Σελίδες

Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

Στην ακριβή βενζίνη είμαστε άπιαστοι


Η ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΑΥΞΗΘΗΚΕ 15%, ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ 8% ΤΟΥ ΑΕΠ

Στην ακριβή βενζίνη είμαστε άπιαστοι

Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκεται ο Ελληνας καταναλωτής. Αν και τα εισοδήματά του μειώνονται συνεχώς, οι τιμές ακριβαίνουν -ειδικά στα καύσιμα. Μετά το Μάη του 2010 και το πρώτο μνημόνιο, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αυξήθηκε 15%, από τα 1,44 ευρώ στα 1,66 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ υπολόγισε ότι από την ίδια ημερομηνία μέχρι τα μέσα του 2012 οι Ελληνες εργαζόμενοι και συνταξιούχοι έχασαν εισοδήματα που αντιστοιχούν στο 8% του ΑΕΠ!
 
Βασικοί παράγοντες για την ακρίβεια στις τιμές των καυσίμων, είναι η άνοδος στην τιμή του αργού πετρελαίου αλλά κυρίως, η αύξηση των φόρων. Αγοράζοντας απλή αμόλυβδη βενζίνη με μέση τιμή στα 1,66 ευρώ ανά λίτρο, ο Ελληνας καταναλωτής πληρώνει 40% καύσιμο και 60% φόρο. Οι πάσης φύσεως φόροι, που έχουν αυξηθεί τρομακτικά, διαμορφώνουν την τελική τιμή των καυσίμων ανεξάρτητα από τους άλλους παράγοντες οι οποίοι επίσης επιβαρύνουν την τιμή. Μεταξύ αυτών είναι οι ισοτιμίες των νομισμάτων και τα περιθώρια κερδών, για διυλιστήρια, εταιρίες εμπορίας και πρατήρια.
Στελέχη της αγοράς καυσίμων σχολιάζουν πως η συζήτηση που γίνεται για το αν έχουμε (πράγματι) πολύ ακριβές τιμές στα καύσιμα, δεν αποδίδει με ακρίβεια την πραγματικότητα, απλώς, «γιατί έχουμε με διαφορά τις μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις στα καύσιμα», με εφαρμογή μεγάλων έμμεσων φόρων που θεωρούνται και είναι οι πιο άδικοι.
Τα «μερίδια»
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλη Κιούση, «η υψηλότατη φορολογία εκτός από την επιβάρυνση του εισοδήματος που προκαλεί είναι και αναποτελεσματική, έχει μειώσει τα έσοδα του κράτους, έφερε επιβαρύνσεις σε πλήθος αγαθά και υπηρεσίες και μεγάλη ανεργία στον κλάδο, ενώ προκαλεί πτώση της κατανάλωσης στα καύσιμα».
Το δελτίο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή αναφέρει: «Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 0,9979 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,0938 ευρώ ανά λίτρο (9,4 λεπτά). Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 35% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,6%».
Μεγάλο μερίδιο της πίτας καταλαμβάνουν οι παραγωγοί του καυσίμου, δηλαδή ο ΟΠΕΚ, και μετά τα διυλιστήρια και οι εταιρείες. Η τιμή διυλιστηρίου στην οποία περιλαμβάνεται το κόστος αγοράς του αργού πετρελαίου, είναι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το 35% της λιανικής τιμής.
Το υπόλοιπο κομμάτι μετά τους φόρους, το κόστος του αργού πετρελαίου και τα διυλιστήρια, καταλαμβάνουν οι εταιρίες και τα πρατήρια. Αλλά στην εποχή των εταιρειών-μαμούθ και της καθετοποίησης, η ίδια εταιρεία μπορεί να έχει κέρδη από όλες αυτές τις δραστηριότητες, καθώς διανέμει ενώ έχει διυλιστήρια και πρατήρια, όπως συμβαίνει σήμερα με τις δύο μεγάλες ελληνικές εταιρίες, τα ΕΛΠΕ και τη Motor Oil. Ακόμα χειρότερα, στο εξωτερικό οι διεθνείς εταιρείες του πετρελαϊκού καρτέλ εκμεταλλεύονται και κοιτάσματα πετρελαίου.
Ποιοι είναι οι φόροι στην Ελλάδα; Ειδικός φόρος κατανάλωσης, ΦΠΑ 23% και πράσινοι φόροι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή με μέση τιμή απλής αμόλυβδης βενζίνης στα 1,661 ευρώ ανά λίτρο στην Αττική, την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, ο καταναλωτής πλήρωσε 0,979 ευρώ το λίτρο για φόρους. Το υπόλοιπο πήραν όλοι οι άλλοι. Ο ΟΠΕΚ, τα διυλιστήρια οι εταιρείες εμπορίας και τα πρατήρια. Ο καταναλωτής πήρε κι αυτός, λίγη βενζίνη...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου