Κυριακή 5 Ιουνίου 2022

Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών για ψηφιοποίηση, ενέργεια και πράσινη οικονομία

 

Προσαυξημένη έκπτωση δαπανών για ψηφιοποίηση, ενέργεια και πράσινη οικονομία

Οικονομικές Ειδήσεις

4 Ιούνιος 2022
Taxheaven.gr

Στο νέο νομοσχέδιο του Υπ.Οικονομικών «Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και άλλες επείγουσες διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή, ρυθμίζονται διάφορα θέματα του Υπουργείου Οικονομικών. 

Μεταξύ αυτών χορηγείται κίνητρο προσαυξημένης έκπτωσης κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) σε δαπάνες μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Η εν λόγω διάταξη αφορά δαπάνες που πραγματοποιούνται και πάγια που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη 2023, 2024 και 2025. (άρθρο 86)


Αιτιολογική έκθεση άρθρου 86


Με τις αξιολογούμενες ρυθμίσεις θεσπίζονται φορολογικά κίνητρα για δαπάνες που στοχεύουν στην πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση. Ειδικότερα, προτείνεται ισχυρό φορολογικό κίνητρο για την πραγματοποίηση δαπανών για την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, της ενέργειας και της ψηφιοποίησης με τη μορφή αυξημένης έκπτωσης εκατό τοις εκατό (100%).

Η προτεινόμενη διάταξη

Άρθρο 86

Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση - Προσθήκη άρθρου 22Ε στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος

1. Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167) προστίθεται νέο άρθρο 22Ε, ως εξής:

«Άρθρο 22Ε
Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση

1. Οι δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση
 εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, εξαιρουμένων όσων δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, της αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%). Μικρομεσαίες επιχειρήσεις νοούνται αυτές που πληρούν τις προϋποθέσεις του Παραρτήματος της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μάιου 2003.

Η παρούσα έχει εφαρμογή και για τη δαπάνη απόσβεσης στοιχείων του ενεργητικού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποκτώνται με σκοπό την ενίσχυση της πράσινης οικονομίας, ενέργειας και ψηφίοποίησης, εφόσον η επιχείρηση δεν εφαρμόζει προσαυξημένη έκπτωση της δαπάνης απόσβεσης σύμφωνα με το άρθρο 24 και τις περ. δ' και ε' του άρθρου 22Β.

Σε περίπτωση πώλησης του πάγιου στοιχείου για το οποίο εφαρμόστηκε το κίνητρο της προσαυξημένης έκπτωσης της δαπάνης απόσβεσης, το κίνητρο αυτό παύει να παρέχεται, δίχως όμως να αίρεται η ήδη χορηγηθείσα προσαυξημένη έκπτωση.

Η παρούσα εφαρμόζεται μόνο για συγκεκριμένες δαπάνες αγαθών ή υπηρεσιών που πραγματοποιούνται με τη λήψη ηλεκτρονικού τιμολογίου, από επιχειρήσεις που διαθέτουν συγκεκριμένους ΚΑΔ δραστηριότητας ή κωδικούς σύμφωνα με το σύστημα ταξινόμησης της Νίκαιας (Nice Classification, NCL) προκειμένου για επιχειρήσεις αλλοδαπής.

Η χορήγηση της ενίσχυσης δυνάμει του παρόντος πραγματοποιείται σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτοί εξειδικεύονται στην απόφαση του επόμενου εδαφίου.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθορίζονται η ενωσιακή νομική βάση χορήγησης της ενίσχυσης, η εξειδίκευση των δαπανών αυτών υπό μορφή ΚΑΔ των επιχειρήσεων που προμηθεύουν τα αγαθά ή παρέχουν τις υπηρεσίες, τα είδη των δαπανών αυτών, οι προϋποθέσεις συμβατότητας από άποψη κρατικών ενισχύσεων, οι διαδικασίες χορήγησης και ελέγχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας. Η απόφαση αυτή δύναται να επικαιροποιείται ετησίως ως προς τα είδη των δαπανών και ως προς κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.

2. Αν προκόψουν ζημίες μετά την αφαίρεση του ποσοστού της παρ. 1, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27.».

2. Στο άρθρο 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013) προστίθεται νέα περ. 80, ως εξής:

«80. Οι διατάξεις του άρθρου 22Ε εφαρμόζονται για δαπάνες που πραγματοποιούνται και πάγια που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2023, 2024 και 2025.».

Δείτε επίσης στο ίδιο φορολογικό νομοσχέδιο :

✔ Καταργείται η επιβολή του φόρου πολυτελείας επί των γουνοποιητικών προϊόντων

 Αλλαγές στα πρόστιμα και τροποποιήσεις στο Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων - Τροποποιήσεις στο ΚΕΔΕ

 Επεκτείνεται η προθεσμία οριστικοποίησης των ζημιών από τη μεταβίβαση τίτλων συμμετοχής του άρθρου 48Α του ΚΦΕ έως την 31η.12.2024

Νέα απόφαση και Οδηγίες της διοίκησης για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Φορολογική μεταχείριση και χρόνος αναγνώρισης του μη επιστρεπτέου ποσού – Πως θα γίνει η ενημέρωση της πλατφόρμας myDATA


 

Νέα απόφαση και Οδηγίες της διοίκησης για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

 Φορολογική μεταχείριση και χρόνος αναγνώρισης του μη επιστρεπτέου ποσού – Πως θα γίνει η ενημέρωση της πλατφόρμας myDATA

 

Τελικά είναι δύσκολό να παρακολουθήσει κανείς την σκέψη της διοίκησης. Βέβαια διοίκηση είναι και για να είναι διοίκηση κάτι παραπάνω θα ξέρει. Καλό θα ήταν όμως να μας κοινοποιεί αυτό που ξέρει μέσα σε λογικά πλαίσια ώστε να μπορούμε και εμείς να εξυπηρετούμε τα «θέλω» της.

 Γιατί πολλές φορές όταν η καθυστέρηση στην γνωστοποίηση των σκέψεων και των θελήσεων κάποιου, αργεί να δημοσιοποιηθεί, η πίεση που δημιουργεί, θα πετάξει το καπάκι της χύτρας , όσο και καλά κλεισμένη να είναι, και όταν πεταχτεί το καπάκι κανείς δεν ξέρει τι κατάληξη θα έχει…..

Παράταση  MyDATA

Παράταση δόθηκε στην ενημέρωση της πλατφόρμας myDATA. Έτσι αντί για την 27η Μαΐου που ήταν η καταληκτική ημερομηνία, με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, αυτή μεταφέρθηκε την Τετάρτη 15 Ιουνίου 2022.

Ποιο συγκεκριμένα στις 25 Μαΐου 2022 με δελτίο τύπου η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ,ανακοίνωσε την παράταση της προθεσμίας διαβίβασης των δεδομένων εσόδων τιμολόγησης, εξόδων αυτοτιμολόγησης και τίτλων κτήσης, στην πλατφόρμα myDATA, έως τις 15 Ιουνίου 2022. [στην συνέχεια εκδόθηκε η απόφαση Αριθμ. Α. 1068/2022 (ΦΕΚ Β 2618/27.5.2022)]

Αργοπορημένες οδηγίες

Στο προηγούμενο φύλο της εφημερίδας μας ασχοληθήκαμε με τις επιστρεπτέες προκαταβολές, τον υπολογισμό του ποσού που πρέπει να επιστρέψουνε οι επιχειρήσεις που έκαναν χρήση της ενίσχυσης αυτής, αλλά και την φορολογική της αντιμετώπιση.

Η διοίκηση, με αρκετή καθυστέρηση και αφού χύθηκε πολύ μελάνι για το σχετικό θέμα, εξέδωσε  την  Ε.2046/26.05.2022 με θέμα την φορολογική μεταχείριση και τον χρόνο αναγνώρισης του εσόδου του μη επιστρεπτέου ποσού της κρατικής ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19 καθώς και τον  χρόνο και τον τρόπο διαβίβασης δεδομένων των επιδοτήσεων - επιχορηγήσεων, στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ

Η καθυστέρηση αυτή έδωσε το βήμα σε διάφορες φωνές να παραπλανήσουν τους λογιστές φοροτεχνικούς αλλά και τις επιχειρήσεις, διασπείροντας, λανθασμένα, μέσα από τα ΜΜΕ και τα social media, ότι δεν υπάρχει η υποχρέωση να ενημερωθεί η πλατφόρμα του myDATA, με τα στοιχεία της επιστρεπτέας προκαταβολής , αλλά και των άλλων ενισχύσεων που πήραν οι επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση του COVID -19, αλλά και από σεισμούς, πλημμύρες και φωτιές, που χτύπησαν την χώρα μας τα τελευταία χρόνια.  

Βέβαια, πέρα από την διάψευση των σειρήνων της παραπληροφόρησης πάνω στο σχετικό θέμα, έφερε και την αγανάκτηση των λογιστών – φοροτεχνικών, μιας και είναι λίγος ο χρόνος μέχρι 15 Ιουνίου.

Θα το ξαναγράψουμε, όπως το γράψαμε και την περασμένη εβδομάδα. Η όλη αυτή κατάσταση δημιουργεί πρόβλημα στην αποστολή σωστών φορολογικών δηλώσεων , αφού οι λογιστές και οι επιχειρήσεις δεν θα έχουν το χρόνο για να κάνουν έλεγχο αν στα βιβλία τους έχουν όλα τα τιμολόγια που τις αφορούν.

Τι απαιτείται

Η κατάσταση αυτή, επιβάλλει:

Α.  Την άμεση ανακοίνωση παράτασης της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων

Β.  Την νομοθέτηση διάταξης που θα απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από την επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων για την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων έως το τέλος του έτους, για δηλώσεις που θα έχουν αυξημένες τις δαπάνες τους. 

Φορολογική αναγνώριση

Σχετικά με την  φορολογική μεταχείριση και χρόνος αναγνώρισης του μη επιστρεπτέου ποσού της επιστρεπτέας προκαταβολής και του ποσού της έκπτωσης 15% επί εφάπαξ καταβολής, η διοίκηση πήρε την παρακάτω θέση

 

      i.        Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο τρίτο της από 30.03.2020 Π.Ν.Π. η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του N.4684/2020 (Α’ 86) σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, δύναται να χορηγείται ενίσχυση επιστρεπτέα, εν όλω ή εν μέρει, με τη μορφή της «επιστρεπτέας προκαταβολής» (παρ.1), η οποία μεταξύ άλλων, είναι αφορολόγητη (παρ.4).

     ii.        Η διαδικασία και οι προϋποθέσεις χορήγησης της ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορωνοϊού COVID-19, ορίζονται στην KYA ΓΔΟΥ 94/2020 (Β’ 1645), όπως ισχύει. Ειδικότερα, στο άρθρο 8 αυτής, μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης (παρ.4) ενώ περαιτέρω τίθενται οι όροι και οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής μέρους της ληφθείσας ενίσχυσης (επιστρεπτέο ποσό) (παρ.5). Η ΑΑΔΕ επεξεργάζεται τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και υπολογίζει το επιστρεπτέο ποσό (παρ.6).

    iii.        Περαιτέρω, σύμφωνα με την αριθμ. 957/2020 γνωμάτευση του ΣΛΟΤ, η ενίσχυση με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής αντιμετωπίζεται λογιστικά ως κρατικό δάνειο και οποτεδήποτε η οικονομική οντότητα αποκτήσει την εύλογη βεβαιότητα ότι έχει εκπληρώσει τους όρους της μη αποπληρωμής μέρους του κρατικού δανείου κατά το προβλεπόμενο ποσοστό, τότε θα μειώσει την υποχρέωση και θα καταχωρίσει το μέρος του δανείου που δεν θα αποπληρώσει (μη επιστρεπτέο ποσό) στην κατάσταση αποτελεσμάτων ως έσοδο από κρατική επιχορήγηση. Οι πολύ μικρές οντότητες (απλογραφικό λογιστικό σύστημα), θα αντιμετωπίσουν την κρατική ενίσχυση της επιστρεπτέας προκαταβολής, σύμφωνα με τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας.

    iv.        Επίσης, με την από 23.3.2022 λογιστική οδηγία της ΕΛΤΕ, διευκρινίστηκε ότι το ποσό που δεν θα επιστραφεί στο κράτος θα καταχωρηθεί ως έσοδο στα αποτελέσματα της περιόδου, κατά την οποία η οικονομική οντότητα έχει αποκτήσει την εύλογη βεβαιότητα ότι έχει εκπληρώσει τους όρους της μη αποπληρωμής.

Οι οικονομικές οντότητες την 31/12/2021 γνωρίζουν αν έχουν εκπληρώσει ή όχι τους όρους που διέπουν την αποπληρωμή. Οι οντότητες που έχουν εκπληρώσει τους όρους μη αποπληρωμής, θα καταχωρίσουν το σχετικό όφελος στα αποτελέσματα χρήσεως 2021. Το έσοδο από την έκπτωση δεκαπέντε τοις εκατό (15%) θα καταχωριστεί και αυτό στη χρήση 2021, εάν κατά την ημερομηνία έγκρισης των οικονομικών καταστάσεων από το αρμόδιο όργανο των οικονομικών οντοτήτων:

α. είτε έχει εξοφληθεί εφάπαξ το επιστρεπτέο ποσό της προκαταβολής

β. είτε δεν έχει εξοφληθεί και η διοίκηση της οικονομικής οντότητας έχει την πρόθεση και την απαραίτητη ταμειακή ρευστότητα να εξοφλήσει εφάπαξ το επιστρεπτέο ποσό εντός της προθεσμίας που έχει δοθεί.

     v.        Διευκρινίζεται ότι τόσο το μη επιστρεπτέο ποσό της επιστρεπτέας προκαταβολής όσο και το ποσό της έκπτωσης δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού, το οποίο επί της ουσίας προσαυξάνει το ποσό που δεν επιστρέφεται δηλαδή το όφελος του δικαιούχου, συνιστούν αφορολόγητα έσοδα (παρ.4 του άρθρου τρίτου της από 30.03.2020 Π.Ν.Π. η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του N.4864/2020). Χρόνος αναγνώρισης αυτών είναι το φορολογικό έτος κατά το οποίο έχουν καταστεί δεδουλευμένα και θα αποκτηθεί το δικαίωμα είσπραξης τους (σχετ. ΠΟΛ.1223/2015 εγκύκλιος), ήτοι όταν οριστικοποιηθεί η ωφέλεια λόγω μη επιστροφής τους.

Προκειμένου για την ορθή συμπλήρωση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και του εντύπου Ε3, στα νομικά πρόσωπα / νομικές οντότητες, μεταφέρεται στον κωδ.001 του Πίνακα 10Α του εντύπου Ν και μέσω αυτού στον κωδ.513. Στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα αναγράφεται στους κωδ. 144, 244, 344 και 444 του Πίνακα ΣΤ’ στην ανάπτυξη του σχετικού Υποπίνακα και ειδικότερα στον κωδ.014 «Μη επιστρεπτέο ποσό κρατικής ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής (αρθρ. τρίτο N.4684/2020)» του εντύπου Ε3.

    vi.        Κατόπιν των ανωτέρω, όσες επιχειρήσεις εφαρμόζουν την από 23.3.2022 λογιστική οδηγία, καταχωρούν τα πιο πάνω ποσά, ήτοι το μη επιστρεπτέο ποσό και το ποσό έκπτωσης εφάπαξ καταβολής στα αποτελέσματα του φορολογικού έτους 2021.

Με δεδομένο, ωστόσο, ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα ο υπολογισμός του επιστρεπτέου ποσού από την ΑΑΔΕ και υπό αυτήν την έννοια δεν έχει οριστικοποιηθεί η ωφέλεια των δικαιούχων, οι επιχειρήσεις:

α) που δεν γνώριζαν την 31.12.2021 εάν έχουν εκπληρώσει τους όρους μη αποπληρωμής, δύνανται να καταχωρήσουν το μη επιστρεπτέο ποσό και το τυχόν ποσό έκπτωσης στα αποτελέσματα του φορολογικού έτους 2022 και

β) που καταχώρησαν το μη επιστρεπτέο ποσό στα αποτελέσματα του 2021 αλλά εντός του 2022 αποφασίζουν να προβούν σε εφάπαξ εξόφληση του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης, δύνανται να καταχωρήσουν μόνο το ποσό της έκπτωσης στα αποτελέσματα του 2022.

 

Χρόνος και τρόπος

Σχετικά με τον χρόνο και τον τρόπο διαβίβασης των επιδοτήσεων-επιχορηγήσεων στη ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, οι οδηγίες που δόθηκαν είναι οι κατωτέρω

         i.            Σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΠΟΛ.1003/2014 εγκύκλιο, με την οποία δόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του N. 4308/2014 (ΕΛΠ), όπως ισχύει, και συγκεκριμένα με την παρ. 8.1.2 του άρθρου 8 διευκρινίζεται ότι, για την είσπραξη αποζημιώσεων, επιδοτήσεων, οικονομικών ενισχύσεων, επιστροφών τόκων, εισφορών και λοιπών συναφών εσόδων, δεν προβλέπεται η έκδοση τιμολογίου, από την Οδηγία 2006/112/ΕΕ. Η συναλλαγή δύναται να τεκμηριώνεται από παραστατικό που εκδίδει ο χορηγών το σχετικό ποσό ή η τράπεζα που το καταβάλλει (π.χ. απόφαση επιχορήγησης, βεβαίωση από τον Φορέα που περιλαμβάνει τα στοιχεία του δικαιούχου, το ποσό, την ημερομηνία ή άλλο ανάλογο στοιχείο).

       ii.            Εν όψει των προαναφερομένων, εφόσον έχει εκδοθεί τιμολόγιο για την είσπραξη επιδοτήσεων-επιχορηγήσεων, παρότι δεν προβλέπεται έκδοση αυτού από τις σχετικές διατάξεις του N.4308/2014, τα υπόψη δεδομένα διαβιβάζονται στη ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ, στην προθεσμία που τίθεται με την υπό στοιχεία Α.1038/2022 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

     iii.            Αν δεν έχει εκδοθεί τιμολόγιο για την είσπραξη επιδοτήσεων-επιχορηγήσεων, τα υπόψη δεδομένα διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ στους χρόνους που τίθενται με την Α. 1138/2020. Όσον αφορά ειδικότερα τις προθεσμίες που τίθενται στην Α.1138/2020 και λήγουν την 31/3/2022, θα οριστεί νέα προθεσμία, κατόπιν της τροποποίησης της απόφασης αυτής.

     iv.            Σε κάθε περίπτωση, οι υπόχρεες οντότητες διαβιβάζουν τα υπόψη δεδομένα με τη χρήση του Τύπου Παραστατικού του Παραρτήματος της υπό στοιχεία Α.1138/2020 Απόφασης, «1.1 Τιμολόγιο Πώλησης», με ΑΦΜ Εκδότη το ΑΦΜ της οντότητας που λαμβάνει την επιδότηση - επιχορήγηση και με ΑΦΜ Λήπτη το ΑΦΜ του Φορέα που τη χορηγεί. Στην πρώτη φάση λειτουργίας και στην περίπτωση που το ΑΦΜ του Φορέα είτε δεν είναι γνωστό, είτε δεν υφίσταται, διαβιβάζεται με εννέα μηδενικά (000000000).

       v.            Ο χαρακτηρισμός εσόδων στην περίπτωση που δεν επηρεάζει το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα γίνεται με «1.95 Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων (+) / (-)», με κωδικό είτε «E3_596 Επιδοτήσεις - Επιχορηγήσεις», είτε «E3_597 Επιδοτήσεις - Επιχορηγήσεις για επενδυτικούς σκοπούς - κάλυψη δαπανών», είτε μη συσχετιζόμενο με κωδικό Ε3. Στην περίπτωση που ο χαρακτηρισμός εσόδων επηρεάζει το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα, ο χαρακτηρισμός εσόδων γίνεται με «1.5 Λοιπά Έσοδα/ Κέρδη (+) / (-)», με κωδικό είτε «Ε3_562 Λοιπά Συνήθη Έσοδα», είτε «Ε3_570 Ασυνήθη έσοδα και κέρδη». Ο χαρακτηρισμός ΦΠΑ σε κάθε περίπτωση είναι με κατηγορία 7 [0%] και επιλογή 27 «Λοιπές Εξαιρέσεις ΦΠΑ».

Οι επιδοτήσεις - επιχορηγήσεις ημεδαπής αλλοδαπής, διαβιβάζονται σε κάθε περίπτωση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, από την επιχείρηση που τις λαμβάνει, ανεξάρτητα από το φορέα που χορηγούνται.

     vi.            Αναφορικά με την επιστρεπτέα προκαταβολή έτους 2021 καθώς και σε κάθε περίπτωση επιδότησης - επιχορήγησης, τα ποσά της οποίας δεν δύνανται να διακριθούν σε αυτά που επηρεάζουν και σε αυτά που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα, έως και την καταληκτική ημερομηνία διαβίβασης τους, προκρίνεται να διαβιβάζονται κατ’ ελάχιστο, ως κάτωθι:

 

·         Τύπος Παραστατικού 1.1 Τιμολόγιο Πώλησης

·         Χαρακτηρισμός εσόδων 1.95 Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων (+) / (-)

·         Χαρακτηρισμός ΦΠΑ κατ.7 [0%] επιλογή 27 Λοιπές Εξαιρέσεις ΦΠΑ

·         Μη συσχετισμός με χαρακτηρισμό Ε3

Διορθώσεις

Με τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων και ειδικότερα με τον Τύπο Παραστατικού 17.3 Λοιπές Εγγραφές Τακτοποίησης Εσόδων - Λογιστική Βάση, η Επιχείρηση διαβιβάζει τους σχετικούς χαρακτηρισμούς εσόδων, είτε με κανονικό, είτε με αντίθετο πρόσημο ανά περίπτωση, για τη σωστή κατανομή των κωδικών 596, 597, 562 και 570, όπως αυτοί έχουν δηλωθεί στο Ε3 φορολογικού έτους 2021.

 Αρχική θέση.

Πρέπει να πούμε ότι η αρχική θέση της διοίκησης ήταν ταυτόσημη με την Λογιστική Οδηγία, δηλαδή ότι τα παραπάνω αποτελούν εισόδημα του φορολογικού έτους 2021.

Οι οδηγίες της Ε.2046/26.05.2022, δίνουν την δυνατότητα, και λόγω της καθυστέρησης να τελειώσει ο έλεγχος και να καθοριστούν τα ποσά που θα επιστραφούν, το εισόδημα αυτό να αποτελέσει εισόδημα του 2022.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη  2 Ιουνίου  2022