Σελίδες

Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2013

ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΝΑ ΡΕΦΑΡΟΥΝ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΤΣΙ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΑΛΛΑ Η ΕΞΙΣΩΣΗ ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ Το ράβε - ξήλωνε του νέου φόρου στα ακίνητα


Έντυπη Έκδοση 

ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΝΑ ΡΕΦΑΡΟΥΝ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΤΣΙ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΑΛΛΑ Η ΕΞΙΣΩΣΗ ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ

Το ράβε - ξήλωνε του νέου φόρου στα ακίνητα

Το γεφύρι της Αρτας θυμίζει ο νέος φόρος στα ακίνητα. Επί πέντε μήνες τον προετοίμαζαν και μέσα σε μερικές μέρες τον «γκρέμισαν» για να τον ξαναχτίσουν από την αρχή.
Το οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να φτιάξει ένα μοντέλο φορολόγησης το οποίο θα φέρει τα ίδια έσοδα που φέρνουν μαζί το ΕΕΤΗΔΕ, δηλαδή το χαράτσι της ΔΕΗ, και ο ΦΑΠ (Φόρος Ακίνητης Περιουσίας). Ομως τα σενάρια που διέρρεαν από το υπουργείο για μηδενικό αφορολόγητο και φορολόγηση των αγροτεμαχίων ξεσήκωσαν ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις.
Παράλληλα, η μονιμοποίηση του χαρατσιού της ΔΕΗ, το οποίο ετέθη δήθεν ως «έκτακτο μέτρο», προκάλεσε μήνιν στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Μπροστά στο πρόβλημα οι τρεις πολιτικοί αρχηγοί αποφάσισαν να παρατείνουν τη λήψη απόφασης και νέο κύκλο επαφών.
Η διακομματική
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η διακομματική έχει καταλήξει στο επικρατέστερο σενάριο, το οποίο προβλέπει:
* Αφορολόγητο μέχρι 50.000 ευρώ.
* Οκτώ κλιμάκια φορολογητέας ύλης (αντικειμενικές αξίες) με συντελεστές που θα ξεκινούν από 0,5% ή 0,1% και θα φθάνουν το 1,5%. Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο και συντελεστή 2% για περιουσίες που ξεπερνούν τα 2.000.000 ευρώ.
Για τα καλλιεργήσιμα αγροτεμάχια, φαίνεται πως επικρατούν οι σκέψεις για αφορολόγητο είτε σε στρέμματα, είτε σε όρους αντικειμενικών αξιών (Για το πώς διαμορφώνεται η φορολογική κλίμακα, βλέπε πίνακα).
- Για τα μη καλλιεργήσιμα αγροτεμάχια, εξετάζεται η πρόταση να φορολογούνται με την κλίμακα των συντελεστών που ισχύουν για τα αστικά ακίνητα. Αν δηλαδή κάποιος έχει συνολική περιουσία 300.000 ευρώ (150.000 ευρώ ακίνητα και 150.000 ευρώ αγροτεμάχια) θα φορολογούνται ξεχωριστά τα ακίνητα και ξεχωριστά τα αγροτεμάχια, κερδίζοντας έτσι διπλό αφορολόγητο. Επίσης έχει προταθεί η διατήρηση των συντελεστών προσαύξησης, οι οποίοι όμως θα χρησιμοποιηθούν μόνο στο 25% της αξίας του συντελεστή.
Οι έντονες αντιδράσεις, τόσο από τους βουλευτές των τριών κομμάτων της κυβέρνησης όσο και των ιδιοκτητών, προκλήθηκαν όταν ανακοινώθηκε ότι η σκέψη του οικονομικού επιτελείου ήταν να ετοιμάσει έναν νέο ενιαίο φόρο που θα αντικαθιστούσε το «χαράτσι» της ΔΕΗ και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ), ώστε να επέλθει φορολογική δικαιοσύνη. Ο φόρος εκτός από «μεγαλύτερη δικαιοσύνη» (άρα και ελάφρυνση στους μικροϊδιοκτήτες) έπρεπε να καλύψει και τους στόχους για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ.
Οι πρώτες εκτιμήσεις από το νέο φόρο μιλούσαν για έσοδα από 2 έως 2,1 δισ. ευρώ. Μόνο το ΕΕΤΗΔΕ έφερνε στα κρατικά ταμεία 2,2 δισ. ευρώ, δηλαδή περισσότερα από όσα υπολόγιζαν να φέρει ο νέος ενιαίος φόρος. Αυτό όμως δημιουργούσε μια νέα τρύπα στα έσοδα από 1,1δισ. έως 1,2 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα θα δημιουργούσε και απαιτήσεις από την τρόικα για τη λήψη νέων μέτρων που θα κάλυπταν αυτή την υσ.τέρηση.
Η τρύπα στα κρατικά ταμεία θα εμφανιστεί το 2014, καθώς το 2013 τα έσοδα είναι εξασφαλισμένα, λόγω είσπραξης του ΕΕΤΗΔΕ και των τριών ετών του ΦΑΠ (2010, 2011, 2012). Για την ακρίβεια το οικονομικό επιτελείο προσδοκά από το ΦΑΠ 2010 έσοδα 400 εκατ. ευρώ, του 2011 ποσό 600 εκατ. ευρώ και του 2012 ποσό 500 εκατ. ευρώ.
Τα τρία σενάρια
Τις προηγούμενες δύο εβδομάδες οι σελίδες των εφημερίδων και τα δελτία γέμισαν με σενάρια σχετικά με το νέο φόρο. Οι πρώτες πληροφορίες (αυτές που προκάλεσαν και τη θύελλα των αντιδράσεων) μιλούσαν για τρία σενάρια αφορολόγητου.
- Μηδενικό αφορολόγητο.
- Αφορολόγητο έως τις 50.000 ευρώ.
- Αφορολόγητο έως τις 100.000 ευρώ.
Η οριστικοποίηση του αφορολόγητου θα συμπαρέσυρε και τους φορολογικούς συντελεστές, οι οποίοι θα ξεκινούσαν από 0,05% ή 0,1% έως και 2% ή 2,5% για περιουσία άνω των 2.500.000 εκατ. ευρώ.
Σε μεγάλο αγκάθι για την τελική συμφωνία εξελίχθηκε και η φορολόγηση των αγροτεμαχίων. Η αρχική σκέψη ήταν να φορολογηθούν με την ίδια κλίμακα όλα τα αγροτεμάχια. Ο υπολογισμός με αυτόν τον τρόπο θα οδηγούσε σε φόρο μαμούθ, εξαιτίας των υψηλών αντικειμενικών τιμών που υπάρχουν σε συνδυασμό με τους συντελεστές προσαύξησης.
Η ανησυχία της κυβέρνηση, όμως, για ακόμα εντονότερες αντιδράσεις από τους αγρότες που ήταν ήδη στους δρόμους με άλλα αιτήματα, έφερε εναλλακτικά σενάρια στο τραπέζι των συζητήσεων. Ο δεύτερος γύρος συνομιλιών περιελάμβανε νέους τρόπους φορολόγησης, ώστε να επέλθει τελικά φορολογική ελάφρυνση κυρίως στους κατ' επάγγελμα αγρότες.
Προς διευκρίνιση παρέμειναν και οι κλίμακες φορολόγησης των νομικών προσώπων για όλα τα ακίνητα που εκμεταλλεύονται τα νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ενώ ειδικά για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των επιχειρήσεων (κτίσματα ξενοδοχείων, γήπεδα κ.λπ.) θα εφαρμόζονται μόνο οι χαμηλοί συντελεστές 0,1% - 0,3%.
Στο τραπέζι με στόχο την αύξηση των εσόδων είχε πέσει και η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, με εξαίρεση τους λατρευτικούς χώρους. Η φορολόγηση θα είχε ως βασικό κριτήριο τη χρήση των ακινήτων και των αγροτεμαχίων. Ο βασικός διαχωρισμός θα είναι αν η εκμετάλλευση γίνεται για κοινωφελείς σκοπούς ή για εμπορικούς σκοπούς.
Παρά τα σενάρια και τους υπολογισμούς η υπόθεση νέος ενιαίος φόρος ακινήτων θα εξεταστεί όλος από την αρχή, με στόχο την κάλυψη των δημοσιονομικών απαιτουμένων, αλλά με όσο το δυνατό λιγότερη επιβάρυνση των μικρών ιδιοκτητών. Ο νέος φόρος μετατίθεται για το Μάρτιο, ενώ αυτή την εβδομάδα το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να παρουσιάσει τα πρώτα στοιχεία για το νέο σχέδιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου