Σελίδες

Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

Οι φορολογικές εκκρεμότητες που μας άφησε το 2023 Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες, μετά τις ενστάσεις των δήμων - Η απόφαση για το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση


 

Οι φορολογικές εκκρεμότητες που μας άφησε το 2023

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες, μετά τις ενστάσεις των δήμων - Η απόφαση για το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση

Ας αρχίσουμε με ευχές. Καλή χρονιά σε όλους, γεμάτη υγεία δύναμη και ευτυχία.

Η χρονιά που έφυγε άφησε δεκάδες εκκρεμότητες πίσω της. Εκκρεμότητες από παλιές υποχρεώσεις, αλλά και από νέους νόμους που ψηφίστηκαν, όπως ο φορολογικός νόμος Ν.5073/2023.

Ας αρχίσουμε όμως από τις παλιές εκκρεμότητες.

Αντικειμενικές αξίες

Έχουμε ασχοληθεί ξανά, όλα αυτά τα χρόνια που μας φιλοξενεί  η εφημερίδα ONE VOICE, με τον ρόλο που παίζουν οι όποιες αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες τόσο στην διαμόρφωση του ΕΝΦΙΑ, αλλά και στην διαμόρφωση της αξίας πώλησης ενός ακινήτου και τους φόρους και τα τέλη που θα πρέπει να πληρωθούν, είτε κατά την μεταβίβαση του, είτε για την κατοχή και χρήση του ακινήτου μέσα από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, όπως τα τέλη στους δήμους κλπ.

Είχαμε γράψει ακόμη για την δυνατότητα που έδωσε η κυβέρνηση για ενστάσεις από τους δήμους, για τις αυξημένες τιμές ζώνης σε ορισμένες περιοχές , που αποτελούν την βάσει υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ που έχουν σαν  αποτέλεσμα να ανέβει έως και 120% η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου.

Θα έπρεπε λοιπόν τα αποτελέσματα της ομάδας των εκτιμητών που εξέτασαν τις ενστάσεις αυτές, σύμφωνα και με τις εξαγγελίες να δοθούν στην δημοσιότητα, παράλληλα με τις νέες αναπροσαρμοσμένες τιμές στις περιοχές που θα γίνονταν δεκτές αυτές οι ενστάσεις, αμέσως μετά τις εκλογές, δηλαδή ή τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο του 2023.

Όμως μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει, ούτε γνωρίζουμε την τύχη αυτού του πορίσματος, με αποτέλεσμα και για το 2024 ο ΕΝΦΙΑ στις περιοχές αυτές να υπολογιστεί και πάλι με τις ισχύουσες αυξημένες τιμές ζώνης επιβαρύνοντας υπέρμετρα και άδικα τους ιδιοκτήτες. Βεβαίως όλα αυτά γιατί στον προϋπολογισμό το ποσό του ΕΝΦΙΑ που έχει γραφτεί προς είσπραξη είναι 2,487 δις ευρώ.    

Μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις που θα αναφέρουμε είναι σε περιοχή της Αττικής, όπου η τιμή ζώνης από 1.150 ευρώ ανέβηκε στα 1.950 ευρώ, χωρίς όμως στην περιοχή αυτή να γίνει κάποιο έργο που να δικαιολογεί αυτή την αύξηση, ούτε δηλαδή μία πλατεία, μια στάση του Μετρό ή κάποιο άλλο έργο ανάπλασης στην περιοχή αυτή. Ούτε βέβαια και η «εμπορική αξία» των ακινήτων της περιοχής αυτής είναι τέτοια που να μπορεί να δικαιολογήσει μια τέτοια αύξηση, αφού στην περιοχή υπάρχουν μόνο παλιά σπίτια της δεκαετίας του 60 και του 70.

Έτσι ένας φορολογούμενος που βρέθηκε την 31.12.2021 να κατέχει ένα ισόγειο διαμέρισμα 44 τετραγωνικά, που κατασκευάστηκε το 1964, με αντικειμενική αξία 27.324,00 ευρώ, την επόμενη ημέρα στις 1.1.2022 αυτομάτως το ίδιο διαμέρισμα είχε άδικα αυξημένη αντικειμενική αξία 46.332,00.

Δηλαδή μια αύξηση  στην αντικειμενική αξία του κατά 19.008,00 ευρώ (41%) σε ένα ακίνητο όπου δεν έχει γίνει καμία απολύτως παρέμβαση ή προσθήκη.    

Επιπλέον αυτή η αύξηση είχε σαν αποτέλεσμα πολλοί φορολογούμενοι να χάσουν την έκπτωση του 50% ή 100% του ΕΝΦΙΑ , και να βρεθούν εκτός των όποιων κοινωνικών επιδομάτων, που θα μπορούσαν να δικαιούνται αφού υπάρχει σαν κριτήριο εκτός από το ύψος του ετήσιου ατομικού ή οικογενειακού εισοδήματος και το κριτήριο της αξίας της ακίνητης περιουσίας.

Ποιο συγκεκριμένα:

Μειώσεις και απαλλαγές ΕΝΦΙΑ

Απαλλαγή κατά 50% του ΕΝΦΙΑ

Συγκεκριμένα, για να έχει ο φορολογούμενος την έκπτωση του 50%, θα πρέπει να έχει σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:

i. Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους να μην έχει υπερβεί τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας.

ii. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων τα οποία κατέχει ο φορολογούμενος και τα λοιπά μέλη της οικογένειάς του να μην υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

iii. Η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων οικοπέδων, που κατέχει ο φορολογούμενος ή η οικογένειά του, να μην υπερβαίνει τα 85.000 ευρώ αν πρόκειται για άγαμο, τα 150.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο χωρίς παιδιά και τα 200.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα.

Απαλλαγή κατά 100% του ΕΝΦΙΑ

Αντίστοιχα σε ότι αφορά στους τρίτεκνους, τους πολύτεκνους και τα άτομα με βαριά αναπηρία άνω του 80%, με βάση τα όσα ισχύουν σήμερα, δικαιούνται 100% απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, σε περίπτωση που πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

i. Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος και

ii. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων, στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας, ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

Κοινωνικά επιδόματα

Συγκεκριμένα κινδυνεύουν να χαθούν επιδόματα εξαιτίας της αύξησης των αντικειμενικών τιμών:

α) Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, για το οποίο λαμβάνεται υπόψη η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας η οποία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει στο σύνολο της τα 90.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως 150.000 ευρώ.

β) Το στεγαστικό επίδομα, για το οποίο η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού θα πρέπει να μην υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος, με ανώτατο όριο τα 180.000 ευρώ.

γ) Το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ, για το οποίο η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ, για οικογένειες ή άλλα πολυπρόσωπα νοικοκυριά το όριο των 120.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος και έως ανώτατο όριο τα 180.000 ευρώ.

Αφορολόγητο πρώτης κατοικίας

Δεν υπάρχουν αλλαγές στο όριο του αφορολόγητου για την πρώτη κατοικία, ωστόσο οι αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων θα αλλάξει την αξία πολλών κατοικιών με αποτέλεσμα αυτές από την νέα χρονιά να υπερβαίνουν το όριο του αφορολόγητου. Το όριο αντικειμενικής αξίας για την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας ανέρχεται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο φορολογούμενο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο το οποίο προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κάθε ένα από τα επόμενα παιδιά.  

Καιπότε υπολογίζεται

Για φορολογικούς λόγους η αντικειμενική αξία των ακινήτων υπολογίζεται στις περισσότερες περιπτώσεις με την αξία που αυτά έχουν κατά την 31. Δεκεμβρίου του προηγούμενου φορολογικού έτους. Αυτό σημαίνει ότι στις περίπτωση μας θα ληφθούν υπόψη οι τιμές ζώνης και οι αντικειμενικές αξίες που θα έχουν τα ακίνητα κατά την 31.12.2023, αξία που έχει υπολογισθεί με τις παλιές αντικειμενικές αξίες , αφού το οικονόμο επιτελείο δεν έχει κάνει καμία κίνηση για να δημοσιοποίηση το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων με το αποτέλεσμα των ενστάσεων και λογικά τις νέες τιμές ζώνης που θα καθορίσουν και τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακίνητων.

Ολιγωρία ή εσκεμμένη καθυστέρηση για να χαθούν τα επιδόματα;

Αν το συνδυάσουμε με τον νέο φορολογικό νόμο με τον οποίο αρκετές εκατοντάδες φυσικά πρόσωπα που έχουν επιτήδευμα ξεκινούν το τεκμαρτό τους εισόδημα με 10.920 ευρώ για το φορολογικό έτος 2023, αφού το τεκμαρτό εισόδημα σύμφωνα με τον νόμο θεωρείται ως πραγματικό τους, βλέπουμε μια εσκεμμένη προσπάθεια του οικονομικού επιτελείου εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι να βρεθούν εκτός κοινωνικών επιδομάτων.

Τέλος κλιματικής αλλαγής

Μια ακόμη εκκρεμότητα που έμεινε από το 2023 και αναμένεται να επιφέρει αναταραχή στην αγορά του τουρισμού είναι η εφαρμογή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

Και αυτό διότι ως ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου τέλους ορίζεται η 1η Ιανουαρίου του 2024 και επιβάλλεται επί ειδικών στοιχείων - αποδείξεων είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Στοιχεία όμως και οδηγίες δεν υπήρξαν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2023, παρ’ όλο που ο νόμος ορίζει ότι:

«Με απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ο τρόπος προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, ο χρόνος και η διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, το περιεχόμενο, η διαδικασία και ο τρόπος έκδοσης του ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.».

Φαίνεται ότι τα υπουργεία δεν γνωρίζουν ότι αυτές τις ημέρες υπάρχει τουριστική κίνηση στην χώρα!

Βάσει του άρθρου 30 του Ν.5073/2023, λοιπόν,  ρυθμίζεται η επιβολή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση υπέρ του Δημοσίου. Αναλυτικότερα, το νέο αυτό τέλος αντικαθιστά τον προϋπάρχοντα φόρο διαμονής που επιβαλλόταν μέχρι σήμερα στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ θα επιβαρύνει και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και το ύψος του, σύμφωνα με την αρχή της αναλογικής ισότητας, πρόκειται να μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή του χρόνου και την κατηγορία του εκάστοτε καταλύματος.

Βάσει της παρ. 2 του άρθρου 30 του Ν.5073/2023, το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση προστίθεται στο τέλος του καταλόγου των τελών του Παραρτήματος του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4987/2022, ΦΕΚ Α΄ 206) και τροποποιεί το άρθρο 53 του Ν.4389/2016 ως εξής:

«Άρθρο 53

Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση

1. Επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου, τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.

1Α. Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο, ως εξής:

α) Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα΄ της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α΄ 155):

αα) 1-2 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,

αβ) 3 αστέρων, τρία (3,00) ευρώ,

αγ) 4 αστέρων, εφτά (7,00) ευρώ,

αδ) 5 αστέρων, δέκα (10,00) ευρώ,

β) σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερ. γγ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, ενάμιση (1,50) ευρώ,

γ) σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης του άρθρου 111 του ν.4446/2016 (Α΄ 240) και του άρθρου 39Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α΄ 167), ενάμιση (1,50) ευρώ, Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας δέκα (10) ευρώ.

δ) σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) της υποπερ. αα) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, δέκα (10) ευρώ.

Από Μάρτιο έως Οκτώβριο

 

Ποσό ανά ημέρα διαμονής

Κατηγορία

2023

2024

Αύξηση

1-2 αστέρων

0,50 €

1,50 €

1,00 €

3 αστέρων

1,50 €

3,00 €

1,50 €

4 αστέρων

3,00 €

7,00 €

4,00 €

5 αστέρων

4,00 €

10 €

6,00 €

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

0,50 €

1,50 €

1,00 €

Βραχυχρόνια μίσθωση 

0,00 €

1,50 €

1,50 €

Βραχυχρόνια μίσθωση  μονοκατοικία άνω των 80 τ.μ.

0,00 €

10,00 €

10,00 €

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - βίλες

0,00 €

10,00 €

10,00 €

 

 

1Β. Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Φεβρουάριο, ως εξής:

α) Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα΄ της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014:

αα) 1-2 αστέρων, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ,

αβ) 3 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,

αγ) 4 αστέρων, τριών (3,00) ευρώ,

αδ) 5 αστέρων, τεσσάρων (4,00) ευρώ,

β) σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερ. γγ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ,

γ) σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης του άρθρου 111 του ν.4446/2016 και του άρθρου 39Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ, Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας τεσσάρων (4) ευρώ,

δ) σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) της υποπερ. αα) της  περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, τεσσάρων (4) ευρώ.

Από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο

 

Ποσό ανά ημέρα διαμονής

Κατηγορία

2023

2024

Αύξηση

1-2 αστέρων

0,50 €

0,50 €

0,00 €

3 αστέρων

1,50 €

1,50 €

0,00 €

4 αστέρων

3,00 €

3,00 €

0,00 €

5 αστέρων

4,00 €

4 €

0,00 €

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

0,50 €

0,50 €

0,00 €

Βραχυχρόνια μίσθωση 

0,00 €

0,50 €

0,50 €

Βραχυχρόνια μίσθωση  μονοκατοικία άνω των 80 τ.μ.

0,00 €

4,00 €

4,00 €

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - βίλες

0,00 €

4,00 €

4,00 €

 

Ποιόν βαρύνει

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος και επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, από τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις και τους ιδιώτες και αποδίδεται από αυτές στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις.

Πότε υποβάλλονται οι δηλώσεις

 Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Το ειδικό στοιχείο – απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. Το ως άνω τέλος δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τους ανωτέρω υπόχρεους.

Αναγραφή στον κατάλογο τελών

 Στο τέλος του καταλόγου των τελών του Παραρτήματος του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α’ 206), προστίθεται το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση της παρ. 1 του παρόντος, και το Παράρτημα διαμορφώνεται ως εξής:

«Παράρτημα

Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος της παρ. 3 του άρθρου 4 του 4736/2020 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, Περιβαλλοντικό τέλος (άρθρο 79 του ν. 4819/2021), Τέλος ανακύκλωσης (άρθρο 80 του ν. 4819/2021), τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.».

Βέβαια τα τέλη πρέπει να είναι ανταποδοτικά και εδώ δεν έχουμε καμία ανταπόδοση σε αυτόν που πληρώνει το σχετικό ποσό. Απλά ένα επιπλέον φόρο , όπως το τέλος επιτηδεύματος αλλά και δεκάδες άλλους φόρους που τους ονομάσαμε τέλη.

 Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , το Σάββατο 6 Ιανουαρίου  2024 

 

 

 Με ημερομηνία 2 Ιανουαρίου 2024 κυκλοφόρησε αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας η Απόφαση για το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.

Η απόφαση φέρει αριθμό  Α.1217/2023 και ημερομηνία δημοσίευσης στο ΦΕΚ Β΄4535την 31ή Δεκεμβρίου 2023, και με αυτήν οποία καθορίζεται ο τύπος και του περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ο τρόπος προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, του χρόνου και της διαδικασίας επιβολής και απόδοσής του, του περιεχομένου, η διαδικασία και ο τρόπος έκδοσης του ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης του, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας.

Σύμφωνα με την απόφαση καθορίστηκε  ο τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, τον τρόπο προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, τον χρόνο και τη διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης του ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Ποιους βαραίνει

Το τέλος βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος κατά τις διακρίσεις του νόμου, επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση «ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», από τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες.

Πως αποδίδεται

Το τέλος αποδίδεται από τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες, στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις, οι οποίες υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε «ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση».

Τι περιλαμβάνει

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής στοιχεία: ημερομηνία έκδοσης, επωνυμία, διεύθυνση και ΑΦΜ της εκδούσας επιχείρησης ή των ιδιωτών, ονοματεπώνυμο διαμένοντα προς τον οποίο εκδίδεται, ημερομηνίες που αφορά η διαμονή και το συνολικό ποσό του τέλους, καθώς και τον αριθμό και την ημερομηνία του παραστατικού (απόδειξη, τιμολόγιο) που εκδόθηκε για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών.

Πότε εκδίδεται

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» εκδίδεται προς τον διαμένοντα στο δωμάτιο ή διαμέρισμα ή τον διαμένοντα στο ακίνητο που διατίθεται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης ή στο αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα - τουριστική επιπλωμένη έπαυλη.

Στην περίπτωση περισσότερων διαμενόντων στο ίδιο δωμάτιο ή διαμέρισμα ή ακίνητο που διατίθεται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης ή αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα - τουριστική επιπλωμένη έπαυλη, το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δύναται να εκδίδεται σε έναν εξ αυτών. Το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δύναται να εκδίδεται και συγκεντρωτικά, όταν το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση αφορά τη χρήση περισσότερων του ενός δωματίων ή διαμερισμάτων και το παραστατικό (απόδειξη, τιμολόγιο) για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών εκδίδεται για το σύνολο των δωματίων ή διαμερισμάτων προς έναν εκ των διαμενόντων ή προς τρίτο.

Δεν έχει ΦΠΑ

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας.

Ειδικές περιπτώσεις

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής.

Σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών ημιδιαμονής, το τέλος επιβάλλεται πλήρες και δεν επιμερίζεται/διαιρείται.

Που αποδίδεται

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που εισπράττεται κατά την προαναφερόμενη διαδικασία αποδίδεται στον Αριθμό Λογαριασμού Εσόδου (ΑΛΕ) 1110825001.

Η επιβολή των κυρώσεων σε περίπτωση εκπρόθεσμης, ανακριβούς ή μη υποβολής της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση καθώς και γενικά η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους αυτού διέπονται από τις σχετικές διατάξεις του ΚΦΔ.

Οι διατάξεις της παρούσας καταλαμβάνουν τα «ειδικά στοιχεία - αποδείξεις είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» που εκδίδονται από 1.1.2024 και μετά.

Μέσω των Αιτημάτων

Μέχρι την υποστήριξη της ψηφιακής υποβολής, η δήλωση απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση υποβάλλεται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr).

 

 

Ας αρχίσουμε με ευχές. Καλή χρονιά σε όλους, γεμάτη υγεία δύναμη και ευτυχία.

Η χρονιά που έφυγε άφησε δεκάδες εκκρεμότητες πίσω της. Εκκρεμότητες από παλιές υποχρεώσεις, αλλά και από νέους νόμους που ψηφίστηκαν, όπως ο φορολογικός νόμος Ν.5073/2023.

Ας αρχίσουμε όμως από τις παλιές εκκρεμότητες.

Αντικειμενικές αξίες

Έχουμε ασχοληθεί ξανά, όλα αυτά τα χρόνια που μας φιλοξενεί  η εφημερίδα ONE VOICE, με τον ρόλο που παίζουν οι όποιες αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες τόσο στην διαμόρφωση του ΕΝΦΙΑ, αλλά και στην διαμόρφωση της αξίας πώλησης ενός ακινήτου και τους φόρους και τα τέλη που θα πρέπει να πληρωθούν, είτε κατά την μεταβίβαση του, είτε για την κατοχή και χρήση του ακινήτου μέσα από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, όπως τα τέλη στους δήμους κλπ.

Είχαμε γράψει ακόμη για την δυνατότητα που έδωσε η κυβέρνηση για ενστάσεις από τους δήμους, για τις αυξημένες τιμές ζώνης σε ορισμένες περιοχές , που αποτελούν την βάσει υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ που έχουν σαν  αποτέλεσμα να ανέβει έως και 120% η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου.

Θα έπρεπε λοιπόν τα αποτελέσματα της ομάδας των εκτιμητών που εξέτασαν τις ενστάσεις αυτές, σύμφωνα και με τις εξαγγελίες να δοθούν στην δημοσιότητα, παράλληλα με τις νέες αναπροσαρμοσμένες τιμές στις περιοχές που θα γίνονταν δεκτές αυτές οι ενστάσεις, αμέσως μετά τις εκλογές, δηλαδή ή τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο του 2023.

Όμως μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει, ούτε γνωρίζουμε την τύχη αυτού του πορίσματος, με αποτέλεσμα και για το 2024 ο ΕΝΦΙΑ στις περιοχές αυτές να υπολογιστεί και πάλι με τις ισχύουσες αυξημένες τιμές ζώνης επιβαρύνοντας υπέρμετρα και άδικα τους ιδιοκτήτες. Βεβαίως όλα αυτά γιατί στον προϋπολογισμό το ποσό του ΕΝΦΙΑ που έχει γραφτεί προς είσπραξη είναι 2,487 δις ευρώ.    

Μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις που θα αναφέρουμε είναι σε περιοχή της Αττικής, όπου η τιμή ζώνης από 1.150 ευρώ ανέβηκε στα 1.950 ευρώ, χωρίς όμως στην περιοχή αυτή να γίνει κάποιο έργο που να δικαιολογεί αυτή την αύξηση, ούτε δηλαδή μία πλατεία, μια στάση του Μετρό ή κάποιο άλλο έργο ανάπλασης στην περιοχή αυτή. Ούτε βέβαια και η «εμπορική αξία» των ακινήτων της περιοχής αυτής είναι τέτοια που να μπορεί να δικαιολογήσει μια τέτοια αύξηση, αφού στην περιοχή υπάρχουν μόνο παλιά σπίτια της δεκαετίας του 60 και του 70.

Έτσι ένας φορολογούμενος που βρέθηκε την 31.12.2021 να κατέχει ένα ισόγειο διαμέρισμα 44 τετραγωνικά, που κατασκευάστηκε το 1964, με αντικειμενική αξία 27.324,00 ευρώ, την επόμενη ημέρα στις 1.1.2022 αυτομάτως το ίδιο διαμέρισμα είχε άδικα αυξημένη αντικειμενική αξία 46.332,00.

Δηλαδή μια αύξηση  στην αντικειμενική αξία του κατά 19.008,00 ευρώ (41%) σε ένα ακίνητο όπου δεν έχει γίνει καμία απολύτως παρέμβαση ή προσθήκη.    

Επιπλέον αυτή η αύξηση είχε σαν αποτέλεσμα πολλοί φορολογούμενοι να χάσουν την έκπτωση του 50% ή 100% του ΕΝΦΙΑ , και να βρεθούν εκτός των όποιων κοινωνικών επιδομάτων, που θα μπορούσαν να δικαιούνται αφού υπάρχει σαν κριτήριο εκτός από το ύψος του ετήσιου ατομικού ή οικογενειακού εισοδήματος και το κριτήριο της αξίας της ακίνητης περιουσίας.

Ποιο συγκεκριμένα:

Μειώσεις και απαλλαγές ΕΝΦΙΑ

Απαλλαγή κατά 50% του ΕΝΦΙΑ

Συγκεκριμένα, για να έχει ο φορολογούμενος την έκπτωση του 50%, θα πρέπει να έχει σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:

i. Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους να μην έχει υπερβεί τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειας.

ii. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων τα οποία κατέχει ο φορολογούμενος και τα λοιπά μέλη της οικογένειάς του να μην υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

iii. Η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων οικοπέδων, που κατέχει ο φορολογούμενος ή η οικογένειά του, να μην υπερβαίνει τα 85.000 ευρώ αν πρόκειται για άγαμο, τα 150.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο χωρίς παιδιά και τα 200.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα.

Απαλλαγή κατά 100% του ΕΝΦΙΑ

Αντίστοιχα σε ότι αφορά στους τρίτεκνους, τους πολύτεκνους και τα άτομα με βαριά αναπηρία άνω του 80%, με βάση τα όσα ισχύουν σήμερα, δικαιούνται 100% απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, σε περίπτωση που πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:

i. Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος και

ii. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων, στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας, ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

Κοινωνικά επιδόματα

Συγκεκριμένα κινδυνεύουν να χαθούν επιδόματα εξαιτίας της αύξησης των αντικειμενικών τιμών:

α) Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, για το οποίο λαμβάνεται υπόψη η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας η οποία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει στο σύνολο της τα 90.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως 150.000 ευρώ.

β) Το στεγαστικό επίδομα, για το οποίο η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού θα πρέπει να μην υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος, με ανώτατο όριο τα 180.000 ευρώ.

γ) Το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ, για το οποίο η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ, για οικογένειες ή άλλα πολυπρόσωπα νοικοκυριά το όριο των 120.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος και έως ανώτατο όριο τα 180.000 ευρώ.

Αφορολόγητο πρώτης κατοικίας

Δεν υπάρχουν αλλαγές στο όριο του αφορολόγητου για την πρώτη κατοικία, ωστόσο οι αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων θα αλλάξει την αξία πολλών κατοικιών με αποτέλεσμα αυτές από την νέα χρονιά να υπερβαίνουν το όριο του αφορολόγητου. Το όριο αντικειμενικής αξίας για την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας ανέρχεται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο φορολογούμενο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο το οποίο προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κάθε ένα από τα επόμενα παιδιά.  

Καιπότε υπολογίζεται

Για φορολογικούς λόγους η αντικειμενική αξία των ακινήτων υπολογίζεται στις περισσότερες περιπτώσεις με την αξία που αυτά έχουν κατά την 31. Δεκεμβρίου του προηγούμενου φορολογικού έτους. Αυτό σημαίνει ότι στις περίπτωση μας θα ληφθούν υπόψη οι τιμές ζώνης και οι αντικειμενικές αξίες που θα έχουν τα ακίνητα κατά την 31.12.2023, αξία που έχει υπολογισθεί με τις παλιές αντικειμενικές αξίες , αφού το οικονόμο επιτελείο δεν έχει κάνει καμία κίνηση για να δημοσιοποίηση το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων με το αποτέλεσμα των ενστάσεων και λογικά τις νέες τιμές ζώνης που θα καθορίσουν και τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακίνητων.

Ολιγωρία ή εσκεμμένη καθυστέρηση για να χαθούν τα επιδόματα;

Αν το συνδυάσουμε με τον νέο φορολογικό νόμο με τον οποίο αρκετές εκατοντάδες φυσικά πρόσωπα που έχουν επιτήδευμα ξεκινούν το τεκμαρτό τους εισόδημα με 10.920 ευρώ για το φορολογικό έτος 2023, αφού το τεκμαρτό εισόδημα σύμφωνα με τον νόμο θεωρείται ως πραγματικό τους, βλέπουμε μια εσκεμμένη προσπάθεια του οικονομικού επιτελείου εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι να βρεθούν εκτός κοινωνικών επιδομάτων.

Τέλος κλιματικής αλλαγής

Μια ακόμη εκκρεμότητα που έμεινε από το 2023 και αναμένεται να επιφέρει αναταραχή στην αγορά του τουρισμού είναι η εφαρμογή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

Και αυτό διότι ως ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου τέλους ορίζεται η 1η Ιανουαρίου του 2024 και επιβάλλεται επί ειδικών στοιχείων - αποδείξεων είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Στοιχεία όμως και οδηγίες δεν υπήρξαν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2023, παρ’ όλο που ο νόμος ορίζει ότι:

«Με απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ο τρόπος προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, ο χρόνος και η διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, το περιεχόμενο, η διαδικασία και ο τρόπος έκδοσης του ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.».

Φαίνεται ότι τα υπουργεία δεν γνωρίζουν ότι αυτές τις ημέρες υπάρχει τουριστική κίνηση στην χώρα!

Βάσει του άρθρου 30 του Ν.5073/2023, λοιπόν,  ρυθμίζεται η επιβολή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση υπέρ του Δημοσίου. Αναλυτικότερα, το νέο αυτό τέλος αντικαθιστά τον προϋπάρχοντα φόρο διαμονής που επιβαλλόταν μέχρι σήμερα στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ θα επιβαρύνει και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις και το ύψος του, σύμφωνα με την αρχή της αναλογικής ισότητας, πρόκειται να μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή του χρόνου και την κατηγορία του εκάστοτε καταλύματος.

Βάσει της παρ. 2 του άρθρου 30 του Ν.5073/2023, το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση προστίθεται στο τέλος του καταλόγου των τελών του Παραρτήματος του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4987/2022, ΦΕΚ Α΄ 206) και τροποποιεί το άρθρο 53 του Ν.4389/2016 ως εξής:

«Άρθρο 53

Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση

1. Επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου, τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.

1Α. Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο, ως εξής:

α) Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα΄ της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α΄ 155):

αα) 1-2 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,

αβ) 3 αστέρων, τρία (3,00) ευρώ,

αγ) 4 αστέρων, εφτά (7,00) ευρώ,

αδ) 5 αστέρων, δέκα (10,00) ευρώ,

β) σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερ. γγ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, ενάμιση (1,50) ευρώ,

γ) σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης του άρθρου 111 του ν.4446/2016 (Α΄ 240) και του άρθρου 39Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α΄ 167), ενάμιση (1,50) ευρώ, Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας δέκα (10) ευρώ.

δ) σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) της υποπερ. αα) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, δέκα (10) ευρώ.

Από Μάρτιο έως Οκτώβριο

 

Ποσό ανά ημέρα διαμονής

Κατηγορία

2023

2024

Αύξηση

1-2 αστέρων

0,50 €

1,50 €

1,00 €

3 αστέρων

1,50 €

3,00 €

1,50 €

4 αστέρων

3,00 €

7,00 €

4,00 €

5 αστέρων

4,00 €

10 €

6,00 €

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

0,50 €

1,50 €

1,00 €

Βραχυχρόνια μίσθωση 

0,00 €

1,50 €

1,50 €

Βραχυχρόνια μίσθωση  μονοκατοικία άνω των 80 τ.μ.

0,00 €

10,00 €

10,00 €

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - βίλες

0,00 €

10,00 €

10,00 €

 

 

1Β. Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Φεβρουάριο, ως εξής:

α) Για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερ. αα΄ της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014:

αα) 1-2 αστέρων, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ,

αβ) 3 αστέρων, ενάμιση (1,50) ευρώ,

αγ) 4 αστέρων, τριών (3,00) ευρώ,

αδ) 5 αστέρων, τεσσάρων (4,00) ευρώ,

β) σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερ. γγ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ,

γ) σε ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης του άρθρου 111 του ν.4446/2016 και του άρθρου 39Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, πενήντα λεπτών (0,50) ευρώ, Αν τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ., επιβάλλεται τέλος ανθεκτικότητας τεσσάρων (4) ευρώ,

δ) σε αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις (βίλες) της υποπερ. αα) της  περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, τεσσάρων (4) ευρώ.

Από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο

 

Ποσό ανά ημέρα διαμονής

Κατηγορία

2023

2024

Αύξηση

1-2 αστέρων

0,50 €

0,50 €

0,00 €

3 αστέρων

1,50 €

1,50 €

0,00 €

4 αστέρων

3,00 €

3,00 €

0,00 €

5 αστέρων

4,00 €

4 €

0,00 €

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

0,50 €

0,50 €

0,00 €

Βραχυχρόνια μίσθωση 

0,00 €

0,50 €

0,50 €

Βραχυχρόνια μίσθωση  μονοκατοικία άνω των 80 τ.μ.

0,00 €

4,00 €

4,00 €

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα - βίλες

0,00 €

4,00 €

4,00 €

 

Ποιόν βαρύνει

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος και επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, από τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις και τους ιδιώτες και αποδίδεται από αυτές στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις.

Πότε υποβάλλονται οι δηλώσεις

 Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Το ειδικό στοιχείο – απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. Το ως άνω τέλος δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τους ανωτέρω υπόχρεους.

Αναγραφή στον κατάλογο τελών

 Στο τέλος του καταλόγου των τελών του Παραρτήματος του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α’ 206), προστίθεται το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση της παρ. 1 του παρόντος, και το Παράρτημα διαμορφώνεται ως εξής:

«Παράρτημα

Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος της παρ. 3 του άρθρου 4 του 4736/2020 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, Περιβαλλοντικό τέλος (άρθρο 79 του ν. 4819/2021), Τέλος ανακύκλωσης (άρθρο 80 του ν. 4819/2021), τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.».

Βέβαια τα τέλη πρέπει να είναι ανταποδοτικά και εδώ δεν έχουμε καμία ανταπόδοση σε αυτόν που πληρώνει το σχετικό ποσό. Απλά ένα επιπλέον φόρο , όπως το τέλος επιτηδεύματος αλλά και δεκάδες άλλους φόρους που τους ονομάσαμε τέλη.

 Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , το Σάββατο 6 Ιανουαρίου  2024 

 

 

 Με ημερομηνία 2 Ιανουαρίου 2024 κυκλοφόρησε αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας η Απόφαση για το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση.

Η απόφαση φέρει αριθμό  Α.1217/2023 και ημερομηνία δημοσίευσης στο ΦΕΚ Β΄4535την 31ή Δεκεμβρίου 2023, και με αυτήν οποία καθορίζεται ο τύπος και του περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ο τρόπος προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, του χρόνου και της διαδικασίας επιβολής και απόδοσής του, του περιεχομένου, η διαδικασία και ο τρόπος έκδοσης του ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης του, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας.

Σύμφωνα με την απόφαση καθορίστηκε  ο τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, τον τρόπο προσδιορισμού των προσώπων που είναι υπόχρεα στην απόδοση του τέλους, τον χρόνο και τη διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τον τρόπο έκδοσης του ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Ποιους βαραίνει

Το τέλος βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος κατά τις διακρίσεις του νόμου, επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση «ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», από τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες.

Πως αποδίδεται

Το τέλος αποδίδεται από τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες, στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις, οι οποίες υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε «ειδικού στοιχείου - απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση».

Τι περιλαμβάνει

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής στοιχεία: ημερομηνία έκδοσης, επωνυμία, διεύθυνση και ΑΦΜ της εκδούσας επιχείρησης ή των ιδιωτών, ονοματεπώνυμο διαμένοντα προς τον οποίο εκδίδεται, ημερομηνίες που αφορά η διαμονή και το συνολικό ποσό του τέλους, καθώς και τον αριθμό και την ημερομηνία του παραστατικού (απόδειξη, τιμολόγιο) που εκδόθηκε για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών.

Πότε εκδίδεται

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» εκδίδεται προς τον διαμένοντα στο δωμάτιο ή διαμέρισμα ή τον διαμένοντα στο ακίνητο που διατίθεται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης ή στο αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα - τουριστική επιπλωμένη έπαυλη.

Στην περίπτωση περισσότερων διαμενόντων στο ίδιο δωμάτιο ή διαμέρισμα ή ακίνητο που διατίθεται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης ή αυτοεξυπηρετούμενο κατάλυμα - τουριστική επιπλωμένη έπαυλη, το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δύναται να εκδίδεται σε έναν εξ αυτών. Το «ειδικό στοιχείο απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δύναται να εκδίδεται και συγκεντρωτικά, όταν το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση αφορά τη χρήση περισσότερων του ενός δωματίων ή διαμερισμάτων και το παραστατικό (απόδειξη, τιμολόγιο) για τη συγκεκριμένη παροχή υπηρεσιών εκδίδεται για το σύνολο των δωματίων ή διαμερισμάτων προς έναν εκ των διαμενόντων ή προς τρίτο.

Δεν έχει ΦΠΑ

Το «ειδικό στοιχείο - απόδειξη είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας.

Ειδικές περιπτώσεις

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής.

Σε περίπτωση παροχής υπηρεσιών ημιδιαμονής, το τέλος επιβάλλεται πλήρες και δεν επιμερίζεται/διαιρείται.

Που αποδίδεται

Το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που εισπράττεται κατά την προαναφερόμενη διαδικασία αποδίδεται στον Αριθμό Λογαριασμού Εσόδου (ΑΛΕ) 1110825001.

Η επιβολή των κυρώσεων σε περίπτωση εκπρόθεσμης, ανακριβούς ή μη υποβολής της δήλωσης απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση καθώς και γενικά η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους αυτού διέπονται από τις σχετικές διατάξεις του ΚΦΔ.

Οι διατάξεις της παρούσας καταλαμβάνουν τα «ειδικά στοιχεία - αποδείξεις είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» που εκδίδονται από 1.1.2024 και μετά.

Μέσω των Αιτημάτων

Μέχρι την υποστήριξη της ψηφιακής υποβολής, η δήλωση απόδοσης του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση υποβάλλεται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ (myaade.gov.gr).

 

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου