Σελίδες

Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2016

ΝΕΑ ΥΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ «Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για το λιανεμπόριο τροφίμων

ΝΕΑ ΥΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για το λιανεμπόριο τροφίμων

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα» για το λιανεμπόριο τροφίμων
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
«Κάθε χρόνο και χειρότερα» κινούνται οι χριστουγεννιάτικες πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων τις μέρες των Χριστουγέννων κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων χρόνων, υποχωρώντας κατά 5% σε σχέση με πέρυσι, παρά τις σημαντικές προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες που υπήρχαν σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Ο προβληματισμός στην αγορά είναι έντονος καθώς παρά τα δυσοίωνα μηνύματα που κατέφθασαν πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου κανείς δεν φαίνεται να περίμενε μια τόσο αρνητική εξέλιξη. Τα βλέμματα όλων τώρα στρέφονται στις μέρες της Πρωτοχρονιάς, οι οποίες θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος και όλοι ελπίζουν σε αναθέρμανση της κατανάλωσης, προκειμένου να μετριάσουν τις απώλειες.
Η μεγαλύτερη αγωνία ωστόσο αφορά στην πορεία της ζήτησης τους επόμενους μήνες του νέου έτους, καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει την αντίδραση των καταναλωτών στο νέο κύμα μέτρων που έρχεται από την 1η Ιανουαρίου. Πολλοί φοβούνται πως οι επόμενοι μήνες θα είναι οι πιο δύσκολοι των τελευταίων χρόνων, και δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο οι πωλήσεις να πέσουν και άλλο, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ.
«Πιστέψαμε ότι το 2015 πιάσαμε πάτο και πως το 2016 θα ήταν η χρονιά της ανάκαμψης. Ωστόσο διαψευσθήκαμε παταγωδώς», αναφέρουν άνθρωποι του χώρου και τονίζουν πως είναι εξαιρετικά επισφαλές να κάνουν οποιεσδήποτε εκτιμήσεις για το 2017, με δεδομένο την αύξηση των φόρων και τα υψηλά επίπεδα ανεργίας.
Σε κάθε περίπτωση, η στρατηγική των προσφορών που έχουν χαράξει και ακολουθούν ευλαβικά καθ' όλη τη διάρκεια της κρίσης κατά κύριο λόγο οι μεγάλες αλυσίδες θα συνεχισθεί κανονικά και με αμείωτη ένταση, παρά το υψηλό κόστος που συνεπάγεται. Στο πλαίσιο αυτό, θα μεγαλώσουν την πίεση στους προμηθευτές για καλύτερες τιμές και περισσότερες παροχές, αφού τα νοικοκυριά κυριολεκτικά κυνηγούν τις προσφορές, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, oι 9 στους 10 καταναλωτές εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών και 7 στους 10 τουλάχιστον 5% της αξίας των αγορών τους.
Η ανάγκη για περικοπές στα έξοδα είναι μεγαλύτερη από ποτέ, παρά την προσαρμογή που έχουν κάνει ήδη τα νοικοκυριά στη διάρκεια της κρίσης. Όπως δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, στην επταετία 2009-2015 η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή) έχει μειωθεί λόγω της οικονομικής κρίσης κατά 16,3%, ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη σε τρόφιμα κατά 12,5%. Το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 444 ευρώ ενώ το 2015 υποχώρησε στα 371 ευρώ, 73 ευρώ λιγότερο. Με εξαίρεση το 2010, οπότε και η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου των νοικοκυριών παρουσίασε για τελευταία φορά αύξηση, κάθε χρόνο έκτοτε εμφανίζεται μείωση που κυμαίνεται από 0,6% έως και 6,3%.
Οι προμηθευτές...
Ανησυχία υπάρχει και στο στρατόπεδο των προμηθευτών, οι οποίοι δηλώνουν ανήμποροι να παρακολουθήσουν τον «πόλεμο τιμών» που βρίσκεται σε εξέλιξη στο λιανεμπόριο. Όπως λένε οι ίδιοι, τα περιθώρια έχουν στενέψει παρά πολύ λόγω της σημαντικής αύξησης του κόστους παραγωγής. Η υπερφορολόγηση έχει καταστήσει την παραγωγή στην Ελλάδα «ακριβό σπορ», με αποτέλεσμα οι περισσότερες παραγωγικές μονάδες να είναι ζημιογόνες και όλες αναζητούν διέξοδο στις διεθνείς αγορές.

Και εκεί όμως τα πράγματα δεν είναι εύκολα, καθώς ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα σκληρός και η πρόσβαση στα ράφια των ξένων σούπερ μάρκετ απαιτεί κεφάλαια, τα οποία δεν έχουν αυτή τη στιγμή οι ελληνικές εταιρείες. «Θα ακολουθήσουμε όσο μπορούμε και αντέχουμε. Σε καμία περίπτωση, δεν πρόκειται να διακινδυνέψουμε τη βιωσιμότητά μας», σημειώνουν χαρακτηριστικά. Δεν είναι τυχαίο πως όλες οι βιομηχανίες δηλώνουν έτοιμες να περάσουν στο τελικό προϊόν όλους τους νέους φόρους, όπως για παράδειγμα στον καφέ, τονίζοντας πως αδυνατούν να απορροφήσουν το κόστος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου