Προτού να κρατήσει κανένας το τιμόνι, πρέπει να έχει κάνει κωπηλάτης, να έχει φυλάξει την πρώρα και να έχει παρακολουθήσει τους ανέμους, προτού να κυβερνήσει αυτός ο ίδιος το καράβι». Αριστοφάνης.
Με ανακοίνωσή της 16ης Ιουλίου 2013, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) ενημερώνει ότι: α) Δεν παρατηρείται καμία υπερφόρτωση των συστημάτων της!!! β) Δεν παρατηρούνται τεχνικά προβλήματα στην υποβολή των δηλώσεων, πόσω μάλλον «κατάρρευση» του συστήματος, όπως εσφαλμένα μεταδίδουν κάποια ΜΜΕ!!!
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται ότι, από τις 25 Ιουνίου μέχρι και τις 15 Ιουλίου, οι ημερήσιες υποβολές φορολογικών δηλώσεων κυμαίνονται μεταξύ των 65.000 και 75.000 έντυπα Ε1 τις εργάσιμες ημέρες και 35.000 με 40.000 τα Σαββατοκύριακα, περίπου στο μισό της δυναμικότητας και της αντοχής του συστήματος, το οποίο μπορεί να ξεπεράσει τις 150.000 υποβολές ημερησίως!!!
Σε ό,τι δε αφορά τους τόκους των καταθέσεων, αναφέρει ότι η μεταφόρτωση των στοιχείων των τόκων ολοκληρώνεται μέχρι τις 17 Ιουλίου, παρά το ότι μέχρι και τις 14 Ιουλίου συνέχιζαν να φτάνουν από τις τράπεζες αρχεία με διορθώσεις και επικαιροποιήσεις στοιχείων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν τηρήθηκε ο προκαθορισμένος μορφότυπος, με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στις μεταφορτώσεις.
Τώρα, για ποιο λόγο βγήκε αυτή η ανακοίνωση, όταν είναι γνωστό σε όλους, ότι τα προβλήματα φέτος είναι μεγάλα, θα το δούμε στη συνέχεια.
Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν. 2238/1994, όπως αυτές τροποποιήθηκαν με το Ν. 4110/2013 και ισχύουν για δηλώσεις οικονομικού έτους 2013 και επομένων ετών, οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων υποβάλλονται από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου εκάστου οικονομικού έτους.
Εφόσον, λοιπόν, η σχετική εφαρμογή της ΓΓΠΣ είχε ανοίξει από την 1η Φεβρουαρίου, οι λοιποί εμπλεκόμενοι φορείς (τράπεζες, ασφαλιστικοί οργανισμοί, Ταμεία κ.λπ.) είχαν στείλει στους φορολογουμένους έγκαιρα τα απαραίτητα εκείνα στοιχεία για την ορθή συμπλήρωση των δηλώσεων και, φυσικά, το υπουργείο Οικονομικών είχε εκδώσει έγκαιρα τις σχετικές εγκυκλίους, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα και όλα θα είχαν τελειώσει στις 30 Ιουνίου.
Ομως η σχετική εφαρμογή άνοιξε στις 24 Μαΐου, όταν ακόμα υπήρχαν, ενδεικτικά, οι ακόλουθες εκκρεμότητες:
α) Δεν είχαν αποσταλεί από τις τράπεζες στην ΓΓΠΣ τα στοιχεία για τους τόκους των καταθέσεων.
β) Δεν είχαν αποσταλεί, σε μεγάλο μέρος υπαλλήλων και μισθωτών του Δημοσίου, οι βεβαιώσεις αποδοχών και σε μεγάλο μέρος αυτών που είχαν αποσταλεί δεν είχε αναγραφεί το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που είχε παρακρατηθεί.
γ) Δεν είχε εκδοθεί η εγκύκλιος για τον τύπο και το περιεχόμενο του εντύπου Ε1 οικονομικού έτους 2013 με τις απαραίτητες διευκρινίσεις για μια σειρά θεμάτων (εκδόθηκε η ΠΟΛ. 1155 στις 26.6.2013, ένα μήνα μετά το άνοιγμα της υπηρεσίας ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων).
δ) Δεν είχε εκδοθεί η εγκύκλιος για το θέμα της αναγνώρισης των δαπανών μισθοδοσίας, που, εκτός από τις εταιρείες, αφορά και τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και απασχολούν προσωπικό, με αποτέλεσμα, όταν αυτή εκδόθηκε, να βλέπουμε αλλαγή της θέσης της διοίκησης, όταν κάποιοι επαγγελματίες ήδη είχαν υποβάλει δήλωση (κοινοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2013!!! το με αριθμό πρωτ. Δ12Β 1105666 ΕΞ2013 έγγραφο, απάντηση σε ερώτημα φορολογούμενου).
Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει ανάλογο πρόβλημα και στις εταιρείες, διότι στην ΠΟΛ. 1123/2013 για τις προσωπικές εταιρείες (Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ.), η οποία εκδόθηκε αφού μεγάλο μέρος αυτών είχε υποβάλει ήδη τις δηλώσεις, υπάρχει σχετική αναφορά τριών γραμμών, στην ΠΟΛ. 1121/2013 για τα νομικά πρόσωπα (Α.Ε., Ε.Π.Ε. κ.λπ.) δεν υπάρχει αναφορά και στην ΠΟΛ. 1155/2013 για τα φυσικά πρόσωπα πάλι δεν υπάρχει σχετική αναφορά.
ε) Πολλές ημέρες εντός του Ιουνίου, αλλά και του Ιουλίου το σύστημα παρέμενε κλειστό, είτε λόγω εργασιών αναβάθμισης είτε λόγω ένταξης κάποιων ΔΟΥ στο αναβαθμισμένο σύστημα Taxis
στ) Πολλές ημέρες, το σύστημα κυριολεκτικά σερνόταν, τα μηνύματα δυσλειτουργίας του συστήματος (error 4... ή 5...) ήταν συνεχή και μια απλή δήλωση απαιτούσε χρόνο άνω της μίας ώρας για να οριστικοποιηθεί.
Αναγκάστηκε, λοιπόν, το υπουργείο να δώσει παράταση και, αντί να καθορίσει μια ενιαία καταληκτική ημερομηνία τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου για όλους τους φορολογουμένους, με σχετική απόφασή του παρέτεινε την προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής αυτών ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου του φορολογούμενου και ορίστηκαν καταληκτικές ημερομηνίες για τα ψηφία 1 και 2 η 22α Ιουλίου, για τα ψηφία 3 και 4 η 29η Ιουλίου, για τα ψηφία 5 και 6 η 5η Αυγούστου, για τα ψηφία 7 και 8 η 12η Αυγούστου, για το ψηφίο 9 η 26η Αυγούστου και για το ψηφίο 0 η 30ή Αυγούστου.
Δηλαδή, ενώ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ και εφόσον δεν υπήρχαν εκκρεμότητες, απαιτούνται πέντε μήνες για την υποβολή των δηλώσεων των φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, με προβλήματα που μέχρι και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές παραμένουν ανεπίλυτα, «μπορούν» οι δηλώσεις να υποβληθούν σε τρεις μήνες και επτά μέρες!!!
Οι λογιστές - φοροτεχνικοί, είτε μεμονωμένα είτε μέσω των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ενώσεών τους, άρχισαν να ζητούν, δίκαια, παράταση της προθεσμίας υποβολής τουλάχιστον μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2013 και εφόσον το σύστημα της ΓΓΠΣ μπορούσε να λειτουργεί συνεχώς και χωρίς προβλήματα.
Σε σχετική ερώτηση που υποβλήθηκε προς το γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη, εάν υπάρχει σκέψη για παράταση στις ημερομηνίες υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, όπως έχει ζητηθεί, ο κ. Γενικός απάντησε αρνητικά.
Σύμφωνα με στοιχεία που γνωστοποίησε το υπουργείο Οικονομικών από την 24η Μαΐου μέχρι την 15η Ιουλίου, δηλαδή μέσα σε 53 ημέρες, υποβλήθηκαν 1.800.000 δηλώσεις (το 30% του συνόλου) και έχουν αποθηκευθεί προσωρινά 350.000 δηλώσεις (το 5,83% του συνόλου). Συνολικά, λοιπόν, μιλάμε για 2.150.000 δηλώσεις (το 35,83% του συνόλου).
Οπότε γεννάται το ακόλουθο ερώτημα:
Ποιος από το υπουργείο Οικονομικών περιμένει ότι από την 16η Ιουλίου μέχρι και την 30ή Αυγούστου, δηλαδή μέσα σε 46 ημέρες, μπορούν να υποβληθούν 3.850.000 δηλώσεις (το υπόλοιπο 64,17% του συνόλου);
Δηλαδή, όταν από τον ΚΦΕ προβλέπεται χρονικό διάστημα πέντε μηνών για την υποβολή περίπου 6.000.000 δηλώσεων, πώς οι αρμόδιοι «πιστεύουν» ότι αυτές μπορούν να υποβληθούν σε τρεις μήνες και επτά ημέρες (Διάστημα από την ημέρα που άνοιξε το σύστημα, τρόπος του λέγειν, μέχρι και την 30ή Αυγούστου);
Αν η απάντηση από τους αρμοδίους και ειδικά από τον κ. γενικό γραμματέα είναι ότι η παράταση που δόθηκε, σύμφωνα με τους τελευταίους αριθμούς του ΑΦΜ, είναι αρκετή άρα «μπορούν» να υποβληθούν οι δηλώσεις μέχρι την 30ή Αυγούστου, τότε ας υπενθυμίσω, για μια ακόμα φορά, τα ακόλουθα:
* Φορολογούμενοι με παιδιά, ανεξαρτήτως ΑΦΜ, ζητούν να στείλουν τώρα τη φορολογική δήλωση, έτσι ώστε να υποβληθεί και το έντυπο Α21 για το επίδομα τέκνων. Συνεπώς, δεν μπορεί κανένας λογιστής - φοροτεχνικός να προγραμματίσει τη δουλειά του σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο του ΑΦΜ, διότι αυτή προγραμματίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες των φορολογούμενων.
* Τόκοι καταθέσεων
* Οι τράπεζες δεν δίνουν βεβαιώσεις γιατί, όπως λένε οι αρμόδιοι στους φορολογουμένους, έχουν στείλει τα στοιχεία στη ΓΓΠΣ.
* Η ΓΓΠΣ, με δελτίο Τύπου, ομολογεί το πρόβλημα της καθυστερημένης ενημέρωσης του Ε1 και το χρεώνει στην μέχρι σήμερα αποστολή των στοιχείων και σε τεχνικά προβλήματα των αρχείων!!!
* Βεβαιώσεις αποδοχών
n Σε αρκετές περιπτώσεις Ταμείων του Δημοσίου, δεν αναγράφεται η εισφορά αλληλεγγύης που έχει παρακρατηθεί (ενώ στα τριμηνιαία ενημερωτικά αναφέρεται).
* Βεβαιώσεις για τα τοκοχρεολύσια των δανείων
* Πολλές σχετικές βεβαιώσεις δεν έχουν παραληφθεί ακόμη
* Προβλήματα του taxis (όσο και αν το δελτίο Τύπου της ΓΓΠΣ στην ουσία προσπαθεί να μας πείσει ότι τα πάντα είναι καλά «αγγελικά πλασμένα»).
* Καθυστέρηση στην αποστολή
* Κλείσιμο για λόγους συντήρησης, αναβάθμισης και ένταξης ΔΟΥ στο αναβαθμισμένο σύστημα
* Αναμονή αρκετών λεπτών να ανέβει μια δήλωση και, μετά, σε πετάει έξω
* Πρόβλημα αναγνώρισης των ΙΒΑΝ τραπεζών που απορροφήθηκαν από άλλες (π.χ. Αγροτικής που σήμερα είναι στην Πειραιώς κ.λπ.)
Ποιος φταίει; Ετσι όπως έχει συνταχθεί η ανακοίνωση της ΓΓΠΣ, φταίνε αυτοί που στέλνουν τις δηλώσεις, δηλαδή κατά κύριο λόγο οι λογιστές - φοροτεχνικοί, γιατί, αφού στέλνουν το 50% «της δυναμικότητας και της αντοχής του συστήματος» και «δεν κάθονται και τα Σαββατοκύριακα» να στείλουν δηλώσεις, άρα αυτοί φταίνε!!!
Δηλαδή το μπαλάκι το πετάνε στους λογιστές - φοροτεχνικούς, οι οποίοι βρίσκονται ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θέλει να ξεμπερδεύει το συντομότερο δυνατόν με τις δηλώσεις, και τους φορολογουμένους.
Μήπως αγνοούν ότι ο κλάδος των λογιστών - φοροτεχνικών είναι ένας κλάδος σκληρά εργαζομένων επαγγελματιών, που τις τελευταίες μέρες, εκτός των άλλων, δέχεται επιθέσεις από διάφορους κύκλους, είτε με τη μορφή μαύρου χιούμορ -«οι πιο περιζήτητοι γαμπροί και νύφες είναι οι φοροτεχνικοί»- είτε με προτροπές για το αν και το πώς θα χρεώνουν τους πελάτες τους;
Καλό είναι να υπενθυμισθεί σε όλους ότι οι λογιστές - φοροτεχνικοί, αυτοί οι «άμισθοι δημόσιοι υπάλληλοι», εργάζονται από το ξημέρωμα μέχρι τα μαύρα μεσάνυχτα, έχουν ξεχάσει τις οικογένειές τους, δεν έχουν πια κοινωνική ζωή, για άλλη μια χρονιά οδηγούνται να ξεχάσουν τι σημαίνει λίγες ημέρες καλοκαιρινή ξεκούραση και, φυσικά, έχουν πολλαπλασιάσει τις επισφάλειες τους.
Δεν ζητούν παράταση, όπως τεχνηέντως κάποιοι προσπαθούν να περάσουν, ζητούν να δουλεύουν με αξιοπρέπεια, χωρίς να κινδυνεύει η σωματική και ψυχική τους υγεία.
Οσοι σκέπτονται ή εισηγούνται να μη δοθεί ενιαία καταληκτική ημερομηνία, μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου, για την υποβολή των δηλώσεων των φυσικών προσώπων, ας διαβάσουν παρακάτω, ενδεικτικές παράλληλες υποχρεώσεις:
- Εργασίες (εκτός της υποβολής των δηλώσεων)
- Τρέχουσα ενημέρωση βιβλίων πελατών
- Οριστικές δηλώσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών (Μέχρι τις 19 Ιουλίου)
- Προσωρινές δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων
- Περιοδικές ΦΠΑ τριμήνου για τα απλογραφικά βιβλία (Μέχρι τις 20 Ιουλίου)
- Περιοδικές ΦΠΑ μήνα για τα διπλογραφικά βιβλία (Μέχρι τις 20 Ιουλίου)
- Γενικές συνελεύσεις Α.Ε. - ενημέρωση ΓΕΜΗ
- Λοιπές υποχρεώσεις (εργατικά - ασφαλιστικά κ.λπ. θέματα)
- Εντατικοί προληπτικοί έλεγχοι σε πελάτες (Ειδικά στις τουριστικές περιοχές)
- Αδειες προσωπικού λογιστικών γραφείων
- Το προσωπικό των λογιστικών γραφείων δικαιούται κατά το νόμο να κάνει χρήση μέρους της ετήσιας άδειας του. Πότε μπορεί να την προγραμματίσει;
Αν τα ανωτέρω, ενδεικτικά αναφερόμενα, πιθανόν να μην πείσουν τους αρμόδιους για την επιβεβλημένη λόγω των δικών τους χειρισμών παράταση υποβολής των δηλώσεων, τότε υποβάλλω για μια ακόμα φορά τα ακόλουθα ερωτήματα:
α) Ποιος άνοιξε την εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων στα τέλη Μαΐου;
β) Ποιος έβαλε τη διάταξη για το ύψος των τόκων που δεν απαιτείται η αναγραφή τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος σε σχέδιο νόμου, το οποίο κατατέθηκε τον Ιούνιο στη Βουλή των Ελλήνων;
γ) Ποιος εξέδωσε καθυστερημένα τις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους για πληθώρα θεμάτων που αφορούν τις δηλώσεις του οικονομικού έτους 2013;
δ) Ποιος επέτρεψε να εκδοθούν, κατόπιν εορτής, εγκύκλιοι για κρίσιμα φορολογικά θέματα;
ε) Ποιος ευθύνεται για το ότι η μεταφόρτωση των στοιχείων των τόκων άργησε να ολοκληρωθεί; Ποιος ευθύνεται για το ότι μέχρι πριν από λίγες ημέρες συνέχιζαν να φτάνουν από τις τράπεζες αρχεία με διορθώσεις και επικαιροποιήσεις στοιχείων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν τηρήθηκε ο προκαθορισμένος μορφότυπος, με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στις μεταφορτώσεις;
Οι λογιστές - φοροτεχνικοί δεν έχουν την ευθύνη της σωστής και συνεχούς λειτουργίας των υπηρεσιών της ΓΓΠΣ, δεν νομοθετούν, ούτε έχουν την ευθύνη έγκαιρης και σωστής έκδοσης των σχετικών εγκυκλίων.
Τις ανωτέρω ευθύνες τις έχει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, ειδικά φέτος, έχει δημιουργήσει σειρά προβλημάτων, τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι και οι λογιστές - φοροτεχνικοί, οι οποίοι, για μια ακόμα χρονιά, καλούνται να ξεχάσουν ξεκούραση, οικογένεια και λοιπές υποχρεώσεις, μόνο και μόνο γιατί κάποιοι δείχνουν ότι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει, απαιτώντας όμως τη συνέπεια από όλους τους άλλους.
Πολλές φορές, φέτος, και ειδικά τους τελευταίους μήνες, σε σχετική αρθρογραφία μου έχω εκφράσει τους ίδιους προβληματισμούς. Τελικά, και σήμερα τα ίδια θέματα και οι ίδιοι προβληματισμοί παραμένουν επίκαιροι, γιατί αφενός μεν η απερίγραπτή αυτή κατάσταση συνεχίζεται, αφετέρου δε οι αρμόδιοι άλλοι εξ αυτών συνεχίζουν να έχουν την ίδια αδιάλλακτη στάση και άλλοι επιδεικτικά σιωπούν.
Αυτοί που αποφασίζουν και παράλληλα αναζητούν συμμάχους στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, ας σκεφτούν ότι οι λογιστές - φοροτεχνικοί είναι άνθρωποι με αντοχές και όρια, δεν είναι μηχανές, δεν είναι ένα module στον «κώδικα» του taxis, δεν είναι αποδιοπομπαίοι τράγοι, πανταχόθεν βαλλόμενοι από αυτούς που, υιοθετώντας της ρήση του Ντουάιτ Αϊζενχάουερ, «το πιο εύκολο κυνήγι είναι το κυνήγι του αποδιοπομπαίου τράγου», καλύπτουν με αυτόν τον τρόπο δικές τους παραλείψεις.
Είναι άνθρωποι οι οποίοι, πέραν της δουλειάς τους, την οποία θέλουν να κάνουν αξιοπρεπώς, έχουν οικογένειες, έχουν λοιπές κοινωνικές υποχρεώσεις, έχουν δικαίωμα και υποχρέωση να παραμείνουν σωματικά και ψυχικά υγιείς.
ΓΙΩΡΓΟΣ Α. ΚΟΡΟΜΗΛΑΣ - Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Με ανακοίνωσή της 16ης Ιουλίου 2013, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) ενημερώνει ότι: α) Δεν παρατηρείται καμία υπερφόρτωση των συστημάτων της!!! β) Δεν παρατηρούνται τεχνικά προβλήματα στην υποβολή των δηλώσεων, πόσω μάλλον «κατάρρευση» του συστήματος, όπως εσφαλμένα μεταδίδουν κάποια ΜΜΕ!!!
Γιώργος Α. Κορομηλάς. |
Σε ό,τι δε αφορά τους τόκους των καταθέσεων, αναφέρει ότι η μεταφόρτωση των στοιχείων των τόκων ολοκληρώνεται μέχρι τις 17 Ιουλίου, παρά το ότι μέχρι και τις 14 Ιουλίου συνέχιζαν να φτάνουν από τις τράπεζες αρχεία με διορθώσεις και επικαιροποιήσεις στοιχείων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν τηρήθηκε ο προκαθορισμένος μορφότυπος, με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στις μεταφορτώσεις.
Τώρα, για ποιο λόγο βγήκε αυτή η ανακοίνωση, όταν είναι γνωστό σε όλους, ότι τα προβλήματα φέτος είναι μεγάλα, θα το δούμε στη συνέχεια.
Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν. 2238/1994, όπως αυτές τροποποιήθηκαν με το Ν. 4110/2013 και ισχύουν για δηλώσεις οικονομικού έτους 2013 και επομένων ετών, οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων υποβάλλονται από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου εκάστου οικονομικού έτους.
Εφόσον, λοιπόν, η σχετική εφαρμογή της ΓΓΠΣ είχε ανοίξει από την 1η Φεβρουαρίου, οι λοιποί εμπλεκόμενοι φορείς (τράπεζες, ασφαλιστικοί οργανισμοί, Ταμεία κ.λπ.) είχαν στείλει στους φορολογουμένους έγκαιρα τα απαραίτητα εκείνα στοιχεία για την ορθή συμπλήρωση των δηλώσεων και, φυσικά, το υπουργείο Οικονομικών είχε εκδώσει έγκαιρα τις σχετικές εγκυκλίους, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα και όλα θα είχαν τελειώσει στις 30 Ιουνίου.
Ομως η σχετική εφαρμογή άνοιξε στις 24 Μαΐου, όταν ακόμα υπήρχαν, ενδεικτικά, οι ακόλουθες εκκρεμότητες:
α) Δεν είχαν αποσταλεί από τις τράπεζες στην ΓΓΠΣ τα στοιχεία για τους τόκους των καταθέσεων.
β) Δεν είχαν αποσταλεί, σε μεγάλο μέρος υπαλλήλων και μισθωτών του Δημοσίου, οι βεβαιώσεις αποδοχών και σε μεγάλο μέρος αυτών που είχαν αποσταλεί δεν είχε αναγραφεί το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που είχε παρακρατηθεί.
γ) Δεν είχε εκδοθεί η εγκύκλιος για τον τύπο και το περιεχόμενο του εντύπου Ε1 οικονομικού έτους 2013 με τις απαραίτητες διευκρινίσεις για μια σειρά θεμάτων (εκδόθηκε η ΠΟΛ. 1155 στις 26.6.2013, ένα μήνα μετά το άνοιγμα της υπηρεσίας ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων).
δ) Δεν είχε εκδοθεί η εγκύκλιος για το θέμα της αναγνώρισης των δαπανών μισθοδοσίας, που, εκτός από τις εταιρείες, αφορά και τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και απασχολούν προσωπικό, με αποτέλεσμα, όταν αυτή εκδόθηκε, να βλέπουμε αλλαγή της θέσης της διοίκησης, όταν κάποιοι επαγγελματίες ήδη είχαν υποβάλει δήλωση (κοινοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2013!!! το με αριθμό πρωτ. Δ12Β 1105666 ΕΞ2013 έγγραφο, απάντηση σε ερώτημα φορολογούμενου).
Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει ανάλογο πρόβλημα και στις εταιρείες, διότι στην ΠΟΛ. 1123/2013 για τις προσωπικές εταιρείες (Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ.), η οποία εκδόθηκε αφού μεγάλο μέρος αυτών είχε υποβάλει ήδη τις δηλώσεις, υπάρχει σχετική αναφορά τριών γραμμών, στην ΠΟΛ. 1121/2013 για τα νομικά πρόσωπα (Α.Ε., Ε.Π.Ε. κ.λπ.) δεν υπάρχει αναφορά και στην ΠΟΛ. 1155/2013 για τα φυσικά πρόσωπα πάλι δεν υπάρχει σχετική αναφορά.
ε) Πολλές ημέρες εντός του Ιουνίου, αλλά και του Ιουλίου το σύστημα παρέμενε κλειστό, είτε λόγω εργασιών αναβάθμισης είτε λόγω ένταξης κάποιων ΔΟΥ στο αναβαθμισμένο σύστημα Taxis
στ) Πολλές ημέρες, το σύστημα κυριολεκτικά σερνόταν, τα μηνύματα δυσλειτουργίας του συστήματος (error 4... ή 5...) ήταν συνεχή και μια απλή δήλωση απαιτούσε χρόνο άνω της μίας ώρας για να οριστικοποιηθεί.
Αναγκάστηκε, λοιπόν, το υπουργείο να δώσει παράταση και, αντί να καθορίσει μια ενιαία καταληκτική ημερομηνία τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου για όλους τους φορολογουμένους, με σχετική απόφασή του παρέτεινε την προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής αυτών ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου του φορολογούμενου και ορίστηκαν καταληκτικές ημερομηνίες για τα ψηφία 1 και 2 η 22α Ιουλίου, για τα ψηφία 3 και 4 η 29η Ιουλίου, για τα ψηφία 5 και 6 η 5η Αυγούστου, για τα ψηφία 7 και 8 η 12η Αυγούστου, για το ψηφίο 9 η 26η Αυγούστου και για το ψηφίο 0 η 30ή Αυγούστου.
Δηλαδή, ενώ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ και εφόσον δεν υπήρχαν εκκρεμότητες, απαιτούνται πέντε μήνες για την υποβολή των δηλώσεων των φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τους αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, με προβλήματα που μέχρι και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές παραμένουν ανεπίλυτα, «μπορούν» οι δηλώσεις να υποβληθούν σε τρεις μήνες και επτά μέρες!!!
Οι λογιστές - φοροτεχνικοί, είτε μεμονωμένα είτε μέσω των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ενώσεών τους, άρχισαν να ζητούν, δίκαια, παράταση της προθεσμίας υποβολής τουλάχιστον μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2013 και εφόσον το σύστημα της ΓΓΠΣ μπορούσε να λειτουργεί συνεχώς και χωρίς προβλήματα.
Σε σχετική ερώτηση που υποβλήθηκε προς το γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη, εάν υπάρχει σκέψη για παράταση στις ημερομηνίες υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, όπως έχει ζητηθεί, ο κ. Γενικός απάντησε αρνητικά.
Σύμφωνα με στοιχεία που γνωστοποίησε το υπουργείο Οικονομικών από την 24η Μαΐου μέχρι την 15η Ιουλίου, δηλαδή μέσα σε 53 ημέρες, υποβλήθηκαν 1.800.000 δηλώσεις (το 30% του συνόλου) και έχουν αποθηκευθεί προσωρινά 350.000 δηλώσεις (το 5,83% του συνόλου). Συνολικά, λοιπόν, μιλάμε για 2.150.000 δηλώσεις (το 35,83% του συνόλου).
Οπότε γεννάται το ακόλουθο ερώτημα:
Ποιος από το υπουργείο Οικονομικών περιμένει ότι από την 16η Ιουλίου μέχρι και την 30ή Αυγούστου, δηλαδή μέσα σε 46 ημέρες, μπορούν να υποβληθούν 3.850.000 δηλώσεις (το υπόλοιπο 64,17% του συνόλου);
Δηλαδή, όταν από τον ΚΦΕ προβλέπεται χρονικό διάστημα πέντε μηνών για την υποβολή περίπου 6.000.000 δηλώσεων, πώς οι αρμόδιοι «πιστεύουν» ότι αυτές μπορούν να υποβληθούν σε τρεις μήνες και επτά ημέρες (Διάστημα από την ημέρα που άνοιξε το σύστημα, τρόπος του λέγειν, μέχρι και την 30ή Αυγούστου);
Αν η απάντηση από τους αρμοδίους και ειδικά από τον κ. γενικό γραμματέα είναι ότι η παράταση που δόθηκε, σύμφωνα με τους τελευταίους αριθμούς του ΑΦΜ, είναι αρκετή άρα «μπορούν» να υποβληθούν οι δηλώσεις μέχρι την 30ή Αυγούστου, τότε ας υπενθυμίσω, για μια ακόμα φορά, τα ακόλουθα:
* Φορολογούμενοι με παιδιά, ανεξαρτήτως ΑΦΜ, ζητούν να στείλουν τώρα τη φορολογική δήλωση, έτσι ώστε να υποβληθεί και το έντυπο Α21 για το επίδομα τέκνων. Συνεπώς, δεν μπορεί κανένας λογιστής - φοροτεχνικός να προγραμματίσει τη δουλειά του σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο του ΑΦΜ, διότι αυτή προγραμματίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες των φορολογούμενων.
* Τόκοι καταθέσεων
* Οι τράπεζες δεν δίνουν βεβαιώσεις γιατί, όπως λένε οι αρμόδιοι στους φορολογουμένους, έχουν στείλει τα στοιχεία στη ΓΓΠΣ.
* Η ΓΓΠΣ, με δελτίο Τύπου, ομολογεί το πρόβλημα της καθυστερημένης ενημέρωσης του Ε1 και το χρεώνει στην μέχρι σήμερα αποστολή των στοιχείων και σε τεχνικά προβλήματα των αρχείων!!!
* Βεβαιώσεις αποδοχών
n Σε αρκετές περιπτώσεις Ταμείων του Δημοσίου, δεν αναγράφεται η εισφορά αλληλεγγύης που έχει παρακρατηθεί (ενώ στα τριμηνιαία ενημερωτικά αναφέρεται).
* Βεβαιώσεις για τα τοκοχρεολύσια των δανείων
* Πολλές σχετικές βεβαιώσεις δεν έχουν παραληφθεί ακόμη
* Προβλήματα του taxis (όσο και αν το δελτίο Τύπου της ΓΓΠΣ στην ουσία προσπαθεί να μας πείσει ότι τα πάντα είναι καλά «αγγελικά πλασμένα»).
* Καθυστέρηση στην αποστολή
* Κλείσιμο για λόγους συντήρησης, αναβάθμισης και ένταξης ΔΟΥ στο αναβαθμισμένο σύστημα
* Αναμονή αρκετών λεπτών να ανέβει μια δήλωση και, μετά, σε πετάει έξω
* Πρόβλημα αναγνώρισης των ΙΒΑΝ τραπεζών που απορροφήθηκαν από άλλες (π.χ. Αγροτικής που σήμερα είναι στην Πειραιώς κ.λπ.)
Ποιος φταίει; Ετσι όπως έχει συνταχθεί η ανακοίνωση της ΓΓΠΣ, φταίνε αυτοί που στέλνουν τις δηλώσεις, δηλαδή κατά κύριο λόγο οι λογιστές - φοροτεχνικοί, γιατί, αφού στέλνουν το 50% «της δυναμικότητας και της αντοχής του συστήματος» και «δεν κάθονται και τα Σαββατοκύριακα» να στείλουν δηλώσεις, άρα αυτοί φταίνε!!!
Δηλαδή το μπαλάκι το πετάνε στους λογιστές - φοροτεχνικούς, οι οποίοι βρίσκονται ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θέλει να ξεμπερδεύει το συντομότερο δυνατόν με τις δηλώσεις, και τους φορολογουμένους.
Μήπως αγνοούν ότι ο κλάδος των λογιστών - φοροτεχνικών είναι ένας κλάδος σκληρά εργαζομένων επαγγελματιών, που τις τελευταίες μέρες, εκτός των άλλων, δέχεται επιθέσεις από διάφορους κύκλους, είτε με τη μορφή μαύρου χιούμορ -«οι πιο περιζήτητοι γαμπροί και νύφες είναι οι φοροτεχνικοί»- είτε με προτροπές για το αν και το πώς θα χρεώνουν τους πελάτες τους;
Καλό είναι να υπενθυμισθεί σε όλους ότι οι λογιστές - φοροτεχνικοί, αυτοί οι «άμισθοι δημόσιοι υπάλληλοι», εργάζονται από το ξημέρωμα μέχρι τα μαύρα μεσάνυχτα, έχουν ξεχάσει τις οικογένειές τους, δεν έχουν πια κοινωνική ζωή, για άλλη μια χρονιά οδηγούνται να ξεχάσουν τι σημαίνει λίγες ημέρες καλοκαιρινή ξεκούραση και, φυσικά, έχουν πολλαπλασιάσει τις επισφάλειες τους.
Δεν ζητούν παράταση, όπως τεχνηέντως κάποιοι προσπαθούν να περάσουν, ζητούν να δουλεύουν με αξιοπρέπεια, χωρίς να κινδυνεύει η σωματική και ψυχική τους υγεία.
Οσοι σκέπτονται ή εισηγούνται να μη δοθεί ενιαία καταληκτική ημερομηνία, μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου, για την υποβολή των δηλώσεων των φυσικών προσώπων, ας διαβάσουν παρακάτω, ενδεικτικές παράλληλες υποχρεώσεις:
- Εργασίες (εκτός της υποβολής των δηλώσεων)
- Τρέχουσα ενημέρωση βιβλίων πελατών
- Οριστικές δηλώσεις φόρου μισθωτών υπηρεσιών (Μέχρι τις 19 Ιουλίου)
- Προσωρινές δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων
- Περιοδικές ΦΠΑ τριμήνου για τα απλογραφικά βιβλία (Μέχρι τις 20 Ιουλίου)
- Περιοδικές ΦΠΑ μήνα για τα διπλογραφικά βιβλία (Μέχρι τις 20 Ιουλίου)
- Γενικές συνελεύσεις Α.Ε. - ενημέρωση ΓΕΜΗ
- Λοιπές υποχρεώσεις (εργατικά - ασφαλιστικά κ.λπ. θέματα)
- Εντατικοί προληπτικοί έλεγχοι σε πελάτες (Ειδικά στις τουριστικές περιοχές)
- Αδειες προσωπικού λογιστικών γραφείων
- Το προσωπικό των λογιστικών γραφείων δικαιούται κατά το νόμο να κάνει χρήση μέρους της ετήσιας άδειας του. Πότε μπορεί να την προγραμματίσει;
Αν τα ανωτέρω, ενδεικτικά αναφερόμενα, πιθανόν να μην πείσουν τους αρμόδιους για την επιβεβλημένη λόγω των δικών τους χειρισμών παράταση υποβολής των δηλώσεων, τότε υποβάλλω για μια ακόμα φορά τα ακόλουθα ερωτήματα:
α) Ποιος άνοιξε την εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων στα τέλη Μαΐου;
β) Ποιος έβαλε τη διάταξη για το ύψος των τόκων που δεν απαιτείται η αναγραφή τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος σε σχέδιο νόμου, το οποίο κατατέθηκε τον Ιούνιο στη Βουλή των Ελλήνων;
γ) Ποιος εξέδωσε καθυστερημένα τις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους για πληθώρα θεμάτων που αφορούν τις δηλώσεις του οικονομικού έτους 2013;
δ) Ποιος επέτρεψε να εκδοθούν, κατόπιν εορτής, εγκύκλιοι για κρίσιμα φορολογικά θέματα;
ε) Ποιος ευθύνεται για το ότι η μεταφόρτωση των στοιχείων των τόκων άργησε να ολοκληρωθεί; Ποιος ευθύνεται για το ότι μέχρι πριν από λίγες ημέρες συνέχιζαν να φτάνουν από τις τράπεζες αρχεία με διορθώσεις και επικαιροποιήσεις στοιχείων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν τηρήθηκε ο προκαθορισμένος μορφότυπος, με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στις μεταφορτώσεις;
Οι λογιστές - φοροτεχνικοί δεν έχουν την ευθύνη της σωστής και συνεχούς λειτουργίας των υπηρεσιών της ΓΓΠΣ, δεν νομοθετούν, ούτε έχουν την ευθύνη έγκαιρης και σωστής έκδοσης των σχετικών εγκυκλίων.
Τις ανωτέρω ευθύνες τις έχει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, ειδικά φέτος, έχει δημιουργήσει σειρά προβλημάτων, τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι και οι λογιστές - φοροτεχνικοί, οι οποίοι, για μια ακόμα χρονιά, καλούνται να ξεχάσουν ξεκούραση, οικογένεια και λοιπές υποχρεώσεις, μόνο και μόνο γιατί κάποιοι δείχνουν ότι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει, απαιτώντας όμως τη συνέπεια από όλους τους άλλους.
Πολλές φορές, φέτος, και ειδικά τους τελευταίους μήνες, σε σχετική αρθρογραφία μου έχω εκφράσει τους ίδιους προβληματισμούς. Τελικά, και σήμερα τα ίδια θέματα και οι ίδιοι προβληματισμοί παραμένουν επίκαιροι, γιατί αφενός μεν η απερίγραπτή αυτή κατάσταση συνεχίζεται, αφετέρου δε οι αρμόδιοι άλλοι εξ αυτών συνεχίζουν να έχουν την ίδια αδιάλλακτη στάση και άλλοι επιδεικτικά σιωπούν.
Αυτοί που αποφασίζουν και παράλληλα αναζητούν συμμάχους στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, ας σκεφτούν ότι οι λογιστές - φοροτεχνικοί είναι άνθρωποι με αντοχές και όρια, δεν είναι μηχανές, δεν είναι ένα module στον «κώδικα» του taxis, δεν είναι αποδιοπομπαίοι τράγοι, πανταχόθεν βαλλόμενοι από αυτούς που, υιοθετώντας της ρήση του Ντουάιτ Αϊζενχάουερ, «το πιο εύκολο κυνήγι είναι το κυνήγι του αποδιοπομπαίου τράγου», καλύπτουν με αυτόν τον τρόπο δικές τους παραλείψεις.
Είναι άνθρωποι οι οποίοι, πέραν της δουλειάς τους, την οποία θέλουν να κάνουν αξιοπρεπώς, έχουν οικογένειες, έχουν λοιπές κοινωνικές υποχρεώσεις, έχουν δικαίωμα και υποχρέωση να παραμείνουν σωματικά και ψυχικά υγιείς.
ΓΙΩΡΓΟΣ Α. ΚΟΡΟΜΗΛΑΣ - Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου