Σελίδες

Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

Κατάσχεση αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 

Κατάσχεση αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Εάν κάποιος δεν δηλώσει στο περιουσιολόγιο κάποιο ακίνητο ή επενδυτικά προϊόντα, η εφορία θα μπορεί άμεσα να τα κατασχέσει.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Δρακόντεια μέτρα και ποινές για τους φοροφυγάδες σχεδιάζει η κυβέρνηση, στα οποία περιλαμβάνεται ακόμα και η κατάσχεση αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Η πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελεί και το διαπραγματευτικό όπλο της κυβέρνησης με τους Ευρωπαίους εταίρους, σε μια προσπάθεια να τους πείσει ότι μπορεί να αποτελέσει τον κεντρικό άξονα ενός νέου μεταρρυθμιστικού προγράμματος.

Ταυτόχρονα, η σύλληψη της φοροδιαφυγής αποτελεί το μεγαλύτερο στοίχημα, αφού σε αυτό έχει εναποθέσει η κυβέρνηση τις ελπίδες της για την αύξηση των δημοσίων εσόδων και υλοποίηση των υπεσχημένων.

Στα σενάρια που εξετάζονται για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι, ακόμα, και η κατάσχεση αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων, αφού προηγουμένως δοθεί η δυνατότητα στους φορολογούμενους να δηλώσουν όλη τους την περιουσία, κινητή και ακίνητη, στο περιουσιολόγιο. Δηλαδή, εάν κάποιος δεν δηλώσει στο περιουσιολόγιο κάποιο ακίνητο ή επενδυτικά προϊόντα, η εφορία θα μπορεί άμεσα να τα κατασχέσει. Επί της ουσίας, η φορολογική δήλωση θα αποτελεί και υπεύθυνη δήλωση για τα εισοδήματα που αναγράφονται σε αυτή.

Σε ένα από τα σενάρια που έχει επεξεργαστεί ο ΣΥΡΙΖΑ προβλέπεται ότι:
1. Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων πρέπει:
-  να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό,
-  να δικαιολογείται από τα εισοδήματά τους, όπως αυτά αποτυπώνονται στις ετήσιες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.

-  Στα περιουσιακά στοιχεία που δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις επιβάλλονται προσαυξήσεις και ποινές, οι οποίες (στις μεγάλες περιπτώσεις φοροδιαφυγής) θα είναι ακόμη και ισόποσες με την αξία του περιουσιακού στοιχείου.
2. Με το ετήσιο εκκαθαριστικό υπολογίζεται και το κεφάλαιο που μεταφέρεται για τα επόμενα χρόνια, ώστε να δικαιολογηθεί οποιοδήποτε τεκμήριο.
 
3. Οσοι λαμβάνουν έσοδα - εισόδημα ή μισθό από το ελληνικό Δημόσιο υπογράφουν σχετική υπεύθυνη δήλωση, από την οποία το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα (με προσαύξηση έως 100%) να εισπράξει από την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων τους τη διαφορά μεταξύ των ποσών που δικαιολογούν οι φορολογικές τους δηλώσεις και όσων όχι.
4. Οσοι υπάγονται στη δικαιοδοσία του φορολογικού συστήματος της Ελλάδος εξουσιοδοτούν (με την ετήσια φορολογική τους δήλωση) το Δημόσιο να δεσμεύει οποιαδήποτε κατάθεση, επενδυτικό προϊόν, συμμετοχή σε εταιρεία κ.λπ. διαπιστωθεί οποτεδήποτε στο εξωτερικό, χωρίς να έχουν ενημερωθεί οι φορολογικές υπηρεσίες της Ελλάδας για την ύπαρξή τους. Η δέσμευση ακυρώνεται μόνο εφόσον αποδειχθεί ότι τα συγκεκριμένα χρήματα προέρχονται από θετικό υπόλοιπο φορολογικής δήλωσης.
5. Κέρδη από Λαχεία, ΟΠΑΠ κ.λπ. μπορούν να καλύψουν «πόθεν έσχες» μόνο αν έχει ονομαστικοποιηθεί το σχετικό δελτίο κατά την αγορά του.

6. Οι τράπεζες, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, οι θεματοφύλακες επενδυτικών προϊόντων κτλ. υποχρεώνονται να ενημερώνουν τις φορολογικές υπηρεσίες (όταν αυτές τους το ζητούν) με ειδική ηλεκτρονική φόρμα:

-  Την ίδια ημέρα, για τα υπόλοιπα των τραπεζικών καταθέσεων.

-  Εντός 10 ημερών, για αρχεία που είναι σε ηλεκτρονική μορφή.

-  Εντός 30 ημερών, για αρχεία που δεν είναι σε ηλεκτρονική μορφή.

Οσον αφορά στον έλεγχο του «πόθεν έσχες» εξετάζεται η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας ελέγχου του «πόθεν έσχες», που θα είναι επαρκώς στελεχωμένη, θα έχει στη διάθεσή της όλη τη σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και ένα αναμορφωμένο θεσμικό πλαίσιο με στόχο την πλήρη και ταχεία ολοκλήρωση των ελέγχων «πόθεν έσχες». Ο έλεγχος θα γίνεται σε όλους όσοι μετέφεραν μεγάλα χρηματικά ποσά εκτός χώρας τα τελευταία χρόνια, σε διευθυντές, συμβούλους και μέλη Διοικητικών Συμβουλίων των μεγάλων Α.Ε. και ΕΠΕ, σε εργολάβους δημοσίων έργων και κατασκευαστές, στο σύνολο των πολιτικών προσώπων, σε δημοσιογράφους, σε στελέχη τραπεζικών ιδρυμάτων και χρηματιστηριακών εταιρειών, στα υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης (γενικοί γραμματείς υπουργείων, διευθυντές, σύμβουλοι κ.λπ.), σε δημοσίους υπαλλήλους (σε θέσεις ελέγχου ή σε θέσεις προμηθειών), σε ιδιοκτήτες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και σε υποκρυπτόμενα πρόσωπα σε offshore εταιρείες.
Υπό εξέταση ο Φόρος Μεγάλης Περιουσίας
Δεύτερες σκέψεις για τον Φόρο Μεγάλης Περιουσίας κάνει η κυβέρνηση (στον οποίο θα περιλαμβάνονται εκτός από τα ακίνητα και οι καταθέσεις), φοβούμενη ότι η φορολόγηση της περιουσίας εν γένει θα επηρεάσει σημαντικά τις καταθέσεις.
Πλέον προσανατολίζεται στη θέσπιση ενός φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας καταργώντας τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ). Ο νέος φόρος θα εφαρμοσθεί από το 2015, δηλαδή οι φορολογούμενοι στα τέλη Φεβρουαρίου με την πληρωμή της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ «καθαρίζουν» με αυτό τον φόρο και θα περιμένουν τις ανακοινώσεις του οικονομικού επιτελείου για τον νέο φόρο στα ακίνητα.
Στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ τις τελευταίες ημέρες μιλούν για αφορολόγητο όριο της τάξης των 300.000 ή 400.000 ευρώ στον νέο φόρο ακινήτων που θα δημιουργηθεί (θα φορολογηθεί η κατοχή κτιρίων, οικοπέδων και γαιών). Σημασία σε κάθε περίπτωση έχουν τα έσοδα που επιθυμεί να εισπράξει η κυβέρνηση από τον φόρο αυτό.
Επίσης, στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι ο νέος φόρος να επιβληθεί με νέες αντικειμενικές αξίες.
Συγκεκριμένα, εξετάζεται η οριζόντια μείωση των αντικειμενικών αξιών κατά 30%. Σημειώνεται ότι τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΦΑΠ του 2011 με αφορολόγητο όριο 200.000 ήταν περίπου 800 εκατ. ευρώ και αφορούσε 560.000 ιδιοκτήτες ακινήτων.
Έντυπη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου