Σελίδες

Παρασκευή 10 Μαΐου 2013

Το μειωμένο χαράτσι εξακολουθεί να είναι ο πιο άδικος κοινωνικά φόρος | Εφημερίδα των συντακτών

Το μειωμένο χαράτσι εξακολουθεί να είναι ο πιο άδικος κοινωνικά φόρος | Εφημερίδα των συντακτών


Το μειωμένο χαράτσι εξακολουθεί να είναι ο πιο άδικος κοινωνικά φόρος

Του Μανόλη Γ. Δρεττάκη*

Η τρικομματική κυβέρνηση συνεχίζει τα μέτρα των προκατόχων της και παίρνει νέα, όπως αυτά που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις 28.4.13 ως ένα άρθρο (!), εκτελώντας τις εντολές της τρόικας. Ανάμεσα στα μέτρα αυτά είναι και το μειωμένο χαράτσι, που θα εισπραχθεί και φέτος με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ.

Το μειωμένο χαράτσι εξακολουθεί να είναι ο πιο άδικος κοινωνικά φόρος από τους άμεσους φόρους, δεδομένου ότι επιβάλλεται:

(α) Ακόμα και σε ιδιοκτήτη ενός και μοναδικού διαμερίσματος 50 τετραγωνικών μέτρων, και

(β) Στους ιδιοκτήτες πολλών ακινήτων, αλλά στο κάθε ακίνητο χωριστά, χωρίς δηλαδή να αθροίζεται η αντικειμενική αξία (α.α.) όλων των ακινήτων του και να φορολογείται με κλιμακωτούς συντελεστές, μετά από αφαίρεση ενός αφορολόγητου ποσού.

Σε ό,τι αφορά τον ισχύοντα φόρο ακίνητης περιουσίας α.α. άνω των 200.000 ευρώ, είναι γνωστό ότι επιβαρύνει ελάχιστα τους πλούσιους (βλέπε σχετικά στο τέλος του άρθρου).

Ενας πραγματικός φόρος ακίνητης περιουσίας (ΦΑΠ) ήταν εκείνος τον οποίο είχα την τιμή ως υπουργός Οικονομικών να εισηγηθώ στη Βουλή και ο οποίος ψηφίστηκε τους πρώτους μήνες του 1982. Και ενώ είχε αρχίσει να εφαρμόζεται και είχαν ήδη υποβληθεί 1.000.000 δηλώσεις, ο πρωθυπουργός, που τον είχε εγκρίνει πριν εισαχθεί στη Βουλή, υποκύπτοντας στις πιέσεις και τα συμφέροντα των πλουσίων (όπως έκανε και τα επόμενα χρόνια), τον κατάργησε ουσιαστικά, γεγονός που με οδήγησε τον Ιούνιο του 1982 στην άμεση και αμετάκλητη παραίτησή μου.

Δεδομένου ότι «κυοφορείται» εδώ και μήνες ένας νόμος για την ακίνητη περιουσία που θα ενοποιήσει το χαράτσι και τον προαναφερθέντα ισχνό ισχύοντα φόρο ακίνητης περιουσίας, είναι -πιστεύω- επίκαιρο να παραθέσω τα βασικά σημεία του ΦΑΠ του 1982, οι διατάξεις του οποίου περιλαμβάνονται στον νόμο 1249/82 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 49Α/82. Σημειώνω εδώ ότι με τον ίδιο νόμο καθιερώθηκαν και οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και έπαυσαν οριστικά οι παράνομες συναλλαγές που γίνονταν στις εφορίες.

Παραλείποντας τις λεπτομέρειες (για τις οποίες παραπέμπω στον ν.1249/82) και μετατρέποντας σε ευρώ τα ποσά που ήταν τότε σε δραχμές με την ισοτιμία 1 ευρώ=340,75 δραχμές, ο νόμος αυτός προέβλεπε:

Αφορολόγητο ποσό: για τα φυσικά πρόσωπα 25 εκατ. δρχ. (73.000 ευρώ) και για τα νομικά πρόσωπα 30 εκατ. δρχ. (88.000 ευρώ). Στην περίπτωση συζύγων που έχουν και οι δύο ακίνητη περιουσία, το αφορολόγητο ποσό για τον σύζυγο που έχει τη μεγαλύτερη σε αξία περιουσία ήταν 25 εκατ. δρχ. (73.000 ευρώ) και για τον άλλο σύζυγο 10 εκατ. δρχ. (29.000 ευρώ). Οι σύζυγοι, δηλαδή, φορολογούνταν χωριστά. Στο υπόλοιπο που απομένει, μετά την αφαίρεση του αφορολόγητου ποσού από τη συνολική αξία των ακινήτων του φορολογουμένου, επιβαλλόταν φόρος:

Για τα νομικά πρόσωπα με πάγιο συντελεστή 1,5%.

Για τα φυσικά πρόσωπα με συντελεστές: 0,5% για τις πρώτες 29.000 ευρώ, 1,0% για τις επόμενες 29.000 ευρώ, 1,5% για τις επόμενες 29.000 ευρώ και 2% το επιπλέον ποσό.

Αυτά, όμως, ίσχυαν με τις αντικειμενικές αξίες ακινήτων του 1982. Σήμερα η αντικειμενική αξία των ακινήτων, παρά τη μείωση των τιμών λόγω της κρίσης, είναι πολύ μεγαλύτερη. Κατά συνέπεια τα αφορολόγητα ποσά που προαναφέρθηκαν θα πρέπει να προσαρμοστούν προς τα άνω.

Αν εφαρμοζόταν ο ΦΑΠ του νόμου 1249 όπως ψηφίστηκε το 1982 (δηλαδή χωρίς αναπροσαρμογές των αφορολογήτων), οι φορολογούμενοι με χαμηλής αντικειμενικής αξίας ακίνητα, που σήμερα πληρώνουν το μειωμένο χαράτσι, με τον ν. 1249 είτε δεν θα πλήρωναν φόρο είτε θα πλήρωναν πολύ χαμηλότερο φόρο. Αντίθετα, εκείνοι με ακίνητα συνολικής αξίας πάνω από 200.000 ευρώ που σήμερα πληρώνουν το χαράτσι και τον ισχύοντα ισχνό φόρο ακίνητης περιουσίας, με τον ΦΑΠ θα πλήρωναν πολύ περισσότερα. Τα παραδείγματα που ακολουθούν με τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες (α.α.) και με το μειωμένο χαράτσι είναι από την «Καθημερινή» της 9.4.13. Ετσι ο ιδιοκτήτης:

Διαμερίσματος 50 τ.μ. α.α. 40.000 ευρώ θα πληρώσει χαράτσι 170 ευρώ, ενώ με τον νόμο 1249 δεν θα πλήρωνε φόρο, ακόμα και αν η α.α. ήταν 73.000 ευρώ.

Διαμερίσματος 100 τ.μ. α.α. 100.000 ευρώ θα πληρώσει χαράτσι 391 ευρώ, ενώ με τον νόμο 1249 θα πλήρωνε μόνο 135 ευρώ.

Κατοικίας 200 τ.μ. α.α. 600.000 ευρώ θα πληρώσει χαράτσι και (ισχύοντα) φόρο ακίνητης περιουσίας συνολικά 2.455 ευρώ, ενώ με τον νόμο 1249 θα πλήρωνε 9.520 ευρώ (σχεδόν τετραπλάσια).

Από τα παραδείγματα αυτά φαίνεται πόσο άδικο κοινωνικά είναι και το χαράτσι και πόσο κοινωνικά δίκαιος ήταν ο νόμος 1249/82, με τον οποίο, αν είχε εφαρμοστεί τα 30 προηγούμενα χρόνια, η Ελλάδα δεν θα ήταν σήμερα υποτελής στους δανειστές της.

Θα περιμένουμε να δούμε αν και κατά πόσον αυτά που θα θεσπιστούν με τον «κυοφορούμενο» νόμο θα είναι ανάλογα του νόμου 1249/82 ή θα είναι άλλο ένα εξάμβλωμα τύπου χαρατσιού.

…………………………………………….

* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ


09/05/2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου