Κυριακή, 01 Μαρτίου 2015 08:16
Χάος με τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Με μια λιτή ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών τίναξε την μπάνκα στο αέρα, σε ότι αφορά τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών, γνωστές και ως ΜΥΦ (από την παλιά ονομασία της υπηρεσίας «Μηχανογραφική Υπηρεσία Φορολογίας»).
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Μία εβδομάδα πριν τη λήξη της παράτασης (στην πραγματικότητα της πέμπτης ή της έκτης, έχουμε χάσει πλέον το μέτρημα), η νέα ηγεσία του ΥΠΟΙΚ, με 81 λέξεις, έρχεται να αλλάξει όλη την λογική και φιλοσοφία στην διασταύρωση στοιχείων μέσω των ΜΦΥ, που αποστέλλονται στην ΓΓΠΣ και χρησιμοποιούνται για τη διασταύρωση στοιχείων.
Έτσι λοιπόν οι ΜΥΦ του έτους 2014, θα κατατεθούν συγκεντρωτικά στην ΓΓΠΣ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2015. Για τις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις του 2015 έχει ο Θεός!
Μικρό ιστορικό
Μέχρι και την χρήση του 2013, οι ΜΥΦ αποστέλλονταν στο taxis μία φορά το χρόνο, με μόνο τα τιμολόγια που υπερέβαιναν τα 300 ευρώ και δεν υπήρχαν ούτε αποδείξεις λιανικής, ούτε αποδείξεις από ΔΕΚΟ.
Από 01.01.2014, η ηγεσία του υπουργείου αποφάσισε να μπαίνουν όλες οι κινήσεις που αφορούσαν παραστατικά αξίας στις καταστάσεις αυτές, κάποιες αναλυτικά (τιμολόγια από 0,01 ευρώ) και άλλες συγκεντρωτικά (αποδείξεις λιανικής και λογαριασμοί ΔΕΚΟ).
Η αιτιολογία ήταν διπλή. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρώην γ.γ. εσόδων Χάρη Θεοχάρη, το μέτρο μπήκε για:
Α. Να υπάρχει πλήρη διασταύρωση των στοιχείων του ΦΠΑ μέσα στο μήνα ή στα τρίμηνα (διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία), ώστε να μην στέλνονται μηδενικές περιοδικές (ουσιαστικά μαϊμού ), οι οποίες διορθώνονταν με την εκκαθαριστική δήλωση, με αποτέλεσμα το κράτος ή να καθυστερεί να πάρει το ΦΠΑ ή και να μην τον εισπράττει καθόλου, και
Β. Να εντοπίζονται τα πλαστά και εικονικά τιμολόγια (το τελευταίο ήθελα να δω πως θα γίνει, αλλά μάλλον δεν θα προκάνω), εγκαίρως και σε μικρό χρονικό διάστημα και όχι ύστερα από ένα ή δυο χρόνια που θα γινόταν η επεξεργασία των συγκεντρωτικών καταστάσεων με την παλιά τους μορφή. Αποτέλεσμα; Το απόλυτο χάος
Ανά περίπτωση
Το σύστημα φάνηκε από την πρώτη στιγμή ότι δεν θα δούλευε. Έπειτα από τις πρώτες αναγκαστικές παρατάσεις, επειδή το σύστημα είτε δεν ήταν έτοιμο, είτε έπρεπε να γίνουν οι αναγκαίες νομοθετικά μεταβολές για την κατάργηση της υποχρέωσης μηνιαίας υποβολής από τους έχοντες διπλογραφικά βιβλία, επεκράτησε το απόλυτο χάος.
Δεν μιλάμε απλά για μικρές διαφορές της τάξεως των ολίγων λεπτών, αλλά τιμολόγια που δεν είχαν περαστεί από τους υπόχρεους, διαφορές σε τιμολόγια μεταξύ εκδοτών και πελατών. Επαναλαμβάνω χάος.
Κάνοντας τον απολογισμό, μετά από 2 εκατ. δηλώσεις που στάλθηκαν και χιλιάδες εργατοώρες χαμένες, από έναν κλάδο που ήταν στα κάγκελα, μπορούμε να επισημάνουμε ότι την πρωτιά στις διαφορές έχουν οι εταιρίες μεταφορών, με φορτωτικές που κόπηκαν, αλλά δεν παραδόθηκαν ποτέ ή κόπηκαν για ιδιωτικές μεταφορές στα ΑΦΜ των φυσικών προσώπων που έτυχε να έχουν και επιτήδευμα, αλλά δεν τις πέρασαν ποτέ (αφού δεν αφορούσαν την επιχείρηση τους).
Δύσκολη διασταύρωση
Στη δεύτερη θέση είναι τα super market και τα μεγάλα πολυκαταστήματα με την ίδια αιτιολογία.
Μεγάλο μπέρδεμα έχει γίνει και με τα βενζινάδικα. Από τη στιγμή που το υπουργείο θεωρούσε ότι οι επιχειρήσεις μπορούσαν μέχρι 300 ευρώ αξία καυσίμου, να κοπεί ΑΛΠ, τα βενζινάδικα έκοβαν ΑΛΠ για την πώληση καυσίμων. Εκείνοι λοιπόν το έστελναν ως λιανική πώληση, αλλά οι επιχειρήσεις-πελάτες το περνούσαν σαν τιμολόγια. Έτσι χιλιάδες τιμολόγια έψαχναν να βρουν το ταίρι τους, αλλά δεν φαινόταν πουθενά!
Το μεγάλο πανηγύρι γίνεται στους αγρότες, οι όποιοι μπήκαν πρώτη φορά σε βιβλία, αλλά δεν τους ενημέρωσε κανείς τι έπρεπε να κάνουν. Αποτέλεσμα; Τιμολόγια να έχουν πεταχτεί ή πλυθεί, αφού αυτοί οι άνθρωποι για χρόνια δεν τηρούσαν βιβλία και δεν μάζευαν τιμολόγια με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας και σήμερα κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόστιμα, λόγω μη συμφωνίας των ΜΥΦ.
Λύσεις κόντρα στα πολιτικά παιχνίδια
Μόνο μία λύση υπάρχει: Η διαβούλευση με τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς (φοροτεχνικούς, επιχειρήσεις) λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής πραγματικότητας. Ίσως η απευθείας διαβίβαση των στοιχείων στην ΓΓΠΣ, με διασύνδεση των ταμειακών μηχανών ή την απευθείας αποστολή των τιμολογίων που εκδίδονται θα ήταν μια από τις πιθανές λύσεις. Όλα τα άλλα είναι ημίμετρα που δεν θα αποδώσουν. Τα πολιτικά παιχνίδια γι’ αυτό το θέμα στην πλάτη των φορολογουμένων μόνο πρόστιμα και χάος έχουν αποφέρει.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice, της Πέμπτης 29 Φεβρουαρίου 2015.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου