Σελίδες

Παρασκευή 17 Αυγούστου 2018

Χρόνος συμπλήρωσης παραγραφής απαιτήσεων ΕΦΚΑ

Χρόνος συμπλήρωσης παραγραφής απαιτήσεων ΕΦΚΑ
Χρόνος συμπλήρωσης παραγραφής απαιτήσεων ΕΦΚΑ

Γράφει ο Στάθης Δημ. Σταματελόπουλος, Νομικός Συνεργάτης Ε.Ε.Α.


Με την υπ. αριθμ. 146/2018 ατομική γνωμοδότηση του, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους απάντησε επί σχετικού ερωτήματος που έθεσε σε αυτό Υποκατάστημα του ΕΦΚΑ, σχετικά με την συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής της αξίωσης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ), να επιβάλλει εκ νέου καταλογιστικές πράξεις εισφορών, μετά από την ακύρωση των σχετικών ΠΕΕ και ΠΕΠΕΕ από το Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, επί ασκηθείσας προσφυγής της εργοδότριας εταιρείας, με λόγο αυτής την έλλειψη της προηγούμενης ακρόασης της προσφεύγουσας εταιρείας.
Ειδικότερα, το ερώτημα αφορούσε την δυνατότητα του ΕΦΚΑ να εκδώσει νέες πράξεις επιβολής εισφορών, καθώς οι ακυρωθείσες πράξεις (ΠΕΕ και ΠΕΠΕΕ) αφορούσαν σε χρονικές περιόδους απασχόλησης μισθωτών της εργοδότριας εταιρείας, που ανάγονταν από το έτος 1998 και εντεύθεν, με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα παραγραφής της σχετικής αξίωσης του ΕΦΚΑ.

¨Όπως έκρινε με την σχετική γνωμοδότηση του το ΝΣΚ, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 27 παρ. 2 του ΑΝ 1846/1951 …οι διατάξεις ΄που ισχύουν κάθε φορά για την είσπραξη των εσόδων του Δημοσίου εφαρμόζονται και για την είσπραξη των εσόδων του ΙΚΑ και των συνεισπραττομένων από αυτό εσόδων τρίτων οργανισμών ….. Η παράγραφος δε αυτή αντικαταστάθηκε δυνάμει του άρθρου 15 παρ.2 του Ν. 2972/2001, που όριζε ότι……..Το δικαίωμα του ΙΚΑ για την βεβαίωση σε ευρεία έννοια όλων των χρηματικών απαιτήσεων του, καθώς και των απαιτήσεων των φορέων, κλάδων ή λογαριασμών των οργανισμών κοινωνικής πολιτικής, των οποίων τις εισφορές συνεισπράττει το ΙΚΑ, υπόκειται σε δεκαετή παραγραφή, η οποία αρχίζει από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους από εκείνο μέσα στο οποίο παρασχέθηκε η ασφαλιστέα υπηρεσία ή εργασία ……..Το δικαίωμα του ΙΚΑ προς είσπραξη όλων των χρηματικών απαιτήσεων παραγράφεται μετά από δεκαετία από την λήξη του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο βεβαιώθηκε υπό στενή έννοια ( ταμειακά ) …….
Εξάλλου, σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 88 του Ν. 2362/1995 ….με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος άρθρου, οι κατά τις γενικές διατάξεις λόγοι διακοπής της παραγραφής ισχύουν και για τις απαιτήσεις του Δημοσίου …., ενώ σύμφωνα με την διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 27 του ΑΝ 1846/1951, όπως αυτό τροποποιήθηκε από την διάταξη του άρθρου 2 παρ. 8 του Ν. 2556/1997….οι κάθε είδους χρηματικές απαιτήσεις του ΙΚΑ, που προέρχονται από εισφορές, αναλογούντα οίκοθεν πρόσθετα τέλη, προσαυξήσεις, αυτοτελή πρόσθετα τέλη, πρόστιμα ακάλυπτων επιταγών, λοιπά πρόστιμα, τόκους, έξοδα διοικητικής εκτέλεσης και λοιπά πρόστιμα, παραγράφονται μετά δεκαετία, που αρχίζει από την επομένη ημέρα του επόμενου έτους από εκείνο μέσα στο οποίο παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία   …..7α. οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 4 του άρθρου 87 του Ν. 2362/1995 καθώς και των άρθρων 88 και 89 του ίδιου νόμου περί διακοπής της παραγραφής των απαιτήσεων του Δημοσίου και συνεπειών της παραγραφής αυτών αντίστοιχα, εφαρμόζονται ανάλογα και στο ΙΚΑ…..
Παράλληλα και σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 137 του Ν.3655/2008 ….η παραγραφή των χρεών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης διακόπτεται για τους λόγους, που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 88 του Ν.2362/1995. 
Σημαντική διαφοροποίηση στον χρόνο παραγραφής των σχετικών αξιώσεων του ΕΦΚΑ επέφερε η διάταξη του 95 του Ν.4387/2016, σύμφωνα με την οποία …..….από την έναρξη ισχύος του παρόντος οι απαιτήσεις των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, που εντάσσονται στον ΕΦΚΑ, από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές υπόκεινται σε εικοσαετή παραγραφή, που αρχίζει από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους, εντός του οποίου παρασχέθηκε η εργασία, ή υπηρεσία .Η ρύθμιση αυτή δεν εφαρμόζεται στις ήδη παραγεγραμμένες, κατά τις ισχύουσες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος διατάξεις, απαιτήσεις.  Η παραγραφή των απαιτήσεων που έχουν γεννηθεί ως την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, αλλά δεν έχουν υποπέσει σε παραγραφή, κατά την έννοια του προηγουμένου εδαφίου, ορίζεται εικοσαετής και αρχίζει από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία, ή υπηρεσία.
Στην αιτιολογική έκθεση του Ν.4387/2016 αναγράφονται τα ακόλουθα επί του άρθρου 95….Δεδομένου ότι, με τον παρόντα νόμο λαμβάνει χώρα για πρώτη φορά η ουσιαστική ενοποίηση των υφισταμένων φορέων κοινωνικής ασφάλισης και προκειμένου η ένταξη τους στον ΕΦΚΑ να πραγματοποιηθεί χωρίς λειτουργικά και οργανωτικά προβλήματα, στο άρθρο 95 ρυθμίζονται ζητήματα για χρέη προς τους ΦΚΑ, ορίζεται το νομικό πλαίσιο, που θα ισχύει για το διάστημα που θα μεσολαβήσει από  την έναρξη ισχύος του παρόντος, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας της ενοποίησης, με την έκδοση των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων.. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 1 από την έναρξη ισχύος του παρόντος οι απαιτήσεις από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές, προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, που εντάσσονται στον ΕΦΚΑ, υπόκεινται σε εικοσαετή παραγραφή.
Μη γνήσια αναδρομή νόμου συνιστούν οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 95 του Ν.4387/2016, με τις οποίες ρυθμίζονται έννομες συνέπειες αναπτυσσόμενες μετά την έναρξη εφαρμογής τους, αλλά που πηγάζουν από έννομες σχέσεις ή καταστάσεις, ή γεγονότα, που προϋφίστανται αυτού του νέου νόμου, ενώ δεν θίγονται και ήδη επελθούσες έννομες συνέπειες . Μέχρις ενάρξεως ισχύος των διατάξεων του άρθρου 95 του Ν.4387/2016, το δικαίωμα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και των λοιπών εντασσομένων στον ΕΦΚΑ φορέων κοινωνικής ασφάλισης προς είσπραξη των ταμειακώς βεβαιωμένων και μη καταβληθεισών χρηματικών απαιτήσεων τους από ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές, πρόσθετα τέλη, προσαυξήσεις, πρόστιμα, τόκους, δικαστικά έξοδα και οι απαιτήσεις των φορέων και κλάδων που συνεισέπραττε το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, παραγράφονται μετά δεκαετία από την λήξη του οικονομικού έτους, εντός του οποίου βεβαιώθηκαν εν στενή εννοία (ταμειακώς).
Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του άρθρου 95 παρ. 1 του Ν.4387/2016 τροποποιείται ο χρόνος παραγραφής των απαιτήσεων αυτών, οι οποίες προέρχονται από μη παραγεγραμμένες, κατά την έναρξη ισχύος του Ν.4387/2016, εν στενή εννοία βεβαιωθείσες και μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές ως εξής : Οι παντός είδους εν στενή εννοία βεβαιωθείσες και μη καταβληθείσες κατά την έναρξη ισχύος του Ν.4387/2016, μη παραγεγραμμένες, χρηματικές απαιτήσεις των εντασσομένων στον ΕΦΚΑ φορέων κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίες  προέρχονται από ασφαλιστικές εισφορές, αναλογούντα οίκοθεν πρόσθετα τέλη, προσαυξήσεις κ.λ.π. παραγράφονται μετά την πάροδο εικοσαετίας, η οποία αρχίζει από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους, από εκείνο εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία.
Η παραγραφή των, έως την έναρξη της ισχύος της παρ. 1 του άρθρου 95 του Ν.4387/2016, γεγεννημένων και μη παραγεγραμμένων απαιτήσεων ορίζεται εικοσαετής και αρχίζει από την πρώτη ημέρα του επόμενου  έτους, εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία. Επομένως, η δυνατότητα των αρμοδίων οργάνων να βεβαιώνουν, υπό ευρεία έννοια, δηλαδή να συντάσσουν νόμιμους τίτλους  (ΠΕΕ και ΠΕΠΕΕ, ΠΕΠΤ ΠΕΠΑΕ κ.α.) ισχύει για είκοσι έτη από την πρώτη ημέρα του επομένου έτους, εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία, ή υπηρεσία ( βλεπ. και εγκύκλιο 39/2017 του ΕΦΚΑ).
Κατά συνέπεια των ανωτέρω, το δικαίωμα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την εν ευρεία εννοία βεβαίωση όλων των χρηματικών του απαιτήσεων, κατά της εργοδότριας εταιρεία, δεν υπέπεσε σε δεκαετή παραγραφή, γιατί όλες οι πράξεις επιβολής εισφορών (ΠΕΕ και ΠΕΠΕΕ και ΠΕΠΑΕ) εξεδόθησαν εντός της ισχύουσας; κατά την έκδοση τους, δεκαετούς προθεσμίας, η οποία είχε αρχίσει από την πρώτη ημέρα του επόμενου έτους εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία. Η παραγραφή αυτών των αξιώσεων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ άρχισε εκ νέου, από την επομένη της εκδόσεως των ως άνω πράξεων και ενώ δεν είχε συμπληρωθεί, διεκόπη με την υποβολή της σχετικής, με τις αξιώσεις, διαφοράς αρχικά στην Τοπική Διοικητική Επιτροπή του υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στην συνέχεια στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης . Ο μέχρι των χρονικών αυτών σημείων της διακοπής της παραγραφής διανυθείς χρόνος δεν υπολογίζεται και από της παύσης της ύπαρξης των λόγων της διακοπής (δηλαδή από του χρονικού σημείου της πιθανολογούμενης έκδοσης τελεσίδικης απόφασης ή της κατ’ άλλο τρόπο τελεσιδικίας π.χ. λόγω μη άσκησης έφεσης από τους διαδίκους), της υπ. αριθμ. 3955/2018 απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, θα αρχίσει νέα παραγραφή, η οποία κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 95 παρ. 1 του Ν.4387/2016 είναι εικοσαετής, αυτής αρχομένης από την πρώτη ημέρα του επομένου έτους, εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία, αφού οι εν λόγω απαιτήσεις είχαν γεννηθεί μέχρις ενάρξεως ισχύος των άνω διατάξεων, αλλά δεν είχαν παραγραφεί.   
Συμπερασματικά οι αξιώσεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στην θέση του οποίου  υπεισήλθε ο ΕΦΚΑ δεν έχουν παραγραφεί και από του χρονικού σημείου της πιθανολογούμενης εκδόσεως τελεσίδικης απόφασης, κατά τον οποίο θα τελεσιδικήσει η υπ. αριθμ. 3955/2018 απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, θα αρχίσει νέα εικοσαετής παραγραφή για αυτές.

Ακύρωση απόφασης επιβολής προστίμου για παράβασης ΚΒΣ

17/08/2018 | 11:11
Ακύρωση απόφασης επιβολής προστίμου για παράβασης ΚΒΣ
Ακύρωση απόφασης επιβολής προστίμου για παράβασης ΚΒΣ

Γράφει ο Στάθης Δημ. Σταματελόπουλος, Νομικός Συνεργάτης Ε.Ε.Α.


ΑΚΥΡΩΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΚΒΣ - ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΑΠΟΦΑΣΗ 1491/2018
Ιδιαίτερο νομικό και ουσιαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόσφατη υπ. αριθμ. 1491/2018 απόφαση του Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών ( Τμήμα 32ο ), η οποία έκανε δεκτή την σχετική προσφυγή εταιρείας, που εκμεταλλεύονταν επιχείρηση εστιατορίου και ακύρωσε απόφαση του Προϊσταμένου ΔΥΟ, για την επιβολή προστίμου συνολικής αξίας 4.200 Ευρώ, για την αποδιδόμενη φορολογική παράβαση της μη έκδοσης τεσσάρων (4)  αποδείξεων λιανικής πώλησης, κατά παράβαση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΠΔ 186/1992), για την διαχειριστική περίοδο του έτους 2011 .
Ειδικότερα :
Κατόπιν εντολής ελέγχου του Προϊσταμένου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Αττικής του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) διενεργήθηκε από ελεγκτές της άνω Υπηρεσίας έλεγχος στην  επιχείρηση (κατάστημα εστιατορίου – ψητοπωλείου), το οποίο λειτουργούσε και εκμεταλλεύονταν η προσφεύγουσα εταιρεία, για τις ανάγκες λειτουργίας της οποίας, αυτή τηρούσε λογιστικά βιβλία Γ΄ κατηγορίας  Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε από τους ελεγκτές ότι, δεν είχαν εκδοθεί τέσσερις αποδείξεις λιανικής πώλησης από τις εν χρήσει φορολογικές ταμειακές μηχανές της επιχείρησης, ούτε και άλλο φορολογικό στοιχείο αξίας, για ισάριθμες παραγγελίες φαγητών, που μεταφέρονταν προς παράδοση σε αντίστοιχους πελάτες, εκτός του καταστήματος, αξίας 13,70 Ευρώ, 8,90 Ευρώ 9,80 Ευρώ και 7,10 Ευρώ αντίστοιχα. Για τον λόγο αυτό, συντάχθηκε από τους ελεγκτές το σχετικό Υπηρεσιακό Σημείωμα Ελέγχου, για τις διαπιστωθείσες παραβάσεις – το οποίο μάλιστα υπογράφηκε και από τον υπεύθυνο της επιχείρησης – και στην συνέχεια, μετά την απόρριψη των εγγράφων απόψεων της παραβάτιδος εταιρείας, εκδόθηκε από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας ΔΟΥ η προσβαλλόμενη απόφαση για την επιβολή προστίμου συνολικού ύψους 4.800 Ευρώ (4 Χ 1.200 Ευρώ), σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 2 περ. α, γ και παρ. 8 του Ν.2523/1997, λόγω μη έκδοσης τεσσάρων αποδείξεων λιανικής πώλησης, για παράβαση των διατάξεων των άρθρων 2 παρ.1 και 13 παρ. 1 και 3 του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, σε συνδυασμό με την υπ. αριθμ. 1060347/648/ΠΟΛ. 1183/17-8-1990 Υπουργική Απόφαση .
Η προσφεύγουσα εταιρεία, με την ένδικη προσφυγή της επανέλαβε τα όσα και με τις έγγραφες εξηγήσεις της είχε θέσει υπόψη της ελεγκτικής και φορολογικής αρχής, υποστηρίζοντας ότι, για τις ανωτέρω παραγγελίες είχαν εκδοθεί τέσσερις αντίστοιχης αξίας αποδείξεις από συγκεκριμένη ταμειακή της μηχανή, με ώρα έκδοσης προγενέστερη αυτής του γενόμενου ελέγχου, τις οποίες και προσκόμισε και κατά συνέπεια, τόσο η προσβαλλόμενη απόφαση, όσο και η οικεία έκθεση ελέγχου είναι αόριστες και αναπόδεικτες, καθ’ όσον δεν αναφέρουν τα πραγματικά περιστατικά, που στοιχειοθετούν τις αποδιδόμενες παραβάσεις, αφού δεν αναφέρουν, ούτε και την ακριβή ώρα εκτέλεσης της κάθε παραγγελίας, ούτε και τα στοιχεία του προσώπου, που εκτελούσε κάθε μια από αυτές, ούτε επίσης το είδος και την ποσότητα των ειδών που αυτές αφορούσαν. Περαιτέρω, η προσφεύγουσα υποστήριξε ότι, τα τέσσερα επίμαχα δελτία παραγγελίας, που βρήκαν οι ελεγκτές  στο κατάστημα της αφορούσαν σε παραγγελίες προς παράδοση εκτός του καταστήματος, οι οποίες είχαν ήδη εκτελεστεί πριν από την άφιξη των ελεγκτών και σχετικά είχαν εκδοθεί οι προσκομιζόμενες επίδικες τέσσερις αποδείξεις λιανικής πώλησης, προσκόμισε δε και την κορδέλα της αντίστοιχης ταμειακής μηχανής, που περιελάμβανε αυτές .      
Το Δικαστήριο εκτιμώντας τα σχετικά πραγματικά περιστατικά έκρινε τα εξής :
Επειδή στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΠΔ 186/1992) όπως αυτός ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο οριζόταν στο άρθρο 2 παρ. 1 ότι ….κάθε ημεδαπό ή αλλοδαπό φυσικό, ή νομικό πρόσωπο, ή κοινωνία του Αστικού Κώδικα, που ασκεί δραστηριότητα στην Ελληνική Επικράτεια και αποβλέπει στην απόκτηση εισοδήματος  από εμπορική ή βιομηχανική ή γεωργική επιχείρηση, ή ελεύθερο επάγγελμα, ή από οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση, τηρεί, εκδίδει, παρέχει, ζητά, λαμβάνει, υποβάλλει, διαφυλάσσει, τα βιβλία, τα στοιχεία, τις καταστάσεις και κάθε άλλο μέσο σχετικό με την τήρηση των βιβλίων και την έκδοση στοιχείων, που ορίζονται κατά τον Κώδικα αυτί κατά περίπτωση ……στο δε άρθρο 13 ότι ……. ο επιτηδευματίας, που τηρεί βιβλία δεύτερης ή τρίτης κατηγορίας, για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών για ίδιο λογαριασμό, ή λογαριασμό τρίτων εκδίδει απόδειξη λιανικής πώλησης, ή παροχής υπηρεσιών κατά περίπτωση ……..3. η απόδειξη εκδίδεται κατά την παράδοση, ή την έναρξη της αποστολής του αγαθού ……ενώ στο άρθρο 18 παρ. 3 ορίζεται ότι ….τα στοιχεία εκδίδονται χειρόγραφα με μελάνι, ή  με χρήση Η/Υ, ή με άλλη μηχανή τουλάχιστον διπλότυπα, ή σε όσα αντίτυπα ορίζονται από τις διατάξεις του Κώδικα αυτού κατά περίπτωση, το ένα δε αντίτυπο παραδίδεται ή αποστέλλεται στον αντισυμβαλλόμενο, ο οποίος έχει υποχρέωση να το ζητά και να το λαμβάνει, το δε άλλο αντίτυπο παραμένει στον εκδότη, ως στέλεχος ,ενώ και .και στο άρθρο 56 ορίζεται ότι ….Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ και ο υπάλληλος που ορίζεται από αυτόν δικαιούται οποιαδήποτε εργάσιμη για τον υπόχρεο ημέρα και ώρα να λαμβάνει γνώση, να ελέγχει και να θεωρεί όλα τα στοιχεία και βιβλία που ορίζονται από τον Κώδικα, ή από άλλους νόμους, καθώς και αυτά που τηρούνται προαιρετικά από τον υπόχρεο και να λαμβάνει γνώση οποιουδήποτε άλλου βιβλίου, εγγράφου ή στοιχείου και κάθε περιουσιακού στοιχείου, που βρίσκεται στην επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία, ή στο κατάστημα κάθε άλλου υπόχρεου.
Περαιτέρω, στην υπ. αριθμ. 1060347//ΠΟΛ 1183/1990 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της  διάταξης της περ. γ του άρθρου 49 του Κώδικα Φορολογικών Στοιχείων (ΠΔ 99/1977) και εξακολουθεί να ισχύει με βάση το άρθρο 39 παρ. 12  του ΚΒΣ και την υπ. αριθμ.1057674/279/0015/2009 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, όπως η παρ. 1 της τελευταίας αυτής υπουργικής απόφασης αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου μόνου της υπ. αριθμ. 10884445/338/0015/16-9-2009 όμοιας απόφασης, ορίζονται τα ακόλουθα …….τα κέντρα διασκέδασης και τα καταστήματα γενικά που διαθέτουν στο κοινό οποιοδήποτε είδος τροφής ή ποτού για επιτόπια κατανάλωση (εστιατόρια, ψητοπωλεία, ταβέρνες κ.λ.π.) και υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ή χρησιμοποιούν προαιρετικά φορολογική ταμειακή μηχανή του Ν.1809/1988, ή ηλεκτρονικό υπολογιστή, για την έκδοση των στοιχείων λιανικής πώλησης εκδίδουν ή παραδίδουν τα φορολογικά στοιχεία αμέσως μετά την εκτέλεση (σερβίρισμα) κάθε μίας παραγγελίας, αρχικής ή συμπληρωματικής, στα οποία μεταξύ άλλων αναγράφονται τα είδη τουλάχιστον κατά γενικές κατηγορίες, η ποσότητα και η αξία τους . Τα στοιχεία αυτά, που είναι για τον πελάτη πρέπει να βρίσκονται πάνω στο τραπέζι σε όλη την διάρκεια της παραμονής του πελάτη στο κατάστημα. Ειδικότερα, στην απόδειξη που εκδίδεται από εγκεκριμένη φορολογική ταμειακή μηχανή αναγράφονται όλα τα στοιχεία, που ορίζονται από τις τεχνικές προδιαγραφές, σύμφωνα με τις οποίες έχει κατασκευαστεί η μηχανή, μεταξύ των οποίων και η ένδειξη ΝΟΜΙΜΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ και ακόμα ο αριθμός του τραπεζιού ή του σερβιτόρου, αν είναι απαραίτητος για οργανωτικούς λόγους, ο αύξων αριθμός του σερβιρίσματος, ή της παραγγελίας ( π.χ. τραπέζι 15 σερβίρισμα 1ο , 2ο  κ.λ.π. ) , καθώς και η συνολική αξία των προηγουμένων σερβιρισμάτων (από μεταφορά). Στην τελική απόδειξη (κλείσιμο λογαριασμού), εφόσον η μηχανή έχει την δυνατότητα να εκδίδει αυτήν την απόδειξη αναγράφονται τουλάχιστον ο αριθμός του τραπεζιού, ή του σερβιτόρου, ο αριθμός της απόδειξης που εκδόθηκε για κάθε σερβίρισμα, η παραγγελία και το συνολικό ποσό του λογαριασμού. Τα ίδια στοιχεία αναγράφονται και στις θεωρημένες διπλότυπες αποδείξεις, που εκδίδονται με την χρήση Η/Υ, εκτός από την ένδειξη ΝΟΜΙΜΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ .     
Επειδή περαιτέρω, στο άρθρο 5 του Ν.2524/1997, όπως αυτό συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 του Ν.2753/1999 και ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο ορίζονται τα ακόλουθα……Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του ΚΒΣ τιμωρείται με πρόστιμο, που προσδιορίζεται κατά αντικειμενικό τρόπο. Για τον σκοπό αυτό καθιερώνονται δύο βάσεις υπολογισμού, συντελεστές βαρύτητας και ανώτατο όριο (οροφές) . Οι παραβάσεις διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, γενικές και αυτοτελείς …….για υπόχρεους σε τήρηση βιβλίων Γ΄ κατηγορίας και για τις αυτοτελείς παραβάσεις το ποσό του προστίμου ανέρχεται σε ποσό 1.200 Ευρώ ……ο συντελεστής βαρύτητας είναι ο αριθμός που κλιμακώνεται ανάλογα με την βαρύτητα της παράβασης και εφαρμόζεται στην αντίστοιχη βάση υπολογισμού …….αυτοτελής παράβαση θεωρείται και η παράλειψη έκδοσης κάθε στοιχείου, που ορίζεται από τις διατάξεις του ΚΒΣ ……     
Επειδή, στο άρθρο 148 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας ορίζονται τα ακόλουθα : …Το Δικαστήριο χρησιμοποιεί τα αποδεικτικά μέσα κατά την κρίση του και τα εκτιμά ελευθέρως, αυτοτελώς, ή σε συνδυασμό μεταξύ τους, εκτός αν ειδική διάταξη νόμου ορίζει διαφορετικά … Εξάλλου, στο άρθρο 171 του ίδιου Κώδικα προβλέπεται ότι …..Τα δημόσια έγγραφα που έχουν συνταχθεί από το αρμόδιο όργανο και κατά τους νόμιμους τύπους αποτελούν πλήρη απόδειξη για όσα βεβαιώνονται σε αυτά, είτε ότι ενήργησε ο συντάκτης τους, είτε ότι έγιναν ενώπιον του, ως προς τα οποία είναι δυνατή η ανταπόδειξη μόνο αν τα έγγραφα αυτά προσβληθούν ως πλαστά …..3. Κατά τα λοιπά, το περιεχόμενο των δημοσίων εγγράφων , καθώς και το περιεχόμενο των ιδιωτικών εγγράφων εκτιμάται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 148….. 4. Οι εκθέσει ελέγχου που συντάσσονται από φορολογικά όργανα έχουν εκτός από τις αναφερόμενες σε αυτά πληροφορίες, ή ομολογίες του ελεγχομένου, την κατά την παρ. 1 αποδεικτική ισχύ ……5. Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών η συντασσόμενη από το αρμόδιο δημόσιο όργανο έκθεση ελέγχου αποτελεί δημόσιο έγγραφο, ως γενόμενα όμως από τον συντάξαντα αυτήν. ή ενώπιον του, ως προς τα οποία και μόνο η βεβαίωση στην εν λόγω έκθεση αποτελεί πλήρη απόδειξη, δεν μπορούν όμως να θεωρηθούν όσα τα ανωτέρω πρόσωπα διαπίστωσαν, κατά την άσκηση του ελεγκτικού τους έργου, αναφορικά με γεγονότα, τα οποία έπρεπε να ερευνήσουν, πολλώ δε μάλλον, οι σχετικές εκτιμήσεις, οι κρίσεις και τα συμπεράσματα αυτών, ως προς τα οποία τα Δικαστήρια εκτιμούν ελευθέρως την έκθεση ελέγχου, χωρίς να δεσμεύονται από αυτήν (ΣτΕ 2124/2012, ΣτΕ  377/2007,ΣτΕ 1639/2014, ΣτΕ 1279/2014, ΣτΕ 4216/2013, ΣτΕ ) .
Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με βάση τα παραπάνω δεδομένα, τις διατάξεις που παρατέθηκαν και ερμηνεύτηκαν και θεωρώντας την από 27-12-2011 έκθεση ελέγχου, ως παρέχουσα πλήρη απόδειξη, μόνο για όσα οι συντάκτες της βεβαιώνουν, ότι έγιναν από αυτούς, ή ενώπιον τους, εκτιμώντας δε κατά τα λοιπά ελεύθερα το περιεχόμενο της, (βλεπ. ΣτΕ 5520/1995, ΣτΕ 1601/1994, ΣτΕ 2615/1993, ΣτΕ 893/1991, ΣτΕ 949/1990), το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη του ότι : α) η προαναφερόμενη έκθεση ελέγχου αναφέρει αόριστα ότι, κατά τον έλεγχο που πραγματοποιήσαμε, σχετικά με την έκδοση φορολογικών στοιχείων, διαπιστώσαμε ότι, δεν είχαν εκδοθεί τέσσερις (4) αποδείξεις λιανικής πώλησης από τις εν χρήσει φορολογικές ταμειακές μηχανές, ή άλλο φορολογικό στοιχείο αξίας, για ισάριθμες παραγγελίες φαγητών, που ¨μεταφέρονταν¨ προς παράδοση σε αντίστοιχους πελάτες εκτός καταστήματος , αξίας 13,70 Ευρώ, 8,90 Ευρώ , 9,80 Ευρώ και 7,10 Ευρώ αντίστοιχα, όπως είχε υποχρέωση, σύμφωνα με τις διατάξεις, β) στο υπ. αριθμ. 10594/30-9-2011 Υπηρεσιακό Σημείωμα Ελέγχου, που συντάχθηκε την ημέρα του ελέγχου, οι ελεγκτές αναφέρονται σε παραγγελίες, ¨που μεταφέρθηκαν¨, προς παράδοση εκτός του καταστήματος σε πελάτες, γ) τόσο και από την από 27-12-2011 έκθεση ελέγχου και την προσβαλλόμενη πράξη, όσο και από το υπ. αριθμ. 10594/30-9-2011 ΥΣΕ, δεν προκύπτει η ακριβής ώρα έναρξης της αποστολής των παραγγελθέντων ειδών από το κατάστημα της προσφεύγουσας, προκειμένου αυτά να παραδοθούν στους πελάτες, καθώς και το είδος και η ποσότητα αυτών, ώστε από τον συσχετισμό με τον χρόνο έκδοσης και τα αναφερθέντα είδη στις προαναφερόμενες αποδείξεις λιανικής πώλησης, που προσκόμισε η προσφεύγουσα, τόσο στην φορολογική αρχή, όσο και στο Δικαστήριο, να συνάγεται η ύπαρξη και η έκταση των ένδικων παραβάσεων, κρίνει ότι, δεν αποδεικνύεται από την φορολογική Αρχή, η οποία φέρει το σχετικό βάρος απόδειξης, η τέλεση των αποδοθέντων στην προσφεύγουσα αυτοτελών παραβάσεων της μη έκδοσης τεσσάρων (4) αποδείξεων λιανικής πώλήσης και κατά συνέπεια, δεν ήταν νόμιμος ο καταλογισμός σε βάρος της, με την προσβαλλόμενη πράξη, των επίδικων προστίμων, κατά τον σχετικό βάσιμο λόγο της προσφυγής και παρέλκει η εξέταση των λοιπών λόγων αυτής, πρέπει δε να γίνει δεκτή η προσφυγή και να ακυρωθεί η απόφαση επιβολής προστίμου του Προϊσταμένου της αρμόδιας ΔΟΥ .
Για τους λόγους αυτούς, το Δικαστήριο δέχτηκε την προσφυγή και ακύρωσε την υπ. αριθμ. 192/29-5-2012 απόφαση επιβολής προστίμου του Προϊσταμένου της ΔΟΥ Νέας Ιωνίας .

Πώς το ΙΧ «τρώει» τα επιδόματα και τις απαλλαγές από τα χαμηλά εισοδήματα

Ασύμφορη είναι για εκατομμύρια φορολογούμενους που υπέστησαν τα τελευταία χρόνια σημαντικές εισοδηματικές απώλειες, εξαιτίας των αντιαναπτυξιακών μέτρων που εφαρμόστηκαν με τα Μνημόνια, η κατοχή και η χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτων μεσαίου κυβισμού.
Ο λόγος είναι ότι ακόμη και τα αυτοκίνητα αυτά η Εφορία τα αντιστοιχίζει με πολύ μεγάλα ποσά τεκμηρίων διαβίωσης, τα οποία ανεβάζουν στα ύψη τα τεκμαρτά φορολογητέα εισοδήματα των εν λόγω πολιτών και εν τέλει γίνονται αιτία να καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία δεν αντιστοιχούν στα πολύ χαμηλά πραγματικά τους εισοδήματα.
Επιπλέον, σε κάθε τέτοια περίπτωση, με τον συνυπολογισμό του τεκμηρίου του Ι.Χ., το ετήσιο φορολογητέο εισόδημα εκτοξεύεται στα ύψη, με αποτέλεσμα να έχει πλέον μονιμοποιηθεί το φαινόμενο εκατομμύρια πολίτες με πολύ χαμηλά πραγματικά εισοδήματα να χάνουν φοροαπαλλαγές, δικαιώματα είσπραξης κοινωνικών επιδομάτων και άλλες κοινωνικές παροχές που χορηγούνται με βάση εισοδηματικά κριτήρια. Στις περιπτώσεις αυτές, τα ετήσια φορολογητέα εισοδήματα των πολιτών υπολογίζονται σε εξωπραγματικά υψηλά επίπεδα με την ... "βοήθεια" των υπέρογκων τεκμηρίων των Ι.Χ. με αποτέλεσμα να υπερβαίνουν κατά πολύ τα εισοδηματικά όρια που προβλέπονται για την χορήγηση των απαλλαγών, των επιδομάτων και των λοιπών παροχών.


Όσοι φορολογούμενοι έχουν πολύ χαμηλά ετήσια πραγματικά εισοδήματα, κυρίως χαμηλόμισθοι, χαμηλοσυνταξιούχοι, άνεργοι, περιστασιακά απασχολούμενοι και μικρομεσαίοι επαγγελματίες και αγρότες με ζημιές ή πολύ χαμηλά καθαρά κέρδη θα ήταν καλό να βρουν τρόπο να απαλλαγούν από τυχόν Ι.Χ. αυτοκίνητα μεσαίου κυβισμού, που κατέχουν, πωλώντας τα σε άλλους φορολογούμενους με πολύ πιο υψηλά εισοδήματα που μπορούν να καλύπτουν τα τεκμήρια και να πληρώνουν κάθε χρόνο και τα υπέρογκα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας.
Για να γίνουν καλύτερα αντιληπτά τα όσα προαναφέραμε, παραθέτουμε το παρακάτω αναλυτικό παράδειγμα:
Έστω άγαμος φορολογούμενος, νέος 25 ετών με μηνιαίο μισθό 600 ευρώ από την εργασία του στον ιδιωτικό τομέα. Ο φορολογούμενος αυτός διαμένει σε δωρεάν παραχωρηθέν από τους γονείς του διαμέρισμα 60 τ.μ. και διαθέτει επιπλέον κι ένα Ι.Χ. 1.500 κ.εκ., παλαιότητας 8 ετών, το οποίο τού δώρισαν οι γονείς του. Ο εν λόγω φορολογούμενος κατέχει και το 50% μιας μονοκατοικίας 80 τ.μ. που βρίσκεται στο χωριό των γονιών του.
Το ετήσιο πραγματικό εισόδημα του συγκεκριμένου φορολογούμενου ανέρχεται σε 8.400 ευρώ (600 ευρώ ανά μήνα επί 14 μηνιαίους μισθούς ανά έτος = 8.400 ευρώ). Το ποσό αυτό, σύμφωνα με την ισχύουσα φορολογική κλίμακα για τους μισθωτούς είναι αφορολόγητο, δεδομένου ότι είναι χαμηλότερο του ισχύοντος στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορολογήτου ορίου των 8.636 ευρώ.
Ωστόσο, για τον συγκεκριμένο φορολογούμενο, προκύπτει τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα σημαντικά υψηλότερο του πραγματικού των 8.400 ευρώ, καθώς στην περίπτωσή του εφαρμόζονται οι διατάξεις για τα τεκμήρια διαβίωσης. Ειδικότερα, ο συγκεκριμένος φορολογούμενος βαρύνεται:
α) με το ελάχιστο τεκμήριο των 3.000 ευρώ που ισχύει για κάθε άγαμο, 
β) με τεκμήριο 2.400 ευρώ για την κύρια κατοικία του (για το δωρεάν παραχωρηθέν διαμέρισμα των 60 τ.μ.), 
γ) με τεκμήριο 960 ευρώ για το 50% της δευτερεύουσα κατοικίας στο χωριό και
δ) με τεκμήριο 4.060 ευρώ για το Ι.Χ. αυτοκίνητο των 1.500 κ.εκ. 
Το άθροισμα των παραπάνω ποσών τεκμηρίων προσδιορίζει για τον συγκεκριμένο φορολογούμενο συνολικό τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα ύψους 10.420 ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, ο εν λόγω φορολογούμενος, μόνο και μόνο επειδή έχει στην κατοχή του Ι.Χ. αυτοκίνητο 1.500 κ.εκ. που ανεβάζει το συνολικό τεκμαρτό του εισόδημα κατά 4.060 ευρώ, εμφανίζεται με ετήσιο (τεκμαρτό) φορολογητέο εισόδημα 10.420 ευρώ, αντί 8.400 ευρώ που είναι το πραγματικό δηλωθέν εισόδημά του. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι ο φορολογούμενος να υποστεί τις ακόλουθες συνέπειες:
α) Θα κληθεί να καταβάλει στο Δημόσιο φόρο εισοδήματος 392,40 ευρώ, ο οποίος θα υπολογιστεί επί του τεκμαρτού εισοδήματος των 10.420 ευρώ, επειδή αυτό είναι μεγαλύτερο από το πραγματικό αποκτηθέν εισόδημα των 8.400 ευρώ. Δυνατότητα να αποφύγει την πληρωμή του φόρου αυτού υπάρχει, εφόσον στη φορολογική του δήλωση επικαλεστεί (δηλώσει) περισσεύματα από εισοδήματα παρελθόντων ετών ή άλλες πηγές εσόδων και εισοδημάτων νομίμως κτηθέντων και φορολογηθέντων τα οποία καλύπτουν τη διαφορά μεταξύ δηλωθέντος και τεκμαρτού εισοδήματος. Όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις φορολογουμένων τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει καθώς περισσεύματα από εισοδήματα παρελθόντων ετών είναι αδύνατο να σχηματιστούν λόγω των τεράστιων εισοδηματικών απωλειών που έχουν υποστεί οι περισσότεροι φορολογούμενοι την τελευταία 8ετία εξαιτίας της εφαρμογής άδικων και αντιαναπτυξιακών μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής που προβλέπονταν από τα Μνημόνια.
β) Θα πληρώσει τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. με επιπλέον επιβάρυνση. Συγκεκριμένα, θα εμφανιστεί να έχει φορολογητέο εισόδημα 10.840 ευρώ που είναι μεγαλύτερο από το όριο των 9.000 ευρώ μέχρι το οποίο προβλέπεται απαλλαγή από το 50% του ΕΝ.Φ.Ι.Α. για την ακίνητη περιουσία του. Έτσι θα χάσει την μερική αυτή απαλλαγή και θα κληθεί να καταβάλει το 100% του ΕΝ.Φ.Ι.Α. για το 50% της πλήρους κυριότητας του σπιτιού στο χωριό που του δώρισαν οι γονείς του. Αν υποτεθεί ότι ο ΕΝ.Φ.Ι.Α, που αναλογεί στο 50% του σπιτιού αυτού είναι 250 ευρώ, τότε ο εν λόγω φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει ολόκληρο το ποσό αυτό, αντί το 50% ή 125 ευρώ, δηλαδή θα επιβαρυνθεί με επιπλέον 125 ευρώ. Κι όλα αυτά επειδή το τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημά του, το οποίο προέκυψε με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, είναι μεγαλύτερο του εισοδηματικού ορίου των 9.000 ευρώ μέχρι το οποίο χορηγείται η συγκεκριμένη απαλλαγή. Το πραγματικό του εισόδημα είναι μικρότερο των 9.000 ευρώ αλλά δεν μετρά αυτό για να κριθεί εάν δικαιούται την απαλλαγή, επειδή είναι μικρότερο του τεκμαρτού.
γ) Θα χάσει το δικαίωμα ένταξης στο κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, με συνέπεια να πληρώνει τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος με "καπέλο" 53,8%! Ειδικότερα, ο εν λόγω φορολογούμενος θα εμφανιστεί να έχει φορολογητέο εισόδημα 10.420 ευρώ που είναι μεγαλύτερο από το εισοδηματικό όριο των 9.000 ευρώ μέχρι το οποίο παρέχεται το δικαίωμα σε κάθε άγαμο να ενταχθεί στο κοινωνικό τιμολόγιο. Έτσι θα χάσει το δικαίωμα έκπτωσης 35% στο τιμολόγιο του ηλεκτρικού ρεύματος, το οποίο παρέχεται με την ένταξη στο κοινωνικό τιμολόγιο. Αν υποτεθεί ότι το κόστος της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος είναι γι' αυτόν το φορολογούμενο 200 ευρώ το τετράμηνο, δεν θα πληρώνει 130 ευρώ το τετράμηνο, γιατί δεν θα δικαιούται την έκπτωση του 35% αλλά 200 ευρώ, δηλαδή θα επιβαρύνεται με επιπλέον 70 ευρώ ή 53,8% ανά τετράμηνο!
Πέραν των παραπάνω επιβαρύνσεων, ο φορολογούμενος του παραδείγματος θα πρέπει να πληρώσει και ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 255 ευρώ για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Το συμπέρασμα που προκύπτει από το παραπάνω αναλυτικό παράδειγμα είναι ότι εάν ο χαμηλόμισθος φορολογούμενος δεν είχε στην κατοχή του το Ι.Χ. των 1.500 κ.εκ., τότε το τεκμαρτό του εισόδημα θα περιοριζόταν στα 6.360 ευρώ και θα ήταν μικρότερο από το πραγματικό δηλωθέν εισόδημα των 8.400 ευρώ. Τότε ως ετήσιο φορολογητέο εισόδημα θα λαμβανόταν υπόψη τα 8.400 ευρώ και δεν θα πλήρωνε καθόλου φόρο εισοδήματος, θα πλήρωνε τον ΕΝ.Φ.Ι.Α, με έκπτωση 50% και το ηλεκτρικό ρεύμα με έκπτωση 35%. Επίσης δεν θα επιβαρυνόταν με τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας των 255 ευρώ.
Ουσιαστικά, η ετήσια οικονομική ζημία του εν λόγω φορολογούμενου από την κατοχή του Ι.Χ. αυτοκινήτου μπορεί άνετα να εκτιμηθεί σε ύψος ανώτερο των 1.000 ευρώ. Κι αυτό χωρίς να λαμβάνονται υπόψη καθόλου τα ετήσια έξοδα συντήρησης του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Στην ουσία, ο μισθωτός των 600 ευρώ του παραδείγματος χάνει κάθε χρόνο πάνω από 1,5 μισθό εξαιτίας των φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων που τού προκαλεί η κατοχή του Ι.Χ. των 1.500 κ.εκ.!

Έφη Αχτσιόγλου: Χρηματοδοτούμε 89 Κέντρα Στήριξης Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας

Έφη Αχτσιόγλου: Χρηματοδοτούμε 89 Κέντρα Στήριξης Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας

«Με στόχο την υποστήριξη του θεσμού της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, προχωράμε στην χρηματοδότηση της δημιουργίας 89 Κέντρων Στήριξης της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας σε ολόκληρη τη χώρα, δράση ύψους 11.303.000€», αναφέρει σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου.
Και σημειώνει πως στα Κέντρα Στήριξης θα παρέχονται:
• υπηρεσίες ενημέρωσης σε όσους ενδιαφέρονται να πληροφορηθούν για θέματα Κ.ΑΛ.Ο., όπως επίσης και σε υποψήφιους κοινωνικούς επιχειρηματίες
• υπηρεσίες υποστήριξης και συμβουλευτικής σε υφιστάμενους Φορείς Κ.ΑΛ.Ο. και σε όσους ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε ίδρυση νέων.
Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε 127.000 ευρώ ανά δικαιούχο και η περίοδος υποβολής αιτήσεων θα διαρκέσει έως τις 14/9/2018, καταλήγει.

Η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ «σβήνει» τις επιστροφές φόρου

Η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ «σβήνει» τις επιστροφές φόρου

Ερχονται μαζικοί συμψηφισμοί με βεβαιωμένες ή ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ταυτόχρονα με τα φετινά εκκαθαριστικά του φόρου ακινήτων. Τι δείχνουν τα στοιχεία από τις έως σήμερα εξοφλήσεις ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Εφορίας.
Η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ «σβήνει» τις επιστροφές φόρου
Το δρόμο για αθρόους συμψηφισμούς επιστροφών φόρου και βεβαιωμένων ή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων ανοίγει η επικείμενη εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ.
Τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού έδειξαν ότι τους τελευταίους μήνες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έριξε το βάρος των επιστροφών φόρου στο κονδύλι εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων το οποίο χρηματοδοτήθηκε και από τις δόσεις του τρίτου προγράμματος του ESM με τις «κλασικές» επιστροφές φόρου να μένουν πίσω.
Στο επτάμηνο, από τα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει ότι διενεργήθηκαν επιστροφές φόρου 2,330 δισ. ευρώ με υστέρηση 333 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο επιστροφών συνολικού ύψους 2,663 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, όμως, από το πρόγραμμα εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατεβλήθησαν 477 εκατ. ευρώ στο επτάμηνο έως το τέλος Ιουλίου, έναντι 693 εκατ. ευρώ στο σύνολο του 2017.
Εφόσον τηρηθούν οι εκτιμήσεις του προϋπολογισμού έως το τέλος του έτους το σύνολο των επιστροφών φόρων δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, καθώς έχουν εγγραφεί για το 2018, συνολικές επιστροφές 3,648 δισ. ευρώ.
Από τον Σεπτέμβρη, πάντως, η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ θα «σβήσει» τις επιστροφές. Όπως κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία, η ΑΑΔΕ αναμένεται να διενεργήσει μαζικούς συμψηφισμούς οφειλών ακόμα και πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες με τις επιστροφές φόρων που αναμένουν οι φορολογούμενοι.
Οι ισχύουσες διατάξεις προβλέπουν ότι ποσά επιστροφών φόρου, τα οποία δικαιούνται φορολογούμενοι επιτρέπεται να συμψηφίζονται αυτεπαγγέλτως ακόμη και με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, δηλαδή με φόρους οι οποίοι έχουν μεν βεβαιωθεί στο ΑΦΜ του φορολογούμενου αλλά η προθεσμία πληρωμής τους δεν έχει παρέλθει.
Στο πλαίσιο αυτό η βεβαίωση του ΕΝΦΙΑ εντός Σεπτεμβρίου, παρ’ ότι συνοδεύεται από προθεσμίες πληρωμής σε πέντε μηνιαίες δόσεις μπορεί να ενεργοποιήσει τους συμψηφισμούς με τυχόν επιστροφές φόρου εισοδήματος.
Η εκκαθάριση των φετινών φορολογικών δηλώσεων έβγαλε 784.686 πιστωτικά σημειώματα με το επιστρεφόμενο ποσό στα 363,255 εκατ. ευρώ. Στα μέσα Ιουλίου η ΑΑΔΕ εξέδωσε την πρώτη εντολή πληρωμής μέσω τραπεζών για δικαιούχους επιστροφής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2017.
Η εντολή πληρωμής αφορούσε φορολογούμενους οι οποίοι είχαν υποβάλλει τη δήλωση μέχρι τις 27 Ιουνίου με πιστωτικό εκκαθαριστικό και φορολογική-ασφαλιστική ενημερότητα.
Με αυτό τον τρόπο κατεβλήθησαν μαζικά συνολικές επιστροφές 80,9 εκατ. ευρώ σε περίπου 270.000 φορολογούμενους. Από τότε δεν έχει διενεργηθεί άλλη μαζική επιστροφή φόρου εισοδήματος.

Αντίστροφη μέτρηση για το νέο ΕΝΦΙΑ

Αντίστροφη μέτρηση για το νέο ΕΝΦΙΑ

Πότε θα έρθουν τα ραβασάκια του ΕΝΦΙΑ και πώς αναμένεται να διαμορφωθεί ο φόρος με τις νέες αντικειμενικές τιμές. Ποιοι θα πληρώσουν έξτρα ως και 200 ευρώ και ποιοι είναι οι τυχεροί. Η «παγίδα» του συμπληρωματικού φόρου.

 Î‘ντίστροφη μέτρηση για το νέο ΕΝΦΙΑ

Οι φορολογικές δηλώσεις υποβλήθηκαν, η πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος πληρώθηκε (από όσους τα κατάφεραν) και τώρα έρχεται η ώρα του ΕΝΦΙΑ.
Τις επόμενες ημέρες, οι υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων θα αρχίσουν να ασχολούνται με τα ραβασάκια του νέου ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να πληρώσουν φέτος πάνω από 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων.
Για κάθε φορολογούμενο που έχει εμπράγματα δικαιώματα σε ακίνητα, δηλαδή πλήρη κυριότητα, ψιλή κυριότητα ή επικαρπία, ο φόρος θα υπολογιστεί με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Ταυτόχρονα, θα γίνει διασταύρωση των στοιχείων της ακίνητης περιουσίας τους με τις φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλαν, προκειμένου να εντοπιστούν οι φορολογούμενοι που πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για να πληρώσουν φέτος μισό ΕΝΦΙΑ ή να έχουν πλήρη απαλλαγή.
Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να αποκαλύψει στους φορολογούμενους τον νέο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ όχι στο τέλος Αυγούστου, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια, αλλά μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου. Όταν οι ιδιοκτήτες ακινήτων δουν το εκκαθαριστικό του φόρου, θα διαπιστώσουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν την πρώτη δόση μέσα σε λίγες ημέρες και συγκεκριμένα μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου. Ομως, εκατομμύρια νοικοκυριά θα ζοριστούν καθώς μέχρι την ίδια ημερομηνία θα είναι υποχρεωμένοι να εξοφλήσουν και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.

Για ποιους χτυπάει η καμπάνα

Τα φετινά ραβασάκια του φόρου ακινήτων θα είναι φουσκωμένα για σχεδόν 1 εκατ. φορολογούμενους. Μάλιστα, για περισσότερους από 200.000 το εκκαθαριστικό θα είναι ιδιαίτερα βαρύ αφού θα περιλαμβάνει έξτρα φόρο που θα υπερβαίνει ακόμη και τα 200 ευρώ.
Οι νέες αντικειμενικές αξίες με βάση τις οποίες θα υπολογιστεί ο φετινός ΕΝΦΙΑ αναμένεται να πλήξουν χιλιάδες φορολογούμενους που έχουν στην κατοχή τους μεσαία ακίνητη περιουσία. Μάλιστα, για πολλούς φορολογούμενους που πιάνονται στην τσιμπίδα του συμπληρωματικού φόρου, η φορολογική επιβάρυνση θα ανέβει ακόμη περισσότερο, λόγω αύξησης της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας μετά την εφαρμογή των νέων τιμών ζώνης.

Οι κερδισμένοι

Από τις δοκιμαστικές εκκαθαρίσεις του ΕΝΦΙΑ που είχε τρέξει το υπουργείο Οικονομικών με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες προκύπτει ότι:
- Τα ίδια ποσά ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι θα πληρώσουν 6 στους 10 ιδιοκτήτες ακινήτων.
- Μειωμένο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι υπολογίζεται ότι θα πληρώσουν 2 στους 10 φορολογούμενους. Για τους περισσότερους από αυτούς, περίπου 890.000, η μείωση θα είναι έως 50 ευρώ.

Πόσος είναι ο νέος φόρος ΕΝΦΙΑ με βάση τις αντικειμενικές αξίες

Πώς οι νέες αντικειμενικές αξίες που αποφάσισε το Υπουργείο Οικονομικών μεταβάλλουν τα δεδομένα για τον ΕΝΦΙΑ. Το παράδοξο της αύξησης μιας τιμής ζώνης αλλά της διατήρησης αμετάβλητου του ενιαίου φόρου. Αναλυτικοί πίνακες.
Αλλαγές στο “χρηματιστήριο” του ΕΝΦΙΑ έφεραν οι νέες αντικειμενικές αξίες. Ο υπολογισμός του νέου φόρου είναι διαφορετικός φέτος, αφού άλλαξαν και τα κλιμάκια σε ορισμένους συντελεστές φόρου, σύμφωνα με το money-money.gr.
Το αποτέλεσμα είναι σε ορισμένες περιπτώσεις η τιμή ζώνης να αυξάνεται, αλλά ο ΕΝΦΙΑ να παραμένει ο ίδιος ή, αντιστρόφως, η τιμή ζώνης να παραμένει η ίδια, αλλά να αλλάζει ο ΕΝΦΙΑ.
Παραδείγματος χάριν, σε περιοχές με τιμή ζώνης 1.050 ευρώ, που παραμένει στο ίδιο επίπεδο, συμβαίνει το εξής: ο παλιός ΕΝΦΙΑ υπολογιζόταν με συντελεστή 3,7 ευρώ ανά τ.μ., ενώ τώρα θα υπολογίζεται με μειωμένο συντελεστή 2,9 ευρώ ανά τ.μ. επειδή το κλιμάκιο του συγκεκριμένου συντελεστή ανέβηκε στα 1.050 ευρώ.
Επίσης, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η τιμή ζώνης ανεβαίνει, αλλά παραμένει στο εύρος του ίδιου συντελεστή και επομένως ο ΕΝΦΙΑ δεν αλλάζει.
Αυτό φαίνεται στους παρακάτω πίνακες, που δείχνουν τις παλιές και τις νέες αντικειμενικές αξίες, καθώς και τον ΕΝΦΙΑ που προκύπτει αντίστοιχα.
Οι πίνακες είναι διαφορετικοί για τις κατώτερες τιμές ζώνης σε κάθε περιοχή και για τις ανώτερες.
Κάθε φορά υπολογίζεται ο ΕΝΦΙΑ για ένα διαμέρισμα 80 τ.μ., στον Α’ όροφο, παλαιότητας 15 ετών, με πρόσοψη σε ένα δρόμο.
Δείτε περισσότερες περιοχές εδώ.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΤΩΤΕΡΕΣ ΤΙΜΕΣ ΖΩΝΗΣ


ΠΙΝΑΚΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΩΤΕΡΕΣ ΤΙΜΕΣ ΖΩΝΗΣ



Ως 31 Αυγούστου αναρτώνται τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ

Ως 31 Αυγούστου αναρτώνται τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ

Ενόψει της διαδικασίας η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2018 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Παρασκευή, 17 Αυγούστου.
Ως 31 Αυγούστου αναρτώνται τα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ
Ενόψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει ότι η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2018 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Παρασκευή, 17 Αυγούστου, στις 11:00 π.μ., και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης - ανάρτησης των εκκαθαριστικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018.
Η ανάρτηση των εκκαθαριστικών θα πραγματοποιηθεί μέχρι την 31η Αυγούστου.Η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2019, δεν θα είναι διαθέσιμη στις 17/8, μεταξύ 11:00 και 15:00.
Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως το Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010-2017), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών.

Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν από την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ

Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν από την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ

Τι βγάζουν τα ραβασάκια που έρχονται έως τις 31 Αυγούστου. Πόσοι πληρώνουν περισσότερα, πόσοι τα ίδια και πόσοι θα δουν ελάφρυνση στο λογαριασμό. Η αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες και οι παρεμβάσεις στα κλιμάκια του φόρου ακινήτων.
Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν από την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ

Στο χρονοδιάγραμμά της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δεν ξέφυγε ούτε μια ημέρα. Ακριβώς όπως και πέρυσι, την επομένη του δεκαπενταύγουστου ανακοίνωσε πως επίκειται (από σήμερα) το κλείσιμο της εφαρμογής υποβολής Ε9 προκειμένου να τρέξει η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ και η ανάρτηση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων έως τις 31 Αυγούστου. Πέρυσι, τα εκκαθαριστικά αναρτήθηκαν στις 27 Αυγούστου. Τηρουμένων των αναλογιών από τη Δευτέρα 27 του μήνα και μετά κάθε ημέρα είναι «επικίνδυνη».
Τα ερωτηματικά τώρα εντοπίζονται στο κατά πόσο θα επιβεβαιωθεί και στην πράξη η δοκιμαστική εκκαθάριση που έτρεξε τον Ιούνιο από το υπουργείο Οικονομικών και έβγαλε αμετάβλητο λογαριασμό ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι στα 3,2 δισ. ευρώ ώστε στο ταμείο να εισπραχθούν 2,650 δισ. ευρώ.
Με βάση τις ασκήσεις, ο φετινός λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ για 946.671 νοικοκυριά και 7.126 επιχειρήσεις θα είναι φουσκωμένος έως και παραπάνω από 200 ευρώ. Πρόκειται για περιπτώσεις όπου, οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών «ξέφυγαν» από το εύρος του κλιμακίου υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ όπως για παράδειγμα στο πρώτο διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων. Η τιμή ζώνης, μετά τις αλλαγές έκανε άλμα 74,29% από τα 1.750 ευρώ στα 3.050 ευρώ και ο ΕΝΦΙΑ για ένα διαμέρισμα 100 τετραγωνικών μέτρων από 486,77 ευρώ πέρυσι , υπερδιπλασιάζεται φέτος φτάνοντας τα 995,17 ευρώ. Ο ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου διαμερίσματος είναι ένας από τους 48.961 φορολογούμενους στους οποίους ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα είναι αυξημένος κατά περισσότερα από 200 ευρώ.
Στην επόμενη κατηγορία επιβαρύνσεων, 160.001 φορολογούμενοι θα διαπιστώσουν ότι το εκκαθαριστικό τους είναι φουσκωμένο σε σχέση με πέρυσι από 50 ευρώ και 200 ευρώ ενώ για τη συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών ακινήτων με υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι ΕΝΦΙΑ ή για 737.709 φορολογούμενους η επιβάρυνση είναι έως 50 ευρώ.
Για περίπου 4 εκατομμύρια φορολογούμενος, εάν δεν υπάρχει μεταβολή της περιουσιακής τους κατάστασης το ραβασάκι του ΕΝΦΙΑ θα είναι ολόιδιο με το περυσινό ενώ για περίπου 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες ακινήτων (κυρίως εξαιτίας της αύξησης του αφορολογήτου στον συμπληρωματικό φόρο από τα 200.000 στα 250.000 ευρώ) προβλέπονται μειωμένες επιβαρύνσεις της τάξεως των 50 ευρώ.
Οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ έχουν φόντο τις αυξομειώσεις των αντικειμενικών αξιών, οριακές παρεμβάσεις στα κλιμάκια υπολογισμού του φόρου και την αύξηση του αφορολόγητου στον συμπληρωματικό φόρο. Από το 2019, εξετάζεται το ενδεχόμενο να περιληφθεί στο πακέτο παροχών της κυβέρνησης μείωση στον ΕΝΦΙΑ ενώ κατά την επικαιροποίηση του Μνημονίου προβλέφθηκαν δύο ακόμα στάδια αυξήσεων στις αντικειμενικές προκειμένου να εξισωθούν πλήρως με τις αγοραίες το 2020.
Με τις παρεμβάσεις οι οποίες υλοποιήθηκαν τον Ιούνιο σε σύνολο 10.216 ζωνών οι αντικειμενικές αξίες :
- μειώθηκαν σε 2.122 περιοχές
- παρέμειναν σταθερές σε 4.302 και
- αυξήθηκαν σε 3.792 ή στο 37,11% της επικράτειας
Ωστόσο, η αύξηση στις αντικειμενικές αξίες δεν οδηγεί απαραίτητα και στην αύξηση του ΕΝΦΙΑ. Και αυτό καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι αυξήσεις των τιμών ζώνης είναι εντός των ορίων των υφιστάμενων κλιμακίων με αποτέλεσμα να μην μεταβάλλεται το ποσό του ΕΝΦΙΑ. Επιπρόσθετα έγιναν μικρές παρεμβάσεις στα κλιμάκια ώστε να «σβήσουν» οι επιβαρύνσεις. Το ανώτατο όριο του πρώτου κλιμακίου του κύριου φόρου του ΕΝΦΙΑ αυξήθηκε από τα 500 στα 550 ευρώ και του τρίτου από τα 1.000 στα 1.050 ευρώ.