Σελίδες

Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Δεν πληρώνουν το χαράτσι της τρόικας οι εφοπλιστές

Έντυπη Έκδοση 

ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΝΑ ΦΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΗΟΛΟΓΙΟ

Δεν πληρώνουν το χαράτσι της τρόικας οι εφοπλιστές

ΑΜΕΙΩΤΗ συνεχίζεται η διαμάχη μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών και του υπουργείου Οικονομικών, σχετικά με το καθεστώς φορολόγησής τους. Οι εφοπλιστές, όχι μόνο αρνούνται την υποχρεωτική συνεισφορά, που τους επιβλήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών και την τρόικα, αλλά «απειλούν» με φυγή από το ελληνικό νηολόγιο.
Το μέγαρο Μαξίμου είναι εξόχως προβληματισμένο και ήδη δέχεται εισηγήσεις για τροποποίηση του, προσφάτως, ψηφισθέντος νόμου. Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Οικονομικών «καίγεται» για έσοδα, έχοντας εντάξει στον προϋπολογισμό τη φορολόγηση των εφοπλιστών.
Ως γνωστόν, πριν από λίγο καιρό, το υπουργείο Οικονομικών, με σχέδιο νόμου, μετέτρεψε την εθελοντική συνεισφορά των Ελλήνων εφοπλιστών σε υποχρεωτική.
Ο γ.γ. των εφοπλιστών Πάνος Λασκαρίδης κατηγορεί τον Γ. Στουρνάρα ότι προσπαθεί να σπάσει τους δεσμούς της ναυτιλίας με την πολιτείαΟ γ.γ. των εφοπλιστών Πάνος Λασκαρίδης κατηγορεί τον Γ. Στουρνάρα ότι προσπαθεί να σπάσει τους δεσμούς της ναυτιλίας με την πολιτείαΣυγκεκριμένα, στο άρθρο 14 του νομοσχεδίου για το φόρο ακινήτων, αναφέρεται ότι το Δημόσιο θα εισπράξει για τα επόμενα τρία έτη 90 - 100 εκατ. ευρώ ετησίως, επιπλέον των ποσών που θα εισπραχθούν από τους φόρους πλοίων, με ελληνική και ξένη σημαία, βάσει του ν. 27/1975.
Στην τριετία, μετά και την ψήφιση της παραπάνω παροχής, υπολογίζεται ότι τα έσοδα από φόρους των πλοιοκτητριών και διαχειριστικών εταιρειών πρόκειται να ανέλθουν στο ποσό των 500 εκατ. ευρώ.
Οι εφοπλιστές αντέδρασαν, όχι μόνο επειδή η εθελοντική εισφορά έγινε υποχρεωτική, αλλά για το γεγονός ότι, ενώ είχαν συμφωνήσει με το μέγαρο Μαξίμου επιχορήγηση 140 εκατ. ευρώ ετησίως, το ποσό αυτό αυξήθηκε σημαντικά.
Αρνηση εφοπλιστών
Οι εφοπλιστές εμμένουν στη διαφωνία τους και αποφάσισαν να μην τηρήσουν το νόμο, δηλαδή δεν δίνουν... ευρώ παραπάνω στο υπουργείο Οικονομικών.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και διευθύνων σύμβουλος της Laskaridis Shipping, Πάνος Λασκαρίδης, στην ημερίδα «Ελληνική Ναυτιλία: Χθες - Σήμερα - Αύριο», «ελπίζω να μην διαρραγεί ο δεσμός της ναυτιλίας με την ελληνική πολιτεία, λόγω αψυχολόγητων ενεργειών, όπως οι πρόσφατες του υπουργείου Οικονομικών».
Στην εισήγησή του, ο Πάνος Λασκαρίδης στάθηκε στα μεγέθη, αλλά και στη συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία διαθέτει 3.850 ελληνόκτητα πλοία (τα 825 με ελληνική σημαία), καλύπτοντας το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας ξηρού και υγρού φορτίου και το 43% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
«Η ελληνική ναυτιλία παραμένει πρώτη στον κόσμο. Θυμάστε άλλον τομέα στον οποίο η Ελλάδα να μπορεί να πει το ίδιο; 750 εταιρείες λειτουργούν στον Πειραιά, το 70% με οικογενειακές δομές, το 30% εισηγμένες σε (αμερικανικά κυρίως) χρηματιστήρια.
»Πρόκειται για στόλο σύγχρονο, κατά μέσον όρο ηλικίας 9,5 ετών έναντι, μέσου όρου, 12 ετών διεθνώς», επισήμανε ο κ. Λασκαρίδης, ο οποίος υπογράμμισε ότι, για τα επόμενα χρόνια, δεν απειλείται η πρωτιά της Ελλάδας, ακόμα και από τους Κινέζους.
Σε οικονομικό επίπεδο, η συνεισφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην εθνική οικονομία φθάνει τα 13,5 δισ. ευρώ ετησίως. Τα 7,5 δισ. αφορούν το άμεσο όφελος (συνάλλαγμα, κ.ά.) και τα υπόλοιπα «παραναυτιλιακά» κι άλλα επαγγέλματα (ναυλώσεις, τράπεζες, μεσίτες, νηογνώμονες, νομικά κ.λπ.).
Από πλευράς απασχόλησης, 38.000-40.000 άτομα ασχολούνται άμεσα σε ναυτιλιακές εργασίες, 30.000 επιπρόσθετα στο cluster του κλάδου, ενώ άλλα 18.000 στην «επαγωγική» ναυτιλιακή δραστηριότητα. Αυτό σημαίνει 90.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή κάπου 250.000 άτομα «ζουν» στην Ελλάδα από τη ναυτιλία.
Παραμένει πρώτη η Ελλάδα
Η ΕΛΛΑΔΑ έχει το μεγαλύτερο στόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας που ισοδυναμεί με το 36% με όρους gt και 43% με όρους dwt, ενώ ακολουθεί η Γερμανία (21% και 19% αντιστοίχως, με βάση το gt και το dwt). Σωρευτικά, οι Ευρωπαίοι ελέγχουν το 28% του παγκόσμιου στόλου bulkers, το 25% του στόλου των δεξαμενόπλοιων και το 25% του στόλου των containerships.
«Παρά το γεγονός ότι η ναυτιλία σπάνια βρίσκεται στο επιχειρηματικό προσκήνιο, ποτέ δεν έπαψε να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομία της Ευρώπης», σχολίασε ο Patrick Verhoe-ven, γενικός γραμματέας της Ecsa, σχολιάζοντας τη μελέτη της Oxford Economics.
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία της Ε.Ε.», πρόσθεσε, «εξακολουθεί να διατηρεί την ηγετική της θέση παγκοσμίως, παρά τον αδυσώπητο ανταγωνισμό που δέχεται από άλλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα. Παραμένει και σήμερα ένας παγκόσμιος ηγέτης και μια σημαντική πηγή εσόδων και θέσεων εργασίας στην Ευρώπη».
Η μελέτη αναφέρει ότι, το 2012, η άμεση συνεισφορά του κλάδου στην ευρωπαϊκή οικονομία φθάνει τα 56 δισ. ευρώ (απασχολεί 590.000 άτομα και συνεισφέρει φόρους αξίας 6 δισ. ευρώ). Αντιστοίχως, η έμμεση συνεισφορά της ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή οικονομία ανήλθε, το 2012, στα 59 δισ. ευρώ, ενώ οι θέσεις εργασίας που συνδέονται με τη ναυτιλία έφθασαν το 1,1 εκατ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η συνολική οικονομική επίπτωση της ναυτιλίας στην ευρωπαϊκή οικονομία (άμεση και έμμεση) ανέρχεται στα 145 δισ. ευρώ. Μάλιστα, για κάθε 1 εκατ. ευρώ που συνεισφέρει άμεσα στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ δημιουργεί επιπλέον 1,6 εκατ. ευρώ οπουδήποτε στην ευρωπαϊκή οικονομία.
ΣΥΜΦΩΝΑ με μελέτη που πραγματοποίησε η Oxford Economics για λογαριασμό της ένωσης των εφοπλιστικών φορέων των χωρών της Ε.Ε. (Ecsa), η ευρωπαϊκή ναυτιλία συνεισφέρει με 145 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή οικονομία.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία συνεισφέρει 145 δισ. ευρώ
Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία αποτελεί η επισήμανση της μελέτης, σύμφωνα με την οποία η συνεισφορά αυτή θα μειωνόταν στο μισό, στην περίπτωση που δεν ίσχυαν το φορολογικό σύστημα του tonnage tax (φόρος χωρητικότητας), όπως επίσης και οι κατευθυντήριες γραμμές κρατικών ενισχύσεων, καθώς ένα μέρος της ναυτιλίας θα είχε αλλάξει έδρα.
Ο εμπορικός στόλος που ελέγχεται από 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, συν τη Νορβηγία, αυξήθηκε περισσότερο από 70% με όρους gt και dwt, μεταξύ του 2005 και στις αρχές του τρέχοντος έτους, όπως εκτιμά η μελέτη.
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε με βραδύτερο ρυθμό, αντανακλώντας την τάση των πλοιοκτητών να κατασκευάζουν κάθε φορά μεγαλύτερα πλοία, προκειμένου να επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακος.
Στην αρχή του 2014, ο εμπορικός στόλος, που ανήκει σε εφοπλιστές των χωρών-μελών της Ε.Ε. και της Νορβηγίας, ανερχόταν σε 23.000 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 660 εκατ. dwt.
Η έκθεση της Oxford Economics κατέδειξε ότι ο ελεγχόμενος από τις χώρες της Ε.Ε. στόλος αντιπροσωπεύει σήμερα περίπου το 40% του συνόλου της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Μάλιστα, παρατηρείται μία μικρή μείωση του μεριδίου από το 2005 (41%), γεγονός που αντικατοπτρίζει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της Ε.Ε. εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ισχυρές ανταγωνιστικές πιέσεις από άλλα ταχέως αναπτυσσόμενα κέντρα της παγκόσμιας ναυτιλίας, κυρίως στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου