ΠΟΙΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗΣ
ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΛΗΘΟΥΝ ΣΕ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ ΤΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Επιμέλεια: Απόστολος
Αλωνιάτης
11+1 οδηγίες για κατασχέσεις
και διαδικασία πλειστηριασμών
(Μέρος Α’)
Είδαμε στα προηγούμενα σημειώματα
μας τι μπορεί να κατασχέσει η
εφορία και ποια είναι τα ακατάσχετα όρια και εισοδήματα.
Σήμερα, με οδηγό το επικαιροποιημένο «Εγχειρίδιο Ερωτήσεων –
Απαντήσεων σε φορολογικά θέματα» που εξέδωσε η ΑΑΔΕ τον Αύγουστο του 2018, θα
δούμε και τις οδηγίες που δίνει η διοίκηση για τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης
και τις ποινικές διώξεις που μπορούν να επιβληθούν σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου.
Τα μέτρα αυτά προκύπτουν από το Κώδικα Φορολογικής
Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ) που είναι ο Ν.4174/2013 και από τον Κώδικα Είσπραξης
Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) που είναι ο ν.δ. 356/1974 (Α’ 90).
1. Ποια μέτρα εκτέλεσης λαμβάνονται για το μη
ρυθμισμένο χρέος;
Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που
δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική
ρύθμιση μπορεί να ληφθούν κατά την κρίση του
Προϊσταμένου της αρμόδιας για την επιδίωξη της οφειλής Υπηρεσίας, τα μέτρα που
προβλέπονται στο άρθρο 9 του ΚΕΔΕ και είναι:
α) κατάσχεση
κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του
οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου,
β) κατάσχεση
ακινήτων.
Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα
νομοθεσία, η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου, διοικητικών, ασφαλιστικών
και δικαστικών μέτρων.
2. Ποια είναι η προδικασία πριν τη λήψη μέτρων
αναγκαστικής εκτέλεσης;
Για οφειλές για τις οποίες αποκτάται εκτελεστός τίτλος (σ.σ.
έχει βγει οριστική απόφαση από ελέγχους ή από κατατεθειμένες δηλώσεις), από
1/1/2014 και εξής και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ),
καθώς και του ν.δ. 356/1974 (Α’ 90) (ΚΕΔΕ), πριν από τη διενέργεια οποιασδήποτε
πράξης εκτέλεσης, καθίσταται υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση
ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας (άρθρο 47 και 7 των ανωτέρω
νόμων), αντίστοιχα, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια
του φορολογουμένου ή τρίτου.
3. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που τίθεται σε κίνδυνο η
είσπραξη της οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να παρακάμψει την τήρηση
της ανωτέρω προδικασίας;
Ναι, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του επείγοντος και σε
εξαιρετικές περιπτώσεις (άρθρο 49 του Κ.Φ.Δ. και κατ’ άρθρο 8 του ΚΕΔΕ).
4. Ποιες είναι οι συνέπειες της κατάσχεσης ακινήτου;
Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη αντιγράφου της έκθεσης
κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθεσης του ακινήτου και
των συστατικών στοιχείων του ακινήτου ακόμη και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην
έκθεση κατάσχεσης ή αν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.
5. Η έκθεση κατάσχεσης σημαίνει και πλειστηριασμό;
Όχι.
6. Πότε υποχρεούται ο Προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. να εκδώσει
πρόγραμμα πλειστηριασμού;
Εφ όσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα
ρύθμισης, μετά την παρέλευση σαράντα (40) ημερών και το αργότερο σε τέσσερις
(4) μήνες από την κατάσχεση ορίζει ημερομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε
πέντε (5) μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προγράμματος. Εάν δεν
διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ορισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδει νέο
πρόγραμμα, το αργότερο εντός έτους από την ημέρα που ο πλειστηριασμός δεν
διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζει νέα ημερομηνία κατά τα ανωτέρω. Οι ανωτέρω
προθεσμίες δεν τηρούνται εφ όσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε
αιτιολογημένη έκθεση του Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ.
7. Η έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού μετά την
πάροδο των νόμιμων προθεσμιών επιφέρει ακυρότητα αυτού;
Όχι.
8. Με ποιο τρόπο επιτυγχάνεται η αναστολή εκτέλεσης
του εκδοθέντος προγράμματος πλειστηριασμού;
Με την ένταξη του οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών
του σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις ή με την έκδοση
δικαστικής απόφασης περί αναστολής του.
9. Ποιος είναι ο τρόπος διενέργειας των κατά ΚΕΔΕ
διενεργούμενων πλειστηριασμών και της δημοσίευσης των περιλήψεων των
προγραμμάτων πλειστηριασμού;
Από 1-5-2018 και οι κατά ΚΕΔΕ διενεργούμενοι αναγκαστικοί
πλειστηριασμοί, κατά τα πρότυπα της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης, διεξάγονται
αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων
πλειστηριασμού (ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ) και μέσω του διαδικτυακού τόπου www.eauction.gr. Επίσης,
οι περιλήψεις των προγραμμάτων πλειστηριασμού δημοσιεύονται ηλεκτρονικά στην
ιστοσελίδα δημοσιεύσεων πλειστηριασμών του Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων του
Τομέα Ασφάλισης Νομικών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης
(www.deltiotnomic.gr).
10. Πότε μεταβιβάζεται η κυριότητα πλειστηριασθέντος
ακινήτου στον υπερθεματιστή;
Μετά την μεταγραφή της περίληψης κατακυρωτικής έκθεσης στο
οικείο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο. Μέχρι τότε η κυριότητα
παραμένει στον κύριο του ακινήτου.
11. Υποβάλλεται αίτηση ποινικής δίωξης για μη καταβολή
χρεών προς το Δημόσιο και από ποιόν;
Ναι, υποβάλλεται υποχρεωτικά από τον Προϊστάμενο της
Υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης, που έχει την αρμοδιότητα για την επιδίωξη
είσπραξης της οφειλής προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας του, εφ όσον δεν
καταβάλλονται τα βεβαιωμένα στη Φορολογική Διοίκηση χρέη προς το Δημόσιο, τα
νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του
ευρύτερου δημόσιου τομέα, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων (4)
μηνών και υπερβαίνουν το συνολικό ποσόν των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ,
προερχομένων από κάθε αιτία, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι κάθε είδους τόκοι,
προσαυξήσεις και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής, μέχρι την ημερομηνία σύνταξης
του πίνακα χρεών.
12. Πότε αναστέλλεται η εκτέλεση της επιβληθείσας
ποινής;
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εντάξει τις οφειλές του σε
πρόγραμμα ρύθμισης και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι αυτής, μέχρι
την εξόφληση της οφειλής για την οποία εκδόθηκε η καταδικαστική απόφαση.
Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός,
Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας
Δημοσιεύθηκε
στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου
2018.
Οδηγίες για
κατασχέσεις και διαδικασία πλειστηριασμών.
(Μέρος Β’)
ΤΗΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ είδαμε τις οδηγίες που
δίνει η διοίκηση της ΑΑΔΕ για τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης και τις ποινικές
διώξεις που μπορούν να επιβληθούν σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου, με βάση και το επικαιροποιημένο «Εγχειρίδιο
Ερωτήσεων – Απαντήσεων σε φορολογικά θέματα» που εξέδωσε η ΑΑΔΕ τον Αύγουστο
του 2018.
Στα δώδεκα, λοιπόν, μέτρα που ήδη παρουσιάσαμε, σύμφωνα με
τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), ΚΑΙ ΤΟΝ Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων
(ΚΕΔΕ), θα προσθέσουμε τα εξής:
13. Μπορεί να κριθεί ατιμώρητη από την αρμόδια
Εισαγγελική Αρχή η πράξη της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο;
Ναι, εάν το ποσό που οφείλεται εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση
της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
14. Μετά την επιβολή από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε
τρίτο κατάσχεσης σε περιουσιακό στοιχείο του οφειλέτη, μπορεί να επιβληθεί άλλη
κατάσχεση για άλλες οφειλές προς το Δημόσιο στο ίδιο περιουσιακό στοιχείο;
Ναι.
15. Είναι δυνατή η άρση κατάσχεσης και η εξάλειψη
υποθήκης επί ακινήτου για χρέη προς το Δημόσιο;
Ναι, μετά την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο
επιβλήθηκε το μέτρο ή μετά την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο όργανο με
συγκεκριμένους, κατά περίπτωση, όρους αποδέσμευσης.
16. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλής προς το
Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρίτους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκαστικά
μέτρα κατά των οφειλετών;
Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση
κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες
οφειλές από κάθε αιτία (για την καταβολή των οποίων ευθύνεται ως πρωτοφειλέτης,
συνυπόχρεος, εγγυητής, κλπ) συνολικού ποσού πεντακοσίων (500) ευρώ, πλην του
μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων. Στο ανωτέρω ποσό δεν περιλαμβάνονται οι
προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ή και
πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ, καθώς και των άρθρων 53
και 57 του ν. 4174/2013. Αναγκαστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί μέχρι και
6/4/2014 (προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών) για ληξιπρόθεσμες
οφειλές κατά τον χρόνο επιβολής τους, μικρότερες του ανωτέρω ποσού των
πεντακοσίων (500) ευρώ, αίρονται μόνο εφόσον υποβληθεί αίτηση από τον οφειλέτη.
17. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό για το οποίο δεν
επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών
βοηθημάτων οφειλετών του Δημοσίου;
Δεν χωρεί κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών
βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το συνολικό ποσό αυτών μηνιαίως,
αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών είναι μικρότερο των χιλίων (1.000) ευρώ,
στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση για τα
χρέη προς το Δημόσιο επί του ½ του υπερβάλλοντος ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ
και μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, καθώς και επί του
συνόλου του υπερβάλλοντος ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
18. Ποιο
είναι το ελάχιστο ποσό κατάθεσης σε πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο είναι ακατάσχετο;
Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε ένα
και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των
χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ, μηνιαίως, για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε
ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η
υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής
Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μοναδικός
λογαριασμός. Στην περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών,
συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο
λογαριασμός αυτός.
19. Είναι δυνατή η άρση επιβληθεισών κατασχέσεων στα
χέρια τρίτων;
Ναι, εφόσον:
α) Εξοφληθεί το
ποσόν για το οποίο εκδόθηκε το κατασχετήριο στα χέρια τρίτου.
β) Έχει υπαχθεί σε
πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής οφειλών του άρθρου 51 του ν. 4305/2014
(Α’ 237) το οποίο τηρείται και συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
βα) έχει εξοφληθεί
ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αρχικής βασικής ρυθμιζόμενης οφειλής
ββ) έχει υποβληθεί
σχετική αίτηση από τον οφειλέτη,
βγ) έχει εξεταστεί,
κατά περίπτωση, η συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής στη ρύθμιση και μη
απώλειας αυτής, όπως ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 51 του ν. 4305/2014,
βδ) η επιβληθείσα
κατάσχεση αφορά αποκλειστικά σε χρέη που έχουν υπαχθεί και εξοφληθεί στο
πλαίσιο των διατάξεων της ρύθμισης του ν. 4305/2014 και δεν περιλαμβάνει άλλα
χρέη που δεν έχουν εξοφληθεί.
γ) Έχει υπαχθεί σε
πρόγραμμα ρύθμισης βάσει των διατάξεων των άρθρων 1 έως 17 του ν. 4321/2015 (Α’
32) «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας» και συντρέχουν σωρευτικά οι
παρακάτω προϋποθέσεις:
γα) έχει εξοφληθεί
ποσοστό 25% της αρχικής βασικής ρυθμιζόμενης οφειλής πριν από οποιαδήποτε
απαλλαγή, στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνεται το ποσόν της προκαταβολής του άρθρου
15 του ν.4321/2015,
γβ) έχει υποβληθεί
σχετική αίτηση από τον οφειλέτη,
γγ) έχει εξεταστεί,
κατά περίπτωση, η συνδρομή των προϋποθέσεων υπαγωγής στη ρύθμιση και μη
απώλειας αυτής, όπως αναφέρονται στα σχετικά κεφάλαια της αριθ. ΠΟΛ.1080/2015
απόφασης του
Υπουργού Οικονομικών «Ειδικά θέματα και λεπτομέρειες εφαρμογής της
ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στη φορολογική διοίκηση του ν. 4321/2015 (Α’
32)»,
γδ) η επιβληθείσα
κατάσχεση αφορά αποκλειστικά σε χρέη που έχουν υπαχθεί και εξοφληθεί στο
πλαίσιο των διατάξεων του ν. 4321/2015 και δεν περιλαμβάνει άλλα χρέη που δεν
έχουν εξοφληθεί.
Λοιπές επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων για τις
οποίες δεν συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, δεν αίρονται.
20. Είναι δυνατόν να περιοριστεί η κατάσχεση στα χέρια
τρίτων;
Ναι. Δύναται να περιοριστεί σε μικρότερο ποσό ή ποσοστό,
μετά από αιτιολογημένη απόφαση του οργάνου που την επέβαλε (Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ.
ή Ελεγκτικού Κέντρου, της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης), κατόπιν υποβολής
σχετικού αιτήματος ενώπιον του, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην αριθ.
ΠΟΛ. 1092/2014 εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, όπως
συμπληρώθηκε με την αριθ. ΠΟΛ. 1146/2017
εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..
Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός,
Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας
Δημοσιεύθηκε
στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου
2018.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου