Κυριακή 28 Απριλίου 2024

Παράταση στις φορολογικές δηλώσεις πριν καν ….. ανοίξουν Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Πως υπολογίζεται και πότε καταβάλλεται το δώρο Πάσχα - Ποινικό αδίκημα η μη καταβολή - Ψηφιακή αμφισβήτηση τεκμαρτού εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων

 

Παράταση στις φορολογικές δηλώσεις πριν καν ….. ανοίξουν

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Πως υπολογίζεται και πότε καταβάλλεται το δώρο Πάσχα -  Ποινικό αδίκημα η μη καταβολή

-  Ψηφιακή αμφισβήτηση τεκμαρτού εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων 

Μπήκαμε στην τελική ευθεία για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για το φορολογικό έτος 2023.

Πάντως όπως ανακοίνωσε  ο κ. Θεοχάρης στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νόμου 5104 για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, την προηγούμενη εβδομάδα  για τις φορολογικές δηλώσεις».

«Σε ό,τι αφορά στην προθεσμία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων ανέφερε «...φέτος δεδομένου ότι, πέρσι ξεκινήσαμε 31 Μαρτίου, ας το πούμε χοντρικά 1η Απριλίου και δεν ξεκινήσαμε την ίδια ημερομηνία φέτος, για τις όποιες μέρες έχουμε πάει μέσα στον Απρίλιο θα δώσουμε προκαταβολικά την προθεσμία πέραν της 30ης Ιουνίου, μέσα στον Ιούλιο να μπορούν να γίνουν οι δηλώσεις, άρα τις μέρες τις οποίες πήραμε στον Απρίλιο θα τις δώσουμε στον Ιούλιο...».

Συνέχισε λέγοντας ότι λίγες ημέρες μετά το άνοιγμα για τα φυσικά πρόσωπα, θ' ακολουθήσουν και τα νομικά πρόσωπα.

Συμπερασματικά λοιπόν οι δηλώσεις των φυσικών προσώπων θα έχουν πιθανότατα καταληκτική ημερομηνία την … 31η Ιουλίου 2024, βασισμένοι στα λεγόμενα του κ. Θεοχάρη.

Αλήθεια για τα νομικά πρόσωπα από πια ημερομηνία θα μετράει η καθυστέρηση;

ΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ

«Τείνουμε χείρα εμπιστοσύνης σε λογιστές και φορολογούμενους»

Την περασμένη Πέμπτη (25/4/2024), ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χάρης Θεοχάρης, αναφέρθηκε σε επίκαιρα ζητήματα φορολογίας αναλυτικά, επ' ευκαιρία συνέντευξής του στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις». Όσον αφορά στις φορολογικές δηλώσεις , εξήγησε ότι εξήγησε ότι «από σήμερα, 25 Απριλίου 2024, ανοίγει η πλατφόρμα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, με προθεσμία έως τις 26 Ιουλίου. Οι προβλεπόμενες δόσεις για την εξόφληση των οφειλών είναι 8 και φτάνουν έως το Φεβρουάριο του 2025, ενώ αν κάποιος επιλέξει την εφάπαξ πληρωμή ολόκληρου του οφειλόμενου ποσού, δικαιούται έκπτωσης 3%».

Επιπλέον , ο κ. Χάρης Θεοχάρης τόνισε πως «φέτος είχαμε αλλαγές, κυρίως επειδή νομοθετήσαμε μια πολύ σημαντική καινοτομία, την αυτόματη συμπλήρωση και υποβολή μας φορολογικής δήλωσης για πάρα πολλούς συμπολίτες μας. Οπότε, πλέον, ακόμη και εάν κάποιος ξεχάσει να υποβάλει τη δήλωσή του εμπρόθεσμα, δεν κινδυνεύει να επιβαρυνθεί με πρόστιμο, εφόσον η δήλωση θα έχει υποβληθεί αυτομάτως. Μας, ακριβώς, λόγω μας μας νομοθέτησης, χρειάστηκε να μεταθέσουμε την ημερομηνία έναρξης υποβολής των δηλώσεων. Συνήθως αυτό συνέβαινε μας 30 Μαρτίου, φέτος μας τείνουμε ένα χέρι εμπιστοσύνης μας λογιστές και μας φορολογούμενους, ανοίγοντας τη διαδικασία των δηλώσεων μας 25 Απριλίου. Με την αναπροσαρμογή των προθεσμιών, όλοι μπορούμε να εκπληρώσουμε μας υποχρεώσεις μας εγκαίρως, διότι δεν θα δώσουμε καμία άλλη παράταση».

(σ.σ. βέβαια ο κ. Θεοχάρης πήρε σαν ημερομηνία για την παράταση της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, την ημερομηνία ανοίγματος τους και όχι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ενημέρωσης των στοιχείων των δηλώσεων).

Δώρο Πάσχα

Έως τη Μ. Τετάρτη 1η Μαΐου πρέπει οι επιχειρήσεις να καταβάλουν το δώρο Πάσχα στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Την υποχρέωση των εργοδοτών επισημαίνει με αναλυτικό της σημείωμα προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης η Επιθεώρηση Εργασίας (Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας – ΑΑΕΕ) , καθώς η μη καταβολή του δώρου συνιστά ποινικό αδίκημα. Προειδοποιεί δε ότι κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, θα πραγματοποιήσει ελέγχους σε επιχειρήσεις, σε όλη τη χώρα, και θα επιβάλει τα νόμιμα στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται παράβαση των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.

Προϋπόθεση για την καταβολή του δώρου Πάσχα 2024 προς τους μισθωτούς που αμείβονται με μισθό ή με ημερομίσθιο και εργάζονται είτε με πλήρη είτε με μερική απασχόληση και έχουν σύμβαση εργασίας είτε ορισμένου είτε αορίστου χρόνου είναι η ύπαρξη εργασιακής σχέσης του μισθωτού του ιδιωτικού τομέα μέσα στο χρονικό διάστημα από 01.01.2024 μέχρι 30.04.2024.

Βάση υπολογισμού του δώρου αποτελούν οι καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές τη 15η ημέρα πριν από το Πάσχα, δηλαδή με τον μισθό που έχει ο εργαζόμενος την 15η Απριλίου 2024. Συνεπώς το Δώρο Πάσχα για το 2024 θα δοθεί με τον νέο κατώτερο μισθό που αναπροσαρμόστηκε την 1η Απριλίου.

Πως υπολογίζεται

Η Επιθεώρηση Εργασίας ενημερώνει ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της Κ.Υ.Α. 19040/1981 (ΦΕΚ 742/Β/81) των υπουργών Οικονομίας και Εργασίας, που εκδόθηκε σε εκτέλεση του αρ. 1 του Ν. 1082/1980 (ΦΕΚ 250/Α/80), καθορίζεται πάγια το σύστημα υπολογισμού του δώρου εορτών Πάσχα, το οποίο για το τρέχον έτος πρέπει να καταβληθεί στους μισθωτούς έως την Μ. Τετάρτη (01.05.2024), εννοείται ότι οι εργοδότες μπορούν να το πληρώσουν και νωρίτερα.

Όλοι οι μισθωτοί που αμείβονται με μισθό ή με ημερομίσθιο και εργάζονται είτε με πλήρη, είτε με μερική απασχόληση και έχουν σύμβαση εργασίας είτε ορισμένου, είτε αορίστου χρόνου, δικαιούνται από τους εργοδότες τους δώρο Πάσχα ίσο με μισό μηνιαίο μισθό, για τους αμειβόμενους με μισθό και με 15 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο. Σε κάθε περίπτωση, σημασία έχει η διάρκεια της εργασιακής σχέσης, έτσι ώστε να υπολογιστεί το τελικό ποσό.

Ως βάση του υπολογισμού του Δώρου αποτελούν οι καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές την 15η ημέρα πριν το Πάσχα. Διευκρινίζεται ότι από 1 Απριλίου 2024 για τους αμειβόμενους με την Υ.Α. 25058/29.3.2024 (ΦΕΚ 1974/2024) ισχύει νέος κατώτατος νομοθετημένος μισθός και νέο κατώτατο νόμιμο ημερομίσθιο (υπολογιζόμενης της προϋπηρεσίας τους, σύμφωνα με την αριθ. 88073/06.10.2023 εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης).

Για τους μισθωτούς των οποίων η σχέση εργασίας λύθηκε πριν από την ως άνω ημέρα, είτε λόγω απόλυσης είτε λόγω οικειοθελούς αποχώρησης, αλλά εντός του διαστήματος υπολογισμού του Δώρου ήτοι από 01-01-2024 έως 30-04-2024, λαμβάνονται υπόψη οι αποδοχές της ημέρας λύσης της σχέσης. Αυτό σημαίνει ότι ένας απολυμένος εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα που αμείβεται με μισθό (ημερομίσθιο ή ωρομίσθιο) μπορεί να υπολογίσει το Δώρο Πάσχα 2024 που θα του καταβληθεί ως ακολούθως:

• 1/15 του μισού μηνιαίου μισθού για κάθε 8 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης, αν πρόκειται για εργαζόμενο με μισθό.

• Ένα ημερομίσθιο για κάθε 8 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης, αν πρόκειται για αμειβόμενους με ημερομίσθιο.

Και οι μισθωτοί που εργάστηκαν για χρονικό διάστημα μικρότερο των 8 ημερών και απολύθηκαν στη συνέχεια, δικαιούνται ανάλογο κλάσμα του δώρου Πάσχα.

Το Δώρο Πάσχα 2024 δεν επιτρέπεται να καταβληθεί σε είδος, αλλά μόνο σε χρήμα.

Ποινικό αδίκημα

Αν οι εργοδότες δεν τηρήσουν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, εντός του οποίου πρέπει να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους, τότε θα υποστούν και τις συνέπειες του νόμου, καθώς η μη καταβολή του Δώρου συνιστά ποινικό αδίκημα.

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι και τα σωματεία μπορούν να κάνουν σχετικές καταγγελίες, επώνυμα ή ανώνυμα, μέσω της τηλεφωνικής γραμμής καταγγελιών 1555 ή online μέσω του https://www.hli.gov.gr/asfaleia-kai-ygeia/ergazomenoi-asfaleia-kai-ygeia/katangelia/katangelia-3/. Εφόσον οι εργαζόμενοι ή και τα σωματεία προσφύγουν στην αρμόδια με βάση τον τόπο εργασίας Επιθεώρηση Εργασίας θα συνταχθεί σχετική μηνυτήρια αναφορά. Η μηνυτήρια αναφορά διαβιβάζεται στον Εισαγγελέα για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του εργοδότη ή του νομίμου εκπροσώπου αυτού, στην περίπτωση νομικού προσώπου (εταιρείας, οργανισμού κτλ). Παράλληλα, διαβιβάζεται και στο οικείο αστυνομικό τμήμα για την κίνηση της αυτόφωρης διαδικασίας.

Ακόμη, οι εργαζόμενοι ή και τα σωματεία τους έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν μήνυση απευθείας στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα και να ζητήσουν την εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας. Επισημαίνεται ότι στη μηνυτήρια αναφορά θα πρέπει να αναγράφονται, ει δυνατόν με ακρίβεια, τα στοιχεία της επιχείρησης και τα στοιχεία κατοικίας του εργοδότη, ώστε να είναι ευχερής η κίνηση της αυτόφωρης διαδικασίας.

Η Επιθεώρηση Εργασίας θα πραγματοποιήσει κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου ελέγχους σε επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα και θα επιβάλει τα νόμιμα, στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται παράβαση των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.

Σε κάθε περίπτωση μη καταβολής του Δώρου Πάσχα 2024 μέσα στην τασσόμενη προθεσμία, όπως ορίζεται στις προαναφερόμενες διατάξεις, οι Επιθεωρητές Εργασίας θα επεμβαίνουν άμεσα, διενεργώντας ελέγχους και εργατικές διαφορές (άρθ. 23β του Ν. 4144/2013) και θα βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα για την εφαρμογή των κείμενων διατάξεων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας του αυτοφώρου, όπως προβλέπεται από το άρθρο 417 επ. του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε να ενημερώνεστε από τον ιστότοπο της Επιθεώρησης Εργασίας στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.hli.gov.gr/ergasiakes-scheseis/nomothesia-ergasiakes-scheseis/amoivi/doro-pascha/dikaiouchoi-chronos-katavolis/.

Επίσης, στην ιστοσελίδα του Κέντρου Πληροφόρησης εργαζόμενων και ανέργων της ΓΣΣΕ (kepea.gr) μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες καθώς και την online εφαρμογή για τον υπολογισμό του Δώρου Πάσχα 2024: https://www.kepea.gr/calc-doro-pasxa.php

Για κάθε διευκρίνηση, καταγγελία ή παροχή οποιασδήποτε πληροφορίας επί των διαλαμβανομένων, οι εργαζόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα κατά τόπους τμήματα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων: https://www.hli.gov.gr/epikoinonia/diadrastikos-chartis/.

( Οδηγίες για καταγγελίες δίνει η Επιθεώρηση Εργασίας, με έγγραφο που δημοσιοποίησε.    Σχετικές καταγγελίες μπορούν να γίνουν, επώνυμα ή ανώνυμα, μέσω της τηλεφωνικής γραμμής καταγγελιών 1555 ή online μέσω του hli.gov.gr. )

Ε4: Τροποποιητικός ωραρίου

Με την ευκαιρία να υπενθυμίσουμε ότι μετά την αλλαγή στον κατώτατο μισθό , οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλουν στο ΕΡΓΑΝΗ τροποποιητικό πίνακα με του νέους μισθούς.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, ενημερώνει τις επιχειρήσεις ότι σύμφωνα με την παρ. α’/ii του άρθρου 5Α της υπ’ αριθμ. 40331 Δ1.13521/13-9-2019 Υ.Α. (Β' 3520), το οποίο προστεθεί με το άρθρο πρώτο, παρ. 19, του μέρους Γ’, της υπ’ αριθμ. 113169/27.12.2023 Υ.Α. (B' 7421), η μεταβολή μισθού, η οποία προβλέπεται από νόμο ή κανονιστική πράξη ή από ΣΣΕ, υποβάλλεται εντός 30 ημερών από την πραγματοποίησή της.

Κατά συνέπεια, από την έναρξη ισχύος το νέου κατώτατου μισθού, ήτοι την 1η.4.2024, η προθεσμία υποβολής της μεταβολής του μισθού στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, όσων μισθωτών αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, εκπνέει την 1η.5.2024.

Με την ανακοίνωση διευκρινίζεται ότι οι τροποποιήσεις γίνονται εντός του περιβάλλοντος ΕΡΓΑΝΗ Ι και ουδόλως η νομοθετημένη προθεσμία των 30 ημερών που αναφέρεται ανωτέρω επηρεάζεται από την έναρξη εφαρμογής του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ που έχει οριστεί για την 1.7.2024.

Ψηφιακή αμφισβήτηση τεκμαρτού εισοδήματος

Οι περιπτώσεις στις οποίες μπορεί να υποβληθεί σχετικό αίτημα και η διαδικασία βήμα - βήμα

Με την πρώτη απόφαση που εκδόθηκε από την Ανεξάρτητή Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σχετικά με τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων , δίνονται οδηγίες για την διαδικασία της αμφισβήτησης του τεκμαρτού τρόπου φορολόγησης.

Ποιο συγκεκραμένα με την απόφαση Α.1055/2024, δίνονται οδηγίες για την ψηφιακή διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ο φορολογούμενος για την αμφισβήτηση του τεκμαρτού εισοδήματος.

Η απόφαση προβλέπει μεταξύ άλλων:

              την προθεσμία υποβολής νέας αίτησης αμφισβήτησης του τεκμηρίου για αντικειμενικούς λόγους (παρ. 3, αρ. 28Α, ΚΦΕ),

              τα κατά περίπτωση συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά,

              τη διαδικασία, νέας προϋποθέσεις και την προθεσμία υποβολής αίτησης για τη διενέργεια ελέγχου (αρ. 23 ΚΦΔ),

              τον χρόνο διενέργειας ελέγχου (παρ. 4, αρ. 28Α ΚΦΕ).

Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι που αμφισβητούν το ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει, μέσω νέας εφαρμογής στην ψηφιακή πύλη myAADE, να υποβάλουν αίτημα αμφισβήτησης.

Βάσει λόγου αμφισβήτησης

Ανάλογα με το λόγο αμφισβήτησης, προβλέπονται ειδικότερα τα εξής:

Α. Αίτημα για την διενέργεια ελέγχου

Στην περίπτωση αυτή, η διαδικασία γίνεται σε δύο βήματα:

1ο Βήμα: Ο φορολογούμενος πρέπει να δηλώσει στην εμπρόθεσμη δήλωσή του ότι επιθυμεί να αμφισβητήσει το ελάχιστο εισόδημα, ζητώντας τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου (κωδικοί 443-444 του Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος).

2ο Βήμα: Εφόσον έχει ήδη συμπληρώσει τον σχετικό κωδικό στο Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο φορολογούμενος πρέπει, το αργότερο εντός προθεσμίας 60 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή της δήλωσης, να συμπληρώσει ερωτηματολόγιο με την περιουσιακή του κατάσταση και τις συνθήκες διαβίωσης του ιδίου, της/του συζύγου/ΜΣΣ και των προστατευόμενων μελών, τα οποία θα αξιολογηθούν κατά τον φορολογικό έλεγχο.

Το ερωτηματολόγιο θα συμπληρώνεται σε ειδική ψηφιακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ, η οποία θα είναι διαθέσιμη στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου.

Ο έλεγχος διενεργείται εντός 12 μηνών από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου.

Β. Αίτηση αμφισβήτησης για αντικειμενικούς λόγους

Στις περιπτώσεις αυτές, το αίτημα υποβάλλεται απευθείας στη νέα ψηφιακή εφαρμογή, που θα είναι διαθέσιμη στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου.

Ειδικότερα, το αίτημα μπορεί να υποβληθεί μετά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και την έκδοση του εκκαθαριστικού (πράξη προσδιορισμού φόρου) και μέχρι την κοινοποίηση από τη Φορολογική Διοίκηση εντολής ελέγχου φορολογίας εισοδήματος ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έκδοση πράξης προσδιορισμού φόρου.

Ειδικότερα, οι αντικειμενικοί λόγοι και τα κατά περίπτωση συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν την αδυναμία άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι τα ακόλουθα:

 

Αντικειμενικός Λόγος

Συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά

Στρατιωτική θητεία

Πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης ή βεβαίωση της Μονάδας που υπηρετεί

Φυλάκιση

Αποφυλακιστήριο από το κατάστημα κράτησης ή Πιστοποιητικό κράτησης

Νοσηλεία

Βεβαίωση νοσηλείας

Εγκυμοσύνη

Βεβαίωση κυοφορίας ΗΔΙΚΑ / δημόσιο νοσοκομείο ή ιδιωτική κλινική

Ανατροφή τέκνου δώδεκα
(12) μήνες μετά:

  • τον τοκετό
  • ή την τεκνοθεσία
  • ή την αναδοχή τέκνου

Πιστοποιητικό ή ληξιαρχική πράξη γέννησης

Δικαστική απόφαση και πιστοποιητικό
τελεσιδικίας ή αποδεικτικό /έκθεσης επίδοσης
της απόφασης στον αρμόδιο Εισαγγελέα και πιστοποιητικό περί μη άσκησης ενδίκων
μέσων

Πράξη τοποθέτησης σε ανάδοχη οικογένεια
και Βεβαίωση καταχώρισης του ανηλίκου στο
Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων ή στο Εθνικό
Μητρώο Εγκεκριμένων Αναδοχών ή στο
Μητρώο Ασυνόδευτων Ανηλίκων

Φυσικές καταστροφές

Απόφαση/Βεβαίωση του αρμόδιου φορέα για
τον χαρακτηρισμό της επιχείρησης ως
πληγείσας

ή απόφαση/πράξη του αρμοδίου οργάνου με
την οποία παρέχεται κρατική αρωγή για την
αντιμετώπιση των ζημιών που προκλήθηκαν
από θεομηνία ως πρώτη αρωγή ή
επιχορήγηση, ή προκαταβολή επιχορήγησης
(
ν.4797/2021 (Α΄ 66))

Η συνολική ή μερική αδυναμία άσκησης της
δραστηριότητας διαρκεί για όσο χρονικό
διάστημα (ημέρες) ισχύει η κήρυξη με την
απόφαση που εκδίδεται σύμφωνα με τις
διατάξεις των άρθρων 25 και 30 του ν.
4662/2020 (Α΄27), της περιοχής που, κατά
περίπτωση, εδρεύει ή έχει εγκατάσταση η
επιχείρηση, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
πολιτικής προστασίας.

Ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός

Απόφαση της δημόσιας αρχής με την οποία ανακλήθηκε η άδεια

Απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής δραστηριότητας

Απόφαση της δημόσιας αρχής με την οποία επιβάλλεται η απαγόρευση

Άλλοι λόγοι ανωτέρας βίας (πχ σοβαρό πρόβλημα υγείας, ατύχημα φορολογούμενου ή τέκνου του για το οποίο δεν απαιτείται νοσηλεία)

Ιατρική γνωμάτευση από νοσοκομείο ή κλινική

 

Για περισσότερες διευκρινίσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, στο τηλέφωνο 213 162 1000, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 07:30 - 17:00.

 

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  28  Απριλίου  2024

 

 

 






Κυριακή 21 Απριλίου 2024

Νέος Κώδικάς Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ) και πρόστιμα Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Οδηγίες για την βραχυχρόνια μίσθωση Τέλος επιτηδεύματος


 

Νέος Κώδικάς Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ) και πρόστιμα

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

 Οδηγίες για την βραχυχρόνια μίσθωση  

Τέλος επιτηδεύματος

 

Αναφερθήκαμε συνοπτικά στο προηγούμενο άρθρο μας στις αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που κατατέθηκε στην βουλή για να ψηφιστεί. (αναφερόμαστε στον νόμο πλέον του κράτους Ν. 5104 (ΦΕΚ Α 58/19.4.2024), «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις».  

Θα θέλαμε για μια ακόμη φορά να κάνουμε μια παρατήρηση γιατί δεν είδαμε καμία βελτίωση πάνω σε αυτό το θέμα.

Οι ποινές που επιβάλει το κράτος δεν πρέπει να είναι τιμωρητικές αλλά παιδευτικές. Δηλαδή δεν πρέπει να έχουν στόχο την εξόντωση των επιχειρήσεων αλλά την συμμόρφωση τους.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να είναι αναλογικές και να μην ακολουθούν την παλιά λογική που ήθελε τα πρόστιμα και οι λοιπές ποινές να επιβάλλονται βάσει των βιβλίων τους αλλά βάσει της δυνατότητας αποπληρωμής τους.

Επισημαίνουμε λοιπόν και στο νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας επικρατεί ακόμη η παλιά λογική επιβολής των προστίμων. Έτσι μια επιχείρηση που μπορεί να έχει κύκλο εργασιών (τζίρο) π.χ. 900.000 ευρώ , επειδή έχει απλογραφικά βιβλία να του επιβάλλεται πρόστιμο 250 ευρώ για μια εκπρόθεσμη δήλωση και μια εταιρία Α.Ε., Ε.Π.Ε. ή Ι.Κ.Ε. , επειδή από τον ιδρυτικό τους νόμο πρέπει να έχει διπλογραφικά βιβλία έχουν πρόστιμο για την ίδια περίπτωση 500 ευρώ και ας έχουν κύκλο εργασιών (τζίρο) π.χ. 200.000 ευρώ.

Που αλήθεια είναι η αναλογικότητα που πρέπει να ακολουθεί το κράτος;

Ένα ακόμη σοβαρό θέμα που υπάρχει είναι αυτό με την διαβίβαση στοιχείων λιανικής από το esend , δηλαδή του πληροφοριακού συστήματος των φορολογικών  ταμειακών μηχανών και των ΦΗΜ γενικώς.

Στο άρθρο 54η :  Κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) -

Σε περίπτωση μη διαβίβασης των δεδομένων της ΦΗΜ στο E-send, στη επιχείρηση επιβάλλονται:

Α) Πρόστιμα που συνάδουν με τα πρόστιμα της μη έκδοσης αποδείξεων, ενώ οι αποδείξεις έχουν εκδοθεί από νόμιμη και πιστοποιημένη Φορολογική Ταμειακή Μηχανή.

Παράβαση

Πρόστιμο διάταξης άρθρου 54η ΚΦΔ

(άρθρο 58 στο νέο  ΚΦΔ)

Α) Μη διαβίβαση συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, σε esend που επιβαρύνονται με  ΦΠΑ

 

 

 

 

 

Πρόστιμο ίσο με το (50%) του ποσού του Φ.Π.Α. των μη διαβιβασθέντων στοιχείων, ανά φορολογικό έλεγχο:

 

 

 

ΟΧΙ κατώτερο των 250 ευρώ για  απλογραφικά βιβλία

 

ΟΧΙ κατώτερο των 500 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία

 

Β) Για κάθε μη διαβιβασθέν στοιχείο λιανικής, σε esend που ΔΕΝ  επιβαρύνεται με Φ.Π.Α.

 

 

 

 

500 ευρώ για  απλογραφικά βιβλία

---------------------------------

1.000 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία

 

Πρόστιμο ανά φορολογικό έλεγχο:

 

 

 

 

 

«Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου».

Δηλαδή σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που  διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης,  επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του  προβλεπόμενου προστίμου

Β) Κλείσιμο της επιχείρησης 

Με τον Ν.2523/1997 Αρ.13 παρ.1, μετά από διαπίστωση σε μερικό επιτόπιο έλεγχο.

        i.            Εφόσον, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται          η  μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών  Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),  πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω  Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών  υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ, αναστέλλεται άμεσα για σαράντα  οκτώ (48) ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία  διενεργήθηκε ο έλεγχος

       ii.            Εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο …. η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό  Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής  πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών,  στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η  λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για ενενήντα έξι (96)  ώρες

     iii.            Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο  των παραβάσεων του προηγούμενου εδαφίου εντός δύο (2) φορολογικών ετών από τη διαπίστωσή τους σε οποιαδήποτε  επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για δέκα (10) ημέρες

Δεν είναι μόνο το κλείσιμο της επιχείρησης , είναι και η διαπόμπευση που αυτή δέχεται. Η μη αποστολή στο esend, θεωρείται ως φοροδιαφυγή, άσχετο αν τα έσοδα της ταμειακής μηχανής είναι περασμένα στα βιβλία της επιχείρησης και ανεβασμένα στο myDATA. Η διαπόμπευση δεν γίνεται μόνο από τα δελτία τύπου της ΑΑΔΕ ή τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά στην τοπική κοινωνία , αφού πέρα από το κλείσιμο στην πρόσοψη του καταστήματος μπαίνει και σχετική κορδέλα.

Για ένα δίκαιο κράτος και μια φορολογική διοίκηση που σέβεται τον πολίτη θα έπρεπε, πριν από τα πρόστιμα και την διαπόμπευση της επιχείρησης να εξετάζεται αν υπάρχει τεχνικό ή άλλο πρόβλημα και αν πράγματι υπάρχει υπαιτιότητα της επιχείρησης στην μη ενημέρωση του esend.

Οι λογιστές φοροτεχνικοί έχουν προτείνει να συμπληρωθεί μια δίκαιη διάταξη  στο σχετικό άρθρο στον νέο κώδικα (ΚΦΔ),κατά την άποψη μου.

«Το πρόστιμο της παρούσας παραγράφου δεν επιβάλλεται, εφόσον η μη διαβίβαση οφείλεται σε ανωτέρα βία ή τεχνικό πρόβλημα και δεν επηρεάζει τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την υποβολή φορολογικών δηλώσεων ή εφόσον με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο είναι δυνατός ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης και των αντίστοιχων φορολογικών υποχρεώσεων.»

Βραχυχρόνιες μισθώσεις και φορολόγησή τους

Οδηγίες για την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, σε όλα τα φορολογικά αντικείμενα, φορολογικό , κώδικά ΦΠΑ, φορολογικές υποχρεώσεις και τέλη Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση και Παρεπιδημούντων Του άρθρου 1 Του Ν.339/1976, έδωσε η διοίκηση με την εγκύκλιο  Ε 2024/2024 «Θέμα: Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023»

Συνοπτικά η εγκύκλιος που αφορά κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εκμεταλλεύεται ακίνητα για βραχυχρόνια μίσθωση καθώς και κάθε πρόσωπο που συμβάλλεται ως μισθωτής με τα πρόσωπα αυτά.

Με αφορμή τις τροποποιήσεις που επήλθαν στο νομοθετικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 5073/2023, παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις με σκοπό την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή των νέων διατάξεων:

Α. Φυσικά Πρόσωπα

Το εισόδημα που αποκτούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, θεωρείται εισόδημα από:

• ακίνητη περιουσία και απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά μέχρι δύο (2) ακίνητα

• επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά από τρία (3) ακίνητα και άνω.

Προκειμένου το εισόδημα των φυσικών προσώπων να υπαχθεί στην αντίστοιχη κατηγορία, λαμβάνονται υπ’ όψη:

• το πλήθος των Αριθμών Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) που έχουν καταχωρηθεί, το οποίο δεν ταυτίζεται απαραίτητα με το πλήθος των ακινήτων. Σε περιπτώσεις διακριτής εκμετάλλευσης δωματίων στο ίδιο ακίνητο, αντιστοιχούν περισσότεροι ΑΜΑ. Για παράδειγμα, εάν στο ίδιο διαμέρισμα διατίθενται ξεχωριστά τρία (3) δωμάτια, με διαφορετικούς ΑΜΑ, τα αντίστοιχα εισοδήματα θα αντιμετωπισθούν ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και θα επιβαρυνθούν με ΦΠΑ 13%.

• η πρόθεση εκμετάλλευσης των ακινήτων αυτών, η οποία αποδεικνύεται από την καταχώρησή τους στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, χωρίς να εξετάζεται και η απόκτηση ή μη εσόδων από την εκμετάλλευσή τους.

Β. Νομικά Πρόσωπα

Το εισόδημα που αποκτούν από την βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακινήτων από τα οποία προέρχεται και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%.

Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως δικαιούχοι εισοδήματος στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, δηλαδή τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται πάνω από δύο ακίνητα και τα νομικά πρόσωπα ανεξαρτήτως αριθμού ακινήτων, υποχρεούνται να:

• προβούν σε δήλωση έναρξης ή μεταβολής ΚΑΔ, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της Εγκυκλίου. Τη δήλωση έχουν δυνατότητα να υποβάλουν εντός της ίδιας προθεσμίας και όσα φυσικά πρόσωπα όφειλαν να την έχουν υποβάλει σε προγενέστερη ημερομηνία, κάνοντας αναγωγή στην πραγματική ημερομηνία έναρξης/μεταβολής,

• καταβάλλουν τέλος παρεπιδημούντων,

• περιλαμβάνουν τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (ΤΑΚΚ) κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

Ωστόσο, τονίζεται ότι και τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται μέχρι δύο (2) ακίνητα υποχρεούνται να περιλαμβάνουν ΤΑΚΚ κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης.

Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν μισθώσεις που θεωρούνται βραχυχρόνιες, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016, δηλαδή των οποίων  η διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 59 ημέρες.

Τέλος επιτηδεύματος

Θεωρητικά είναι η τελευταία χρονιά που πληρώνουμε τέλος επιτηδεύματος, μιας και η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι από του χρόνου θα καταργηθεί το τέλος επιτηδεύματος, χωρίς βέβαια να διευκρινίσει αν αυτό αφορά την καθολική κατάργηση του ή μόνο  τα φυσικά πρόσωπα.

Φετινές δηλώσεις

Μετά τις τελευταίες αλλαγές και την μείωση για τα φυσικά πρόσωπα με εμπορική δραστηριότητα το τέλος επιτηδεύματος έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Είδος Επιχείρησης

Ποσό

 

Ατομικές Επιχειρήσεις (ανεξαρτήτως έδρας)

325 € (ήταν 650 €)

 

Ατομική Επιχείρηση Μπλοκάκι

500 €

 

Νομικά Πρόσωπα (έδρα <200.00 κάτοικοι)

800 €

 

Νομικά Πρόσωπα (έδρα πάνω από 200.00 κάτοικοι)

1.000 €

 

Κοινωνικές Συνεταιριστικές (ΚΟΙΝΣΕΠ και Συνεταιρισμοί Εργαζομένων)

 Ισχύει το ίδιο τέλος με τα λοιπά νομικά πρόσωπα

Αστικές Μη Κερδοσκοπικές

500 (400€ έδρα<200.000 κάτοικοι)

Υποκατάστημα Ατομικής

300 €

Υποκατάστημα Νομικού Προσώπου

600 €

Υποκατάστημα Αστικής Μη Κερδοσκοπικής

300 €

 

  Αγρότες

Με το άρθρο   66 του νόμου 5100 (ΦΕΚ Α' 49/05-04-2024), καθίσταται μόνιμη η απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για τους αγρότες κανονικού καθεστώτος και τους αλιείς παράκτιας αλιείας, προς υποβοήθηση των επαγγελματικών αυτών ομάδων και κατ' επέκταση τόνωση του πρωτογενούς τομέα.

Ποιο συγκεκριμένα το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α' 152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος, τροποποιήθηκε, ώστε η προβλεπόμενη εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος να αφορά κάθε φορολογικό έτος μετά το 2019, και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης, εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων, εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.

Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες, μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α' 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α' 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια. Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος, εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.

Για τα φορολογικά έτη 2019 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος οι αγρότες κανονικού καθεστώτος, για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.»

Ποιοι εξαιρούνται.

Εκτός από την μόνιμη απαλλαγή των αγροτών, από τον νόμο εξαιρούνται ακόμη

·         Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί,

·         Οι σχολικοί συνεταιρισμοί

·         Νομικά Πρόσωπα μη Κερδοσκοπικά ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου κάθε μορφής

·         Διαχειρίσεις Πολυκατοικιών

·         Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης Δ.Ε.Υ.Α.

·         Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ)

·         Νομικά Πρόσωπα σε Εκκαθάριση ή Αδράνεια

·         Να θυμίσουμε ότι βάσει αυτών που ισχύουν σήμερα, από το τέλος επιτηδεύματος εξαιρούνται:

·         Βάσει της παραγράφου 3 του άρθρου 31 του Ν.3986/2011 εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας.

·         Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες - μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α΄ 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως νομικής μορφής που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια.

·         Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.

 

Προσοχή:

1.            Υποκατάστημα θεωρείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του επαγγελματία στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Δεν θεωρούνται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι 30 ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το Π.Δ.33/1979 που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περίπτωσης δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010 όπως ισχύει.

2.            Ατομικές επιχειρήσεις «μπλοκάκι». Επαγγελματίες που έχουν έγγραφες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα 3 ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από 1 από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία του. 

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  21  Απριλίου  2024