεσο αφορολόγητο) και με πρόσχημα τη φράση «Προκειμένου να διατηρηθεί η μείωση φόρου σύμφωνα με το άρθρο αυτό…..» επέβαλε την πραγματοποίηση δαπανών οι οποίες υπολογίζονταν με μια προοδευτική κλίμακα η οποία όσο πιο μικρό ήταν το εισόδημα τόσο λιγότερες ήταν και οι δαπάνες που «έπρεπε» να πραγματοποιηθούν.

Στη συνέχεια η διάταξη μετακόμισε από το άρθρο που αφορά τις μειώσεις φόρου σε στο άρθρο που περιέχει την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, έτσι ώστε να εντάξει στην υποχρέωση αυτή τους φορολογούμενους με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και από εκμίσθωση ακινήτων, οι οποίο ως γνωστόν δεν δικαιούνται μείωση φόρου αποδεικνύοντας ότι ουδεμιά σχέση είχε ή συνεχίζει να έχει με τη μείωση φόρου, μιας και τώρα ο νομοθέτης ευθαρσώς και όχι συγκεκαλλυμένα σου λέει «δαπάνησε πληρώνοντας με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής διαφορετικά θα πληρώσεις σε μένα αυξημένο φόρο».

Όλοι γνωρίζουν ότι αυτή η διάταξη έχει εισαχθεί στο φορολογικό δίκαιο της χώρας με την αιτιολογία ότι θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής διότι εφόσον η πληρωμή γίνεται με χρωστική ή πιστωτική κάρτα ή με ηλεκτρονικό πορτοφόλι θα αναγκαστεί ο πωλητής να εκδόσει απόδειξη άρα θα αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα από το Φ.Π.Α. και από το φόρο εισοδήματος. Δεν θα διαφωνήσω, ίσως αυτή να ήταν η πρόθεση, αλλά αν πραγματικά θέλουμε να αντιμετωπισθεί η φορολογική παραβατική συμπεριφορά χρειάζονται ριζοσπαστικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις.

Αν η πολιτεία θέλει τον πολίτη σύμμαχο στον αγώνα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής να καθιερώσει την έκπτωση από το ακαθάριστο εισόδημά τουόλων των δαπανών που πραγματοποιεί για τη διαβίωση αυτού και της οικογένειάς του, να του δώσει δηλαδή ουσιαστικά κίνητρα (φοροελαφρύνσεις). Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθούν αντικρουόμενα συμφέροντα, θα υπερισχύσει το συμφέρον του πολίτη – καταναλωτήαποτέλεσμα τη μόνιμη αύξηση των φορολογικών εσόδων, προερχόμενη από όλους όσους έχουν αναγάγει την παραβατική συμπεριφορά σε εθνικό σπορ, συνεπώς το συμφέρον του πολίτη – καταναλωτή (φοροελάφρυνση) θα ταυτίζεται με το συμφέρον της πολιτείας (αύξηση των φορολογικών εσόδων).

Λόγω της πανδημίας η οποία ξεκίνησε ως υγειονομική κρίση αλλά λόγω της μεγάλης διάρκειας εξελίσσεται σε οικονομική κρίση, ακούστηκαν πολλές φωνές, μεταξύ των οποίων και η δική μου, οι οποίες ζήτησαν να ανασταλεί η εφαρμογή αυτής της διάταξη για όλους τους φορολογούμενους κατ’ αρχήν για το 2020 και στη συνέχεια και για το 2021 μιας και η επιστροφή σε μια πλήρη κανονικότητα φαίνεται να αργεί τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση η ηγεσία της οποίας με τις αλλοπρόσαλλές πολιτικές της έχει συμβάλει τα μέγιστα προς την κατεύθυνση αυτή. Ευτυχώς οι φωνές αυτές εισακούστηκαν και με τροπολογία που έχει κατατεθεί στη Βουλή προβλέπεται ότι ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, τις δηλώσεις του οποίου θα αρχίσουμε να υποβάλλουμε μετά το Πάσχα :

α) Καθορίζονται οι εξαιρούμενοι από την προσαύξηση του φόρου, δηλαδή οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν πληγεί οικονομικά λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας,

β) Μειώνεται για τους μη εξαιρούμενους, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, η προσαύξηση στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, και

γ) Καθορίζονται τα εισοδήματα με έκτακτο χαρακτήρα όπως οι έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού τα οποία δεν θα συνυπολογισθούν στο πραγματικό εισόδημααπό το οποίο προκύπτει η βάση υπολογισμού για το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

* Φοροτεχνικός, Διευθυντής Φορολογικού Τμήματος Tax Advisors I.K.E., Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών

Κορονοχρέη: Θα πληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2021

 Εκκρεμεί να νομοθετηθεί η υπαγωγή των οφειλών αυτών σε ρύθμιση 24 ή 48 μηνιαίων δόσεων που ξεκινήσει να εφαρμόζεται απο τον Ιανουάριο του 2022

Εφάπαξ, έως το τέλος του 2021, ή τμηματικά, σε μηνιαίες δόσεις που ξεκινούν από τον Ιανουάριο του 2022 και τελειώνουν τον Δεκέμβριο του … 2025, θα μπορούν να εξοφλήσουν εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και νοικοκυριά που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία του κορωνοϊού τις αρρύθμιστες οφειλές τους προς την Εφορία, οι οποίες έπρεπε να είχαν πληρωθεί κανονικά την περίοδο από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2020 αλλά οι προθεσμίες αποπληρωμής τους παρατάθηκαν αρχικά για 4-5 μήνες και στη συνέχεια μέχρι τις 30 Απριλίου 2021, δηλαδή μέχρι αύριο.

Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών νομοθέτησε πρόσφατα τη διάταξη του άρθρου 38 του ν. 4797/2021, που προβλέπει την παράταση της προθεσμίας εφάπαξ πληρωμών των αρρύθμιστων αυτών οφειλών για άλλους 8 μήνες, έως το τέλος του 2021. Πολύ νωρίτερα όμως, και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2020, όταν ακόμη η προθεσμία πληρωμής των οφειλών αυτών είχε οριστεί να εκπνεύσει στις 30-4-2021, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είχε νομοθετήσει την δυνατότητα υπαγωγής των οφειλών αυτών σε ρύθμιση τμηματικής εξόφλησης, η οποία προβλέπει 12 άτοκες ή 24 έντοκες μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη δόση να λήγει τον Μάιο του 2021, δηλαδή τον επόμενο μήνα! Απομένει, λοιπόν, να διορθωθεί η ρύθμιση αυτή με μια ακόμη διάταξη η οποία θα προβλέπει αφενός τον διπλασιασμό του αριθμού των δόσεων από 12 άτοκες ή 24 έντοκες σε 24 άτοκες ή 48 έντοκες αφετέρου την πληρωμή της πρώτης δόσης από τον Ιανουάριο του 2022, για όλες αυτές τις αρρύθμιστες οφειλές προς το Δημόσιο που βαραίνουν τους πληγέντες από την πανδημία.

Η παράταση της προθεσμίας εφάπαξ πληρωμών έως το τέλος του 2021 και η εναλλακτική δυνατότητα τμηματικής αποπληρωμής σε 2 έως 4 έτη, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2022 και μετά, αφορούν τακτικές και έκτακτες οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία. Οι οφειλές αυτές έπρεπε να είχαν καταβληθεί κανονικά σε προθεσμίες που έληγαν εντός της περιόδου Μαρτίου-Ιουνίου 2020, αλλά οι πληρωμές τους είχαν ανασταλεί καθώς οι προθεσμίες καταβολής τους είχαν παραταθεί μέχρι και τις 30 Απριλίου 2021. Για τις οφειλές αυτές είχε αποφασιστεί αρχικά η εναλλακτική λύση της τμηματικής καταβολής σε 12 άτοκες ή 24 έντοκες μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη δόση να ξεκινά τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Όμως στις αρχές Φεβρουαρίου ανακοινώθηκε αφενός η παράταση της προθεσμίας καταβολής τους έως το τέλος Δεκεμβρίου 2021, η οποία και νομοθετήθηκε πρόσφατα με το άρθρο 38 του ν. 4797/2021. Ανακοινώθηκε επίσης η βελτίωση της ρύθμισης των οφειλών αυτών, με τον διπλασιασμό του χρόνου αποπληρωμής τους, από 12 σε 24 άτοκες μηνιαίες δόσεις και από 24 σε 48 έντοκες μηνιαίες δόσεις καθώς επίσης και η μετάθεση του χρόνου έναρξης εφαρμογής της από τον Ιανουάριο του 2022, αντί από τον Μάιο του 2021 που προβλέπεται αυτή τη στιγμή. Για να υλοποιηθεί και αυτή η εξαγγελία απομένει να κατατεθεί και να ψηφιστεί στη Βουλή, νομοθετική διάταξη.

Όλο αυτό το πακέτο ρυθμίσεων συνιστά ουσιαστικά μια μετάθεση-μαμούθ στις προθεσμίες εξόφλησης μέρους των “κορωνοχρεών” του 2020 η οποία – αν συνυπολογιστεί και ο μέγιστος αριθμός μηνιαίων δόσεων τμηματικής αποπληρωμής που φθάνει τις 48 – εκτείνεται πλέον μέχρι και το τέλος του 2025!

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα έχει αποφασιστεί να εφαρμοστούν, για οφειλές βεβαιωμένες στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τα Ελεγκτικά Κέντρα που δεν τελούν σε καθεστώς ρύθμισης και για τις οποίες έχουν χορηγηθεί αναστολή είσπραξης και παράταση καταβολής έως τις 30/4/2021, η περίοδος αναστολής είσπραξης παρατείνεται περαιτέρω μέχρι τις 31/12/2021.

Οι ανωτέρω οφειλές μετά τη λήξη της παράτασης (31/12/2021) θα μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής, το οποίο θα προβλέπει  επιλογή μεταξύ 24 άτοκων δόσεων ή 48 δόσεων με επιτόκιο ύψους 2,5%. Η πρώτη δόση της ρύθμισης αυτής θα καταβληθεί έως την 31η Ιανουαρίου 2022 και οι υπόλοιπες την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών.

Βάσει των όσων προβλέπουν ήδη ψηφισθείσες ρυθμίσεις, την παράταση των προθεσμιών καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών έως τις 31-12-2021 και τη νέα ευνοϊκή ρύθμιση τμηματικής καταβολής από το 2022 και μετά δικαιούνται:

α) Επιχειρήσεις που ανέστειλαν τη λειτουργία τους με κρατική εντολή την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου 2020.

β) Επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που επλήγησαν οικονομικά από την κρίση του κορωνοϊού, λόγω κάθετης πτώσης του κύκλου εργασιών τους σε έναν ή περισσότερους από τους μήνες της περιόδου Μαρτίου-Ιουνίου 2020 και υπάγονται στις κατά καιρούς ανακοινωθείσες λίστες με τους πληττόμενους ΚΑΔ.

γ) Εργαζόμενοι που βρέθηκαν σε προσωρινό καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας και έλαβαν την αποζημίωση ειδικού σκοπού, για έναν ή περισσότερους από τους μήνες Μάρτιο-Ιούνιο.

δ) Ιδιοκτήτες ακινήτων που εισέπραξαν μειωμένα κατά 40% ενοίκια επαγγελματικής στέγης, πρώτης κατοικίας ή φοιτητικής στέγης κατά τους μήνες Μάρτιο έως και Ιούνιο 2020.

ε) Επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να αναστείλουν τη λειτουργία τους από τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι σήμερα.

στ) Εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις οι οποίες ανέστειλαν τη λειτουργία τους ή σε επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σημαντική μείωση τζίρου και ουσιαστικά υπολειτουργούν (“πληττόμενες”) εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, εφόσον οι συμβάσεις εργασίας τους τελούσαν ή τελούν σε αναστολή.

Οι οφειλές των παραπάνω φορολογουμένων που υπάγονται στην παράταση της προθεσμίας καταβολής έως τις 31/12/2021 και μπορούν να ενταχθούν και στη νέα ευνοϊκότερη ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων από τον Ιανουάριο του 2022 και μετά είναι:

α) Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα αρρύθμιστες οφειλές (ΦΠΑ, Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών, φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων) των οποίων οι προθεσμίες καταβολής έληγαν κανονικά από 11 Μαρτίου 2020 έως και 30 Ιουνίου 2020 αλλά παρατάθηκαν αρχικά για 4 μήνες και εν συνεχεία όλες μαζί έως και την 30η Απριλίου 2021.

β) Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 11η-3-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-8-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η Απριλίου 2021.

γ) Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-4-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-8-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η Απριλίου 2021.

δ) Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-5-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 30η-9-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η Απριλίου 2021.

ε) Όλες οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Ελεγκτικά Κέντρα οφειλές που ήταν ληξιπρόθεσμες την 1η-6-2020 και η είσπραξή τους ανεστάλη αρχικά μέχρι και την 31η-10-2020 και στη συνέχεια μέχρι και την 30η Απριλίου 2021.

Η απόλυτη οικονομική καταστροφή: 552 δισ. ευρώ έφτασαν το κρατικό και ιδιωτικό χρέος στην Ελλάδα! Μεγαλύτερο και από την εποχή των Μνημονίων

 Στα ύψη βρίσκεται το χρέος της Ελλάδας, εξαιτίας των πολύμηνων lockdown και της πολιτικής των απαγορεύσεων και των «λουκέτων» που εφάρμοσε η κυβέρνηση για την «αντιμετώπιση» του κορωνοϊού. 

Η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με μία «βόμβα» καθώς το κρατικό και ιδιωτικό χρέος ξεπέρασε τα 552 δισεκατομμύρια ευρώ! Συγκεκριμένα το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης στο τέλος του 2020 εκτιμάται στα 341 δισ. ευρώ, ενώ όπως είχε γίνει γνωστό προ λίγων ημερών το ιδιωτικό χρέος έχει ξεπεράσει τα 242,6 δισ. ευρώ


Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ΕΛ.ΣΤΑΤ για την πορεία της οικονομίας το 2020, το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το περσινό έτος, σύμφωνα με τον πανευρωπαϊκό τρόπο υπολογισμού, ESA 2010, εκτιμάται στα 16,1 δισ. ευρώ ή στο 9,7% του ΑΕΠ, ενώ η ελληνική οικονομία κατέγραψε πρωτογενές έλλειμμα ύψους 11,18 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 7,6 δισ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα.

Η έκθεση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αποτυπώνει τις τεράστιες συνέπειες της πανδημίας στα δημόσια οικονομικά, καθώς τα τεράστια ελλείμματα και οι πολύ σημαντικές ανάγκες για άμεση ρευστότητα μέσω δανεισμού από τις διεθνείς αγορές οδήγησαν σε εκτόξευση του χρέους.

Το ακαθάριστο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης στο τέλος του 2020 εκτιμάται στα 341 δισ. ευρώ, στο 205,6% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, όταν η χώρα μπήκε στην υγειονομική κρίση με χρέος κοντά στο 176% του ΑΕΠ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 είχε κλείσει με χρέος κοντά στο 180,5% του ΑΕΠ, ενώ σε απόλυτους αριθμούς άγγιζε τα 341,07 δισ, ευρώ.

Το ιδιωτικό χρέος διαρθρώνεται ως εξής:

108,1 δισ. ευρώ, αφορούν οφειλές στην εφορία,

58,1 δισ. ευρώ, δάνεια προς στις τράπεζες

38,9 δισ. ευρώ, στις εγχώριες εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ).

37,5 δισ. ευρώ εισφορές και τέλη προς τα ασφαλιστικά ταμεία

Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίαζε πριν από λίγες ημέρες μία «ουτοπία» με την ονομασία «Ελλάδα 2.0»...


Σοκ: Η Ελλάδα χρωστάει τρεισήμισι φορές τον εαυτό της! - Πάνω από 243 δισ. το χρέος των πολιτών


Σοκ προκαλούν τα νούμερα του χρέους εξαιτίας του πολύμηνου lockdown το οποίο έχει καταστρέψει ολοσχερώς, την ήδη πληττόμενη από τα Μνημόνια, οικονομία. 

Ίλιγγο προκαλούν τα στοιχεία για το ιδιωτικό και δημόσιο χρέος που έρχεται στο προσκήνιο με αφορμή την πανδημική κρίση και αθροιστικά ξεπερνά τα 584 δισ. ευρώ κινούμενο τρεισήμισι φορές πάνω από το ελληνικό ΑΕΠ (168 δις. ευρώ).

Από το προηγούμενο ποσό τα 243 δισ. ευρώ είναι «κόκκινες» οφειλές ιδιωτών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις.

Με βάση την ακτινογραφία του Γραφείου προϋπολογισμού στη βουλή το ιδιωτικό χρέος διαρθρώνεται ως εξής:

  • 108,1 δισ. ευρώ, αφορούν οφειλές στην εφορία,
  • 58,1 δισ. ευρώ, δάνεια προς στις τράπεζες
  • 38,9 δισ. ευρώ, στις εγχώριες εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ).
  • 37,5 δισ. ευρώ εισφορές και τέλη προς τα ασφαλιστικά ταμεία

Σε ύψος- ρεκόρ το δημόσιο χρέος

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αυξήθηκε κατά 10 περίπου δισ φτάνοντας τα 341 δις ευρώ (205% του ΑΕΠ) τον Δεκέμβριο του 2020 και το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή χτυπάει καμπανάκι καθώς η εξυπηρέτησή του θα ασκήσει πιέσεις στον κρατικό προϋπολογισμό, ιδιαίτερα αφού αρθούν τα έκτακτα μέτρα μαζικών αγορών κρατικών ομολόγων της ΕΚΤ.

Σύμφωνα με την αναθεωρημένη ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους για το 2020 η πανδημική κρίση επιδείνωσε τη μεσοπρόθεσμη εικόνα σε σχέση με την προηγούμενη ανάλυση (2019).

Το αποτύπωμα θα είναι βαθύ στο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο προβλέπεται να αυξηθεί από 180,5% του ΑΕΠ το 2019 σε πάνω από 207% του ΑΕΠ το 2020.

Ωστόσο, καθώς τα έκτακτα μέτρα που σχετίζονται με την πανδημία αναμένεται να είναι προσωρινά και η οικονομία αναμένεται να αρχίσει να ανακάμπτει το 2021, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να ακολουθήσει μια πτωτική τάση από το 2021.

Παρόλα αυτά θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, πάνω από το 120% του ΑΕΠ έως το 2040, κάτι που αντανακλά την επιδείνωση των βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων προοπτικών σε σύγκριση με την προηγούμενη ανάλυση, όπου ο λόγος χρέους αναμενόταν να κυμανθεί λίγο πάνω από το 100% εκείνη τη περίοδο

Μέχρι το 2060, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να είναι περίπου ίδιος και στις δύο αναλύσεις.

Οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες προβλέπεται να κυμανθούν πάνω από το 15% του ΑΕΠ για τα επόμενα 20 χρόνια, προτού μειωθούν σε περίπου 13% του ΑΕΠ έως το 2060.
Αυτό αντικατοπτρίζει πολύ μεγαλύτερες χρηματοδοτικές ανάγκες σε σχέση με την προηγούμενη ανάλυση, όπου αναμενόταν να παραμείνουν κάτω από το 10% του ΑΕΠ έως τις αρχές του 2030.

Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα εξισωθούν με την προηγούμενη ανάλυση.

Επισημαίνεται ότι στην αναθεωρημένη ανάλυση έχουν τροποποιηθεί σημαντικά οι υποθέσεις τόσο για τους ρυθμούς μεγέθυνσης όσο και για τα επιτόκια αναχρηματοδότησης του χρέους προς το ευνοϊκότερο.

Ειδικότερα, για τη μακροχρόνια περίοδο (2030-2060) ο προβλεπόμενος ρυθμός πραγματικής μεγέθυνσης έχει αυξηθεί κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες (από 1 σε 1,5%) και το προβλεπόμενο επιτόκιο έχει μειωθεί κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες (από 4,1% σε 3,4%). Και οι δύο παράμετροι είναι ιδιαίτερα καθοριστικές για την εξέλιξη του χρέους και των χρηματοδοτικών αναγκών.

Ιδιωτικό χρέος

Οφειλές προς την Εφορία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις φορολογούμενων στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2020 διαμορφώθηκαν στα 108,1 δις ευρώ, δηλαδή ήταν αυξημένες κατά 2,5 δις ευρώ σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του 2019 ενώ σε τριμηνιαία βάση, το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο παρουσιάζει αύξηση κατά 1,9 δις ευρώ σε σύγκριση με το υπόλοιπο όπως διαμορφώθηκε μέχρι το τέλος του τρίτου τρίμηνο του 2020.

Ο συνολικός αριθμός οφειλετών μειώθηκε στο τέλος του 2020 κατά 23.691 φυσικά και νομικά πρόσωπα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στους 4.045.217 οφειλέτες.

Η μείωση των οφειλετών αποδίδεται και στον μεγάλο αριθμό των χρεών σε αναστολή είσπραξης στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του COVID-19, καθώς και στη διαγραφή οφειλών από την ΑΑΔΕ σε 118.906 οφειλέτες με χρέη ύψους έως και 10 ευρώ.

Με βάση την κλίμακα κατανομή των οφειλών ο αριθμός των οφειλετών με χρέη έως 10 ευρώ μειώθηκε σε ετήσια βάση κατά 139.814 οφειλέτες ενώ στην κατηγορία οφειλής μικρότερη του 1 ευρώ το πλήθος των οφειλετών μειώθηκε κατά 90.418 πρόσωπα, με τον συνολικό αριθμό των οφειλετών να διαμορφώνεται σε 266.932. Παράλληλα πτώση του αριθμού των οφειλετών κατά 19.710 παρατηρείται και στο εύρος οφειλής μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ.

Αντίθετα, στις κατηγορίες οφειλής άνω των 10.000 ευρώ διαπιστώνεται αύξηση τόσο στο πλήθος των οφειλετών, όσο και στο ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο.

Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 πηγάζει από τους οφειλέτες με ύψος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ (αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σε αυτήν την κατηγορία κατά 2,1 δις ευρώ), ο αριθμός των οποίων σημείωσε αύξηση κατά 205 πρόσωπα.

Στην αύξηση του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου σημαντική είναι η συνεισφορά των νομικών προσώπων καθώς οι οφειλές που προέρχονται από αυτά αυξήθηκαν κατά 1,4 δις ευρώ, ενώ το ύψος του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου τους σε αυτήν την κατηγορία οφειλής άγγιξε στο τέλος του 2020 τα 62,9 δις ευρώ.

Αντίστοιχα το πλήθος των νομικών προσώπων που οφείλουν πάνω από 1 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε στα 5.119, καθώς αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 132 νομικά πρόσωπα.

Οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία

Σχετικά με τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία η έκθεση του ΚΕΑΟ δείχνει ότι στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2020 διαμορφώθηκαν στα 37,5 δις ευρώ , δηλαδή αυξήθηκαν κατά 124,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.

Οι κύριες οφειλές ήταν 24,9 δις ευρώ και τα πρόσθετα τέλη 12,6 δις ευρώ.

Η αύξηση των συνολικών οφειλών προέρχεται από τις νέες εντάξεις οφειλετών (20.090 οφειλέτες με συνολικές οφειλές ύψους 53,1 εκατ. ευρώ), καθώς και από τη δημιουργία νέων οφειλών και την αύξηση των πρόσθετων τελών για τους οφειλέτες που είναι ήδη ενταγμένοι στο ΚΕΑΟ.

Σε ετήσια βάση ο αριθμός των οφειλετών αυξήθηκε κατά 6.593 και ο συνολικός αριθμός των μητρώων με οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία διαμορφώθηκε στο τέλος του 2020 σε 2.013.900 μητρώα.

Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης προέρχεται από την κατηγορία οφειλής μέχρι 50 ευρώ, ενώ μείωση κατά 31.667 παρουσίασε ο αριθμός των μητρώων που αφορά σε οφειλές από 50 έως 10.000 ευρώ.

Επίσης αύξηση παρατηρείται στις συνολικές οφειλές κατά περίπου 2,1 δις ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, η οποία οφείλεται κυρίως στην αύξηση των πρόσθετων τελών (κατά 1,5 δις ευρώ), και σε μικρότερο βαθμό στην αύξηση των κύριων οφειλών κατά 596,6 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ στην οποία καταγράφεται το μεγαλύτερο μέρος (58%) των μητρώων, παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση κύριων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία (κατά 98,7 εκατ. ευρώ).

Αντίθετα, στην κατηγορία οφειλής μεταξύ 100.000 και 1.000.000 ευρώ εντοπίζεται η μεγαλύτερη αύξηση του ύψους των κύριων οφειλών (κατά 475,2 εκατ. ευρώ).

Χρέη σε ιδιώτες

Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου προς τους ιδιώτες για αγορά αγαθών και υπηρεσιών καθώς και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων ανήλθαν συνολικά τον Ιανουάριο του 2021 σε 1,928 δις. ευρώ (1,351 δις. ευρώ και 577 εκ. ευρώ αντίστοιχα).

Αν στο ποσό αυτό προστεθεί και το «κρυφό» χρέος ύψους 584 ευρώ από την μην πληρωμή περίπου 152.949 εκκρεμών συντάξεων οι συνολικές τρέχουσες οφειλές του δημοσίου ανεβαίνουν στα 2,512 δις. ευρώ.

Καταλαβαίνει εύκολα κανείς το τι αναμένεται να έρθει μετά το τέλος του lockdown, καθώς ήδη ετοιμάζονται τα σχέδια για την κατάργηση του οκταώρου, του κατώτατου μισθού και άλλα εργασία τις Κυριακές