Ο Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ ΣΤΗΝ «Η»
«Ετσι θα μειωθούν οι τιμές των προϊόντων στην αγορά - Θα χτυπήσουμε τα καρτέλ»
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΛΩΝΑ
Το σχέδιο της νέας κυβέρνησης για τη μείωση των τιμών και την αντιμετώπιση των ολιγοπωλίων στην αγορά προαναγγέλλει με δηλώσεις του στην «Ημερησία» ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης. Ο κ. Σταθάκης ετοιμάζει παρέμβαση που θα αφορά στις συναλλαγές μεταξύ των προμηθευτών και των λιανεμπόρων και συγκεκριμένα στον τρόπο προσδιορισμού των τιμών χονδρικής και την αποτύπωσή τους στα τιμολόγια.
Παράλληλα, με τη συνδρομή και του ΟΟΣΑ θα επιδιώξει να αναβαθμίσει τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού για αποτελεσματικότερα χτυπήματα... των καρτέλ. Ο υπουργός Οικονομίας με δήλωση του στην «Ημερησία» τονίζει: «Θα προωθήσουμε νομοθεσία για την αναγραφή καθαρών τιμών στα τιμολόγια πώλησης.
Με τον τρόπο αυτό θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα και την αδυναμία προσδιορισμού καθαρών" τιμών χονδρικής. Επίσης, αρχικό μας μέλημα», συνεχίζει ο κ. Σταθάκης, «είναι να αναβαθμίσουμε θεσμικά και λειτουργικά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να γίνει πιο παραγωγική και αποτελεσματική στις παρεμβάσεις της στην αγορά».
Παρατηρητήριο Τιμών
Εξάλλου, ο υπουργός Οικονομίας αναγγέλλει και «την ενίσχυση του Παρατηρητηρίου Τιμών δημιουργώντας έτσι ένα πιο διάφανο οικονομικό περιβάλλον που θα ευνοεί την προστασία του καταναλωτή». Το θέμα των «καθαρών» τιμών αφορά ουσιαστικά τις συναλλαγές ανάμεσα στους προμηθευτές και τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου και για την ακρίβεια τις παροχές που δίνουν οι πρώτοι στους δεύτερους μετά τη χονδρική πώληση των προϊόντων.
Εξάλλου, ο υπουργός Οικονομίας αναγγέλλει και «την ενίσχυση του Παρατηρητηρίου Τιμών δημιουργώντας έτσι ένα πιο διάφανο οικονομικό περιβάλλον που θα ευνοεί την προστασία του καταναλωτή». Το θέμα των «καθαρών» τιμών αφορά ουσιαστικά τις συναλλαγές ανάμεσα στους προμηθευτές και τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου και για την ακρίβεια τις παροχές που δίνουν οι πρώτοι στους δεύτερους μετά τη χονδρική πώληση των προϊόντων.
Το πλαίσιο αυτής της συνεργασίας δεν είναι τόσο διαφανές, λένε πληροφορίες, καθώς οι τιμές χονδρικής είναι φουσκωμένες... ώστε να δίνονται οι παροχές στο λιανικό εμπόριο. Οι παροχές είναι οι εκπτώσεις, τα πιστωτικά σημειώματα, οι επιπλέον δωρεάν παλέτες με προϊόντα κ.λπ. Είναι ουσιαστικά «δώρα» που κάνουν οι επιχειρήσεις παραγωγής ή οι πολυεθνικές στα καταστήματα για μία καλύτερη θέση των προϊόντων τους στο «ράφι».
Πηγές αναφέρουν ότι το σχέδιο του υπουργείου Οικονομίας θα προβλέπει την υποχρεωτική αναγραφή στα τιμολόγια των εκπτώσεων που δίνουν οι προμηθευτές στους εμπόρους. Έχει διαπιστωθεί από έρευνες που έχει κάνει στο παρελθόν το πρώην υπουργείο Ανάπτυξης ότι οι παροχές αυτές δεν περνούν αυτούσιες στην κατανάλωση. Μπορεί, για παράδειγμα, μία βιομηχανία να κάνει έκπτωση μετά την πώληση χονδρικής του προϊόντος στο σούπερ μάρκετ, ωστόσο το ποσοστό αυτό να μην περνά αυτούσιο στη λιανική. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ίδιες οι έρευνες δείχνουν πως οι εκπτώσεις και οι παροχές «φουσκώνουν» κατά 25% με 30% τις τελικές τιμές πώλησης.
Εκπτώσεις
Ο συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο χορηγούνται οι εκπτώσεις από τη βιομηχανία στο λιανεμπόριο κρατά από τη δεκαετία του '90. Ήταν τότε η εποχή που έκαναν την είσοδό τους στην ελληνική αγορά οι μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτές για να κερδίσουν μερίδια στην αγορά και για να εκτοπίσουν τις μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις, με δέλεαρ την καλύτερη προβολή στα ράφια τους και τη δυνατότητα επίτευξης υψηλότερων τζίρων, πίεζαν τους προμηθευτές για εκπτώσεις επί των τιμών χονδρικής. Οι τελευταίοι, πράγματι, για να αποσπάσουν κι εκείνοι μερίδια έκαναν εκπτώσεις, έδιναν παροχές στα ξένα σούπερ μάρκετ.
Ο συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο χορηγούνται οι εκπτώσεις από τη βιομηχανία στο λιανεμπόριο κρατά από τη δεκαετία του '90. Ήταν τότε η εποχή που έκαναν την είσοδό τους στην ελληνική αγορά οι μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτές για να κερδίσουν μερίδια στην αγορά και για να εκτοπίσουν τις μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις, με δέλεαρ την καλύτερη προβολή στα ράφια τους και τη δυνατότητα επίτευξης υψηλότερων τζίρων, πίεζαν τους προμηθευτές για εκπτώσεις επί των τιμών χονδρικής. Οι τελευταίοι, πράγματι, για να αποσπάσουν κι εκείνοι μερίδια έκαναν εκπτώσεις, έδιναν παροχές στα ξένα σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, επειδή κάθε χρόνο οι αλυσίδες λιανικού εμπορίου ζητούσαν όλο και περισσότερες παροχές, οι βιομηχανίες υπερτιμολογούσαν τα προϊόντα τους προκειμένου να έχουν όσο το δυνατό λιγότερη χασούρα... Εκτός όμως από αυτό το «φούσκωμα» είχε καταγραφεί και το φαινόμενο, μία προμηθευτική επιχείρηση να διαμορφώνει ενιαία τιμή χονδρικής για όλους τους πελάτες λιανεμπόρους της. Έτσι, ενώ βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ θα έπρεπε να παζαρεύουν για χαμηλότερες τιμές διαπραγματεύονταν - κάτι το οποίο πράττουν και σήμερα- για υψηλότερες εκπτώσεις. Μάλιστα πολλές φορές είχε σημειωθεί και το τραγελαφικό η τιμή χονδρικής να είναι υψηλότερη κι από τη λιανική.
Η άλλη αρνητική επίπτωση που προκαλεί αυτή η στρεβλή κατάσταση στην αγορά είναι οι μικρότεροι επιχειρηματίες λιανικής να μην μπορούν να σταθούν στον ανταγωνισμό, καθώς οι μεγάλοι δεν κάνουν σε αυτούς το «χατίρι» της διάθεσης μεγαλύτερων και περισσότερων παροχών και εκπτώσεων. Επιπλέον, οι αρμόδιες αρχές, το υπουργείο Οικονομίας, η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν μπορούν να βρουν με ευκολία το πραγματικό κόστος ενός προϊόντος, αλλά και ούτε να μετρήσουν τις μειώσεις των τιμών, ιδίως αυτών της χονδρικής. Οι αλυσίδες και οι βιομηχανίες προτιμούν στο να κάνουν παροδικές προσφορές και όχι μία μείωση στην τιμή χονδρικής που να περνά στη λιανική και να διαρκεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Μέχρι τις αρχές του 2012 η κατάσταση, αυτή η σκληρή κόντρα ανάμεσα στους προμηθευτές και το λιανικό εμπόριο είχε πάρει άγριες διαστάσεις. Τη στρέβλωση συντηρούσε και διαιώνιζε μία επίσης κρατική παρέμβαση. Έως και το φθινόπωρο του 2012 το υπουργείο Ανάπτυξης υποχρέωνε τις βιομηχανίες, τις πολευθνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις, τους προμηθευτές και χονδρεμπόρους να γνωστοποιούν στη γενική γραμματεία Εμπορίου τους τιμοκαταλόγους χονδρικής. Οι επιχειρηματίες φοβούμενοι ότι οι τιμές αυτές μπορεί να διέρρεαν προς τους εμπόρους της λιανικής, έστελναν πλασματικούς τιμοκαταλόγους, «φουσκωμένους», προκειμένου στην περίπτωση που οι τιμές τους γίνονταν γνωστές να έχουν περιθώριο να κάνουν εκπτώσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου