Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2016

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΑΤΣΕΛΟΣ Yφεση και παρεμπόριο «πνίγουν» τις επιχειρήσεις της Β. Ελλάδας

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΑΤΣΕΛΟΣ

Yφεση και παρεμπόριο «πνίγουν» τις επιχειρήσεις της Β. Ελλάδας

Yφεση και παρεμπόριο «πνίγουν» τις επιχειρήσεις της Β. Ελλάδας

Δημήτρης Μπακατσέλος, πρόεδρος ΕΒΕΘ
Μπορεί αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη να χτυπά η καρδιά του ελληνικού επιχειρείν, ωστόσο ο επιχειρηματικός κόσμος της πόλης βιώνει τις πιο δύσκολες στιγμές της πρόσφατης ιστορίας του. Όπως λέει στην «Η», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, η κατάσταση είναι παρά πολύ δύσκολη και τονίζει πως αρκετοί επαγγελματίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Ενδεικτικό της οικονομικής δυσπραγίας, σύμφωνα με τον κ. Δ. Μπακατσέλο είναι το γεγονός πως εδω και λίγες μέρες δεν υπάρχει κανένα πλοίο στις προβλήτες του λιμανιού που να φορτώνει ή να ξεφορτώνει εμπόρευμα.
Συνέντευξη στον Γιώργο Μανέττα

Η ελληνική οικονομία διανύει αισίως τον έβδομο χρόνο ύφεσης, με τις προοπτικές για τον χρόνο εξόδου από την κρίση να παραμένουν θολές... Ποια είναι σήμερα η κατάσταση των επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη και πώς βλέπετε να εξελίσσεται από εδώ και πέρα;
Η κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι πάρα πολύ δύσκολη. Τα οικονομικά προβλήματα είναι έντονα, και γίνονται ακόμη πιο έντονα λόγω της έξαρσης που γνωρίζει το παρεμπόριο από τις γειτονικές χώρες και των capital controls που επιβλήθηκαν πέρυσι το καλοκαίρι. Πολλοί επιχειρηματίες αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ενώ αρκετοί αναγκάστηκαν να τερματίσουν τη λειτουργία τους. Ενδεικτικό της καθίζησης του εμπορίου είναι πως εδώ και τέσσερις με πέντε ημέρες δεν υπάρχει κανένα πλοίο στις προβλήτες του λιμανιού που να φορτώνει ή να ξεφορτώνει εμπόρευμα, κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Δυστυχώς, όσο περνά ο καιρός η κατάσταση θα επιδεινώνεται. Θέλω να κάνω λάθος εγώ αλλά το βλέπω δύσκολο να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη σε σύντομο διάστημα. Μακάρι να διαψευσθώ.
Μιλήσατε πριν για το πρόβλημα του παρεμπορίου που πλήττει τον εμπορικό κόσμο της Β. Ελλάδας. Ποιες είναι οι διαστάσεις του φαινομένου και τι έχει κάνει η πολιτεία για την αντιμετώπισή του;
Είναι πολύ έντονο το φαινόμενο. Ιδίως από τη Βουλγαρία εισάγονται τα πάντα χωρίς κανένα έλεγχο στα Τελωνεία λόγω Ε.Ε. και χωρίς να κόβονται τιμολόγια. Και φυσικά δεν αποδίδεται ΦΠΑ. Από κουφώματα και πέλετ μέχρι τσιμένα και ρούχα έρχονται από τη Βουλγαρία ανεξέλεγκτα και «μαύρα». Ακόμη και ψωμί, έχω μάθει, πως έρχεται στο Νευροκόπι και σε άλλες περιοχές κοντά στα σύνορα. Έρχεται το φορτηγό και μοιράζει το ψωμί στα πρατήρια της περιοχής, σε μισή τιμή απ’ ό,τι το ελληνικό. Είναι ένα θέμα, το οποίο έχει επανειλημμένα θιγεί σε νυύν και τέως υπουργούς, ενώ ήταν ένα από τα θέματα που συζητήσαμε με τον πρωθυπουργό κατά την πρόσφατη συνάντησή μας. Την ίδια στιγμή, αρκετοί βορειοελλαδίτες εξακολουθούν να πηγαίνουν στη Βουλγαρία και αγοράζουν έπιπλα, ρούχα και βενζίνη λόγω της φθηνότερης τιμής τους. Μάλιστα, λίγα χρόνια πριν, προτού «κάτσει» τελείως η οικοδομή ερχόταν ολόκληρα συνεργεία με εργάτες από τη Βουλγαρία για να εγκαταστήσουν κουζίνες. Δυστυχώς, δεν λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα, με αποτέλεσμα να χάνονται έσοδα εκατομμυρίων ευρώ από τα δημόσια ταμεία και να πλήττονται οι υγιείς επιχειρήσεις. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, το κράτος να εγκαταστήσει ειδικά κλιμάκια ελεγκτών 5 έως 10 χιλ. μακριά από τα σύνορα να ελέγχουν τα φορτηγά με ειδικά φορτηγά σκάνερ, όπως ακριβώς κάνουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοια προβληματα.
Η φυγή επιχειρήσεων (business run) αποτελεί μια από τις βασικές πληγές της οικονομίας τα τελευταία χρόνια. Ποια είναι η εικόνα που έχετε από το επιμελητήριο;
Στο επιμελητήριό μας έχει τριπλασιαστεί ο αριθμός όσων ζητούμ το ειδικό χαρτί για να πάνε στη Βουλγαρία να ιδρύσουν επιχείρηση, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν. Φαντάζομαι ότι ανάλογη κινητικότητα υπάρχει και στα υπόλοιπα επιμελητήρια της περιοχής, όπως στη Δράμα τις Σέρρες, το Κιλκίς, κ.ά.
Πώς θα μπορούσε να σταματήσει αυτή η «αιμορραγία»; Η δημιουργία ειδικής φορολογικής ζώνης, μια πρόταση από το παρελθόν θα αποτελούσε λύση;
Ακούγεται καλό, αλλά είναι δύσκολο. Και αυτό γιατί δεν είναι κάτι που μπορεί να αποφασίσει από μόνη της η Ελλάδα, αλλά πρέπει να γίνει σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο και άλλες χώρες να ζητήσουν παρόμοια μεταχείριση.
Η παραχώρηση του ΟΛΘ αποτελεί αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου της Θεσσαλονίκης. Πώς βλέπετε την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη και τι προσδοκίες έχετε;
Η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, η οποία έχει μείνει πολύ πίσω θα περάσει και πρέπει να περάσει μέσα από πέντε πυλώνες. Ο πρώτος και κύριος είναι η αξιοποίηση του λιμανιού, και μετά η αναβάθμιση της ΔΕΘ, η Ζώνη Καινοτομίας, η επέκταση του αεροδιαδρόμου στο «Μακεδονία» και η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ. Είναι έργα που «τρέχουν» εδώ και χρόνια, μερικά από αυτά πάνω από δέκα. Όσον αφορά στο λιμάνι, το οποίο αποτελεί το νούμερο ένα ζήτημα για εμάς, είναι η τρίτη προσπάθεια που γίνεται για την εξεύρεση επενδυτή και παρά το γεγονός ότι αποτελεί προαπαιτούμενο παρατηρείται καθυστέρηση. Ανεξάρτητα όμως από την ιδιωτικοποίηση, πρέπει να ολοκληρωθούν οι επενδύσεις για την αναβάθμιση των υποδόμων του λιμένα, με πρώτη και κύρια την ολοκλήρωση της 6ης προβλήτας, ώστε να μπορεί να δέχεται τα μεγάλα container ships.
Είναι μια επένδυση ύψους 200 εκατ. ευρώ. Για εμάς ως εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου προέχει ακόμη και από το ύψος του τιμήματος, το οποίο θα μπει στη μεγάλη τρύπα του δημοσίου χρέους, η ρητή δέσμευση του επενδυτή για την υλοποίηση αυτών των επενδύσεων, ώστε να εξασφαλισθεί ότι το λιμάνι θα αναπτυχθεί. Από εκεί και πέρα, πρέπει να υπάρξουν δεσμεύσεις σχετικά με τα φορτία, τις ποσότητες, κ.τ.λ.
  • «Η αξιοποίηση του λιμανιού αποτελεί το νούμερο ένα ζήτημα για τον επιχειρηματικό κόσμο της Θεσσαλονίκης. Είναι η τρίτη προσπάθεια που γίνεται για την εξεύρεση επενδυτή και παρά το γεγονός ότι αποτελεί προαπαιτούμενο παρατηρείται καθυστέρηση».
  • «Είναι κρίσιμο τι θα γίνει με τη ρύθμιση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες που αδυνατούν να πληρώσουν τις οφειλές τους. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ κρίσιμο να επανεξετασθεί το θέμα των 100 δόσεων».

ΑΝΑΣΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ 100 ΔΟΣΕΩΝ
Τι περιμένετε να ακούσετε από τον πρωθυπουργό από τη ΔΕΘ και πώς είδατε την πρόσφατη εξαγγελία για την ίδρυση «Γραφείου Πρωθυπουργού» στη Θεσσαλονίκη;
Δεν έχουμε μεγάλες προσδοκίες, με δεδομένο το παρελθόν. Εξάλλου, θεωρώ λάθος να περιμένει κανείς στην έκθεση να ακούσει κάποιες εξαγγελίες. Ακόμη και από το «Γραφείο του Πρωθυπουργού», το οποίο ακούγεται ευχάριστα, δεν περιμένω πολλά. Βέβαια, θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα αποδώσει. Μεγαλύτερη σημασία έχει τι θα γίνει με τη διαχείριση των «κόκκινων δανείων», από την οποία εξαρτάται η επιβίωση πολλών επιχειρήσεων και η ανάπτυξη, αλλά και τι θα γίνει με την ρύθμιση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες που αδυνατούν να πληρώσουν τις οφειλές τους. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ κρίσιμο να επανεξετασθεί το θέμα των 100 δόσεων. Επιπλέον, με το βλέμμα στραμμένο στις επενδύσεις πρέπει να βρεθεί τρόπος για να επιστρέψουν τα κεφάλαια που βγήκαν στο εξωτερικό νόμιμα, καθώς εάν δεν έρθουν πρώτα τα ελληνικά κεφάλαια, πολύ δύσκολα θα έρθουν τα ξένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: